jTexelse trucks bevoorraden Europese fabrieken
Transportbedrijf grote vis
'n vervoer van aardappelen
7
Gemeente wil nog
leen sloop stolp Lap
aan fusieplannen Sloop duplexwonmgen De Cocksdorp
TEXELSE
COURAN1
Waar gebeurd
De verstekeling
Politiek wil halt
in ouderenzorg
VRIJDAG 19 JULI 2002
renlang hield A. Bakker Texel
gnsport in Oudeschild zich louter
zlg met vervoer van en naar het
and. Sinds 1992 heeft de onder
ging haar vleugels uitgeslagen,
hoe. In tien jaar tijd is de firma
kker uitgegroeid tot een van de
ootste aardappelvervoerders
orde frites- en chipsindustrie in
derland. Grote concerns in deze
anche zoals Lamb Weston/
iljer, Nestlé en Frito-Lay (waar-
jo.a. de Smiths-chipsfabrieken
horen) laten hun piepers aan-
■ren door het Texelse bedrijf, dat
net al zo'n 150 combinaties aan-
lürt.
i het kantoor in de loods aan de
nlderweg zie je het met af, en ook
in werktrui en spijkerbroek rond
ende Dennis Wetenkamp wekt op
eerste gezicht niet de indruk dat
met strakke hand de regie voert
>reen - zeker voor Texelse begrip-
grootschalige transport-
Ierneming. De sfeer in het bedrijf
nformeel, op z'n Texels. Maar er
rdt serieus, en vooral hard ge-
rkt. In het kantoor is van 's mor-
is vroeg tot 's avonds laat reuring.
diverse telefoons is overleg
inde. met klanten, chauffeurs en
ieren. Aan de hoorn zitten mede-
rkers die liever hun werk doen dan
verslaggever te woord staan. Ook
tenkamp moet tijd voor een ge
ek inruimen. De mobiele telefoon
een onmisbaar instrument voor
:e bezige baas, die vaak op pad is.
firma Bakker is dan ook een be
drijf dat in het nationale en internatio
nale transport van aardappelen een
aardig partijtje meeblaast. 'Ons be
drijf is qua bestuur een tamelijk platte
organisatie, de lijnen zijn kort. Daarin
zit onze grote kracht', omschrijft
Wetenkamp, die samen met Frank
van Kerkhof (commercieel manager),
Jelle Visser (hoofd planning) en Jan
de Lugt (financieel manager) het
managementteam vormt dat, inclu
sief charters, zo'n 150 combinaties
aanstuurt.
De recente geschiedenis van de firma
Bakker is een aaneenschakeling van
overnames Dat begon in 1992. toen
het transportbedrijf van bloembollen
en bietentransporteur Rien Bakker
werd overgenomen. Daardoor kwa
men er een stuk of zeven, acht
vrachtwagens bij. Eind vorig jaar nam
Bakker de transporttak van Gomes
BV in Warmenhuizen over. Deze
Noordhollandse onderneming was
voornamelijk actief als vervoerder
van pootgoed en bloembollen, maar
deed daarnaast ook koeltransporten.
Ook werd in Swifterbant de vestiging
van Wijma Transport overgenomen.
'Dat was een strategische over
name', zegt commercieel manager
Frank van Kerkhof. 'De hoofd
vestiging van Wijma zit in Flarderwijk.
Ffun divisie agrarisch aardappel-bulk-
vervoer opereerde vanuit Swifterbant
en deed onder meer het aardappel
transport voor de Lamb Weston/
Meijer-fabriek in het Friese Ooster-
bierum. Dat vervoer hebben wij er nu
bij gekregen. Ons bedriif deed al het
aardappeltransport voor andere fa
brieken van Lamb-Weston/Meijer.
Een ander voordeel van de overname
is dat Swifterbant middenin een van
de grootste aardappelteeltgebieden
van Nederland ligt. Dan is een steun
punt ter plekke enorm handig om
flexibel te kunnen opereren. Vijftien
vrachtwagens en twaalf chauffeurs
van Wijnia zijn mee over gegaan.' De
laatste overname betreft die van
Kous Transport uit Zwartebroek met
zes auto's en twaalf trailers.
'Negentig procent van onze activitei
ten omvat het vervoer van los ge
storte aardappelen voor de frites- en
chipsindustrie. De centrale planning
daarvan blijven we vanuit het hoofd
kantoor op Texel verzorgen. In
Swifterbant concentreren we onze
overige transportactiviteiten aan wal.
Dat is nu de thuisbasis voor drie plan
ners en zo'n vijfendertig chauffeurs',
zegt Van Kerkhof.
Texel
De geschiedenis van transportbedrijf
Bakker op Texel begint in de twinti
ger jaren van de vorige eeuw. Aart
Bakker besloot toen in Oudeschild
een handel in veevoer en granen te
starten. Daarbij kwam ook het nodige
transport over het eiland kijken. La
ter nam Jan Kuip, de schoonzoon
van Aart Bakker, het bedrijf over.
Diens opvolger werd schoonzoon
Flarry Wetenkamp, die als marinier op
de Mok op Texel was beland. In 1989
nam de huidige directeur Dennis
Wetenkamp het stokje van zijn vader
over. Op dat moment hield het bedrijf
Trucks van de tlrma A. Bakker Texel Transport kun Ie in grote delen van Europa tegenkomen. Chauffeur GIJs van der Vrlng, sinds een
Jaar bij Bakker In dienst, zoekt het het liefst Iets dichter bij huls. (Foto's Gerard Timmerman)
Internet en e-mall gaat er In de transportwereld nog veel per telefoon. Vanuit het kantoor in Oudeschild regelt Jelle Visser,
bij de firma A. Bakker Texel Transport, het vervoer door Europa.
zich nog steeds voornamelijk bezig
met de handel in landbouwproducten
en wa§ transport een neventak. De
meuwé man besloot tot een koers
wijziging. Hij verkocht de handelstak
van z'n bedrijf aan de agrarische
coöperatie Cavo Latuco (het tegen
woordige Agrifirm) en koos voor een
toekomst in de transportbranche. 'De
markt voor graan- en veevoer op
Texel kwam steeds meer onder druk
te staan, terwijl ik in het transport
goede mogelijkheden zag.'
Naast vervoersactiviteiten op Texel
ging de firma Bakker zich bezighou
den met buiktransporten voor
Agrifirm op het vasteland Verder
deed het bedrijf veel charterritten in
het vervoer van consumptie
aardappelen. Wetenkamp ontdekte
tijdens laatstgenoemde werkzaam
heden dat er op deze markt mogelijk
heden lagen en besloot zich in 1992
te specialiseren in het vervoer van
losgestorte aardappelen voor de fri
tes- en chipsindustrie. Het begon met
het leveren van aardappelen aan de
Smiths-chipsfabriek in Broek op
Langedijk en later Leicester (Enge
land) en Veurne (België). Na verloop
van tijd kwamen daar de frites-
fabrieken van Lamb-Weston/Meijer
bij. De groei zet zich nog steeds door
Sinds 1 maart rijdt Bakker ook alle
fabrieksaardappelen voor Nestlé
Venray. 'Wij zijn momenteel het enige
HACCP (Hazzard Allert Critical
Control Points, red.) -gecertificeerde
transportbedrijf op het gebied van los
gestorte aardappelen in Nederland.
Dat spreekt veel klanten aan. De
markt vraagt steeds meer kwaliteit en
specialisme. Daar zijn wij tijdig op
ingesprongen', zegt Van Kerkhof.
Wetenkamp: 'We hadden al snel door
dat je jezelf moet specialiseren als je
wat wilt verdienen. Wij hebben dat in
de aardappels gedaan. We concurre
ren niet zozeer op prijs, maar wel op
kwaliteit. We hebben wat te bieden,
zoals het partnerschap met onze
klant wat heel belangrijk is. Klanten
besteden hun logistiek aan ons uit.
We zijn in dat opzicht partners. Wij
zorgen dat hun grondstoffen er elke
dag op tijd zijn. Door processen te
stroomlijnen besparen onze klanten
zich veel kosten, bijvoorbeeld op
planning en andere overhead. Dat
levert ze meer geld op dan eindeloos
bekvechten over het laatste dubbel
tje op een ton vracht.' Bij een enkele
klant heeft de firma Bakker zelfs een
eigen rangeerdienst. De chauffeurs
koppelen de volle trailers af bij de
fabriek en nemen een lege mee. De
rangeerdienst zorgt op haar beurt
voor het interne transport op het
fabrieksterrein, wat de fabrieken veel
wachttijden scheelt en de efficiency
ten goede komt.
Kwaliteit betekent ook dat alle trailers
aan de allermodernste eisen voldoen.
Van Kerkhof: 'Transportbedrijf Bakker
is sinds 1992 enorm gegroeid, we
hebben momenteel een wagenpark
van ruim honderd trekkers en twee
honderd opleggers. Verder rijden er
nog zo'n veertig charters voor ons
Op het gebied van vervoer van
consumptieaardappelen hoort Bak
ker inmiddels bij de grootste bedrij
ven in Nederland. Het werkgebied is
de Benelux, Groot-Britannié, Frank
rijk en Duitsland. Op het gebied van
koelvervoer wordt gereden op Frank
rijk en Spanje en Portugal.
Niet verhuizen
Bakker heeft momenteel 15 werkne
mers op kantoor en 130 chauffeurs in
dienst. Alle medewerkers die zich
met de planning van aardappel
transporten bezighouden, wonen op
Texel. De planning gebeurt vanuit het
kantoor in Oudeschild. Meestal reist
Wetenkamp minimaal eenmaal per
week naar Swifterbant voor overleg
met de bedrijfsleider aldaar. Van
Kerkhof houdt kantoor in Swifterbant
en is daar zodoende meestal drie
dagen per week aanwezig Verder zijn
Wetenkamp en Van Kerkhof vaak op
pad om de contacten met de part
ners te onderhouden.
Sinds de bedrijfsactiviteiten op het
vasteland de overhand hebben ge
kregen, is bij de directie al diverse
malen de vraag gerezen of het hoofd
kantoor in Oudeschild niet naar de
overkant moet worden verplaatst. Tot
op heden ziet men daar de noodzaak
echter niet van in Van Kerkhof: 'Wij
zijn geen transportbedrijf waar de
trucks 's avonds of in het weekend
weer terug moeten keren op het ter
rein. De meeste van onze chauffeurs
nemen hun vrachtwagen mee naar
huis en gaan van daaruit weer naar
hun volgende opdracht. Ze hoeven
daarom ook nooit de overtocht naar
Texel te maken. Dankzij de moderne
communicatiemiddelen kunnen we
vanaf het eiland de activiteiten op het
vasteland prima sturen.'
Tot twee jaar geleden gebeurde de
planning voor honderd procent per
telefoon en was het op kantoor geen
moment stil. Er moest toen ook veel
worden gebeld, om klanten te bena
deren voor vervoer om de vrachtwa
gens gevuld te houden. Wetenkamp:
'Nu is ons netwerk veel dichter ge
worden. dat betekent dat er veel min
der leeg wordt gereden en dat we
minder achter vracht aanmoeten.
Door de komst van internet en e-mail
regelen we nog zo'n zestig procent
van het transport per telefoon. Het is
daardoor op kantoor een stuk rusti
ger geworden.' De planning verloopt
er in ploegendienst, van 6.00 uur 's
morgens tot 22.00 uur 's avonds.
Vanaf Texel worden een goede hon
derd auto's aangestuurd en vanaf de
vestiging in Swifterbant zo'n 35. De
trucks zijn uitgerust met een moderne
boordcomputer, waarmee via internet
kan worden gecommuniceerd. Via
GPS ('global positioning system'.
n de aan de Kleiweg bij Den
orn staande bouwvallige stolp-
luur van Jaap Lap worden be
uden? De kans daarop lijkt niet
tot, want sinds de eigenaar een
kje verderop een nieuwe mo-
rne loods liet bouwen is de stolp
erbodig, waardoor het onaan-
kkelljk is om er nog langer
derhoudswerk aan te doen. Ten
tlij financiële steun voor de res-
iratle zou krijgen of toestem-
ig voor een nieuwe bestemming
baten oplevert, maar de plano-
llsche regelgeving staat uitslui-
agrarisch gebruik toe. Lap
ng de gemeente in december
jaar om een sloop-
gunning. Het college heeft daar
kbaar lang over moeten naden-
maar afgelopen dinsdag viel
rlg
de beslissing: de vergunning werd
geweigerd.
Echter met de aantekening voorals
nog, want wethouder Nel Eelman van
ruimtelijke ordening wil eerst nog
eens met Lap overleggen. Dat ge
beurt na afloop van de vakanties. Of
dat wat oplevert, valt te betwijfelen,
want wonen, recreëren of het maken
van faciliteiten voor kamperen bij de
boer is in de stolpschuur nagenoeg
uitgesloten. En er bestaan ook (nog)
geen subsidiemogelijkheden, zoals
bij schapenboeten. De stolp staat
niet op de gemeentelijke, provinciale
of rijksmonumentenlijst. Uitbreiding
van de boetenregeling door deze ook
van toepassing te verklaren op an
dere karakteristieke agrarische ge
bouwen lijkt op dit moment ook geen
optie, omdat de gemeente op zwart
zaad zit.
Dat de stolpschuur schilderachtig en
karakteristiek is, betwijfelt intussen
niemand, al komt hij minder tot zijn
recht dan vroeger, toen de moderne
loods er nog niet naast stond en ook
andere gebouwen in de buurt het
zicht op het monumentale dorp nog
niet belemmerden. De schuur met
een oppervlakte van ongeveer tien bij
tien meter heeft gevels van gele ste
nen, afgezien van enkele lagen rode
stenen die als versiering zijn aange
bracht. De muren zijn echter ge
scheurd en staan uit het lood als ge
volg van het enigszins inzakken van
het vierkant. Ook de sparren van de
kap zijn voor een groot deel aan ver
vanging toe en feitelijk geldt dat ook
voor het riet, dat mede door toedoen
van de kraaien nogal wat gaten ver
toont. Zolang de schuur in gebruik
was, werd in eigen beheer en door de
rietdekker regelmatig het hoognodige
gedaan om de boel in stand te hou
den, maar Jaap Lap heeft daar nu
genoeg van. Hij vindt dat als de ge
meenschap prijs stelt op het behoud
van het gebouw, diezelfde gemeen
schap hem dan ook maar tegemoet
moet komen. Aangezien het daar al
lerminst naar uitziet, wil hij van de
stolp af. Als de gemeente geen
sloopvergunning geeft, zal het ge
bouw vanzelf verdwijnen, het duurt
alleen wat langer Zoals de kaarten nu
liggen, lijkt het nog het meest reëel
dat er alsnog een sloopvergunning,
komt waarbij wordt bepaald dat de
bakstenen en eventuele andere ma
terialen worden gebruikt voor de
bouw van een schapenboet op een
andere plaats.
Het verhaaltje over Kitty, de knuffel
van onze kleindochter die door de
waterpolitie met een pikhaak uit de
haven van Oudeschild werd gevist en
op de wal gezet, kreeg een vervolg.
Door Texdok werden op de TX1 re
paraties uitgevoerd in de machineka
mer. Later, tijdens de Visserijdagen,
ging onze schoonzoon Marc (die er
bedrijfsleider is) aan boord om te zien
of de opdracht goed werd uitge
voerd Tijdens deze controle draaiden
de motoren en toen Marc met zijn
werk klaar was ging hij weer naar
boven. Daar aangekomen merkte hij
tot zijn schrik dat het schip varende
was en op het punt stond de haven
te verlaten. Daar kon hij met mee
staan, want hij had nog veel werk te
doen wat met kon wachten, wat hij
aan de bemanning kenbaar maakte.
Ook nu kwam al rap hulp opdagen,
want de mannen van de waterpolitie
kwamen net met de politieboot de
haven invaren. Na die te hebben aan
geroepen wilden ze de verstekeling
wel overnemen. Zo werd Marc, net
als Kitty, door de sterke arm op de
wal gezet. De mannen maakten daar
plaatsbepaling via de satelliet) kan op
de computer worden bijgehouden
waar de auto zich bevindt. Gegevens
over brandstofgebruik, remslijtage en
onderhoud zijn a la minuut beschik
baar.
Chauffeurs zijn goed te spreken over
hun Texelse werkgever en, ondanks
een hoge werkdruk is er weinig ziek
teverzuim. Wetenkamp: 'Er is weinig
verloop onder onze medewerkers en
dat lijkt me een goed teken. Een
personeelsadvertentie hoeven we
niet te zetten.' De wereld van de
aardappelverwerkende industrie
draait 24 uur per dag. zeven dagen
per week. En de bedrijfstak verwacht
dat ook van de logistiek
dienstverlener.
Het transportbedrijf heeft voor de
chauffeurs een ploegendienst opge
zet, waarin de bestuurders een werk-
cycius hebben van maximaal zeven
dagen op en zeven dagen af. De
chauffeurs mogen zelf kiezen of ze in
dit ploegensysteem willen mee
draaien of een 'normaal' rooster wen
sen. De trucks rijden gemiddeld
180.000 kilometer per jaar. Chauf
feurs wonen door het hele land, maar
ook in Engeland en België, vaak
dichtbij fabrieken, waardoor de plan
ning wat makkelijker verloopt.
Van de chauffeurs in dienst van Bak
ker wonen er zo'n twintig op Texel. Ze
vervoeren voornamelijk stukgoed en
nemen verder transporten van de
Texelse Wolonderneming uit Oude
schild voor hun rekening. Sinds kort
heeft de firma Bakker zich op een
nieuwe markt begeven. Samen met
branchegenoot Jan van't Blik uit het
Friese Akkrum is het bedrijf pal naast
haar Swifterbanter vestiging een
truckgarage (Flevoservice) met
wasserrette (Flevowash) begonnen.
'Daardoor houden we het onderhoud
van ons wagenpark voortaan in eigen
hand, in plaats van dat werk uit te
besteden aan een garagebedrijf. Ver
der kunnen ook andere vervoerders
uit Flevoland er terecht voor repara
ties of het schoonmaken van hun
trucks.'
Op de weg zijn de vrachtwagens het
visitekaartje van het bedrijf. Weten
kamp: 'De uitstraling is belangrijk, de
auto's moeten er netjes uit zien. We
geven dit jaar bijvoorbeeld een ton (in
guldens, red.) uit aan schoonmaak
kosten. De auto's gaan één keer in de
veertien dagen dooi de wasstraat in
Swifterbant. Doordat we zoveel be
drijven hebben overgenomen, zijn
nog met al onze auto's in de bedrijfs-
kleuren gespoten, maar het streven
is wel om dat zo snel mogelijk voor
elkaar te hebben.'
Bakker is in tien jaar tijd van een be
scheiden Texels transportbedrijf uit
gegroeid tot een grote en gezonde
vervoerder. Wetenkamp: 'We zouden
best nog wel meer bedrijven kunnen
overnemen, maar ik denk dat we de
jaren van explosieve groei wel heb
ben gehad De markt waarop wij ac
tief zijn is zo'n beetje verdeeld. Ons
streven voor de nabije toekomst is
om de huidige activiteiten op het ge
bied van fabrieksaardappelenvervoer
waar mogelijk nog verder uit te brei
den en onze kwaliteit en servicegraad
te optimaliseren.'
Tekst Broer Feenstra en
Gerard Timmerman
dan ook een opmerking over, waar
Marc in eerste instantie niets van
snapte. Toen hij thuisgekomen het
voorval aan vrouw en kinderen ver
telde. kreeg hij het verhaal van de
eerdere redding van Kitty onder zijn
neus. Hij begreep toen waarom de
opmerking gemaakt werd.
Jan van Tunen
De voorgenomen fusie tussen
Stichting Zorgcentrum Texel (Ver
pleeghuis en De Gollards), De
Koogh in Den Helder en Thuiszorg-
beheer Kop van Noord-Holland
baart de Texelse politiek zorgen.
Aannemer Willem Bakker is begonnen met de sloop van de vier duplexwoningen op het uiteinde van de Kikkertstraat
in De Cocksdorp. De vier woningen van de Stichting Wonen Texel maken plaats voor zes nieuwe. Wanneer de bouw
daarvan start, is nog niet duidelijk. SWT is in onderhandeling met een aannemer over de bouw van de nieuwe wo
ningen.
TV0l0schuur van Jaap Lap aan de Kleiweg bij Den Hoorn.
In een motie die Texels Belang gister
avond indiende tijdens de
begrotingsraad stellen alle politieke
partijen en het college van b en w dat
waar mogelijk de fusie moet worden
stopgezet. De politiek wil de zeggen
schap over het Verpleeghuis en De
Gollards zoveel mogelijk op Texel
houden. Volgens Texels Belang is het
van belang dat de voorzieningen voor
ouderen voor het eiland intact blijven.
De ligging en identiteit van Texel spe
len daarbij een belangrijke rol.
Als de fusie doorgaat, leidt dat vol
gens de partijen ook tot een onge
wenste schaalvergroting in de
ouderenzorg. Ze wijzen erop dat dat
haaks staat op de gewenste relatieve
kleinschaligheid die in de recent vast
gestelde structuurvisie Texel 2020
wordt beschreven. De Raad van Toe
zicht van de fusiepartners, Univé
Zorgverzekeringen en het Zorg
kantoor Noord-Holland-Noord wor
den op de hoogte gebracht van de
(Foto Harry de Groet) Texelse zorgen.