jTexelse trucks bevoorraden Europese fabrieken Transportbedrijf grote vis 'n vervoer van aardappelen 7 Gemeente wil nog leen sloop stolp Lap aan fusieplannen Sloop duplexwonmgen De Cocksdorp TEXELSE COURAN1 Waar gebeurd De verstekeling Politiek wil halt in ouderenzorg VRIJDAG 19 JULI 2002 renlang hield A. Bakker Texel gnsport in Oudeschild zich louter zlg met vervoer van en naar het and. Sinds 1992 heeft de onder ging haar vleugels uitgeslagen, hoe. In tien jaar tijd is de firma kker uitgegroeid tot een van de ootste aardappelvervoerders orde frites- en chipsindustrie in derland. Grote concerns in deze anche zoals Lamb Weston/ iljer, Nestlé en Frito-Lay (waar- jo.a. de Smiths-chipsfabrieken horen) laten hun piepers aan- ■ren door het Texelse bedrijf, dat net al zo'n 150 combinaties aan- lürt. i het kantoor in de loods aan de nlderweg zie je het met af, en ook in werktrui en spijkerbroek rond ende Dennis Wetenkamp wekt op eerste gezicht niet de indruk dat met strakke hand de regie voert >reen - zeker voor Texelse begrip- grootschalige transport- Ierneming. De sfeer in het bedrijf nformeel, op z'n Texels. Maar er rdt serieus, en vooral hard ge- rkt. In het kantoor is van 's mor- is vroeg tot 's avonds laat reuring. diverse telefoons is overleg inde. met klanten, chauffeurs en ieren. Aan de hoorn zitten mede- rkers die liever hun werk doen dan verslaggever te woord staan. Ook tenkamp moet tijd voor een ge ek inruimen. De mobiele telefoon een onmisbaar instrument voor :e bezige baas, die vaak op pad is. firma Bakker is dan ook een be drijf dat in het nationale en internatio nale transport van aardappelen een aardig partijtje meeblaast. 'Ons be drijf is qua bestuur een tamelijk platte organisatie, de lijnen zijn kort. Daarin zit onze grote kracht', omschrijft Wetenkamp, die samen met Frank van Kerkhof (commercieel manager), Jelle Visser (hoofd planning) en Jan de Lugt (financieel manager) het managementteam vormt dat, inclu sief charters, zo'n 150 combinaties aanstuurt. De recente geschiedenis van de firma Bakker is een aaneenschakeling van overnames Dat begon in 1992. toen het transportbedrijf van bloembollen en bietentransporteur Rien Bakker werd overgenomen. Daardoor kwa men er een stuk of zeven, acht vrachtwagens bij. Eind vorig jaar nam Bakker de transporttak van Gomes BV in Warmenhuizen over. Deze Noordhollandse onderneming was voornamelijk actief als vervoerder van pootgoed en bloembollen, maar deed daarnaast ook koeltransporten. Ook werd in Swifterbant de vestiging van Wijma Transport overgenomen. 'Dat was een strategische over name', zegt commercieel manager Frank van Kerkhof. 'De hoofd vestiging van Wijma zit in Flarderwijk. Ffun divisie agrarisch aardappel-bulk- vervoer opereerde vanuit Swifterbant en deed onder meer het aardappel transport voor de Lamb Weston/ Meijer-fabriek in het Friese Ooster- bierum. Dat vervoer hebben wij er nu bij gekregen. Ons bedriif deed al het aardappeltransport voor andere fa brieken van Lamb-Weston/Meijer. Een ander voordeel van de overname is dat Swifterbant middenin een van de grootste aardappelteeltgebieden van Nederland ligt. Dan is een steun punt ter plekke enorm handig om flexibel te kunnen opereren. Vijftien vrachtwagens en twaalf chauffeurs van Wijnia zijn mee over gegaan.' De laatste overname betreft die van Kous Transport uit Zwartebroek met zes auto's en twaalf trailers. 'Negentig procent van onze activitei ten omvat het vervoer van los ge storte aardappelen voor de frites- en chipsindustrie. De centrale planning daarvan blijven we vanuit het hoofd kantoor op Texel verzorgen. In Swifterbant concentreren we onze overige transportactiviteiten aan wal. Dat is nu de thuisbasis voor drie plan ners en zo'n vijfendertig chauffeurs', zegt Van Kerkhof. Texel De geschiedenis van transportbedrijf Bakker op Texel begint in de twinti ger jaren van de vorige eeuw. Aart Bakker besloot toen in Oudeschild een handel in veevoer en granen te starten. Daarbij kwam ook het nodige transport over het eiland kijken. La ter nam Jan Kuip, de schoonzoon van Aart Bakker, het bedrijf over. Diens opvolger werd schoonzoon Flarry Wetenkamp, die als marinier op de Mok op Texel was beland. In 1989 nam de huidige directeur Dennis Wetenkamp het stokje van zijn vader over. Op dat moment hield het bedrijf Trucks van de tlrma A. Bakker Texel Transport kun Ie in grote delen van Europa tegenkomen. Chauffeur GIJs van der Vrlng, sinds een Jaar bij Bakker In dienst, zoekt het het liefst Iets dichter bij huls. (Foto's Gerard Timmerman) Internet en e-mall gaat er In de transportwereld nog veel per telefoon. Vanuit het kantoor in Oudeschild regelt Jelle Visser, bij de firma A. Bakker Texel Transport, het vervoer door Europa. zich nog steeds voornamelijk bezig met de handel in landbouwproducten en wa§ transport een neventak. De meuwé man besloot tot een koers wijziging. Hij verkocht de handelstak van z'n bedrijf aan de agrarische coöperatie Cavo Latuco (het tegen woordige Agrifirm) en koos voor een toekomst in de transportbranche. 'De markt voor graan- en veevoer op Texel kwam steeds meer onder druk te staan, terwijl ik in het transport goede mogelijkheden zag.' Naast vervoersactiviteiten op Texel ging de firma Bakker zich bezighou den met buiktransporten voor Agrifirm op het vasteland Verder deed het bedrijf veel charterritten in het vervoer van consumptie aardappelen. Wetenkamp ontdekte tijdens laatstgenoemde werkzaam heden dat er op deze markt mogelijk heden lagen en besloot zich in 1992 te specialiseren in het vervoer van losgestorte aardappelen voor de fri tes- en chipsindustrie. Het begon met het leveren van aardappelen aan de Smiths-chipsfabriek in Broek op Langedijk en later Leicester (Enge land) en Veurne (België). Na verloop van tijd kwamen daar de frites- fabrieken van Lamb-Weston/Meijer bij. De groei zet zich nog steeds door Sinds 1 maart rijdt Bakker ook alle fabrieksaardappelen voor Nestlé Venray. 'Wij zijn momenteel het enige HACCP (Hazzard Allert Critical Control Points, red.) -gecertificeerde transportbedrijf op het gebied van los gestorte aardappelen in Nederland. Dat spreekt veel klanten aan. De markt vraagt steeds meer kwaliteit en specialisme. Daar zijn wij tijdig op ingesprongen', zegt Van Kerkhof. Wetenkamp: 'We hadden al snel door dat je jezelf moet specialiseren als je wat wilt verdienen. Wij hebben dat in de aardappels gedaan. We concurre ren niet zozeer op prijs, maar wel op kwaliteit. We hebben wat te bieden, zoals het partnerschap met onze klant wat heel belangrijk is. Klanten besteden hun logistiek aan ons uit. We zijn in dat opzicht partners. Wij zorgen dat hun grondstoffen er elke dag op tijd zijn. Door processen te stroomlijnen besparen onze klanten zich veel kosten, bijvoorbeeld op planning en andere overhead. Dat levert ze meer geld op dan eindeloos bekvechten over het laatste dubbel tje op een ton vracht.' Bij een enkele klant heeft de firma Bakker zelfs een eigen rangeerdienst. De chauffeurs koppelen de volle trailers af bij de fabriek en nemen een lege mee. De rangeerdienst zorgt op haar beurt voor het interne transport op het fabrieksterrein, wat de fabrieken veel wachttijden scheelt en de efficiency ten goede komt. Kwaliteit betekent ook dat alle trailers aan de allermodernste eisen voldoen. Van Kerkhof: 'Transportbedrijf Bakker is sinds 1992 enorm gegroeid, we hebben momenteel een wagenpark van ruim honderd trekkers en twee honderd opleggers. Verder rijden er nog zo'n veertig charters voor ons Op het gebied van vervoer van consumptieaardappelen hoort Bak ker inmiddels bij de grootste bedrij ven in Nederland. Het werkgebied is de Benelux, Groot-Britannié, Frank rijk en Duitsland. Op het gebied van koelvervoer wordt gereden op Frank rijk en Spanje en Portugal. Niet verhuizen Bakker heeft momenteel 15 werkne mers op kantoor en 130 chauffeurs in dienst. Alle medewerkers die zich met de planning van aardappel transporten bezighouden, wonen op Texel. De planning gebeurt vanuit het kantoor in Oudeschild. Meestal reist Wetenkamp minimaal eenmaal per week naar Swifterbant voor overleg met de bedrijfsleider aldaar. Van Kerkhof houdt kantoor in Swifterbant en is daar zodoende meestal drie dagen per week aanwezig Verder zijn Wetenkamp en Van Kerkhof vaak op pad om de contacten met de part ners te onderhouden. Sinds de bedrijfsactiviteiten op het vasteland de overhand hebben ge kregen, is bij de directie al diverse malen de vraag gerezen of het hoofd kantoor in Oudeschild niet naar de overkant moet worden verplaatst. Tot op heden ziet men daar de noodzaak echter niet van in Van Kerkhof: 'Wij zijn geen transportbedrijf waar de trucks 's avonds of in het weekend weer terug moeten keren op het ter rein. De meeste van onze chauffeurs nemen hun vrachtwagen mee naar huis en gaan van daaruit weer naar hun volgende opdracht. Ze hoeven daarom ook nooit de overtocht naar Texel te maken. Dankzij de moderne communicatiemiddelen kunnen we vanaf het eiland de activiteiten op het vasteland prima sturen.' Tot twee jaar geleden gebeurde de planning voor honderd procent per telefoon en was het op kantoor geen moment stil. Er moest toen ook veel worden gebeld, om klanten te bena deren voor vervoer om de vrachtwa gens gevuld te houden. Wetenkamp: 'Nu is ons netwerk veel dichter ge worden. dat betekent dat er veel min der leeg wordt gereden en dat we minder achter vracht aanmoeten. Door de komst van internet en e-mail regelen we nog zo'n zestig procent van het transport per telefoon. Het is daardoor op kantoor een stuk rusti ger geworden.' De planning verloopt er in ploegendienst, van 6.00 uur 's morgens tot 22.00 uur 's avonds. Vanaf Texel worden een goede hon derd auto's aangestuurd en vanaf de vestiging in Swifterbant zo'n 35. De trucks zijn uitgerust met een moderne boordcomputer, waarmee via internet kan worden gecommuniceerd. Via GPS ('global positioning system'. n de aan de Kleiweg bij Den orn staande bouwvallige stolp- luur van Jaap Lap worden be uden? De kans daarop lijkt niet tot, want sinds de eigenaar een kje verderop een nieuwe mo- rne loods liet bouwen is de stolp erbodig, waardoor het onaan- kkelljk is om er nog langer derhoudswerk aan te doen. Ten tlij financiële steun voor de res- iratle zou krijgen of toestem- ig voor een nieuwe bestemming baten oplevert, maar de plano- llsche regelgeving staat uitslui- agrarisch gebruik toe. Lap ng de gemeente in december jaar om een sloop- gunning. Het college heeft daar kbaar lang over moeten naden- maar afgelopen dinsdag viel rlg de beslissing: de vergunning werd geweigerd. Echter met de aantekening voorals nog, want wethouder Nel Eelman van ruimtelijke ordening wil eerst nog eens met Lap overleggen. Dat ge beurt na afloop van de vakanties. Of dat wat oplevert, valt te betwijfelen, want wonen, recreëren of het maken van faciliteiten voor kamperen bij de boer is in de stolpschuur nagenoeg uitgesloten. En er bestaan ook (nog) geen subsidiemogelijkheden, zoals bij schapenboeten. De stolp staat niet op de gemeentelijke, provinciale of rijksmonumentenlijst. Uitbreiding van de boetenregeling door deze ook van toepassing te verklaren op an dere karakteristieke agrarische ge bouwen lijkt op dit moment ook geen optie, omdat de gemeente op zwart zaad zit. Dat de stolpschuur schilderachtig en karakteristiek is, betwijfelt intussen niemand, al komt hij minder tot zijn recht dan vroeger, toen de moderne loods er nog niet naast stond en ook andere gebouwen in de buurt het zicht op het monumentale dorp nog niet belemmerden. De schuur met een oppervlakte van ongeveer tien bij tien meter heeft gevels van gele ste nen, afgezien van enkele lagen rode stenen die als versiering zijn aange bracht. De muren zijn echter ge scheurd en staan uit het lood als ge volg van het enigszins inzakken van het vierkant. Ook de sparren van de kap zijn voor een groot deel aan ver vanging toe en feitelijk geldt dat ook voor het riet, dat mede door toedoen van de kraaien nogal wat gaten ver toont. Zolang de schuur in gebruik was, werd in eigen beheer en door de rietdekker regelmatig het hoognodige gedaan om de boel in stand te hou den, maar Jaap Lap heeft daar nu genoeg van. Hij vindt dat als de ge meenschap prijs stelt op het behoud van het gebouw, diezelfde gemeen schap hem dan ook maar tegemoet moet komen. Aangezien het daar al lerminst naar uitziet, wil hij van de stolp af. Als de gemeente geen sloopvergunning geeft, zal het ge bouw vanzelf verdwijnen, het duurt alleen wat langer Zoals de kaarten nu liggen, lijkt het nog het meest reëel dat er alsnog een sloopvergunning, komt waarbij wordt bepaald dat de bakstenen en eventuele andere ma terialen worden gebruikt voor de bouw van een schapenboet op een andere plaats. Het verhaaltje over Kitty, de knuffel van onze kleindochter die door de waterpolitie met een pikhaak uit de haven van Oudeschild werd gevist en op de wal gezet, kreeg een vervolg. Door Texdok werden op de TX1 re paraties uitgevoerd in de machineka mer. Later, tijdens de Visserijdagen, ging onze schoonzoon Marc (die er bedrijfsleider is) aan boord om te zien of de opdracht goed werd uitge voerd Tijdens deze controle draaiden de motoren en toen Marc met zijn werk klaar was ging hij weer naar boven. Daar aangekomen merkte hij tot zijn schrik dat het schip varende was en op het punt stond de haven te verlaten. Daar kon hij met mee staan, want hij had nog veel werk te doen wat met kon wachten, wat hij aan de bemanning kenbaar maakte. Ook nu kwam al rap hulp opdagen, want de mannen van de waterpolitie kwamen net met de politieboot de haven invaren. Na die te hebben aan geroepen wilden ze de verstekeling wel overnemen. Zo werd Marc, net als Kitty, door de sterke arm op de wal gezet. De mannen maakten daar plaatsbepaling via de satelliet) kan op de computer worden bijgehouden waar de auto zich bevindt. Gegevens over brandstofgebruik, remslijtage en onderhoud zijn a la minuut beschik baar. Chauffeurs zijn goed te spreken over hun Texelse werkgever en, ondanks een hoge werkdruk is er weinig ziek teverzuim. Wetenkamp: 'Er is weinig verloop onder onze medewerkers en dat lijkt me een goed teken. Een personeelsadvertentie hoeven we niet te zetten.' De wereld van de aardappelverwerkende industrie draait 24 uur per dag. zeven dagen per week. En de bedrijfstak verwacht dat ook van de logistiek dienstverlener. Het transportbedrijf heeft voor de chauffeurs een ploegendienst opge zet, waarin de bestuurders een werk- cycius hebben van maximaal zeven dagen op en zeven dagen af. De chauffeurs mogen zelf kiezen of ze in dit ploegensysteem willen mee draaien of een 'normaal' rooster wen sen. De trucks rijden gemiddeld 180.000 kilometer per jaar. Chauf feurs wonen door het hele land, maar ook in Engeland en België, vaak dichtbij fabrieken, waardoor de plan ning wat makkelijker verloopt. Van de chauffeurs in dienst van Bak ker wonen er zo'n twintig op Texel. Ze vervoeren voornamelijk stukgoed en nemen verder transporten van de Texelse Wolonderneming uit Oude schild voor hun rekening. Sinds kort heeft de firma Bakker zich op een nieuwe markt begeven. Samen met branchegenoot Jan van't Blik uit het Friese Akkrum is het bedrijf pal naast haar Swifterbanter vestiging een truckgarage (Flevoservice) met wasserrette (Flevowash) begonnen. 'Daardoor houden we het onderhoud van ons wagenpark voortaan in eigen hand, in plaats van dat werk uit te besteden aan een garagebedrijf. Ver der kunnen ook andere vervoerders uit Flevoland er terecht voor repara ties of het schoonmaken van hun trucks.' Op de weg zijn de vrachtwagens het visitekaartje van het bedrijf. Weten kamp: 'De uitstraling is belangrijk, de auto's moeten er netjes uit zien. We geven dit jaar bijvoorbeeld een ton (in guldens, red.) uit aan schoonmaak kosten. De auto's gaan één keer in de veertien dagen dooi de wasstraat in Swifterbant. Doordat we zoveel be drijven hebben overgenomen, zijn nog met al onze auto's in de bedrijfs- kleuren gespoten, maar het streven is wel om dat zo snel mogelijk voor elkaar te hebben.' Bakker is in tien jaar tijd van een be scheiden Texels transportbedrijf uit gegroeid tot een grote en gezonde vervoerder. Wetenkamp: 'We zouden best nog wel meer bedrijven kunnen overnemen, maar ik denk dat we de jaren van explosieve groei wel heb ben gehad De markt waarop wij ac tief zijn is zo'n beetje verdeeld. Ons streven voor de nabije toekomst is om de huidige activiteiten op het ge bied van fabrieksaardappelenvervoer waar mogelijk nog verder uit te brei den en onze kwaliteit en servicegraad te optimaliseren.' Tekst Broer Feenstra en Gerard Timmerman dan ook een opmerking over, waar Marc in eerste instantie niets van snapte. Toen hij thuisgekomen het voorval aan vrouw en kinderen ver telde. kreeg hij het verhaal van de eerdere redding van Kitty onder zijn neus. Hij begreep toen waarom de opmerking gemaakt werd. Jan van Tunen De voorgenomen fusie tussen Stichting Zorgcentrum Texel (Ver pleeghuis en De Gollards), De Koogh in Den Helder en Thuiszorg- beheer Kop van Noord-Holland baart de Texelse politiek zorgen. Aannemer Willem Bakker is begonnen met de sloop van de vier duplexwoningen op het uiteinde van de Kikkertstraat in De Cocksdorp. De vier woningen van de Stichting Wonen Texel maken plaats voor zes nieuwe. Wanneer de bouw daarvan start, is nog niet duidelijk. SWT is in onderhandeling met een aannemer over de bouw van de nieuwe wo ningen. TV0l0schuur van Jaap Lap aan de Kleiweg bij Den Hoorn. In een motie die Texels Belang gister avond indiende tijdens de begrotingsraad stellen alle politieke partijen en het college van b en w dat waar mogelijk de fusie moet worden stopgezet. De politiek wil de zeggen schap over het Verpleeghuis en De Gollards zoveel mogelijk op Texel houden. Volgens Texels Belang is het van belang dat de voorzieningen voor ouderen voor het eiland intact blijven. De ligging en identiteit van Texel spe len daarbij een belangrijke rol. Als de fusie doorgaat, leidt dat vol gens de partijen ook tot een onge wenste schaalvergroting in de ouderenzorg. Ze wijzen erop dat dat haaks staat op de gewenste relatieve kleinschaligheid die in de recent vast gestelde structuurvisie Texel 2020 wordt beschreven. De Raad van Toe zicht van de fusiepartners, Univé Zorgverzekeringen en het Zorg kantoor Noord-Holland-Noord wor den op de hoogte gebracht van de (Foto Harry de Groet) Texelse zorgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 7