'umult over bel neemt zorgen over scheepswrakken niet weg Als een tijdcapsule bevroren in het zand taxi 7 axichauffeurs balen van 'taxispringers' en agressie standplaats 'Het probleem zit in die piek van drie uur' TEXELSE COURANT' Wat ik zeggen wou... Bollenschuur Giro 37071 VRIJDAG 9 AUGUSTUS 2002 nu en dan geeft de bodem van de Waddenzee opmerke- bodemschatten prijs. Zoals de eeuwenoude bel die dins- werd opgedoken. Een gebeurtenis die de vinder, het jerlands Instituut voor Scheeps- en onderwater Archeo- ie (NISA) landelijke publiciteit opleverde. Maar de opwin- g over de historisch waardevolle vondst ten spijt, bestaan ook vee zorgen over de archeologisch schatten in de ddenzee. Ze worden nog dagelijks ondermijnd door schu- d zand en knagende paalworm. ateurduikers Hans Eelman en Duinker uitten hierover al eer hun zorgen en vorig jaar pleit- burgemeester en wethouder bij Rijk voor meer steun voor het oud en onderzoek naar VOC- andere wrakken. Er wordt te mg gedaan met de historie die de Texelse kust ligt, zei nan in de Texelse Courant van ugustus 2001. 'Het enige dat NISA met de door ons gevon- scheepswrakken (Rob en Le ed.) doet is er vijfduizend zand- es overheen gooien. Logisch it anders halen de kotters hun en eraan open. Alles wat ze len gaat in zwarte, dichte do- dat soort opmerkingen trap je it Vos, hoofd van het archeologi- duikteam van het NISA, op zijn Dat over die spullen die in kis- worden opgeborgen, dat is één e leugen. Neem bijvoorbeeld hét e onderzoek, dat over het wrak de Scheurrak. Daarover hebben een hele grote tentoonstelling aakt. Die hebben we destijds in geheel in bruikleen aangeboden het museum in Oudeschild. Maar lilden het met hebben. Waarom9 /eet het niet. Het heeft wel in sterdam en Assen gestaan. Het zien van wat wij opduiken maakt werk juist legitiem. En we vinden leuk om dit soort dingen te tonen, is echt niet zo dat al de spullen we opduiken in een kist in het uefin Lelystad verdwijnt, ledereen nieuwsgierig is, mag hier op het Z'savonds een kijkje komen ne- om te zien wat we hebben op- ofcen. In Lelystad hebben we een depot, iedereen mag komen en. Alles is toegankelijk, we gaan ■rekken over collecties niet uit de Maar we zeggen wel: als we iets en water halen, dan nemen we lerantwoordelijkheid op ons, die ïtuit de weg gaan. Iets tentoon- lenop dat moment slecht is voor «ioud van het betreffende voor- dan doen we dat met. Vorig jaar JedeTX 10 "Emmie" van Boom orbeeld een kist met zwaarden 'so water. Benno van Tilburg vroeg direct om advies. "Hoe moet ik aanpakken?" Ik heb hem gezegd tojop dat moment de verantwoor- jk.heid had over de conservering, heeft het museum in Oudeschild irvoor geen afdeling, dus zou het een conserveringsbedrijf moe- Ik denk dat zo'n proces een jaar islag neemt. Ik zei hem dat dat - commerciële basis - tienduizen- guldens, misschien wel een ton kosten. Nu liggen de zwaarden steeds in een bak water. Daar- gaan de zwaarden weliswaar niet verder achteruit, maar het ligt er nauwelijks beter dan op de zeebo dem. Esther Banki, de huidige direc teur van het Maritiem en Juttersmuseum: 'Die kapmessen moeten inderdaad nog worden ge conserveerd of gerestaureerd. Maar hoe weet ik nog met precies Ik heb er met Alfons Boom over gesproken, maar we zijn er nog niet uit. Het kost inderdaad veel geld en ik weet nog met hoe we het rond moeten krijgen.' Vos: 'Wij hebben voor dat soort werk gespecialiseerde mensen zitten We doen het met om winst te maken, maar proberen op efficiënte wijze zo goed mogelijk werk af te leveren. We proberen zo verantwoord met gemeenschapsmiddelen om te gaan Zo hebben we toch dingen boven gehaald, geconserveerd en tentoon gesteld waar heel veel mensen ple zier van hebben Navraag bij het MJM leert dat er wel een klein deel van de geëxposeerde zaken bij het NISA vandaan komen, maar dat het merendeel van de spullen door ande ren is ingebracht Veilig Het aan de oppervlakte komen van de kapmessen en de wrakken is het gevolg van de voortdurende ontzanding in de Waddenzee. Die wordt veroorzaakt door de stroming na de aanleg van de Afsluitdijk, waar door het Burgzand, dat drie mijl ten noordoosten van Oudeschild ligt, steeds dieper wordt. Het NISA heeft in een aandachtsgebied van 2000 bij 1500 meter in de loop der jaren elf wrakken in kaart gebracht. Vos: 'We hebben maatregelen genomen om ontzanding op die plekken tegen te gaan. Met duizenden zandzakken en fijn gaas. Het werkt, want de plekken die wij beschermen zijn nog oké, maar daar waar we dat niet hebben gedaan, is sprake van achteruitgang, Er ligt bijvoorbeeld het scheepswrak De Rob, door Hans Eelman destijds gemeld. Die hebben we in 1987 af gedekt. Dat werkte prima. Twee an kers die niet onder de afdekking zijn geraakt, staken toen soms wel en soms niet boven het zand uit. Nu ste ken ze bijna twee meter uit de bo dem. Zoveel zand is er inmiddels weg. Ook een rij spanten vlak er naast, die een klein stukje uit de bo dem stak, is met afgedekt. Nu steekt er nog steeds een klein stukje uit de grond, alleen de bodem is wel twee meter verdiept. Een groot deel van de scheepsconstructie is weg. De hele bodem is omlaag gegaan, maar alles onder die afdekking van ons zit vei lig. Een ander wrak in zo'n ontzandingsgebied dat wij twee jaar geleden hebben afgedekt, steekt nu al een aardig eindje boven de zeebo dem uit. Het gaas houdt zand vast en ken heel gericht welke objecten iets zeggen over het schip. Waar ging het heen, waar komt het vandaan, hoe leefden de mensen aan boord, wat was de interactie tussen de sche pen? We bekijken het in z'n complete context. Als we luizenkammen aan boord vinden, soms met de luizen er nog in, dan zegt dat iets over de mensen aan boord. Dat geldt ook voor matrassen waarop mensen heb ben geslapen. Daar zitten ook aller lei beestjes in. Aan de hand van bot- materiaal kunnen we zien hoe oud deze persoon was, welke ziektes of belastingsafwijkingen ze hadden. Wat we ook willen weten zijn de merkteken is weggeslepen. Wat deze bel zo spectaculair maakt is de ver melding van het jaartal, de naam en de plaats. Dat is in de archeologie heel waardevol. Een jaartal is belang rijk. Dan kunnen we dingen nap luizen. De naam en herkomst van het schip bijvoorbeeld Over de schip breuk is waarschijnlijk corresponden tie gevoerd, want mensen wilden hun geld terug. Er zijn waarschijnlijk rechtszaken gevoerd, etc Het pro bleem is dat met alle archieven be waard zijn gebleven. Als dat wel het geval is. moet je nog zien uit te vin den waar de betreffende informatie zich bevindt. Want veel archieven zijn steengoed uit Duitsland, uit gebied Westerwald bij Keulen, wat is af te leiden uit de blauwe versiering De kurk zat er nog op en de inhoud, waarschijnlijk olijfolie of iets derge lijks, gaan we in het laboratorium analyseren. We vonden in dit wrak maar een paar intacte kruiken, want veel aardwerk ligt aan stukken. Tij dens zo'n schipbreuk ging het enorm tekeer De lading in het schip was met com pleet. Vos: 'Wel verklaarbaar, want als de wind na zo'n ramp ging liggen, dan werd het ruim doorgaans leegge haald. Alles van waarde verdween. Wat we terugvinden zijn doorgaans Arent Vos. hoofd van het archeologisch duikteam van NISA. met de bel. 'Het gaat ons om de informatie die de gevonden spullen opleveren.(Foto Gewo r.mmemun. - wat minstens zo belangrijk is - het houdt de paalworm tegen. Want als er geen hout uit de bodem steekt, komt die paalworm er met in.' Het probleem volgens Vos is dat er in de Waddenzee heel veel wrakken zijn, maar dat er in héél Nederland maar één archeologisch duikteam is dat zich professioneel met wrakken bezig houdt 'Bovendien: als er in Maastricht een Romeinse brug wordt gevonden, moeten we daar ook heen, net zoals er in Zeeland een schip of een verzonken nederzetting wordt aangetroffen. Dan gaan we daar ook heen. Dus als we geen tijd hebben om van een wrak op een bepaald moment veel werk te maken, dan dekken we het af, zodat de ach teruitgang op zijn minst wordt ver traagd. We nemen echter wel be paalde maatregelen, zoals monsters van het hout, om het bouwjaar van het schip te bepalen En we zoeken gidsfossielen, zoals aardewerk of pijpjes van klei, waaruit we de datum van de schipbreuk kunnen bepalen We kijken naar de functie van het schip, waar het heen ging en waar het vandaan kwam.' Zo weten we op dit moment over elf schepen in de Wad denzee al aardig wat Geld 'Als een gemeente of een universiteit besluit om er een paar miljoen voor uit te trekken, dan kan er meer wor den gedaan. Probleem is echter dat scheepsarcheologie met zo heel een voudig is. Het vereist kennis, vaardig heden, organisatie en logistiek. We zijn hier met acht duikers op 10 juni aan de slag gegaan en werken door tot 30 augustus. We kunnen hier vrij eenvoudig en goedkoop aan de slag en we hebben hier bij het NIOZ een hele mooie stek, waardoor onze verblijfskosten worden gedrukt. Het team heeft de beschikking over ver schillende containers Daarin kan het materiaal worden opgeslagen en overnacht het duikteam. We werken met een ofshore schip van Rederij Waterweg. De huur daarvan is zó vriendelijk, dat dit bedrijf in feite een sponsor is.' Voor het vinden van de wrakken wordt de zeebodem in kaart gebracht met sonar. Vos: 'Als we voor het eerst duiken, dan zie je alleen wat hout uit de bodem steken. Soms hebben amper een meter zicht, dus veel zie je met. We zwemmen dan wat rond zo'n wrak om er een beetje vertrouwd mee te raken. Dan slaan we roestvrijstalen spijkers in het wrak, die worden genummerd. We meten de afstanden en krijgen zo een beeld van het schip, de verhoudingen en de richting. Andere duikers tekenen en filmen de constructie. Met een meter zicht kunnen we best goede beelden krijgen. We nemen monsters van het wrak, zodat we de bouwdatum kun nen bepalen. We nemen echt met meteen al het materiaal mee dat we vinden Het gaat ons om de informa tie die de spullen opleveren. We kij- handelsbetrekkingen, de bouw methodes, de organisatienetwerken, de afnemers en noem maar op.' Lelystad 'Ik begrijp dat Texelaars zoveel mo gelijk archeologische vondsten op het eiland willen houden. De scheep vaart is natuurlijk ook van groot be lang geweest voor het eiland, dat van de late Middeleeuwen tot en met de achttiende eeuw een grote rol heeft gespeeld in de totale Nederlandse handel. Maar Texel moet zich ook realiseren dat het niet zo'n voorname rol had kunnen spelen als er geen Amsterdamse kooplieden of Zaanse scheepsbouwers waren geweest, producenten en afnemers en noem maar op. In de archeologie gaat het om de hele samenhang, met alleen om Texel. Daarom is het met vanzelf sprekend dat spullen die hier worden gevonden ook óp het eiland thuisho ren.' Zo gaat de bel eerst naar de afdeling conservering in Lelystad. 'Waar schijnlijk hoeft er weinig aan te ge beuren, maar het moet wel gedaan worden door vakmensen. Daarna komt hij beschikbaar voor de musea, want daar hoort hij nu thuis. Eerst hangen we hem in ons eigen mu seum in Lelystad, want daar tonen we altijd de zaken waarmee we bezig zijn. En daarna is hij beschikbaar voor bruikleen. We moeten zien te regelen dat hij dit najaar of de komende win ter in Oudeschild komt te hangen. Het nationale beiaard- of klokken museum heeft me gisteren gebeld. Ook zij willen hem dolgraag tentoon stellen.' 'We gaan natuurlijk onderzoek doen naar deze bel. De vraag is: wie was de opdrachtgever. Het feit dat de klok hier is gevonden kan haast niet an ders betekenen dan dat het een bui tenlander is geweest. Anders zou de klok wel met een binnenvaartschip zijn vervoerd.' Vos wijst op een ovaal op de bel (cartouche), met een blanco inhoud. 'Ik heb er met een kenner van carillons over gebeld en die vertelde. "Dit wordt nooit gegoten met een blanco cartouche." Hij denkt dat het Een pas gevonden kruik, gemaakt van steengoed uit Duitsland, uit gebied Westerwald bij Keulen. met geïnventariseerd en dus moeilijk toegankelijk.' Het aardewerk dat in hetzelfde wrak is gevonden is moeilijker te dateren. Hij grijpt een kruik. Het waren eigen lijk de conservenblikjes van toen. Ze werden gebruikt voor de opslag van olijfolie of ansjovis, typische massaproducten Alleen de inhoud zegt iets over waar het vandaan kwam, of waar het naar toe ging. Aan deze kruik is meer te zien. Hij is van de simpele gebruiksvoorwerpen. Navigatieinstrumenten, mesjes, res ten van boeken, bijbels of almanak ken, een oven, touw, zeildoek, blok ken, persoonlijke zaken. Voor ons zijn ze van belang om meer over het schip aan de weet te komen. In feite is het hele schip, de uitrusting, met alles dat erbij hoort in één moment in het zand bevroren, als een soort tijds- capsule Een bron van informatie.' Gerard Timmerman is een jaarlijks terugkerend bleem in De Koog. Mensen die taxistandplaats links laten lig- en gewoon een taxi opwach- langs één van de uitvalswegen, gemeente vindt dat de taxi's en moeten stoppen op de taxi- ndplaats. Taxichauffeurs op hun irt, zeggen dat dat soms ge- on niet mogelijk is. Een nachtje Dishoogte nemen bij de taxi- ndplaats. teen rechts gaan de handen om- >9 langs de kant van de weg. Een dje in een taxi rondom De Koog d meteen dat het vervoersmiddel *ild is om drie uur 's nachts. 'En valt het nu nog mee', vertelt de bestuurder die graag anoniem wil blij ven. Meerdere kleine groepjes uitga anders wenken de taxi als hij langs rijdt. Een persoon maakt serieus aan stalten voor de wagen te springen, maar doet toch snel weer een stap terug. De andere personen houden het bij het maken van stopbewe gingen 'Het valt enorm mee van avond', herhaalt de chauffeur na twee keer een rondje om het dorp. 'Het is nu rustig. Soms gaat het er veel an ders aan toe. Dan springen ze echt voor je wagen om je tot stoppen te dwingen. En wat moet je dan? Je moet met het lef hebben om iemand aan te rijden, want jij bent verant woordelijk.' Een collega valt hem bij. 'Als ze voor je taxi springen, stappen ze gewoon in en dan krijg je ze er ook niet meer uit. Als je het probeert, heb je een hok vol herrie.' Het springen voor de taxi en een toe name van agressie zijn twee punten waar de chauffeurs dit jaar veel over last van zeggen te ondervinden. Vooral de agressie is volgens hen baten uit zou stijgen. Bij dat bedrijf waren toen al aan drie taxi's vernie lingen geweest. 'Er zijn vaak vecht partijen', zegt de chauffeur. 'En de indruk bestaat dat de combinatie van drank en pillen regelmatig voorkomt. Als je een avond flink gedronken hebt, heb je hem rond drie uur wel zitten. Maar nu komen ze soms nog lossen het onderling op zonder mot te krijgen. Langs de Pontweg voorbij Paultje Patat en langs de Boodtlaan voorbij Le Berry staan rond half drie nog niet veel mensen. Voorbij Paultje Patat staat zelfs niemand. Wel begint het drukker te worden in de Dorpsstraat. Tegen kwart voor drie is er ook meer toegenomen. De taxibedrijven dien den daarover in juni al hun zorgen in bij de gemeente Taxi 312000 dreigde na 2.00 uur niet meer op De Koog te gaan rijden als de schade boven de bidplaats aan de Nikadel 'roto Gorord Timmerman) helemaal overactief de taxi in en dan willen ze nog van alles doen.' Mensen die terug moeten naar de dorpen of de recreatieplaatsen zijn volgens de chauffeurs vooral dege nen die de taxi's onderweg tot stop pen dwingen. 'Van de jeugd van Kogerstrand heb je geen last. Die loopt wel. Het zijn de mensen die te rug moeten naar bijvoorbeeld De Cocksdorp, Den Burg of Oudeschild.' Volgens de chauffeur zijn het meestal Texelaars die de problemen veroorza ken. 'Vooral mensen tussen de twin tig en de vijfentwintig', zegt hij. 'En soms jongeren van een jaar of vijftien, maar die willen dan even flink doen.' Rondhangen Een tijdje rondhangen bij de taxi standplaats biedt een aardig inkijkje. Tegen tweeën is het er nog rustig en hoeven mensen er niet te wachten. Dat blijft ongeveer zo tot kwart over twee. In de Dorpsstraat is het onder tussen ook vrij rustig. Alleen voor de Metro en Le Berry is het druk op het straat. Drie dorpswachten staan naast elkaar toezicht te houden. Na kwart over twee verandert de si tuatie bij de standplaats. De eerste wachtenden verschijnen, terwijl de taxi's allemaal vertrokken zijn voor een ritje. Als er een nieuwe verschijnt, ontstaat er even onduidelijkheid tus sen twee groepjes over wie er nou in aanmerking komt voor de wagen. Ze volk bij de taxistandplaats. Een paar vrouwen met een moeilijk startende auto krijgen allerlei opmerkingen te verduren van een groep jongens 'Kom op, we gaan met z'n allen in de Seat' wordt er meermalen luid geroe pen. Als de wagen eindelijk aan de praat is, gaan de dames er rap van door. Bij sommige wachtenden steekt de eerste irritatie op. Zeker bij degenen die er al even staan en zien dat zojuist gearriveerde mensen pal bij de ingang van de standplaats een taxi aanhouden en meteen weg zijn. Twee |ongens besluiten mobiel een taxi te bestellen. Met ongeveer een kwartier moet er één komen, laat de een de ander na het telefoontje we ten. Bij één van de bushaltes tegen over de standplaats belt een tweetal eveneens mobiel een taxi. De taxi chauffeur zegt even later dat het he lemaal geen zin heeft om te bellen. 'Moet je maar eens zien', zegt hij, terwijl hij de standplaats oprijdt. Di verse handen gaan weer omhoog. 'Vertel mij maar wie ik eruit moet pik ken. Kan jij het zien?' Echt druk is het met te noemen bij de standplaats na drieén. Vraag en aan bod zijn duidelijk uit balans, maar er staan ook weer geen drommen men sen. De bussen van Connexxion (richting Den Burg) en de Metrolijn van Hans de Ridder (richting De Cocksdorp) die bij de bushaltes stop pen nemén ook aardig wat volk mee. Het lost het tekort aan taxi's op de standplaats echter niet op. Er blijft veel volk staan. Agressie blijft op dat moment afwezig. Veel aandacht gaat uit naar een jongen die op het dak van het urinoir is geklommen. Zijn vrien den dagen hem uit omlaag te sprin gen. Een moment lijkt hij serieus een sprong te maken. Een andere jongen doet ondertussen verwoede pogin gen zijn persoonlijk record 'meeste aantal boeren in een minuut' te ver beteren. Politie Politie en dorpswacht zijn rond dneèn met aanwezig bij de taxistandplaats. Volgens groepschef Jan Pluimert van de politie op Texel kwam dat door het opstootje in de Dorpsstraat waarbii twee mensen gearresteerd moesten worden. Hij wijst erop dat de politie geregeld langsrijdt en toezicht houdt. 'Maar je moet het ook inschatten. Als het rustig is. hoef je er met altijd te staan. Dan kan het ook tegen je wer ken.' Pluimert heeft de indruk dat het de laatste drie, vier weken rustiger is geworden bij de standplaats. 'In het voorseizoen was er wel veel overlast. De aanwezigheid van de bussen helpt ook. Soms stond anders de hele Nikadel vol.' Een woordvoerder van de gemeente heeft de indruk dat de bussen helpen de piek weg te nemen. 'Ze nemen een extra groep mensen mee.' Hij erkent dat het moeilijk is maatrege len te nemen tegen mensen die bui ten de standplaats een taxi te pakken proberen te krijgen. 'Probeer ze alle maal maar eens naar de taxistand plaats te laten gaan. Maar we probe ren het te verbeteren.' Recentelijk stuurde de gemeente nog een brief naar de taxichauffeurs. Burgemees ter Geldorp riep hen daarin op de taxistandplaats te gebruiken en het vervoer vanaf daar te laten plaatsvin den. Volgens de taxichauffeurs blijft dat moeilijk als mensen voor de wagen springen. De inzet van de bussen is volgens hen ook niet de oplossing van het probleem. 'Het haalt een druppel van de gloeiende plaat', zegt de chauffeur 'Maar het probleem zit hem in die piek van drie uur. Dat wil len ze maar niet snappen. Als ze die sluitingstijd zouden oprekken naar vier uur, zou het al de helft schelen.' Jeroen van Hattum I <1B dc mUcTK Beste Hoornders. In de Texelse Cou rant las ik van jullie actie tegen de plannen om bij Den Hoorn in polder De Naai een bollenschuur te bouwen. Heel goed. Bollenschuren zijn tegen woordig bijna zo groot als een vliegtuighangar en veelal van meta len platen opgetrokken. Foeilelijk. Dit stukje is alleen bedoeld om jullie een steuntje in de rug te geven. Houden jullie je poot stijf Ik kan me niet voor stellen dat de provincie Noord-Hol land hier zijn fiat aan geeft. De con structie dat mevrouw Lap een eigen bedrijf begint is zeer doortrapt. Als dit lukt op deze manier er een bollen- loods neer te zetten dan is het hek van de dam en zal deze truc her en der navolging vinden. Succes met jullie actie. Arnold Gronert Petten WIJ GELOVEN www.legerdesheils.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 7