Politie controleert op alcohol in verkeer Flesje wijn bij eten leidt tot boete van zeshonderd euro Van strandparadijsje tot Rooie Zee en Spitsbergen Strandhuisjes om Texel op kunstkaart te zetten IEXELSE couRANT School DINSDAG 3 SEPTEMBER 2002 Onder het toeziend oog van hun leerkrachten verwijderen de acht leerlingen de barrière voor een van hun lokalen. VERVOLG VAN PAGINA 1 die voorzitter is van het schoolbe stuur, las de eerste elf verzen van Psalm 37 voor, ging voor in gebed en verwelkomde de ouders, kinderen en andere belangstellenden, waaronder vertegenwoordigers van basisschool De Akker. Als geschenk van de kerkenraad overhandigde hij aan di recteur Van Middelkoop een fraaie Statenbijbel in drie banden met daarin geschreven de opdracht: 'De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid'. De directeur verklaarde de naam van de school. Timótheüs was de knecht van Paulus die van kindsbeen af werd onderwezen in de schriften. Over de pedagogische opdracht van de school zei hij onder meer dat zeer veel aandacht aan het individuele kind zal worden gegeven. De kleine groepen geven bijzondere mogelijk heden, zoals het maken van excur sies. 'Mijn hele groep past bj de auto'. Van Middelkoop drukte dat orde en regel vee dacht zullen hebben, maar eve moet de school gezellig zijn, 'e waar de klok tikt en een vogel Het openingsritueel werd di leerlingen zelf verricht. Ze hie* gezang aan en maakten den? de twee klaslokalen open, wö lijk was nadat ze acht grote s waarop hun namen stonden, ia verwijderd. plaats blijven staan', zegt Van der Heiden. Op het Sea and Street Fes tival is het dan inmiddels al wel be kend dat er wordt gecontroleerd. Is ook niet erg, volgens Van der Heiden. Het gaat er volgens hem ook om dat mensen weten dat er gecontroleerd wordt. Landelijk blijken gemiddeld twee op de honderd weggebruikers in de fout te gaan tijdens een alcoholcontrole, vertelt Van der Heiden. Blaast iemand tijdens de controle op de weg teveel, dan moet hij of zij mee naar het bu reau voorde echte ademanalyse. Die wordt uitgevoerd met een geijkt ap paraat. Tijdens deze controle zijn ook twee medewerkers van justitie in Alkmaar aanwezig op het bureau in Den Burg om de zaak af te handelen als iemand bij de echte test boven de toegestane hoeveelheid zit. 'Zij kun nen meteen een transactie aanbie den. Ze hoeven dan later met alsnog een dagvaarding aan zo iemand te sturen.' Bij de nieuwe controleposten op de Schilderweg en de kruising is het rond drieën vooral rustig. Zo nu en dan passeert een taxi en verder zijn de wegen vooral verlaten. De contro leurs bij de Schilderweg hebben het extra rustig, omdat twee collega's op de motor bij de rotonde aan het Schil derend al voertuigen laten stoppen. Met de portofoon geven ze daarna het signalement van de gecontro leerde wagen door aan het team langs de Schilderweg. Doordat het donker is, brengt dat nog een beetje leven in de brouwerij Een zwarte Peugeot wordt als een rode Peugeot doorgegeven, waardoor de aj aan de Schilderweg geruime Ij geefs naar die rode Peugeot ui# 'Dat komt door dat rode licht',i een van hen. 'Dan krijgen wes alleen nog maar rode wagens Guus uit Oudeschild komt of motor aanzetten. Hij vertelt n# zijn werk te komen en een paai tjes op te hebben. Volgens der apparatuur is het in orde. we Guus verder kan rijden. In de loop van de nacht worde» ter ook meer mensen getroffen vermoedelijk wel teveel op heS Een van hen is Jozef Hagen i zijn snorscooter net terugkon» zijn werk in De Koog. Hij moei' mee naar Den Burg, zodat zijne opnieuw kan worden geanalys Agent Ruud Heijman vraagt W blijven blazen in het pijpje apparaat dat in het portaal nas trap staat. Twee keer wordt zi|ns getest. In stilte wachten de ma daarna op de uitslag. Hagen o 220 ugl, waardoor hij op het ut tje onder de limiet blijft. 'Dat sd hem 180 euro en een strafblad1 Van der Heiden. Hagen lijkt nd onder de indruk. 'Ik wist datd controleerd werd. Daarom had via een bungalowpark een tieve route genomen. Maarte#1* den ze op de kruising bij De®1 vertelt hij desgevraagd. Hi| A eens vaker met alcohol op de» ter te stappen. 'Je rijdt in de- lucht en je kan je snelheid passen. Ik durf niet met alcoMs een auto te stappen.' 'Blazen, blazen, blazen', zegt één van de agenten tegen Peter Nikkel uit Haarlem. Met welhaast een grijns op zijn gezicht zet Nikkel zijn lippen op het mondstukje. Hij weet de uitslag al die de agent hem even later meedeelt. 'Perfect in orde, mijnheer.' Bijna vijfhonderd keer controleerde de politie weg gebruikers in de nacht van zater dag op zondag op alcoholgebruik. Een paar oranje zwaailichtjes op de weg verraden de aanwezigheid van de controleurs in de Dorpsstraat. Met lichtgevende kegels in de handen geven zij automobilisten en brom mers aan dat ze moeten stoppen. Geen voertuig wordt overgeslagen, zowel inkomend als uitkomend ver keer moet blazen. Nikkel is iets na twaalven aan de beurt. Door het opengedraaide raampje van zijn auto blaast hij in de meetapparatuur. 'Ik drink nooit alcohol', verklaart hij zijn grijns. Hij kan zich goed vinden in de controle. 'Ik zit er zelf niet op te wach ten dat iemand met een dronken kop achterop mijn wagen rijdt.' Zeven agenten van het verkeers- handhavingsteam van de politie Noord-Holland Noord zijn aanwezig in de Dorpsstraat. Hun collega's staan een eindje verderop in de Boodtlaan, zodat automobilisten en bromfietsers niet al te eenvoudig de controle kunnen omzeilen. Het handhavingsteam, dat zichzelf terug verdient met de geïnde boetes, is met in het leven geroepen om zoveel mogelijk boetes uit te delen, maakt politiewoordvoerder en oud-Texelaar Peter van der Heiden duidelijk. Het aantal verkeersdoden tot de helft te rugbrengen, is de doelstelling die over meerdere jaren is gesteld. Naast controle op alcohol controleert het team ook regelmatig op snelheid, rij- Een van de gecontroleerde motorrijders op de Schilderweg tussen Den Burg en Oudeschild. den door rood licht en het dragen van een helm of gordel. Van der Heiden wijst erop dat het team ook bijna da gelijks langs de N9 naar Den Helder en de N99 naar Den Oever te vinden is. Tijdens de actie op Texel ligt de nadruk vooral op alcoholgebruik. Automobilisten die zonder gordel rij den, krijgen alleen een waarschu wing. Aan het begin van de nacht zijn zo'n 150 controles uitgevoerd. De eerste twee bestuurders zijn dan al betrapt. Onder hen de 34-jarige man uit Luxemburg die 555 ugl (hoeveelheid microgram alcohol per liter lucht) heeft geblazen. De maximaal toege stane hoeveelheid is 220 ugl. Van der Heiden: 'Hij vertelde dat hij een flesje wijn had gedronken bij het eten. Dat horen we vaker. Dan denken mensen dat ze wat kunnen drinken, omdat ze aan het eten zijn, maar dan blijkt het toch snel op te kunnen lopen.' Het flesje wijn heeft gevolgen voor de man, omdat rijden onder invloed wordt gezien als een verkeersmisdrijf. 'Het levert zo iemand een strafblad op. Stel dat je daarna bijvoorbeeld taxichauffeur of piloot zou willen wor den. dan heeft dat strafblad toch nare consequenties.' Een nieuw autoraampje gaat open. Eric Enschede uit Amsterdam moet blazen. Ook hij blijkt zonder alcohol achter het stuur te zitten. Is ook geen verrassing, omdat het al de derde keer is dat hij blaast. Hij is bewust nuchter, vertelt hij. 'We hebben een bedrijfsuitje met twaalf mensen van de zaak en ik ben vanavond de Bob.' Ook hij kan zich vinden in de actie. 'Het is goed dat ze dit doen. Als je rijdt moet je gewoon met drinken.' Zijn medepassagiers hebben wel een en ander achter de kiezen, maar dat kan omdat Enschede nuchter is ge bleven. 'Ik zal straks wel weer een keer moet blazen, want ik kom nog wel een paar keer langs', zegt hij voordat hij richting vakantieverblijf vertrekt. Karina Zeeman uit Den Burg komt ook glansrijk door de blaastest in de Dorpsstraat. Samen met een vriendin komt ze net bij het Sea and Street Festival vandaan. 'We hebben alle twee spa rood op en twee koffie vooraf.' Het is voor Zeeman de eer ste keer dat ze heeft moeten blazen. Drank en verkeer horen volgens haar ook niet samen te gaan. 'Ik kan best genieten van een lekkere whiskey, maar dan wel gewoon thuis op de bank.' Aan de andere kant van de weg komt even later Enschede weer voorbij. Hij kan inderdaad voor de vierde keer blazen. Hij wordt al wel herkend door de agenten. 'Krijg je nog geen last van je longen', grapt één van hen. Enschede lijkt er niet om te malen. Het verkeershand- havingsteam maakt alleen uitzonde ringen voor taxichauffeurs. Die krij gen een gele Bob-sleutelhanger mee als ze een keer geblazen hebben. Als ze de sleutelhanger laten zien bij een nieuwe controle kunnen ze meteen doorrijden. Van der Heiden: 'We wil len hen ook niet dwarsbomen in hun werk. Maar we controleren ze wel een keer. Aan de overkant zie je het soms toch dat ook een taxichauffeur dron ken achter het stuur zit.' Dronken Texelse taxichauffeurs worden ti|dens de actie overigens met aangetroffen. Rond half twee worden de controle posten op de uitvalswegen van De Koog opgeheven. Het team vertrekt naar het Schilderweg en de kruising Oosterenderweg/Laagwaalderweg. 'We moeten ook niet te lang op één 'Is dit nu een kunstwerk of een ge woon strandhuisje?', vraagt een voorbijganger zich af bij een op trekje. De zeventien kunst projecten aan de voet van de dui nen staan niet pal naast elkaar, maar zijn verspreid over de vele tientallen huisjes ten noorden van paal 12, ook wel liefkozend de 'arme kant' genoemd. Het betref fende optrekje met daarvoor een kleurige strandstoel, windscherm en bonte zwemkleding aan de waslijn biedt wel een bijzondere aanblik, maar wordt blijkens de bordjes niet als kunst aangemerkt. Want wie op het Jan Ayeslag ori ginele kunst wil zien, volgt de bord jes. Ze verwijzen naar een bonte verzameling kunstprojecten, me rendeels origineel van aard. Huisje nummer 27. Aluminium schil den ervoor, die horen niet op het strand. Dus hier moet wel degelijk sprake zijn van kunst. Maker is Eric Hercules, tevens lid van de organisa tie. Hij omschrijft zijn bouwsel als 'Weekendarrangement Paradijs'. 'Want je kunt het huisje boeken.' Hercules leidt rondt in zijn strand- optrekje, dat wordt ontsloten door een loper van graszoden, waarmee ook de bodem van het optrekje is bekleed. Er zit een diepe betekenis achter. 'Kijk, als het mooi weer is, dan wil iedereen naar het strand. Als je er eenmaal ligt, baken je met een hand doekje je eigen territorium af. Zo'n huisje is een stuk extremer. Kijk, er is licht en geluid. Een vergaand stukje privacy op het strand. Mensen zoe ken steeds meer intimiteit en daarom heb ik dit paradijsje gemaakt. Het idee groeide naarmate meer spon sors materiaal beschikbaar stelden', wi|st hij op de wanden die zijn be kleed met glimmende aluminium pla ten. 'Het zijn gebruikte offset platen van Langeveld de Rooij. Óp de achterkant staat allemaal Texels drukwerk. In het midden hangt een grote bol, gemaakt van schapenwol. 'Gekregen van de Texelse wol- fabriek.' Het huisje baadt in het licht. De batterij met tl-buizen blijkt voor nop te zijn opgehangen door de VEM. 'Ik hoefde alleen maar te bellen en ze kwamen met frame en al. Zie dit maar eens in Amsterdam te regelen. Dat lukt alleen op Texel. En ik ben niet de enige kunstenaar die medewerking heeft gekregen van Texelse bedrij ven.' Hercules behoort tot de zeventien kunstenaars die met elkaar hebben afgesproken een strandhuisje, ge huurd of eigendom, te transformeren tot kunst. Opdracht: het moet ver band houden met de zee. En onder meer als doel hebben Texel in de kunstwereld beter op de kaart te zet ten. Overigens gebeurde dat ook al, maar volgens Hercules toen in min der positieve zin. 'Het plan van wet houder Hm van Cultuur om kunst van de gemeente te verkopen haalde de landelijke publiciteit. Niet zo'n beste beurt voor het eiland Patrick Tanghe heeft daar toen een heel kritische brief over naar de gemeente geschre ven. Je kunt elkaar natuurlijk wel be vechten, maar het is beter om elkaar te versterken. Vandaar dit offensief van kunst. Het is een prachtig project, waar kunstenaars veel energie in hebben gestoken en veel mensen plezier aan beleven. We hopen na tuurlijk ook dat het eiland nu meer met kunst wordt geassocieerd.' Dat niet alleen Texelse kunstenaars aan meedoen, maar ook overkanters zijn uitgenodigd, heeft volgens Her cules een reden. 'Het voorkomen van inteelt Vroeger werden voor dat doel schepen met vrouwen van de over kant gehaald, waarom nu geen schip met kunstenaars', doelt hij op de spraakmakende aankomst per landingsboot. Niet bij paal 12, zoals de kunstenaars wel leuk hadden ge vonden. Maar volgens een woord voerder van het Korps Manmers werd dit niet goedgekeurd door Rijkswater staat. Het contact met Defensie heeft de kunstenaars kennelijk meer opge leverd dan alleen een bootreisje, zo leert woordgebruik als 'kunstoffensief en -invasie'. wens van Jansen om zijn moeder mee te nemen naar het strand, onder andere om te kijken of de emotie van vroeger weer bij haar aan de opper vlakte zou verschijnen. 'Ze zit echt met als een aap in een kooi om te worden begluurd, hoor', verdedigt Hercules het project 'Mi|n moeder, de zee' in huisje nummer 85. 'Jansen neemt haar mee naar de waterkant en ze zit met haar familie voor het strandhuisje Een weekendje aan het strand met het hele gezin, dat wordt vastgelegd. We hebben geen mo ment getwijfeld over deze expositie. Een beetje discussie is prima. Dat hoort bij kunst.' Andere kunstenaars bevestigen zijn lezing. 'We laten ie dereen vrij in zijn kunstuiting', vertelt deelnemer en organisator Patrick Tanghe. Onder voorbijgangers waren afkeu rende geluiden te horen. 'Mensonte rend' en 'ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen' wa ren enkele van de reacties. Jansen zei na afloop dat de exposi tie voor de familie in ieder geval ge slaagd was. 'Het resultaat is dat we nu vaker met elkaar uitstapjes gaan maken.1 Naast zijn moeder waren ook twee zussen, een broer en een neefje aanwezig. Zijn moeder kreeg wel meer aandacht dan hij van te voren had ingeschat. Zondag zat de fami- Klaas Koetje volgt in zijn huisje de scheepvaartbenchten die uit de ontvanger schallen. Ovengens zaten Wouter Jansen en zijn dementerende moeder, die tevo ren zoveel aandacht in de media trok ken, niet op deze landingsboot. De bij voorbaat al omstreden kunstenaar uit Amsterdam haalde zijn moeder die dag op uit het verpleeghuis, om haar op het gemak naar Texel te brengen. Ze arriveerden in de namiddag, in gezelschap van familieleden. Want hoewel dat in het persbericht niet werd vermeld, maakten ook zij deel uit van de expositie. De moeder was in betere dagen een groot liefhebber van de zee en het strand. Nu de zoon niet meer met haar kon communice ren, was het een langgekoesterde lie daarom ver weg bij de expositie, zodat ze niet meer bekeken konden worden. Wat zijn moeder van de ex positie heeft meegekregen, kan Jan sen met zeggen. 'Ze kan niet meer praten, maar we hadden de indruk dat het vertrouwd voor haar was dat wij er waren. Ze leeft in haar eigen wereld, voor haar maakt het niets uit of er honderden of nul mensen om haar heen staan'. Even verderop staat huisje 98 van Ineke Kuiper. Ze noemt het 'De Rooie Zee', een titel die ze ontleende aan de voormalige vuilnisbelt langs de Veenselangweg. De wanden zijn be kleed met afgekeurde of niet meer te gebruiken tekeningen van eigen hand. 'Net als een vuilnisbelt dus: die is ook opgebouwd uit afgedankte spullen.' De tekeningen vormen sa men een rode golvende zee, die on der invloed van de wind op en neer deint. 'Zo heb ik die oude tekeningen nieuw leven ingeblazen. Met een kwast heb ik het geheel een dieprode kleur gegeven. Rood is natuurlijk wel de laatste kleur die in de zee voor komt, en zo'n rood interieur werkt ook nog op je zenuwen. Maar in dit wat scheve hokje verlies je zo het gevoel voor ruimte.' Rood speelt ook een centrale rol in het huisje van Patrick Tanghe. Hij is ook één van de organisatoren van het project, waaraan ongeveer een jaar aan voorbereiding is gaan zitten. Tanghe nodigt de bezoekers uit in 'The salt of the earth'. Binnen steekt hij een verhaal af over zout. 'Dat komt altijd uit zee, al wordt het kilometers diep uit de grond gehaald of van hele hoge deuren. De zee heeft het daar afgezet.' Om het verhaal te illustreren heeft hij een pilaar gebouwd van zou ten likblokken voor vee. 'Een sym bool van Genesis, vers 16. De vrouw van Lot keek om en veranderde in een zoutpilaar', citeert hij de bijbel. 'Met zout kun je zaken conserveren, het prikkelt de smaakpapillen', noemt hij enkele gebruikswijzen. 'Het zout is ooit onttrokken aan water, maar trekt ook water aan', trekt hij een parallel met de kleur rood. Hij vertelt verder, sluit de deur, waarvan het glas is af gedekt met azuurblauw papier. In eens is al het rood verdwenen uit het huisie. Rode vlakken zijn nu donker gekleurd. Tanghe: 'Het blauwe filter onttrekt al het rood aan je ogen Je ontwikkelt een soort honger naar rood.' Na enige tijd zwaait hij ineens de deur open. Op dat moment vol trekt zich het mirakel. Het lijkt alsof van buiten een enorme rode gloed het huisje binnenstroomt. Tanghe kijkt tevreden. 'Je krijgt in één klap een overdosis aan rood. Het verschilt trouwens per mens. Vrouwen zien feller rood dan mannen, sommige mensen zien oranje, anderen roze.' De fotograaf van de Texelse Courant krabt op zijn achterhoofd. Hoe moet hij dit nu fotograferen? Het effect is alleen met het blote oog waarneem baar en niet met de camera met vast te leggen. Geheel anders is de strandkunst van Annechien Verhey, die ze 'Sea of questions' noemde. Op de bodem van haar huisje heeft ze van zand en glasscherven een labyrint gemaakt. 'Het stelt de levenswandel van de mens voor, the long and winding road, zeggen de Engelsen. 'De wan den zijn behangen met de vraag: hoe te leven, wat te doen? Een vraag waarop natuurlijk geen antwoord is.' Met afgrijzen wordt bekeken hoe ze op blote voeten het pad bewandelt Eric Hercules bewandelt het graspad naar zijn paradijselijke strandhuisje. en de rechtopstaande glasscherven ontwijkt. Best gevaarlijk. 'De scher ven staan symbool voor de kleer scheuren die je in je leven kan op lopen. Niemand kan de levensweg bewandelen zonder onderweg se rieus gewond te raken. Voor wie dat in het huisje overkomt, houdt ze zekerheidshalve een verbanddoos achter de hand. Wie uiteindelijk het 'levenspad' heeft bewandeld, wordt geconfronteerd met zichzelf. In de bodem van een glazen kolom zit na melijk een spiegel. De wandeling te rug is volgens Verhey een soort we dergeboorte. De kunstenaar die wellicht het meeste werk van zijn strandhuisje heeft gemaakt is Piet Vos. Hij liet zich inspireren door ontdekkingsreiziger Willem Barentsz, die op zijn derde tocht op zoek naar de noordelijke doorgangsroute door een navigatie- fout op Spitsbergen belandde. 'Een leuk thema voor het VOC-jaar.' Het resultaat is een zelfgebouwd strand huis. dat is uitgebouwd naar drie kan ten, waarin dia's worden geprojec teerd. In de kuil staan vier spiegels, met daartussen een indrukwekkende hoeveelheid ijs, die Vos cadeau kreeg van horecaleverancier Texgro. Het geheel wordt afgedekt met roosters, waarop de bezoekers mogen plaats nemen. Het effect is voelbaar. Wie de dia's van Spitsbergen bekijkt, voelt de kou langs zich omhoog trekken. Om in stijl te blijven heeft Vos, die bereid willige hulp kreeg van Rlen de Wilde, de hut afgedekt met asfaltachtig materiaal, conform de bouwstijl van de jagers op Spitsbergen. 'Het ziet er met zo net|es uit, maar dat zie je daar ook.' Toen de expositie vrijdag werd geopend, waren Vos en De Wilde nog druk aan het werk. 'Met een on weersbui is het hokje met een salto modale zes meter verder terechtge komen, wat bij elkaar wel een week oponthoud heeft geven.' Verderop een huisje waarboven aller lei sprieten uitsteken. Bij nadere be studering blijken het antennes te zijn, die zijn aangesloten op een hele bat terij ontvangers waaruit een hels ka baal komt. 'Ze zijn afgestemd verse kanalen', vertelt Klaas! uit Groningen. 'Ik ontvang j schild, Den Helder, de Kustwa alles dat met scheepvaart ter heeft.' Terwijl hij vertelt, schalt stortvloed aan krakende gelu< de speakers. Schepen die meli de havenmeester of met ar communiceren. 'Ik woon zelf schip, zo kwam ik op het idee. op zo'n strand ligt, dan sluit je voor de rest van de wereld af. de scheepvaart eigenlijk heel bij is. Je kunt de schepen hé daan zien. Om te horen wat ziet afspeelt, moet je natuurlijk v apparatuur hebben. Nou, hier aanwezig. Ik heb de ontvang antennes via kennissen en i kanalen opgescharreld.' Devn of hij wat van de schijnbaar o staanbare kakofonie aan gelu® de speakers kan brouwen, 'li maar wellicht is dat te danker mijn nautische achtergrond.' Gerard Timm

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 4