'Herhalen van drills, zodat je weet wat je moet doen' 6 Landingsvaartuigen te diep in het water Mariniers terug van Navo-oefening Destined Glory Plannen voor nieuwe expeditie Spitsberge" Onnodige verwarring rond bakkerswinkel Twee dagen burgemeester •TEXELSE COURANT' Verbouw moet diepgang minderen Tandwielkast belemmering voor parkeerders Bedrijvig heid Tocht Knippenberg c.s. in beek 8 Eindelijk winst aspiranten Mareis Boekpresentatii 'Texel en de VOC VRIJDAG 8 NOVEMBER 2002 Het Korps Mariniers gaat een deel van haar landingsvaartuigen op Texel verlengen, zodat ze minder diep in het water komen te liggen. De vaartuigen hebben een diep gang .jn anderhalve meter, waar door de mariniers soms al ver uit de kust materieel moeten uitladen. Vier zogeheten LCU's (Landing Craft Utility's) worden volgend jaar voor zien van een tussenstuk van 8 .5 me ter lengte. De diepgang van de vaar tuigen moet daardoor verminderen van anderhalve meter naar zeventig centimeter, aldus commandant Sjaak Severs van de Joost Dourleinkazer- ne. 'We moeten nu soms een haven invaren om het materieel te ontladen. Als we op oefening zijn in Noorwegen is de diepgang geen probleem, om dat de kust daar steil afloopt. Maar bij bijvoorbeeld stranden die minder steil zijn. is het anders.' Voertuigen moe ten daardoor ook diep door het wa ter. voordat ze op de wal zijn De LCU's werden in 1999 nieuw in gebruik genomen. Volgens luitenant- ter-zee Melame van der Haak van de marmevoorlichting is daarna uit de praktijk gebleken dat ze te diep in het water liggen Van tevoren werd niet voorzien dat anderhalve meter te diep kon zijn. 'Toen ze ontwikkeld werden, was het een nieuw concept. We hebben ons daarbij toen geba seerd op een concept van de Britten en de Duitsers.' Tijdens de eind- oefenmg van de NAVO-oefenmg Destined Glory 2002 die recent bij het Franse Toulon werd gehouden, kon het Korps Mariniers geen gebruik maken van de eigen landings vaartuigen Severs: 'We hebben bij die oefening de landing uitgevoerd met Engelse LCU's. Die hebben een diepgang van zeventig centimeter.' De Nederlandse mariniers hadden wel de leiding over de Engelse landingsvaartuigen. Het is de bedoeling dat de eerste LCU begin volgend jaar vlak voor de stuurhut over de breedte doormidden wordt gezaagd. Het werk is nog met aanbesteed Het Korps Mariniers wacht volgens Van der Haak van de marmevoorlichting nog op een paar offertes van werven die zijn aange schreven. Hoeveel geld Defensie be schikbaar heeft gesteld voor de werkzaamheden, wil ze daarom nog met zeggen. Volgens Van der Haak levert de extra lengte geen proble men op in transportschip Hr. Ms. Rotterdam waarin de landings vaartuigen worden vervoerd. Wat er gebeurt met de extra ruimte die de tussenstukken opleveren, is nog met helemaal duidelijk. Volgens Severs wordt ze mogelijk gebruikt voor op slag. 'En de bemanning gaat straks van zes naar zeven personen. Daar is ook meer ruimte voor nodig.' Als de tussenstukken zijn aangebracht, wor den LCU's in zogeheten Noorse camouflagekleuren gespoten. Een van de LCU's is al omgeverfd. Mariniers van de Joost Dour- leinkazerne zijn terug van de NAVO-oefening Destined Glory 2002 in de Middellandse Zee. De 2de Bootcompagnie van het Am fibisch Ondersteuningsbataljon van het Korps Mariniers oefende samen met Europese collegae op landingen, het leggen van verbin dingen tussen schepen en verhar de wegen op het land en het over zetten van mensen en materieel. Volbeladen met materieel liggen ze naast elkaar in het dok in de achter steven van transportschip Hr. Ms. Rotterdam. De laadkleppen nog neergelaten, zodat mensen van en aan boord kunnen lopen. De twee LCU's (Landing Craft Utility's) van de Mok die meededen aan de NAVO- oefemng in de Middellandse Zee keerden maandagavond in de buik van de Rotterdam terug in de marine haven van Den Helder. Dinsdag ochtend werden beide (de L26 en de L28) ontscheept voor de terugtocht naar Texel. Om ze naar buiten te kunnen laten varen, wordt de achtersteven van de Rotterdam deels afgezonken, zodat het dok vol water loopt. Het schip komt met een schuine helling van zeventig graden op het water te lig gen. vertelt Theo Mestrini. één van de officieren van de 2de compagnie van het Amfibisch Ondersteunings bataljon. Mensen die op de trappen of door de gangen lopen, kunnen voelen dat het schip naar achteren helt. De laadklep van de Rotterdam gaat open als het dok vol water is. Zonlicht valt op de tot dan toe nog van de buitenwereld afgesloten ruimte. In het dok, dat over de volle breedte van de achtersteven is inge richt. is plaats voor vier LCU's. Tij dens de NAVO-oefening werden de twee andere plaatsen ingenomen door twee Engelse landings vaartuigen. Nu liggen alleen de twee Texelse schepen erin. In het dok kan materieel rechtstreeks van de landingsvaartuigen naar een aan grenzend opslagdek worden ver voerd. Daar staan onder meer land rovers, bandwagons en vrachtwagens opgesteld. Vanuit een controlekamer boven het dok in de wand van het schip wordt gecoördi neerd. Clemens Buter. éérste luite nant der mariniers en bevelvoerder over de LCU's, houdt beneden het overzicht. De laadkleppen van de LCU's gaan omhoog. De L26 mag als eerste naar buiten varen. Na een korte manouvre langs de wanden van de Rotterdam glijdt het vaartuig de marinehaven en het zonlicht in Vanaf het water is goed te zien dat het transportschip (in mannetermen een LPD (Landing Plat form Dok) achterover helt. Oefenen Tien weken lang zijn de LCU's weg geweest. Eerst voor oefeningen bij het eiland Wight onder Groot- Brittanmé en later voor de oefeningen in de Middellandse Zee. Een deel van de mariniers keerde tussen beide oefeningen door tijdelijk terug naar de kazerne, een paar man bleef tijdens de reis van Engeland naar de Middel landse Zee bij de landingsvaartuigen voor onderhoud van de schepen. 'Het had weinig zin om de meesten aan boord te laten, omdat er voor hen op dat moment hier toch mets te doen was', aldus Mestrini De 2de Compagnie bestond tijdens de oefe ning uit ongeveer vijftig man. Naast de twee LCU's maakt ook de zoge heten Amphibious Beach Unit (ABU) deel uit van de compagnie. De ABU verkent als eerste een strand en zorgt ervoor dat materieel en manschap pen vanaf een landingsvaartuig over het strand naar een verharde weg kunnen worden vervoerd. Voordat de manschappen naar Engel land gingen, werden bij Texel basis- De Hr. Ms. Rotterdam ligt hellend achterover in de marinehaven van Den Helder, zoete landingsvaartuigen naar buiten kunnen varen. De tandwielkast van het Agrarisch en Wagenmuseum zou eigenlijk een ander plekje moeten krijgen. Dat stelde voorzitter Hans de Win ter van de dorpscommissie van De Waal tijdens de avond met burge meester en wethouders. De appa ratuur staat op het openbaar par keerterrein naast het museum. Volgens de dorpscommissie staat het in de weg voor mensen die hun auto willen parkeren en komt het ook wel eens voor dat mensen er met de wagen tegenaan zitten. Inwoner Gerrit Boot van De Waal stelde voor het spul vijf meter op te schuiven. Volgens voorzitter Klaas Eelman van het Agrarisch en Wagenmuseum lost dat het tekort aan parkeerruimte in De Waal echter niet op. Hij betoogde dat de tandwielkast, onderdeel van een rosmolen die vroeger door paarden werd voortbewogen, juist op de goede plek staat. 'Hij staat in het ver lengde van de smidse en we willen hem weer bedrijfsklaar maken.' Tot hilariteit van de aanwezigen in dorps huis De Wielewaal kondigde Eelman aan dat er een hek om de tandwiel kast zou worden gezet om aanrijdin gen te voorkomen. Burgemeester Joke Geldorp antwoordde dat de gemeente dan toch eens met het museum zou moeten praten over precariorechten voor het gebruik van gemeentegrond Zij adviseerde Eelman om het verzoek van de dorpscommissie in het museum bestuur aan te kaarten en erover te praten met de dorpscommissie. Eelman hield staande dat verplaat sing het parkeerprobleem niet zou oplossen. Hij legde wel het voorstel op tafel om bij het toekomstige nieuwe opslagdepot parkeerruimte te realiseren Burgemeester Geldorp vond dat een goed initiatief. Wethou der Nel Eelman (Grondgebied) hield een paar slagen om de arm. Volgens haar zou dat plan mogelijk op een paar moeilijkheden stuiten. De LCU's zijn klaar om Hr. Ms. Rotterdam te verlaten. (Foto 's Jeroen van Hattum vaardigheden getraind, vertelt Clemens Buter. 'Er waren veel nieuwe mensen bij. Met hen hebben we eerst geoefend op bijvoorbeeld het leggen van matten op het strand, het opbou wen van tent In Engeland werden de oefeningen zwaarder gemaakt. Daar werkten we bijvoorbeeld met camouflagenetten en hebben we ook veel 's nachts geoefend. Belangrijk was het telkens herhalen van de dnlls. zodat je weet wat je moet doen In het Middellandse zeegebied werden de excercities voortgezet met Grie ken, Italianen, Belgen, Spanjaarden, Fransen en de Engelsen. Gezamen lijk deden ze mee aan Destined Glory, de jaarlijkse oefening van de NAVO. De leiding over de twee Nederlandse en de twee Engelse LCU's was in handen van Buter. 'De Engelsen had den het daar toch wel een beetje moeilijk mee, zegt hij lachend. 'We hadden de operatienaam Dutch Crocodile en dat lag wat gevoelig.' Er werd onder meer getraind op coördi natie en onderlinge communicatie. 'Je bent met veel eenheden bezig en er zijn veel bewegingen gaande, dus het moet goed duidelijk zijn wie zich waar bevindt.' De voertaal was En gels. Volgens Buter wilde dat nog wel eens problemen opleveren met col legae uit zuidelijke landen. 'Soms was een begrip niet helemaal duide lijk.' De Amphibious Beach Unit, die onder leiding stond van beachmaster Mestrini, prepareerde meermalen wegen over de kust. Met behulp van zogeheten CASE-tractoren werden matten gelegd, waarover onder meer landrovers en Bandwagons konden rijden. Mestrini: 'Die laatsten worden vaak gebruikt tijdens arctic-oefemn- gen om in de sneeuw te kunnen rij den. Maar in Cambodja waren ze bij voorbeeld ook erg handig om door de modder heen te komen.Ook de ABU richtte zich volgens Mestrini op het herhalen van de oefeningen. 'Het ma terieel werd ontladen, we stonden een dag op het strand, laadden we het weer in en daarna deden we v,i. precies hetzelfde, ook 's nachts, is een drill.' Eindoefeni Bij het Franse Toulon werd een gi r eindoefenmg gehouden. Buter hadden daar een fictieve situatie r twee landen. Bij de een ging het gr en bij de ander niet. Daar kwam leger in opstand, omdat het niet v,i betaald en de minister van Defen j was corrupt. Enkele medewerk van het Rode Kruis waren gevani c genomen.' Met behulp van landin >j vaartuigen werden mariniers aan li e gebracht om de medewerkers tel 3 vrijden. Met helikopters werden daarna naar de Rotterdam gebrai n waar ze in het hospitaalgedeelte den opgenomen. De landin n vaartuigen brachten de eenhei terug. Buter. 'Het zijn niet telki is nieuwe oefeningen die we do k maar het is wel belangrijk dat we jaar trainen, zodat iedereen weet hij moet doen als het echt is.' Volgens hem verliepen de oefeninr goed en waren de omstandighei ook goed. 'Vorig |aar hadden we li slecht weer. Nu hadden we g< i> weer, zodat we de oefeningen m konden opbouwen. Tijdens Destii Glory hebben we wel een keer 11 oefening 24 uur moeten uitstel! omdat de zee te ruw was. Er stom 0 golven van twee meter hoog en was windkracht zes.' Mestrini: zee is nooit op oefening en daar m je ook niet mee spotten.' Dankzij geintje van de Nederlandse marinifci kregen de twee Engelse LCU's on wacht Texel als nieuwe 'thuishav. Buter: 'Een paar van ons zijn 's nat met roze verf aan de slag gegaar hebben Texel achter op hun vaa gen geschreven. De Engelsen h ben het erop laten staan.' Kome week wordt er opnieuw geoefe Dan iets dichterbij huis, bij Vliela De een denkt dat ze dichtgaan, de ander dat ze door Timmer zijn overgenomen. Kennelijk kan niet iedereen de snelle ontwikkelingen in de Texelse bakkerswereld meer volgen. Maar feit is dat Marion Bouthoorn en haar medewerkers 'gewoon' en geheel zelfstandig doorgaan met het runnen van het bakkerswinkeltje aan de Koger- straat. Als bewijs mag de aanschaf van een nieuwe oven dienen, waar mee ze bijna honderd luxe brood jes per keer kunnen afbakken. Al toen Bouthoorn eigenaar van het winkeltje met de naam 'Bakker Dros' werd, was er verwarring. Nu is die zó veel groter geworden, dat ze vreest klanten kwijt te raken. 'De één zegt dit, de ander dat. Ik hoor elke dag an dere verhalen Als mensen er echt van overtuigd zijn dat deze winkel op houdt te bestaan, gaan ze straks mis schien alvast maar op zoek naar een andere bakker...' Zo ingewikkeld is het echter allemaal niet. Bouthoorn kocht op 1 januari het bakkerswinkeltje aan de Kogerstraat van bakkerij Pater, die er vorig jaar eigenaar van was geworden bij de overname van 't Gouwe Boltje. De naam Dros die de winkel nog had, dateert van nog iets langer geleden, vóór bakkerij Dros werd overgeno men door 't Gouwe Boltje. Bouthoorn is dus sinds het begin van dit jaar ei genaar, met alle ontwikkelingen rond bakkerij Pater - die inmiddels is ge stopt met de bakkerij in Oudeschild - heeft ze niets te maken. Een verandering is dat Bouthoorn haar taart en gebak betrekt bij de nieuwe banketafdeling van de cateringservice van Ruud Boom. Het brood worst sinds vier weken gebak ken in de bakkerij van Pater in Avenhorn, in plaats van in Oude schild Voor de winkel heeft dat nau welijks gevolgen. 'Het brood werd altijd voor zeven uur 's ochtends aan gevoerd. Nu is dat kwart voor acht, maar als we even flink doorwerken, lukt het uitstekend om alles klaar te hebben als we om acht uur open gaan. Ik had geen reden om over te stappen naar een andere bakkeri|. Ik ben altijd goed behandeld door Pa ter en het brood is gewoon goed.' Sinds kort beschikt Bouthoorn over een kleine oven, waarmee ze harde broodjes, saucijzenbroodjes, appel flappen, gevulde koeken en andere kleine 'luxe' waren kan afbakken. 'Dat heb ik alti|d al gewild, het hoort ge woon bij een bakker. Een oven zorg ervoor dat het lekker ruikt in ie win kel en je kunt je spullen precies zo afbakken als ie zelf wilt. Bovendien kun je de voorraad beter op peil hou den. Eerder was op ook echt op, nu haal ik een nieuwe voorraad uit de vriezer en bak die af. Als mensen 's ochtends tien gevulde koeken bestel len, dan kun je ze 's middags warm aanleveren. En het stimuleert ook gewoon de verkoop. Toen ik net de saucijzenbroodjes warm uit de oven haalde, stonden er twee mensen in de winkel. Hé. saucijzenbroodjes, dat is lekker, zeiden ze Ze namen er al lebei één.' Foto Daan Koopman) Met gepaste voldoening zette ze gis teren op het gemeentehuis haar handtekening onder diverse stuk ken Raadslid Roelie Bakker-De Boer van Texels Belang mocht zich gisteren en deels ook nog vandaag waarnemend burgemeester van Texel noemen Burgemeester Joke Geldorp en de drie wethouders Nel Eelman, Corry Heijne en Annie Hin waren allemaal voor overleg naar Vlieland. Als nestor van de gemeen teraad kwam Bakker in aanmerking om voor zolang de taken van het college waar te nemen. Het was de eerste keer deze raadsperiode dat alle collegeleden van het eiland wa ren. Het college zat op Vlieland voor overleg met bestuurders van de an dere Waddeneilanden. Bakker werd in geheel in stijl door raadsgriffier Piet Zoon naar het gemeentehuis ontboden om haar tijdelijke functie te komen bekleden. Marion Bouthoorn heeft altijd at een eigen oven gewild. Dat hoort gewoon bij een bakker.Links medewerkster Tina Platte. /Foto Joop Rommel s) De aspiranten van basketbalvere niging De Mareis hebben zaterdag middag hun eerste overwinning sinds lange tijd geboekt. Tegen het derde aspirantenteam van Noord- kop uit Den Helder werd een 33-23 overwinning geboekt. Al in het begin van de wedstri|d was duidelijk dat De Mareis na een reeks van kansloze nederlagen nu een te genstander hadden getroffen die wat lengte en niveau betreft de evenknie van de Texelaars waren. Helemaal vanzelf ging het echter met. Na het eerste kwart keken De Mareis tegen een kleine achterstand aan en een hoop gemiste lay ups waren er de oorzaak van die in het tweede kwart in stand bleef. Het geloof dat een overwinning mogelijk was. kwam in het derde kwart, toen Noordkop steeds moeilijker de basket kon vin den en De Mareis dankzij snelle breaks en mooie scores de tegen stander dicht naderden (21 -23). In het vierde kwart was het gedaan met de spelers van de Helderse ploeg, die steeds wanhopiger van grote afstand begonnen te schieten, waardoor de rebound een makkelijke prooi voor de Texelaars werd. Terwijl Noordkop er zelfs in het geheel met meer in slaagde te scoren, namen De Mareis een voorsprong, die ze langzaam maar zeker uitbouwden. Wellicht betekent deze overwinning een stimulans voor de Texelaars om nog een paar overwinningen te boe ken. Er komt mogelijk een vervolg op de expeditie die wijlen Jan Knippen berg en een groep vrienden in 1988 maakten naar Spitsbergen. Enkele deelnemers van veertien jaar gele den onderzoeken momenteel de mogelijkheden. Mocht de tocht doorgaan, dan zal dit waarschijn lijk over drie jaar gebeuren. Zater dag 23 november wordt de eerste expeditie herdacht met een bijzon dere diapresentatie. Collega's, familie, vrienden en deel nemers van de eerste expeditie ko men jaarlijks bij elkaar om de zeven laar geleden overleden Jan Knippen berg te herdenken. Daarvoor wordt steeds naar een bijzondere manier gezocht, als ode aan de man die ze ker ook 'bijzonder' mag worden ge noemd. Knippenberg, in het dagelijks leven docent aan OSG De Hogeberg, verwierf internationaal bekendheid als ultralangeafstandsloper, waarover hij bovendien enkele boeken schreef. Dit jaar is gekozen voor een dia presentatie met overvloeiproiectie op grootscherm. De voorstelling geeft volgens de organisatoren een bijzon dere indruk van de expeditie, die in de zomer van 1988 van start ging. Vanuit de haven van Oudeschild zette een stalen tweemaster toen koers richting het Noordpoolgebied. Aan boord een twaalfkoppige bemanning, dozen met notenrepen, vacuüm ver pakte gebraden haantjes en veel kle ding. De tocht duurde twee maanden en ging over zee en land, langs eilan den, tussen ijs, over toendra's en omhoog de bergen in. De deelnemers van toen raken er nog steeds met over uitgesproken. 'In de kajuit een mengeling van luchten, 's Avonds rook je de warme maaltijd en oud zweet, 's morgens ruik je zilte zee lucht en zure zeelucht, afgewisseld met diesel', vertelt Simon Bos, eén van hen. En lyrisch: 'Een moderne ontdekkingsreis, uit nieuwsgierig heid, naar de arctische stilte. Een reis in het kielzog van de 17de-eeuwse walvisvaarders en in de voetsporen van de 19de-eeuwse bergbeklim mers.' if Hoewel de bijeenkomst als reüni 1 opgezet voor mensen die Kmpp berg goed hebben gekend, hoe ej andere belangstellenden zich bezwaard te voelen. Bos: 'Die presentatie wordt iets imposaf* Met in elkaar overvloeiende beelolr muziek en een stem die commenl n geeft. Ik vind het zelf bijzondei dan film Niemand mag het miss Voor of na de presentatie zullen o e deelnemers uitleg geven over eventuele tweede expeditie. 'Er m nog heel veel worden onderzoch geregeld. We gaan ook nog op naar sponsors, al is het met de doeling dat we een gratis reisje if" ken. We hopen over drie jaar te t nen vertrekken, maar we vinden verstandiger ons niet vast te leggi De bijeenkomst wordt gehoudei de aula van OSG De Hogeberg. de Haffelderweg in Den Burg en gint om 20.00 uur. De present duurt ongeveer twee uur. Er is. u pauze met koffie, thee en drank >i De toegang is gratis. Het boek Texel en de VOCSc/iel op de rede, Texelaars in de wordt op 1 december gepresente Dat gebeurt tijdens de afsluiting het VOC-jaar in het Maritiem Juttersmuseum in Oudeschild. boek werd samengesteld Vibeke Roeper en Ineke Vonk- geest en bevat bijdragen van H Bonke, Hans Eelman, Perry More Cor Reij Texel en de VOC wordt gegeven door het Maritiem Juttersmusem, met financiële on steuning van de Stichting VOC2 Texel en het Gijs Oskam Fonds den van de Historische Verenig die een kortingsbon voor dit t hebben ontvangen, kunnen exemplaar op of na 1 decemW het museum in Oudeschild oplt Andere belangstellenden kunne-1 teraard terecht bij éen van de Tes boekwinkels.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 6