IJzel ontwricht openbare leven op Texel
Typhoons scoren als
vliegtuigherkenners
Ijsbaan in de buurt
.iHiPai
Jeugdherberg
TEXELSE J C0URANT
Voetbalprogramma
Kerstworkshops
Kunstwerk Groeneplaats beklad
Waar gebieden elders in het land
op zaterdag en zondag al overlast
Dndervonden van ijzel, raakte Texel
naandagmorgen vroeg bedekt on-
ier een laagje ijs. De ijzel ontstond
rond een uur of drie, bij tempera
turen iets beneden het vriespunt en
ichte regen. Het overviel velen. Vol
joede moed begonnen automobi-
isten de bevroren ruiten van hun
roertuig schoon te krabben, om
ich daarna op de weg te begeven.
Vie dat deed, ging niet zonder ri-
ico. Als er op het gladde plaveisel
al kon worden gereden, dan was
dat niet harder dan stapvoets,
(ruisingen werden levensgevaar-
ijk, rotondes veranderden in bij-
lans onneembare hindernissen en
rottoirs veranderden in glijbanen.
n veel gevallen maakten bestuurders
echtsomkeert, anderen zetten hun
/oertuig aan de kant. Anderen reden
door, maar menigeen raakte in de
jroblemen. Een paar voorbeelden:
Dp de Bernhardlaan gleed een
rachtwagen tegen een personen
wagen en aan de Maricoweg reed
een combinatie tegen een lantaarn-
Daal Op de kruising Georgiëweg-
^Jieuwlanderweg-Kogerstraat, waar
de weg iets oploopt, schaarden
wrachtwagens, wat tot een verkeer-
;opstopping leidde. Met veel moeite
en door provisorisch zout te strooien,
verden de combinaties weer op gang
gebracht. Omdat het ondoenlijk was
de kruising te passeren, zetten chauf
feurs hun wagens half in de berm,
waardoor er één rijstrook vrij bleef,
en automobilist die via de linker
weghelft dacht te kunnen passeren,
raakte een tegemoetkomende auto.
Scholen
Velen waren zo verstandig de deur
niet uit te gaan. Bij scholen stond de
elefoon roodgloeiend. Wie OSG De
Hogeberg vroeg in de morgen belde,
Arie Eelman en zijn collega strooien in alle vroegte zout voor de ingang van de Welkoop-
winkel aan de Waalderstraat.
IJshockey op straat.
kreeg te horen dat veel leerkrachten
geen kans hadden gezien de school
te bereiken, zodat er van lesgeven Öe
eerste uren met veel zou komen.
Leerlingen die op goed geluk toch
waren gegaan en er met veel moeite
in waren geslaagd de school te be
reiken, keerden onverrichter zake
huiswaarts. Een groepje langs
glibberende scholieren meldde dat
de leiding de eerste drie, uur vrijaf had
gegeven, in de hoop dat de wegen
daarna beter zouden worden. Ook de
meeste basisscholen hielden de deu
ren gesloten. Van het openbaar ver
voer moesten gebruikers het de eer
ste uren met hebben. Doordat het
strooien pas in de loop van de och
tend op gang kwam, konden ook de
bussen met de weg op. Pas later kon
Connexxion de dienstregeling hervat
ten. Bij veerdienst Teso kon het bo
vendek niet worden gebruikt. Door de
ijzel konden de auto's met tegen de
helling opkomen Op de boot werden
reizigers gewaarschuwd dat het op
Texel spiegelglad was en werd mede
gedeeld dat er geen bussen reden
Marktkooplui
De ijzel betekende ook een strop voor
marktkooplui. Op het moment dat
overkantse ondernemers in alle
vroegte van huis vertrokken, hadden
ze geen idee dat het op Texel zó glad
zou zijn. Doordat er aan de overkant
preventief was gestrooid, verkeerden
ze in de veronderstelling dat de markt
op Texel gewoon door zou gaan. 'De
wegen waren niet brandschoon,
maar zeventig tot tachtig kilometer
per uur kon ik wel rijden', vertelde
Dick Dros van de Andijker Kaas-
kraam. Doordouwers waren ook de
Zijlstra's uit Friesland, van de brood-
en banketkraam. 'We hebben er an
derhalf uur over gedaan.' Maar toen
de marktkooplui op Texel arriveerden,
kwamen ze voor een grote verras
sing. Dros: 'Toen ik om ongeveer 7.00
uur de boot af reed, leek het wel alsof
er nog helemaal niet was gestrooid
Pas onderweg naar Den Burg kwam
ik de strooiwagen tegen.' In Den Burg
wachtte de volgende verrassing. 'De
gemeente had de markt afgelast
Hiertoe was besloten omdat er geen
Hoe blijf je overeind op een spiegelgladde
weg. De één bond de sokken over de schoe
nen. de ander deed ijzers onder de schoe
nen.
kramen konden worden opgezet.
Zonder kraam konden veel markt
kooplui hun waren niet uitstallen.
Naar verluidt een stuk of zes kooplui
maakten daarom direct na aankomst
rechtsomkeert en pakten de eerstvol
gende boot terug. Dros: 'Je begrijpt
dat ze het niet leuk vonden. Een reis
voor niks en 90 euro bootkosten aan
hun broek.' Marktkooplui die over
een eigen kraam beschikten, bleven
Ondanks dat hij geen fatsoenlijke
Het hellende stuk langs de Georgiëweg bracht met name vrachtauto's in de problemen.
kraam had, besloot ook groenteboer
Peter van Etten uit Schagen zijn wa
ren op provisorische wijze uit te stal
len. 'We zijn hier nu toch, wat moe
ten we anders?', meldde een
medewerker. Albert Andrea, verkoper
van noten en kaas. stak zijn kritiek
met onder stoelen of banken 'Had
den ze me maar even gebeld dat de
markt niet doorging. Ik ben vanmor
gen om kwart over vijf vanuit Wormer-
veer op pad gegaan en nu sta ik hier
voor joker. Die 90 euro had ik beter
in zee kunnen gooien.'
Humor
Hij kon zijn klacht niet kwijt bij markt
meester Richard Daalder, die op dat
moment nog geen kans had gezien
vanuit woonplaats Oosterend naar
Den Burg te komen. Directeur Leen
Noordzij van De Bolder kwam
daarom zelf op de markt uitleggen
waarom de kramen niet waren neer
gezet. 'Normaal gaan de mannen
rond een uur of zes op pad om de
kramen op te zetten. Ik ben toen op
het marktplein wezen kijken en het
was één grote ijsbaan. De kans dat
aanhangers zouden wegglijden was
veel te groot. En zou dat nog gelukt
zijn, hoe moet ik hier nu in vredes
naam een kraam opzetten? Onder
deze glibberige omstandigheden is
met te doen. Stel dat één van de
medewerkers onderuit zou zijn ge
gaan en een ongeluk had gekregen.
Dan had iedereen gezegd: hoe heb je
je mensen onder deze omstandighe
den op pad kunnen sturen? Ik begrijp
(Foto Ook Oodendegi
Geen kraam, maar toch op de markt. Medewerkers van grgepteöandel Peter van Etten uit
Schagen richten provisorisch een kraam in.
dat het heel vervelend is voor de
marktkooplui, maar ik had echt geen
keus Marktkoopman Dros was zijn
gevoel voor humor nog niet verloren.
'Ik zou eigenlijk niet komen, maar de
bankdirecteur belde me op. Hij zei
dat ik moest. Toen ben ik maar ge
gaan.'
VERVOLG VAN PAGINA 1
sfeervol, flexibel en milieuvriendelijk
zijn. De zes slaapcompartimenten
zijn aJlemaal hetzelfde opgebouwd:
één kamer voor mmder-validen. die
plaats biedt aan enkele mmder-
validen of aan zes andere personen.
Verder in elke afdeling drie tweeper
soonskamer en zeven vierpersoons-
kamers.'
Homngh heeft in de gemeenschap
pelijke ruimte, die op het zuiden is
gericht, veel glas verwerkt, waardoor
optimaal van de zon kan worden ge
profiteerd. Onderdeel van het ge
bouw is ook een aaneengesloten
dienstenafdeling. Daarin wordt per
soneel gehuisvest, is het restaurant
en zijn zalen voor recreatie en educa
tie. Het nieuwe gebouw moet gaan
voldoen aan de eisen van de Milieu
barometer. 'We gaan minimaal voor
zilver.' De entree van de jeugdherberg
komt in de richting van het Hoge-
berggebied, de toegang van het ter
rein is ongeveer de huidige ingang
van het voetbalcomplex.
Het omliggende terrein wordt in ver
schillende afdelingen opgedeeld.
Gescheiden gebieden voor auto's,
fietsen en bussen, een waterpartij en
een groot entreegebied met terras
sen, speelplaatsen, een familietuin en
een soort doolhof. Het totale kavel
heeft een oppervlakte van circa ne
genduizend vierkante meter, een flink
voetbalveld. De bebouwde opper
vlakte wordt ongeveer tweeduizend
vierkante meter. De kosten van de
bouw, exclusief de grond, zijn
begroot op €4,9 miljoen.
Onlangs stemde de gemeenteraad in
met de bestemmingswijziging van
het beoogde terrein. In de planning
van de NJHC is rekening gehouden
met de gebruikelijke procedures,
waarbij burgers zienswijzen en be
zwaren kunnen indienen. Schilte; 'Als
die zonder problemen verlopen, dan
kan alles volgens de planning worden
uitgevoerd. Zoekt iemand het echt
hogerop, dan wordt het lastig.' De
NJHC hoopt dat het zover niet zal
komen. 'We houden een
voorlichtingsavond. We denken door
de mensen zo open mogelijk tege
moet te treden, bezwaren die even
tueel onder de mensen leven te kun
nen wegnemen.' Gedoeld wordt op
de vrees van buurtbewoners dat hor
des stappende jongeren hen uit de
slaap zullen houden. Bedrijfsleider
Anne van der Velde: 'In aantallen ge
zien stelde het aantal jongeren in de
herberg de laatste jaren niet zoveel^
meer voor. Van de bijna 33.000 over
nachtingen dit jaar (Panorma en de
Eyercoogh samen), waren er duizend
jongeren. Een heel klein stukje dus.
In dat opzicht dekt het woord jeugd
herberg in onze naam niet meer he
lemaal de lading.'
mpvn rr r- DINSDAG 17 DECEMBER 2002
De Typhoons bestaan nog. Niet meer als de muziekgroep die
ooit een begrip was op Texel, maar als duo dat uitzonderlijk
bedreven is in het herkennen van vliegtuigen. Oud-Texelaar Bob
Dros uit Amsterdam en Willem Beerling (beiden 56) uit Den Burg
werden het afgelopen weekend zelfs winnaar van een interna
tionale herkenningsquiz op het internet. Minder hoog maar toch
indrukwekkend scoorde Texelaar Ben Gieze (52) in dezelfde
quiz, die op poten is gezet door een stel luchtvaartfanaten in
Engeland.
Vorig jaar deden Beerling en Dros al
mee met de quiz. die te vinden is op
de website www.militaryairshows.
co.uk/quiz, maar toen stapten ze hal
verwege in en konden daardoor niet
meer het maximumaantal punten op
bouwen. Ondanks dat werden ze
tweede, zodat duidelijk was dat ze
goed partij konden geven. Het kwam
maar zelden voor dat ze de naam van
een vliegtuigtype niet wisten. Overi
gens is weten alleen niet genoeg om
hoog te eindigen Het gaat er ook om
het juiste antwoord binnen zo kort
mogelijk tijd te geven. Hoe sneller
hoe meer punten. Logisch, want als
die factor geen rol zou spelen zouden
de deelnemers op hun dooie gemak
op zoek kunnen gaan in de vele boe
ken, tijdschriften en internetsites die
met vliegtuigherkenning hebben te
maken en vroeg of laat altijd met het
goede antwoord komen.
Snel
Elke maand verschijnt op de site een
pagina met vier foto's of tekeningen
van vliegtuigen, vaak historische ty
pes die al lang niet meer in de lucht
zijn of soorten waarvan er maar en
kele zijn gefabriceerd, zodat ze nau
welijks bekend zijn. 'Can you identify
the aircraft in this picture?' is steeds
de vraag. Om zo snel mogelijk te kun
nen antwoorden is het zaak het
beeldscherm te bewaken zodat het
juiste antwoord direct kan worden
ingetoetst, anders zijn andere deelne
mers er eerder bij. Dank zij hun ver
bluffende spontane kennis van vlieg
tuigen en luchtvaarthistorie in het
bijzonder kwamen de Typhoons al
snel bovenaan te staan, zoals blijkt uit
het scoreverloop dat op dezelfde site
steeds wordt bijgehouden.Vorige
week kwam vast te staan dat ze door
hun naaste concurrent (die 12 pun
ten minder had) niet meer waren in te
halen. Afgelopen zondag, nadat de
laatste plaatjes van het jaar waren
getoond, mocht het duo zich kam
pioen noemen. Ben Gieze neemt in
de competitie een meer bescheiden
plaats in (nummer 21), maar dat is
hem vergeven, want hij begon pas
halverwege dit jaar mee te doen, dus
dezelfde situatie als waarin The
Typhoons vorig jaar verkeerden.
De drie succesvolle vliegtuigherkenners bij de computer. Van links naar rechts Willem Beerling, Bob Dros en Ben Gieze.
Fanatiek
Zowel Dros als Beerling is al sinds z'n
prilste jeugd bezeten van luchtvaart.
Dros herinnert zich hoe hij door het
vliegtuigvirus werd besmet toen hij
als 6-jarige aanwezig was bij de her
opening van het vliegveld Texel in
1953. Bij dezelfde gelegenheid moet
het ook bij Beerling zijn begonnen Hij
weet nog hoe hij, terugfietsend naar
Den Burg, telkens in de lucht naar de
laag overkomende vliegtuigen keek,
daardoor een ander raakte en de
sloot van de Postweg inreed, koppie
onder. Op school tekende hij niets
anders dan vliegtuigjes en later was
hij trouw lid van de toenmalige lucht
wachtdienst van de Koninklijke
Luchtmacht. In de loop der jaren
bouwde hij een verzameling op van
zo'n 800 boeken en andere
publicaties over het onderwerp. Bob
Dros heeft een luchtvaartbibliotheek
die nog twee keer zo groot is. De
oud-Texelaar is vooral bekend als
drummer van de landelijk vermaarde
bluesband Barrelhouse, maar fabri
ceert daarnaast handmatig vliegtuig
modellen van plexiglas onder de
bedrijfsnaam Bei-Air Models. Blijkens
de fraaie losbladige catalogus heb-
IFoto Harry do Gr»*/) ben de klanten keus uit meer dan
Zaterdag 21 december
HCSC A1-Texel'94 A1 14.30
Texel'94 A2-Oudesluis A1 13.30
Texel'94 B1 -Koedijk B3 13.30
Texel'94 C1-SRC C1 13.30
Winkel C1-Texel'94 C2 14.00
Texel'94 C3-Con Zelo C2 11.30
Oosterend C1 -Sint Boys C1 13.45
G-voetbal
WSV'30-Texel'94 13.00
Zondag 22 december
Flamingo's-Texel'94 14.30
Oosterend 2-GeelZwart 5 12.00
Texel'94 M1 -De Dijk M1 12.00
veertig historische modellen, exact
vervaardigd en gekleurd naar het ori
gineel. De schaal is consequent 1:72,
wat betekent dat een model ruim
twintig tot bijna vijftig centimeter
spanwijdte heeft. Het is een exciusief
product. De prijslijst vermeldt bedra
gen tussen 795 en 1950 euro.
Beerling maakt deel uit van het mu
zikaal duo Hickory, waaruit zijn affini
teit met vliegtuigen bepaald niet blijkt.
Ben Gieze is de enige van de drie
luchtvaartfreaks die full time in de
luchtvaart is gegaan. Hij is boord
werktuigkundige op een Boeing 747.
De Typhoons zijn door hun overwin
ning als vliegtuigherkenners geen
cent beter geworden. Er was geen
prijs aan verbonden. 'Hoefde ook
niet. Het ging alleen om de voldoe
ning en de eer. Het is gewoon een
spannend spel'.
De Witte Engel in Den Burg verzorgt
de komende tijd enkele kerst
workshops. Wie het leuk vindt om zelf
vilten winterrozen, een mobiel of een
terracotta potje te maken, kan op di
verse dagen terecht. De cursussen
duren ongeveer twee uur en deel
name kost (exclusief de te gebruiken
materialen) €6,- Omdat de cursus
sen alleen doorgaan bij voldoende
belangstelling dienen geïnteres
seerden zich van te voren aan te
melden. Op de dag tevoren wordt
bekend gemaakt of de cursus door
gaat. Meer informatie is verkrijgbaar
in de winkel (Binnenburg 15), via tel.
310387 of e-mail info@witteengel.nl.
Het bedrijf heeft ook een eigen
website (www.witteengel.nl).
Onbekenden hebben - vermoedelijk
tijdens Ouwe Sunderklaas - het
kunstwerk op de Groeneplaats te
genover het gemeentehuis beklad
Vrijdagochtend zaten de drie ronde
bogen aan beide kanten onder de
verf. 'Sommige mensen hebben van
die spuitbussen waarmee je je haar
kunt verven en dan denken ze dat ze
meteen ook op andere dingen moe
ten spuiten', aldus een woordvoerder
van de gemeente. Gemeentewerken
gaat waarschijnlijk deze week aan de
slag met de schoonmaak. Gisteren
was er vanwege de ijzel nog geen
aandacht besteed aan het kunst
werk. aldus de woordvoerder.
(Foto Jeroen van Hattumj
Menig Texelaar bond het afgelopen
weekend de ijzers onder. De jongste
jeugd hoefde vaak niet ver weg om
van het ijs te genieten, zoals op de
foto die is genomen aan de
Korfbaeck. waar de buurt op een
bevroren vijver zelf een verlichte ijs
baan had ingericht. Koek-en-zopie
ontbrak niet, evenmin als twee le
vende kerstmannen. Ook werd mel
ding gemaakt van een soortgelijke
baan aan de Vaargeul.
Foto Gerard TimmermanI