IJzel ontwricht openbare leven op Texel Typhoons scoren als vliegtuigherkenners Ijsbaan in de buurt .iHiPai Jeugdherberg TEXELSE J C0URANT Voetbalprogramma Kerstworkshops Kunstwerk Groeneplaats beklad Waar gebieden elders in het land op zaterdag en zondag al overlast Dndervonden van ijzel, raakte Texel naandagmorgen vroeg bedekt on- ier een laagje ijs. De ijzel ontstond rond een uur of drie, bij tempera turen iets beneden het vriespunt en ichte regen. Het overviel velen. Vol joede moed begonnen automobi- isten de bevroren ruiten van hun roertuig schoon te krabben, om ich daarna op de weg te begeven. Vie dat deed, ging niet zonder ri- ico. Als er op het gladde plaveisel al kon worden gereden, dan was dat niet harder dan stapvoets, (ruisingen werden levensgevaar- ijk, rotondes veranderden in bij- lans onneembare hindernissen en rottoirs veranderden in glijbanen. n veel gevallen maakten bestuurders echtsomkeert, anderen zetten hun /oertuig aan de kant. Anderen reden door, maar menigeen raakte in de jroblemen. Een paar voorbeelden: Dp de Bernhardlaan gleed een rachtwagen tegen een personen wagen en aan de Maricoweg reed een combinatie tegen een lantaarn- Daal Op de kruising Georgiëweg- ^Jieuwlanderweg-Kogerstraat, waar de weg iets oploopt, schaarden wrachtwagens, wat tot een verkeer- ;opstopping leidde. Met veel moeite en door provisorisch zout te strooien, verden de combinaties weer op gang gebracht. Omdat het ondoenlijk was de kruising te passeren, zetten chauf feurs hun wagens half in de berm, waardoor er één rijstrook vrij bleef, en automobilist die via de linker weghelft dacht te kunnen passeren, raakte een tegemoetkomende auto. Scholen Velen waren zo verstandig de deur niet uit te gaan. Bij scholen stond de elefoon roodgloeiend. Wie OSG De Hogeberg vroeg in de morgen belde, Arie Eelman en zijn collega strooien in alle vroegte zout voor de ingang van de Welkoop- winkel aan de Waalderstraat. IJshockey op straat. kreeg te horen dat veel leerkrachten geen kans hadden gezien de school te bereiken, zodat er van lesgeven Öe eerste uren met veel zou komen. Leerlingen die op goed geluk toch waren gegaan en er met veel moeite in waren geslaagd de school te be reiken, keerden onverrichter zake huiswaarts. Een groepje langs glibberende scholieren meldde dat de leiding de eerste drie, uur vrijaf had gegeven, in de hoop dat de wegen daarna beter zouden worden. Ook de meeste basisscholen hielden de deu ren gesloten. Van het openbaar ver voer moesten gebruikers het de eer ste uren met hebben. Doordat het strooien pas in de loop van de och tend op gang kwam, konden ook de bussen met de weg op. Pas later kon Connexxion de dienstregeling hervat ten. Bij veerdienst Teso kon het bo vendek niet worden gebruikt. Door de ijzel konden de auto's met tegen de helling opkomen Op de boot werden reizigers gewaarschuwd dat het op Texel spiegelglad was en werd mede gedeeld dat er geen bussen reden Marktkooplui De ijzel betekende ook een strop voor marktkooplui. Op het moment dat overkantse ondernemers in alle vroegte van huis vertrokken, hadden ze geen idee dat het op Texel zó glad zou zijn. Doordat er aan de overkant preventief was gestrooid, verkeerden ze in de veronderstelling dat de markt op Texel gewoon door zou gaan. 'De wegen waren niet brandschoon, maar zeventig tot tachtig kilometer per uur kon ik wel rijden', vertelde Dick Dros van de Andijker Kaas- kraam. Doordouwers waren ook de Zijlstra's uit Friesland, van de brood- en banketkraam. 'We hebben er an derhalf uur over gedaan.' Maar toen de marktkooplui op Texel arriveerden, kwamen ze voor een grote verras sing. Dros: 'Toen ik om ongeveer 7.00 uur de boot af reed, leek het wel alsof er nog helemaal niet was gestrooid Pas onderweg naar Den Burg kwam ik de strooiwagen tegen.' In Den Burg wachtte de volgende verrassing. 'De gemeente had de markt afgelast Hiertoe was besloten omdat er geen Hoe blijf je overeind op een spiegelgladde weg. De één bond de sokken over de schoe nen. de ander deed ijzers onder de schoe nen. kramen konden worden opgezet. Zonder kraam konden veel markt kooplui hun waren niet uitstallen. Naar verluidt een stuk of zes kooplui maakten daarom direct na aankomst rechtsomkeert en pakten de eerstvol gende boot terug. Dros: 'Je begrijpt dat ze het niet leuk vonden. Een reis voor niks en 90 euro bootkosten aan hun broek.' Marktkooplui die over een eigen kraam beschikten, bleven Ondanks dat hij geen fatsoenlijke Het hellende stuk langs de Georgiëweg bracht met name vrachtauto's in de problemen. kraam had, besloot ook groenteboer Peter van Etten uit Schagen zijn wa ren op provisorische wijze uit te stal len. 'We zijn hier nu toch, wat moe ten we anders?', meldde een medewerker. Albert Andrea, verkoper van noten en kaas. stak zijn kritiek met onder stoelen of banken 'Had den ze me maar even gebeld dat de markt niet doorging. Ik ben vanmor gen om kwart over vijf vanuit Wormer- veer op pad gegaan en nu sta ik hier voor joker. Die 90 euro had ik beter in zee kunnen gooien.' Humor Hij kon zijn klacht niet kwijt bij markt meester Richard Daalder, die op dat moment nog geen kans had gezien vanuit woonplaats Oosterend naar Den Burg te komen. Directeur Leen Noordzij van De Bolder kwam daarom zelf op de markt uitleggen waarom de kramen niet waren neer gezet. 'Normaal gaan de mannen rond een uur of zes op pad om de kramen op te zetten. Ik ben toen op het marktplein wezen kijken en het was één grote ijsbaan. De kans dat aanhangers zouden wegglijden was veel te groot. En zou dat nog gelukt zijn, hoe moet ik hier nu in vredes naam een kraam opzetten? Onder deze glibberige omstandigheden is met te doen. Stel dat één van de medewerkers onderuit zou zijn ge gaan en een ongeluk had gekregen. Dan had iedereen gezegd: hoe heb je je mensen onder deze omstandighe den op pad kunnen sturen? Ik begrijp (Foto Ook Oodendegi Geen kraam, maar toch op de markt. Medewerkers van grgepteöandel Peter van Etten uit Schagen richten provisorisch een kraam in. dat het heel vervelend is voor de marktkooplui, maar ik had echt geen keus Marktkoopman Dros was zijn gevoel voor humor nog niet verloren. 'Ik zou eigenlijk niet komen, maar de bankdirecteur belde me op. Hij zei dat ik moest. Toen ben ik maar ge gaan.' VERVOLG VAN PAGINA 1 sfeervol, flexibel en milieuvriendelijk zijn. De zes slaapcompartimenten zijn aJlemaal hetzelfde opgebouwd: één kamer voor mmder-validen. die plaats biedt aan enkele mmder- validen of aan zes andere personen. Verder in elke afdeling drie tweeper soonskamer en zeven vierpersoons- kamers.' Homngh heeft in de gemeenschap pelijke ruimte, die op het zuiden is gericht, veel glas verwerkt, waardoor optimaal van de zon kan worden ge profiteerd. Onderdeel van het ge bouw is ook een aaneengesloten dienstenafdeling. Daarin wordt per soneel gehuisvest, is het restaurant en zijn zalen voor recreatie en educa tie. Het nieuwe gebouw moet gaan voldoen aan de eisen van de Milieu barometer. 'We gaan minimaal voor zilver.' De entree van de jeugdherberg komt in de richting van het Hoge- berggebied, de toegang van het ter rein is ongeveer de huidige ingang van het voetbalcomplex. Het omliggende terrein wordt in ver schillende afdelingen opgedeeld. Gescheiden gebieden voor auto's, fietsen en bussen, een waterpartij en een groot entreegebied met terras sen, speelplaatsen, een familietuin en een soort doolhof. Het totale kavel heeft een oppervlakte van circa ne genduizend vierkante meter, een flink voetbalveld. De bebouwde opper vlakte wordt ongeveer tweeduizend vierkante meter. De kosten van de bouw, exclusief de grond, zijn begroot op €4,9 miljoen. Onlangs stemde de gemeenteraad in met de bestemmingswijziging van het beoogde terrein. In de planning van de NJHC is rekening gehouden met de gebruikelijke procedures, waarbij burgers zienswijzen en be zwaren kunnen indienen. Schilte; 'Als die zonder problemen verlopen, dan kan alles volgens de planning worden uitgevoerd. Zoekt iemand het echt hogerop, dan wordt het lastig.' De NJHC hoopt dat het zover niet zal komen. 'We houden een voorlichtingsavond. We denken door de mensen zo open mogelijk tege moet te treden, bezwaren die even tueel onder de mensen leven te kun nen wegnemen.' Gedoeld wordt op de vrees van buurtbewoners dat hor des stappende jongeren hen uit de slaap zullen houden. Bedrijfsleider Anne van der Velde: 'In aantallen ge zien stelde het aantal jongeren in de herberg de laatste jaren niet zoveel^ meer voor. Van de bijna 33.000 over nachtingen dit jaar (Panorma en de Eyercoogh samen), waren er duizend jongeren. Een heel klein stukje dus. In dat opzicht dekt het woord jeugd herberg in onze naam niet meer he lemaal de lading.' mpvn rr r- DINSDAG 17 DECEMBER 2002 De Typhoons bestaan nog. Niet meer als de muziekgroep die ooit een begrip was op Texel, maar als duo dat uitzonderlijk bedreven is in het herkennen van vliegtuigen. Oud-Texelaar Bob Dros uit Amsterdam en Willem Beerling (beiden 56) uit Den Burg werden het afgelopen weekend zelfs winnaar van een interna tionale herkenningsquiz op het internet. Minder hoog maar toch indrukwekkend scoorde Texelaar Ben Gieze (52) in dezelfde quiz, die op poten is gezet door een stel luchtvaartfanaten in Engeland. Vorig jaar deden Beerling en Dros al mee met de quiz. die te vinden is op de website www.militaryairshows. co.uk/quiz, maar toen stapten ze hal verwege in en konden daardoor niet meer het maximumaantal punten op bouwen. Ondanks dat werden ze tweede, zodat duidelijk was dat ze goed partij konden geven. Het kwam maar zelden voor dat ze de naam van een vliegtuigtype niet wisten. Overi gens is weten alleen niet genoeg om hoog te eindigen Het gaat er ook om het juiste antwoord binnen zo kort mogelijk tijd te geven. Hoe sneller hoe meer punten. Logisch, want als die factor geen rol zou spelen zouden de deelnemers op hun dooie gemak op zoek kunnen gaan in de vele boe ken, tijdschriften en internetsites die met vliegtuigherkenning hebben te maken en vroeg of laat altijd met het goede antwoord komen. Snel Elke maand verschijnt op de site een pagina met vier foto's of tekeningen van vliegtuigen, vaak historische ty pes die al lang niet meer in de lucht zijn of soorten waarvan er maar en kele zijn gefabriceerd, zodat ze nau welijks bekend zijn. 'Can you identify the aircraft in this picture?' is steeds de vraag. Om zo snel mogelijk te kun nen antwoorden is het zaak het beeldscherm te bewaken zodat het juiste antwoord direct kan worden ingetoetst, anders zijn andere deelne mers er eerder bij. Dank zij hun ver bluffende spontane kennis van vlieg tuigen en luchtvaarthistorie in het bijzonder kwamen de Typhoons al snel bovenaan te staan, zoals blijkt uit het scoreverloop dat op dezelfde site steeds wordt bijgehouden.Vorige week kwam vast te staan dat ze door hun naaste concurrent (die 12 pun ten minder had) niet meer waren in te halen. Afgelopen zondag, nadat de laatste plaatjes van het jaar waren getoond, mocht het duo zich kam pioen noemen. Ben Gieze neemt in de competitie een meer bescheiden plaats in (nummer 21), maar dat is hem vergeven, want hij begon pas halverwege dit jaar mee te doen, dus dezelfde situatie als waarin The Typhoons vorig jaar verkeerden. De drie succesvolle vliegtuigherkenners bij de computer. Van links naar rechts Willem Beerling, Bob Dros en Ben Gieze. Fanatiek Zowel Dros als Beerling is al sinds z'n prilste jeugd bezeten van luchtvaart. Dros herinnert zich hoe hij door het vliegtuigvirus werd besmet toen hij als 6-jarige aanwezig was bij de her opening van het vliegveld Texel in 1953. Bij dezelfde gelegenheid moet het ook bij Beerling zijn begonnen Hij weet nog hoe hij, terugfietsend naar Den Burg, telkens in de lucht naar de laag overkomende vliegtuigen keek, daardoor een ander raakte en de sloot van de Postweg inreed, koppie onder. Op school tekende hij niets anders dan vliegtuigjes en later was hij trouw lid van de toenmalige lucht wachtdienst van de Koninklijke Luchtmacht. In de loop der jaren bouwde hij een verzameling op van zo'n 800 boeken en andere publicaties over het onderwerp. Bob Dros heeft een luchtvaartbibliotheek die nog twee keer zo groot is. De oud-Texelaar is vooral bekend als drummer van de landelijk vermaarde bluesband Barrelhouse, maar fabri ceert daarnaast handmatig vliegtuig modellen van plexiglas onder de bedrijfsnaam Bei-Air Models. Blijkens de fraaie losbladige catalogus heb- IFoto Harry do Gr»*/) ben de klanten keus uit meer dan Zaterdag 21 december HCSC A1-Texel'94 A1 14.30 Texel'94 A2-Oudesluis A1 13.30 Texel'94 B1 -Koedijk B3 13.30 Texel'94 C1-SRC C1 13.30 Winkel C1-Texel'94 C2 14.00 Texel'94 C3-Con Zelo C2 11.30 Oosterend C1 -Sint Boys C1 13.45 G-voetbal WSV'30-Texel'94 13.00 Zondag 22 december Flamingo's-Texel'94 14.30 Oosterend 2-GeelZwart 5 12.00 Texel'94 M1 -De Dijk M1 12.00 veertig historische modellen, exact vervaardigd en gekleurd naar het ori gineel. De schaal is consequent 1:72, wat betekent dat een model ruim twintig tot bijna vijftig centimeter spanwijdte heeft. Het is een exciusief product. De prijslijst vermeldt bedra gen tussen 795 en 1950 euro. Beerling maakt deel uit van het mu zikaal duo Hickory, waaruit zijn affini teit met vliegtuigen bepaald niet blijkt. Ben Gieze is de enige van de drie luchtvaartfreaks die full time in de luchtvaart is gegaan. Hij is boord werktuigkundige op een Boeing 747. De Typhoons zijn door hun overwin ning als vliegtuigherkenners geen cent beter geworden. Er was geen prijs aan verbonden. 'Hoefde ook niet. Het ging alleen om de voldoe ning en de eer. Het is gewoon een spannend spel'. De Witte Engel in Den Burg verzorgt de komende tijd enkele kerst workshops. Wie het leuk vindt om zelf vilten winterrozen, een mobiel of een terracotta potje te maken, kan op di verse dagen terecht. De cursussen duren ongeveer twee uur en deel name kost (exclusief de te gebruiken materialen) €6,- Omdat de cursus sen alleen doorgaan bij voldoende belangstelling dienen geïnteres seerden zich van te voren aan te melden. Op de dag tevoren wordt bekend gemaakt of de cursus door gaat. Meer informatie is verkrijgbaar in de winkel (Binnenburg 15), via tel. 310387 of e-mail info@witteengel.nl. Het bedrijf heeft ook een eigen website (www.witteengel.nl). Onbekenden hebben - vermoedelijk tijdens Ouwe Sunderklaas - het kunstwerk op de Groeneplaats te genover het gemeentehuis beklad Vrijdagochtend zaten de drie ronde bogen aan beide kanten onder de verf. 'Sommige mensen hebben van die spuitbussen waarmee je je haar kunt verven en dan denken ze dat ze meteen ook op andere dingen moe ten spuiten', aldus een woordvoerder van de gemeente. Gemeentewerken gaat waarschijnlijk deze week aan de slag met de schoonmaak. Gisteren was er vanwege de ijzel nog geen aandacht besteed aan het kunst werk. aldus de woordvoerder. (Foto Jeroen van Hattumj Menig Texelaar bond het afgelopen weekend de ijzers onder. De jongste jeugd hoefde vaak niet ver weg om van het ijs te genieten, zoals op de foto die is genomen aan de Korfbaeck. waar de buurt op een bevroren vijver zelf een verlichte ijs baan had ingericht. Koek-en-zopie ontbrak niet, evenmin als twee le vende kerstmannen. Ook werd mel ding gemaakt van een soortgelijke baan aan de Vaargeul. Foto Gerard TimmermanI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 5