Waarschuwing februariramp nog steeds van kracht TEXELSE J couRANT Boekje over de watersnoodramp VRIJDAG 31 JANUARI 2003 I953 is een jaartal dat in het collectieve geheugen staat gegrift: je watersnoodramp. De stormvloed tijdens de rampzalige nacht /an 31 januari op 1 februari zaaide in het zuidwesten van Ne derland dood en verderf. Maar ook Texel werd zwaar getrof- en. De dijk van polder De Eendracht bezweek en bij de snelle nundatie die daarop volgde werd een ploeg dijkwerkers door iet water verrast. Zes Texelse mannen verdronken. Boerderij 'Irene' in de ondergelopen polder de Eendracht je stormvloed overviel de Texelaars, sliet zo gek. want de weersver wachting van het KNMI voor zondag februari gaf geen reden tot onge- ustheid: wisselende bewolking, nu sn dan gure buien en krachtige tot stormachtige wind tussen west en ïoordwest. Dat die krachtige wind in Je loop van zaterdag 31 januari zou aanzwellen tot een orkaan uit het ïoordwesten, zag men met de toen- nalige middelen, zonder weerfoto's i/an satellieten et cetera, niet aanko- nen. In 1953 hadden de dijken lang met de ïoogte die ze nu hebben. Met de vier silometer lange dijk van de in 1846 jrooggelegde polder De Eendracht was het niet best gesteld. Hi| was aag, niet erg sterk, verkeerde in slecht conditie en was bovendien be sleed met een schrale, maar acht sentimeter dikke laag klei. Het was lekend dat de zeewering niet jeugde, maar de eigenaren, de fami lie Everts uit Brussel en Haarlem lie ten na om de dijk te versterken. In de 247 hectare grote polder boerden de familie Th. Rutten op hoeve 'Irene' en J. van Strien op 'Zeeburg'. Verder stonden er enkele huisjes. Toen op zichter L. van Hoorn op zaterdag rond 18.00 uur bij De Cocksdorp pools hoogte nam, leek het erop dat het met de hoogwaterstand mee zou vallen. Maar doordat de aanwakke rende storm samenviel met springtij ontwikkelde zich een rampzalig sce nario. Om 19.00 uur was het water met meer dan een meter gestegen. Op dat moment besloot Van Hoorn het dijkleger van de Dertig Gemeen schappelijke Polders op te roepen. De keur bepaalde dat alle mannelijke bewoners van 18 tot 51 |aar bij drei gend gevaar of een doorbraak kon den worden ingezet. Gewapend met zakken, schoppen en lantaarns stonden om 20.00 uur op de Eendrachtdijk 13 man op hun post. Het water bleef stijgen, de wind nam in kracht toe en ruimde boven dien van west naar noord-noordwest, met als gevolg dat de oostkust van Texel na het eerste hoogwater te maken kreeg met een flinke deining. Om 10.30 uur werd bij De Cocksdorp een hoogte van 3.32 meter boven NAP gemeten. Langs vrijwel de hele Texelse kust ontstonden kleine be schadigingen boven de klinker- glooiing. Om 23.00 uur werkten de dijkwachten met man en macht om de gaten met zandzakken te dichten. Iets later bleek bij dijkpaal 38 een gat in het buitenbeloop van de dijk te zijn geslagen, dat geprobeerd werd te vullen. Tussen 1.00 en 2.00 uur sloe gen de golven bij Zeeburg over de dijk heen. De situatie verslechterde met de minuut. Tegen 5.00 uur werd de di|k zó zwaar beschadigd, dat het dichten van de gaten ondoenlijk was. Later bleek dat de dijk op 116 plaat sen was aangetast De buitenloop en de kruin waren zwaar beschadigd, de afbraak zette door en de dijk was red deloos. Langer in de polder blijven was onverantwoord en de bewoners van de polder kregen het advies have en goed in veiligheid te brengen. Nadat al geruime tijd water over de dijk stroomde brak de dijk zondag morgen rond 8.15 uur, zo'n twee uur na hoogwater, door. De golven sloe gen ten oosten van hoeve Irene een gapend gat van 120 meter in de dijk, dat door de getijdewerking zou ver breden tot 160 meter. De polder liep vol water, met noodlottige gevolgen voor een ploeg di|kwachten die nog maar net in de polder was gearriveerd om de vele gaten in de dijk te dich ten. Het betrof mannen uit De Koog en De Waal, die in de loop van de ochtend met twee autobussen waren aangevoerd. Eén daarvan reed door naar hoeve Zeeburg. Door het slechte zicht en de tamelijk grote afstand tot de doorbraak, werd het gevaar te laat opgemerkt. Toen men het onheil een maal in de gaten had, vluchtten de mannen met een door J. Bruin be stuurde bus of te voet naar de Eierlandse dijk. Het maaiveld in die richting, speciaal een strook langs de Eierlandse dijk, lag echter lager dan de rest van de polder. Hier ontstond een sterke stroming. Zelfs de bus die op dat moment nog maar 100 meter van de dijk af was, werd door het ra zendsnel wassende water in de naastliggend sloot gedrukt. De pas sagiers moesten toen op eigen kracht de dijk zien te bereiken. Zes mannen slaagden daar niet in en zijn jammer lijk, in het zicht van de veilige dijk, verdronken. De zes slachtoffers wa ren Willem Dijker (57 jaar), Redmer IJska (56), Jan Koopman (48), Dirk Kuip (36), Wieger Bernardus (34) en zijn zwager Siebren Walsweer (23). Vooral in De Waal was de verslagen heid groot. Vier van de zes slachtof fers - Dijker, IJska, Koopman en Bernardus - woonden in Texels klein ste dorp. Alle lichamen van de zes konden in de week volgende op de ramp worden geborgen, dat van de jonge Walsweer als laatste. Toen de dijk van De Eendracht was bezweken, kreeg de lage en zwakke binnendijk tussen deze polder en Het Noorden het zwaar te verduren. Over stroming van de duizend hectare grote polder dreigde, maar het dijkje hield het. Dat kwam mede doordat de dijk van De Eendracht het pas begaf toen het water alweer aan het dalen was. Maar doordat de wind nadien nog aanwakkerde, bleef de situatie nog een aantal dagen dreigend. Uit voorzorg bracht de gemeente op 4 februari 20 auto's bij elkaar om de circa 70 inwoners uit Het Noorden in geval van nood te evacueren. Bij de dijk werd een brandweerwagen pa raat gehouden, om bij dreigende overstroming met zwaailicht en loeiende sirene de polder door te ja gen en het sein tot evacuatie te ge ven. De inmiddels gearriveerde Na tionale Reserve, later in de nacht afgelost door militairen - hielp met het versterken van de dijk met zandzak ken. Elders op Texel werd eveneens strijd geleverd tegen het water. Spannend was het bij gemaal de Schans, waar het zaterdagavond niet lukte de schuif dicht te krijgen. De sluisdeuren waren door het water met geweld naar boven gestuwd en het water stroomde met enorme kracht in de kolk en later over de rand. Na enige tijd bezweek de zuidelijke kade en het lukte niet de opening dicht te krijgen. Men kwam op het idee stukken spoorrails voor de sluis aan te bren gen, die door aannemer Kees Drijver werden aangevoerd. Aldus ontstond een soort vlechtwerk, dat met zakken met zand tegen een zeil werd afge dekt. Hiermee werd voorkomen dat het achterliggende land over stroomde. Ook het dijkvak ten oosten van Bij het maken van deze terugblik op de watersnoodramp is dank baar gebruik gemaakt van de uit-- gave 'Door stormvloed over mand', van de hand van his toricus Will C. Thijssen uit Anna Paulowna. Hij beschrijft de watersnoodramp op Texel, de nasleep daarvan en de gebeurte nissen die tijdens de stormnacht in de kop van Noord-Holland. Thijssen schreef de uitgave in opdracht van de vereniging 'Vrienden van de Hondsbos- sche'. Het geïllustreerde herden kingsboekje is te koop in het Maritiem en Juttersmuseum en in Tusse de Banke Tevens kan het worden besteld bij het Hoog heemraadschap Hollands Noor derkwartier, postbus 850, 1440 AW Purmerend, tel. 0299-66300, onder vermelding van 'Vrienden van de Hondschbosche. Inclu- sies verzendkosten is de prijs €10,-. Oosterend kreeg het zwaar te verdu ren. De golven sloegen er zware be tonnen platen uit de bovenkant van de stenenglooiing en er was sprake van ontgronding van het buitentalud. Op sommige plekken werd de kruin van de dijk over de volle breedte weggeslagen. Het meest bescha digde deel lag direct ten noorden en ten zuiden van de Oostersluis. In 25 vakken met een totale lengte van 710 meter werden gaten geslagen. Door dat de dijk direct naast de sluis door weekt raakte, bezweek een deel van het binnentalud, wat direct gevaar opleverde. Bij Dijkmanshuizen sloeg het water de betonnen platen even eens op verschillende plaatsen weg. Ook op het haventerrein in Oude- schild moest worden ingegrepen. Om 20.00 uur stonden de kaden blank en overal dreven kisten en vaten zee waarts. De schotbalken waarmee de coupure in de havendijk naast 'Havenzicht' was afgesloten lieten water door. Mannen waren uren in touw met het aanbrengen van zand zakken tegen de balken, waardoor het water bij de achterliggende hui zen werd weggehouden. Schade was er wel. Bij de visafslag waren 40 zak ken zout in het water opgelost, uit de schuur van De Wijn en van de werf verdween hout en in het gebouw van Teso was het een ravage. Het ergst was de schade bij ondergelopen graanhandel Keijser Co, waar de machines door zout waren aangetast en honderden zakken veevoer verlo ren gingen. De TX 28 was op het nip pertje aan wegdrijven ontsnapt. Het schip lag nog met één draad vast en kon dooreen Teso-sloep in veiligheid worden gebracht. Schade was er eveneens langs de Noordzeekust, waar op het Kogerstrand een paviljoen werd weg gevaagd. Over een breedte van 25 tot 50 meter werd duin weggeslagen. Tussen paal 12 en Den Hoorn was zelfs een 'miniatuur-Slufter' ontstaan. Ook op zee was de nood aan de man. Ten zuiden van de Vliehors liep de Duitse tanker Oder aan de grond. Het 1600 ton zware vaartuig was verloren door een sleepboot en aanvankelijk spoorloos verdwenen De Helderse reddingboot Prins Hendrik was vele uren in touw om het schip met zes opvarenden te vinden, totdat deze zondagmiddag dor de kustwacht van Eierland werd ontdekt. Onder leiding van schipper Jan Bakker ondernam de Durper reddingboot Joan Hodshon een poging om het schip te naderen, maar wegens de barre om standigheden moest de redding poging om 9.30 uur worden gestaakt. s Nachts brak het schip in tweeën, waarbij de helften honderden meters van elkaar dreven. De bemanning had op het achterschip een veilig heenkomen gezocht en werd door de Prins Hendrik van boord gehaald Gedenkwaardig is het bezoek dat koningin Juliana en prins Bernhard op vrijdag 13 februari aan Texel brachten. De koningin kwam met de veerboot, de prins arriveerde in een door hemzelf bestuurde Beaver vlieg tuig. Er werd een kijkje genomen bij de zwaar beschadigde Oostersluis, de enorme kustafslag bij de vuurto ren en de doorgebroken dijk van De Eendracht. Bij het gat was de konin gin geruime tijd geanimeerd in ge sprek met Jaap Boon. Van hem ging het verhaal dat hij tijdens de storm nacht met zijn jas een gat in de dijk had gedicht, maar zelf houdt hij het erop dat hij het kledingstuk is kwijt geraakt. Hoe dan ook, aan het be zoek van de koningin hield hij wel een nieuwe jas over. Juliana had in Hotel Texel een ontmoeting met de nabe staanden. Om geld in te zamelen voor het Nationale Rampenfonds gin gen padvinders de deur langs. On danks dat menigeen moeite had om de jeugd veel geld mee te geven, meldde de Texelse Courant dat de actie al in enkele dagen 22.955,- gul den had opgeleverd. Net als in andere rampgebieden, bleek tijdens de stormvloed dat men sen en instanties niet goed waren voorbereid op de catastrofe. Over het algemeen was de coördinatie bij de hulpverlening niet best. Mensen re den achter elkaar aan en deden wat met de beste bedoelingen goed leek. De mannen die in De Eendracht in actie kwamen moesten achteraf in zien dat de vlucht vanaf Zeeburg naar het verre Eierland het slechtste was, dat ze hadden kunnen doen. Zeeburg ligt in het hoogste deel van de polder, waar het water met hoger dan een meter had kunnen komen. Op de zolder van de vrij degelijk gebouwde boerderij hadden ze een veilig heen komen kunnen zoeken en ook de zeedijk zou in zuidelijke richting een uitweg hebben geboden. Maar er was niemand die zich dat toen reali seerde. De ramp was voor de Dertig Gemeenschappelijke polders en de gemeente aanleiding een evacuatie schema op te stellen, waarbij Texel in gevarenzones werd opgedeeld. Als gevolg van de geteisterde dijken be stond de angst dat een volgende stormvloed nog veel desastreuzer gevolgen zou hebben. De ramp was voor het gemeentebestuur aanleiding geen particuliere bedijkingen meer toe te staan. Ook moest het beheer van de dijken worden overgedragen aan het waterschap. Dit laatste liet lang op zich wachten. In 1971 ging het nieuwe Waterschap Texel van start, waarin alle polders op het ei land werden samengevoegd. Als snel na de stormvloed werd een aanvang gemaakt met het nood- herstel van de dijken Particulieren stelden zandzakken beschikbaar, de gemeente Zaandam stuurde er nog eens 50.000. Uiteindelijk werden er 100.000 geleverd. Dit gebeurde met inzet van hulpkrachten van buiten Texel, onder wie marinemensen uit Den Helder, vrijwilligers (Indonesie- veteranen) uit Sneek en arbeiders van de Dienst Uitvoering Werken. Tot eind oktober 1953 zijn medewerkers van Provinciale Waterstaat op Texel, in nauw overleg met het lokale water schap, bezig geweest met het herstel van de dijken. In 1953 kreeg De Schans een nieuwe sluis. Het gat in de dijk van de Eendracht, dat tot 1.20 beneden NAP was uitgesleten, werd vanaf de noordkant gedicht met klei van de Schorren en vanaf de zuidkant met specie uit de polder zelf. Op 25 februari kwam de aansluiting tot stand, waarbij Jaap Boon de drie kleur hees. De Noorderdijk werd ver zwaard, tot een kerende hoogte van 4.50 boven NAP. De jaren erna kwam in De Eendracht weinig terecht van landbouw. Het zout had had de grond aangetast en de teelt van gerst werd in het eerste seizoen na de ramp een mislukking. Het tweede jaar konden bieten worden geteeld en het jaar erop lukte het ook weer met de aard appelen. In 1958 werd de Deltawet van kracht, op basis waarvan de dijken naar vijf meter boven NAP moesten worden opgehoogd, ruim anderhalve meter hoger dan het stormvloedpeil van 1953 Op Texel gebeurde dat het eerst met de dijk van de Prins Hendrikpolder, die overigens vrijwel niet had geleden onder de storm vloed Maar bij de aanleg van de veer haven op 't Horntje in 1961 bleef een kwart miljoen kubieke meter zand over, wat resulteerde in het besluit om de dijk van 'De Prins' het eerste te verhogen. Maar de overige Texelse dijken hadden voor de overheid geen prioriteit. Het leidde op 3 januari 1976 bijna tot een tweede watersnoodramp. Na een waarschuwing van de Storm vloed waarschuwingsdienst werd al vroeg in de morgen uitgebreide dijk bewaking ingesteld. Om 5.30 uur waren alle posten met in totaal 65 man bezet. De aanhoudende storm, met uitlopers naar 13, zwiepte de zee hoog op tot 3.12 meter boven NAP. slechts enkele tientallen centimeter lager dan in 1953. Om 19.00 uur was het gevaar dermate groot dat de dijk- wachters op de lagere dijk van De Eendracht, waar de golven al over heen sloegen, uit veiligheids overweging werden teruggeroepen. De situatie was toen zo dreigend dat burgemeester W H Sprenger tot eva cuatie van bedreigde polders be sloot. 132 gezinnen, samen 450 per sonen werden opgeroepen naar hogere delen van het eiland te gaan. Ze zochten een veilig heenkomen bij familie of vrienden en in kerken wer den evacuatieposten ingericht Toen het water omstreeks 22.45 uur vol doende was gezakt, mochten de mensen naar hun huizen terug. De bijna-ramp was voor de Texelaars aanleiding niet af te wachten tot de overheid in 1985 de Texelse dijken zou verhogen. Er werd een dringend beroep gedaan op Rijkswaterstaat om de dijken te verhogen. Om de noodkreet kracht bij te zetten, onder tekenden 7.000 Texelaars een petitie. Dinsdag 27 januari vertrokken meer dan 1.100 Texelaars naar Den Haag om te demonstreren. Om het protest kracht bij te zetten waren 50 scha pen, met reddingboeien om de buik, meegenomen. Minister Tjerk Wester terp van Verkeer en Waterstaat. De minister zegde toe dat de dijkverzwaring op Texel versneld zou worden doorgevoerd. De voltooiing van de dijkverhoging werd in 1981 gemarkeerd met een monument van Harry Tielemans op de Waddendijk, dat de door dijken beschermde oost kant van Texel verbeeld. In de negentiger jaren verstevigde Uit- waterende Sluizen de dijk van de PH- polder. Om dit te symboliseren maakte Jan Wolkers het glazen beeld 'Tot hiertoe en niet verder'.Triest is dat het tot twee keer toe werd vermeld en dat nu alleen de sokkel nog overeind staat. Ook vijftig jaar na de stormvloed is de (FoloJ C Brom) waarschuwing van die februarinacht nog altijd van kracht. Door de dijken naar Deltahoogte te brengen en een stevige duinenrij in stand te houden, is de kans op een overstroming te ruggebracht naar 1 op de 4000 jaar, wat betekent dat de zeewering is berekend op superstormen. Voor het (denkbeeldige) geval dat het zeewa ter toch door een buitendijk naar dringt, houdt het dit jaar gefuseerde waterschap Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier tussen Oost en De Koog een secundaire dijk in stand, die Texel in tweeën deelt. Deze zeewering moet er voor zorgen dat als één deel van Texel onder loopt, het andere deel droog blijft. Om in geval van calamiteiten te kun nen optreden bestaat de Dijk- werkgroep Texel, die rond de 40 le den telt. Om zandzakken te vullen of hand- en spandiensten te verrichten. Ze wonen allemaal in het hoger ge legen Den Hoorn en komen gemid deld eens per jaar bijeen. Net als in 1953 staan er bij storm en ontij dus nog altijd mensen klaar. De Schanssluis met de overgelopen kolk. Dit punt werd direct versterkt. Links het elektrische gemaal. (Foto. J.C. Brom) De Tesobus die door het snelstromende water in een sloot naast de weg werd gedrukt. De kade van de haven van Oudeschild verdween onder water

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5