Jan Keijser gaat zelf
stacaravans bouwen
Kamperen
sportveld
op Waalder
nog taboe
ieuw afstandsrecord voor 'muizenvalauto'
lül SOS-Kinderdorpcn
F amilieberichten
Makelaardij
Texel Vastgoed b.v.
sös^
In ^sAemoriam
TEXELSE J COURANT
lieuw bedrijf in groothandelsgebouw
I Bedrijvigheid
Overleg met rijk
over veerdienst
opgeschoven
u kuilt Otts n>jj
kleur zien op: j
Milieuprijs
voor Texdok
Lata "Ryan.
Kinderdorpen
vww.texelvasti
DINSDAG 25 FEBRUARI 2003
maand?
voor oreer informatie
Aaiicfctlotni Inj;
ADVISEUR!
Inlichtingen en verkoop bij:
Makelaardij
TEXEL VASTGOED B.V.
Kogerstraat 57
Postbus 87
1790 AB Den Burg
Tel: 0222 31 30 25
en 0222 31 34 29
Fax: 0222 31 39 00
info@texelvastgoed.nl
www.texelvastgoed.nl
Privé:
dhr P. Kuip Czn. Tel. 31 20 31
dhr J P Coutinho Tel. 31 46 6S
dhr. HU Trap Tel. 31 92 42
Han Bakker, gefotografeerd tijdens één van zijn vele wandelrondes om Texel, terwijl hij
een verfrissing In ontvangst neemt. (Foto orchmi Texelse Courant)
an Keijser, van het gelijknamige
ampeercentrurn in Den Burg, gaat
et bouwen en ontwikkelen van
bobiele' huisvesting en sta
caravans zelf ter hand nemen. Hij
«eft hiervoor een werkmaat
schappij opgericht, die onder de
aam Keijbouw BV wordt geves-
gd in het voormalige groot
handelscentrum aan de Schilder-
zeg in Oudeschild. Op 1 maart
laat het bedrijf van start.
leijser is geen onbekende op het
lebied van stacaravans, chalets en
indere vormen van 'mobiele' huis-
'esting, die zijn bedrijf in de loop der
aren op campings, in vakantieparken
in op andere plekken heeft neerge-
:et. Tot dusver betrok Keijser de sta-
jaravans van meerdere fabrikanten,
«aarvoor zijn bedrijf aan de Spinbaan
n Den Burg het dealerschap vervult
<n (op een enkele uitzondering na)
ok zal blijven vervullen. 'Ik werk al
ven met die bedrijven. Als klanten
ier komen met bepaalde wensen die
farijken van de standaard, dan ma-
en we zelf een ontwerp, dat we tot
usver door een fabrikant lieten bou
ten. Als er aanpassingen nodig wa
in, dan deden we dat zelf. Voor de
egeleiding van zulke bouwprojecten
om ik regelmatig over de vloer bij
eze fabrieken. Ik heb er dus redelijk
jat ervaring mee opgedaan. Boven-
ien kom ik zelf uit de bouw- en
jallatiewereld.'
bleem waar we bij de bepaalde
ieksmerken tegen aan lopen is
de caravans met altijd voldoen
de eisen die wij stellen, met name
iet gebied van kwaliteit. Bijvoor-
Id door een te goedkope dak-
bedekking of andere onderdelen
waarop is bezuinigd. Door de weers
omstandigheden op Texel, door de
inwerking van zout, komt het er hier
meer op aan. In dat opzicht is Texel
een goed testgebied voor het
product dat wij gaan maken. Doordat
we al jarenlang ervaring met caravans
en mobiele huisvesting hebben, kun
nen we doordacht bouwen. Maar ook
uitgekiend, comfortabel, praktisch,
duurzaam en op maat. We gaan voor
innovatief, duurzaam en degelijk',
omschrijft hij zijn ID-concept. 'Dat zal
betekenen dat we niet de goedkoop
ste zijn. Maar goedkoop is uiteinde
lijk duurkoop.'
Als nieuwkomer richt Keijbouw zich
in eerste instantie op de Texelse
markt. Bijkomend voordeel is volgens
Keijser dat daarmee hoge transport
kosten vanaf de vastewal worden
vermeden. Een voorname klant zal
Keijsers eigen kampeercentrum wor
den, een bedrijf dat in juridische zin
overigens is gescheiden van het
caravanbouwbedrijf. 'Doordat we
zowel de productie als de verkoop in
eigen beheer hebben, wordt onze
bedrijfsvoering versterkt.' Keijbouw
Jan van der Haas uit De Waal is wel
degelijk een 'echte' agrariër. Dat hij
toch geen vrijstelling krijgt voor
erfkamperen heeft daarmee dan
ook niets te maken, maar wel met
het feit dat het terrein waar hij de
tenten wil toelaten niet agrarisch in
gebruik is. Het betreft namelijk het
voormalige voetbalveld aan de
Oosterenderweg, dat door een
prachtige boomsingel is omgeven
en mede daarom zeer geschikt is
als camping.
Dat sportterrein is sinds twee jaar ei
gendom van Van der Haas, maar
hoort planologisch tot het naburige
A-blok van ex-agrarier J. Bakker Czn.
Omdat dit A-blok niet agrarisch in
gebruik is, wordt met voldaan aan.de
voorwaarden voor vrijstelling voor
erfkamperen.Van der Haas kreeg dus
nul op het rekest, maar diende een
bezwaarschrift in. De toen nog niet
openbaar functionerende bezwaar
schriftencommissie boog zich over
de kwestie en gaf b en w gelijk: zoals
de planologische situatie nu is. kan
erfkamperen niet worden toegestaan.
Het college verklaarde het bezwaar
daarop ongegrond. Van der Haas kan
nu naar de Alkmaarse bestuursrechter
gaan om te pogen alsnog zijn gelijk te
halen, maar het lijkt zinvoller dat hij de
gemeente verzoekt om erfkamperen
toe te staan op een terreingedeelte dat
wél tot zijn eigen A-blok behoort. Hij
heeft dat inmiddels gedaan, echter
noodgedwongen, omdat deze andere
plek een stuk minder praktisch is en
ook land- schappelijk ongunstig. Zou
hij zijn mini-camping toch op het voor
malige sportveld willen maken, dan is
een bestemmingswijziging nodig,
waarvoor de medewerking van buur
man J. Bakker nodig is.
gaat ook 'export' naar de overkant
niet uit de weg. Contacten zijn er al
en het is de bedoeling dat er lande
lijk een dealernet wordt opgezet.
Voor de werkgelegenheid betekent
het initiatief van Keijser een impuls.
Hij verwacht dat er in het groot
handelscentrum over enige tijd drie
nieuwe medewerkers aan de slag
kunnen.
Overleg met het ministerie van Ver
keer en Waterstaat over de huidige
overeenkomst tussen Teso en het
ministerie heeft op zijn vroegst pas
rond de zomer plaats. Dat liet bur
gemeester Joke Geldorp donder
dag weten tijdens de raads
commissie Middelen.
Het ministerie wil een eind maken aan
de monopoliepositie van de drie on
dernemingen die de veerdiensten tus
sen de Waddeneilanden en de vaste
wal onderhouden. Onder druk van
Europese regelgeving wil de overheid
het vervoer van en naar de eilanden
openbaar gaan aanbesteden en gun
nen aan de maatschappij die zich met
het laagste bod inschrijft.
In november sprak de Texelse ge
meenteraad zich unaniem uit tegen
die ontwikkeling. In een motie spra
ken ze hun bezorgdheid uit en droe
gen ze burgemeester en wethouders
op in overleg te gaan met het minis
terie. Volgens Geldorp had het Over
leg Orgaan Waddeneilanden (OOW)
erop gerekend dat half februari zou
gebeuren. Het overleg is echter ver
schoven, omdat in Den Haag mo
menteel veel stilligt in afwachting van
het nieuwe kabinet.
AüjatMHZ' Icenuu^tuin^
WotmcLcuj 19februari2005
U zucht thy koJUu, overleden, otts nuuu,
Anne. SUkker
Wij zullen, hoor erj nissen,.
Peter
Anja,
Cz)rretfx>hAeniie -odrts.
Hoefblad 71, 5684 J\/ Best
Onze woninggids
wordt u op aanvraag
toegezonden
Scheepsreparatie en constructie
bedrijf Texdok in Oudeschild heeft
de milieuprijs voor 'Praktische
Milieuoplossingen 2003' gewon
nen. De prijs werd vrijdag uitge
reikt tijdens een congres in
Harlingen over Groene Werven aan
de Waddenzee, georganiseerd
door de Wadenvereniging en de
Vereniging Nederlandse Scheeps
bouw Industrie (VNSI).
'Texdok werkt al schoon sinds de
ingebruikname van het eerste dok in
1980 door Hans Boom', vertelt de
huidige bedrijfsleider Mare Bakker.
Sindsdien doorstond het dok volgens
hem moeiteloos alle controles. 'Vorig
jaar werd nog een gekleurde verf-
container aangeschaft, waarin de verf
boven lekbakken en brandveilig
wordt opgeslagen, zodat het risico
beperkt is.' Bakker mocht de prijs in
ontvangst nemen. Hij noemde deze
vooral een verdienste van de mannen
die in het dok werken. 'Want zij zor
gen er dagelijks voor dat het milieu
tijdens het werken schoon blijft.'
Het symposium over groen werken
door scheepswerven aan de Wad
denzee werd bijgewoond door verte
genwoordigers van scheepswerven,
de Waddenvereniging, de VNSI, pro
vincies, havenbedrijf Eemshaven en
rederijen. Er werden toespraken ge
houden over milieuzorg op de werven
en meerdere milieuprijzen uitgedeeld.
De prijzen voor Texdok en Frisian
Shipyard Volharding uit Harlingen
moeten als aanmoedigingsprijzen
worden gezien, de eerste prijs ging
naar Niestem Sanders uit Delfzijl. Met
de prijzen wil de organisatie van het
symposium een positieve bijdrage
leveren aan een schonere Wadden
zee.
enno Hoogenbosch en Sacha
Webezem, leerlingen 2 VMBO
OSG De Hogeberg, zijn de win-
rs geworden in het techniek-
iect Muizenvalauto. Zij slaag-
erin een ontwerp te maken dat
iO meter aflegde, waarmee zij
afstand van vorig jaar met 70
timeter verbeterden. Zij schre-
hiermee een nieuw school
ed op hun naam. 'We moeten
wel wat aan de afwijking
n', vertelden beide ontwerpers,
loopt nog niet helemaal recht.'
Ier begeleiding van Rob
verein. vakleerkracht techniek,
len zo'n 75 door een muizenval
jedreven auto's ontworpen. Een
iet, waaraan door leerlingen uit
weede klas van alle richtingen
/O/VWO. VMBO, MAVO en Ver
ende klassen) werd gewerkt. De
>ol stelde een aantal hulpmidde-
ter beschikking, waaronder de
xiigde muizenval. Maar de leer-
in waren vrij in hun keuze wat
'ft materiaal en konden ook zelf
jlen meebrengen. Het werkstuk
een groepsopdracht voor twee
|ingen, die hiervoor maximaal
lessen de tijd kregen. De presen-
van het vervaardigde voertuig
1st vergezeld gaan van een bouw-
fning en een constructieverslag.
rpdracht luidde: probeer een op
ing te vinden om een zo tang mo
ke weg af te leggen. De afstand
if rechtlijnig zijn en minimaal 250
hr lang. Er mag niet met het voer-
lesprongen of gevlogen worden
r mag slechts één muizenval
len gebruikt.
idee van de muizenvalauto is niet
iuvv en wordt wereldwijd als basis-
iject gebruikt. En met alleen in het
■•gezet onderwijs. Ook op de TU
wordt met een soortgelijk pro-
Ingewerkt. Souverein maakte de
leerlingen er op attent dat er via inter
net met het zoekwoord 'mouse-
trapcar' een boel informatie over dit
onderwerp is te verkrijgen. Aan de
ontwerpen te zien is dankbaar ge
bruik gemaakt van zijn tip. Bijna alle
auto's werkten volgens hetzelfde
simpele principe: aan het klap-
gedeelte werd een lange pen gelast,
waaraan een draadje werd bevestigd.
Door de draad om de achteras van de
auto te winden, wordt de auto aan
gedreven en gaat deze rijden. De
meeste leerlingen kozen CD's voor
de wielen. Deze bleken de minste
wrijving te hebben. Maar er waren
ook uit triplex gezaagde wielen te
zien. Ruben Duinker en Pieter Cupido
hadden vier skatewieltjes bij hun ont
werp gebruikt. Twee andere leerlin
gen zagen meer in jampotdekseltjes
en weer anderen kozen voor twee 33-
toeren grammofoonplaten. Deze zijn
wel groot en leggen per omwenteling
veel afstand af, maar het nadeel is dat
ze nogal zwaar zijn en daardoor ver
tragen. Het chassis was veelal uit
ongeverfd triplex vervaardigd, maar
een enkeling nam geen genoegen
met alleen het technische resultaat en
zorgde ook voor wat oogstrelende
creativiteit, zoals een blokje gaten
kaas in de muizenval of een
bestuurdersstoeltje. Lars Hammer,
die samen met Mike Zuidema aan
een auto had gewerkt, vertelde dat bij
de eerste proeve hun auto maar 5,70
meter aflegde. Door een andere as te
construeren was de afstand verwijd
naar 16,50 meter en na nog wat
denkwerk was het uiteindelijke resul
taat op 29,30 meter gekomen. Wim
Grisnigt van Garage Grisnigt spons
orde de prijs voor de 'langstlopende'
auto met een cadeaubon voor de uit
vinders. Er was ook een prijs voor
mooiste auto. Grisnigt koos hiertoe
de auto die als enige voertuig een
tandwieloverbrenging had. Helaas
hadden de makers verzuimd hun
naam bij het werkstuk te voegen,
maar de leraar zal hier ongetwijfeld
een wiel aan weten te passen.
Menno Hoogenbosch en Sacha Kleerebezem ontwierpen de auto die het verst kwam.
Met veel verdriet geven wij u kennis van het plot
seling overlijden van mijn lieve man, onze broer
en oom
Johan Bakker
Han
Kampen, 24-8-1923 Texel. 23-2-2003
Dankbaar kijken we terug op
vele fijne herinneringen.
We zullen hem erg missen.
Den Burg: Elisabeth L. Bakker-Güttinger
Canada: Dirk P. Bakker
Annie Bakker-Roffel t
Sneek: Riet Feenstra-Bakker
Aede Feenstra
Den Burg: Jan Bakker
Neven en nichten
„Schol leboe"
Westerweg 16
1791 PH Den Burg
Han is thuis, waar u dinsdag 25 en woensdag
26 februari van 15.00 tot 18.00 uur afscheid van
hem kunt nemen.
De afscheidsdienst wordt gehouden op donder
dag 27 februari om 13.30 uur in de Doopsgezinde
kerk, Kogerstraat 18 te Den Burg, waarna we Han
begeleiden naar zijn laatste rustplaats op de
Algemene Begraafplaats aan de Kogerstraat.
Voorafgaande aan de dienst is er van 13.00 tot
13.30 uur gelegenheid tot condoleren. Na afloop
van de begrafenis bent u welkom in Restaurant
Theodorahoeve, Kogerstraat 26.
Een bijzonder mens is aan zijn laatste tocht
begonnen.
'Han van Scholleboe'
Dag Han, goede reis.
Joop en Anneriet
Oen Led&reen diz kzX
wil koren, wij zijn op
20 februari 2003
geboren
Jetena Savta "Reije/ Louis
21.58 uu/ 21.48 uur
2335 gram 2550 gram
46 cm 47 cm
Onze trotse, ouders zijn:
Mg ra Strifca-Dijfeer
Dragon. Strifea
SckotuiiecJi 25
1791 U/D Den Burg
Ultije besduat met
muisjes komen eten,
laat ket ons dan even weten
06-18 81 15 90 of
06-22 57 60 26
ONROERENDE GOEDEREN - TAXATIES HYTOTHEKEN ASSURANTIËN
draaide zijn hand niet om voor
i wandeling langs de Friese elf
den of een tocht dwars door
ïotland. De zondag plotseling
■rieden Han 'van de Luitenant'
kker van hoeve De Scholleboe
i de Westerweg ontwikkelde op
jre leeftijd een passie voor
ndelsport. Maar hij was ook een
rkante Texelaar, met een inven-
te geest en een eigen visie.
lopen van lange afstanden had
iker niet van een vreemde. Zijn
Ier, van beroep militair, deed met
manschappen mee aan de vier-
igse en om te oefenen liep hij met
gezin regelmatig een tocht. Maar
boer aan de Westerweg raakte het
idelen bij Bakker junior naar de
itergrond. Hij had er onder meer
apen en een legbatterij voor kip-
i, waarbij de eieren aan de weg
den verkocht. Veel Texelaars ken-
i hem als een man met een wijs-
ige uitstraling, die voor problemen
ondere oplossingen wist te be-
iken. Zo is hij de uitvinder van de
leheten schapenwasmachine, een
smettmgsapparaat waarin de die-
op een gemakkelijke en doeltref-
de manier worden ontdaan van
...want ieder kind
verdient een thuis...
parasieten. Hoeve De Scholleboe
heeft ook decennia lang dienst-
gedaan als Werkkamp voor het
Utrechts Studentencorps, zoals de
behuizing van de Utrechter bad
meesters ooit werd genoemd.
In 1987, op zijn 63ste, pakte Bakker
het wandelen weer op, eerst met het
Rondje Texel. Dat hij zijn eerste edi
tie 'zo stijf als een plank en met bla
ren onder de voeten' afsloot, weer
hield hem er niet van een grote passie
voor de sport te ontwikkelen. Ter
voorbereiding van het volgende
rondje liep hij dagelijks op en neer
naar zijn schapen in Oudeschild. Hij
onderscheidde zich door zijn ener
gieke pas, waardoor hij de rondjes die
volgden in korte tijd volbracht. Hij liep
met alleen op Texel. Zo begon hij in
Engeland zes keer aan een tocht van
161 kilometer, die hij binnen de 24 uur
moest lopen. Drie keer volbracht hij
deze opdracht. In het Amerikaanse
Colorado waagde de Texelse vete
raan zich aan een non-stop wande
ling van 320 kilometer, waarvan hij er
uiteindelijk 280 volbracht, in een tijd
van 67,5 uur.
In een interview met de Texelse Cou
rant in 1999, toen de inmiddels 75-
jarige wandelaar was genomineerd
voor de titel Sportman van het jaar,
vertelde hij smakelijk over zijn vele
tochten. Hij begreep niet waaraan hij
de nominatie verdiende. 'Die anderen
hebben allemaal ereplaatsen in de
wacht gesleept, terwijl het hoogste
dat ik heb gehaald de dertiende
plaats was.' De aanwezigen bij de
sportverkiezingen zagen het anders
en gaven hem de publieksprijs. Han
Bakker werd 79 jaar
Sos-Kinderdorpen geeft
weeskinderen en verlaten
kinderen een nieuwe
moeder, een huis, broertjes
en zusjes en een opleiding.
Overal ter wereld.
Steunt u ons als Huis-Vriend
voor €5,-
Bel (02Q^40r«i 90 of kijk
op
TE KOOP in DEN BURG
Burdetstraat 3
Op loopafstand van het centrum gelegen
woonhuis met voor- en achtertuin(tje) op een
perceel eigen grond van I50 M2.
nifi£aar
Aanvaarding in overleg.
TE KOOP in OUDESCHILD
r Nieuwbouw aan 't Mieland
De bouw is gestart!
INDEUNG: hal/entree met trapopgang, woon
kamer met merbau parketvloer, keuken met
trapkast. De bijkeuken bereikt u via een
doorloop waar zich tevens het toilet bevindt
Verdieping: drie slaapkamers en badkamer met
tweede toilet, douche en wastafel. Vaste trap
naar ruime zolder met vierde slaapkamer en
veel bergruimte.
Het achtertuintje is ontsloten via de achter
deur. Voorzien van nieuwe HR cv-ketel, deels
voorzien van nieuwe ramen/kozijnen en isola
tieglas wordt dit keung onderhouden geheel u
aangeboden.
Namens onze opdrachtgever bieden wij twee
eindwonmgen aan van het type vier-onder-één
kap Deze worden voorzien van een garage
Unieke locatie met een vrij uitzicht over na
tuurgebied de Hoge Berg.
De eindwoningen krijgen een inhoud van
ca. 450 M3.
Er zijn diverse optiemogelijkheden qua
afwerking
Bijgaande foto's van reeds gerealiseerde
vergelijkbare woningen.
Koopsommen zijn vrij op naam en
inclusief BTW
Woningnummer 13
(236 M2 eigen grond): 306.300.--
Womngnummer 16
(264 M2 eigen grond): 311.000.—