Alles draait om goede dienstverlening Nieuwe bundeling van taken en medewerkers Sector Grondgebied start maandag Nadere informatie over alle vergunningen en principeverzoeken Verkiezingen provincie I Feestelijk begin nieuwe sector gesloten Openingstijden en bereikbaarheii gemeentehuis Bereikbaarheid Klein Chemisch Afval Wat merkt u van één jaar dualisme? Meer nieuws? www.texel.nl Eerste steen voor nieuwe werf 1 Welkom bij de verbouwing (2) Inzamelactie van bestrijdingsmiddelen TEXELSE JQ COURANT' Informatierubriek van de email@texel.nl IJ www.texel.nl VRIJDAG 28 FEBRUARI 2003 Maandag 3 maart wordt de nieuwe sector Grondgebied of ficieel ingeluid met een samen komst in het gemeentehuis voor alle betrokken medewerkers en het gemeentebestuur. Daarom zijn zowel het gemeentehuis, de servicebalie als de werkplaats van gemeentewerken a.s. maandag tot 10.30 uur Woensdag 5 maart is de werk plaats van Gemeentewerken aan de IJsdijk na 14.30 uur ge sloten wegens de periodieke personeelsvergadering. (Aan deze publicatie kunn» rechten worden ont. Het gemeentehuis is geopend: van 8.30-12.30 uur 's Middags is het gemeentehuis (behoudens afspraak) gesloten. Het gemeentehuis is 's midda gesloten omdat de mensen die het gemeentehuis werkzaam op deze manier de lopende ken efficiënt en adequaat kunm afhandelen. Servicebalie telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.30 en 13 30 tot 16.30 uur. Tel 36 21 11. Noodgevallen buiten werktijd en in het weekend: u wordt automa tisch doorverbonden met de GSM van de wachtsman. Gemeentewerken, gebouw IJsdijk: maandag t/m vrijdag van 07 30 - 12.30 en 13.00 tot 16.30 uur. Vanaf deze plaats wil ik de me dewerkers van de nieuwe sector Grondgebied van harte felicite ren. Het proces waarbij twee oude sectoren zijn samenge voegd, heeft veel tijd, energie en zweetdruppels gekost. Maar ik reken erop dat het allemaal de moeite waard is geweest en hoop dat de nieuwe organisatie snel zal wennen en goed zal bevallen. Waar het allemaal om draait, is een goede dienstverlening voor burgers en bedrijven. Dat willen we berei ken door: 1vorming sector Grond gebied (GGB); 2. invoering Centrale Publieksbalie (CPB). De sector GGB (bundeling van taken) is per 1 maart een feit; de CPB (verbouwing tot één loket) volgt in mei In de sector GGB zijn taken die nauw met elkaar samenhangen, geclusterd Ten eerste is dat duide lijker voor u als burger en bezoe ker. Ten tweede wordt de kennis van medewerkers gebundeld Dat moet leiden tot winst in het oplossen van problemen en het beantwoorden van vragen. De indeling van de nieuwe sector stond niet tevoren vast. Het is het resultaat van de inbreng van de me dewerkers zelf Om zich een goed beeld te vormen, hebben ze zich ook buiten Texel georiénteerd. De rampen in Enschede en Volendam hebben aangetoond dat samen hang en handhaving zeer belang rijk zijn voor een gemeentelijke or ganisatie. De nieuwe afdeling Ver gunningen Handhaving is daarvan een mooi voorbeeld. Het eindplaatje is voor mij niet ver rassend en stemt tot tevredenheid. Dat geldt ook voor de grote betrok kenheid van de medewerkers. Men heeft de noodzaak tot verandering ingezien. Ondanks dat het voor sommige mensen persoonlijk pro blemen geeft, is dat positief. Kortom, ik ben trots op dit resultaat en het zou mooi zijn als u dat ge voel met ons deelt. Met deze com binatie van nieuwe sector en publieksbalie hoeft u voortaan niet meer langs diverse afdelingen te shoppen. Texel is hiermee een voor beeld voor andere gemeenten. Toch blijven we openstaan voor nieuwe veranderingen. Niet óm het veran deren, maar om u nog beter van dienst te zijn. De burgemeester, Joke Geldorp-Pantekoek. Mede in verband met vergunning verlening kon het gemeentelijke chemisch afval depot helaas niet meeverhuizen naar de tijdelijke locatie van gemeentewerken aan de IJsdijk. Daarom is het KCA depot alleen op vrijdagmorgen van 10.00 tot 10.30 uur geopend. Ingang via het Wezenland, door de schuifpoort tussen de zoutloods en de werk plaats. U kunt uw chemisch afval ook be waren voor de ecocar, die 7 april weer op het eiland komt. Wij vragen uw begrip voor deze noodgedwongen beperkte dienst verlening. Inlichtingen via de servicebalie: tel. 36 21 11. Wethouders die geen lid meer zijn van de gemeenteraad, de rond vraag voor publiek, raadsleden als voorzitter van commissies en de raad die zelf de agenda voor de raadsvergadering vaststelt. Het zijn enkele voorbeelden van bestuurlijke vernieuwing sinds de wet Dualisering gemeentebestuur op 7 maart 2002. Maar wat merkt u er van? Is de gemeentepolitiek inder daad spannender geworden, zoals de bedoeling is? Brengen deze wij zigingen het bestuur dichterbij de burger? En wat moet beter? Laat het ons weten via de website www.texel.nl (rubriek Politiek Be stuur) Donderdag 27 februari heeft wet houder Corry Heijne-Dros de eer ste steen gelegd voor de nieuwe gemeentewerf aan de Reijer Keijserstraat in Den Burg. Gemeentewerken krijgt daar straks de beschikking over een functioneel gebouw waarmee men weer aan de eisen des tijds voldoet. De nieuwe werf is ook een voorbeeld wat betreft duurzaamheid. Niet alleen door de toepassing van onderhouds arme materialen, ook door energiezuinige onderdelen zoals Verhuisdozen en met bureaus sjouwende medewerkers. Dat was de afgelopen weken het beeld in het gemeentehuis. In middels zitten alle betrokken me dewerkers op hun nieuwe plek. Deze interne verhuizing vormde het sluitstuk van een omvangrijke operatie: de vorming van de nieuwe sector Grondgebied, die maandag 3 maart van start gaat. De nieuwe sector staat los van de verbouwing van de benedenver dieping tot Centrale Publieks Ba lie (CPB), die pas op 1 mei klaar is. Hierbij informeren wij u over de belangrijkste wijzigingen. De operatie Grondgebied startte op 1 november 2001, na de opdracht van het gemeentebestuur om de sectoren Ruimte Wonen en Gemeentewerken samen te voe gen. Ook de taken van de staf afdeling Bestuursondersteuning werden hierbij betrokken. Het nieuwe sectorhoofd Annemiek Unk was aangetrokken om de samen voeging in goede banen te leiden Op 23 januari 2002 ging het veranderingsproces van start. De medewerkers hebben vanaf het begin meegedacht en -gepraat, o.a. tijdens gezamenlijke sessies. Uit eindelijk ging het college akkoord met een nieuwe verdeling van men sen en taken en de start van de nieuwe sector Grondgebied op 3 maart 2003 Vergunningen en Handhaving De meest ingrijpende verandering betreft het starten van een nieuwe afdeling waar wij alle vergunningen afhandelen, en van waaruit de handhaving integraal zal plaatsvin den. De afdeling Vergunningen en Handhaving dus. Dat betekent dat u voor elke vergunning, van bouw- aanvraag en milieuvergunning tot kapvergunning, van parkeerkaart tot strandhuisje, van drank- en horeca tot evenementen vergunning, voortaan terecht kunt bij deze nieuwe afdeling. Dit geldt ook voor principeverzoeken, en voor gebruiksvergunningen. Ook al het bouwtoezicht en de handhaving gebeurt door medewerkers van deze afdeling. Deze keuze betekent de opheffing van drie bestaande afdelingen: mi lieu, bouwzaken en grondzaken. Ook de stafafdeling Bestuurs ondersteuning wordt ontmanteld. De nieuwe sector Grondgebied bestaat verder uit de volgende af delingen: Gemeentewerken Dit is vooral de huidige buiten dienst, nu tijdelijk gehuisvest in Oudeschild, maar eind 2003 geves tigd in de nieuwe werf aan de Rei|er Keijserstraat. Alle producten en diensten die de buitendienst nu le vert, zal de nieuwe afdeling Gemeentewerken ook leveren. Daar is dus weinig van alle veranderin gen te merken. Infra/Bouw Op deze afdeling worden alle kleine en grote infrastructurele werken en bouwwerken voorbereid en uit besteed met toezicht vanuit deze afdeling Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanleggen van een nieuw fietspad en het onderhoud van scholen Ook rioleringen, water in het algemeen en verkeer horen bij deze afdeling. Beleid en Grondzaken Binnen deze afdeling worden alle grotere beleidsplannen gemaakt, alle bestemmingsplannen geschre ven en geactualiseerd, en de art. 19, 1 procedures gedaan. Grondzaken en grondtransacties horen voortaan Verder in deze eilandberichten treft u zoveel mogelijk praktische informatie aan, die u vanaf 3 maart de weg helpt vinden. Annemiek Unk bij deze afdeling. Ook duur zaamheid is een belangrijk onder deel. Per september 2003 komt ook het onderwerp economie bij deze afdeling. Centrale taken Een aantal taken valt in dit proces buiten de sector Grondgebied, maar blijft op een centrale plaats in de gemeentelijke organisatie. Dit geldt o.a. voor de bezwaren- commissie, voorlichting, en zaken die bij de burgemeestersportefeuille horen, zoals openbare orde en der gelijke. De nieuwe afdeling Vergunningen en Handhaving gaat alle vergun ningen en principeverzoeken in behandeling nemen. Vanaf mei 2003 kunt u hiervoor terecht bij de Centrale Publieks Balie (CPB) in de ontvangstruimte van het ge meentehuis. Van 3 maart tot 1 mei kunt u ons als volgt vinden. Waar moet u zijn? Voor alle bouwvergunningen, sloop vergunningen, monumentenaan- vragen, aanlegvergunningen, Wet openluchtrecreatie, kamperen bij de boer, huisvestingsvergunningen en principeverzoeken kunt u terecht in 'het prieel'. Dit is een kamer in de hal nabij de receptie, waar men u graag zal verwijzen. Voor alle andere vergunningen kunt u terecht in kamer 0.12. Vanwege alle verbouwingen is het verstandig u door de receptie goed te laten verwijzen Principeverzoeken: Vanaf 1 januari 2003 brengt de ge meente leges in rekening voor het in behandeling nemen van principe verzoeken. Een principeverzoek is een schriftelijk verzoek van een: I ger of instantie om toestemr voor zijn haar hun bouwplani I op basis van ruimtelijke orderHi planologie). Een principeverzoek dient uiti als u: 1uw globale plan aan de gemeaj wilt voorleggen om een princVj uitspraak te krijgen of uw mogelijk zou kunnen zijn; 2. uw plan op voorhand strijdj? het bestemmingsplan is misschien op basis van korra of geldend beleid mogelijk is. Voorbeelden: een agrarische bestemming veranderen in een woon bestemming een recreatieve verblijfs- accommodatie uitbreiden een gebouw uitbreiden een functie van een pand veranderen. Het in behandeling nemen van principeverzoek kost 51.50 uur. Op voorhand is niet aan te ven hoeveel uren wij aan het zoek zullen besteden. Griffietoken Gemeentesecretaris P&O ICentrale taken SECTOR GRONDGEBIED Bedrijfsbureau Afdeling Vergunningen Handhaving ondersteuning en brandpreventie SECTOR MIDDELEN SECTOR WELZIJN Belangrijk Als u een principe-besluit van college heeft, moeten daarna de bouwvergunnmgaanvraag en planologische procedure wok| gestart en gevoerd. Dit zijn de mele procedure-eisen. Hierv gelden ook tarieven die we bij rekening brengen, bijvoorbe| 1,96% van de bouwsom (2003) de legesverordening zijn alle le< per procedure opgesomd Commandant Brandweer Projectmanager Afdeling Beleid Grondzaken X Afdeling Infra Bouw Afdeling Gemeentewerken Er gelden geen vorm-eisen aan indienen van een principeverzc I Belangrijk is dat uit de brief bil op welke plek u welke boi voornemens heeft. Verduidelijk™ via een schets bevelen wij aan. cluster Vergunningen cluster Handhaving j V 35 zonnecellen, grijs-watercircuit en warmtepomp (gebruik van aard warmte). Hiervoor heeft de ge meente flink wat subsidies gekre gen. Op dit moment loopt een in zamelactie van oude en verboden bestrijdingsmiddelen. Alle hiervoor in aanmerking ko mende bedrijven hebben hierover schriftelijk bericht gehad. Inmiddels hebben wij al een groot aantal aan meldingen geregistreerd. Bent u nog in het bezit van verboden mid delen, dan heeft u a.s. maandag en dinsdag nog de kans om dit op te geven Op donderdag en vrijdag 6 en 7 maart worden de bestrijding smiddelen opgehaald door een speciale wagen. De ophaalroute is als volgt: donderdag het noordelijke deel van het eiland (boven de lijn rotonde Eierland - Zaandammerdijk - Laagwaalderweg tot Oudeschild); vrijdagmorgen het zuidelijke deel. Ja, u mag alweer naar de stembus! Na de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 22 januari is het dins dag 11 maart de beurt aan Provin ciale Staten. Ook nu is het weer belangrijk dat u uw stem laat gel den. De provincie bepaalt namelijk mee wat er in uw omgeving gebeurt. Denk maar eens aan streekplannen, woningbouw en verkeersvoor- zienmgen. De afgelopen periode zijn mede dankzij de provincie o.a. de Boerenroute, het fietspad Westerweg en de rotonde Aken- buurt aangelegd en is de haven van Opgave via de servicebalie: 362111 (maandag van 11.00 tot 16.30 uur, dinsdag van 8.30 tot 16.00 uur.) Oudeschild ingrijpend gerenoveerd. Ook op gebied van welzijn en re creatie betaalt de provincie mee aan Texelse voorzieningen. Voor projec ten als het Masterplan Water en Duurzaam Texel heeft "Haarlem" veel subsidie beschikbaar gesteld. De provincie verdeelt echter niet alleen geld, maar bepaalt bijvoor beeld ook het aantal woningen dat op Texel mag worden gebouwd en beoordeelt gemeentelijke bestem mingsplannen. Genoeg reden dus om op 11 maart te komen stemmen. De stem bureaus zijn weer geopend van 7.30 tot 21.00 uur. Nieuwe kiezers van 18 jaar krijgen weer een persoon lijke uitnodiging van de burgemees ter om toch vooral te gaan stem men U komt toch ook? Nog twee maanden en dan is de nieuwe Centrale Publieks Balie (CPB) een feit. Samen met het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en Start Uit zendbureau hoopt de ge meente u vanaf 1 mei in een geheel nieuwe ruimte te kun nen ontvangen. U kunt dan op onze benedenverdieping te recht voor alle dienstverlening inzake gemeente, werk en in komen. Vrijdag 16 mei is de officiële opening en houden wij open huis. Voor die tijd moet er echter nog veel gebeuren. In het gemeente huis hadden we de afgelopen maanden soms oordopjes nodig tegen het boorgeweld dat tot in alle verdiepingen doordrong. In tussen is het grove werk achter de rug en zijn de bouwvakkers bezig met de inrichting. De na tuurstenen vloer is inmiddels gelegd en de contouren van ba lies en spreekkamers verrijzen. Het werk ligt mooi op schema, zodat CWI (voorheen arbeidsb.e reau) en Start per 1 mei kunne I verhuizen van hun gebouw aa de Thijsselaan naar de Groene plaats. De Centrale Publieksbalie houdl in dat u straks als bezoeker me| meer langs diverse afdelingen het gemeentehuis hoeft, maefi alle informatie aan de balie kur krijgen. Verscheidene medewet kers volgen op dit moment ee opleiding om u straks zo goa mogelijk van dienst te kunnen zijn. Zij moeten kennis hebba van tientallen producten en dien sten, zoals vergunningen die wilt aanvragen Mocht u extra ir formatie nodig hebben, di wordt er een specialistisch ami tenaar bijgehaald met wie u kuf overleggen in een van de spreekj kamers. Het is niet zo, dat producten en diensten direct verj krijgbaar zijn. Het zal zowel vi u als voor ons wennen zijn, mi op den duur beslist een vert tering. (advertentie) Eiland

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 10