Kinderen asielzoekers
noeten school verlaten
k'
'Laat Teso wachten met de nieuwe boot'
im
[fun Tlte i
)0A maakt geen uitzondering voor Texel
KKtlüK
2 SO
.TEXELSE
Playbackshow
Oudeschild trekt
veel jonge jeugd
COURANT
HOOGUIT 6OOJ
JT FLOistbb...TL_
Niet Amber, maar Amper!
Trouwambtenaren
M jkzejgen wou.
Levensduur
discotheek Amber
Tweedehands
VRIJDAG 7 MAART 2003
kinderen van asielzoekers van
jrderbuurt kunnen het school-
op Texel definitief niet afron-
L In een gesprek met de ge-
snte, de Redmer IJskaschool
de OSG hebben vertegenwoor-
>rs van het Centraal Orgaan
ang Asielzoekers (COA) afgelo-
week laten weten dat er geen
ondering voor de Texelse asiel
kers wordt gemaakt. In de
ede week van april verhuizen
laar Den Helder of Schagen.
r de |ongeren van Noorderbuurt
op de OSG in Den Burg zitten,
dt van persoon tot persoon beke-
wat de beste oplossing is. zegt
woordvoerster van de gemeente,
van de scholieren zit in zijn
Jexamenjaar. Zijn eindexamens
innen vlak nadat Noorderbuurt
dt gesloten. Volgens de woord-
rster komt in zijn geval een oplos-
I, zodat hij de eindexamens toch
Je OSG kan maken.
COA wil niet voldoen aan een
:oek van de gemeente om de kin-
;n toch zo iang mogelijk te laten
'en. Voor de kinderen die op de
ob Daalderschool in Oosterend of
Redmer IJskaschool in De Waal
kent dat dat ze volgende maand
het laatst les krijgen op Texel,
jens de woordvoerster worden zij
ma zo goed mogelijk begeleid
t een nieuwe school. Bewoners
i Noorderbuurt zijn bang dat de
luizing voor hun kinderen een
terstand oplevert. Ook de docen-
van de Redmer IJskaschool ho-
i dat de kinderen goed terecht
nen. Van de 21 kinderen die op de
aider school zitten, zijn volgens
icteur Jan Meendering de mees-
er klaar voor om volgend school-
naar een reguliere basisschool te
in. Op de Redmer IJskaschool
•d, naast gewoon onderwijs, veel
aandacht besteed aan het wegwer
ken van taalachterstand. Meendering
wijst erop dat het de ouders wel vrij
staat om zelf een school te kiezen in
hun nieuwe omgeving. Dat betekent
dat de kinderen niet per sé opnieuw
naar een school moeten waar veel
aan taalachterstanden wordt ge
werkt.
Ameland
De bewoners van Noorderbuurt had
vorige week weer even hoop gekre
gen, nadat het COA bekendmaakte
dat de asielzoekers op Ameland toch
tot de zomervakantie op dat eiland
mogen blijven Hun kinderen kunnen
daardoor het schooljaar toch afma
ken. Verzoeken van de gemeente
Texel om de kinderen van Noorder
buurt ook langer te laten blijven, von
den echter geen weerklank bij het
COA. Volgens COA-woordvoerder
Henk Evers is de kwestie-Ameland
een 'uitzondering zonder precedent
werking' geweest. Volgens hem
speelde daar ook veel meer mee. 'Er
is een totaalbeeld gemaakt en op
basis van gesprekken met burge
meesters in de noordelijke provincies
is gezegd dat de uitzondering zou
worden gemaakt.' Een van de zaken
die meespeelde, was dat een deel
van de families op Ameland naar
Kollum zouden gaan en kort daarop
weer zouden moeten doorverhuizen.
De rechter vond dat te gortig en be
paalde dat die families niet van
Ameland weg hoefden. Voor Texel
geldt die situatie niet. Volgens het
COA blijven de bewoners van
Noorderbuurt langere tijd in Den Hel
der of Schagen.
De woordvoerder wijst erop dat het
COA heeft te voldoen aan een af
spraak met het ministerie van Justi
tie dat de asielzoekerscentra voor
minimaal 95 procent zijn bezet. 'Daar
zitten we ver onder en we moeten
aan die afspraak voldoen voor onze
financiën. We moeten de bezettings
graad dus opschroeven.' Het COA
kampt met een fors dalend aantal
asielzoekers door de nieuwe
Vreemdelingenwet die sinds 2001
van kracht is. Om toch aan de 95 pro
cent in de bestaande asielzoekers
centra te komen, heeft de organisa
tie besloten de aanvullende
opvanglocaties te sluiten. Het huur
contract met Noorderbuurt wordt na
juni met meer verlengd, aldus de
woordvoerder. 'Mocht het later nodig
zijn toch weer een locatie te hebben,
dan moeten we met nieuwe onder
handelingen beginnen.' Voor de
werknemers van het COA is een so
ciaal plan opgesteld. 'Zij worden in
principe verplaatst binnen het cluster
waar de locatie bij hoort.' Noorder
buurt vormt een cluster met andere
locaties in Noord-Holland. Wat de
sluiting concreet betekent voor het
personeel op Noorderbuurt kon de
woordvoerder niet zeggen. In hotel
Den Burg wordt zaterdag om 16.00
uur een comité opgericht dat zich wil
inzetten voor de asielzoekers. Roy
Brussé, initiatiefnemer van het co
mité, overweegt naar de rechter te
stappen om de asielzoekers te laten
blijven.
De OSG-jeugd liet het met twee in
schrijvingen bijna helemaal afweten.
Toch lokte de jaarlijkse playback- en
soundmixshow in Oudeschild zater
dag flink wat deelnemers naar dorps
huis 't Skiltje. De leerlingen van de
basisschool waren met z'n allen goed
voor dertien optredens, die gesmeerd
verliepen en veel kwaliteit hadden. De
jury had het zoals gewoonlijk moei-
r
MW*<r«
RKTOONG0ÊS 0}-o3- o0
lijk, maar met hulp van de publiekjury
lukte het toch drie winnaars aan te
wijzen. De besten van allemaal waren
Saskia van der Vis en Wiep Boersen,
die de Cheeky Song van de Cheeky
Girls playbackten. De tweede plaats
ging naar Jeske Tjepkema, die het
lied Sandwich van Kinderen voor Kin
deren ten gehore bracht. Whenever
wherever van Shakira, een act van
Karlijn Janse, werd beloond met de
derde prijs.
Bij de OSG-jeugd ging de eerste prijs
naar Koos Boersen, Robin Bakker,
Thijs Vonk, Nick Schagen, Marieke
van der Vis en Pieter Cupido. Zij kro
pen in de huid van de groep Good
Charlotte, die het nummer Lifestyle
Of The Rich And Famous brachten
De senioren hadden zich met zes
acts ingeschreven. De jury riep de
stoere mannen Dirk en Cor Barends
en Peter Bongaerds, die de meisjes-
groep K3 imiteerden, tot winnaars uit.
Daarnaast waren er twee voorstellin
gen waarin live werd gezongen, de
zogenoemde soundmixshow. Hier
ging de wisselbeker naar Erna Tromp.
Zij bracht als Karin Bloemen het lied
Het Dorp, dat vooral bekend werd
dankzij Wim Sonneveld.
De volgende playbackshow in Oude
schild wordt op 6 maart volgend jaar
gehouden.
Het college heeft de heer W. Stam en
de dames F. Vlaming-Eekma en
F.J.Bruin voor onbepaalde tijd her
benoemd als Buitengewoon Ambte
naar van de Burgerlijke Stand (trouw
ambtenaar). Al eerder werden als
zodanig de dames H. Keijser-
Buursma, M. de Wilde-Stuurman en
E. de Bruijn-Roll benoemd.
ut leun Bmten n
it Teso de aanschaf van een
iwe boot uitstellen? Om minder
itsbaar te zijn voor mogelijke
icurrenten zou het beter zijn nu
op de plaats te maken. De win-
worden tot dusver helemaal
serveerd voor een nieuwe
it. Een deel van de winst zou
vanaf nu kunnen worden ge
kt om de tarieven te verlagen,
lis altijd de doelstelling van Teso
;eest en statutair mogelijk. De
actie heeft me de ruimte te ge-
om dat hieronder toe te lichten,
lelijk zullen de aandeelhouders
adenken en niet afwachten.
de vervoersprognose voor de
je termijn die in het boekjaar
8/1999 is opgesteld, gaat Teso uit
een volumegroei van 17% tot het
2015. Met de huidige schepen
den dan in de pieken lange
ihttijden ontstaan. Daarom moet
Molengat per 2005 worden ver
gen door een boot met een gro-
i capaciteit dan de Schulpengat.
schip zal naar verwachting €45
oen gaan kosten. Inmiddels gaat
er bij Teso al vanuit dat de kos-
boven de €60 miljoen uitkomen,
jeen van de jaarverslagen van
8/1999 tot en met 2001/2002
dt hard gemaakt dat een nieuwe
it echt noodzakelijk is. Maar het is
ifgelopen jaren zo vaak beweerd,
iedereen het gelooft. Het jaarver-
2001 /2002 gaat uit van de nood-
k van een nieuwe boot, maar een
rmatige onderbouwing zowel
ir wat betreft de noodzaak van de
vervanging als van de noodzaak we
gens toename van het vervoersaan
bod ontbreekt. Het zijn alleen maar
aannames. Is het een sluipend pro
ces dat op den duur onomkeerbaar
wordt? Zijn er rapporten van onaf
hankelijke deskundigen die aantonen
dat een nieuwe boot noodzakelijk is?
Zijn er rapporten over de toestand
van de huidige boten?
De geschatte economische levens
duur van de Molengat bedraagt 20
jaar. De Molengat kwam in 1980 in de
vaart, in het boekjaar 2000/2001 is er
voor het laatst op de Molengat afge
schreven. Moet Teso doorgaan met
het beleid dat wanneer een boot eco
nomisch is afgeschreven er een
nieuwe boot moet komen? Wat is de
technische staat van de Molengat
anno 2003? In het jaarverslag 2001/
2002 schrijft de directeur dat de
schepen het afgelopen jaar technisch
gezien uitstekend hebben gefunctio
neerd en bovendien was er vanuit de
onderhoudsplanning geen dokbeurt
voor één van de schepen aan de
orde. De inzetbaarheid van de sche
pen is daarmee het afgelopen jaar
dan ook van zeer hoog niveau ge
weest. De Molengat heeft de veer
dienst van 1980 tot 1991 onderhou
den, slechts elf jaar. Reserveboot was
in die periode de Texelstroom. In
1991 kwam de Schulpengat in de
vaart en werd de Molengat reserve
boot. Deze vaart alleen in het hoog
seizoen, in drukke weekenden en
wanneer de Schulpengat in onder
houd is. Het grootste deel van het jaar
ligt de Molengat stil. Als in 2005 de
nieuwe boot in de vaart komt, wordt
de Schulpengat reserveboot en gaat
VERVOLG VAN PAGINA 1
erbij te laten zitten. Als er toch
- er bezoekers in mogen, hangt de
ïeente een claim boven het
fd.
ir het exacte aantal bezoekers
taat volgens de gemeente nog
n zekerheid. Dit hangt volgens
woordvoerder af van het bedrijfs-
waarin de oppervlakte, inrich-
nooduitgangen en andere
gheidstechnische zaken zijn op-
ikend. Dit plan is nog niet inge-
id bij de gemeente. Het college
de gebruikersvergunning pas af-
|en als de disco ook werkelijk
iruiksklaar is.
Niet rendabel
er laat weten dat de disco in de
lige opzet met maximaal 600 be
kers niet rendabel kan worden
xploiteerd. 'Niet door ons en niet
iemand anders. 1250 moeten
er minimaal zijn.' Koger exploitan-
die bang zijn dat Amber in dat
al teveel bezoekers uit andere
en trekt, hebben het volgens de
pachters bij het verkeerde eind. 'We
hebben een haalbaarheidsonderzoek
laten doen en daarbij is de vraag en
het aanbod uitvoerig bekeken. Tij
dens de zomer zijn er op Texel 15.000
potentiële klanten voor het uitgaans
leven, terwijl er in de beschikbare
horecaruimte plaats is voor naar
schatting 6000 tot 7000 mensen. Er
is dus altijd nog een flink overschot,
dus geeft dat geen enkel probleem.'
Maar volgens Rein Stam slaan de
nieuwkomers de plank volledig mis.
'In De Koog zijn in de zomer gemid
deld nog geen 2000 stappers.'
Vooralsnog is het de bedoeling van
Amber dat de discotheek komende
zomer gewoon open gaat, al zal dat
niet op de beoogde datum 1 mei luk
ken. Maar als er inderdaad 'slechts'
600 bezoekers naar binnen mogen,
dan is dat een streep door de reke
ning van de exploitanten. Amber laat
weten in dat geval deze zomer niet
open te gaan. Het is niet uitgesloten
dat in dat geval de bovenverdieping
van de disco een andere bestemming
zal krijgen. De woordvoerder gaat er
vooralsnog vanuit dat het zover alle
maal niet komt en tot overeenstem
ming met de gemeente te komen.
deze voor een groot deel van het jaar
aan de kant.
Dat veerboten een lange levensduur
hebben bewezen de Marsdiep, ge
bouwd in 1963, en de Texelstroom,
gebouwd in 1966. Deze zijn tot eind
2001 in de vaart gebleven. De veer
dienst Kruiningen-Perkpolder wordt
gevaren met de Prinses Juliana, ge
bouwd in 1986, en de Prins Willem
Alexander, gebouwd in 1970. De
reserveboot Prinses Christina, ge
bouwd in 1968(1), vaart nog steeds.
Begin 2003 heeft de Schulpengat een
onderhouds-en reparatiebeurt onder
gaan. Een nieuwe dieselmotor is
geïnstalleerd en het gebruikelijke
schilder-en schoonmaakwerk is uit
gevoerd. Alles wat draait of anders
zins aan slijtage onderhevig is, is na
gelopen en zonodig vervangen of
aangepast. De Molengat, momenteel
nog in zeer goede staat, kan zo'n
zelfde onderhouds- en reparatiebeurt
ondergaan en indien noodzakelijk
worden de motoren vervangen. Hier
door kan dit schip weer jaren lang als
reserveboot functioneren. Dit vergt in
verhouding tot een nieuwe boot een
geringe investering.
En waarom kan er niet met een twee
dehands boot worden volstaan? Het
ms Johan Friso, gebouwd in 1997,
die de dienst onderhoudt tussen
Vlissingen en Breskens, is te koop.
Vraagprijs (iets meer dan) €10 mil
joen. Dit vijf jaar oude schip heeft een
grotere capaciteit dan de Schulpen
gat en kan, eventueel met een kleine
aanpassing, in de bestaande fuiken
aanmeren. Indien de Molengat wordt
afgestoten, brengt deze hooguit de
oudijzerprijs op. Dit betekent een
grote kapitaalvernietiging.
Weinig groei
Het lijkt erop dat het jaarverslag
2001 /2002 is toegeschreven naar een
nieuwe boot. Er staat dat het ver
voerde volume weer aanzienlijk is
gestegen. Maar de stijging bedraagt
slechts 3,3%. Waaruit blijkt dat ten
opzichte van de langetermijnver-
voersprognose de werkelijke ontwik
keling zich op of boven het verwachte
scenario beweegt? De stijging van
het aantal afvaarten is ook met spec
taculair: 3,5%. Terwijl in het boekjaar
ook nog twee maal paasvervoer ver
werkt is, zodat van een reële toename
vrijwel geen sprake is.
De vervoersontwikkeling in het boek
jaar 1998/1999 laat een stijging van
het personenautovervoer zien van
2,3% ten opzichte van het jaar ervoor.
De stijging deed zich met name voor
in het voor- en naseizoen. De zomer
maanden juli, augustus en september
lieten daarentegen een daling zien
van ongeveer 2%. In het boekjaar
1999/2000 was er een stijging van het
personenautovervoer van 5,6% t.o.v.
het jaar ervoor. Voor een belangrijk
deel vond deze vervoersstiiging
plaats in juli en september. In het
boekiaar 2000/2001 was er een stij
ging van het personenautovervoer
van 1,2% t.o.v. het jaar ervoor. In juli
was er een daling van 11 in augus
tus een stijging van 6% en in septem
ber een stijging van 9%. In het boek
jaar 2001/2002 was er een stijging
van het personenautovervoer van
4,1 t.o.v. het jaar ervoor. Maar de
groei kwam voornamelijk in de maan
den november, februari en maart, met
groeipercentages van 10% en meer.
Het boekjaar 2002/2003, de maan
den april t/m december 2002, laat
een stijging van het personenauto
vervoer zien van 1,5% t.o.v. het jaar
ervoor. In mei was er een stijging van
15%. In april, juni, oktober en decem
ber was er een daling.
Recessie
De daling in het laatste kwartaal zou
de invloed van de inmiddels begon
nen recessie kunnen zijn. Dat is een
niet onbelangrijk element als je be-
volle Schulpengat, dat de laatste au
to's net van de boot kunnen rijden
voordat ze stil staan, zowel in Den
Helder als op Texel.
Zijn deze investeringen wel zinvol ten
opzichte van het geringe voordeel?
En is Rijkswaterstaat nog bereid deze
investeringen te doen met het voor
uitzicht dat over de haven in Den
Helder over enkele jaren wordt ver
plaatst naar het nieuwe terrein ten
oosten van de marinehaven? In het
jaarverslag 2001/2002 schrijft de di
recteur dat er met Rijkswaterstaat
afspraken zijn gemaakt. Rijkswater
staat heeft toegezegd de havenmond
in 2003 en de gevraagde verbreding
van de fuiken in 2004 te realiseren. De
werkelijkheid is dat de havenmond
op Texel dit jaar wordt vernieuwd
vanwege damwanden die in slechte
staat verkeren. Met het oog op de
toekomst neemt men tegelijk de
verbreding van de havenmond mee.
havenverplaatsing weinig zal voelen
voor kostbare verbetenngen van de
bestaande verkeersvoorzieningen als
oplossing van de verkeers- en
parkeerproblemen die het voor Texel
bestemde verkeer in het centrum
veroorzaken.
Vragen...
Het ministerie wil een eind maken aan
de monopoliepositie van de onderne
mingen die de veerdienst tussen de
Waddeneilanden en de vastewal on
derhouden. Onder druk van Euro
pese regelgeving wil de overheid het
vervoer van en naar de eilanden
openbaar gaan aanbesteden en de
concessie geven aan de maatschap
pij die met het hoogste bod inschrijft
en voor de laagste tarieven gaat va
ren. Als Teso naast deze concessie
grijpt, hoe wil men dan de investenng
van €2,5 miljoen verrekenen? En wat
moet men dan met een duur nieuw
mminatgKHnssx
sluit een nieuwe boot aan te schaf
fen. Ook de afname van het aantal
Duitse toeristen in de afgelopen paar
jaar, de torenhoge werkloosheid in
Duitsland en de veranderende
vakantiemaanden de komende jaren
in Nordrhein-Westfalen zullen onge
twijfeld invloed op de vervoerscijfers
hebben. Uit de vervoerscijfers van
personenauto's 1998 t/m 2002 blijkt
dus dat de stijging voornamelijk in het
voor- en naseizoen is.
Op Texel geldt al vele jaren een maxi
mum aan toeristische bedden van
47.000. Hierin is geen wijziging te
verwachten. Deze bedden zijn in juli
en augustus vrijwel bezet, dit geeft
constante Teso vervoerscijfers. Al
leen bij slecht weer is er een daling,
bij mooi weer het jaar erop herstelt
het vervoer zich. De stijging in het
voor- en naseizoen kon de afgelopen
vijf jaar met de bestaande schepen
goed worden opgevangen, dat is
gebleken. In 2001/2002 is het aantal
wachtende voertuigen gedaald met
13%. Wachttijden zullen altijd voor
komen, ook met een boot met meer
capaciteit.
Havens
De nieuwe boot is bedoeld om meer
auto's (60) te vervoeren en moet bre
der worden, zodat makkelijker kan
worden in- en uitgestapt. Dit vraagt
om grote aanpassing van de havens
en de aanlegmrichting. Ook de aan-
en afvoerwegen moeten worden aan
gepast. Want het is nu al zo, bij een
Het ministerie van Verkeer en Water
staat moet nog een besluit nemen
over de verbreding van de fuiken.
Geldnood
Afgelopen week is bekend gemaakt
dat Rijkswaterstaat in geldnood zit.
De regionale directies mogen voor
lopig geen nieuwe financiële verplich
tingen aangaan. Het is onduidelijk
welke verplichtingen al zijn aange
gaan en daarom moet eerst de admi
nistratie in elke regio op orde worden
gebracht. Het ministerie houdt voor
lopig de hand op de knip Teso heeft
daarom besloten om het verbreden
van de fuiken zelf te betalen, kosten
€2,5 miljoen! Zo ontstaat de indruk
dat de nieuwe boot er koste wat kost
moet komen. Of is de directie al ver
plichtingen aangegaan? Over de kos
ten van de aan- en afvoerwegen op
Texel en in Den Helder, wordt niets
geschreven.
In het Strategisch Plan Den Helder
2015 sfaat de verplaatsing van de
veerhaven in Den Helder gepland in
2015, maar het is denkbaar dat dit al
vóór 2015 een feit is. In de Tweede
Kamer is in 2002 ruimte gecreëerd in
de PKB-Waddenzee om op termijn
de verplaatsing van de veerhaven in
Den Helder mogelijk te maken. Inmid
dels heeft de Grontmij een onderzoek
naar de haalbaarheid van de ver
plaatsing van de veerhaven in Den
Helder uitgevoerd.
Het is te verwachten dat Den Helder
in verband met de op handen zijnde
schip? En hoe hard zijn de afspraken
met een ministerie dat in geldnood
verkeert dat het voorgeschoten be
drag zal worden terugbetaald?
Op dit moment is de aanbesteding
van het schip aanstaande. Is het niet
verstandig om deze voorlopig uit te
stellen en de ontwikkelingen betref
fende de concessie voor het vervoer
en de aanleg van de nieuwe haven af
te wachten? Teso vreest vrije aan
besteding van het vervoer, aldus de
directeur in een uitgave van de Kamer
van Koophandel. Teso kan die alleen
maar vrezen in verband met de te
hoge prijzen. In dat zelfde artikel zegt
de directeur dat de vergoeding die
Verkeer en Waterstaat wil voor het
gebruik van de infrastructuur op de
wal onvermijdelijk leidt tot tariefs
verhogingen van 50 tot 60 procent!
Tarieven
Teso heeft in de afgelopen jaren een
uitstekende bootverbinding gereali
seerd. Ze varen met prima schepen
en er is een prachtige wal-
accommodatie. De bootdienst heeft
daarmee een grote voorsprong op
iedere concurrent. Teso heeft als be
leid dat de nettowinst praktisch he
lemaal wordt toegevoegd aan de
statutaire reserve. Deze was vorig
laar gegroeid tot bijna €33 miljoen.
Deze pot is bedoeld voor de financie
ring van de nieuwe boot. Maar zo'n
grote reserve is volstrekt overbodig.
Financiering out of pocket is boven
dien met meer van deze tijd. Hoewel
in de statuten is opgenomen dat éen
van de doelstellingen van Teso is dat
een deel van de winst kan worden
gebruikt voor een verlaging van de
tarieven, gebeurt dat met. In plaats
van oppotten zouden de tarieven, en
zeker de tarieven voor Texelaars,
omlaag kunnen. En alle Texelse scho
lieren zouden net als vroeger weer vrij
vervoer kunnen krijgen en de Texelse
65-plussers korting. Met de toren
hoge winsten van de afgelopen jaren
zou dit toch geen enkel punt van dis
cussie mogen zijn! En Texelse auto
mobilisten altijd voorrang, maar zon
der jaarlijkse betaling van €65,-.
Texelaars kunnen alleen via de veer
dienst van Texel naar de vaste wal, zij
hebben daardoor hogere kosten dan
de overige Nederlanders. Als Teso
echt moet concurreren wordt de kwa
liteit maar vooral de prijs belangrijk.
Texelaars, hoe sympathiek ze Teso
ook vinden, kiezen toch voor het
goedkoopste bootkaartje. Maar als
de ene monopolist wordt ingeruild
voor een andere monopolist kom je
op den duur van de regen in de drup.
Door het uitstellen van de nieuwe,
uiterst luxe boot en door de winst
maar voor een deel in de reservepot
te storten, kunnen de taneven voor
Texelaars belangrijk omlaag. En is
ook zonder tariefsgevolgen de ver
goeding die het ministerie van Ver
keer en Waterstaat voor het gebruik
van de infrastructuur op de wal wil op
te vangen.
Terugfluiten?
De beslissing om een nieuwe boot te
bestellen is zonder enige inspraak
van de aandeelhouders genomen
Kunnen de aandeelhouders nog ver
anderingen in het beleid van Teso
aanbrengen?
Volgens artikel 27-lid 2 van de statu
ten is het mogelijk een aandeel
houdersvergadering te beleggen,
waarbij gezamenlijk 1/20 deel van het
geplaatste kapitaal moet zijn verte
genwoordigd. Op deze vergadering
kunnen de aandeelhouders uitstel
verlangen van de aanschaf van de
nieuwe boot. Tegelijk kunnen dan ook
het vervoer bij calamiteiten, de tarie
ven en de structuurvennootschap
aan de orde worden gesteld. En ook
de statuten, want die zouden weer
moeten worden aangepast aan de
oorspronkelijke doelstelling, het so
ciale aspect en de intentie van de
eerste voormannen van Teso van
bijna honderd jaar geleden. Dan kun
nen we met alle Texelaars achter Teso
iedere concurrentie weerstaan. Daar
hebben we geen gerenommeerd
advocatenkantoor voor nodig.
J.A.van der Slikke,
Den Burg.
Directeur Rob Wortel van Teso wilde
via de krant geen commentaar geven
op het ingezonden stuk. Als Van der
Slikke een afspraak maakt, kan hij op
het kantoor alle informatie krijgen. -
Red.