Kinderen asielzoekers noeten school verlaten k' 'Laat Teso wachten met de nieuwe boot' im [fun Tlte i )0A maakt geen uitzondering voor Texel KKtlüK 2 SO .TEXELSE Playbackshow Oudeschild trekt veel jonge jeugd COURANT HOOGUIT 6OOJ JT FLOistbb...TL_ Niet Amber, maar Amper! Trouwambtenaren M jkzejgen wou. Levensduur discotheek Amber Tweedehands VRIJDAG 7 MAART 2003 kinderen van asielzoekers van jrderbuurt kunnen het school- op Texel definitief niet afron- L In een gesprek met de ge- snte, de Redmer IJskaschool de OSG hebben vertegenwoor- >rs van het Centraal Orgaan ang Asielzoekers (COA) afgelo- week laten weten dat er geen ondering voor de Texelse asiel kers wordt gemaakt. In de ede week van april verhuizen laar Den Helder of Schagen. r de |ongeren van Noorderbuurt op de OSG in Den Burg zitten, dt van persoon tot persoon beke- wat de beste oplossing is. zegt woordvoerster van de gemeente, van de scholieren zit in zijn Jexamenjaar. Zijn eindexamens innen vlak nadat Noorderbuurt dt gesloten. Volgens de woord- rster komt in zijn geval een oplos- I, zodat hij de eindexamens toch Je OSG kan maken. COA wil niet voldoen aan een :oek van de gemeente om de kin- ;n toch zo iang mogelijk te laten 'en. Voor de kinderen die op de ob Daalderschool in Oosterend of Redmer IJskaschool in De Waal kent dat dat ze volgende maand het laatst les krijgen op Texel, jens de woordvoerster worden zij ma zo goed mogelijk begeleid t een nieuwe school. Bewoners i Noorderbuurt zijn bang dat de luizing voor hun kinderen een terstand oplevert. Ook de docen- van de Redmer IJskaschool ho- i dat de kinderen goed terecht nen. Van de 21 kinderen die op de aider school zitten, zijn volgens icteur Jan Meendering de mees- er klaar voor om volgend school- naar een reguliere basisschool te in. Op de Redmer IJskaschool •d, naast gewoon onderwijs, veel aandacht besteed aan het wegwer ken van taalachterstand. Meendering wijst erop dat het de ouders wel vrij staat om zelf een school te kiezen in hun nieuwe omgeving. Dat betekent dat de kinderen niet per sé opnieuw naar een school moeten waar veel aan taalachterstanden wordt ge werkt. Ameland De bewoners van Noorderbuurt had vorige week weer even hoop gekre gen, nadat het COA bekendmaakte dat de asielzoekers op Ameland toch tot de zomervakantie op dat eiland mogen blijven Hun kinderen kunnen daardoor het schooljaar toch afma ken. Verzoeken van de gemeente Texel om de kinderen van Noorder buurt ook langer te laten blijven, von den echter geen weerklank bij het COA. Volgens COA-woordvoerder Henk Evers is de kwestie-Ameland een 'uitzondering zonder precedent werking' geweest. Volgens hem speelde daar ook veel meer mee. 'Er is een totaalbeeld gemaakt en op basis van gesprekken met burge meesters in de noordelijke provincies is gezegd dat de uitzondering zou worden gemaakt.' Een van de zaken die meespeelde, was dat een deel van de families op Ameland naar Kollum zouden gaan en kort daarop weer zouden moeten doorverhuizen. De rechter vond dat te gortig en be paalde dat die families niet van Ameland weg hoefden. Voor Texel geldt die situatie niet. Volgens het COA blijven de bewoners van Noorderbuurt langere tijd in Den Hel der of Schagen. De woordvoerder wijst erop dat het COA heeft te voldoen aan een af spraak met het ministerie van Justi tie dat de asielzoekerscentra voor minimaal 95 procent zijn bezet. 'Daar zitten we ver onder en we moeten aan die afspraak voldoen voor onze financiën. We moeten de bezettings graad dus opschroeven.' Het COA kampt met een fors dalend aantal asielzoekers door de nieuwe Vreemdelingenwet die sinds 2001 van kracht is. Om toch aan de 95 pro cent in de bestaande asielzoekers centra te komen, heeft de organisa tie besloten de aanvullende opvanglocaties te sluiten. Het huur contract met Noorderbuurt wordt na juni met meer verlengd, aldus de woordvoerder. 'Mocht het later nodig zijn toch weer een locatie te hebben, dan moeten we met nieuwe onder handelingen beginnen.' Voor de werknemers van het COA is een so ciaal plan opgesteld. 'Zij worden in principe verplaatst binnen het cluster waar de locatie bij hoort.' Noorder buurt vormt een cluster met andere locaties in Noord-Holland. Wat de sluiting concreet betekent voor het personeel op Noorderbuurt kon de woordvoerder niet zeggen. In hotel Den Burg wordt zaterdag om 16.00 uur een comité opgericht dat zich wil inzetten voor de asielzoekers. Roy Brussé, initiatiefnemer van het co mité, overweegt naar de rechter te stappen om de asielzoekers te laten blijven. De OSG-jeugd liet het met twee in schrijvingen bijna helemaal afweten. Toch lokte de jaarlijkse playback- en soundmixshow in Oudeschild zater dag flink wat deelnemers naar dorps huis 't Skiltje. De leerlingen van de basisschool waren met z'n allen goed voor dertien optredens, die gesmeerd verliepen en veel kwaliteit hadden. De jury had het zoals gewoonlijk moei- r MW*<r« RKTOONG0ÊS 0}-o3- o0 lijk, maar met hulp van de publiekjury lukte het toch drie winnaars aan te wijzen. De besten van allemaal waren Saskia van der Vis en Wiep Boersen, die de Cheeky Song van de Cheeky Girls playbackten. De tweede plaats ging naar Jeske Tjepkema, die het lied Sandwich van Kinderen voor Kin deren ten gehore bracht. Whenever wherever van Shakira, een act van Karlijn Janse, werd beloond met de derde prijs. Bij de OSG-jeugd ging de eerste prijs naar Koos Boersen, Robin Bakker, Thijs Vonk, Nick Schagen, Marieke van der Vis en Pieter Cupido. Zij kro pen in de huid van de groep Good Charlotte, die het nummer Lifestyle Of The Rich And Famous brachten De senioren hadden zich met zes acts ingeschreven. De jury riep de stoere mannen Dirk en Cor Barends en Peter Bongaerds, die de meisjes- groep K3 imiteerden, tot winnaars uit. Daarnaast waren er twee voorstellin gen waarin live werd gezongen, de zogenoemde soundmixshow. Hier ging de wisselbeker naar Erna Tromp. Zij bracht als Karin Bloemen het lied Het Dorp, dat vooral bekend werd dankzij Wim Sonneveld. De volgende playbackshow in Oude schild wordt op 6 maart volgend jaar gehouden. Het college heeft de heer W. Stam en de dames F. Vlaming-Eekma en F.J.Bruin voor onbepaalde tijd her benoemd als Buitengewoon Ambte naar van de Burgerlijke Stand (trouw ambtenaar). Al eerder werden als zodanig de dames H. Keijser- Buursma, M. de Wilde-Stuurman en E. de Bruijn-Roll benoemd. ut leun Bmten n it Teso de aanschaf van een iwe boot uitstellen? Om minder itsbaar te zijn voor mogelijke icurrenten zou het beter zijn nu op de plaats te maken. De win- worden tot dusver helemaal serveerd voor een nieuwe it. Een deel van de winst zou vanaf nu kunnen worden ge kt om de tarieven te verlagen, lis altijd de doelstelling van Teso ;eest en statutair mogelijk. De actie heeft me de ruimte te ge- om dat hieronder toe te lichten, lelijk zullen de aandeelhouders adenken en niet afwachten. de vervoersprognose voor de je termijn die in het boekjaar 8/1999 is opgesteld, gaat Teso uit een volumegroei van 17% tot het 2015. Met de huidige schepen den dan in de pieken lange ihttijden ontstaan. Daarom moet Molengat per 2005 worden ver gen door een boot met een gro- i capaciteit dan de Schulpengat. schip zal naar verwachting €45 oen gaan kosten. Inmiddels gaat er bij Teso al vanuit dat de kos- boven de €60 miljoen uitkomen, jeen van de jaarverslagen van 8/1999 tot en met 2001/2002 dt hard gemaakt dat een nieuwe it echt noodzakelijk is. Maar het is ifgelopen jaren zo vaak beweerd, iedereen het gelooft. Het jaarver- 2001 /2002 gaat uit van de nood- k van een nieuwe boot, maar een rmatige onderbouwing zowel ir wat betreft de noodzaak van de vervanging als van de noodzaak we gens toename van het vervoersaan bod ontbreekt. Het zijn alleen maar aannames. Is het een sluipend pro ces dat op den duur onomkeerbaar wordt? Zijn er rapporten van onaf hankelijke deskundigen die aantonen dat een nieuwe boot noodzakelijk is? Zijn er rapporten over de toestand van de huidige boten? De geschatte economische levens duur van de Molengat bedraagt 20 jaar. De Molengat kwam in 1980 in de vaart, in het boekjaar 2000/2001 is er voor het laatst op de Molengat afge schreven. Moet Teso doorgaan met het beleid dat wanneer een boot eco nomisch is afgeschreven er een nieuwe boot moet komen? Wat is de technische staat van de Molengat anno 2003? In het jaarverslag 2001/ 2002 schrijft de directeur dat de schepen het afgelopen jaar technisch gezien uitstekend hebben gefunctio neerd en bovendien was er vanuit de onderhoudsplanning geen dokbeurt voor één van de schepen aan de orde. De inzetbaarheid van de sche pen is daarmee het afgelopen jaar dan ook van zeer hoog niveau ge weest. De Molengat heeft de veer dienst van 1980 tot 1991 onderhou den, slechts elf jaar. Reserveboot was in die periode de Texelstroom. In 1991 kwam de Schulpengat in de vaart en werd de Molengat reserve boot. Deze vaart alleen in het hoog seizoen, in drukke weekenden en wanneer de Schulpengat in onder houd is. Het grootste deel van het jaar ligt de Molengat stil. Als in 2005 de nieuwe boot in de vaart komt, wordt de Schulpengat reserveboot en gaat VERVOLG VAN PAGINA 1 erbij te laten zitten. Als er toch - er bezoekers in mogen, hangt de ïeente een claim boven het fd. ir het exacte aantal bezoekers taat volgens de gemeente nog n zekerheid. Dit hangt volgens woordvoerder af van het bedrijfs- waarin de oppervlakte, inrich- nooduitgangen en andere gheidstechnische zaken zijn op- ikend. Dit plan is nog niet inge- id bij de gemeente. Het college de gebruikersvergunning pas af- |en als de disco ook werkelijk iruiksklaar is. Niet rendabel er laat weten dat de disco in de lige opzet met maximaal 600 be kers niet rendabel kan worden xploiteerd. 'Niet door ons en niet iemand anders. 1250 moeten er minimaal zijn.' Koger exploitan- die bang zijn dat Amber in dat al teveel bezoekers uit andere en trekt, hebben het volgens de pachters bij het verkeerde eind. 'We hebben een haalbaarheidsonderzoek laten doen en daarbij is de vraag en het aanbod uitvoerig bekeken. Tij dens de zomer zijn er op Texel 15.000 potentiële klanten voor het uitgaans leven, terwijl er in de beschikbare horecaruimte plaats is voor naar schatting 6000 tot 7000 mensen. Er is dus altijd nog een flink overschot, dus geeft dat geen enkel probleem.' Maar volgens Rein Stam slaan de nieuwkomers de plank volledig mis. 'In De Koog zijn in de zomer gemid deld nog geen 2000 stappers.' Vooralsnog is het de bedoeling van Amber dat de discotheek komende zomer gewoon open gaat, al zal dat niet op de beoogde datum 1 mei luk ken. Maar als er inderdaad 'slechts' 600 bezoekers naar binnen mogen, dan is dat een streep door de reke ning van de exploitanten. Amber laat weten in dat geval deze zomer niet open te gaan. Het is niet uitgesloten dat in dat geval de bovenverdieping van de disco een andere bestemming zal krijgen. De woordvoerder gaat er vooralsnog vanuit dat het zover alle maal niet komt en tot overeenstem ming met de gemeente te komen. deze voor een groot deel van het jaar aan de kant. Dat veerboten een lange levensduur hebben bewezen de Marsdiep, ge bouwd in 1963, en de Texelstroom, gebouwd in 1966. Deze zijn tot eind 2001 in de vaart gebleven. De veer dienst Kruiningen-Perkpolder wordt gevaren met de Prinses Juliana, ge bouwd in 1986, en de Prins Willem Alexander, gebouwd in 1970. De reserveboot Prinses Christina, ge bouwd in 1968(1), vaart nog steeds. Begin 2003 heeft de Schulpengat een onderhouds-en reparatiebeurt onder gaan. Een nieuwe dieselmotor is geïnstalleerd en het gebruikelijke schilder-en schoonmaakwerk is uit gevoerd. Alles wat draait of anders zins aan slijtage onderhevig is, is na gelopen en zonodig vervangen of aangepast. De Molengat, momenteel nog in zeer goede staat, kan zo'n zelfde onderhouds- en reparatiebeurt ondergaan en indien noodzakelijk worden de motoren vervangen. Hier door kan dit schip weer jaren lang als reserveboot functioneren. Dit vergt in verhouding tot een nieuwe boot een geringe investering. En waarom kan er niet met een twee dehands boot worden volstaan? Het ms Johan Friso, gebouwd in 1997, die de dienst onderhoudt tussen Vlissingen en Breskens, is te koop. Vraagprijs (iets meer dan) €10 mil joen. Dit vijf jaar oude schip heeft een grotere capaciteit dan de Schulpen gat en kan, eventueel met een kleine aanpassing, in de bestaande fuiken aanmeren. Indien de Molengat wordt afgestoten, brengt deze hooguit de oudijzerprijs op. Dit betekent een grote kapitaalvernietiging. Weinig groei Het lijkt erop dat het jaarverslag 2001 /2002 is toegeschreven naar een nieuwe boot. Er staat dat het ver voerde volume weer aanzienlijk is gestegen. Maar de stijging bedraagt slechts 3,3%. Waaruit blijkt dat ten opzichte van de langetermijnver- voersprognose de werkelijke ontwik keling zich op of boven het verwachte scenario beweegt? De stijging van het aantal afvaarten is ook met spec taculair: 3,5%. Terwijl in het boekjaar ook nog twee maal paasvervoer ver werkt is, zodat van een reële toename vrijwel geen sprake is. De vervoersontwikkeling in het boek jaar 1998/1999 laat een stijging van het personenautovervoer zien van 2,3% ten opzichte van het jaar ervoor. De stijging deed zich met name voor in het voor- en naseizoen. De zomer maanden juli, augustus en september lieten daarentegen een daling zien van ongeveer 2%. In het boekjaar 1999/2000 was er een stijging van het personenautovervoer van 5,6% t.o.v. het jaar ervoor. Voor een belangrijk deel vond deze vervoersstiiging plaats in juli en september. In het boekiaar 2000/2001 was er een stij ging van het personenautovervoer van 1,2% t.o.v. het jaar ervoor. In juli was er een daling van 11 in augus tus een stijging van 6% en in septem ber een stijging van 9%. In het boek jaar 2001/2002 was er een stijging van het personenautovervoer van 4,1 t.o.v. het jaar ervoor. Maar de groei kwam voornamelijk in de maan den november, februari en maart, met groeipercentages van 10% en meer. Het boekjaar 2002/2003, de maan den april t/m december 2002, laat een stijging van het personenauto vervoer zien van 1,5% t.o.v. het jaar ervoor. In mei was er een stijging van 15%. In april, juni, oktober en decem ber was er een daling. Recessie De daling in het laatste kwartaal zou de invloed van de inmiddels begon nen recessie kunnen zijn. Dat is een niet onbelangrijk element als je be- volle Schulpengat, dat de laatste au to's net van de boot kunnen rijden voordat ze stil staan, zowel in Den Helder als op Texel. Zijn deze investeringen wel zinvol ten opzichte van het geringe voordeel? En is Rijkswaterstaat nog bereid deze investeringen te doen met het voor uitzicht dat over de haven in Den Helder over enkele jaren wordt ver plaatst naar het nieuwe terrein ten oosten van de marinehaven? In het jaarverslag 2001/2002 schrijft de di recteur dat er met Rijkswaterstaat afspraken zijn gemaakt. Rijkswater staat heeft toegezegd de havenmond in 2003 en de gevraagde verbreding van de fuiken in 2004 te realiseren. De werkelijkheid is dat de havenmond op Texel dit jaar wordt vernieuwd vanwege damwanden die in slechte staat verkeren. Met het oog op de toekomst neemt men tegelijk de verbreding van de havenmond mee. havenverplaatsing weinig zal voelen voor kostbare verbetenngen van de bestaande verkeersvoorzieningen als oplossing van de verkeers- en parkeerproblemen die het voor Texel bestemde verkeer in het centrum veroorzaken. Vragen... Het ministerie wil een eind maken aan de monopoliepositie van de onderne mingen die de veerdienst tussen de Waddeneilanden en de vastewal on derhouden. Onder druk van Euro pese regelgeving wil de overheid het vervoer van en naar de eilanden openbaar gaan aanbesteden en de concessie geven aan de maatschap pij die met het hoogste bod inschrijft en voor de laagste tarieven gaat va ren. Als Teso naast deze concessie grijpt, hoe wil men dan de investenng van €2,5 miljoen verrekenen? En wat moet men dan met een duur nieuw mminatgKHnssx sluit een nieuwe boot aan te schaf fen. Ook de afname van het aantal Duitse toeristen in de afgelopen paar jaar, de torenhoge werkloosheid in Duitsland en de veranderende vakantiemaanden de komende jaren in Nordrhein-Westfalen zullen onge twijfeld invloed op de vervoerscijfers hebben. Uit de vervoerscijfers van personenauto's 1998 t/m 2002 blijkt dus dat de stijging voornamelijk in het voor- en naseizoen is. Op Texel geldt al vele jaren een maxi mum aan toeristische bedden van 47.000. Hierin is geen wijziging te verwachten. Deze bedden zijn in juli en augustus vrijwel bezet, dit geeft constante Teso vervoerscijfers. Al leen bij slecht weer is er een daling, bij mooi weer het jaar erop herstelt het vervoer zich. De stijging in het voor- en naseizoen kon de afgelopen vijf jaar met de bestaande schepen goed worden opgevangen, dat is gebleken. In 2001/2002 is het aantal wachtende voertuigen gedaald met 13%. Wachttijden zullen altijd voor komen, ook met een boot met meer capaciteit. Havens De nieuwe boot is bedoeld om meer auto's (60) te vervoeren en moet bre der worden, zodat makkelijker kan worden in- en uitgestapt. Dit vraagt om grote aanpassing van de havens en de aanlegmrichting. Ook de aan- en afvoerwegen moeten worden aan gepast. Want het is nu al zo, bij een Het ministerie van Verkeer en Water staat moet nog een besluit nemen over de verbreding van de fuiken. Geldnood Afgelopen week is bekend gemaakt dat Rijkswaterstaat in geldnood zit. De regionale directies mogen voor lopig geen nieuwe financiële verplich tingen aangaan. Het is onduidelijk welke verplichtingen al zijn aange gaan en daarom moet eerst de admi nistratie in elke regio op orde worden gebracht. Het ministerie houdt voor lopig de hand op de knip Teso heeft daarom besloten om het verbreden van de fuiken zelf te betalen, kosten €2,5 miljoen! Zo ontstaat de indruk dat de nieuwe boot er koste wat kost moet komen. Of is de directie al ver plichtingen aangegaan? Over de kos ten van de aan- en afvoerwegen op Texel en in Den Helder, wordt niets geschreven. In het Strategisch Plan Den Helder 2015 sfaat de verplaatsing van de veerhaven in Den Helder gepland in 2015, maar het is denkbaar dat dit al vóór 2015 een feit is. In de Tweede Kamer is in 2002 ruimte gecreëerd in de PKB-Waddenzee om op termijn de verplaatsing van de veerhaven in Den Helder mogelijk te maken. Inmid dels heeft de Grontmij een onderzoek naar de haalbaarheid van de ver plaatsing van de veerhaven in Den Helder uitgevoerd. Het is te verwachten dat Den Helder in verband met de op handen zijnde schip? En hoe hard zijn de afspraken met een ministerie dat in geldnood verkeert dat het voorgeschoten be drag zal worden terugbetaald? Op dit moment is de aanbesteding van het schip aanstaande. Is het niet verstandig om deze voorlopig uit te stellen en de ontwikkelingen betref fende de concessie voor het vervoer en de aanleg van de nieuwe haven af te wachten? Teso vreest vrije aan besteding van het vervoer, aldus de directeur in een uitgave van de Kamer van Koophandel. Teso kan die alleen maar vrezen in verband met de te hoge prijzen. In dat zelfde artikel zegt de directeur dat de vergoeding die Verkeer en Waterstaat wil voor het gebruik van de infrastructuur op de wal onvermijdelijk leidt tot tariefs verhogingen van 50 tot 60 procent! Tarieven Teso heeft in de afgelopen jaren een uitstekende bootverbinding gereali seerd. Ze varen met prima schepen en er is een prachtige wal- accommodatie. De bootdienst heeft daarmee een grote voorsprong op iedere concurrent. Teso heeft als be leid dat de nettowinst praktisch he lemaal wordt toegevoegd aan de statutaire reserve. Deze was vorig laar gegroeid tot bijna €33 miljoen. Deze pot is bedoeld voor de financie ring van de nieuwe boot. Maar zo'n grote reserve is volstrekt overbodig. Financiering out of pocket is boven dien met meer van deze tijd. Hoewel in de statuten is opgenomen dat éen van de doelstellingen van Teso is dat een deel van de winst kan worden gebruikt voor een verlaging van de tarieven, gebeurt dat met. In plaats van oppotten zouden de tarieven, en zeker de tarieven voor Texelaars, omlaag kunnen. En alle Texelse scho lieren zouden net als vroeger weer vrij vervoer kunnen krijgen en de Texelse 65-plussers korting. Met de toren hoge winsten van de afgelopen jaren zou dit toch geen enkel punt van dis cussie mogen zijn! En Texelse auto mobilisten altijd voorrang, maar zon der jaarlijkse betaling van €65,-. Texelaars kunnen alleen via de veer dienst van Texel naar de vaste wal, zij hebben daardoor hogere kosten dan de overige Nederlanders. Als Teso echt moet concurreren wordt de kwa liteit maar vooral de prijs belangrijk. Texelaars, hoe sympathiek ze Teso ook vinden, kiezen toch voor het goedkoopste bootkaartje. Maar als de ene monopolist wordt ingeruild voor een andere monopolist kom je op den duur van de regen in de drup. Door het uitstellen van de nieuwe, uiterst luxe boot en door de winst maar voor een deel in de reservepot te storten, kunnen de taneven voor Texelaars belangrijk omlaag. En is ook zonder tariefsgevolgen de ver goeding die het ministerie van Ver keer en Waterstaat voor het gebruik van de infrastructuur op de wal wil op te vangen. Terugfluiten? De beslissing om een nieuwe boot te bestellen is zonder enige inspraak van de aandeelhouders genomen Kunnen de aandeelhouders nog ver anderingen in het beleid van Teso aanbrengen? Volgens artikel 27-lid 2 van de statu ten is het mogelijk een aandeel houdersvergadering te beleggen, waarbij gezamenlijk 1/20 deel van het geplaatste kapitaal moet zijn verte genwoordigd. Op deze vergadering kunnen de aandeelhouders uitstel verlangen van de aanschaf van de nieuwe boot. Tegelijk kunnen dan ook het vervoer bij calamiteiten, de tarie ven en de structuurvennootschap aan de orde worden gesteld. En ook de statuten, want die zouden weer moeten worden aangepast aan de oorspronkelijke doelstelling, het so ciale aspect en de intentie van de eerste voormannen van Teso van bijna honderd jaar geleden. Dan kun nen we met alle Texelaars achter Teso iedere concurrentie weerstaan. Daar hebben we geen gerenommeerd advocatenkantoor voor nodig. J.A.van der Slikke, Den Burg. Directeur Rob Wortel van Teso wilde via de krant geen commentaar geven op het ingezonden stuk. Als Van der Slikke een afspraak maakt, kan hij op het kantoor alle informatie krijgen. - Red.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5