Aan het Raakspleinniet meer ven het kastje naar de muur' ■H Publieksbalie visitekaartje cultuuromslag gemeente .TEXELSE /cour/^t- - exel'94 D5: eind goed, al goed 1M A Verrassingen blijven uit in wielerstrijd Goënga tweede in wielerronde van Eindhoven Eilandcompetitie volleybal Gewoonte Beste F-pupillen in 'Barcelona' Bridgekampioenen vrijdag 9 MEI 2003 t a Fin het gemeentehuis wordt al ge proken over een cultuuromslag. eker is dat er veel is veranderd nds de opening op 1 mei van het aaksplein. De Centrale Publieks alie (CPB), een even ambitieus als niek project, moet meer zijn dan nieuwe inrichting en meubels, oe mooi die ook zijn. 'We gaan rvan uit dat onze investeringen rtoe hebben geleid dat de ixelaars een meedenkende me- ■werker zullen ontmoeten. Bin- m redelijke grenzen moet hem of aar er alles aan gelegen zijn voor jn kwalitatief goede dienstverle- ng te zorgen. Niet meer de logica an de ambtenaar, maar de logica pde behoefte van de burgers zul- n bepalend zijn', vertelt intern ■ojectleider Henk Pennings. nbtenaren in de frontoffice (balie) e generalist zijn, terwijl de specia- len achter de schermen inde back- 5ce werken. De receptie heet jortaan het Informatie Punt. en ordt bemenst door gastvrouwen. argers met vragen zijn klant en ko en voor een intakegesprek, het luct of de dienst waarvoor ze men wordt - waar mogelijk - onder it motto klaar terwijl u wacht aan- iboden. Niet alleen een nieuwe en- «dus. ook een ander jargon, al is meer voor intern gebruik. Doel in de nieuwe werkwijze is er op incht de burgers beter en sneller n dienst te zijn en de efficiëntie van ambtelijk apparaat te verhogen, nomvormingsproces waarin totaal 00 uur is gestoken en dat onder eer moet voorkomen dat burgers het kastje naar de muur worden ituurd. aankomst op het Raaksplein is de randermg direct merkbaar. Er staat n informatiezuil, die de bezoeker ïgwijs maakt. De zuil omvat onder eer een touchscreen-computer, in de hand van het opgezochte oductweet men bij welke balie men oet zijn. Op de computer kunnen zoekers het product opvragen larvoor ze komen en een checklist werkenbijvoorbeeld om te kijken ze mets vergeten zijn. 'Want als land bijvoorbeeld voor een pas- ortkomt, dan wil het nog wel eens «en dat ze een pasfoto zijn ver ten. Als je dan aan de balie ver- int, kunnen ze je niet helpen en sb je de hele gang naar en op het aaksjfen voor niets gemaakt. Dan in je sneller eerst even het dorp in meen foto te laten maken', lelt Hans van Vooren, die als me- werker kwaliteitszorg erop toeziet de serviceverlening aan de bur- tsoptimaal is. gebonk verstrekt de informatiezuil bonnetje met daarop de balie men moet zijn en een volg- cmer. Een werkwijze die volgens rings niet is bedoeld om mensen nummer te beschouwen, maar Iraagt aan het optimaliseren van dienstverlening. 'Hierdoor kunnen bijvoorbeeld het aantal bezoekers Hen, maar ook de tijd die ze moe- wachten alvorens ze aan de be- lende balie worden geholpen. Als kt dat bij een bepaalde balie de chttijd ongewenst hoog oploopt, inen we daar iets doen.' Verderop Beursvloer, waar men kan winke- Geen kleding of enveloppen, ar banen en informatie van de neente. Op de stamtafel staan een if computers voor publiek gebruik, trtegenover de receptie, officieel informatie Punt. De gastvrouwen iter de balie beantwoorden even- Ie vragen en verwijzen de klanten de loketten verderop aan het iksplein. De 'Beursvloer' bij de entree van het Raaksplein, met op de voorgrond een informatiezuil. Behalve het opvangen, te woord staan en doorverwijzen van bezoe kers, beantwoorden de mensen ach ter de informatiebalie ook inkomende telefoontjes. In 2002 werd de ge meente in totaal 92.626 gebeld, zo'n' 370 keer per dag. Een deel komt rechtstreeks op de betreffende afde ling terecht, anderen bij de balie Het betreft vragen, meldingen, klachten en andere zaken. Waar mogelijk han delen de dames het telefoontjes zelf af, als dat met lukt zorgen ze ervoor dat de beller naar de goede afdeling wordt doorverbonden of - bij afwe zigheid van de betreffende ambte naar - wordt teruggebeld. 'Daar is een termijn aan verbonden. Als er niet binnen die termijn word gereageerd, dan signaleren wij dat en nemen con tact op', vertelt gastvrouw Gerda Rootlieb. Tussen de verhuisdozen, losliggende draden en toetsenborden installeren Selma de Koning en Sandra Rouwen- horst van Uitzendbureau Start zich in hun nieuwe behuizing. Via een door kijkje in de muur zijn ze al zichtbaar vanaf de Beursvloer, zodat ze een oogje op de klanten kunnen houden. Uit de stralende gezichten valt op te maken dat hun nieuwe werkplek be valt. 'Het ziet er leuk uit, we zitten lekker ruim en het leeft hier veel meer. We verwachten dat we hier meer aan loop krijgen dan aan de Thijsselaan. Daar zaten we in een woonwijk, waar klanten heel gericht naar ons toekwa men. Mensen die een baan zoeken of werkgevers die personeel nodig heb ben. Hier loopt een veel breder pu bliek binnen. De één komt voor een bouwaanvraag, de ander om aangifte te doen van een geboorte of een rij bewijs af te halen. We verwachten dat ook degenen die anders niet zomaar bij een arbeidsbureau binnen stap pen, bijvoorbeeld omdat ze al een baan hebben, hier wat makkelijker komen.' Ze doelt op mensen die met direct op zoek zijn naar een baan, maar die toch niet helemaal lekker op hun werkplek zitten.' Als ze dan toch passeren, is het een kleine moeite om even te informeren of er iets van hun gading is. Ze zijn van harte welkom.' Op dit moment staan er veel vacatu res open, wat wel normaal is in deze tijd van het jaar. De dames zijn goed te spreken over hun werkomgeving. 'Het is mooi ge worden.' Vanaf hun werkplek hebben ze uitzicht over de Groeneplaats. 'We verheugen ons al op de maandag- markt en de folklore. Het leeft hier echt.' Die instelling staat haaks op de mening van een aantal ambtenaren, dat zich stoort aan het lawaai. 'Ach, wij houden wel van een beetje reu ring.' heid maakt dat het bedrijfsverzamel gebouw zelfs voor Nederlandse begrippen vrij uniek is. Ook een com binatie waardoor de gemeente het CWI op Texel heeft kunnen houden en werkzoekenden of mensen met een uitkering niet naar de overkant hoeven. De afdeling Sociale Zaken zit achter dezelfde balie als het CWI. Een logische keus, zodat een goede sa menwerking mogelijk. Verder is aan het Raaksplein een plek gereserveerd voor het IWA, een bu reau dat door de gemeente is inge huurd om mensen met een werkloos heidsuitkering te helpen bi| het ma ken van de overstap naar een baan reïntegratieDe aanwezigheid van Start sluit daar mooi op aan. De Ko ning: 'We vullen elkaar aan Als het CWI een geschikte kandidaat heeft voor een bepaalde vacature die wij open hebben staan, dan is het lijntje snel gelegd. Dat geldt ook voor So ciale Zaken. Want het doel van deze instelling is om mensen weer zo snel rijbewijs. Maar tegenwoordig ook voor het afhandelen van een parkeer boete, het inwinnen van informatie over een belastingaanslag, maar ook voor het aanvragen van subsidie voor een toneelvereniging. Recht tegenover Burgerzaken en Welzijn de balie van Grondzaken. Bij deze afdeling kunnen mensen terecht die een vergunning willen aanvragen. Dat kan variëren van een bouw aanvraag tot een drank- en horeca-, milieu- of evenementenvergunning en een meierblis. Maar ook een ont heffing om in een vakantiehuis te mogen wonen of om over het strand te rijden. Om direct te kunnen zien of een bepaalde aanvraag past in het bestemmingsplan, hangt er een ge detailleerde piankaart van Texel. Als een aanvraag niet direct aan te balie is af te handelen, dan wordt de klant meegenomen naar een bureau of naar één van de spreekkamers, waar een gesprek kan plaatsvinden of een formulier kan worden ingevuld Voor wie niet direct kan worden geholpen en een tijdje moet wachten, zijn er op het Raaksplein speciale wacht ruimtes gemaakt. Om het meeluiste- plein 250 gemeentelijke producten en diensten worden verstrekt. Dat bete kent dat de mensen aan de balie van vele markten thuis moeten zijn. De gemeente noemt ze generalisten. mensen die kennis hebben op een breed terrein. Neem bijvoorbeeld de sector Grondgebied, die tot voor kort in het gemeentehuis acht verschil lende balies had, van Ruimtelijke Or dening (voor bouwvergunningen) tot de afdeling Bestuursondersteuning, waar bijvoorbeeld vergunningen voor festiviteiten werden afgegeven Nu die acht informatie- en afgiftepunten tot één balie zijn samengevoegd, moeten de mensen daarachter vra gen over al die verschillende terreinen kunnen beantwoorden. Pennings: 'Bij een bouwaanvraag hoeft er dan geen specialist meer naar beneden te ko men. Dat betekent dat deze mensen uit de backoffice niet meer worden gestoord en hun tijd productiever kunnen besteden, bijvoorbeeld aan het afhandelen van de aanvraag. Ver schil met de oude situatie is ook dat de medewerkers die de aanvraag in behandeling hebben, met de klant meedenken en op zaken attent ma- reid te zijn, hebben ambtenaren in de frontoffice de afgelopen tijd zo'n 900 uur aan opleidingen besteed. Maar zelfs bij de knapste koppen kan zó veel informatie in zo'n korte tijd met producten en diensten, waarvan de Gemeentelijke Producten Catalogus alfabetisch is gerangschikt en een onderverdeling is gemaakt in Publiek- zaken. Welzijn en Leven Wonen De receptie, tegenwoordig Informatie Punt. met achter de balie enkele gastvrouwen van het Raaksplein. allemaal blijven hangen. Ze kunnen terugvallen op een nieuwe computer systeem, waarin alle aanvragen en handelingen die nodig zijn voor de Medewerkers van de afdeling Burgerzaken Welzijn rangschikken tijdens de verhuizing naar hun nieuwe werkplek hun spullen. mogelijk aan het werk te krijgen. Werk ren van gesprekken aan de balie te boven uitkering, is het motto.' Stre- voorkomen, komt er uit het plafond muziek, die alleen hoorbaar is in de wachtruimte. Bezoekers die dat wen sen, kunnen altijd vragen of een ge sprek in de spreekkamer kan plaats vinden, in plaats van aan de balie. ven is om naast genoemde balies er ook eentje voor bedrijven te openen, waar bijvoorbeeld bedrijfs organisaties of de Kamer van Koop handel op reguliere basis zouden kunnen zitten. Op dit moment onder handelt de gemeente hierover met de KvK. Tegenover Start de balie van de me dewerkers van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), het voorma lige Arbeidsbureau. Hun aanwezig- Naast Start de balie van Burgerzaken. die is gecombineerd met die van de sectoren Welzijn en Middelen. Men kan er terecht voor het afhalen van bijvoorbeeld een uittreksel uit het bevolkingsregister, het aangeven van een geboorte of het afhalen van een Verrassingen waren schaars bij de vijfde wedstrijd in de Rabo-bank- competitie, die dinsdag op de wielerbaan in Den Burg werd verreden. Onder een schitterend voorjaarszonnetje kwamen Jordy Vinke, Ruben van Vliet en Ilse Pas toor als winnaars over de eind streep. tënwat moeilijk begin raakte het sje D-elftal van voetbalvereniging "94 gaandeweg het seizoen ■ds meer op stoom. Uiteindelijk den de twaalf jongens en twee niet eens alle wedstrijden '9 en werd één ronde voor het 'e van de competitie het kam- !nschap binnengehaald. 'Een 'binatie van continuïteit en de uit ende teamgeest heeft hen dit -es bezorgd', analyseerde jeugd- 3r Menno van der Ploeg. Op de de trotse kampioenen. Bovenste 'an links naar rechts): Jurriaan man, Gert Jan Smit, Leroy heulen, Hugo Snoek, Edzard van loe9. Kevin Witte en Martijn 9er. Onder: Michael Broekman, ensink, Jeneesiya Ponmah, Anne "eerwaarden en Rick Plaatsman. 1 Daalder en Romar Keijser _^en de kampioenswedstrijd Erwin Goënga is zondag tweede ge worden in de Ronde van Eindhoven, een wielerwedstrijd met een sterk deelnemersveld. Een prima prestatie van de oud-Texelaar, die in de slot fase samen met professioneel veld rijder Wilant van Gils uit het peloton was weggereden. Ze kregen even later gezelschap van Jurgen van Pelt, die vorig jaar vele wedstrijden bij de eliterenners won en ook dit jaar goed op dreef is. Het trio reed samen naar de finish, waar Van Pelt zich in de eindsprint net even beter dan Goënga toonde. Gauke van Lingen was in de eerste ronden van de wedstrijd in de A- poule zeer actief. Maar op het mo ment dat Jordy Vinke en Ricardo de Graaf in de aanval gingen, moest hij - net als de rest van het peloton - passen. Heel lang bleven de twee koplopers in het zicht van de achter volgers, maar uiteindelijk veroverden Vinke en De Graaf toch een ronde voorsprong. Met nog vijf ronden te gaan, leek De Graaf voor een verras sing te zorgen door bij Vinke weg te rijden. De routinier herstelde zich echter snel en kwam na een mooie eindsprint net voor zijn concurrent over de finish. In de B-poule was Harry Kingma weer present Ook hij kon Ruben van Vliet echter niet stoppen. De grote favoriet klopte in de eindsprint Frans Hopman, Harry Kingma en Benno Dros. Jacco Vinke had in de slotfase de anderen moeten laten gaan. Tand arts Hans de Winter zag zijn aspira ties in rook opgaan toen hij werd Einddoel is dat de verzoeken, bijvoor beeld voor een bouwvergunning, een subsidie of een subsidie, altijd bene den, aan de balie, aan een bureau of in een aparte ruimte kunnen worden afgehandeld. Pennings: 'Dat vergt enige tijd. We denken over vijf jaar zover te zijn dat de intake aan de balie kan worden afgehandeld.' Een hoge ambitie, zeker omdat aan het Raaks- weggeroepen voor een spoedgeval. Ilse Pastoor won net als vorige week bij de jeugd. Ze bleef Ferry van der Vis net voor. De andere deelnemers hadden het sterke duo al vroeg in de wedstrijd moeten laten gaan. Uitslagen A-poule 1 Jordy Vinke; 2 Ricardo de Graaf: 3. Gauke van Lingen. 4 Jesse Hoven: 5. Jos Huisman; 6 Loek van Vliet; 7. Jan Zijm B-poule 1 Ruben van Vliet; 2. Frans Hopman; 3. Harry Kingma. 4 Benno Dros, 5 Jacco Vinke Jeugd 1 Ilse Pastoor; 2. Ferry van der Vis; 3. Mark Huisman: 4 Kees Winter. 5 Klaas Uit geest, 6. Denise Betsema ken. Dat bij een bouwaanvraag bij voorbeeld ook een sloop-, kap- of milieuvergunning nodig kan zijn, zo dat ook die in behandeling kan wor den genomen. Als alle stukken com pleet zijn, kunnen de mensen aan de balie ze doorsturen, zodat het ver zoek in de backoffice kan worden afgehandeld. Verder willen we er naar toe groeien dat meer producten en diensten direct aan de balie worden verstrekt. Zeg maar: klaar terwijl u wacht. Het eerste willen we dat gaan doen met de parkeervergunnmg.' De nieuwe aanpak vergt een volle dige omschakeling van werken. Om goed op de nieuwe situatie voorbe- Programma afvaltoernooi dinsdag 13 mei Veld A 18.57 H9 Nioz-OSG TESO 19.24 H10 Kobeko-TESO NIOZ 19.51 H12 Autocentr.-Ecotiem Kobeko 20.18 H17 win.H9-Balcken verl.H12 20.45 H18 win.H10-Kobeko verl.H17 21.12 H19 Slock-Tatenhove win.H18 21.39 H20 win.H12-Super verl H19 22.15 Sportshop 2-Cocky's Ernstjan producten die de gemeente levert stap voor stap staan beschreven. Aan het beschrijven van de werk instructie en de productomschrij-vin- gen zijn 2000 uren besteed Deson danks kan het gebeuren dat de me dewerkers aan de balie er met uitko men. In zulke gevallen wordt er een specialist bijgeroepen, één van de ambtenaren die werkzaam zijn in de zogeheten backoffice, dus buiten het gezichtsveld van de klanten. Om te weten of de nieuwe werkwijze naar tevredenheid verloopt, is een sys teem ingevoerd waarmee de kwaliteit van de dienstverlening wordt geregis treerd. Niet iedereen is even optimistisch gestemd. 'Het ziet er allemaal prach tig uit, maar ik moet nog maar zien hoe het straks allemaal gaat lopen als iemand zijn vergunning komt aanvra gen', zegt een wat sceptische amb tenaar. 'Ik denk dat het voor iedereen binnen de organisatie een gewenningsproces is', houdt hij de moed er in. Pennings heeft er alle vertrouwen in. Wat pesterig is de vraag of er met de invoering van de nieuwe systematiek geen brieven meer zoek raken. Pennings: 'Over met al te lange tijd gaan we de cor respondentie inscannen, zodat we geen brieven meer kunnen kwijtra ken. Verder blijven we aan de slag om de afhandeling van correspondentie te verbeteren.' Voor wie, ondanks de fraaie uitvoe ring van het Raaksplein. zijn of haar informatie toch liever thuis vanuit de stoel tot zich neemt, is er de ver nieuwde website van de gemeente. 'De klant kan zelf kiezen via welke weg hij de gemeente benadert: multi- channaling. Door een bezoek, via de telefoon, schriftelijk of via de website', vertelt Van Vooren tijdens een demonstratie van de website. Die biedt een overzicht van alle 250 (Grondgebied). In het virtuele ge meentehuis blijken meer wegen naar Rome te leiden. Bijvoorbeeld via de zoekfunctie. Wie het woord kampe ren intoetst, komt uit bij erfkameren, waarin uitleg wordt gegeven over de vrijstelling voor het kamperen bij de boer. Maar wie van de hoofd rubrieken Publiekszaken intoetst, krijgt een overzicht van de diensten (Servicebalie, Burgerzaken, Belastin gen en Heffingen en Reiniging). Wie Reiniging aanklikt, kan kiezen uit Huishoudelijk afval, Mini-containers, Bedrijfsafval, Grofvuil, Kadavers en andere zaken. Bij het aanklikken van kadavers wordt uitgelegd hoe het ophalen hiervan in zijn werk gaat. De website is zo gemaakt dat ook ongeoefende gebruikers er hun weg kunnen vinden. Om het helemaal makkelijk te maken, kunnen gemeen telijke producten of diensten sinds 1 mei in veertig gevallen via een digitaal formulier worden aangevraagd, bij voorbeeld het ophalen van grofvuil. Het is de bedoeling het aantal aan vragen via internet verder te verho gen. Pennings. 'De website is een manier om de burgers zoveel moge lijk service te bieden, niet om ze uit het gemeentehuis weg te houden. De mensen blijven van harte welkom aan ons mooie Raaksplein.' De Centrale Publieks Balie wordt vrij dag 16 mei officieel geopend. Tekst en foto's Gerard Timmerman De gewoonte om 's morgens naar het gemeentehuis te gaan zit er bij veel Texelaars nog steeds in. Dat merken ze althans op het raadhuis sinds de ingebruikname van de nieuwe centrale publieksbalie. Die is geopend van 9.00 tot 16.00 uur. In de ochtenden was het regelma tig druk en in de middagen zicht baar rustiger. Dat was vooral te merken bij de balie burgerzaken. 'Daar was in de ochtend een keer een wachtrij van dne kwartier, ter wijl je 's middags zo terecht kon', aldus een woordvoerder van de gemeente. De gemeente ver moedt dat veel mensen nog han delen volgens de oude tijden. Voorheen konden Texelaars tot 12.30 uur terecht op het gemeen tehuis om zaken te regelen. 'Maar ze kunnen nu de hele dag terecht. Ook tussen de middag Dan is de publieksbalie ook gewoon ge opend.' Corry van Zevenhoven en Frits Hoge- wind zijn maandagavond tijdens de jaarvergadering van bridgeclub Groot Slem gehuldigd als winnaars van de wintercompetitie. Door in elk van de vier periodes op de tweede plaats te eindigen, behaal den zij het laagste aantal van acht punten. Er werden vier periodes van zes wedstrijden gespeeld. Op de tweede plaats volgde het echtpaar Tine en David Klip met elf punten, Frits Bakker en Derk Heiligers werden derde met zestien punten. De bokaal voor de meeste slemcontracten (der tien) ging naar Margret Elzmga en Dick de Chavonnes. Maandag begint de club met de wekelijkse zomer- drives voor leden en gasten, aanvang 19.30 uur in manege.Akenburg. Veld B 18 57 D9 Otto's-NBC wedstrijdleiding 19.24 D15 I. de Boer-Beverdam verl D9 19.51 G14 Bocksberg Lindeboom verl.G12 20 18 G15 AH-Tatenhove verl.G14 20.45 G16 Rab-NIOZ verl.G15 21.12 G17 Zandbank-win G14 verl.G16 21.39 G18 win.G15-win G16 verlG17 22.06 G19 L&R-Beverdam verl.G18 22 33 G20 De Wit-Rabobank verl.G19 Veld C 18.57 D11 Piranha-Smash Jozefschool 19.24 D12 Jozefschool-Smash K. verl.D11 19.51 D16 Klit 12-Natuurwinkel verl D15 20.18 D17 win.D9-De Krim verl.D16 20.45 D18 Bruintje B-Sfjortshop verl D17 21 12 Dl 9 win.D11 -verl D15 verl D18 21.39 D20 win.D12-verl.D16 verl.D19 22.06 D23 Timmer-Durper Drup verl.D20 22.33 D24 win.D15-win.D16 verl.D23 Wedstrijdleiding Daan en Dick. Eén van de teams van Texel'94 is op een zonovergoten woensdagavond kampioen geworden van de compe titie voor F-pupillen. De trotse voet ballers speelden onder de naam Barcelona. Om niet te hoeven door nummeren, heten de teams met F3 of F5, maar heeft Texel'94 ze vernoemd naar beroemde clubs als Juventus en Liverpool. De laatste competitieronde was erg spannend. Barcelona was favoriet, maar als de ploeg een steekje zou laten vallen, zouden ook Arsenal en Real Madrid nog aan spraak kunnen maken op de titel. Alle titelfavorleten speelden tegelijkertijd op het complex aan de Haffelderweg Na zinderende wedstrijden, met vreugde, tranen en een spetterende ontlading, mocht Barcelona dankzij een 5-2 overwinning op Arsenal de wisselbeker in ontvangst nemen. Juventus werd tweede. Arsenal legde beslag op de derde plaats, voor De Koog F1, Liverpool, Real Madrid, SVO F1SVC F1 en SVO F2. Op de foto poseren (bovenste rij, van links naar rechts) kampioen Joost Venneker. Sjoerd Maat, Daniël Reij. Remco Bruin en coach Afra Dros. Beneden: Sergio Schermer, Jordi Uriot, Casper Dros, Sandor Krafft en Perry Koorn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 7