Tekort op WvG-gelden omgezet in overschot Gemeente moet oude zuivering zuiveren... 'Gemeente voert ruimhartig beleid' DOORGARIÏD RDVERKEER IS GESTREMD VOLG DE BORDEN VOOR ÜE RICHTING Geen doorstart mogelijk voor Redmer IJskaschool IEXELSE J COuranT' - OUDESCHIID NUMMER O T/« 32 DEN BURG NUMMER 3"5t/m 102 DE WRflL NUMMER 103 t/m 2 IQ DEN HOORN NUMMER 2i5t/m \0d0 006TEREHD NUMMER 1091 t/m 20|Ll 006T MUMMER 2015 7m 2133 DE KOOG NUMMER 2133 7m ll\~L D0RPS5TRRRT NUMMER 22|37m36V8 DE COGK6DORP RLLE6M V'R DE VRltNDSCHRP VANRF VUEjLRND Teleurstellend' RNTOQMGQES© 23-0S--03 Welke weg leidt naar Rome? Zorgen OSG Column wekt beroering Over de kop Diner SWOT Groen Zwart Duale stelsel worstelt met kinderziektes VRIJDAG 23 MEI 2003 je veranderingen die vorig jaar verden ingevoerd bij het de- ■laratiesysteem voor gehandicap- envervoer hebben geleid tot la- iere kosten voor de gemeente. Dat ilijkt uit het onderzoek dat de lo kt iale Rekenkamer heeft verricht iaar de Wet voorzieningen Gehan- Vi licapten (WvG). Het rapport werd k>« leze week gepresenteerd aan bur gmeester en wethouders. linds vorig jaar krijgen gehandicap- in niet meer maandelijks een vast iedrag (forfaitair) voor hun ervoerskosten. De gemeenteraad m esloot in november 2001 dat gehan- icapten voortaan alleen de werke- k gemaakte vervoerskosten kunnen eclareren bij de gemeente. Als nkomensgrens werd twee keer het (ettelijk minimumloon (€2135,- per naand) gesteld. )e bezuiniging werd doorgevoerd, n Jjmdat het budget dat de gemeente ta ad voor de Wet voorzieningen Ge- 1,6 andicapten vanaf 1998 tekort begon 9;' schieten. Het aantal mensen dat en beroep deed op de WvG-gelden am jaarlijks toe. De meningen van politieke partijen waren destijds erdeeld over het nieuwe declara- esysteem. Tegelijk met het vaststel- daarvan besloot de raad de Re- enkamer te laten onderzoeken of exel haar zorgplicht adequaat uit- oert binnen de WvG. Tiny Schermerhom, voorzitter van de Rekenkamer overhandigt het onderzoek naar de Wet voorzieningen Gehandicapten aan burgemeester Joke Geldorp. (Foto Jeroen van Hattvm) De Rekenkamer had veei moeite I om gegevens van andere ge- I meente te krijgen voor haar on- I derzoek naar de WvG. Ondanks 1 aandringen stuurden diverse ge- I meenten niks op. Een gemeente I weigerde volgens voorzitter Tiny I Schermerhorn zelfs informatie te I verstrekken. De Rekenkamer had I gegevens nodig, omdat de ge- I meenteraad graag een vergelij- I bug wilde zien met andere ge- 1 meenten. 'Het was erg 1 teleurstellend', aldus Schermer- 1 tam Bjtaonderzoek dat de Reken- I kamem2001 verrichtte naar de I hXMleges op Texel liep zij tegen hetzetfde probleem op. Burge- I meester Joke Geldorp beloofde Itielprobleem aan te kaarten bin- liten het algemeen bestuur van lietgewest. Gemeentesecretaris I Bel Zoon opperde de mogelijk- I ted om de onderzoeken van de I Texelse Rekenkamer naar omlig- Igende gemeenten te sturen, zo- I dat zij weten wat het inhoudt en Ier eventueel ook nog hun voor- Ideel mee kunnen doen. Texel is Ide eerste gemeente in de regio Imet een lokale Rekenkamer. Zij loopt daarmee voor op landelijk ■beleid, omdat gemeenten pas ■vanaf 2006 verplicht zijn een Re- Ikenkamer te hebben. De raad Ikan ermee toetsen op welke Imamer beleid in de praktijk uit- Ipakt. Uit het onderzoek van de Rekenka mer blijkt dat in 2002 voor €157.370,64 werd uitgekeerd voor gemaakte kilometers Het merendeel daarvan betrof autokosten en een klein deel taxikosten. Een jaar eerder besteedde de gemeente nog €329.259,31 aan bijdragen in de vervoerskosten, In het uitkeren van geld voor woningaanpassingen of rolstoelen (ook onderdeel van de WvG) werd niets veranderd. In 2002 keerde de gemeente €230.874,29 uit voor de kosten van rolstoelen (€202.224,23 in 2001) en €86.798,14 voor woningaanpassingen (€72.999,27 in 2001De tekorten op de WvG-gel den zijn volgens de Rekenkamer in middels weer omgezet in een over schot van iets meer dan €260.000.- voor 2002. Volgens de Rekenkamer is dat te danken aan de tijdige bijstel ling van het beleid. Volgens voorzit ter Tiny Schermerhorn van de Reken kamer heeft Texel er achteraf bekeken goed aan gedaan met te beginnen met collectief vervoer. 'Je ziet dat veel gemeenten die dat wel hebben, daar nu weer vanaf begin nen te stappen.' Ruimhartig De Rekenkamer sprak voor haar on derzoek met medewerkers van bu reau Sociale Zaken van de gemeente, het Cliëntenplatform, de GGD, de Thuiszorgwinkel en de directeur van de Stichting Wonen Texel. Op basis daarvan concludeerde zij dat Texel een ruimhartig beleid voert met het verstrekken van voorzieningen. Een ambtenaar is belast met de uitvoering van de WvG en de klanten zijn dik te vreden over die persoon. 'Er is ook sprake van persoonlijke benadering, omdat de ambtenaar op huisbezoek gaat.' Volgens de Rekenkamer is wel sprake van kwetsbaarheid, omdat slechts één ambtenaar zich met de wet bezighoudt. Ander kritiekpunt is dat er met om de zoveel tijd wordt bekeken of de aanpassingen en de rolstoel nog zin hebben. 'In Den Hel der maken we het wel eens mee dat een scootmobiel toch in de schuur blijft staan, omdat de gebruiker er bijvoorbeeld niet goed mee durft om te gaan', aldus één van de andere leden van de Rekenkamer. Volgens de onderzoekers kan ook verbetering worden gevonden in een snellere afwikkeling van advies aanvragen. Cliënten moeten soms tot drie maanden wachten op een aan vraag. Bij de GGD, dat medisch ad vies geeft over een bij de gemeente ingediende aanvraag, is sprake van lange termijnen. De gemeente moet in principe binnen acht weken reage ren. maar kan deze termijn verlengen met vier weken. Volgens de Reken kamer zou onderzocht kunnen wor den of die termijn verkort kan worden. De dienstverlening van de GGD is wel goed. Die wordt verstrekt via het Re gionaal Indicatie Orgaan van Texel en Wieringen. Bij urgente gevallen wacht Sociale Zaken met, maar onderneemt ze op voorhand actie. De Rekenkamer pleit voor de instel ling van een zorgloket bij de centrale publieksbalie, waardoor een aanvra ger een geïntegreerd aanbod van zorg kan worden aangeboden. Vol gens burgemeester Joke Geldorp, die het onderzoek dinsdag in ont vangst nam. is daarover inmiddels een discussie gaande 'Dan krijg je een zorgregisseur met een tentakel bij de gemeente en een tentakel bij de zorgverstrekker. Een persoon neemt de situatie opneemt en kan er daarna voor zorgen dat alles wordt geregeld Volgens het rapport zou er ook meer aandacht mogen worden gegeven aan het bestaan van een cliënten platform 'Dat kan door middel van een folder bij Sociale Zaken.' Het onderzoek naar de WvG was het tweede van de in 2001 benoemde Rekenkamer. Zij onderzocht eerder de hoogte van de bouwleges. Het jeugdbeleid op het eiland is het derde onderwerp waarmee ze aan de slag gaat. Wanneer dat klaar is, kon Schermerhorn nog niet zeggen. Het aanbestedingsbeleid of wegen- beheer op Texel zouden volgens bur gemeester Geldorp aardige onder werpen kunnen zijn voor nieuwe onderzoeken. VERVOLG VAN PAGINA 1 'ierprojecten zijn gereserveerd, or het gezamenlijk gebouw dat er nvankelijk voor de OSG, ROC, rék- en Dansschool en de biblio- zou komen, één van de zes "jerprojecten, had de gemeente fcgeld opgenomen in de begroting, kjens Merkelbach was het echter om over de plannen te praten, dat niet duidelijk is hoe het met de van die projecten staat en hoe- slgeld ervoor beschikbaar is. 'We Sen op het moment niet hoeveel er tasteden is en ook niet welke af raken er al over zijn gemaakt.' "ny Festen (GroenLinks) stelde or een stap verder te gaan en het «lege opdracht te geven om aan te 'en wat de beste oplossing is. 'Wij Ten niet precies hoe het met de nierpro|ecten zit. Laat het college aar met een plan komen.' Afwezig 'eet contact met burgemeester en houders over de OSG en de ferprojecten was met mogelijk tij- lns vergadering, omdat de wet- •ders voortaan alleen nog aanwe- |ziin als de raadsleden daar om ;9en. Dat is ingesteld op verzoek 'de commissievoorzitters. De ver taling is onderdeel van het duale teel. 'dat er geen leden van het college "wezig waren, moesten de raads- e" °P papier formuleren wat zij "tat college wil vragen en welke racht dat zij wil geven. Na enig ■drssie en het aanbrengen van toe bogen, had commissievoorzitter j Vlas op papier staan dèt de |ovoissie zich zorgen maakte over I G, dèt de commissie van het 'Se een beoordeling van de plan nen wilde horen, dat ze informatie wilde over de kanjerprojecten, infor matie over de beschikbare gelden en in hoeverre die al zijn gelabeld en dat het college werd opgedragen aan te geven welke vervolgstappen moeten worden ondernomen. Ook moest er een oplossingstraject worden inge bouwd in de opdracht. Over het tijdstip waarop het college antwoord moest geven, werd even eens gediscussieerd. Hercules wilde het liefst in de volgende commissie vergadering Welzijn al een reactie van b en w. Van anderen mocht het ook later. De precieze formulering van de opdracht aan het college werd daarna aan twijfel onderhevig. Voor gesteld werd eerst om even te schor sen en later om de opdracht uit te tik ken op papier, zodat iedereen hem nog ti|dens de vergadering zou kun nen lezen. Bernadette Nouwen, hoofd van de sector Welzijn en secre taris van de commissie, hakte uitein delijk de knoop door en stelde voor om de opdracht na de vergadering goed op papier te formuleren en dan in de volgende commissie Welzijn opnieuw te behandelen. De raadsle den konden zich daarin vinden, mede omdat de achterban er dan ook nog over kan meepraten 'Dat is beter dan het nu even tussen neus en lippen door te doen', aldus Festen. Vanaf de publieke tribune werd de vergadering met enige verbazing gevolgd door docenten van de OSG. De school had vooraf de hoop geuit dat de po litieke partijen bij de komende begrotingsbehandelingen rekening houden met de school Het college zal de raad voorstellen de Redmer IJska-school in De Waal per 1 augustus definitief op te heffen. Reden is dat het aantal van 31 leerlingen dat nodig is om de thans leegstaande school opnieuw van start te laten gaan, bij lange na niet kan worden gehaald. In maart vorig jaar kwam D66 in de gemeenteraad nog met een motie waarin stond dat al het mogelijke moet worden gedaan om de school te behouden. Dat gebeurde omdat was gebleken dat er ouders waren die hun kinderen naar de Waalder school wilden sturen. De motie werd echter niet ingediend omdat wethou der Nel Eelman al bezig was met een onderzoek naar de levensvatbaar heid en de eventuele doorstart van de school. Dat onderzoek is inmiddels achter de rug en het is duidelijk dat de IJskaschool geen toekomst heeft. Het voedingsgebied is te klem om minimaal 31 kinderen aan te leveren. Het aantal 0 tot 4 jarigen in het voedingsgebied van De Waal was op 1 januari 36. Hiervan zouden er per 1 augustus 9 (de 4-jarigen) in kunnen stromen als ze allemaal naar de Redmer IJskaschool zouden gaan. Ook de dorpscommissie vindt dat het voedingsgebied te klein is om de school een doorstart te kunnen ge ven, temeer daar lang niet alle ouders bereid zijn hun kinderen weer naar de IJskaschool te sturen. Er zijn er ook die het wél willen. Een van de ouders peilde op eigen initiatief de belang stelling en kreeg 14 mondelinge toe zeggingen. Aangezien dat veel te weinig is, kan de gemeenteraad wei nig anders doen dan de school op heffen. Regels Wettelijk is geregeld dat een open bare school wordt opgeheven als gedurende twee achtereenvolgende schooljaren of in het eerste en derde schooljaar van drie achtereen volgende schooljaren het aantal leer lingen telkens minder is geweest dan de opheffingsnorm. Dat betekent dat de IJskaschool na twee of drie jaar waarin de school onder de opheffingsnorm is geweest, zou moeten sluiten. In dit geval wil het ministerie al per t augustus stoppen met de bekostiging van de school omdat er geen enkel kind meer staat ingeschreven. Dat is dus niet volgens de letter van de wet maar alle betrok kenen vinden het reëel. Als de raad de school opheft zal het ministerie bijdragen in de personele lasten die voortkomen uit de vroegtijdige beëindiging van de bekostiging. Dat is niet het geval als de school in stand wordt gelaten. Het einde van de bekostiging betekent dat het rijk na 1 augustus ook met meer betaalt voor gas. licht, water, leermiddelen, meubilair, enz. Omdat er binnen tien kilometer andere scholen voor open baar onderwijs zijn, valt de Waalder school ook niet onder de uitzonderingsbepalingen waaronder feitelijk te kleine scholen soms toch mogen blijven voortbestaan. De voormalige rioolzuivering aan de Pontweg ter hoogte van Den Burg die de gemeente nu als opslagterrein in gebruik heeft, vol doet niet aan de milieueisen. Pro vinciale controleurs stelden 'te kortkomingen' vast. Er werd geen proces verbaal opgemaakt maar de gebreken moeten wel op korte termijn worden opgeheven. De gemeente is daarmee al volop doende maar het kost wel geld: €58.484,-. bereiken en blijft het opslagterrein toch afgesloten. Voorstellen over de definitieve mnch- ting van het terrein waardoor het aan alle eisen voldoet, zijn nog in de maak. Een column van Janien de Bruijn en Pip Barnard van het Cabaret café heeft beroering gewekt on der raadsleden. In het verhaal, dat vrijdag 16 mei in de Texelse Courant stond, nemen Barnard en De Bruijn het doen en laten van de raadsleden tijdens commissievergaderingen op de hak. Raadslid Eric Hercules nam namens de PvdA-fractie afstand van de column tijdens de commissievergadering Welzijn. Hercules zei zich niet te herken nen in de beschrijvingen. 'Het is ongefundeerd en beledigend. We hebben de verantwoordelijkheid genomen om beleid te maken. We zitten hier ook voor de belan gen van Texelse bewoners en niet om over een paar jaar te worden herkozen.' Hij daagde Barnard en De Bruijn via de live uitzending op Radio Texel uit om nog staande de vergadenng langs te komen om te discussië ren over de column. Raadslid Arthur Oosterbaan (GroenLinks) beet eerder al van zich af. Hij wil concrete voorbeelden zien van de draaikonterij en dubbele ton gen waarover wordt geschreven in de column. Een 26-jange inwoonster van Den Burg liep dinsdag aan het eind van de middag een hersenschudding op nadat ze langs de Hoornderweg met haar auto ondersteboven in een droogstaande sloot was beland. Ter hoogte van de Amaliaweg raakte ze door onbekende oorzaak de macht over het stuur kwijt en kwam in de berm terecht. De auto kantelde en kwam ondersteboven tot stilstand. Voorbijgangers belden 1-1-2, waarna hulpverleners snel ter plaatse waren. De auto raakte onherstelbaar be schadigd. De controleurs troffen bij hun bezoek op 24 maart onder andere meer dan 50 m3 zeefresten aan. Dat is gruis, puin, zand e.d. dat na het zeven van grond overblijft. Dit materiaal is inmid dels afgevoerd, kosten €26.034,-. Ook was er teveel composteerbaar mate riaal en stond asfaltgranulaat in open bakken. Verder lagen er vuilniszak ken, een beetje asbest en een dood konijn (I). Een andere tekortkoming was de opslag van grond van vervuilingklasse 1 waaronder een vloeistofdichte vloer had moeten zit ten. Er waren ook aanmerkingen op de orde en netheid in het algemeen. Volgens een gemeentelijke woord voerder is veel van de aantroffen rom mel niet van de gemeente zelf afkom stig maar van anderen die het terrein meestal vrij kunnen betreden. Er moet dus controle op de toegang komen. In het ambtelijk advies stond ook dat een einde moet komen aan de bewoning van het terrein, wat zou betekenen dat Enno Tuinema die al jaren in de bedrijfswoning bij de in gang zit, weg zou moeten. Inmiddels is geregeld dat hij kan blijven zitten Door de afrastering van het terrein te verplaatsen kan Tuinema zijn woning Lasagna met spinazie. Dat staat woensdag 28 mei op het menu van het inmiddels zeer populaire diner van de Stichting Welzijn Ouderen Texel. Uiteraard krijgen de deelne mers ook een nagerecht en een kopje koffie. De prijs van het diner bedraagt €6,50, drankjes zijn voor eigen reke ning. Het diner wordt gehouden in De Buureton aan de Beatrixlaan in Den Burg en begint om 18.00 uur In ver band met de toenemende belang stelling is tijdig reserveren aangebo den. Dat kan via de SWOT, tel. 312696. Redactioneel commentaar Het spannender en daarmee toegankelijker maken van de lokale poli tiek is één van de doelen van het nieuwe duaie stelsel, waarbij de ge meenteraad en het college van b en w uit elkaar zijn gehaald. Maar alle hoop ten spijt is daar tot dusver nog weinig van te merken, of het moet de soms duale verhouding zijn tussen de raadsleden van de coalitie partijen en het college van b en w. Ditmaal hebben de voorzitters van de raadscommissies Weizijn. Grondgebied en Middelen in hun wijsheid besloten dat het college niet meer welkom is bij hun vergadenngen, tenzij er een toelichting nodig is van de wethouder. Doel is dat de raadsleden daardoor meer met eikaar de discussie aangaan. Een goedbedoelde maatregel, maar wel eentje die het tegenovergestelde effect heeft, zo bleek deze week tijdens de raadscommissies Grondge bied en Welzijn. Bij afwezigheid van b en w richtten de raadsleden hun politiek getinte vragen en opmerkingen maar op de wél aanwezige amb tenaren. die zelfs werden verleid om politieke antwoorden te geven. Nu zijn ambtenaren doorgaans goed in staat om de technische en inhou delijke vragen te beantwoorden, maar met lokale politiek mogen ze zich niet bezighouden. Eén van de sectorhoofden op het gemeentehuis zei wat wanhopig het gevoel te hebben er zelf als wethouder te zitten De vragen bleven dus in de lucht hangen, terwijl juist politiek, soms fel ge tinte antwoorden zulke vergadenngen een beet|e boeiend kunnen ma ken. Ditmaal werden de vragen genoteerd. Antwoorden krijgen raadsle den pas tijdens volgende vergaderingen. Dat is nog eens spannend! En de toch al langzame besluitvorming in het raadhuis wordt er nog meer mee vertraagd. Bovendien sluipt het gevaar in het schnftelijk vragen en antwoord geven dat een deel van de politiek aan de openbaarheid wordt onttrokken. En dan kan het moment wel eens aanbreken dat zelfs de lokale pers de vergadenngen gaat mijden. Het wat moeizame proces is ook de betreffende voorzitters niet ontgaan en het laatste woord is er nog niet over gezegd En zo gaat de zoek tocht naar het voeren van een gedegen en toch boeiende politiek ver der. Voor een goede discussie in de raadscommissie is de kwaliteit van het voorzitterschap van groot belang. Dat het daar nog wel eens aan schort, heeft het handievol regelmatige bezoekers van de vergaderin gen de laatste tijd kunnen merken. Verzachtende omstandigheid is na tuurlijk gebrek aan ervaring van de politici. De meesten zitten nog maar kort op het pluche en hebben bovendien te maken met het nieuwe duale stelsel. Wat de onderlinge discussie zeken niet bevordert, is de opstel ling van de zetels in de raad: naast elkaar. Het belemmert politici, die de confrontatie met elkaar aangaan, om elkaar recht in de ogen te kijken. Dat moet dus anders. Tweede voorwaarde is een strakke regie door de voorzitter, die bepaalt wie en hoe lang iemand het woord voert. Of het nu een raadslid of een lid van het college van b en w betreft. Maar dat het heel makkelijk kan zijn om zo nu en dan een wethouder of raadslid direct om een reactie of toelichting te vragen, hebben de vergaderingen van deze week wel duidelijk gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5