COUNTRY fPets Geen vliegverbod boven stiltegebied 'Nieuwe boot echt en beste beslissing COTMNT WÊL 2003 Cjrocn ^wartsj"exels in hart-, Drukte Teso verloopt soepel door warm weer assale steun voor aankoop nieuw schip TEXEL FESTIVAL Ronde om Texel Motie Kamer terzijde gelegd SUPER DE BOER OIO texelse'^courant Geslaagden trekkerrijbewijs Charterschip vastgelopen Elwood in Worsteltent Drankrijder Countryfestival De Toekomst Goud voor Marei lilveren Griffel 'ibeke Roeper ndeelhouders in |/oor vergadering eindigt lange redding DINSDAG 3 JUNI 2003 schijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 111790 AA Den Burg Losse nummers 0,90 -fTf "OT, S»* ivertenties kunnen worden ingeleverd t/m woensdag 4 juni 12.00 uur bij de advertentiebalie van Langeveld de Rooy, Spinbaan 6, tel. 362600, fax 314111. Cjntt ^BarL jrrHi tl ba kart. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6. (Advertentie) Een algeheel vliegverbod voor de kleine luchtvaart boven stilte- gebieden is van de baan. Dat heeft staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Water staat besloten. Het vliegverkeer boven het eiland wordt daardoor niet meer streng aan banden ge legd. 'Dat is een positieve ontwik keling', aldus directeur Ed de Bruijn van de NV Luchtvaartterrein. De Tweede Kamer nam een paar jaar geleden een motie aan, waarin de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat werd opgedragen het ver bod in te stellen. Voor het vliegveld betekende het een fikse bedreiging, omdat er rondom diverse stilte- gebieden zijn. Zowel de gemeente als de provincie sprak zich uit tegen de plannen. In een brief die de staatssecretaris vorige week aan de Kamer stuurde, staat dat het in de praktijk toch te moeilijk is om in de gaten te houden of vliegers zich aan zo'n verbod hou den Volgens Schultz van Haegen is het vanuit de lucht lastig te zien of een bepaald gebied een stiltegebied is en vanaf de grond is het moeilijk te controleren of een piloot boven of langs een stiltegebied vliegt. Daar door is het lastig een eventuele over treding toe te schrijven aan een pi loot. Een verzoek van de Kamer om de minimumvlieghoogte voor kleine luchtvaart in het algemeen te verho gen. is eveneens terzijde geschoven. Volgens de staatssecretaris zou de veiligheid in het geding komen. In het kleine luchtverkeer wordt veel op zicht gevlogen. Daarnaast zouden vliegtuigjes zich op grotere hoogten meer gaan mengen tussen de grotere en de militaire luchtvaart, waardoor de kans op ongelukken zou toene men. De staatssecretaris vindt wel dat het kleine luchtverkeer en de kleine regio nale luchthavens tot meer zelf regulering moeten komen. 'Daarin zou het vliegen over de stiltegebieden in beginsel vermeden moeten wor den en waar dat niet mogelijk is tot een minimum moeten worden terug gebracht.' Mocht dat niet lukken, dan overweegt ze over een paar jaar als nog een vliegverbod in te stellen. De Bruijn wijst erop dat het vliegveld uit eigen beweging al maatregelen Lees verder pagina 5 Op het bedrijf van de familie De Vis ser aan de Redoute slaagden afge lopen zaterdag de volgende kandida ten voor het trekkerrijbewijs: Arno van der Tuijn en Martin Zegers uit Oude- schild, Martijn Huisman en Daan van Schie uit De Koog, Sam van Gerven en Jan-Dirk de Visser uit Den Hoorn en Arthur de Lang uit Dordrecht. Deze laatste deed examen op het eiland omdat hij momenteel een praktijk stage volgt bij Jaap Lap in Den Hoorn. De trekker was beschikbaar gesteld door Piet van Groningen van de Amaliaweg, examinator was J. van Zelm van het Clusiuscollege in Alkmaar. De organisatie was in han den van Dirk de Lugt van het cursus comité. Charterschip de Bruinvis heeft af gelopen weekend ruim dertig uur vastgezeten op het wad, circa vier mijl ten oosten van de vuurtoren. Het schip, met achttien gasten en twee bemanningsleden aan boord, liep vrijdagavond bij hoog water aan de grond. Het schip had vermoede lijk geprobeerd over een bank heen te varen. Zaterdagochtend werd via de Brandaris op Terschelling de hulp van de Beursplein 5 ingeroepen. Doordat de waterstand ter plaatse door de oostenwind erg laag was, kon de reddingboot niet dichter dan 350 meter bij het schip komen. Dat was te ver weg om een sleep- verbinding tot stand te brengen. De Beursplein, onder leiding van schip per Charles Douma, keerde daarna terug naar De Cocksdorp. Zondag ochtend kwam de Bruinvis op eigen kracht weer los. Het schip was onder weg van Texel naar Vlieland. Steffan Smit (piano en zang), Joost Bonenkamp (bas) en oud-Texelaar Bram de Visser (slagwerk) spelen als het trio Elwood zondag eerste Pink sterdag in De Worsteltent aan de Smitsweg in de Dennen. Zij spelen een mix van jazz, blues en rock 'n' roll, veel eigen werk, met hier en daar een cover van AJ Croce en Joe Jackson. Het optreden duurt van 14.00 tot 17.00 uur, bij mooi weer wordt er buiten gespeeld. Een 24-jarige man uit Den Burg is in de nacht van zaterdag op zondag betrapt op rijden onder invloed. Hij blies 335 ug/l, wat betekende dat hij flink wat meer alcohol had genuttigd dan toegestaan in het verkeer. Die overtreding kwam hem te staan op een boete van €190,-. De eerste grote test voor het nood- opstelterrein van bootdienst Teso is goed verlopen. Hoewel er tijdens het Hemelvaartsweekelnde wel wachttij den ontstonden, vormde zich geen file langs de Pontweg en konden na genoeg alle wachtende auto's op het reguliere en het noodopstelterreln worden ondergebracht. Alleen zon dag kwam de rij auto's voorbij de ver keerslichten. Volgens Teso-woord- voerder Alex Cofino zorgde het warme weer voor een goede sprei ding en ontstonden mede daardoor geen lange files. Volgens Cofino was ook de politie zeer tevreden over het verloop. Slechts op het hoogtepunt van de drukte was de inzet van een agent nodig. Verder werd het verkeer begeleid door een viertal medewer kers van Teso. Gemeten aan de Teso- cijfers heeft Texel een druk weekend achter de rug. Het vervoer, in de pe riode van woensdag tot en met zon dag, lag het aantal vervoerde auto's ruim eenentwintig procent hoger dan in het Hemelvaartsweekend van vo rig jaar. Vooral het aantal overgezette rijwielen steeg explosief. In deze ca tegorie was de toename 103,5 pro cent ten opzichte van vorig jaar. Zo als verwacht was zondag de drukte op Texel het grootst. Op het hoogte punt bedroeg de wachttijd toen twee uur. Hoewel de inzet van de reserve boot was gepland tot 16.05 uur werd doorgevaren tot 22.30 uur. Countryliefhebbers en line-dancers komen vrijdag en zaterdag aan hun trekken bij het Countryfestival. Pagina 2 De nooduitgangen, veiligheidsvoor zieningen en zelfs de lichtshow kon den haar goedkeuring dragen, maar de ferme basdreunen in de woens dagavond geopende Toekomst wa ren burgemeester Joke Geldorp te veel. Pagina 4 Marlon Marei heeft afgelopen week end bij de landelijke toestelfinale tur nen twee gouden medailles en een zilveren veroverd. Pagina 7 (Advertentie) ike Roeper heeft voor haar - 5 jaar verschenen boek t' ite peper, scheurbuik over de !de Zilveren Griffel gekregen, aigdboekenprijs werd uitge lid het kader van de Kinder- |l (enweek. Roeper ontving de in de categorie Informatief. I mjs is een stimulans voor de - tndheid van haar boek, waar- pt de uitgever voorbereidingen lo voor de vierde uitgave. f» een overweldigend meerderheid van 1134 tegen 73 imen (4 blanco) hebben de aandeelhouders van Teso gisteravond als een blok achter directeur Rob Wortel eRaad van Commissarissen (RvC) opgesteld. De bui- ewone aandeelhoudersvergadering waartoe Jan Aris jer Slikke het initiatief had genomen werd bezocht door aandeelhouders, die in totaal 1211 stemmen uitbrach- laarmee was gehoor gegeven aan de oproep van pre- it-commissaris Kees Dros om massaal naar de eelhoudersvergadering te komen en steun te betuigen. ders zijn bij Teso het hoogste orgaan Ook Wortel zou later meerdere malen benadrukken de aandeelhouders In hoog aanzien te hebben. Maar Dros gaf ook aan dat diezelfde aandeel houders het beleid van de veerdienst hadden gedelegeerd aan directie en RvC. 'Besluitvorming over beleid hoort in deze vergadering dus niet thuis.' Dros gaf ook aan waarom Teso aanvankelijk geen informatie over de besluitvorming over de aankoop van de nieuwe veerboot naar buiten kon brengen. 'De onderhandelingen wa ren niet openbaar. Meer communica tie zou voor u als aandeelhouder mis schien goed zijn geweest, maar had de positie van Teso tijdens de onder handelingen met sterker gemaakt. die zo'n 700 bezoekers had it, had bij de entree zeven ten (vier voor volmachten en 3 aandeelhouders met pasjes) wat neerkomt op dubbele liteit. Maar zelfs dat aantal kon loorkomen dat er een lange ontstond. De eerste aandeel meldden zich al vijf kwartier jheltijdstip waarop de vergade- fceel zou beginnen. Maar be- irsdie kort voor 20.00 uur arri- «moesten meer dan een uur njstaan alvorens ze naar bin- [taden. Veel aandeelhouders len gebruik gemaakt van de Sjtad om volmachten te ver- Uï deden dat aan mevrouw (Me advocate die door de iras ingehuurd en die dus aowaren. Mr. Geene, die na- Vat der Slikke optrad, moest wmet 15 volmachten. De ove rmachten werden door aan- loders uitgebracht. Teso had er erorgd dat aandeelhouders bij mst met konden frauderen. Dit naar aanleiding van de ratievergadering, waarbij dat in gevallen wél was gebeurd, het oponthoud bij de loketten tos pas tegen 21.00 uur de ver ingopenen. De meeste stoelen op dat moment bezet, een deel van de tribune eveneens, tnderstreepte nog eens graag i te geven aan de wens van andeelhouders voor een extra derinq. 'Want de aandeelhou- Teso had het aantal loketien bij de ingang verdubbeld. We zaten in een moeilijke positie.' Dros gaf aan met het besluit tot aan koop 'in de geest van de statuten' te hebben gehandeld. 'Kwalitatief goed vervoer tegen redelijke prijzen.' Het eerste optreden als president-com missaris werd met een luid applaus door de aandeelhouders beloond. Het was mr. R.A.A. Geene die meteen protest aantekende. 'Dit is een ern stige diskwalificatie van de agenda. Deze vergadering is bedoeld om te laten zien hoe de aandeelhouders over de aanschaf van deze boot den ken. Als ze ermee instemmen, is dat oké, maar ik betwijfel het.' 'Ik weet het wel zeker', diende een Teso-aan- hanger de jurist vanaf de tribune van repliek. Tactisch 'Als Ik het doe, dan doe ik het goed. Ga er dus maar even voor zitten', kondigde directeur Rob Wortel een drie kwartier durende inleiding aan over het beleid inzake de nieuwe veerboot. Hij deed dat aan de hand van een computerpresentatie, die was samengesteld in samenwerking met Peter Dral. Daarin herhaalde Wortel in grote lijnen wat hij en Dros vorige week in een paginagroot arti kel in de Texelse Courant hadden aining met de Beursplein 5 is la9 uitgelopen op een red- ktie van twaalf uur. De red- hot moest tijdens de oefe en schip te hulp schieten. S 101 tgend schipper Peter den was om 13.30 uur uitgevaren oefenen met opstappers 'Klaassen en Remco Geel. Ter van de VL3-boei, zo'n tien mijl "dwesten van de vuurtoren, tt Kustwachtcentrum in Den de hulp in van de Beursplein, ■isboot 'Bullet' uit Den Helder n veertig mijl ten zuidwesten "land motorproblemen gekre- aardoor ze niet meer kon va- iHelderse reddingboot Dorus kon er niet heen, omdat deze iblemen met de motor had. De Wn arriveerde rond 17.50 uur waarna een sleep kon "aangemaakt. Rond 23.30 uur 'Beursplein met de Bullet te- de haven de marinestad. Aan •aidesportvisboot waren drie Omstreeks 1.30 uur keerde u,splein terug bij het boothuis 'Oecksdorp. Voorde ingang van sporthal Ons Genoegen vormde zich gisteravond een lange n/ aandeelhouders. Velen stonden ruim een uur in de rij. gezegd Waarom bijvoorbeeld niet wordt doorgevaren met de 25 jaar oude Molengat en waarom de Johan Friso niet als alternatief wordt geko zen. Tactisch schetste hij aan de ene kant de problemen die Teso zou on dervinden bij doorvaren met de Molengat of de JF. en de voordelen van nieuwbouw. 'Dat lost alle proble men op.' Irritatiegrens Hij liet niet na nadrukkelijk te tonen dat hij aandeelhouders al jaren ach tereen gedetailleerd op de hoogte hield van het besluit tot nieuwbouw en dat dit besluit duidelijk hun eigen keuze was geweest. Inleidingen van vergaderingen vanaf 1997 deed hij nog eens dunnetjes over. Maar - her haling of niet - hij sprak voor een geïnteresseerd publiek, dat adem loos luisterde. Als motief voor het nieuwe schip haalde hij bijvoorbeeld een oud onderzoek aan, met als uit komst dat als Teso op de huidige voet zou doorgaan, de wachttijden rond 2015 zo hoog zijn opgelopen, dat de irritatiegrens van de automobilisten wordt overschreden. Wortel liet ook de verschillende modellen van de veerboot nog eens de revue passe ren, de verschillende proeven, bouw stadia en onderzoeksmodellen. En de criteria bredere opstelstroken, zodat er bijvoorbeeld meer vrachtauto's op konden, een voetgangerslift, een licht interieur (op basis van de enquête), meer zitplaatsen en toegankelijk voor minder validen. Maar bovenal: 'Kwa liteit, veiligheid en continuïteit.' Wortel liet niet na zijn voorganger. Theo Hoogerheide, het krediet te geven voor het feit dat Teso de veer- tarieven de laatste jaren zelfs heeft kunnen verlagen. 'Hij zorgde ervoor dat de vervoersgroei zonder veel extra kosten te maken kon worden opgevangen.' Degene die Wortels stelling dat de tarieven eerder zijn gedaald dan ge groeid niet geloofden, bestookte hij met gedetailleerde cijfers. Over het besluit tot aankoop: 'Ik heb gehan deld in uw belang als aandeelhouder. De nieuwe boot is echt een beste beslissing.' Het daverend applaus aan het eind van Wortels pleidooi liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Voor wie zich zorgen maakt over de voorgenomen doorberekening van Lees verder pagina 5

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 1