COUNTRY
fPets
Geen vliegverbod
boven stiltegebied
'Nieuwe boot echt
en beste beslissing
COTMNT
WÊL 2003
Cjrocn ^wartsj"exels in hart-,
Drukte Teso verloopt
soepel door warm weer
assale steun voor aankoop nieuw schip
TEXEL
FESTIVAL
Ronde om Texel
Motie Kamer terzijde gelegd
SUPER DE BOER
OIO
texelse'^courant
Geslaagden
trekkerrijbewijs
Charterschip
vastgelopen
Elwood in
Worsteltent
Drankrijder
Countryfestival
De Toekomst
Goud voor Marei
lilveren Griffel
'ibeke Roeper
ndeelhouders in
|/oor vergadering
eindigt
lange redding
DINSDAG 3 JUNI 2003
schijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 111790 AA Den Burg
Losse nummers 0,90
-fTf "OT, S»*
ivertenties kunnen worden ingeleverd
t/m woensdag 4 juni 12.00 uur bij de
advertentiebalie van Langeveld de Rooy,
Spinbaan 6, tel. 362600, fax 314111.
Cjntt ^BarL jrrHi tl ba kart.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
(Advertentie)
Een algeheel vliegverbod voor de
kleine luchtvaart boven stilte-
gebieden is van de baan. Dat heeft
staatssecretaris Melanie Schultz
van Haegen van Verkeer en Water
staat besloten. Het vliegverkeer
boven het eiland wordt daardoor
niet meer streng aan banden ge
legd. 'Dat is een positieve ontwik
keling', aldus directeur Ed de
Bruijn van de NV Luchtvaartterrein.
De Tweede Kamer nam een paar jaar
geleden een motie aan, waarin de
toenmalige minister van Verkeer en
Waterstaat werd opgedragen het ver
bod in te stellen. Voor het vliegveld
betekende het een fikse bedreiging,
omdat er rondom diverse stilte-
gebieden zijn. Zowel de gemeente als
de provincie sprak zich uit tegen de
plannen.
In een brief die de staatssecretaris
vorige week aan de Kamer stuurde,
staat dat het in de praktijk toch te
moeilijk is om in de gaten te houden
of vliegers zich aan zo'n verbod hou
den Volgens Schultz van Haegen is
het vanuit de lucht lastig te zien of
een bepaald gebied een stiltegebied
is en vanaf de grond is het moeilijk te
controleren of een piloot boven of
langs een stiltegebied vliegt. Daar
door is het lastig een eventuele over
treding toe te schrijven aan een pi
loot.
Een verzoek van de Kamer om de
minimumvlieghoogte voor kleine
luchtvaart in het algemeen te verho
gen. is eveneens terzijde geschoven.
Volgens de staatssecretaris zou de
veiligheid in het geding komen. In het
kleine luchtverkeer wordt veel op
zicht gevlogen. Daarnaast zouden
vliegtuigjes zich op grotere hoogten
meer gaan mengen tussen de grotere
en de militaire luchtvaart, waardoor
de kans op ongelukken zou toene
men.
De staatssecretaris vindt wel dat het
kleine luchtverkeer en de kleine regio
nale luchthavens tot meer zelf
regulering moeten komen. 'Daarin
zou het vliegen over de stiltegebieden
in beginsel vermeden moeten wor
den en waar dat niet mogelijk is tot
een minimum moeten worden terug
gebracht.' Mocht dat niet lukken, dan
overweegt ze over een paar jaar als
nog een vliegverbod in te stellen.
De Bruijn wijst erop dat het vliegveld
uit eigen beweging al maatregelen
Lees verder pagina 5
Op het bedrijf van de familie De Vis
ser aan de Redoute slaagden afge
lopen zaterdag de volgende kandida
ten voor het trekkerrijbewijs: Arno van
der Tuijn en Martin Zegers uit Oude-
schild, Martijn Huisman en Daan van
Schie uit De Koog, Sam van Gerven
en Jan-Dirk de Visser uit Den Hoorn
en Arthur de Lang uit Dordrecht. Deze
laatste deed examen op het eiland
omdat hij momenteel een praktijk
stage volgt bij Jaap Lap in Den
Hoorn. De trekker was beschikbaar
gesteld door Piet van Groningen van
de Amaliaweg, examinator was J. van
Zelm van het Clusiuscollege in
Alkmaar. De organisatie was in han
den van Dirk de Lugt van het cursus
comité.
Charterschip de Bruinvis heeft af
gelopen weekend ruim dertig uur
vastgezeten op het wad, circa vier
mijl ten oosten van de vuurtoren.
Het schip, met achttien gasten en
twee bemanningsleden aan boord,
liep vrijdagavond bij hoog water aan
de grond. Het schip had vermoede
lijk geprobeerd over een bank heen
te varen. Zaterdagochtend werd via
de Brandaris op Terschelling de hulp
van de Beursplein 5 ingeroepen.
Doordat de waterstand ter plaatse
door de oostenwind erg laag was,
kon de reddingboot niet dichter dan
350 meter bij het schip komen. Dat
was te ver weg om een sleep-
verbinding tot stand te brengen. De
Beursplein, onder leiding van schip
per Charles Douma, keerde daarna
terug naar De Cocksdorp. Zondag
ochtend kwam de Bruinvis op eigen
kracht weer los. Het schip was onder
weg van Texel naar Vlieland.
Steffan Smit (piano en zang), Joost
Bonenkamp (bas) en oud-Texelaar
Bram de Visser (slagwerk) spelen als
het trio Elwood zondag eerste Pink
sterdag in De Worsteltent aan de
Smitsweg in de Dennen. Zij spelen
een mix van jazz, blues en rock 'n'
roll, veel eigen werk, met hier en daar
een cover van AJ Croce en Joe
Jackson. Het optreden duurt van
14.00 tot 17.00 uur, bij mooi weer
wordt er buiten gespeeld.
Een 24-jarige man uit Den Burg is in
de nacht van zaterdag op zondag
betrapt op rijden onder invloed. Hij
blies 335 ug/l, wat betekende dat hij
flink wat meer alcohol had genuttigd
dan toegestaan in het verkeer. Die
overtreding kwam hem te staan op
een boete van €190,-.
De eerste grote test voor het nood-
opstelterrein van bootdienst Teso is
goed verlopen. Hoewel er tijdens het
Hemelvaartsweekelnde wel wachttij
den ontstonden, vormde zich geen
file langs de Pontweg en konden na
genoeg alle wachtende auto's op het
reguliere en het noodopstelterreln
worden ondergebracht. Alleen zon
dag kwam de rij auto's voorbij de ver
keerslichten. Volgens Teso-woord-
voerder Alex Cofino zorgde het
warme weer voor een goede sprei
ding en ontstonden mede daardoor
geen lange files. Volgens Cofino was
ook de politie zeer tevreden over het
verloop. Slechts op het hoogtepunt
van de drukte was de inzet van een
agent nodig. Verder werd het verkeer
begeleid door een viertal medewer
kers van Teso. Gemeten aan de Teso-
cijfers heeft Texel een druk weekend
achter de rug. Het vervoer, in de pe
riode van woensdag tot en met zon
dag, lag het aantal vervoerde auto's
ruim eenentwintig procent hoger dan
in het Hemelvaartsweekend van vo
rig jaar. Vooral het aantal overgezette
rijwielen steeg explosief. In deze ca
tegorie was de toename 103,5 pro
cent ten opzichte van vorig jaar. Zo
als verwacht was zondag de drukte
op Texel het grootst. Op het hoogte
punt bedroeg de wachttijd toen twee
uur. Hoewel de inzet van de reserve
boot was gepland tot 16.05 uur werd
doorgevaren tot 22.30 uur.
Countryliefhebbers en line-dancers
komen vrijdag en zaterdag aan hun
trekken bij het Countryfestival.
Pagina 2
De nooduitgangen, veiligheidsvoor
zieningen en zelfs de lichtshow kon
den haar goedkeuring dragen, maar
de ferme basdreunen in de woens
dagavond geopende Toekomst wa
ren burgemeester Joke Geldorp te
veel. Pagina 4
Marlon Marei heeft afgelopen week
end bij de landelijke toestelfinale tur
nen twee gouden medailles en een
zilveren veroverd. Pagina 7
(Advertentie)
ike Roeper heeft voor haar
- 5 jaar verschenen boek
t' ite peper, scheurbuik over de
!de Zilveren Griffel gekregen,
aigdboekenprijs werd uitge
lid het kader van de Kinder-
|l (enweek. Roeper ontving de
in de categorie Informatief.
I mjs is een stimulans voor de
- tndheid van haar boek, waar-
pt de uitgever voorbereidingen
lo voor de vierde uitgave.
f»
een overweldigend meerderheid van 1134 tegen 73
imen (4 blanco) hebben de aandeelhouders van Teso
gisteravond als een blok achter directeur Rob Wortel
eRaad van Commissarissen (RvC) opgesteld. De bui-
ewone aandeelhoudersvergadering waartoe Jan Aris
jer Slikke het initiatief had genomen werd bezocht door
aandeelhouders, die in totaal 1211 stemmen uitbrach-
laarmee was gehoor gegeven aan de oproep van pre-
it-commissaris Kees Dros om massaal naar de
eelhoudersvergadering te komen en steun te betuigen.
ders zijn bij Teso het hoogste orgaan
Ook Wortel zou later meerdere malen
benadrukken de aandeelhouders In
hoog aanzien te hebben. Maar Dros
gaf ook aan dat diezelfde aandeel
houders het beleid van de veerdienst
hadden gedelegeerd aan directie en
RvC. 'Besluitvorming over beleid
hoort in deze vergadering dus niet
thuis.' Dros gaf ook aan waarom Teso
aanvankelijk geen informatie over de
besluitvorming over de aankoop van
de nieuwe veerboot naar buiten kon
brengen. 'De onderhandelingen wa
ren niet openbaar. Meer communica
tie zou voor u als aandeelhouder mis
schien goed zijn geweest, maar had
de positie van Teso tijdens de onder
handelingen met sterker gemaakt.
die zo'n 700 bezoekers had
it, had bij de entree zeven
ten (vier voor volmachten en 3
aandeelhouders met pasjes)
wat neerkomt op dubbele
liteit. Maar zelfs dat aantal kon
loorkomen dat er een lange
ontstond. De eerste aandeel
meldden zich al vijf kwartier
jheltijdstip waarop de vergade-
fceel zou beginnen. Maar be-
irsdie kort voor 20.00 uur arri-
«moesten meer dan een uur
njstaan alvorens ze naar bin-
[taden. Veel aandeelhouders
len gebruik gemaakt van de
Sjtad om volmachten te ver-
Uï deden dat aan mevrouw
(Me advocate die door de
iras ingehuurd en die dus
aowaren. Mr. Geene, die na-
Vat der Slikke optrad, moest
wmet 15 volmachten. De ove
rmachten werden door aan-
loders uitgebracht. Teso had er
erorgd dat aandeelhouders bij
mst met konden frauderen. Dit
naar aanleiding van de
ratievergadering, waarbij dat in
gevallen wél was gebeurd,
het oponthoud bij de loketten
tos pas tegen 21.00 uur de ver
ingopenen. De meeste stoelen
op dat moment bezet, een
deel van de tribune eveneens,
tnderstreepte nog eens graag
i te geven aan de wens van
andeelhouders voor een extra
derinq. 'Want de aandeelhou- Teso had het aantal loketien bij de ingang verdubbeld.
We zaten in een moeilijke positie.'
Dros gaf aan met het besluit tot aan
koop 'in de geest van de statuten' te
hebben gehandeld. 'Kwalitatief goed
vervoer tegen redelijke prijzen.' Het
eerste optreden als president-com
missaris werd met een luid applaus
door de aandeelhouders beloond.
Het was mr. R.A.A. Geene die meteen
protest aantekende. 'Dit is een ern
stige diskwalificatie van de agenda.
Deze vergadering is bedoeld om te
laten zien hoe de aandeelhouders
over de aanschaf van deze boot den
ken. Als ze ermee instemmen, is dat
oké, maar ik betwijfel het.' 'Ik weet
het wel zeker', diende een Teso-aan-
hanger de jurist vanaf de tribune van
repliek.
Tactisch
'Als Ik het doe, dan doe ik het goed.
Ga er dus maar even voor zitten',
kondigde directeur Rob Wortel een
drie kwartier durende inleiding aan
over het beleid inzake de nieuwe
veerboot. Hij deed dat aan de hand
van een computerpresentatie, die
was samengesteld in samenwerking
met Peter Dral. Daarin herhaalde
Wortel in grote lijnen wat hij en Dros
vorige week in een paginagroot arti
kel in de Texelse Courant hadden
aining met de Beursplein 5 is
la9 uitgelopen op een red-
ktie van twaalf uur. De red-
hot moest tijdens de oefe
en schip te hulp schieten.
S 101
tgend schipper Peter den
was om 13.30 uur uitgevaren
oefenen met opstappers
'Klaassen en Remco Geel. Ter
van de VL3-boei, zo'n tien mijl
"dwesten van de vuurtoren,
tt Kustwachtcentrum in Den
de hulp in van de Beursplein,
■isboot 'Bullet' uit Den Helder
n veertig mijl ten zuidwesten
"land motorproblemen gekre-
aardoor ze niet meer kon va-
iHelderse reddingboot Dorus
kon er niet heen, omdat deze
iblemen met de motor had. De
Wn arriveerde rond 17.50 uur
waarna een sleep kon
"aangemaakt. Rond 23.30 uur
'Beursplein met de Bullet te-
de haven de marinestad. Aan
•aidesportvisboot waren drie
Omstreeks 1.30 uur keerde
u,splein terug bij het boothuis
'Oecksdorp.
Voorde ingang van sporthal Ons Genoegen vormde zich gisteravond een lange n/ aandeelhouders. Velen stonden ruim een uur in de rij.
gezegd Waarom bijvoorbeeld niet
wordt doorgevaren met de 25 jaar
oude Molengat en waarom de Johan
Friso niet als alternatief wordt geko
zen. Tactisch schetste hij aan de ene
kant de problemen die Teso zou on
dervinden bij doorvaren met de
Molengat of de JF. en de voordelen
van nieuwbouw. 'Dat lost alle proble
men op.'
Irritatiegrens
Hij liet niet na nadrukkelijk te tonen
dat hij aandeelhouders al jaren ach
tereen gedetailleerd op de hoogte
hield van het besluit tot nieuwbouw
en dat dit besluit duidelijk hun eigen
keuze was geweest. Inleidingen van
vergaderingen vanaf 1997 deed hij
nog eens dunnetjes over. Maar - her
haling of niet - hij sprak voor een
geïnteresseerd publiek, dat adem
loos luisterde. Als motief voor het
nieuwe schip haalde hij bijvoorbeeld
een oud onderzoek aan, met als uit
komst dat als Teso op de huidige voet
zou doorgaan, de wachttijden rond
2015 zo hoog zijn opgelopen, dat de
irritatiegrens van de automobilisten
wordt overschreden. Wortel liet ook
de verschillende modellen van de
veerboot nog eens de revue passe
ren, de verschillende proeven, bouw
stadia en onderzoeksmodellen. En de
criteria bredere opstelstroken, zodat
er bijvoorbeeld meer vrachtauto's op
konden, een voetgangerslift, een licht
interieur (op basis van de enquête),
meer zitplaatsen en toegankelijk voor
minder validen. Maar bovenal: 'Kwa
liteit, veiligheid en continuïteit.'
Wortel liet niet na zijn voorganger.
Theo Hoogerheide, het krediet te
geven voor het feit dat Teso de veer-
tarieven de laatste jaren zelfs heeft
kunnen verlagen. 'Hij zorgde ervoor
dat de vervoersgroei zonder veel
extra kosten te maken kon worden
opgevangen.'
Degene die Wortels stelling dat de
tarieven eerder zijn gedaald dan ge
groeid niet geloofden, bestookte hij
met gedetailleerde cijfers. Over het
besluit tot aankoop: 'Ik heb gehan
deld in uw belang als aandeelhouder.
De nieuwe boot is echt een beste
beslissing.' Het daverend applaus
aan het eind van Wortels pleidooi liet
aan duidelijkheid niets te wensen
over.
Voor wie zich zorgen maakt over de
voorgenomen doorberekening van
Lees verder pagina 5