Drukbezochte kerkdienst besluit geslaagd fees Harry met 'bellending' door doolhof TEXELSE couRANT DINSDAG 29 JULI 2003 Dominee Barnard gaf de kerkgangers de zegen mee voor een nieuwe week, waarin de opdracht ligt om er iets van te maken. De foto's van Oosterend Present werden ft r i t Harry Bakker uit Den Hoorn is een liefhebber van oude voorwerpen en antieke spelen, zoals hij zelf zegt. Op de markt bij Oosterend Present stond hi) dan ook uitgebreid te snuf felen bij de kraam van Frans Pieterse, die (met accordeon) van alles uit zijn voormalige café De Karseboom te koop aanbood. Na enig afdingen kocht Bakker voor €20,- een 'bellending' dat veertig jaar in het etablissement van Pieterse hing. Zowel de kroegbaas als zijn klanten wisten met hoe zo iets heette of waar het voor diende. Ook Bakker wist met wat het was. Zelfs enkele leden van de Histori sche Vereniging, die de Hoornder zondag in Oosterend trof, en be jaarde kennissen stonden voor een raadsel. Het heeft een lengte van 54 centimeter en bevat nog vier van de zes oorspronkelijke bellen, met allen een doorsnede van vier centimeter. Bakker heeft zijn voordeel gedaan met het 'bellending', door deze mee te nemen in de maïsdoolhof aan de Koningsweg nabij Oosterend. 'le dereen kon horen waar ik wandelde, zodat niemand hoefde te schrikken van mijn snelle pas in het labyrint.' Vraag die resteert: wat is dit? Mo gelijke oplossingen kunnen worden doorgegeven aan Harry Bakker of bij de redactie van deze krant. Foto Joop Pommels) Ruim 350 kerkgangers kwamen naar de feesttent om de <x sche dienst bij te wonen. Oosterenders vissers stelden spectaculaire vangsten ten toon. De jongste jeugd vermaakte zich uitstekend in de draaimolen De visserij werd veelvuldig uitgebeeld in de versierde tuinen van Oosterend. Hard gewerkt was aan herberg 't Kolkje, één van de straatversieringen. gelegenheidsmonnikenkoor Kerkstraat en de Blazerstra; Orde der Strender Broeders v® vrolijke noot, door het lied £r twee monnikenHans en Jog; Jaap Fischer ten gehore te bre De dertienjarige Anna Trap n; solopartij van het meisje dat opschudding in het dorp brack haar rekening. Zij deed dit op mge wi|ze dat het herhaalden omnes gentes (prijst alle volker door de Orde der Strender Bro zelf toegevoegd refrein, doorö tent werd meegezongen Mgc king aan de dienst werd ook ve door de blazersgroep Excels Mirthe Snijders en Kristien Sd die op de dwarsfluit voor een kaal intermezzo zorgden, ft brengst van de collecte was be voor het Texels Diaconaal Pi een oecumenische plan, dat it hulp verleent aan Texelaars moeilijkheden zijn geraakt T het koffiedrinken na de dienst uit de gesprekken dat het imtiab de kerken voor deze dienst do len op prijs werd gesteld. Wellief dat er over vijf jaar een vervi komt... h De jeugdige Jens, een zoon van Edwin en Greetje Boogaard-Witte, was niet we g: bij het moderne landbouwmaterieel dat zaterdag op het feestterrein stond opgei Niemand kon om de tolheffer in de Oranjestraat heen. De oproep van de kerken in het dorp om zondag in een gezamen lijke, oecumenische dienst de feestvreugde van Oosterend Pre sent nog een beetje vast te hou den, bracht velen van over heel Texel in de tent op het feestterrein aan de Koningsweg bijeen. De tachtig klaargezette stoelen boden bij lange na niet genoeg zitplaats aan de grote schare kerkgangers. Inderhaast aangesleepte banken moesten dit probleem oplossen. 'Geweldig, wat een mensen. Dit moeten we meer doen, zo'n tent- dienst,' zei dominee Petra Barnard enthousiast. 'Kerkganger' Arie Brans vulde aan: "t Lóópïe zit er nag in, ze benne hier natuurlijk al vier dage weest.' Daarmee kwam een stijlvol einde aan een zeer geslaagde viering van het dorpsfeest, dat zaterdagavond al of ficieel was afgesloten. Overdag werd het dorp overspoeld door Texelaars en toeristen, die bij duizenden een kijkje namen op de feestmarkt, bij het visroken, het festival Present-pop. de demonstratie van de brandweer, het pony- en autovoetbal, het poppen theater. het optreden van het Vissers koor of de historische modeshow. Daarna was er nog één keer een feestavond in de tent. voordat om middernacht een einde kwam aan het feest, dat voor sommigen best nog een paar uurtjes langer had mogen duren. Evengoed zullen nog heel wat kerkgangers zich even hebben moe ten vermannen om op tijd voor de dienst te zijn Deze werd geleid door de pastores Petra Barnard en Caroline der Neder landen van de Samen op Weg- gemeente van Oosterend. Zij dreig den bij aanvang door een weigerach tige geluidsinstallatie even onver staanbaar te worden. Jelle Vonk, die predikant in Oosterend was vóór Der Nederlanden, was gelukkig ook ter plaatse. Voor hij theologie ging stu deren, was hij elektricien, een vak dat nu goed van pas kwam. 'Dominees en techniek, dat gaat niet goed,' zei hij, en stopte de stekker in het stop contact, waarmee het hele probleem was opgelost. De dienst werd in stijl gehouden: veel kerkgangers waren in historisch kos tuum gekomen, de liturgie was ge drukt in gotisch letterbeeld, er trad een monnikenkoor op en ook de voorgangers waren in (monniks)- kostuum gestoken. Ook het thema van de dienst, psalm 82, gelezen uit de Willibrordvertaling sloot aan bij het Historisch Spel, waarin de opper god spreekt tot de lagere goden en hun ondergang aankondigt om hun onrechtvaardig beleid. Om hun tekortschieten in datgene wat een god tot een God maakt. In de psalm is eveneens sprake van een verteller en een godenvergadering, waarin God oproept nu eindelijk eens recht te doen aan de armen en ellendigen. 'Wij schrijven het jaar des Heren 700, een tijd die de afgelopen dagen in Oosterend tot leven is gekomen,' be gon Der Nederlanden haar toe spraak 'In die tijd bracht de monnik Willibrord het christelijk geloof naar de noordelijke Nederlanden. We schrijven nu het jaar des Heren 2003. De 13-jarige Anne Trap zong tijdens de kerkdienst solo. De bewoners van de Blazerstraat en de Kerkstraat vonden hun eigen voorstellingi mooiste van het hele straattheaterfestival en kropen daarom in de huid van dei. staande jury, om zichzelf flink wat bekers cadeau te doen. Is het ook werkelijk het jaar des He ren?' vroeg zij haar toehoorders. 'Zijn wij bereid op te komen voor hen die geen andere helper meer hebben, willen wi| er zijn voor de ander en helen wat gebroken is? Laten wij fakkeldragers zijn, die mensen een vermoeden geven van een samenle ving waarin de stemloze een stem krijgt. Pas als het recht zegeviert, kunnen wij met recht zeggen. wi| schrijven het ]aar des Heren 2003 Na de preek zorgde het gemaakt door: Corrie Timmer en Joop Rommets.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 6