Drukbezochte kerkdienst besluit geslaagd fees
Harry met 'bellending' door doolhof
TEXELSE couRANT
DINSDAG 29 JULI 2003
Dominee Barnard gaf de kerkgangers de zegen mee voor een
nieuwe week, waarin de opdracht ligt om er iets van te maken.
De foto's van Oosterend Present werden
ft r i t
Harry Bakker uit Den Hoorn is een
liefhebber van oude voorwerpen en
antieke spelen, zoals hij zelf zegt.
Op de markt bij Oosterend Present
stond hi) dan ook uitgebreid te snuf
felen bij de kraam van Frans
Pieterse, die (met accordeon) van
alles uit zijn voormalige café De
Karseboom te koop aanbood. Na
enig afdingen kocht Bakker voor
€20,- een 'bellending' dat veertig
jaar in het etablissement van
Pieterse hing. Zowel de kroegbaas
als zijn klanten wisten met hoe zo
iets heette of waar het voor diende.
Ook Bakker wist met wat het was.
Zelfs enkele leden van de Histori
sche Vereniging, die de Hoornder
zondag in Oosterend trof, en be
jaarde kennissen stonden voor een
raadsel. Het heeft een lengte van 54
centimeter en bevat nog vier van de
zes oorspronkelijke bellen, met allen
een doorsnede van vier centimeter.
Bakker heeft zijn voordeel gedaan
met het 'bellending', door deze mee
te nemen in de maïsdoolhof aan de
Koningsweg nabij Oosterend. 'le
dereen kon horen waar ik wandelde,
zodat niemand hoefde te schrikken
van mijn snelle pas in het labyrint.'
Vraag die resteert: wat is dit? Mo
gelijke oplossingen kunnen worden
doorgegeven aan Harry Bakker of
bij de redactie van deze krant.
Foto Joop Pommels)
Ruim 350 kerkgangers kwamen naar de feesttent om de <x
sche dienst bij te wonen.
Oosterenders vissers stelden spectaculaire vangsten ten toon.
De jongste jeugd vermaakte zich uitstekend in de draaimolen
De visserij werd veelvuldig uitgebeeld in de versierde tuinen van Oosterend. Hard gewerkt was aan herberg 't Kolkje, één van de straatversieringen.
gelegenheidsmonnikenkoor
Kerkstraat en de Blazerstra;
Orde der Strender Broeders v®
vrolijke noot, door het lied £r
twee monnikenHans en Jog;
Jaap Fischer ten gehore te bre
De dertienjarige Anna Trap n;
solopartij van het meisje dat
opschudding in het dorp brack
haar rekening. Zij deed dit op
mge wi|ze dat het herhaalden
omnes gentes (prijst alle volker
door de Orde der Strender Bro
zelf toegevoegd refrein, doorö
tent werd meegezongen Mgc
king aan de dienst werd ook ve
door de blazersgroep Excels
Mirthe Snijders en Kristien Sd
die op de dwarsfluit voor een
kaal intermezzo zorgden, ft
brengst van de collecte was be
voor het Texels Diaconaal Pi
een oecumenische plan, dat it
hulp verleent aan Texelaars
moeilijkheden zijn geraakt T
het koffiedrinken na de dienst
uit de gesprekken dat het imtiab
de kerken voor deze dienst do
len op prijs werd gesteld. Wellief
dat er over vijf jaar een vervi
komt...
h
De jeugdige Jens, een zoon van Edwin en Greetje Boogaard-Witte, was niet we g:
bij het moderne landbouwmaterieel dat zaterdag op het feestterrein stond opgei
Niemand kon om de tolheffer in de Oranjestraat heen.
De oproep van de kerken in het
dorp om zondag in een gezamen
lijke, oecumenische dienst de
feestvreugde van Oosterend Pre
sent nog een beetje vast te hou
den, bracht velen van over heel
Texel in de tent op het feestterrein
aan de Koningsweg bijeen. De
tachtig klaargezette stoelen boden
bij lange na niet genoeg zitplaats
aan de grote schare kerkgangers.
Inderhaast aangesleepte banken
moesten dit probleem oplossen.
'Geweldig, wat een mensen. Dit
moeten we meer doen, zo'n tent-
dienst,' zei dominee Petra Barnard
enthousiast. 'Kerkganger' Arie
Brans vulde aan: "t Lóópïe zit er
nag in, ze benne hier natuurlijk al
vier dage weest.'
Daarmee kwam een stijlvol einde aan
een zeer geslaagde viering van het
dorpsfeest, dat zaterdagavond al of
ficieel was afgesloten. Overdag werd
het dorp overspoeld door Texelaars
en toeristen, die bij duizenden een
kijkje namen op de feestmarkt, bij het
visroken, het festival Present-pop. de
demonstratie van de brandweer, het
pony- en autovoetbal, het poppen
theater. het optreden van het Vissers
koor of de historische modeshow.
Daarna was er nog één keer een
feestavond in de tent. voordat om
middernacht een einde kwam aan het
feest, dat voor sommigen best nog
een paar uurtjes langer had mogen
duren. Evengoed zullen nog heel wat
kerkgangers zich even hebben moe
ten vermannen om op tijd voor de
dienst te zijn
Deze werd geleid door de pastores
Petra Barnard en Caroline der Neder
landen van de Samen op Weg-
gemeente van Oosterend. Zij dreig
den bij aanvang door een weigerach
tige geluidsinstallatie even onver
staanbaar te worden. Jelle Vonk, die
predikant in Oosterend was vóór Der
Nederlanden, was gelukkig ook ter
plaatse. Voor hij theologie ging stu
deren, was hij elektricien, een vak dat
nu goed van pas kwam. 'Dominees
en techniek, dat gaat niet goed,' zei
hij, en stopte de stekker in het stop
contact, waarmee het hele probleem
was opgelost.
De dienst werd in stijl gehouden: veel
kerkgangers waren in historisch kos
tuum gekomen, de liturgie was ge
drukt in gotisch letterbeeld, er trad
een monnikenkoor op en ook de
voorgangers waren in (monniks)-
kostuum gestoken. Ook het thema
van de dienst, psalm 82, gelezen uit
de Willibrordvertaling sloot aan bij
het Historisch Spel, waarin de opper
god spreekt tot de lagere goden en
hun ondergang aankondigt om hun
onrechtvaardig beleid. Om hun
tekortschieten in datgene wat een
god tot een God maakt. In de psalm
is eveneens sprake van een verteller
en een godenvergadering, waarin
God oproept nu eindelijk eens recht
te doen aan de armen en ellendigen.
'Wij schrijven het jaar des Heren 700,
een tijd die de afgelopen dagen in
Oosterend tot leven is gekomen,' be
gon Der Nederlanden haar toe
spraak 'In die tijd bracht de monnik
Willibrord het christelijk geloof naar
de noordelijke Nederlanden. We
schrijven nu het jaar des Heren 2003.
De 13-jarige Anne Trap zong tijdens de kerkdienst solo.
De bewoners van de Blazerstraat en de Kerkstraat vonden hun eigen voorstellingi
mooiste van het hele straattheaterfestival en kropen daarom in de huid van dei.
staande jury, om zichzelf flink wat bekers cadeau te doen.
Is het ook werkelijk het jaar des He
ren?' vroeg zij haar toehoorders. 'Zijn
wij bereid op te komen voor hen die
geen andere helper meer hebben,
willen wi| er zijn voor de ander en
helen wat gebroken is? Laten wij
fakkeldragers zijn, die mensen een
vermoeden geven van een samenle
ving waarin de stemloze een stem
krijgt. Pas als het recht zegeviert,
kunnen wij met recht zeggen. wi|
schrijven het ]aar des Heren 2003
Na de preek zorgde het
gemaakt door: Corrie Timmer en Joop Rommets.