Iwliillil Europese subsidie informatiezuilen Buurt tegen omdraaien van eenrichtingsverkeer Project volgend jaar in werking Bewoners willen einde aan verkeersoverlast fa. A* kon*®» au06 W» OOSST ffeU Prutst, Branden rauwe ganzen Subsidie voor De Lieuw Janneke Kampstra kampioen putten Nu tot 3500,- voordeel op een nieuwe Opel. OPEL DEALER RENTENAAR TEXELSE J COURANT nternieuwe keuken van zwembad Calluna brandde uit. (Folo MrChlol Dekker) VERVOLG VAN PAGINA 1 Ilammen zaten dicht bi) het dak. ,ad volgens mij geen minuut lan- Kjeten duren of de hele zaak had ■gelegen. We zijn wat dat betreft «het oog van de naald gegaan.' Brandweer sloot de slang aan op irandkraan aan de andere kant Ie Pontweg. Doordat de Teso- op ongeveer hetzelfde moment |Horntje afmeerde, ontstond een file. Door middel van rubberen jetjes, waar de auto's stapvoets ieen reden, werd de voertuigen lelijk doorgang verschaft, [woont met zijn familie inmiddels m caravan naast de boerderij, waren net terug van vakantie, idatwas een gelukje. Ik vind het lig om dicht bij huis te zitten. Niet voor het vee, maar ook omdat zicht heb op wat er allemaal irt Je wordt er moedeloos van. |hele huis zit onder het roet. De ide is niet te bepalen en hoe lang Ischoonmaken duurt kan ik ook leggen. De schade-experts kun- er nog geen zinnig woord over len. Onze hele inboedel wordt ingemaakt door gespeciali- lebedrijven. Met een chemisch schijnen ze alles te kunnen i. Meubelen, elektrische ap- len, boeken, alles halen ze op. ,s treurig maar we moeten af ten.' Calluna fegenwoordiger van reinigings- liBelfor uit Alkmaar had eerder een bezoek gebracht aan tol Calluna nabi| De Koog. 'tei zondagochtend omstreeks cirbrand uit in de gloednieuwe Een kapotte thermostaat gebouw. Bij een nieuwe keuken laat ik ook een sprinklerinstallatie met poederblusser installeren. Dat spaart een hoop ellende.' Hoppenbrouwers toonde zich con tent over de nazorg van de brand. 'Omdat het een middelgrote brand was, werd ook de burgemeester in geschakeld. Die zegde toe dat ik bij problemen altijd kon terugvallen op haar en het college. Dat vond ik erg prettig.' Maandag kwamen naast de schade-experts ook brandweerlie den luchtmonsters nemen. De kwa liteit van het zwemwater was inmid dels weer in orde, het zwembad gebouw moest echter door een spe ciaal team worden gereinigd. 'De kassasystemen en computers zitten vol as en roet. Overal in het zwembad hangt die brandlucht. We zijn goed aan het ventileren met onder andere twee blowers.' Strop Hoppenbrouwers kon gisteren nog met zeggen wanneer Calluna weer opengaat. 'Het is een strop voor het zwembad en een strop voor de toe risten op Texel. We proberen nu te regelen dat de gasten van het Kust- park gratis bij Molenkoog kunnen zwemmen. Ook voor de abonne menthouders zullen we een oplos sing zoeken Je staat er helemaal met bij stil dat zoiets kan gebeuren. We Bewoners van de Binsbergen- straat, Brouwerstraat en de Thijs- selaan in Den Burg willen dat er een eind komt aan de overlast van verkeer in die straten. Ze hebben de gemeente verzocht het een richtingsverkeer in de Binsber- genstraat en de Brouwerstraat niet om te draaien, omdat dat volgens hen slechts nieuwe gevaarlijke si tuaties in de hand werkt. De bewo ners willen ook dat de parkeer overlast een halt wordt toege roepen. Burgemeester en wethouders willen het eenrichtingsverkeer in de Brou werstraat en de Binsbergenstraat omdraaien, zodat voertuigen voortaan van de Wilhelminalaan naar de Thijsselaan moeten rijden. Daar door zou een betere afvloeiing van het laatste deel van de Wilhelmina laan op gang moeten worden ge bracht. Daar hoopt het verkeer zich nu regelmatig op, doordat automobi listen denken dat ze bij het parkeer terrein van Albert Heijn niet meer ver der kunnen rijden. Bijkomend probleem is dat op die plaats ook de af- en toeritten van het parkeerterrein van de Aldi liggen. Een ander pro bleem is dat veel mensen hun auto in één van de straten parkeren, omdat ze daar niet hoeven te betalen. Namens zo'n twintig omwonenden sprak bewoner Nils Lely van de Thi|sselaan gisteren met wethouder Corry Heijne (verkeer) over de knel- hebben zo veel rook- en roetschade. Ik was erg blij dat de brandweer zo snel ter plaatse was, want ik moet er niet aan denken dat het vijf minuten langer had geduurd. Het werd echt serieus genomen.' z£§<feroor een oververhitte frituur. zette vervolgens ook de twee im§iefrituurpannen in brand. Op het wit van de brand waren er drie ekers in het zwembad en zaten g gasten van Kustpark Texel leJtiet ontbijt. Het personeel han- a ivolgens Hoppenbrouwers zeer h sat. 'Op het moment dat de ja Iwerd ontdekt sloegen de vlam- anderhalve meter uit de frituur. ie ishet echt inpakken en wegwe- 2i Deuren dicht, ventilatie uit, ont- irn in, brandweer bellen, het was va aal zeer netjes geregeld.' IIde brandweer onderweg was, eflnen de vlammen door het dak. iuken brandde volledig uit. 'Ge- hebben we het brandweer- .sover de inrichting opgevolgd, adden brandwerende deuren en huur tussen het zwembad en het Bij Calluna maakten de spuitgasten ook gebruik van de ladderwagen. (Foto DeUer) VERVOLG VAN PAGINA 1 eti is zijn er voor zo'n plan geen ilijke regels. Daarom moeten we uitoefenen op de overheid.' De op één van de borden ('Wist u 'eidevogels ook niet meer willen len waar grauwe ganzen zit- insinueert dat het beleid van monumenten averechts zou in. Menkveld: 'Onzin. De gan- rauden het riet juist weg, waar- ze opener worden en dus aan- lelijker voor weidevogels Teksten als 'Bent u ook donateur van dit ganzengezeur' en 'Ganzenfokkerij Waalenburg' laten aan duidelijkheid niets over: Lap wijst Natuur monumenten aan als hoofdschuldige van de vraatzucht in zijn percelen. Menkveld zegt zich de frustratie van de getroffen landbouwer wel te kun nen voorstellen. 'Het ganzen- probleem is voor iedereen vervelend. Wij willen de populatie in stand hou den, de boeren balen dat hun gewas wordt opgegeten en het systeem met de vergoeding van de schade loopt nog niet goed. Maar ik had liever dat die betreffende boer met mij was komen praten dan zo'n actie te be ginnen.' Lap: 'Er is al zoveel gepraat, ook door de WLTO. De jagers doen hun best om de ganzen te veriagen, maar des ondanks zitten wij met veel schade. Nu is het tijd voor actie. Ik doe dit dan wel in mijn eentje, ik weet zeker dat ik niet alleen sta. Het probleem is dat een groot deel van de boerenstand bij Natuurmonumenten is geweest om het land te koop aan te bieden. Want ze bieden pittige prijzen. Daarom wil len ze de vereniging niet tegen zich in het harnas jagen.' Lap, die de ar gumenten van Natuurmonumenten sterk in twijfel trekt, zegt in het open baar graag de discussie aan te willen gaan met Menkveld. punten. Ook hebben de omwonen den een brief gestuurd aan het col lege van burgemeester en wethou ders en de politieke partijen, waarin ze hun zorgen uiten. Lely: 'Ik had fo to's meegenomen om te laten zien wat voor problemen er soms zijn. Vorige week donderdag moest zelfs de politie eraan te pas komen, omdat een vrachtwagen van Albert Heijn met verder kon rijden, omdat er au to's in de weg stonden. We maken het ook vaak mee dat mensen in de Binsbergenstraat en de Brouwer straat tegen het verkeer inrijden of er hard achteruit rijden om weg te ko men. En met geparkeerde auto's is het soms zo druk dat mensen met een rollator geen plek meer kunnen vinden om van de stoep af te komen. Ook zijn er al meerdere katten dood gereden.' Door de drukte hebben bewoners zelf vaak de grootste moeite een parkeer plaats te vinden. 'Dat was al zo, maar wordt steeds erger. Dat is nu al van de Pasen tot de herfst en met de kerst begint het weer. Dat is gemid deld negen maanden per jaar.' Om draaien van de rijrichting zou volgens de bewoners ook een verhoogd risico kunnen opleveren voor kinderen die spelen in de speeltuin op de hoek van de Thiisselaan en de Binsbergen straat. 'Op die plaats bevindt zich de uitgang. Het is vaak al niet overzich telijk door geparkeerde auto's en als verkeer daar straks de Binsbergen straat zou kunnen inrijden, wordt het er zeker niet beter op.' Voorstellen Tijdens het gesprek met wethouder Heijne kwam een aantal alternatieve voorstellen op tafel die de bewoners hadden bedacht om de druk op de wijk weg te nemen. Volgens hen zou het vanuit de Wilhelminalaan nog al leen mogelijk moeten worden om het parkeerterrein van Albert Heijn op te rijden. 'Je zou in de Wilhelminalaan bij het parkeerterrein een dusdanig scherpe bocht kunnen maken, dat het niet meer mogelijk wordt om te rug te rijden.' De bewoners verbazen zich erover dat er nu een bordje doodlopende weg aan het einde van de Wilhelminalaan staat, terwijl het verkeer via het parkeerterrein ge woon kan doorrijden naar de Waal- derstraat. Het parkeerterrein verlaten zou vol gens de bewoners nog alleen via de Waalderstraat moeten kunnen. Bij die straat zouden de ingang en de uit gang gescheiden moeten worden. Naast Sonnevanck zou de uitgang moeten komen en ter hoogte van de Burgerhoutstraat de ingang. 'En dat moet dan ook duidelijk worden aan gegeven', aldus Lely. De bewoners stellen ook voor een zogeheten blauwe zone in te stellen in de wijk, zodat automobilisten ontmoedigd worden er hun auto neer te zetten. 'De gemeente streeft er toch naar om de straten binnen de ring autoluw te maken.' Volgens zowel Lely als wethouder Heijne was het een goed gesprek. Concrete toezeggingen werden met gedaan. 'Maar ze hadden wel een goede insteek, doordat ze zelf met ideeën waren gekomen', aldus Heijne. Volgens haar en een ambte naar van de sector Grondgebied die bij het gesprek aanwezig was, kleven er enkele 'maren' aan de voorstellen. 'Het instellen van een blauwe zone helpt niet zoveel, omdat dan nóg ie dereen er kan staan.' Volgens Lely zou dan desnoods betaald parkeren mogen worden ingevoerd in de wijk. 'Ik heb van diverse bewoners ge hoord dat zij er geen moeite mee zou den hebben om een parkeerkaart aan te schaffen, als ze maar van de pro blemen af zijn.' Overzicht van de straten nabij het parkeerterrein van Albert Heijn. Verkeer verbieden om vanaf het par keerterrein bij Albert Heijn de Wilhel minalaan in te rijden, moet volgens Heijne ook afdwingbaar kunnen wor den gemaakt. 'Het is maar een paar meter die het parkeerterrein scheidt van de Wilhelminalaan en niet ieder een houdt zich aan de regels.' Een aparte ingang voor het parkeerterrein tegenover de Burgerhoutstraat levert volgens de wethouder ook nadelen op. 'Die zou dan op gelijke hoogte als de Wilhelminalaan komen, waardoor je een soort doorgaande weg zou creëren tussen beide straten.' Het parkeerterrein bij de Albert Heijn werd vorig jaar onder meer heringericht om verkeer tussen de Waalderstraat en de Wilhelminalaan te verminderen. Daarvoor werd een constructie be dacht, waarin beide straten overgin gen in het nieuwe parkeerterrein. Voordat dat er was, konden automo bilisten daar nog gratis staan. Alleen mensen die op het terreintje dat te gen de Albert Heijn aan lag parkeer den, moesten betalen. Seizoen Volgens Heijne is het besluit om het eenrichtingsverkeer om te draaien tot in ieder geval na het seizoen niet meer aan de orde. Het college wil nog wel de toegang bij Sonnevanck aan passen, om de circulatie op het par keerterrein beter te laten verlopen. In het najaar presenteert het college parkeerplannen die in een com missievergadering worden bespro ken. 'Dan kunnen omwonenden ook nog inspreken. Er zijn meer mensen die mij benaderd hebben over het zelfde onderwerp. Ik heb gisteren ook laten weten dat het in een breder verband moet worden gezien.' Tij dens het gesprek verzocht Lely ook om de bewoners inspraak te geven als de Thijsselaan wordt herïngencht. Heijne zegde dat toe, maar kon nog niet zeggen wanneer die herinrichting aan de orde is. De gemeente is daar voor afhankelijk van subsidie van de provincie (de zogeheten GDU-gel- den) en de Thijsselaan komt daar vooralsnog niet voor in aanmerking. De bewoners van de Thijsselaan, Brouwerstraat en Binsbergenstraat hebben ook contact gehad met verkeersorganisatie 3VO. Een des kundige komt binnenkort in de wijk kijken om een advies op te stellen Doordat de brandslang over de Pontweg moest, ontstond een file van het verkeer dat van de boot kwam. (Foto Michiel Dekker) perceel tarwe nabij natuurmonument en broedkolonie Waalenburg laat aan duidelijkheid niets te wensen over. (Foto Gerard Timmerman) Het Europees subsidieprogramma Leader Plus heeft €112.000,- toe gekend aan de Stichting Duurzaam Texel voor de ontwikkeling van een digitaal informatienetwerk op het eiland. In totaal is daar ongeveer €300.000,- mee gemoeid. Het net werk moet volgend jaar in werking treden. Het informatienetwerk bestaat onder meer uit vier decentrale informatie punten die bij de campings Loods mansduin (Den Hoorn), Kogerstrand (De Koog) en De Krim (De Cocks- dorp) en bij de VW in Den Burg wor- Agrarische natuurvereniging De Lieuw heeft een subsidie van €7800,- gekregen van het Euro pees subsidieprogramma Leader Plus voor een zogeheten Geogra fisch Informatie Systeem (GIS). Daarmee kan de administratie van De Lieuw worden geautomati seerd. De Lieuw en een zustervereniging in Noord-Holland zijn de eerste twee natuurverenigingen in Nederland die werken met een GIS, dat de overkoe pelende organisatie In Natura spe ciaal heeft laten ontwikkelen voor agrarisch natuurbeheer. Bedoeling is dat De Lieuw en de andere vereniging beki|ken hoe het systeem werkt, zo dat het volgend jaar bij alle agrarische natuurverenigingen kan worden inge voerd. Met behulp van het GIS kunnen de gegevens van de deelnemende agrariërs beter worden bijgehouden. Op Texel zijn zo'n 150 boeren aange sloten bij De Lieuw. 'Op papier is het handmatig niet meer bij te houden welke contracten er met hen allemaal zijn afgesloten', zegt secretaris Ineke Hin. 'Het GIS bestaat uit een kaart systeem, waarop je percelen kunt aanklikken en dan krijg je van het gewenste perceel meteen alle gege vens. Je kunt ook gegevens combi neren of selecteren, waardoor je bij voorbeeld kunt zien hoeveel kolken er zijn.' Volgens Hm heeft het systeem aanvankelijk veel werk opgeleverd, omdat alle gegevens moesten wor den ingevoerd. Aan de andere kant biedt het volgens haar wel meer over zicht. 'We kwamen erachter dat voor sommige percelen twee contracten waren afgesloten. De computer haalt zulke doublures er meteen uit.' Ze verwacht dat het GIS uiteindelijk de nodige voordelen zal opleveren. 'Je hebt het ook nodig bij het aanvragen van subsidie. Daarvoor moet soms zeer specialistische informatie wor den ingevuld.' den geplaatst. Bedoeling is dat dat gebeurt in het voorjaar van 2004. Vóór het begin van het nieuwe hoog seizoen moet het operationeel zijn. Toeristen en Texelaars kunnen er dan terecht voor allerhande informatie over het eiland. Aan het project wordt gewerkt door Staatsbosbeheer, EcoMare, nationaal park Duinen van Texel, Natuurmonumenten, de VW en de gemeente. De stichting Duur zaam Texel heeft een coördinerende rol. Bij de zuilen moeten bezoekers on der meer informatie kunnen opvragen over vertrektijden van lijndiensten, openingstijden van bezienswaardig heden, uitgaansmogelijkheden, de horeca, evenementen en fietsverhuur. Ook komt er informatie die gericht is op natuur, milieu en duurzaamheid. In opdracht van de betrokken partners wordt momenteel onderzocht op welke manier de informatie het beste kan worden aangeboden 'Er is al veel informatie beschikbaar bij de deelnemers', zegt projectleider Ivo Mol van EcoMare. 'Het is de bedoe ling dat die straks allemaal in éen gecombineerde databank terecht komt en vandaar naar de toerist wordt geleid.' Uitgangspunt is dat een gebruiker op een vraag meteen een duidelijk ant woord krijgt en niet veel hoeft te gaan zoeken. Met een bezoekje aan de zuil moet iemand in een handomdraai onder meer kunnen achterhalen aan welke excursies hij of zij bijvoorbeeld kan deelnemen en of er nog een plaatsie vrij is. Mol: 'Als je het verge lijkt met internet, is het verschil dat de informatie meteen beschikbaar is. Als je bij internet informatie opvraagt, krijg je altijd eerst een aantal websites waaruit je moet kiezen om verder te komen.' De betrokken partners laten ook onderzoeken of de informatie zuilen wireless (draadloos) in contact kunnen komen te staan met een moederstation en hoe ze zo robuust mogelijk gemaakt kunnen worden. Er wordt eveneens bekeken op welke manier de informatie het beste kan worden samengesteld. Volgens voorzitter Kees Dros van de Stichting Duurzaam Texel is het de bedoeling om het digitale informatie netwerk in de toekomst verder uit te breiden. De gedachte is dat het ook bij logiesverstrekkers mogelijk moet worden om van het informatiesys teem gebruik te maken. Ook de soor ten aangeboden informatie moeten kunnen worden uitgebreid. Het Texelse bedrijfsleven heeft voor ruim €100.000,- aan uren en financiën toe gezegd aan het project. De provincie geeft een subsidie van €30.000.- en Duurzaam Texel heeft een soortgelijk bedrag beschikbaar gesteld uit haar budget. Volgens Dros is het opzetten van het systeem financieel het om vangrijkste project waar Duur zaam Texel momenteel bij betrokken is. Onder leiding van Bob en Aya Coutinho werd afgelopen weekend op de oefengreen van de Texelse golfbaan een putwedstrijd gehouden ten bate van de Stichting Handicart. Vijf van de 33 deelnemers slaagden er in de bal in één keer te putten. In de tweede ronde slaagde geen van hen erin deze prestatie te evenaren. Jannek Kampstra kwam het dichtst bij de hole en won hiermee de wed strijd. De wedstrijd leverde €120,-op voor de Stichting Handicart. Deze zomer kan nu al niet meer stuk. Want Opel heeft weer XXL Summer Sale. En dat betekent dat u nu een nieuwe Opel uit voorraad kunt kopen met 'n voordeel oplopend tot 3500,-'. Ga dus snel naar de Opel dealer, want dit is hét moment om toe te slaan. Oosterend, S 318000, www.opelrentenaar.nl DINSDAG 5 AUGUSTUS 2003

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5