Iwliillil
Europese subsidie
informatiezuilen
Buurt tegen omdraaien
van eenrichtingsverkeer
Project volgend jaar in werking
Bewoners willen einde aan verkeersoverlast
fa. A* kon*®»
au06 W»
OOSST ffeU
Prutst,
Branden
rauwe ganzen
Subsidie voor
De Lieuw
Janneke Kampstra
kampioen putten
Nu tot 3500,- voordeel op een nieuwe Opel.
OPEL DEALER RENTENAAR
TEXELSE J COURANT
nternieuwe keuken van zwembad Calluna brandde uit.
(Folo MrChlol Dekker)
VERVOLG VAN PAGINA 1
Ilammen zaten dicht bi) het dak.
,ad volgens mij geen minuut lan-
Kjeten duren of de hele zaak had
■gelegen. We zijn wat dat betreft
«het oog van de naald gegaan.'
Brandweer sloot de slang aan op
irandkraan aan de andere kant
Ie Pontweg. Doordat de Teso-
op ongeveer hetzelfde moment
|Horntje afmeerde, ontstond een
file. Door middel van rubberen
jetjes, waar de auto's stapvoets
ieen reden, werd de voertuigen
lelijk doorgang verschaft,
[woont met zijn familie inmiddels
m caravan naast de boerderij,
waren net terug van vakantie,
idatwas een gelukje. Ik vind het
lig om dicht bij huis te zitten. Niet
voor het vee, maar ook omdat
zicht heb op wat er allemaal
irt Je wordt er moedeloos van.
|hele huis zit onder het roet. De
ide is niet te bepalen en hoe lang
Ischoonmaken duurt kan ik ook
leggen. De schade-experts kun-
er nog geen zinnig woord over
len. Onze hele inboedel wordt
ingemaakt door gespeciali-
lebedrijven. Met een chemisch
schijnen ze alles te kunnen
i. Meubelen, elektrische ap-
len, boeken, alles halen ze op.
,s treurig maar we moeten af
ten.'
Calluna
fegenwoordiger van reinigings-
liBelfor uit Alkmaar had eerder
een bezoek gebracht aan
tol Calluna nabi| De Koog.
'tei zondagochtend omstreeks
cirbrand uit in de gloednieuwe
Een kapotte thermostaat
gebouw. Bij een nieuwe keuken laat
ik ook een sprinklerinstallatie met
poederblusser installeren. Dat spaart
een hoop ellende.'
Hoppenbrouwers toonde zich con
tent over de nazorg van de brand.
'Omdat het een middelgrote brand
was, werd ook de burgemeester in
geschakeld. Die zegde toe dat ik bij
problemen altijd kon terugvallen op
haar en het college. Dat vond ik erg
prettig.' Maandag kwamen naast de
schade-experts ook brandweerlie
den luchtmonsters nemen. De kwa
liteit van het zwemwater was inmid
dels weer in orde, het zwembad
gebouw moest echter door een spe
ciaal team worden gereinigd. 'De
kassasystemen en computers zitten
vol as en roet. Overal in het zwembad
hangt die brandlucht. We zijn goed
aan het ventileren met onder andere
twee blowers.'
Strop
Hoppenbrouwers kon gisteren nog
met zeggen wanneer Calluna weer
opengaat. 'Het is een strop voor het
zwembad en een strop voor de toe
risten op Texel. We proberen nu te
regelen dat de gasten van het Kust-
park gratis bij Molenkoog kunnen
zwemmen. Ook voor de abonne
menthouders zullen we een oplos
sing zoeken Je staat er helemaal met
bij stil dat zoiets kan gebeuren. We
Bewoners van de Binsbergen-
straat, Brouwerstraat en de Thijs-
selaan in Den Burg willen dat er
een eind komt aan de overlast van
verkeer in die straten. Ze hebben
de gemeente verzocht het een
richtingsverkeer in de Binsber-
genstraat en de Brouwerstraat niet
om te draaien, omdat dat volgens
hen slechts nieuwe gevaarlijke si
tuaties in de hand werkt. De bewo
ners willen ook dat de parkeer
overlast een halt wordt toege
roepen.
Burgemeester en wethouders willen
het eenrichtingsverkeer in de Brou
werstraat en de Binsbergenstraat
omdraaien, zodat voertuigen
voortaan van de Wilhelminalaan naar
de Thijsselaan moeten rijden. Daar
door zou een betere afvloeiing van
het laatste deel van de Wilhelmina
laan op gang moeten worden ge
bracht. Daar hoopt het verkeer zich
nu regelmatig op, doordat automobi
listen denken dat ze bij het parkeer
terrein van Albert Heijn niet meer ver
der kunnen rijden. Bijkomend
probleem is dat op die plaats ook de
af- en toeritten van het parkeerterrein
van de Aldi liggen. Een ander pro
bleem is dat veel mensen hun auto in
één van de straten parkeren, omdat
ze daar niet hoeven te betalen.
Namens zo'n twintig omwonenden
sprak bewoner Nils Lely van de
Thi|sselaan gisteren met wethouder
Corry Heijne (verkeer) over de knel-
hebben zo veel rook- en roetschade.
Ik was erg blij dat de brandweer zo
snel ter plaatse was, want ik moet er
niet aan denken dat het vijf minuten
langer had geduurd. Het werd echt
serieus genomen.'
z£§<feroor een oververhitte frituur.
zette vervolgens ook de twee
im§iefrituurpannen in brand. Op het
wit van de brand waren er drie
ekers in het zwembad en zaten
g gasten van Kustpark Texel
leJtiet ontbijt. Het personeel han-
a ivolgens Hoppenbrouwers zeer
h sat. 'Op het moment dat de
ja Iwerd ontdekt sloegen de vlam-
anderhalve meter uit de frituur.
ie ishet echt inpakken en wegwe-
2i Deuren dicht, ventilatie uit, ont-
irn in, brandweer bellen, het was
va aal zeer netjes geregeld.'
IIde brandweer onderweg was,
eflnen de vlammen door het dak.
iuken brandde volledig uit. 'Ge-
hebben we het brandweer-
.sover de inrichting opgevolgd,
adden brandwerende deuren en
huur tussen het zwembad en het
Bij Calluna maakten de spuitgasten ook gebruik van de ladderwagen. (Foto DeUer)
VERVOLG VAN PAGINA 1
eti is zijn er voor zo'n plan geen
ilijke regels. Daarom moeten we
uitoefenen op de overheid.' De
op één van de borden ('Wist u
'eidevogels ook niet meer willen
len waar grauwe ganzen zit-
insinueert dat het beleid van
monumenten averechts zou
in. Menkveld: 'Onzin. De gan-
rauden het riet juist weg, waar-
ze opener worden en dus aan-
lelijker voor weidevogels
Teksten als 'Bent u ook donateur van
dit ganzengezeur' en 'Ganzenfokkerij
Waalenburg' laten aan duidelijkheid
niets over: Lap wijst Natuur
monumenten aan als hoofdschuldige
van de vraatzucht in zijn percelen.
Menkveld zegt zich de frustratie van
de getroffen landbouwer wel te kun
nen voorstellen. 'Het ganzen-
probleem is voor iedereen vervelend.
Wij willen de populatie in stand hou
den, de boeren balen dat hun gewas
wordt opgegeten en het systeem met
de vergoeding van de schade loopt
nog niet goed. Maar ik had liever dat
die betreffende boer met mij was
komen praten dan zo'n actie te be
ginnen.'
Lap: 'Er is al zoveel gepraat, ook door
de WLTO. De jagers doen hun best
om de ganzen te veriagen, maar des
ondanks zitten wij met veel schade.
Nu is het tijd voor actie. Ik doe dit dan
wel in mijn eentje, ik weet zeker dat
ik niet alleen sta. Het probleem is dat
een groot deel van de boerenstand bij
Natuurmonumenten is geweest om
het land te koop aan te bieden. Want
ze bieden pittige prijzen. Daarom wil
len ze de vereniging niet tegen zich
in het harnas jagen.' Lap, die de ar
gumenten van Natuurmonumenten
sterk in twijfel trekt, zegt in het open
baar graag de discussie aan te willen
gaan met Menkveld.
punten. Ook hebben de omwonen
den een brief gestuurd aan het col
lege van burgemeester en wethou
ders en de politieke partijen, waarin
ze hun zorgen uiten. Lely: 'Ik had fo
to's meegenomen om te laten zien
wat voor problemen er soms zijn.
Vorige week donderdag moest zelfs
de politie eraan te pas komen, omdat
een vrachtwagen van Albert Heijn
met verder kon rijden, omdat er au
to's in de weg stonden. We maken
het ook vaak mee dat mensen in de
Binsbergenstraat en de Brouwer
straat tegen het verkeer inrijden of er
hard achteruit rijden om weg te ko
men. En met geparkeerde auto's is
het soms zo druk dat mensen met
een rollator geen plek meer kunnen
vinden om van de stoep af te komen.
Ook zijn er al meerdere katten dood
gereden.'
Door de drukte hebben bewoners zelf
vaak de grootste moeite een parkeer
plaats te vinden. 'Dat was al zo, maar
wordt steeds erger. Dat is nu al van
de Pasen tot de herfst en met de
kerst begint het weer. Dat is gemid
deld negen maanden per jaar.' Om
draaien van de rijrichting zou volgens
de bewoners ook een verhoogd risico
kunnen opleveren voor kinderen die
spelen in de speeltuin op de hoek van
de Thiisselaan en de Binsbergen
straat. 'Op die plaats bevindt zich de
uitgang. Het is vaak al niet overzich
telijk door geparkeerde auto's en als
verkeer daar straks de Binsbergen
straat zou kunnen inrijden, wordt het
er zeker niet beter op.'
Voorstellen
Tijdens het gesprek met wethouder
Heijne kwam een aantal alternatieve
voorstellen op tafel die de bewoners
hadden bedacht om de druk op de
wijk weg te nemen. Volgens hen zou
het vanuit de Wilhelminalaan nog al
leen mogelijk moeten worden om het
parkeerterrein van Albert Heijn op te
rijden. 'Je zou in de Wilhelminalaan
bij het parkeerterrein een dusdanig
scherpe bocht kunnen maken, dat
het niet meer mogelijk wordt om te
rug te rijden.' De bewoners verbazen
zich erover dat er nu een bordje
doodlopende weg aan het einde van
de Wilhelminalaan staat, terwijl het
verkeer via het parkeerterrein ge
woon kan doorrijden naar de Waal-
derstraat.
Het parkeerterrein verlaten zou vol
gens de bewoners nog alleen via de
Waalderstraat moeten kunnen. Bij die
straat zouden de ingang en de uit
gang gescheiden moeten worden.
Naast Sonnevanck zou de uitgang
moeten komen en ter hoogte van de
Burgerhoutstraat de ingang. 'En dat
moet dan ook duidelijk worden aan
gegeven', aldus Lely. De bewoners
stellen ook voor een zogeheten
blauwe zone in te stellen in de wijk,
zodat automobilisten ontmoedigd
worden er hun auto neer te zetten.
'De gemeente streeft er toch naar om
de straten binnen de ring autoluw te
maken.'
Volgens zowel Lely als wethouder
Heijne was het een goed gesprek.
Concrete toezeggingen werden met
gedaan. 'Maar ze hadden wel een
goede insteek, doordat ze zelf met
ideeën waren gekomen', aldus
Heijne. Volgens haar en een ambte
naar van de sector Grondgebied die
bij het gesprek aanwezig was, kleven
er enkele 'maren' aan de voorstellen.
'Het instellen van een blauwe zone
helpt niet zoveel, omdat dan nóg ie
dereen er kan staan.' Volgens Lely
zou dan desnoods betaald parkeren
mogen worden ingevoerd in de wijk.
'Ik heb van diverse bewoners ge
hoord dat zij er geen moeite mee zou
den hebben om een parkeerkaart aan
te schaffen, als ze maar van de pro
blemen af zijn.'
Overzicht van de straten nabij het parkeerterrein van Albert Heijn.
Verkeer verbieden om vanaf het par
keerterrein bij Albert Heijn de Wilhel
minalaan in te rijden, moet volgens
Heijne ook afdwingbaar kunnen wor
den gemaakt. 'Het is maar een paar
meter die het parkeerterrein scheidt
van de Wilhelminalaan en niet ieder
een houdt zich aan de regels.' Een
aparte ingang voor het parkeerterrein
tegenover de Burgerhoutstraat levert
volgens de wethouder ook nadelen
op. 'Die zou dan op gelijke hoogte als
de Wilhelminalaan komen, waardoor
je een soort doorgaande weg zou
creëren tussen beide straten.' Het
parkeerterrein bij de Albert Heijn werd
vorig jaar onder meer heringericht om
verkeer tussen de Waalderstraat en
de Wilhelminalaan te verminderen.
Daarvoor werd een constructie be
dacht, waarin beide straten overgin
gen in het nieuwe parkeerterrein.
Voordat dat er was, konden automo
bilisten daar nog gratis staan. Alleen
mensen die op het terreintje dat te
gen de Albert Heijn aan lag parkeer
den, moesten betalen.
Seizoen
Volgens Heijne is het besluit om het
eenrichtingsverkeer om te draaien tot
in ieder geval na het seizoen niet
meer aan de orde. Het college wil nog
wel de toegang bij Sonnevanck aan
passen, om de circulatie op het par
keerterrein beter te laten verlopen. In
het najaar presenteert het college
parkeerplannen die in een com
missievergadering worden bespro
ken. 'Dan kunnen omwonenden ook
nog inspreken. Er zijn meer mensen
die mij benaderd hebben over het
zelfde onderwerp. Ik heb gisteren ook
laten weten dat het in een breder
verband moet worden gezien.' Tij
dens het gesprek verzocht Lely ook
om de bewoners inspraak te geven
als de Thijsselaan wordt herïngencht.
Heijne zegde dat toe, maar kon nog
niet zeggen wanneer die herinrichting
aan de orde is. De gemeente is daar
voor afhankelijk van subsidie van de
provincie (de zogeheten GDU-gel-
den) en de Thijsselaan komt daar
vooralsnog niet voor in aanmerking.
De bewoners van de Thijsselaan,
Brouwerstraat en Binsbergenstraat
hebben ook contact gehad met
verkeersorganisatie 3VO. Een des
kundige komt binnenkort in de wijk
kijken om een advies op te stellen
Doordat de brandslang over de Pontweg moest, ontstond een file van het verkeer dat van
de boot kwam. (Foto Michiel Dekker)
perceel tarwe nabij natuurmonument en broedkolonie Waalenburg laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
(Foto Gerard Timmerman)
Het Europees subsidieprogramma
Leader Plus heeft €112.000,- toe
gekend aan de Stichting Duurzaam
Texel voor de ontwikkeling van een
digitaal informatienetwerk op het
eiland. In totaal is daar ongeveer
€300.000,- mee gemoeid. Het net
werk moet volgend jaar in werking
treden.
Het informatienetwerk bestaat onder
meer uit vier decentrale informatie
punten die bij de campings Loods
mansduin (Den Hoorn), Kogerstrand
(De Koog) en De Krim (De Cocks-
dorp) en bij de VW in Den Burg wor-
Agrarische natuurvereniging De
Lieuw heeft een subsidie van
€7800,- gekregen van het Euro
pees subsidieprogramma Leader
Plus voor een zogeheten Geogra
fisch Informatie Systeem (GIS).
Daarmee kan de administratie van
De Lieuw worden geautomati
seerd.
De Lieuw en een zustervereniging in
Noord-Holland zijn de eerste twee
natuurverenigingen in Nederland die
werken met een GIS, dat de overkoe
pelende organisatie In Natura spe
ciaal heeft laten ontwikkelen voor
agrarisch natuurbeheer. Bedoeling is
dat De Lieuw en de andere vereniging
beki|ken hoe het systeem werkt, zo
dat het volgend jaar bij alle agrarische
natuurverenigingen kan worden inge
voerd.
Met behulp van het GIS kunnen de
gegevens van de deelnemende
agrariërs beter worden bijgehouden.
Op Texel zijn zo'n 150 boeren aange
sloten bij De Lieuw. 'Op papier is het
handmatig niet meer bij te houden
welke contracten er met hen allemaal
zijn afgesloten', zegt secretaris Ineke
Hin. 'Het GIS bestaat uit een kaart
systeem, waarop je percelen kunt
aanklikken en dan krijg je van het
gewenste perceel meteen alle gege
vens. Je kunt ook gegevens combi
neren of selecteren, waardoor je bij
voorbeeld kunt zien hoeveel kolken er
zijn.' Volgens Hm heeft het systeem
aanvankelijk veel werk opgeleverd,
omdat alle gegevens moesten wor
den ingevoerd. Aan de andere kant
biedt het volgens haar wel meer over
zicht. 'We kwamen erachter dat voor
sommige percelen twee contracten
waren afgesloten. De computer haalt
zulke doublures er meteen uit.' Ze
verwacht dat het GIS uiteindelijk de
nodige voordelen zal opleveren. 'Je
hebt het ook nodig bij het aanvragen
van subsidie. Daarvoor moet soms
zeer specialistische informatie wor
den ingevuld.'
den geplaatst. Bedoeling is dat dat
gebeurt in het voorjaar van 2004.
Vóór het begin van het nieuwe hoog
seizoen moet het operationeel zijn.
Toeristen en Texelaars kunnen er dan
terecht voor allerhande informatie
over het eiland. Aan het project wordt
gewerkt door Staatsbosbeheer,
EcoMare, nationaal park Duinen van
Texel, Natuurmonumenten, de VW
en de gemeente. De stichting Duur
zaam Texel heeft een coördinerende
rol.
Bij de zuilen moeten bezoekers on
der meer informatie kunnen opvragen
over vertrektijden van lijndiensten,
openingstijden van bezienswaardig
heden, uitgaansmogelijkheden, de
horeca, evenementen en fietsverhuur.
Ook komt er informatie die gericht is
op natuur, milieu en duurzaamheid. In
opdracht van de betrokken partners
wordt momenteel onderzocht op
welke manier de informatie het beste
kan worden aangeboden 'Er is al
veel informatie beschikbaar bij de
deelnemers', zegt projectleider Ivo
Mol van EcoMare. 'Het is de bedoe
ling dat die straks allemaal in éen
gecombineerde databank terecht
komt en vandaar naar de toerist
wordt geleid.'
Uitgangspunt is dat een gebruiker op
een vraag meteen een duidelijk ant
woord krijgt en niet veel hoeft te gaan
zoeken. Met een bezoekje aan de zuil
moet iemand in een handomdraai
onder meer kunnen achterhalen aan
welke excursies hij of zij bijvoorbeeld
kan deelnemen en of er nog een
plaatsie vrij is. Mol: 'Als je het verge
lijkt met internet, is het verschil dat de
informatie meteen beschikbaar is. Als
je bij internet informatie opvraagt,
krijg je altijd eerst een aantal websites
waaruit je moet kiezen om verder te
komen.' De betrokken partners laten
ook onderzoeken of de informatie
zuilen wireless (draadloos) in contact
kunnen komen te staan met een
moederstation en hoe ze zo robuust
mogelijk gemaakt kunnen worden. Er
wordt eveneens bekeken op welke
manier de informatie het beste kan
worden samengesteld.
Volgens voorzitter Kees Dros van de
Stichting Duurzaam Texel is het de
bedoeling om het digitale informatie
netwerk in de toekomst verder uit te
breiden. De gedachte is dat het ook
bij logiesverstrekkers mogelijk moet
worden om van het informatiesys
teem gebruik te maken. Ook de soor
ten aangeboden informatie moeten
kunnen worden uitgebreid. Het
Texelse bedrijfsleven heeft voor ruim
€100.000,- aan uren en financiën toe
gezegd aan het project. De provincie
geeft een subsidie van €30.000.- en
Duurzaam Texel heeft een soortgelijk
bedrag beschikbaar gesteld uit haar
budget. Volgens Dros is het opzetten
van het systeem financieel het om
vangrijkste project waar Duur
zaam Texel momenteel bij betrokken
is.
Onder leiding van Bob en Aya
Coutinho werd afgelopen weekend
op de oefengreen van de Texelse
golfbaan een putwedstrijd gehouden
ten bate van de Stichting Handicart.
Vijf van de 33 deelnemers slaagden
er in de bal in één keer te putten. In
de tweede ronde slaagde geen van
hen erin deze prestatie te evenaren.
Jannek Kampstra kwam het dichtst
bij de hole en won hiermee de wed
strijd. De wedstrijd leverde €120,-op
voor de Stichting Handicart.
Deze zomer kan nu al niet meer stuk. Want Opel heeft weer XXL Summer
Sale. En dat betekent dat u nu een nieuwe Opel uit voorraad kunt kopen
met 'n voordeel oplopend tot 3500,-'. Ga dus snel naar de Opel dealer,
want dit is hét moment om toe te slaan.
Oosterend, S 318000, www.opelrentenaar.nl
DINSDAG 5 AUGUSTUS 2003