Texelse duizendpoten bergen wrakken in haven Iral 'Een harde, hele echte grote mensenwereld' COURANT TEXELSE (j DINSDAG 5 AUGUSTUS 2003 l 'U Y UI V V-> S- met. Onderhandelen Is altijd hak ketakken. Maar meestal winnen we.' Een van de redenen waarom de Vis sers bij de opdrachtgevers in een goed blaadje staan, is het materiaal waarmee wordt gewerkt. Visser se nior schuift over tafel een foto naar voren, met daarop de trots van de familie, de Elizabeth. Gefotografeerd in een helblauwe zee, met Dubai op de achtergrond- Boodschappenjongens Leo: 'Nu varen we met onze vijfde Elizabeth, de kampioen onder de sleepboten. Een schip dat we door scheepswerf Damen speciaal heb ben laten bouwen. Gebaseerd op hun kennis en onze jarenlange ervaring in het bergmgs- en baggerwerk in het Midden-Oosten. Dit schip is daar speciaal voor ontworpen. Er staat een kraan op van tachtig ton. Vroe ger wilden de opdrachtgevers weten hoeveel PK zo'n schip had, tegen woordig vragen ze naar het aantal schroeven, de manoeuvreerbaarheid Mariniers kammen de inhoud van een grijper uit op de aanwezigheid van oorlogstuig. Beeld vanal het achterschip van de Elizabeth, gemaakt tijdens werkzaamhedei zandsuppletie in Sri Lanka. De Vissers noemen een reden die wellicht nog belangrijker is voor op drachtgevers met hen in zee te gaan. 'We varen uitsluitend met Nederlan ders, zeg maar Texelaars. Jongens die elkaar verstaan en begrijpen. In het verleden hebben we wel met In diërs en Filippijnen gevaren, maar dat werkt niet zo goed. Hollanders zien het werk zelf, zij niet. Het is niet voor niks dat Nederlanders de grootste jongens zijn in de bagger. We werken meestal voor Nederlandse opdracht gevers. Die hebben er baat bij als ze met mensen werken die ze mets hoe ven uit te leggen.' Principe Leo: 'De bagger is een harde wereld, een hele echte grote mensenwereld, waarin je niks cadeau krijgt. Erick: 'Het werk daar gaat 24 uur per dag door. Even er tussenuit gaan en een ander sleepbedrijf inhuren is er niet bij. Het is trouwens ook tegen ons principe om een ander wat te gun nen. Normaal gesproken werken wij twee maanden op en één maand af. Je moet er wel een beetje flexibel voor zijn. Nu heb ik er bijvoorbeeld drie maanden op zitten. We deden vóór Irak namelijk een klus in Sri Lanka. Toen die klaar was, zouden we een tijdje niks hebben en zou het schip in dok. Maar we lagen daar nog geen dag toen het verhaal Irak kwam gens komen en de projectmanager de boel niet goed op orde blijkt te hebben. Eentje vond eens dat de bemanning van de Elizabeth wel aan boord kon slapen en zelf voor pro viand kon zorgen. Maar in het con tract stond dat er onderdak en pro viand zou worden geregeld. Pas toen we dreigden te vertrekken, sloeg hij het contract er nog maar eens op na en waren de voorzieningen snel ge regeld.' Amerikanen In Irak valt het de bergers op hoe weinig geliefd de Amerikanen zijn. Erick: 'Geen wonder. Ze behandelen de Iraki als oud vuil. Er kwam bijvoor beeld eens een bus met Iraaks werk volk bij de poort aan. Die werd door de Amerikanen gecontroleerd op wapens en explosieven. Toen hij wegreed, stond er in die bus een ke rel met een pistool te zwaaien. Zo van: deze heb je niet gevonden. Die werd door de Amerikanen meteen overhoop geschoten. Die jongens zijn zo gestresst. Eerst schieten, dan pra ten Ze hebben zich door hun optre den in Irak enorm gehaat gemaakt. Bovendien staat er een premie van tweeduizend dollar op elke dooie Amerikaan. Je ziet overal bewaking, wachttorens, hekken en bomkraters. Wij als Hollanders hebben helemaal geen last met die Iraki. We werken Wrak van een Irakees schip, gezonken tijdens een bombardement, dat met hulp van de gebroeders Visser moet worden geborgen. Duizendpoten Erick: 'In Irak is onze wereld beperkt tot het schip. Op het land is het le vensgevaarlijk. We slapen op een groot accommodatieschip in de ha ven. Dat brengt ook met zich mee dat het een hele onderneming is om naar huis te komen. We zitten vlakbij Koe weit, waar vandaan elke dag vluch ten naar Amsterdam vertrekken. Maar je komt er niet in. De grens zit potdicht. We gaan daarom via Dubai, waar we met een uit de kluiten ge wassen tankerboot heen varen. Maar dat stukkie is wel veertig uur varen.' Drie broers op één schip, gaat dat wel samen? Leo: 'Ach, er zit bij die jon gens wel eens een haar in de war. Maar waar is dat niet het geval. Dat praat je dat gewoon uit met elkaar. Toen ik vroeger zelf nog aan boord zat, vloog er wel eens iets over het schip. Willen jullie mij missen, zei ik dan. Maar ze draaien zich om en biet sen van elkaar een sjekkie.' Erick: 'We zitten op dezelfde golflengte. We weten allemaal dat als we niet varen we geen geld verdienen. Erwin en ik varen met die boot en Thor is het technische wonder. We vullen elkaar aan en vangen elkaar op. We sleute len en doen alles. Wat de één niet kan, kan de ander wel. We stappen met net zoveel gemak op een hef truck en bobcat als dat we met een cutterzuiger aan de haal gaan', Ri 'Er zit natuurlijk een bepaald aan dit werk. Laatst hadden ongeluk een bom te pakken.: toen onder water ontploft, hele kapot. Over het gevaar hebtr binnen de familie tevoren we' gesproken. Maar als wij het niet' dan doet de buurman het.' Le bezorgd: 'Maar ik weet ook be als er echt iets gebeurt we in éér zonder familie zitten.' Erick 'I vlam in de pan schiet, dan hebb altijd nog een goeie optie: onze boot. Dan springen al die berg: snel mogelijk bij ons aan boo dan varen met dat ding, zo w gelijk weg Er staat natuurlijk» tegenover Ergens anders zeg? jongens aan het eind van hun» aflossen! Maar nu met, want e!l is weer zoveel duizend dollar.G een leuke drijfveer. We hebt» niet slecht, maar we maken heel veel uren voor. Minstens'» in de week. Als je dat omreken een gewoon salaris, dan onlW kaar dat echt niet zoveel Er schip kost ook een aardige5 Als je van het geld dat de Bi heeft gekost een eurokotter led wen, hou je nog aardig wato' Tekst Gerard Timn" Foto's familie' Dat de sleepboot van de firma Visser Zn. al sinds jaren niet meer in de haven van Oudeschild ligt, betekent niet dat het slecht gaat met de onderneming. Integendeel, het Texelse sleep- en bergingsbedrijf floreert als nooit tevoren. Het werk terrein ligt alleen vele duizenden kilometers hier vandaan, in het Midden-Oosten. Soms in riskante gebieden. Al een paar maan den helpt de bemanning van de Elizabeth bij het verwijderen van wrakken uit de gebombardeerde haven van Umm Qsar in Irak, waar de spanning is te snijden. Aan boord ziet een Engelse SAS-militair toe op de veiligheid van de drie broers en hun Texelse collega's. De Elizabeth 4 en 5, afgemeerd in Dubaï. Werken bij een temperatuur van bijna vijftig graden Celsius, een leefgebied dat beperkt is tot de omvang van het eigen schip, lange werkdagen, een keiharde mentaliteit, gestresste Ame rikaanse mariniers die liever schieten dan praten en een bom die tijdens het dreggen explodeert Bepaald geen alledaagse omstandigheden waaron der de broers Erwin, Thorvald en Erick Visser en hun Texelse mede opvarenden Klaas Raven en Dave Zwierenga in Irak nu al een paar maanden hun werk doen. Na al die jaren van oorlog barst het er van de scheepswrakken. Ook de haven van Umm Qsar, op de grens met Koeweit, ligt er vol mee. Niet alleen schepen, ook oorlogstuig. Volgens een inven tarisatie liggen er 287 objecten, va riërend van grote scheepswrakken tot stukjes ijzer. Erick: 'Alles moet opgeruimd, zodat de haven kan wor den uitgebaggerd. Ze willen er sche pen van vijftigduizend ton kunnen ontvangen. Om hulpgoederen te kun nen aanvoeren, zeggen de Amerika nen. Maar volgens de Iraki om het land leeg te stelen. Ah Baba oil, zeg gen ze daar Palmboom Vader Leo, die vanaf Texel de onder handelingen voert met de opdracht gevers en hand- en spandiensten voor zijn zoons verricht, en Erick doen hun verhaal in Leo's huis in Nieuweschild. Bonkige mannen met gespierde armen, die geen blad voor de mond nemen. 'Niet zeuren, aan pakken', is het credo van de onder nemers in het bagger- en bergings werk. 'We zoeken het ver weg, omdat voor mensen zoals wij Nederland te klein is. Slepers zitten elkaar hier veel te veel op de huid. Tot een tijdje ge leden zaten we vaak in Zuidoost Azië. In Singapore kon het een tijd lang met op. Een klem land, dat groter werd gemaakt door zand uit zee op te spui ten. Elk baggerbedrijf zat er. Pro bleem was dat het zand op raakte en dat ze het van steeds verder moes ten halen. Totdat Indonesië het niet meer pikte en Nederlandse bagger aars aan de ketting werden gelegd. Nu is het werkterrein verschoven naar de Perzische Golf. De Arabieren zijn tot besef te komen dat hun olie, en daarmee hun inkomsten, ooit een keer zal opdrogen. Zij hebben zich op het toerisme gestort. Ze verzinnen een hoop attracties. Zo hebben ze in Dubaï een eiland in de vorm van een palmboom laten opspuiten. Met een omtrek van zestig kilometer. Ze bou wen het vol hotels, wel een stuk of veertig, en vakantiehuizen. De eilan den zijn nog niet klaar, of ze zijn al verkocht. Die Engelse voetballer, David Beckham, heeft er een op trekje. Ik zie hem er al met Victoria zitten. In de achtertuin. Wat ze niet weten, is dat er daar een enorme stroming staat, waarmee het opge spoten zand wordt meegevoerd. Ik wil hun gezichten wel eens zien als ze straks hun achtertuintje kleiner zien worden. Ha, ha. Het zal die Arabie ren een rotzorg zijn. Die zijn alweer met wat nieuws bezig Een sjeik heeft nu bedacht om voor de kust vakan tie-eilanden in de vorm van de conti nenten op de wereldbol te laten op spuiten. Kun je een huisje in Afrika of Amerika huren. Alleen hebben ze die eilanden precies op de plek gepland waar wij al dat zand voor het Palm boomeiland metersdiep hebben weggebaggerd.' Sissend heet Maar in de oliestaat waar naar ver luidt elke baby bij z'n geboorte 350.000 dollar krijgt, speelt geld geen rol. Erick: 'Waarom zouden wij erover klagen, het levert ons weer werk op. Want als dit schip niet vaart, hebben we niet te eten. Daarom is het 365 dagen per jaar op zee. Afgezien van een beetje toezicht houden, doen die Arabieren zelf niks. Die zeggen ge woon tegen zo'n baggerbedrijf dat ze een eiland in de vorm van een palm boom willen. Wij worden dan inge huurd door Nederlandse bedrijven. Die weten ons goed te vinden, al gaat dat met vanzelf. We moeten altijd een stap harder lopen dan de concurren tie. We worden ingehuurd om de boel aan de gang te houden. Slepen, ber gen, bevoorraden, transport van per soneel en noem maar op. De Palm boom was een groot project. Er voeren zeven sleephoppers en drie grote cutterzuigers Het assisteren daarvan is onze specialiteit. Als zo'n schuit ziet dat het rondom droger wordt, dan is het van: Elizabeth, haal me hier eens vandaan Veel precisie werk. Maar we varen ook de post, de krant, enzovoort, varen mensen heen en weer. En de baggeraars moeten worden bevoorraad. We zijn net boodschappenjongens. Want ze hebben daar geen Albert Heijn om de hoek. Het eten moet allemaal snel aan boord worden gebracht, de vriezer in, anders bederft het in die sissende hitte. In Irak, waar we nu zitten, loopt het tegen de vijftig gra den De basis voor het sleepbedrijf werd gelegd in 1981. De Vissers werkten in die tijd in de bagger in Bahrein, op een cutterzuiger van Ballast Nedam. Leo: 'We kochten een oude sleep boot uit 1928. Best een aardig scheepje, alleen was voor de moto ren geen onderdeel meer te krijgen. Toen er eens een bietenschip was vastgelopen, hebben de jongens die vlotgetrokken. Zo zijn we een beetje voor onszelf begonnen. Een jachtje hier, een dingetje daar en wat klussen voor de booreilanden. Na verloop van tijd verkochten we die eerste Elizabeth en kochten we de Pierre Valentine Letzer van een Antwerpse reder, die we omdoopten tot de tweede Elizabeth. Die was van 1962, een stuk moderner en een stuk ster ker. Een verademing.' Van het sleepwerk maakte de firma een uitstapje naar de rondvaart- branche. 'Dat was met zo'n gelukkige combinatie. Erick vond er sowieso niks aan. Het gebeurde wel eens dat we met passagiers op zee lagen, en er een natte kreet kwam van de een of ander. Dan schoten die jongens er met de Elizabeth op af en stond ik in m'n eentje op het rondvaartschip. We moesten een keus maken.' Erick 'Ons hart lag in de sleepvaart, dus was dat niet zo moeilijk, In 1993 ver trokken we met de Elizabeth van Texel. We gingen eerst naar Halifax, toen met een i|sbreker voor de sloop naar Bombay. Waar we sindsdien al lemaal niet zijn geweest. Dat is het mooie van dit vak. Je bent vrij en het is avontuurlijk. De ene dag weet je niet waar je de volgende dag naar toe gaat. De ene keer werken we in Sin gapore en dan zegt een opdrachtge ver: voelen ullie ervoor om naar Au stralië te gaan'' En waarom niet? Daar verkopen ze ook brood. Je komt in China terecht, Zuid-Korea. Taiwan en noem maar op Gevarengeld De Vssers werken op projectbasis en worden ingehuurd door een broker. De onderhandelingen worden ge voerd door Leo. 'Dat gaat er door gaans stevig aan toe. Voor opdracht gevers zijn we altijd te duur. Maar wij bepalen onze prijs, niemand anders Er moet ook goede voeding voor de jongens zijn, genoeg faciliteiten, bij voorbeeld om te slapen, en fatsoen lijke gasolie. Geen diesel, want daar loopt die schuit niet op. En er moet transport geregeld zijn van Texel naar de werkbestemming, in dit geval Irak. Bij zo'n land hoort nu ook gevaren- geld. Als ze met aan die voorwaarden willen voldoen, dan gaan we gewoon gewoon met ze. Het is maar net hoe je ze behandelt. Thorvald staat rus tig met ze wrakken schoon te spui ten. Laatst zei een Amerikaan ineens dat ze moesten stoppen. Maar die man uit Irak negeerde die Amerikaan. Hij stopt pas als Thorvald dat zegt. Want die heeft de leiding. Op zee zorgen we dat we als Hollanders goed herkenbaar zijn. Ik heb er spe ciaal een hele grote nieuwe rood-wit- blauwe vlag voor aangeschaft. En Texel staat in hoofdletters op het schip. We hebben voor onze bewa king trouwens een Britse SAS-sol- daat aan boord. Maar het zijn niet de Iraki waarvoor we bang zijn, maar de Amerikanen. Laatst sleepte ik een Ira kees schip door de haven. Er zijn daar geen havenautoriteiten, het woei nogal hard en ik moest de klus alleen klaren. Dat schip deed niet helemaal wat ik wilde. Dus ik leg hem even te gen de kade. Alleen zaten er, naast mijn broers, nog vier Iraki op dat schip. Die Amerikaanse soldaten meteen over de rooie. Als we niet bin nen een minuut weg zouden zijn, zou den ze ons allemaal dood schieten. Toen dacht ik: doe toch eens even normaal. Alleen omdat het een Ira kees schip was.' Leo: 'Met de Amerikaanse bergers kunnen we prima overweg. In Malei sië en Birma hebben we een paar |aar geleden een paar scheepswrakken voor ze opgeruimd. Zodra de jongens op het werk arriveren, springen ze meteen aan boord. Want nergens is de koffie zo goed als aan boord van de Elizabeth.' noemt hij nóg een reden wa bergers de Texelse duize graag inhuren. Ze maken overzee dingen mee Nederland ondenkbaar zoud Leo: 'Ik heb een video waaraf is hoe die jongens in Port Maleisië een gezonken schip dat vol zit met asbest, olie. Dat ding moet koste i omhoog, dus zegt die opd ver: pomp de inhoud maar in ven. Als je dat hier doet, ze je direct naar de koepel van Déar laden ze in de haven een drijvende bak tot de rand met onderdelen, asbest en a troep. De Elizabeth vaart met da de haven uit en lost de vrachth gaats in dat mooie blauwe wals de zee. Pleur maar op de be wordt er gezegd. Het is daar eer andere wereld.' Erick: 'Wezijnr derland een beetje hypocriet.! pen met asbest die hier niet it worden gesloopt, worden naai gesleept om te worden gestrip zijn er met om de wereld te ve ren. We deden eens een ba project op de Filippijnen. We daar bij zo'n dorpje, waar dot open riool van alles de z stroomde. Het enige dat wij bi den, was stront. Geloof het oi maar komt daar één of andere van Greenpeace aan boord or, tellen dat wij onze stront nietl boord mogen lozen. Nou gebe. bij ons ook niet, want we hebt* modern schip. Maar het is nat flauwekul.' Sleepboot Elizabeth tijdens het werk in de Iraakse havenplaats Umm Qsar. en dat soort zaken.' Erick: 'Natuurlijk moeten we ook slepen. Maar we doen veel meer. We brengen gasolie over naar schepen, pompen water over en tillen allerlei zware dingen. Want baggerschepen worden steeds groter, dus ook het materiaal dat er heen gaat wordt zwaarder. Laatst bij voorbeeld een anker van twintig ton. Dat moet je allemaal kunnen tillen En er wordt gewerkt in ondiep water, dus je mag niet teveel diepgang hebben. Een schip dat voor meerdere doelein den is in te zetten. In de scheepvaart heet dat multi purpose. Bovendien ligt het schip in water dat gemiddeld een graadje of dertig is, dus daar moet je bij de koeling van de motor goed rekening mee houden. Het hele schip is voorzien van koeling. Maar vraag me met om de kachel aan te zetten, die hebben we niet aan boord. Dat is daar niet nodig.' opzetten. Dan kan je niet zeggen: ik spring eraf.' De geharde mentaliteit blijkt ook uit de volgende anekdote: Erick: 'Bij het opspuiten van die Palmboom in Dubaï hebben we anderhalf jaar voor dezelfde baas gewerkt. Maar vanaf het moment dat ze je met meer no dig hebben, behandelen ze je ook zo. Wegwezen. Krediet bouw je niet op. Maar als die baggerboeren weer een volgende klus hebben, dan moeten ze toch die jongens van Visser weer hebben. Ze weten wat ze aan ons hebben. Er is wel eens heibel, bijvoor beeld over de betalingen. Soms ko men die met op tijd door. Daar heb ben we een probaat middel tegen: het deksel op de schoorsteen, de boot voor de kant. Zonder ons zijn de baggeraars snel uitgewerkt. Dan ko men de betalingen ineens snel door. Wat ook wel gebeurt, is dat we er-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 6