Jan Visser hield oogje in het zeil bij ZDH Heel wat ongenode gasten van het terrein gestuurd' Hierover praten ze op Mars jaren later nog' I Droomreis naar bakermat Harley-Davidson COURANT .TEXELSE Hoornders houden openluchtdienst op Bossiesdag Schuren mogen niet vervangen door één grotere Waar gebeui Droogte Doorgerede VRIJDAG 8 AUGUSTUS 2003 I H I H I X H In 1948 vierde hij voor het eerst va kantie op Texel, sinds 1960 heeft hij geen jaar overgeslagen. Vanaf 1976 kampeert hij 's zomers op een heel bijzonder plekje: ter hoogte van de cornervlag achter de kantine van ZDH. In ruil houdt hij een oogje in het zeil en verleent hij hand- en spandiensten aan de terreinknecht. Zondag vertrekken Jan Visser (74) en echtgenote Anneke naar huis, in Bussum. Voor het laatst, want door lichamelijk ongemak ziet hij zichzelf volgend jaar niet meer zes weken in een caravan verblijven. En hoewel hij in die tientallen jaren honderden Texelaars heeft leren kennen, gaat hij bij geen van hen logeren. 'Ik ben niet iemand die graag zijn benen onder andermans tafel schuift.' Het is dat zijn accent hem verraadt, anders zou Jan Visser best door kun nen gaan voor een Texelaar Laat een naam vallen en hij kent de persoon in kwestie, inclusief z'n ouders en kin deren en eventuele bijnaam De ge schiedenis van de afgelopen tiental len jaren, en met name die van Den Hoorn, herbergt weinig geheimen voor hem. En een nieuwtje moet wel erg vers zijn wil hij er nog niet van gehoord hebben. Want dankzij zijn abonnement op de Texelse Courant en geregeld contact met boezem vrienden Arie en Martje Dijker is hij uitstekend op de hoogte van de ge beurtenissen op het eiland 'Ik heb het hier altijd geweldig naar mijn zin gehad en heel wat leuke en minder leuke dingen meegemaakt. De kinde ren heb ik ook allemaal besmet met het Texel-virus, al kregen ze later an dere inzichten. Moesten ze naar Frankrijk en Italië, je kent dat wel. Ik zelf niet. Nou. ik moet toegeven dat ik een paar keer naar Oostenrijk ben geweest, samen met de buren, en dat we een keer een bootreis op de Rijn hebben gemaakt. Maar ik zei meteen: in het voorjaar wil ik dat nog wel doen, maar in de vakantie ga ik naar Texel. Toen ik nog werkte, stonden mijn vrouw en kinderen er vaak zes we ken. Ikzelf kwam dan in het weekend over. Later gingen we ook al in mei naar het eiland. Weet je wat het is? Ik hou met er niet zo van om in het buitenland te zijn.' Zijn eerste kennismaking met Texel dateert van 1948, toen de nog geen twintigjarige Visser met twee vrien den vakantie vierde. 'We hebben ge loof ik vier uur gewacht op de boot. Die voer drie of vier keer per dag, maar wisten wij veel. We kampeerden in een tentje in de duinen, bij De Koog. We kochten zo'n kampeer- kaart en dan moest je zelf maar uit zoeken waar je ging staan. De Koog was nog helemaal niks. We gingen naar zee, dat lokte, weet ik nog. Maar toen we 's avonds teruggingen, kon den we de tent niet meer vinden.' Twaalf |aar later keerde hij op Texel terug, met vrouw Sija en twee kinde ren (later kregen ze er nog eén), om er vanaf dat jaar iedere zomer naar toe te gaan 'We logeerde in de Grutto, in het bunkerdorp op Loods mansduin Toon de Leeuw werkte daar toen, Ruitenbeek was de be heerder. Groot had een winkeltje in Den Hoorn. Als je |e bestelling door gaf, werd het bezorgd en stond de boodschappen aan het eind van de middag voor je klaar. Onze fietsen stuurden we op vanuit Bussum. Piet Zijm, de vrachtrijder, bracht ze van de haven van Oudeschild naar Loods mansduin, Tja wat deden we in die tijd? We gingen naar het strand. En we zwierven door het bos. Verder had je niet veel. Maar je vermaakte je toch wel. De vakantie duurde toen ook maar veertien dagen, natuurlijk.' intensieve Harley een opzienbarende keus. 'Je moet er inderdaad om de paar honderd kilometer wel wat aan bijstellen. De contactpunten, de ket ting en dat soort dingen. In het begin snapte ik daar helemaal niets van. Maar ik ging dat doen en op een ge geven moment kon ik de machine wel met mijn ogen dicht in elkaar zetten. Ik had eens een kapotte bobine. die ik verving. -Maar toen iemand mij vroeg wat zo'n ding nu doet, toen wist ik dat met. Ik snapte helemaal mets van die techniek. Mijn vrienden werden daar wanhopig van. Maar de motor liep wel Dat sleutelen is heel belangrijk. Toen ik eens uit Tsjechië terugkwam, ben ik vergeten de contactpunten bij te stellen. Ik moest dat bekopen met een verbrande klep. In 1903 bouwde Henri Ford zijn eer ste auto, de gebroeders Wright ga ven met hun Flyer het startschot voor de luchtvaart en William Harley en de gebroeders Davidson sleutelden in een schuurtje in Milwaukee (USA) aan hun eerste motorfietsen. Fameus is de Liberator, waarmee de Amerikanen in de Tweede Wereldoorlog Europa binnen denderden. Als jochie zag Joop Steenvoort zo'n machine voorbijkomen. Vanaf dat moment was hij verknocht aan het merk Harley-Davidson. Zelfs zó dat hij dinsdag met zijn zoon afreist naar Amerika, voor een motorrit van ruim 1300 mijl naar de geboorte grond in Milwaukee, waar op 31 augustus Celebration Day) het 100-jarig jubileum wordt gevierd. Harley parking only. Jap bikes will be crushed. Het metalen bord - in de originele Harleykleuren zwart en oranje - naast de voordeur van de familie Steenvoort in Den Burg oogt met erg uitnodigend voor de TC-ver- slaggever, die net een Honda heeft aangeschaft. 'Een grapje, je moet het niet serieus nemen. M'n dochter heeft het bordje uit Londen meege nomen. Ik vond het mooi en heb het opgehangen. Ik hou wel van een beetje chauvinisme.' Steenvoort, varvberoep fysiothera peut, is-BW^^Jfentallen jaren de trotse bezitter van een Liberator. Het zijn de'iTtèWffitefen waarmee de Amerikaanse bevrijders in de oorlog Europa binnen denderden. Zo'n twin tig- tot dertigduizend moeten het er geweest zijn. Van het type WLA (Army). Legergroene motorfietsen, eenvoudig en degelijk, met een ve rend zadel en bij het voorwiel een paar 'schommeltjes'. Ze zijn al de cennia geleden tot klassiekers verhe ven, worden gekoesterd en gerestau reerd. Toen de tienerjaren van Steenvoort ten einde waren, ging de Puch aan de kant en kocht de jonge volwassene in 1967 een Liberator. 'Eentje uit 1942. Ik heb er nog het originele lin nen kenteken van. Ik heb de machine verbouwd en overgespoten. Chroom en rood. prachtig was dat. Later heb ik hem terugverbouwd tot originele WLA, in legergroen. En ik heb er een zijspan bij gekocht. Tot 1986 was het mijn enige middel van vervoer. Zwe den, Tsjechié, Spanie, overal reed ik ermee naar toe. Met Pinksteren is er altijd een Harley Super Rally in Eu ropa, daar deed ik dan aan mee.' Voor iemand die van oorsprong atechnisch is, is een onderhouds- maakte een verpletterende indruk.' Het Harley-gevoel leeft bij velen. Des te meer reden voor een wereldwijde herdenking dit jaar. Sinds juni 2002 trekt de Open Road Tour van Harley over de wereld. Een promotietour die vorig weekend Hamburg aandeed en die op 31 augustus The Birthday of the Centuryeindigt in Milwaukee. Een van de motoren in de optocht wordt bestuurd door Steenvoort, met op de duozit zijn 17-jarige zoon Maar ten, bijna even gek van Harley. Dins dag vertrekken ze per vliegtuig naar New York, waarna ze via Manhattan en Long Island in noordwestelijke richting vertrekken voor een toertocht van drie weken door het noordoos ten van Amerika. Uiteraard op een Harley. Niet de oude Liberator, maar een Fat Bob, een hypermoderne in 2003 gebouwde machine, die hij Joop Steenvoort en zoon Maarten bij de paperassen over hun reis naar de 100-iarige Hartey- Davidsonfabrieken in Amerika. 'fo,rj Gef3rd nnvtwrnoni Dat sleutelen hoort gewoon bij die ouwere types. Tegenwoordig zijn het geweldige machines. Zeker sinds Willy G. Davidson, kleinzoon van, in 1990 de HD fabriek met een consor tium terugkocht. Toen zijn ze echt goeie motoren gaan bouwen. Droom Hoe kan iemand toch zó verknocht raken aan Harley Davidson? 'Als vier jarige kleuter liep ik in Utrecht naar het DOS-stadion De Amerikanen hadden daar over de Kromme Rijn in de oorlog een Baleybrug gebouwd. Toen kwam er zo'n geweldige, gigan tisch grote Liberator aan. Ik heb heel lang met open mond gestaan. Zó prachtig. Het was een paarse, met franje. Ik zal het nooit vergeten, het Routekaart, van Washington DC naar de fabrieken in Milwaukee. huurt. 'Een motorfiets met dichte wie len en 1340 cc, een prachtige ma chine. Die van ons komt uit de fabriek in Gun Metal Blue. Geweldig die na men. Deze motor is voor mij een droom die ik nooit zal kunnen kopen, maar waar ik nu wel drie weken van kan genieten Nieuwe Bijbel Om de verslaggever te laten delen in de schoonheid haalt hij een dik boek tevoorschijn met daarin de afbeel ding van deze en vele andere Harley's. 'De nieuwe Bijbel. 100 Year Harley-Davidson, gemaakt door Willy G. Davidson, de kleinzoon van één van de Davidsons en een begrip in de Harleywereld. Het boek vertelt de hele geschiedenis van het bedrijf. Ik heb het van tevoren besteld, zodat ik er nu al van kan genieten.' Besteld via internet, net zoals ik de tickets heb besteld, de motorfiets heb gehuurd en alle andere dingen heb geregeld. Je moest er op tijd bij zijn. Het hotel voor Milwaukee heb ik vorig jaar juni al geboekt. Het dichtstbijzijnde dat toen nog vrij was lag op zestig kilo meter afstand van die stad.' Dat de voorbereiding grondig was, is te zien aan de vele spullen op tafel in de tuin van de familie Steenvoort. 'Kaarten, een dikke stapel paperassen, reis documenten, een Official Btkersgutde. waarin staat wat er alle maal in Milwaukee te doen is. Verder buttons en twee vlaggetjes.' 'We rijden de noordoostroute van Washington naar Harley-thuisbasis Milwaukee, The Ride Home, zoals de Amerikanen chauvinistisch zeggen. Er zijn vier routes uitgezet, wij rijden de zogenaamde North East Route, een afstand van 1311 miles, zo'n 2000 kilometer. Toen we het plan voor Amerika bedachten, had ik eerst een héél andere rit in gedachten. Begin nen in Florida in het zuidoosten, dan dwars over naar Los Angeles en van daar naar Milwaukee, in het noord oosten. Een week of zeven dachten we. Toen iemand me erop wees hoe veel kilometer dat wel niet is, zijn we maar van dat plan afgestapt. Amerika is zó ontzettend groot, op zo'n kaart verkijk je je daarop.' Vanaf Washing ton DC rijden ze via Harrisburg (Pennsylvania), Buffalo (New York) en Dearborn (Michigan) naar Michigan City. De langste etappe is die tussen Harrisburg en Buffalo, een tocht van 600 kilometer. Dan moeten we even gas geven.' Mars Het plan om dit jaar naar Amerika te gaan dateert al van lang geleden. 'We hebben het bedacht toen ik in 1996 vijftig werd. Als aandeelhouder van Harley - ik heb er eentje op naam - had ik in het jaarverslag gelezen over de viering van het 90-jarige bestaan. Toen spraken Maarten en ik af dat wij naar het honderdjarig jubileum zou den gaan. We zijn toen meteen gaan sparen, want zo'n trip kost wel een paar centen. De vliegreis, huur van de motorfiets, motels en entreekaarten. Een rib uit ons lijf, maar voor iets waar je al zolang van droomt is het elke dollarcent waard. Ik zie ons daar al rijden, op de motorfiets door de USA. Geweldig.' De hele rit staat in het teken van Harley. Het reisprogramma vermeldt een dealer's party and rendez vous in allerlei steden. 'In Buffalo hebben we een feestavond, die Ford en Harley samen organiseren. Aan het eind van de rit is er The Celebration, een festi val van meerdere dagen. Niet de min ste artiesten treden op. BB King, bij voorbeeld. 'Kun je je voorstellen, zo'n monument In levende lijve op het podium Wat er op 31 augustus, wan neer The Party wordt gehouden, pre cies gaat gebeuren houden ze ge heim. Dat wordt fenomenaal. Jaren later praten ze er op Mars nog over.' De inwoners van Den Hoorn hou den zondag een openlucht kerkdienst op de speelweide aan de Rozendijk (tegenover het huis van Jan Wolkers) in de Dennen. Voorganger is dominee Jaap Vlasblom, medewerking wordt ver leend door leden van muziek vereniging DEK. In het nabijgele gen speeltuintje is een kindernevendienst voor de jongste jeugd. Deze bijzondere dienst, die de reguliere van 9.30 uur in de NH kerk vervangt, begint om 12.00 uur en is een onderdeel van de Hoorn der Bossiesdag. Bossiesdag is een oud gebruik, dat vroeger op Texel werd gevierd in de Zandkuil bij de Hogeberg op Pinkster Drie. ook wel derde pinksterdag ge noemd. De inwoners van Den Hoorn hebben een heel andere invulling gegeven aan deze feestdag, die voor hen de zomervakantie afsluit. Ze gaan om 11.15 uur op platte wagens op weg bij de Jan Drijverschool. De organiserende Feestcommissie vraagt de deelnemers zelf iets mee te nemen om op te zitten en een picknickmand met eten en drinken. De picknick begint om 13.00 uur, na afloop van de openluchtdienst, en wordt eveneens gehouden op de speelweide. Water en een toilet zijn op het terrein aanwezig. Om 14.00 uur begint een spelge- deelte, met behendigheidsspelletjes en balspelen. Deze zijn zo bedacht dat jong en oud eraan mee kunnen doen. maar alleen kijken mag ook. Ui teraard is het ook toegestaan bad- mintonspullen of andere attributen mee te nemen. Na afloop, rond 17.00 uur, wandelen de deelnemers samen naar de barbecueplaats aan de Randweg, waar een afsluitende bar becue wordt verzorgd door Hans Zijm van slagerij Goënga. Wie hieraan mee wil doen, dient een deelnemers kaart te kopen bij de supermarkt. De Frans Bakker uit den Hoorn krijgt van de gemeente geen vergunning voor het slopen van twee schuur tjes aan de Watermolenweg om deze te vervangen door één nieuwe schuur van 100 vierkante meter op een plek verderop aan dezelfde weg. Het bestemmings plan staat het niet toe. Bakker wil zijn bedrijf aan de Stolp- weg verkopen en in Den Hoorn gaan wonen. In de nieuw te plaatsen schuur wil hij schapen houden. Er is in het bestemmingsplan een vrijstellingregeling voor een schuur van maximaal 100 vierkante meter kosten bedragen €6,50 voq senen en €3,75 voor de j krijgen hiervoor een vleespd| lade, saus en stokbrood, ken moet zelf gezorgd word later dan 19.00 uur is het fees lopen en gaat het gezelschaf wagens terug naar Den Hoe kinderen moeten dan in bad,» volgende dag wacht meest» met z'n juffen!', waarschuwt* nisatie. Wie eerder terug wil, voor vervoer te zorgen. Bij slecht weer gaat de op» dienst als gewone dienst do» Hoornder kerkje. Ook deze bei 12.00 uur. Vanaf 17.00 uur gebarbecued onder de overt bij de familie Jaap Duinker.D nge programma-onderdelen» dan afgelast. Het had al wekenlang niet ge en Texel stond danig te verdut boeren smachtten naar een fi weersbui, maar de tekenen! bleven steeds maar uit. Een b voorbode is dat de slakken schijn komen en zogenaamd nen te lopen. Nu woont er een familie met de bijnaam toen Piet en zijn vrouw Tiny Warmoesstraat naar de kerf liepen voor hen uit Hem en genoemde familie. Hoewel helemaal geen tekenen toewi Piet tegen Tiny: 'Vrouw, we vast gauw rege, want kiek, de loope al'. i buiten een agrarisch bouwblok, maar die regeling is bedoeld voor starters of voor agrarische bedrijven waarvan de gronden ver van de bedrijfs gebouwen liggen. Maar in dit geval gaat het om een boer die bedrijfs matig stopt en hobbymatig door wil gaan. Ook de regeling die de gemeente met lang geleden ontwierp om schuren die onder het overgangsrecht vallen te saneren of te vernieuwen, kan in dit geval niet worden toegepast. De twee te slopen schuren staan met bij elkaar in de buurt en kunnen dus met worden samengevoegd. Er kan alleen gekeken worden naar de mogelijkhe den voor afzonderlijke schuren. De bestaande schuur op de door Bakker gewenste locatie is 30 vierkante me ter. Het bestemmingsplan staat uit breiding niet toe. Eem boer wilde zijn grasla' omploegen om het dan opn laten inzaaien. Hij belde Si loonwerker die zei: 'Zet hetlt vast open, want ik kom rft Maar toen die morgen er was er geen Sieme. De boer belde met de vraag waar hij blee kreeg daarop als antwoord toch seit: ik kom moiré morrege is morrege.' Toen uiteindelijk toch werd gepit ingezaaid verzuchtte de bof al wekenlang niet had gered zou er vijfhonderd gulden vt hebben als er binnenkort et donderbui kwam.' Waarop antwoordde: 'Geef mij ze ds dan zorg ik binnen een week» beste donderbui.' 'Accoord, boer. 'Maar als dat met ben ik wel mijn vijfhonderd kwiet.' 'Nee hoor', zei Sierfi dan geef ik je die vijfhonds gewoon terug.' JanvS De politie heeft dondert m speuringen gedaan naar ef automobilist, die na een aa" i«r Den Hoorn was doorgered* niet bekend of hij is achterh nj al van lootjes. 'In het begin deed ik dat met Ferry, later ook met Joop Groeskamp. En met Richard de Gier. die werkte toen op de scholenge meenschap. Met hem heb ik gela chen. Hij was nog een goede voetbal ler ook. Hij is later naar de overkant verhuisd Ik heb hem nooit meer ge sproken.' Weemoedig: 'Ja, ik heb toch wel een leuke tijd gehad hier, als je er zo aan terugdenkt.' In 1978 kreeg Visser een geduchte klap, toen zijn echtgenote tijdens hun vakantie op Texel plotseling overleed, 'Dat gebeurde hier, in de caravan.' Het zou geen invloed hebben op zijn logieskeuze. 'Eerst wist ik het niet. Maar ik logeerde dat jaar in decem ber bij vrienden in Den Helder. Ik ben op de boot gestapt en hier naartoe gereden. Ik ben een tijd gebleven en toen was ik het kwijt. Twee jaar later kreeg ik wat met Anneke. We kenden elkaar al van heel vroeger. Zij verloor haar man in het jaar dat ik mijn vrouw verloor. We zijn dat jaar eerst maar eens vier dagen naar Texel gegaan. De vraag was' hoe wordt ze geaccep teerd? ledereen kende mijn eerste vrouw, ze had nog wel in de kantine Nadat hij en zijn gezin drie jaar in de Grutto hadden gelogeerd, kregen ze een ander vakantieadres. 'Ik ging nog wel eens een biertje drinken bij Arie Cent in Loodsmanswelvaren. Bakker heette hij, maar iedereen noemde hem Cent Geen idee waarom, want zo zuinig was hij met, volgens mij. Ik heb mijn eerste biertje in ieder geval nooit hoeven betalen. Ik vroeg of hij met een adresje voor me wist. Toen ben ik bij Harry Arnout terechtgeko men, die werkte daar 's zomers als kelner.' Visser, in het dagelijks leven werk zaam bij de politie in Utrecht, raakte snel ingeburgerd in Den Hoorn Kind aan huis was hij bij de familie Dijker. Enkele jaren lang huurde hij het ach terhuis van Jaap Dijker op Diek En ook bij diens jongere broer Reijer aan de Pontweg bracht hij enkele vakan ties door. 'Reijer had toen nog een strandpaviljoen bij paal 12.' Als hij vertelt dat hij ook op |acht ging met Dijker, vraagt zijn meeluisterende echtgenote met een glimlach: 'Was dat bij de jacht of de stroperij?' Vis ser reageert geheimzinnig: 'Laten we het daar maar met over hebben. Boe ven vang je met boeven, dat weet |e. Maar ik heb hier wat door die duinen gelopen. Eén keer had Reiier, die jachtopziener was, iemand betrapt op stropen en vroeg hij me of ik hem wilde helpen proces-verbaal op te maken. Maar dat heb ik met gedaan, ik was op vakantie.' In 1976 kampeerde hij voor het eerst op het ZDH-terrein. 'Ik was op het strand in gesprek geraakt met Ferry Zwanenburg, de voorzitter. Ik had een verband om m'n knie en hij had net een meniscusoperatie ondergaan. Dus hij vroeg of ik het soms ook aan mijn meniscus had. Nadat we een tijdje hadden staan praten, zei hij dat ze bij ZDH iemand zochten die een oogje in het zeil wilde houden. Er was al eens ingebroken in de kantine en van de camping kwamen ze illegaal douchen in de kleedkamer Er stond hier ai wel een man, maar die moest weg. Ze misten wel eens iets uit de kantine en ze dachten dat hij dat had gedaan. Uiteindelijk zei ik:/a, maar op voorwaarde dat ik geen sleutel van de kantine kri/g. Als je het mij vraagt, waren er te veel mensen met een sleutel. En zo konden ze mij in ieder geval nergens van betichten.' In de eerste de beste week dat Vis ser er kampeerde, werd hij gedwon gen zijn kwaliteiten als politieman te demonstreren. 'Ik hoorde brommers aankomen langs de Witteweg. Toen ze vlak achter de kantine waren, wer den ze afgezet. Dat klopt met, dacht ik. Ik liep richting de ingang en zag toen twee kerels het terrein opsluipen. Mij zagen ze met in het donker. Nou, dan vraag je niks. Ik heb meteen uitgehaald, ik had toen nog zo'n alarmpistool. De eerste klap is een daalder waard. Ja, ik ben nou eenmaal een jongen van de stad. Ze gingen er meteen vandoor. De vol gende dag zag ik dat er allemaal ha ren en bloed aan het pistool zaten. Even later sprak ik Nico Erwich, die was toen trainer. Wat heb y/j nou aan je hand, Jan?, vroeg hij. Hij lag open en was helemaal dik. Nico heeft hem toen nog verbonden.' Met een grijns: 'Het was donker, dan zie je met hoe hard |e slaat.' In de loop der jaren zou hij nog heel wat andere ongenode gasten van het terrein sturen. Maar fysiek geweld had hij daarbij niet meer nodig 'Ik vraag altijd meteen wat ze komen doen. Als het vervelend dreigde te worden, kon ik altijd nog de hond erbij roepen. En zonodig kon ik ook Jan Visser kampeerde 27 jaar naast de cornervlag achter de ZDH-kantine: 'ik beschouw dit toch maar als een afscheid.' (Foto Jotfl van Kees Kok, de overbuurman, hulp krijgen Hij hield het altijd goed in de gaten. Ook als mensen achter de papiercontainer hurkten om hun be hoeften te doen. Broek aan! Wegwe zen!, heb ik hem wel eens horen roe pen Prachtig!' De kolommen van de Texelse Cou rant haalde Visser nadat hij met vriend Arie Dijker vanaf een terras in De Koog bij toeval een paar jongens had zien wegsluipen met enkele traytjes frisdrank bij zich. Hij noteerde het kenteken van de auto waarin ze stapten en belde naar het politiebu reau waar hij in Utrecht werkte om de herkomst van de auto na te trekken. 'Kun je het met laten? Je bent toch op vakantie?, zeiden ze. Bleek toch dat het Utrechtse jongens waren, met een strafblad. Toen de agenten arri veerden, kon ik ze dat vertellen. Even later werden ze op de boot aange houden. Met nog veel meer gestolen spullen in hun auto. Dat was leuk.' Ook in andere opzichten droeg Vis ser een steentje bij aan het functio neren van de voetbalclub Hi| maakte kleedkamers schoon, hielp met schil deren en assisteerde op vele Hoorn der Donderdagen met de verkoop geholpen. Zouden ze eraan k wennen dat ik een ander had' het ging goed, heel snel al. Al Anneke er wel vreselijk aan»i dat iedereen hier zo op elkaar wist dat al, natuurlijk. Maarnt net zo ingeburgerd als ik. avond gaat ze naar Mart Dijk naar The Bold, zo'n televisies! kijken.' De laatste dagen hebben deV heel wat mensen gedag Ondanks de vriendschappen hebben gesloten, verwachten: snel terug te keren op het efe de caravan zal niet meer gas red ik niet meer. We gaan mei mand logeren. Ik ben niet ieira graag zijn benen onder an* tafel schuift. Ik zie mezelf nu» niet in een huisje zitten. Wiew ik volgend jaar wat beter te be Maar ik beschouw dit toch m een afscheid. Dat is niet leu< aan alles komt een eind. De'e hier, op het terrein, heb ikira van Elk afgesproken. Hij kants goed gebruiken om material te slaan. Dat vind ik nog w»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 4