1 iskraam Lange Ben )lijft op standplaats 'Vertrek Texel goed voor samenwerking' Strenderpop steeds populairder 3 leilmakerij André Keijzer bestaat vijf jaar te kunt ze niet vragen Iaar dagen te wachten uurman wil visboer weg hebben .TEXELSE COURANT' El Laatste cross bij De Koog \Yat ik zeggen wou... bedrijvigheid Toekomstvisie Texel Academie Surfwedstrijden Linedance Nu tot 3500,- voordeel op een nieuwe Opel. OPEL DEALER RENTENAAR iandelaar Lange Ben (Ben ritsen) hoeft niet te verdwijnen de hoek Klimpstraat/Molen- in De Cocksdorp waar hij al itig jaar staat met zijn kraam, heeft de gemeente hem laten sn. rman Marcel Jansen van het na- je logiesverblijf De Nieuwe Aan- en vegetarisch restaurant De Club vond dat de viskraam st verkassen, omdat hij stank- last zou veroorzaken. Volgens ien, die een klacht indiende bij de leente, zouden de gasten op zijn is veel hinder ondervinden. Hij tte ook aan dat Lange Ben geen lemming zou hebben om een tafels en stoelen bij zijn kraam te zetten. erzoek van de gemeente leerde stankoverlast met was vast te sn. Nadere voorzieningen hoeft aarom met te treffen, maar in een werd Lange Ben toch aange- ird om te letten op eventuele koverlast. Volgens de gemeente hij wel alsnog een vergunning iragen voor het terras. 'Hij moet verzoek indienen en om daar licktafels te mogen hebben', al- 1n woordvoerder. Burgemees- Joke Geldorp toog afgelopen lerdag naar De Cocksdorp om >1 met Lange Ben als Jansen te n over de situatie. De vis handelaar was niet gelukkig met de brief die hij had gekregen van de ge meente. 'Dit is de eerste keer in twintig jaar dat wij een klacht hebben gekregen', al dus Lange Ben 'We verversen elke dag de olie en het vet en we hebben een afzuigsysteem in de wagen, want dat moet volgens de voorschriften. De pijp op het dak is zelfs een stukje hoger dan eigenlijk nodig is.' Dat hij geen vergunning had aangevraagd voor de tafels en stoeltjes komt vol gens hem door het standplaatsen- beleid van de gemeente. 'Dat veran dert elk jaar. Maar er gaat deze week alsnog een aanvraag de deur uit.' Volgens de woordvoerder van de gemeente moet onder meer naar verkeersveiligheid worden gekeken. 'Je zit daar op een punt waar veel verkeer voorbij komt.' Burgemeester en wethouders moeten uiteindelijk een beslissing nemen over de aan wezigheid van het terras. Lange Ben vindt het jammer dat Jan sen rechtstreeks naar de gemeente is gestapt en niet eerst bij hem is ge weest om te praten. 'Hij heeft dit eer der ook al geprobeerd bij de loempiaboer die hier op donderdag op de markt staat. Die probeerde hij ook weg te krijgen.' Vanuit het dorp heeft de visboer inmiddels de nodige steunbetuigingen gekregen. Jansen was gisteren met bereikbaar voor een reactie. DINSDAG 19 AUGUSTUS 2003 (Foto Louisvan dor Sluis) Henk Pennmgs leeft zich uit in de microfoon tijdens een optreden van de hardcoreband Higherslde. atste strandduincross bij paal 21 iKoog was met veel deelnemers rede tijden succesvol te noe- Serge Weemaes uit Antwerpen de zware 8 kilometer in 30.00 ten. Geen record, dat staat nog am van Lutz Lohse met 28.26 Klaus Kuhlmann uit Essen kwam d|f minuten later binnen. Ook op kilometer werd hard gelopen. Müller uit het Duitse Bruggen sn nelle 13.26. Aan de jeugdloop over 1200 meter deden negentien kinderen mee. De eerste prijs bij de jongens ging naar Lennart Baron, Mathijs Witte werd tweede. Bij de meisjes ging Judith Baron met de eer strijken. Zij finishte in 5.33 minuten. Uitslagen: 1200 meter jongens: 1. Lennart Baron uit Bad Zwisschenalm 5.21; 2 Mathijs Witte uit Den Burg 5 23; 3. Lars Kuger uit Langerfeld 5.27, 4 Breijten Kouwenberg uit Venlo 5 30; 5 Marco Schvvarz uit Straelen 5.31 1200 nieter meisjes: 1 Judith Baron uit Bad Zwisschenalm 5 33; 2 Ireen Kouwenberg uit Venlo 6 10; 3. Magdalena Dell uit Kamen- Honderden muziekliefhebbers woon den zaterdag in de Oranjestraat de twaalfde editie bij van Strenderpop. Het festival vond traditiegetrouw plaats in de muziekms en werd ge kenmerkt door een grote diversiteit. Doorgaans voeren vooral rock, blues en aan punk gerelateerde muziek de boventoon, maar dit jaar was er meer pop te beluisteren en was het reper toire van de band Blut, die hoofdza kelijk wordt gevormd door overkantse muzikanten die een bin ding hebben met Texel, zelfs Nederlandstalig. Samen met Ducktape vormde deze band een van de aangename verrassingen van het festival. Het programma ging om 12.45 uur van start met de op Texel bekende band Jug Bros. Later ston den Ewout Adriaans en Hannes van Angeren nogmaals geprogrammeerd ter vervanging van de band Sonar die vroegtijdig afhaakte. Het publiek was al vroeg in groten getale aanwezig. Onder een stralende zon werd volop genoten van de muziek en een koud biertje. Naarmate het festival vor derde werd de drukte groter. 'Het lijkt wel of Strenderpop steeds meer in trek komt. leder jaar wordt het weer drukker. Zeker in Oosterend zelf is het bijzonder populair. Het is zelfs zo erg dat de kapsalon in het dorp vandaag (zaterdag red.) geen klanten had! Geen personeel ook trouwens, want iedereen wilde vrij', aldus Jan Bloem jr. van de organisatie. Hij deed tevens de presentatie. Volgens Bloem was de kwaliteit dit jaar prima. 'Je moet het toch afwachten. Een aantal bands kenden we met Ze krijgen 25 minuten lang het podium tot hun be schikking en pas dan kun je het zien.' Diverse beginnende bands maakten hun debuut op Strenderpop. Zoals deze keer de formatie Duck Tape Deze band speelt nog maar een half jaar in de huidige formatie, maar zette zaterdag een uitstekend optreden neer. dat goed in de smaak viel bij de toehoorders. De afsluiting werd ver zorgd door Cafiar, dat vooral bekende covers ten gehore bracht die luid werden meegegalmd door het pu bliek. En zoals ieder jaar ging ook bij de twaalfde editie om exact 21.00 uur de stekker eruit. Voor de verdere samenwerking tussen de Friese Waddeneilanden is het goed dat Texel uit het project Bestuurlijke Samenwerking van de vijf eilandgemeenten is gestapt. Dat zegt burgemeester Jurrit Vis ser van Terschelling in de Harlinger Courant. Volgens hem kan nu de vaart weer in het project komen. 'Door het gedoe met Texel is de voortgang van het project lange tijd stroperig geweest Burgemeester en wethouders beslo ten vorige week dat Texel per 1 april 2004 niet verder gaat met het project Bestuurlijke Samenwerking. De bestuurlijke samenwerking, be oogde dat de eilanden op ambtelijk gebied meer zouden samenwerken om elkaar als kleine gemeenten te ondersteunen. Zo verzorgt de ge meente Ameland bijvoorbeeld al en kele jaren de onderwijszaken voor het eigen eiland én Schiermonnikoog. Texel stapte vorig jaar al met de no dige terughoudendheid in het project, omdat de gemeente groot genoeg is om op eigen benen te staan. Na een jaar vond het college dat de bestuur lijke samenwerking weinig concreets oplevert. Ook vielen de kosten hoger uit dan geraamd. Texel blijft wel deel nemen aan het Overleg Orgaan Waddeneilanden (OOW) Visser; 'Texel heeft vanaf het begin niet goed geparticipeerd. Dat eiland is een maatje groter dan wij en bovendien gericht op de kop van Noord-Hol land, terwijl de overige eilanden in Friesland zijn geconcentreerd. Die komen elkaar in Leeuwarden regel matig tegen op diverse terreinen. Denk maar aan brandweer, politie en ambulance.' De burgemeesters van Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog en Ter schelling gaan de komende vier maanden intensief overleggen hoe ze nu met z'n vieren verder gaan. Uit gangspunt blijft dat de bevoegdhe den van een eiland in handen blijven van de plaatselijke gemeenteraad, maar dat uitvoering van het gemeen telijk beleid ook kan worden verricht door ambtenaren van één van de andere eilanden. Op het gebied van kennismanagement, iet en centrale inkoop worden de mogelijkheden om samen te werken onderzocht. Eind dit jaar praten de gemeenteraden van de Friese Waddeneilanden verder over de onderlinge samenwerking. Heeren 6 15; 4 Lianne Hut uit Hoenderloo 6.20; 5. Sophie Witte uit Den Burg 7 05 4 kilometer 1Mare Müller uit Bruggen 13.26, 2. Andreas Werner uit Dortmund 14 40; 3 Maurice Mülder uit Bonn 15.16; 4 Nicolas Ba ron uit Bad Zwisschenalm 16.29,5 Floris Kou wenberg uit Venlo 16 37 8 kilometer: 1 Serge Weemaes uit Antwerpen 30 00; 2. Klaus Kuhlmann uit Essen 35.12, 3 Thomas Richter uit Den Burg 35 46; 4 Mike Alders uit Zaandam 36.41, 5. Jan Joosen uit Waalwijk 37.10. dat is kapot', zegt André :er met welluide stem tegen echtpaar als hij de tent heeft ken, waarmee het stel is bin- estapt. De ritssluiting doet het neer. Het is één van de diverse lementen die Keijzer dagelijks ij ziet komen bij zijn lakerij Texel Tent in Den Burg. iert deze maand zijn vijfjarig in. luit wordt de tent uitgestald over pte witte werktafel van Keijzer. s inmiddels begonnen aan een Jrtocht door de rij bakjes waarin Jtjes in diverse soorten en maten n. Wat hij zoekt, is er echter met k heb het juiste merk niet, dus iet een nieuwe rits in de tent sn gezet', vertelt hij de toeristen, i aan het eind van de middag u hem weer ophalen. Dan is hij 3 was de zee zijn werkterrein 1 hij met stoffen weinig te ma- IKeijzer voer tot 1983 op een |ren daarna ging hij als kok wer- op betonningsvaartuig peertien van de vaarwegmarke- Jdienst in Den Helder. 'Als die Ins naar de verst weggelegen In moesten varen, waren ze zo In tot tien uur onderweg om er te |n Dan moet er toch wel eten len klaargemaakt onderweg.' De Ie kennismaking met zijn huidige pp volgde, nadat Henk Switzer, eigenaar van Vliegerhuis Texel in de Weverstraat, in 1992 zijn buurman was geworden. 'Ik werkte toen nog in ploegendienst, dus in de weken dat ik vrij was, vond ik het leuk om bij Switzer mee te helpen. Bij hem leerde ik om kussens te bekleden.' In 1996 trad Keijzer bij Switzer in dienst, na dat Rijkswaterstaat de Breeveertien had afgestoten en er een einde kwam aan zijn loopbaan bij de vaar- wegmarkeringsdienst. Twee jaar later stopte Switzer met de reparatie van bekleding, waarna Keijzer besloot zelfstandig verder te gaan in die rich ting. 'Switzer wilde het niet meer. En hij vond dat hij mij toch mets nieuws meer kon leren.' Keijzer begon, zonder er veel rucht baarheid aan te geven, op 8 augus tus 1998 met zijn eigen reparatie bedrijf in een pand van bouwbedrijf Bruin aan de Wilhelminalaan. Vorig jaar verhuisde hij naar de schuur van Dries Veltcamp aan de Maricoweg. In hetzelfde pand zitten ook Tent-o- Rent van Siem Zijm en het tegelzet- bedrijf van Erik Wuis. 'We hebben een WAT-relatie met elkaar', zegt Keijzer. 'Working Apart Together. Concurren ten zijn we niet. We helpen elkaar. Als hij doek heeft dat kapot is, komt hij bij mij en ik help hem als er tenten moeten worden opgezet.' De grote witte werktafel is Keijzer's belangrijk ste werkplek. De tafel wordt stevig verlicht door een aantal TL-buizen en aan de zijkant staat een naaimachine. 'Die tafel stond eerst een verdieping hoger, maar dan moest je telkens naar beneden kijken en lopen als er klanten waren. Hij staat nu op de begane grond en dat werkt toch een stuk makkelijker.' Nieuwe klanten lopen binnen. Het doek van de voortent van hun cara van is gescheurd. Ook zij krijgen te horen dat het aan het eind van de middag gerepareerd zal zijn. 'Die mensen zijn nu toch in Den Burg en ze zijn met vakantie dus je kunt ze moeilijk vragen om een paar dagen later terug te komen.' Naden die op nieuw moeten worden doorgestikt of ramen die nieuw in het doek moeten worden gezet zijn een belangrijk deel van zijn werkzaamheden. Bootzeilen repareren doet hij soms. 'Maar ik kan hier geen zigzagsteek uitvoeren. Als ze dat moeten hebben, stuur ik ze door naar Annelies Bakker in Oude- schild.' Toeristen weten hem dankzij mond-tot-mond reclame inmiddels aardig te vinden en dat geldt volgens Keijzer ook voor Texelaars. De druk ste tijd is van april tot oktober. In die periode is Texel Tent zes dagen per week geopend. In de wintermaanden valt de zaterdagmiddag weg, omdat er dan geoefend moet worden met het Oudeschilder Visserskoor, waar van Keijzer net als bij dameskoor de Waddenvogels dirigent is. De nieuw ste aanwinst van zijn bedrijf zijn stalenboeken dat hij onlangs na een paar jaar discussiëren kon kopen van een fabrikant. 'Daardoor hebben de mensen hier nu meer keuze.' [v geleden begon voormalig zeekok André Keijzer met een bedrijf dat tenten repareert en stoelkussens van caravans en boten (Foto Jeroen van Hattum) Afgelopen week bezocht ik Uw ei land. Op zich niets bijzonders. Mijn vrouw en ik komen er al ongeveer dertig |aar en zelf kan ik daar nog twintig jaar aan toevoegen De reden waarom ik steeds weer terugkom, is in het feit gelegen dat ik rust, ruimte, cultuur en natuur van het eiland waar deer. Natuurlijk heb ik het eiland in de loop der jaren zien veranderen. Niet alleen de aankomst - de eerste jaren werden we door onze gastheer van de boot afgehaald; dat is al lang niet meer zo - maar ook ons verblijf werd anders. Het verbouwde schuurtje (of was het soms een luxe kippenhok geweest?) veranderde in een bunga low. De vooruitgang is niet tegen te houden. Ook niet voor De Koog? Helaas is dat een plaats geworden zoals er elders in het land dertien in een dozijn zijn. Ik hoop niet dat Den Burg diezelfde kant opgaat. Ook heb ik de bungalowterreinen zien ont staan. Gelukkig zijn ze voor een groot deel door natuurlijk groen aan het gezicht onttrokken. Zo is Texel nog steeds Nederland in het klein. Je vindt er allerlei soorten landschap pen. Het is een uniek eiland. Texel met zijn schapen, met zijn vele na tuurlijke producten, met zijn unieke schapenschuren... Maar dat alles weet U veel beter dan ik. Ik trap een open deur in. Of met? Toen ik een rondje over het eiland maakte, schrok ik geweldig. Ik stond oog in oog met een schapenschuur waar een bungalow tegenaan was gebouwd. Dit kwam op mij over als gevloek in een kerk. Hoe is zoiets mogelijk? Is dit het begin van het einde? Een uniek stukje Texel wordt vernietigd door een aanbouw. Ik kan mij vergissen, maar het leek mij met iets voor permanente bewoning. Zou het soms voor toeristen bedoeld zijn? Zou de eigenaar een verhuurobject willen hebben? Zou hij niet weten dat er op Texel zowel nieuwe als ge bruikte bungalows te koop zijn? En welke architect zou de tekening voor de bouw hebben geleverd? Hoe is het mogelijk dat iemand die door zijn studie heeft bewezen dat hij zijn her sens kan gebruiken, hier een ontwerp voor maakt? Heeft hij dan niets be grepen van cultuurhistorische ver worvenheden? Overigens verbaas ik mij ook over de ambtelijke wereld, die de aanvraag van deze cultuur barbaren hebben laten passeren zon der er een negatief advies over te geven dan wel om het volledig de grond in te boren. Om nog maar te zwijgen van het Texels gemeentebe stuur. Heeft de gemeenteraad tijdens de behandeling geslapen? Wat is het beleid van b en w? Probeert men de unieke geschiedenis van Texel volle dig ondergeschikt te maken aan het toerisme? Wat zijn hun plannen voor de toekomst van het eiland? Toen onze vakantie ten einde liep, gingen we traditiegetrouw nog even aan de Mokbaai zitten. Het zonnetje scheen en het was warm. Was dat de reden dat ik in slaap viel? En wat ik toen zag: aan de rand van de Mok baai waren projectontwikkelaars be zig met het aanbrengen van schreeu wende reclameborden. Penthouses te koop. De meest biedende kreeg de mooiste plek. Ze waren gelegen op grote hoge gebouwen in de Sluftervallei. Uiteraard waren droge voeten gewaarborgd, want de ge bouwen stonden op palen. Er reden bussen naar enkele vogelbroed gebieden. Deze gebieden waren vol ledig omgeven door gaas, zodat de vogels niet meerweg konden. Vogel garantie geboden. Voor een flinke entreeprijs mocht je er naar kijken. Er werd uitleg gegeven over de skyline van Texel. Grote bouwwerken en een reusachtig winkelcentrum trokken de aandacht. De restanten van de laat ste schapenschuur werden op een vrachtwagen geladen om vervoerd te worden naar het Openluchtmuseum in Arnhem. En... er werd een nieuwe brug geopend tussen Den Helder en 't Horntje. De boot behoefde niet meer te varen De heren Bakker en Wortel liepen trots met een schaar naar het midden van de brug en knip ten daar een lint door. Daarna gaven zij het geweldige bouwwerk de naam TETO-brug: Texels Eigen Tolbrug Onderneming. De eerste auto die er overheen mocht rijden werd bestuurd door de heer Doeksen. Hij ging op weg naar De Krim, voor een zaken- bezoek. 'Wakker worden,' hoorde ik zeggen Het was mijn vrouw. 'We mogen de laatste boot met missen.' Even later gingen we per boot naar de overkant. Hoor ik iemand nu zeggen: 'Daar heb je weer zo'n betweter van de over kant?' Inderdaad. U hebt gelijk. Ik ben een doodgewone Hollandse overkanter die trots is op het eiland Texel. En ik kan mij niet voorstellen dat er Texelse bewoners zijn die niet trots zijn op hun unieke stukje woon- VERVOLG VAN PAGINA 1 het eiland opleveren. Dan ben je niet alleen afhankelijk van toerisme, land bouw en visserij.' Volgens hem moet het echter wel bij een éénmalige sub sidie blijven. Oosterbaan liet uit eigen beweging weten vanuit zijn werk bij EcoMare betrokken te zijn bij de Texel Academie, waardoor hij een kijkje in de keuken heeft. Lening Frans Visman (D66) stelde als eerste commissielid voor om een lening in plaats van een subsidie te verlenen. 'Als ik de prognoses voor de ko mende jaren zie, moet het geen pro bleem zijn om het geld over een paar jaar terug te vragen.' Visman vond dat het project sowieso door moeten kunnen gaan. Zou een lening de ove rige subsidies in gevaar brengen, dan is hij bereid alsnog subsidie te ver strekken. Voorwaarde voor D66 is wel dat het Middelbaar Beroepsonder wijs nauwer wordt betrokken bij de plannen. De nadruk ligt nu op het Hoger Beroepsonderwijs. Koolhof zegde toe nog eens met de grond Zoals ik mij ook niet kan voor stellen dat er met geknokt wordt voor het behoud van het eigen stukje leef gebied. Ik hoop dat ik met dit schrij ven niet alleen de meerderheid van de autochtone bevolking heb aange sproken, maar vooral de bestuurders. Ik zou de woorden van mijn vrouw willen herhalen: 'wakker worden'. Er zijn grenzen. Ik hoop dat er bij b en w een klein beetje van mijn trots over komt. Dan zullen ze rood worden van schaamte. NB.: Bovenstaande namen zijn wille keurig gekozen. Iedere vergelijking met bestaande personen berust op toeval. Sven Borg, Breukelen. fractie te praten over een eventuele lening. 'Maar het ROC en de OSG moeten erbij worden betrokken, an ders komt het CDA niet over de brug.' Han Brezet zei graag met de ROC en de OSG te willen samenwerken, maar volgens hem was dat bewust nog afgehouden. 'Als we daar meteen mee waren begonnen, waren er nu geen geldstromen geweest.' Groeskamp vond de Texel Academie in ieder geval een kans moet krijgen. 'Maar alleen in de vorm van een le ning onder de gebruikelijke voorwaar den en het geld moet na 2006 terug naar de Texelse bevolking.' Van der Spek wilde eventueel aan een lening denken. Praten over subsidie wilde ze niet meer. 'Als dat aan de orde komt, doen we dat pas weer bij de Najaarsbegroting en niet eerder.' Alfred Schaatsenberg (PvdA) zei het voorstel nog een keer te willen be spreken in zijn fractie. Inhoudelijk liet hij zich er verder niet over uit. Volgens planning nemen de politieke partijen in de raadsvergadering van dinsdag 9 september een besluit over de €47.000,-. Evert Monsma is eerste geworden in de A-poule van de surfwedstrijden die zondag werden gehouden bij Dijkmanshuizen. Tweede werd Dorian van Rijsselberghe, derde Jacob Roe per. Adriaan van Rijsselberghe ont brak nog vanwege een ongelukkige val die hij eerder deze maand maakte en waarbij hij een nekblessure opliep. De vierde en vijfde plaats waren voor Peter Wiersema en Gert-Jan de Wit. In de B-poule werd Niek Kager eer ste. Reinier van der Zee pakte de tweede plaats. De Eastender Honeybee Hoppers houden zaterdag een lindedance- avond in dorpshuis De Bijenkorf in Oosterend. De avond begint om 20.30 uur, toegang en deelname zijn gratis. Deze zomer is hét moment om slim zaken te doen. Want Opel heeft weer XXL Summer Sale. En dat betekent dat u nu een nieuwe Opel uit voorraad kunt kopen met 'n voordeel oplopend tot 3500,-'. Ga snel naar de Opel dealer zodat u deze zomer nog van uw nieuwe Opel kunt genieten. Opel. Fresh thinking - better cars. Vraag noar de voorwaarden. Gem. brandstofverbruik en C02-u'itstoot, volgens Richtlijn 1999/100/EG. Benzinemotoren kms/liter von 9,4 tot 13,9. Liters/100 km: van 10,7 tot 7,2. C02 gr/km: van 257 tot 172. Dieselmotoren kms/liten van 13,0 tot 17,9. Liters/100 km: van 7,7 tot 5,6. C02 gr/km: van 208 tot 151. www.opel.nl Oosterend, S 318000, www.opelrentenaar.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 5