1
iskraam Lange Ben
)lijft op standplaats
'Vertrek Texel goed
voor samenwerking'
Strenderpop steeds populairder
3
leilmakerij André Keijzer bestaat vijf jaar
te kunt ze niet vragen
Iaar dagen te wachten
uurman wil visboer weg hebben
.TEXELSE
COURANT'
El
Laatste cross
bij De Koog
\Yat ik zeggen wou...
bedrijvigheid
Toekomstvisie
Texel Academie
Surfwedstrijden
Linedance
Nu tot 3500,- voordeel op een nieuwe Opel.
OPEL DEALER RENTENAAR
iandelaar Lange Ben (Ben
ritsen) hoeft niet te verdwijnen
de hoek Klimpstraat/Molen-
in De Cocksdorp waar hij al
itig jaar staat met zijn kraam,
heeft de gemeente hem laten
sn.
rman Marcel Jansen van het na-
je logiesverblijf De Nieuwe Aan-
en vegetarisch restaurant De
Club vond dat de viskraam
st verkassen, omdat hij stank-
last zou veroorzaken. Volgens
ien, die een klacht indiende bij de
leente, zouden de gasten op zijn
is veel hinder ondervinden. Hij
tte ook aan dat Lange Ben geen
lemming zou hebben om een
tafels en stoelen bij zijn kraam
te zetten.
erzoek van de gemeente leerde
stankoverlast met was vast te
sn. Nadere voorzieningen hoeft
aarom met te treffen, maar in een
werd Lange Ben toch aange-
ird om te letten op eventuele
koverlast. Volgens de gemeente
hij wel alsnog een vergunning
iragen voor het terras. 'Hij moet
verzoek indienen en om daar
licktafels te mogen hebben', al-
1n woordvoerder. Burgemees-
Joke Geldorp toog afgelopen
lerdag naar De Cocksdorp om
>1 met Lange Ben als Jansen te
n over de situatie. De vis
handelaar was niet gelukkig met de
brief die hij had gekregen van de ge
meente.
'Dit is de eerste keer in twintig jaar dat
wij een klacht hebben gekregen', al
dus Lange Ben 'We verversen elke
dag de olie en het vet en we hebben
een afzuigsysteem in de wagen, want
dat moet volgens de voorschriften.
De pijp op het dak is zelfs een stukje
hoger dan eigenlijk nodig is.' Dat hij
geen vergunning had aangevraagd
voor de tafels en stoeltjes komt vol
gens hem door het standplaatsen-
beleid van de gemeente. 'Dat veran
dert elk jaar. Maar er gaat deze week
alsnog een aanvraag de deur uit.'
Volgens de woordvoerder van de
gemeente moet onder meer naar
verkeersveiligheid worden gekeken.
'Je zit daar op een punt waar veel
verkeer voorbij komt.' Burgemeester
en wethouders moeten uiteindelijk
een beslissing nemen over de aan
wezigheid van het terras.
Lange Ben vindt het jammer dat Jan
sen rechtstreeks naar de gemeente is
gestapt en niet eerst bij hem is ge
weest om te praten. 'Hij heeft dit eer
der ook al geprobeerd bij de
loempiaboer die hier op donderdag
op de markt staat. Die probeerde hij
ook weg te krijgen.' Vanuit het dorp
heeft de visboer inmiddels de nodige
steunbetuigingen gekregen. Jansen
was gisteren met bereikbaar voor een
reactie.
DINSDAG 19 AUGUSTUS 2003
(Foto Louisvan dor Sluis)
Henk Pennmgs leeft zich uit in de microfoon tijdens een optreden van de hardcoreband Higherslde.
atste strandduincross bij paal 21
iKoog was met veel deelnemers
rede tijden succesvol te noe-
Serge Weemaes uit Antwerpen
de zware 8 kilometer in 30.00
ten. Geen record, dat staat nog
am van Lutz Lohse met 28.26
Klaus Kuhlmann uit Essen kwam
d|f minuten later binnen. Ook op
kilometer werd hard gelopen.
Müller uit het Duitse Bruggen
sn nelle 13.26.
Aan de jeugdloop over 1200 meter
deden negentien kinderen mee. De
eerste prijs bij de jongens ging naar
Lennart Baron, Mathijs Witte werd
tweede. Bij de meisjes ging Judith
Baron met de eer strijken. Zij finishte
in 5.33 minuten.
Uitslagen:
1200 meter jongens: 1. Lennart Baron uit Bad
Zwisschenalm 5.21; 2 Mathijs Witte uit Den
Burg 5 23; 3. Lars Kuger uit Langerfeld 5.27,
4 Breijten Kouwenberg uit Venlo 5 30; 5 Marco
Schvvarz uit Straelen 5.31
1200 nieter meisjes: 1 Judith Baron uit Bad
Zwisschenalm 5 33; 2 Ireen Kouwenberg uit
Venlo 6 10; 3. Magdalena Dell uit Kamen-
Honderden muziekliefhebbers woon
den zaterdag in de Oranjestraat de
twaalfde editie bij van Strenderpop.
Het festival vond traditiegetrouw
plaats in de muziekms en werd ge
kenmerkt door een grote diversiteit.
Doorgaans voeren vooral rock, blues
en aan punk gerelateerde muziek de
boventoon, maar dit jaar was er meer
pop te beluisteren en was het reper
toire van de band Blut, die hoofdza
kelijk wordt gevormd door
overkantse muzikanten die een bin
ding hebben met Texel, zelfs
Nederlandstalig. Samen met
Ducktape vormde deze band een van
de aangename verrassingen van het
festival. Het programma ging om
12.45 uur van start met de op Texel
bekende band Jug Bros. Later ston
den Ewout Adriaans en Hannes van
Angeren nogmaals geprogrammeerd
ter vervanging van de band Sonar die
vroegtijdig afhaakte. Het publiek was
al vroeg in groten getale aanwezig.
Onder een stralende zon werd volop
genoten van de muziek en een koud
biertje. Naarmate het festival vor
derde werd de drukte groter. 'Het lijkt
wel of Strenderpop steeds meer in
trek komt. leder jaar wordt het weer
drukker. Zeker in Oosterend zelf is het
bijzonder populair. Het is zelfs zo erg
dat de kapsalon in het dorp vandaag
(zaterdag red.) geen klanten had!
Geen personeel ook trouwens, want
iedereen wilde vrij', aldus Jan Bloem
jr. van de organisatie. Hij deed tevens
de presentatie. Volgens Bloem was
de kwaliteit dit jaar prima. 'Je moet
het toch afwachten. Een aantal
bands kenden we met Ze krijgen 25
minuten lang het podium tot hun be
schikking en pas dan kun je het zien.'
Diverse beginnende bands maakten
hun debuut op Strenderpop. Zoals
deze keer de formatie Duck Tape
Deze band speelt nog maar een half
jaar in de huidige formatie, maar zette
zaterdag een uitstekend optreden
neer. dat goed in de smaak viel bij de
toehoorders. De afsluiting werd ver
zorgd door Cafiar, dat vooral bekende
covers ten gehore bracht die luid
werden meegegalmd door het pu
bliek. En zoals ieder jaar ging ook bij
de twaalfde editie om exact 21.00 uur
de stekker eruit.
Voor de verdere samenwerking
tussen de Friese Waddeneilanden
is het goed dat Texel uit het project
Bestuurlijke Samenwerking van de
vijf eilandgemeenten is gestapt.
Dat zegt burgemeester Jurrit Vis
ser van Terschelling in de Harlinger
Courant.
Volgens hem kan nu de vaart weer in
het project komen. 'Door het gedoe
met Texel is de voortgang van het
project lange tijd stroperig geweest
Burgemeester en wethouders beslo
ten vorige week dat Texel per 1 april
2004 niet verder gaat met het project
Bestuurlijke Samenwerking.
De bestuurlijke samenwerking, be
oogde dat de eilanden op ambtelijk
gebied meer zouden samenwerken
om elkaar als kleine gemeenten te
ondersteunen. Zo verzorgt de ge
meente Ameland bijvoorbeeld al en
kele jaren de onderwijszaken voor het
eigen eiland én Schiermonnikoog.
Texel stapte vorig jaar al met de no
dige terughoudendheid in het project,
omdat de gemeente groot genoeg is
om op eigen benen te staan. Na een
jaar vond het college dat de bestuur
lijke samenwerking weinig concreets
oplevert. Ook vielen de kosten hoger
uit dan geraamd. Texel blijft wel deel
nemen aan het Overleg Orgaan
Waddeneilanden (OOW) Visser;
'Texel heeft vanaf het begin niet goed
geparticipeerd. Dat eiland is een
maatje groter dan wij en bovendien
gericht op de kop van Noord-Hol
land, terwijl de overige eilanden in
Friesland zijn geconcentreerd. Die
komen elkaar in Leeuwarden regel
matig tegen op diverse terreinen.
Denk maar aan brandweer, politie en
ambulance.'
De burgemeesters van Vlieland,
Ameland, Schiermonnikoog en Ter
schelling gaan de komende vier
maanden intensief overleggen hoe ze
nu met z'n vieren verder gaan. Uit
gangspunt blijft dat de bevoegdhe
den van een eiland in handen blijven
van de plaatselijke gemeenteraad,
maar dat uitvoering van het gemeen
telijk beleid ook kan worden verricht
door ambtenaren van één van de
andere eilanden. Op het gebied van
kennismanagement, iet en centrale
inkoop worden de mogelijkheden om
samen te werken onderzocht. Eind
dit jaar praten de gemeenteraden van
de Friese Waddeneilanden verder
over de onderlinge samenwerking.
Heeren 6 15; 4 Lianne Hut uit Hoenderloo 6.20;
5. Sophie Witte uit Den Burg 7 05
4 kilometer 1Mare Müller uit Bruggen 13.26,
2. Andreas Werner uit Dortmund 14 40; 3
Maurice Mülder uit Bonn 15.16; 4 Nicolas Ba
ron uit Bad Zwisschenalm 16.29,5 Floris Kou
wenberg uit Venlo 16 37
8 kilometer: 1 Serge Weemaes uit Antwerpen
30 00; 2. Klaus Kuhlmann uit Essen 35.12, 3
Thomas Richter uit Den Burg 35 46; 4 Mike
Alders uit Zaandam 36.41, 5. Jan Joosen uit
Waalwijk 37.10.
dat is kapot', zegt André
:er met welluide stem tegen
echtpaar als hij de tent heeft
ken, waarmee het stel is bin-
estapt. De ritssluiting doet het
neer. Het is één van de diverse
lementen die Keijzer dagelijks
ij ziet komen bij zijn
lakerij Texel Tent in Den Burg.
iert deze maand zijn vijfjarig
in.
luit wordt de tent uitgestald over
pte witte werktafel van Keijzer.
s inmiddels begonnen aan een
Jrtocht door de rij bakjes waarin
Jtjes in diverse soorten en maten
n. Wat hij zoekt, is er echter met
k heb het juiste merk niet, dus
iet een nieuwe rits in de tent
sn gezet', vertelt hij de toeristen,
i aan het eind van de middag
u hem weer ophalen. Dan is hij
3 was de zee zijn werkterrein
1 hij met stoffen weinig te ma-
IKeijzer voer tot 1983 op een
|ren daarna ging hij als kok wer-
op betonningsvaartuig
peertien van de vaarwegmarke-
Jdienst in Den Helder. 'Als die
Ins naar de verst weggelegen
In moesten varen, waren ze zo
In tot tien uur onderweg om er te
|n Dan moet er toch wel eten
len klaargemaakt onderweg.' De
Ie kennismaking met zijn huidige
pp volgde, nadat Henk Switzer,
eigenaar van Vliegerhuis Texel in de
Weverstraat, in 1992 zijn buurman
was geworden. 'Ik werkte toen nog in
ploegendienst, dus in de weken dat
ik vrij was, vond ik het leuk om bij
Switzer mee te helpen. Bij hem leerde
ik om kussens te bekleden.' In 1996
trad Keijzer bij Switzer in dienst, na
dat Rijkswaterstaat de Breeveertien
had afgestoten en er een einde kwam
aan zijn loopbaan bij de vaar-
wegmarkeringsdienst. Twee jaar later
stopte Switzer met de reparatie van
bekleding, waarna Keijzer besloot
zelfstandig verder te gaan in die rich
ting. 'Switzer wilde het niet meer. En
hij vond dat hij mij toch mets nieuws
meer kon leren.'
Keijzer begon, zonder er veel rucht
baarheid aan te geven, op 8 augus
tus 1998 met zijn eigen reparatie
bedrijf in een pand van bouwbedrijf
Bruin aan de Wilhelminalaan. Vorig
jaar verhuisde hij naar de schuur van
Dries Veltcamp aan de Maricoweg. In
hetzelfde pand zitten ook Tent-o-
Rent van Siem Zijm en het tegelzet-
bedrijf van Erik Wuis. 'We hebben een
WAT-relatie met elkaar', zegt Keijzer.
'Working Apart Together. Concurren
ten zijn we niet. We helpen elkaar. Als
hij doek heeft dat kapot is, komt hij
bij mij en ik help hem als er tenten
moeten worden opgezet.' De grote
witte werktafel is Keijzer's belangrijk
ste werkplek. De tafel wordt stevig
verlicht door een aantal TL-buizen en
aan de zijkant staat een naaimachine.
'Die tafel stond eerst een verdieping
hoger, maar dan moest je telkens
naar beneden kijken en lopen als er
klanten waren. Hij staat nu op de
begane grond en dat werkt toch een
stuk makkelijker.'
Nieuwe klanten lopen binnen. Het
doek van de voortent van hun cara
van is gescheurd. Ook zij krijgen te
horen dat het aan het eind van de
middag gerepareerd zal zijn. 'Die
mensen zijn nu toch in Den Burg en
ze zijn met vakantie dus je kunt ze
moeilijk vragen om een paar dagen
later terug te komen.' Naden die op
nieuw moeten worden doorgestikt of
ramen die nieuw in het doek moeten
worden gezet zijn een belangrijk deel
van zijn werkzaamheden. Bootzeilen
repareren doet hij soms. 'Maar ik kan
hier geen zigzagsteek uitvoeren. Als
ze dat moeten hebben, stuur ik ze
door naar Annelies Bakker in Oude-
schild.' Toeristen weten hem dankzij
mond-tot-mond reclame inmiddels
aardig te vinden en dat geldt volgens
Keijzer ook voor Texelaars. De druk
ste tijd is van april tot oktober. In die
periode is Texel Tent zes dagen per
week geopend. In de wintermaanden
valt de zaterdagmiddag weg, omdat
er dan geoefend moet worden met
het Oudeschilder Visserskoor, waar
van Keijzer net als bij dameskoor de
Waddenvogels dirigent is. De nieuw
ste aanwinst van zijn bedrijf zijn
stalenboeken dat hij onlangs na een
paar jaar discussiëren kon kopen van
een fabrikant. 'Daardoor hebben de
mensen hier nu meer keuze.'
[v geleden begon voormalig zeekok André Keijzer met een bedrijf dat tenten repareert en stoelkussens van caravans en boten
(Foto Jeroen van Hattum)
Afgelopen week bezocht ik Uw ei
land. Op zich niets bijzonders. Mijn
vrouw en ik komen er al ongeveer
dertig |aar en zelf kan ik daar nog
twintig jaar aan toevoegen De reden
waarom ik steeds weer terugkom, is
in het feit gelegen dat ik rust, ruimte,
cultuur en natuur van het eiland waar
deer. Natuurlijk heb ik het eiland in de
loop der jaren zien veranderen. Niet
alleen de aankomst - de eerste jaren
werden we door onze gastheer van
de boot afgehaald; dat is al lang niet
meer zo - maar ook ons verblijf werd
anders. Het verbouwde schuurtje (of
was het soms een luxe kippenhok
geweest?) veranderde in een bunga
low. De vooruitgang is niet tegen te
houden. Ook niet voor De Koog?
Helaas is dat een plaats geworden
zoals er elders in het land dertien in
een dozijn zijn. Ik hoop niet dat Den
Burg diezelfde kant opgaat. Ook heb
ik de bungalowterreinen zien ont
staan. Gelukkig zijn ze voor een groot
deel door natuurlijk groen aan het
gezicht onttrokken. Zo is Texel nog
steeds Nederland in het klein. Je
vindt er allerlei soorten landschap
pen. Het is een uniek eiland. Texel
met zijn schapen, met zijn vele na
tuurlijke producten, met zijn unieke
schapenschuren...
Maar dat alles weet U veel beter dan
ik. Ik trap een open deur in. Of met?
Toen ik een rondje over het eiland
maakte, schrok ik geweldig. Ik stond
oog in oog met een schapenschuur
waar een bungalow tegenaan was
gebouwd. Dit kwam op mij over als
gevloek in een kerk. Hoe is zoiets
mogelijk? Is dit het begin van het
einde? Een uniek stukje Texel wordt
vernietigd door een aanbouw. Ik kan
mij vergissen, maar het leek mij met
iets voor permanente bewoning. Zou
het soms voor toeristen bedoeld zijn?
Zou de eigenaar een verhuurobject
willen hebben? Zou hij niet weten dat
er op Texel zowel nieuwe als ge
bruikte bungalows te koop zijn? En
welke architect zou de tekening voor
de bouw hebben geleverd? Hoe is
het mogelijk dat iemand die door zijn
studie heeft bewezen dat hij zijn her
sens kan gebruiken, hier een ontwerp
voor maakt? Heeft hij dan niets be
grepen van cultuurhistorische ver
worvenheden? Overigens verbaas ik
mij ook over de ambtelijke wereld, die
de aanvraag van deze cultuur
barbaren hebben laten passeren zon
der er een negatief advies over te
geven dan wel om het volledig de
grond in te boren. Om nog maar te
zwijgen van het Texels gemeentebe
stuur. Heeft de gemeenteraad tijdens
de behandeling geslapen? Wat is het
beleid van b en w? Probeert men de
unieke geschiedenis van Texel volle
dig ondergeschikt te maken aan het
toerisme? Wat zijn hun plannen voor
de toekomst van het eiland?
Toen onze vakantie ten einde liep,
gingen we traditiegetrouw nog even
aan de Mokbaai zitten. Het zonnetje
scheen en het was warm. Was dat de
reden dat ik in slaap viel? En wat ik
toen zag: aan de rand van de Mok
baai waren projectontwikkelaars be
zig met het aanbrengen van schreeu
wende reclameborden. Penthouses
te koop. De meest biedende kreeg de
mooiste plek. Ze waren gelegen op
grote hoge gebouwen in de
Sluftervallei. Uiteraard waren droge
voeten gewaarborgd, want de ge
bouwen stonden op palen. Er reden
bussen naar enkele vogelbroed
gebieden. Deze gebieden waren vol
ledig omgeven door gaas, zodat de
vogels niet meerweg konden. Vogel
garantie geboden. Voor een flinke
entreeprijs mocht je er naar kijken. Er
werd uitleg gegeven over de skyline
van Texel. Grote bouwwerken en een
reusachtig winkelcentrum trokken de
aandacht. De restanten van de laat
ste schapenschuur werden op een
vrachtwagen geladen om vervoerd te
worden naar het Openluchtmuseum
in Arnhem. En... er werd een nieuwe
brug geopend tussen Den Helder en
't Horntje. De boot behoefde niet
meer te varen De heren Bakker en
Wortel liepen trots met een schaar
naar het midden van de brug en knip
ten daar een lint door. Daarna gaven
zij het geweldige bouwwerk de naam
TETO-brug: Texels Eigen Tolbrug
Onderneming. De eerste auto die er
overheen mocht rijden werd bestuurd
door de heer Doeksen. Hij ging op
weg naar De Krim, voor een zaken-
bezoek.
'Wakker worden,' hoorde ik zeggen
Het was mijn vrouw. 'We mogen de
laatste boot met missen.' Even later
gingen we per boot naar de overkant.
Hoor ik iemand nu zeggen: 'Daar heb
je weer zo'n betweter van de over
kant?' Inderdaad. U hebt gelijk. Ik
ben een doodgewone Hollandse
overkanter die trots is op het eiland
Texel. En ik kan mij niet voorstellen
dat er Texelse bewoners zijn die niet
trots zijn op hun unieke stukje woon-
VERVOLG VAN PAGINA 1
het eiland opleveren. Dan ben je niet
alleen afhankelijk van toerisme, land
bouw en visserij.' Volgens hem moet
het echter wel bij een éénmalige sub
sidie blijven. Oosterbaan liet uit eigen
beweging weten vanuit zijn werk bij
EcoMare betrokken te zijn bij de Texel
Academie, waardoor hij een kijkje in
de keuken heeft.
Lening
Frans Visman (D66) stelde als eerste
commissielid voor om een lening in
plaats van een subsidie te verlenen.
'Als ik de prognoses voor de ko
mende jaren zie, moet het geen pro
bleem zijn om het geld over een paar
jaar terug te vragen.' Visman vond
dat het project sowieso door moeten
kunnen gaan. Zou een lening de ove
rige subsidies in gevaar brengen, dan
is hij bereid alsnog subsidie te ver
strekken. Voorwaarde voor D66 is wel
dat het Middelbaar Beroepsonder
wijs nauwer wordt betrokken bij de
plannen. De nadruk ligt nu op het
Hoger Beroepsonderwijs.
Koolhof zegde toe nog eens met de
grond Zoals ik mij ook niet kan voor
stellen dat er met geknokt wordt voor
het behoud van het eigen stukje leef
gebied. Ik hoop dat ik met dit schrij
ven niet alleen de meerderheid van
de autochtone bevolking heb aange
sproken, maar vooral de bestuurders.
Ik zou de woorden van mijn vrouw
willen herhalen: 'wakker worden'. Er
zijn grenzen. Ik hoop dat er bij b en
w een klein beetje van mijn trots over
komt. Dan zullen ze rood worden van
schaamte.
NB.: Bovenstaande namen zijn wille
keurig gekozen. Iedere vergelijking
met bestaande personen berust op
toeval.
Sven Borg,
Breukelen.
fractie te praten over een eventuele
lening. 'Maar het ROC en de OSG
moeten erbij worden betrokken, an
ders komt het CDA niet over de brug.'
Han Brezet zei graag met de ROC en
de OSG te willen samenwerken, maar
volgens hem was dat bewust nog
afgehouden. 'Als we daar meteen
mee waren begonnen, waren er nu
geen geldstromen geweest.'
Groeskamp vond de Texel Academie
in ieder geval een kans moet krijgen.
'Maar alleen in de vorm van een le
ning onder de gebruikelijke voorwaar
den en het geld moet na 2006 terug
naar de Texelse bevolking.' Van der
Spek wilde eventueel aan een lening
denken. Praten over subsidie wilde
ze niet meer. 'Als dat aan de orde
komt, doen we dat pas weer bij de
Najaarsbegroting en niet eerder.'
Alfred Schaatsenberg (PvdA) zei het
voorstel nog een keer te willen be
spreken in zijn fractie. Inhoudelijk liet
hij zich er verder niet over uit. Volgens
planning nemen de politieke partijen
in de raadsvergadering van dinsdag
9 september een besluit over de
€47.000,-.
Evert Monsma is eerste geworden in
de A-poule van de surfwedstrijden
die zondag werden gehouden bij
Dijkmanshuizen. Tweede werd Dorian
van Rijsselberghe, derde Jacob Roe
per. Adriaan van Rijsselberghe ont
brak nog vanwege een ongelukkige
val die hij eerder deze maand maakte
en waarbij hij een nekblessure opliep.
De vierde en vijfde plaats waren voor
Peter Wiersema en Gert-Jan de Wit.
In de B-poule werd Niek Kager eer
ste. Reinier van der Zee pakte de
tweede plaats.
De Eastender Honeybee Hoppers
houden zaterdag een lindedance-
avond in dorpshuis De Bijenkorf in
Oosterend. De avond begint om
20.30 uur, toegang en deelname zijn
gratis.
Deze zomer is hét moment om slim zaken te doen. Want Opel heeft weer
XXL Summer Sale. En dat betekent dat u nu een nieuwe Opel uit voorraad
kunt kopen met 'n voordeel oplopend tot 3500,-'. Ga snel naar de Opel
dealer zodat u deze zomer nog van uw nieuwe Opel kunt genieten.
Opel. Fresh thinking - better cars.
Vraag noar de voorwaarden. Gem. brandstofverbruik en C02-u'itstoot, volgens Richtlijn 1999/100/EG. Benzinemotoren
kms/liter von 9,4 tot 13,9. Liters/100 km: van 10,7 tot 7,2. C02 gr/km: van 257 tot 172. Dieselmotoren kms/liten van
13,0 tot 17,9. Liters/100 km: van 7,7 tot 5,6. C02 gr/km: van 208 tot 151. www.opel.nl
Oosterend, S 318000, www.opelrentenaar.nl