kis Teso naast concessie
rijpt, koopt Rijk schepen'
roen Twartsjexels 'in het hart
rras paviljoen paal 20:
lant mag pas eten
a betalen van nota
Grote schoonmaak langdurig gesloten Calluna
Boot vertrekt vanaf
half december op het
hele en halve uur
jwS hikt aan tegen kosten voetgangersbrug
Afvaart vijf minuten eerder m Johan Cruijff
Vliegveldrestaurant onder de slopershamer
a Portier disco
!DA-kamerlid
Izoekt Piet Lap
Nel Eelman
terug in college
Gemeente geeft
€750,- aan
Texelse Reede
TEXELSE^COURANT
IeBICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11809
VRIJDAG 5 SEPTEMBER 2003
schijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Losse nummers 0,90
reiging dat de prijs van een
T (aartje drastisch omhoog
tlomdat Teso Rijkswaterstaat
een vergoeding moet beta-
lor de haveninrichting lijkt van
jan. Het ministerie van Ver
en Waterstaat wil op korte
jn tot een contract komen
de veerdiensten waarin vol-
Teso-directeur Rob Wortel
lijk komt te staan dat de re-
niet hoeft te betalen voor in-
ties die 'direct noodzakelijk
mde bootverbinding in stand
uden'.
I punt is nog de nieuwe voet-
Jrsbrug, waarbij wandelaars het
niet meer aan de voorzijde be-
i,maar via een loopbrug halver-
het schip. Onderdeel van deze
(Jnstallatie is ook een lift, waar-
Ie salon ook toegankelijk wordt
mndervaliden. De kosten voor
walvoorzienmg worden ge-
op €7,5 miljoen (inclusief
Teso heeft het ontwerp voor
aan RWS, met de vraag om
fcünitieve uitspraak of deze in-
:e onderdeel kan worden van
(installaties van RWS, maar
sgamsatie heeft nog geen toe
gedaan. Uiterlijk in novem-
dit jaar moet Teso een beslis-
en over de vraag of het
tan deze nieuwe voetgangers-
idt aangepast of dat de voet-
het schip op de huidige
wijze, via de inwendige gang, gaan
betreden. De vraag of RWS de inves
tering voor z'n rekening neemt, hangt
deels af van de vraag of RWS deze
voorziening van directe noodzaak
voor de bootverbinding acht.
Concessie
De wetgeving voor de veelbesproken
concessies voor de waddenveer-
verbindingen wil het Rijk de komende
vier jaar ontwikkelen. Gedachte daar
bij is, zo schrijft Wortel in het jaarver
slag 2002/2003 van Teso, dat de eer
ste aanbesteding van de concessie
(looptijd tien tot vijftien jaar) zal wor
den gegund aan de zittende rede
rijen. 'Mochten de concessie na die
periode niet worden verlengd, dan is
er de garantie opgenomen voor het
overnemen van de schepen, gebou
wen en werknemers door de over
heid. Afhankelijk van de zekerheden
die een nieuw contract aan de onder
neming en daarmee aan de belangen
van Texel biedt, zal Teso wel of met
tot contractondertekening overgaan.
Hierbij zal zeker goede afstemming
met het gemeentebestuur van Texel
plaatsvinden.'
Verplaatsing haven
Uit een in 2002 door Grontmij ge
maakt rapport over een eventuele
verplaatsing van de veerhaven in Den
Helder, is vastgesteld dat er van ver
plaatsing vóór 2015 geen sprake zal
zijn. Tevens is vastgesteld dat voor de
et eten de rekening voldoen,
lerkwam twee Duitse echt-
op het terras van strand-
n Paal 20 in De Koog van
endoorn. Het resultaat was
ftige discussie, waarbij de
haar vertrekkende gasten
lelijk een 'oud-Duitse aard'
it. Elsendoorn is zich van
aad bewust. 'Dit was echt
iselijke man. Iedere nieuwe
ip het terras moet eerst af
in. Er zijn er al teveel wegge
zonder te betalen.'
men al twintig jaar op het ei-
n hebben tot dusver alleen
^positieve ervaringen', vertellen
en Lies Magnutzki uit Moers,
jd per vliegtuig naar Texel ko-
lat veranderde toen ze donder-
ugustus met een bevriend stel
terras op het strand bij De
neerstreken. 'We bestelden
'drinken en toen de drankjes
-fn, moesten we eerst betalen
i| den toen pas eten. We hadden
"week of zes daarvoor ook ge
geten en toen hoefden we pas na het
eten af te rekenen. Toen we protes
teerden, kwam de cheffin. Het kwam
tot een woordenwisseling, waardoor
ons eten uiteindelijk koud werd.
Tandenknarsend hebben we betaald
en zijn we vertrokken. Ze wierp ons
na dat het aan onze oud-Duitse aard
lag. In die zaak komen we dus met
meer.'
Vervelend
Eigenaar Cor Elsendoorn herinnert
zich deze gasten wel. 'Echt een heel
vervelende man, die de bediening
gewoon wegstuurde en zelf wel be
paalde wat er zou gebeuren. Dat van
die oud-Duitse aard is inderdaad ge
zegd. Zo gedroeg die man zich ook.
Gelijk betalen doen we hier al vier
jaar, op het terras dan. Niet in het res
taurant, waar je veel meer overzicht
middellange termijn, tot 2015, aan
passingen rond de veerhaven in Den
Helder moeten plaatsvinden om de
groeiende verkeersstromen van en
naar Texel en Den Helder mogelijk te
maken.
Vervoersontwikkeling
Het vervoer bleef in het boekjaar
2002-2003 gelijk aan de voorgaande
periode. Het totaal aantal personen
auto-equivalenten bedroeg 1.122.635
(vorig jaar 1.118.096), een stijging van
0,4 procent. Het personenautover
voer steeg met 0,3 procent, het
vrachtvervoer met 0,6 procent. Het
vervoer van caravans en aanhangers
bleef nagenoeg gelijk. Wat opviel was
dat de groei vooral in het zomersei
zoen plaatsvond (ruim drie procent),
terwijl de maanden buiten het sei
zoen wat achterbleven. Het fietsen-
vervoer steeg met 3,6 procent tot
144.090. De bezettingsgraad van het
aantal personen per auto nam ook
vorig jaar weer af. Bij de vervoers-
prognose voor de lange termijn ligt de
werkelijke vervoersontwikkeling van
voertuigen nog steeds op het groot
ste scenario. Het vervoer van perso
nen volgt de gemiddelde prognose.
Dalurentarief
Met 14.004 afvaarten voerde Teso
vorig boekjaar 95 extra afvaarten uit.
Deze werden veroorzaakt het stij
gende vervoersvolume en een extra
inzet van de reserveboot op zondag
middagen, om wachttijden te voorko
men. De bezettingsgraad van de
schepen kwam hierdoor uit op 35,2
procent (personenauto-equivalent)
per afvaart. Het aantal voertuigen dat
moest wachten daalde met 7,6 pro
cent. Dit komt deels door de extra
afvaarten en deels door de invoering
van het dalurentarief op doorde
weekse dagen. In het seizoen is op
Lees verder pagina 5
Ongebruikelijk beeld van zwemparadijs Calluna. Nu het zwembad droog staat, neemt medewerkster lenske Flier de gelegenheid te baat om de bodem van het bad een flinke schoon
maakbeurt te geven. fFoto Gemd Tmmmmton)
Zwemparadijs Calluna, dat begin
augustus werd getroffen door
brand, opent op zijn vroegst pas in
de vierde week van september.
Aanvankelijk was het de bedoeling
dat het bad begin september weer
in gebruik zou worden genomen,
maar doordat de schade een stuk
groter is dan werd gedacht, neemt
het herstel meer tijd in beslag.
In het overdekte zwembad wordt al
weken met man en macht gewerkt
om de schade te herstellen. Kort na
de felle keukenbrand werd een grote
schoonmaak gehouden, waarbij een
gespecialiseerd bedrijf met dertig
man tien dagen lang met hoge-
drukremigers zelfs het kleinste hoekje
reinigde.
Een andere omvangrijk klus is het
vervangen van de elektrische leidin
gen in het gebouw. Sjors Hoppen
brouwers van Kustpark Texel: 'Het
probleem is dat er roet en rook in de
pvc-buizen is getrokken. Als het
zwembad straks weer van start gaat
en de leidingen warm worden, zou
het gebouw weer gaan stinken. Door
dat de leidingen niet zijn schoon te
maken, hebben we ze allemaal moe
ten verwijderen. Een tijdrovende klus,
want het gebouw zat er vol mee. Tot
en met de kleedkamers en douche
ruimte aan toe, vaak weggewerkt
achter plafondplaten. Ook die moe
ten allemaal van hun plek, net zoals
de wandcontactdozen.'
Inmiddels werken elektriciens aan de
aanleg van de nieuwe leidingen en is
een aannemersbedrijf bezig met het
herstellen van de plafonds. Van de
keuken moeten de dragende delen
van het dak worden vernieuwd. Zo
lang dat niet is gebeurd, kan het
herstelwerk in de keuken zelf nog niet
gebeuren. Hoppenbrouwers schat de
schade aan het gebouw op
€450.000,- 'En dan heb ik het nog
niet over de omzetderving. De totale
schade zou wel eens kunnen oplopen
tot €750.000,-.'
De onvrijwillige sluiting van het bad
is een goede gelegenheid om het
eens flink schoon te maken 'Het is
heel vervelend dat het allemaal zo
lang duurt. De eerste sessie van het
schoolzwemmen vervalt en ook an
dere gebruikers en gasten kunnen
nog niet terecht. Jammer, want het
weer wordt toch langzaam minder,
waardoor mensen liever binnen
zwemmen.'
hebt. We hebben het al zo vaak ge
had dat mensen zonder af te rekenen
vertrokken. Of bij het betalen blijkt
ineens dat klanten bepaalde drank
jes of bijbestellingen niet zouden
hebben gehad, wat een hoop gezeur
geeft. En je hebt ook dat mensen die
op het terras in de wind zitten voor
een andere tafel kiezen. Voor de be
diening is dat lastig. Als je gelijk af
rekent, terwijl de drankjes er nog
staan, heb je al die problemen niet.
Het is voor ons een praktische ma
nier van werken We doen dit overi
gens niet bij vaste klanten, alleen bij
vreemden.'
Ongebruikelijk
'Buitengewoon ongebruikelijk. Ik
hoor dit voor het eerst en ken geen
andere restaurants op Texel waar
mensen voorafgaand aan het eten
eerst moeten betalen', vertelt Jook
Nauta van Horeca Texel afkeurend.
'Ik vind dit soort dingen heel verve
lend en wat ons betreft gebeurt het
niet zo. De gast moet een positieve
ervaring aan een horecazaak over
houden. Aan tafel geen discussie.
Ook als de klant ontevreden is, moet
hij toch op een redelijke manier wor
den behandeld.' Nauta heeft niet de
indruk dat het in de Texelse horeca
vaak voorkomt dat een klant zonder
te betalen vertrekt. Elsendoorn is
volgens hem overigens geen lid van
Horeca Texel. 'Ik weet wel dat hij de
reputatie heeft wat recalcitrant te
zijn.'
Veertig leerlingen van basisschool
Durperhonk woonden woensdag in
het Olympisch Stadion de Open Dag
bij van de Johan Cruijff Welfare Foun
dation. Pagina 3
me Kamerlid Annie Schreijer-
TODA), voorzitter van de Com-
Landbouw en woordvoerder
et flora- en faunabeleid, gaat
leg op bezoek bij akkerbouwer
!P uit Den Hoorn. Dit naar aan-
van zijn Actie Ganzenbord, in
4 met schade die overzomer-
9rauwe ganzen veroorzaken
i gewassen Lap plaatste hier-
entallen protestbord op zijn
Schreijer wil weten of het
♦tomen beleid van minister
et van LNV voor het beheer
overzomerende grauwe gan-
"t oplossing biedt voor de
tdie de Texelse boeren lijden,
an wil voor deze vogels, net als
Pizen. foerageergebieden in-
tDeze terreinen moeten op de
(inschikte plekken komen. In
talie met verjagen van de gan-
iten de aangewezen gebieden,
'leund door afschot, moet de
binnen de perken worden
fcn. Ook moet gekeken wor-
Itat voedselaanbod toereikend
J nodigt ook Staatsbosbeheer
ttging Natuurmonumenten uit
'tvezig te zijn bij het bezoek
Politica.
Een kraan van slopersbedrijf Kuijpers
uit Wiermgerwaard maakt dezer da
gen korte metten met het Vliegveld-
restaurant op de luchthaven in
Eierland. Het gebouw moet wijken
voor een nieuw restaurant met luxe
hotelsuites, dat met Pasen 2004
moet zijn geopend. Initiatiefnemer is
Marcel Coltof van Inproject Leisure
Projects BV, die het restaurant over
nam van Wim Gouwens. Coltof ver
kocht het restaurant door aan aanne
mer Klaas Dekker, die inmiddels een
koper heeft gevonden voor het
restaurantgedeelte, die ook de recep
tie van het hotel gaat beheren. De ver
koop van de suites bleef in handen
van Coltof, die er inmiddels zeven
aan de man heeft gebracht. Bezoe
kers van het vliegveld hoeven on
danks de sloop niet op een droogje
te zitten. Op een ander gedeelte van
het terrein is een noodvoorziening
gebouwd, met een terras dat uitzicht
biedt op het vliegveld.
(Foto Gerard Timmorman)
De veerboten van Teso vertrekken
vanaf 14 december niet meer om
vijf over, maar precies op het halve
of hele uur. 'Voor de frequente
treinreizigers ontstaat hierdoor
een betere verbinding', licht Teso-
directeur Rob Wortel het besluit
toe, dat de Ondernemingsraad van
de veerdienst naar verwachting
volgende week zal goedkeuren.
Het besluit om iets vroeger te vertrek
ken is genomen op verzoek van
Rover (de vereniging Reizigers Open
baar Vervoer) en houdt verband met
een aanpassing van de dienstrege
ling van de NS, die ingaat op 14 de
cember 'Bij de huidige dienstregeling
van Teso zouden reizigers vanaf Texel
pas op het station aankomen op het
moment dat de trein wegrijdt', vertelt
Ludolf Maat van Rover, afdeling
Noord-Holland. 'Dat zou betekenen
dat Texelse forensen en studenten
die elke dag gebruik maken van het
openbaar vervoer een uur kwijt zijn.
Dat kan met, dus hebben we gezocht
naar mogelijkheden om ergens te
schuiven. De provincie en de NS han
teren vaste normen voor de overstap-
tijden en wilden dat de veerboot een
kwartier eerder zou afmeren. Teso
vond een kwartier onbespreekbaar,
omdat zo'n maatregel het openbare
leven op het eiland in de war zou stu
ren, maar wilde de dienstregeling wel
vijf minuten naar voren schuiven. Dat
was voor NS en de provincie weer
niet toereikend, omdat de reizigers
volgens het boekje dan met vol
doende overstaptijd hebben. De si
tuatie raakte in een patstelling. We
zijn toen met de dienstregelingen aan
het puzzelen gegaan. Het resultaat is
dat de trein om 33 minuten over uit
Den Helder gaat vertrekken. Als de
boot om tien vóór afmeert heeft de
reiziger dertien minuten om over te
stappen. Dan is goed te doen. De bus
doet er volgens het boekje dan wel
zeven minuten over, maar uit onze
metingen blijkt dat de rit naar het sta
tion in de praktijk in vijf minuten en
zelfs wel eens in vier minuten wordt
afgelegd. De bus stopt bijna naast de
trein, dus de passagiers kunnen snel
instappen.'
Voor studenten en forensen die een
abonnement hebben en dus geen
kaartje hoeven te kopen, is dat geen
probleem, maar de toerist of andere
reiziger die bagage meezeult en eerst
een kaartje moet kopen, loopt grote
kans de trein te missen. Maat: 'Dat
klopt. We zijn hard bezig om een op
lossing voor dat probleem te vinden,
bijvoorbeeld door het plaatsen van
een kaartjesautomaat bij de boot op
Texel.' Voor treinreizigers die vanaf
het station in Den Helder naar de
boot moeten, is er volgens Maat
meer dan voldoende tijd om de boot
te halen. 'Er moet zelfs geruime tijd
worden gewacht.'
Door op het hele en halve uur te ver
trekken, keert Teso terug naar de
vaartijden zoals die tot halverwege de
zeventigerjaren werden gehanteerd.
Ook toen werden de tijden verscho
ven in verband met de dienstregeling
van de NS.
Nel Eelman keert terug in het college
van burgemeester en wethouders.
Tijdens de raadsvergadering van
aankomende dinsdag wordt ze her
benoemd als wethouder. Daan
Schilling, die Eelman tijdelijk verving,
heeft zijn ontslag aangeboden.
Eelman trad in juni terug om te kun
nen herstellen van een knie-operatie.
Oud-wethouder Daan Schilling
(Texels Belang) was bereid om nog
even op zijn oude post te gaan zitten.
Maandag 15 september neemt
Eelman het stokje van hem over. Ze
is portefeuillehouder grondgebied en
onderwijs en eerste loco-burgemees-
ter.
Norbert Kager, portier van discotheek
Question Plaza en een bekend ge
zicht in de Texelse uitgaanswereld,
overschaduwt al bijna dertien jaar de
entree van de disco. Hij zorgt ervoor
dat het binnen rustig blijft en dat het
vooral gezellig is tijdens een stap
avond. Pagina 7
Het college van b en w heeft de op
brengst van de feestmarkt (€6644,54)
van de Texelse Reede verhoogd met
€750,-. Het bedrag komt ten goede
aan de nieuwe bus die het gezins
vervangend tehuis wil aanschaffen
voor het vervoer van de bewoners.
De organisatie van de markt, die blij
is met de vele belangeloze bijdragen
van Texelse bedrijven en instellingen,
laat weten dat de prijzen van een
aantal winnende loten nog niet is op
gehaald Het betreft de nummers
geel 808, 866, 910 en 911 en roze
156, 209, 397 en 797.
(Advertentie)
jftw ^marL jrrrli i* bét ijrt_
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.