kis Teso naast concessie rijpt, koopt Rijk schepen' roen Twartsjexels 'in het hart rras paviljoen paal 20: lant mag pas eten a betalen van nota Grote schoonmaak langdurig gesloten Calluna Boot vertrekt vanaf half december op het hele en halve uur jwS hikt aan tegen kosten voetgangersbrug Afvaart vijf minuten eerder m Johan Cruijff Vliegveldrestaurant onder de slopershamer a Portier disco !DA-kamerlid Izoekt Piet Lap Nel Eelman terug in college Gemeente geeft €750,- aan Texelse Reede TEXELSE^COURANT IeBICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11809 VRIJDAG 5 SEPTEMBER 2003 schijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Losse nummers 0,90 reiging dat de prijs van een T (aartje drastisch omhoog tlomdat Teso Rijkswaterstaat een vergoeding moet beta- lor de haveninrichting lijkt van jan. Het ministerie van Ver en Waterstaat wil op korte jn tot een contract komen de veerdiensten waarin vol- Teso-directeur Rob Wortel lijk komt te staan dat de re- niet hoeft te betalen voor in- ties die 'direct noodzakelijk mde bootverbinding in stand uden'. I punt is nog de nieuwe voet- Jrsbrug, waarbij wandelaars het niet meer aan de voorzijde be- i,maar via een loopbrug halver- het schip. Onderdeel van deze (Jnstallatie is ook een lift, waar- Ie salon ook toegankelijk wordt mndervaliden. De kosten voor walvoorzienmg worden ge- op €7,5 miljoen (inclusief Teso heeft het ontwerp voor aan RWS, met de vraag om fcünitieve uitspraak of deze in- :e onderdeel kan worden van (installaties van RWS, maar sgamsatie heeft nog geen toe gedaan. Uiterlijk in novem- dit jaar moet Teso een beslis- en over de vraag of het tan deze nieuwe voetgangers- idt aangepast of dat de voet- het schip op de huidige wijze, via de inwendige gang, gaan betreden. De vraag of RWS de inves tering voor z'n rekening neemt, hangt deels af van de vraag of RWS deze voorziening van directe noodzaak voor de bootverbinding acht. Concessie De wetgeving voor de veelbesproken concessies voor de waddenveer- verbindingen wil het Rijk de komende vier jaar ontwikkelen. Gedachte daar bij is, zo schrijft Wortel in het jaarver slag 2002/2003 van Teso, dat de eer ste aanbesteding van de concessie (looptijd tien tot vijftien jaar) zal wor den gegund aan de zittende rede rijen. 'Mochten de concessie na die periode niet worden verlengd, dan is er de garantie opgenomen voor het overnemen van de schepen, gebou wen en werknemers door de over heid. Afhankelijk van de zekerheden die een nieuw contract aan de onder neming en daarmee aan de belangen van Texel biedt, zal Teso wel of met tot contractondertekening overgaan. Hierbij zal zeker goede afstemming met het gemeentebestuur van Texel plaatsvinden.' Verplaatsing haven Uit een in 2002 door Grontmij ge maakt rapport over een eventuele verplaatsing van de veerhaven in Den Helder, is vastgesteld dat er van ver plaatsing vóór 2015 geen sprake zal zijn. Tevens is vastgesteld dat voor de et eten de rekening voldoen, lerkwam twee Duitse echt- op het terras van strand- n Paal 20 in De Koog van endoorn. Het resultaat was ftige discussie, waarbij de haar vertrekkende gasten lelijk een 'oud-Duitse aard' it. Elsendoorn is zich van aad bewust. 'Dit was echt iselijke man. Iedere nieuwe ip het terras moet eerst af in. Er zijn er al teveel wegge zonder te betalen.' men al twintig jaar op het ei- n hebben tot dusver alleen ^positieve ervaringen', vertellen en Lies Magnutzki uit Moers, jd per vliegtuig naar Texel ko- lat veranderde toen ze donder- ugustus met een bevriend stel terras op het strand bij De neerstreken. 'We bestelden 'drinken en toen de drankjes -fn, moesten we eerst betalen i| den toen pas eten. We hadden "week of zes daarvoor ook ge geten en toen hoefden we pas na het eten af te rekenen. Toen we protes teerden, kwam de cheffin. Het kwam tot een woordenwisseling, waardoor ons eten uiteindelijk koud werd. Tandenknarsend hebben we betaald en zijn we vertrokken. Ze wierp ons na dat het aan onze oud-Duitse aard lag. In die zaak komen we dus met meer.' Vervelend Eigenaar Cor Elsendoorn herinnert zich deze gasten wel. 'Echt een heel vervelende man, die de bediening gewoon wegstuurde en zelf wel be paalde wat er zou gebeuren. Dat van die oud-Duitse aard is inderdaad ge zegd. Zo gedroeg die man zich ook. Gelijk betalen doen we hier al vier jaar, op het terras dan. Niet in het res taurant, waar je veel meer overzicht middellange termijn, tot 2015, aan passingen rond de veerhaven in Den Helder moeten plaatsvinden om de groeiende verkeersstromen van en naar Texel en Den Helder mogelijk te maken. Vervoersontwikkeling Het vervoer bleef in het boekjaar 2002-2003 gelijk aan de voorgaande periode. Het totaal aantal personen auto-equivalenten bedroeg 1.122.635 (vorig jaar 1.118.096), een stijging van 0,4 procent. Het personenautover voer steeg met 0,3 procent, het vrachtvervoer met 0,6 procent. Het vervoer van caravans en aanhangers bleef nagenoeg gelijk. Wat opviel was dat de groei vooral in het zomersei zoen plaatsvond (ruim drie procent), terwijl de maanden buiten het sei zoen wat achterbleven. Het fietsen- vervoer steeg met 3,6 procent tot 144.090. De bezettingsgraad van het aantal personen per auto nam ook vorig jaar weer af. Bij de vervoers- prognose voor de lange termijn ligt de werkelijke vervoersontwikkeling van voertuigen nog steeds op het groot ste scenario. Het vervoer van perso nen volgt de gemiddelde prognose. Dalurentarief Met 14.004 afvaarten voerde Teso vorig boekjaar 95 extra afvaarten uit. Deze werden veroorzaakt het stij gende vervoersvolume en een extra inzet van de reserveboot op zondag middagen, om wachttijden te voorko men. De bezettingsgraad van de schepen kwam hierdoor uit op 35,2 procent (personenauto-equivalent) per afvaart. Het aantal voertuigen dat moest wachten daalde met 7,6 pro cent. Dit komt deels door de extra afvaarten en deels door de invoering van het dalurentarief op doorde weekse dagen. In het seizoen is op Lees verder pagina 5 Ongebruikelijk beeld van zwemparadijs Calluna. Nu het zwembad droog staat, neemt medewerkster lenske Flier de gelegenheid te baat om de bodem van het bad een flinke schoon maakbeurt te geven. fFoto Gemd Tmmmmton) Zwemparadijs Calluna, dat begin augustus werd getroffen door brand, opent op zijn vroegst pas in de vierde week van september. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het bad begin september weer in gebruik zou worden genomen, maar doordat de schade een stuk groter is dan werd gedacht, neemt het herstel meer tijd in beslag. In het overdekte zwembad wordt al weken met man en macht gewerkt om de schade te herstellen. Kort na de felle keukenbrand werd een grote schoonmaak gehouden, waarbij een gespecialiseerd bedrijf met dertig man tien dagen lang met hoge- drukremigers zelfs het kleinste hoekje reinigde. Een andere omvangrijk klus is het vervangen van de elektrische leidin gen in het gebouw. Sjors Hoppen brouwers van Kustpark Texel: 'Het probleem is dat er roet en rook in de pvc-buizen is getrokken. Als het zwembad straks weer van start gaat en de leidingen warm worden, zou het gebouw weer gaan stinken. Door dat de leidingen niet zijn schoon te maken, hebben we ze allemaal moe ten verwijderen. Een tijdrovende klus, want het gebouw zat er vol mee. Tot en met de kleedkamers en douche ruimte aan toe, vaak weggewerkt achter plafondplaten. Ook die moe ten allemaal van hun plek, net zoals de wandcontactdozen.' Inmiddels werken elektriciens aan de aanleg van de nieuwe leidingen en is een aannemersbedrijf bezig met het herstellen van de plafonds. Van de keuken moeten de dragende delen van het dak worden vernieuwd. Zo lang dat niet is gebeurd, kan het herstelwerk in de keuken zelf nog niet gebeuren. Hoppenbrouwers schat de schade aan het gebouw op €450.000,- 'En dan heb ik het nog niet over de omzetderving. De totale schade zou wel eens kunnen oplopen tot €750.000,-.' De onvrijwillige sluiting van het bad is een goede gelegenheid om het eens flink schoon te maken 'Het is heel vervelend dat het allemaal zo lang duurt. De eerste sessie van het schoolzwemmen vervalt en ook an dere gebruikers en gasten kunnen nog niet terecht. Jammer, want het weer wordt toch langzaam minder, waardoor mensen liever binnen zwemmen.' hebt. We hebben het al zo vaak ge had dat mensen zonder af te rekenen vertrokken. Of bij het betalen blijkt ineens dat klanten bepaalde drank jes of bijbestellingen niet zouden hebben gehad, wat een hoop gezeur geeft. En je hebt ook dat mensen die op het terras in de wind zitten voor een andere tafel kiezen. Voor de be diening is dat lastig. Als je gelijk af rekent, terwijl de drankjes er nog staan, heb je al die problemen niet. Het is voor ons een praktische ma nier van werken We doen dit overi gens niet bij vaste klanten, alleen bij vreemden.' Ongebruikelijk 'Buitengewoon ongebruikelijk. Ik hoor dit voor het eerst en ken geen andere restaurants op Texel waar mensen voorafgaand aan het eten eerst moeten betalen', vertelt Jook Nauta van Horeca Texel afkeurend. 'Ik vind dit soort dingen heel verve lend en wat ons betreft gebeurt het niet zo. De gast moet een positieve ervaring aan een horecazaak over houden. Aan tafel geen discussie. Ook als de klant ontevreden is, moet hij toch op een redelijke manier wor den behandeld.' Nauta heeft niet de indruk dat het in de Texelse horeca vaak voorkomt dat een klant zonder te betalen vertrekt. Elsendoorn is volgens hem overigens geen lid van Horeca Texel. 'Ik weet wel dat hij de reputatie heeft wat recalcitrant te zijn.' Veertig leerlingen van basisschool Durperhonk woonden woensdag in het Olympisch Stadion de Open Dag bij van de Johan Cruijff Welfare Foun dation. Pagina 3 me Kamerlid Annie Schreijer- TODA), voorzitter van de Com- Landbouw en woordvoerder et flora- en faunabeleid, gaat leg op bezoek bij akkerbouwer !P uit Den Hoorn. Dit naar aan- van zijn Actie Ganzenbord, in 4 met schade die overzomer- 9rauwe ganzen veroorzaken i gewassen Lap plaatste hier- entallen protestbord op zijn Schreijer wil weten of het ♦tomen beleid van minister et van LNV voor het beheer overzomerende grauwe gan- "t oplossing biedt voor de tdie de Texelse boeren lijden, an wil voor deze vogels, net als Pizen. foerageergebieden in- tDeze terreinen moeten op de (inschikte plekken komen. In talie met verjagen van de gan- iten de aangewezen gebieden, 'leund door afschot, moet de binnen de perken worden fcn. Ook moet gekeken wor- Itat voedselaanbod toereikend J nodigt ook Staatsbosbeheer ttging Natuurmonumenten uit 'tvezig te zijn bij het bezoek Politica. Een kraan van slopersbedrijf Kuijpers uit Wiermgerwaard maakt dezer da gen korte metten met het Vliegveld- restaurant op de luchthaven in Eierland. Het gebouw moet wijken voor een nieuw restaurant met luxe hotelsuites, dat met Pasen 2004 moet zijn geopend. Initiatiefnemer is Marcel Coltof van Inproject Leisure Projects BV, die het restaurant over nam van Wim Gouwens. Coltof ver kocht het restaurant door aan aanne mer Klaas Dekker, die inmiddels een koper heeft gevonden voor het restaurantgedeelte, die ook de recep tie van het hotel gaat beheren. De ver koop van de suites bleef in handen van Coltof, die er inmiddels zeven aan de man heeft gebracht. Bezoe kers van het vliegveld hoeven on danks de sloop niet op een droogje te zitten. Op een ander gedeelte van het terrein is een noodvoorziening gebouwd, met een terras dat uitzicht biedt op het vliegveld. (Foto Gerard Timmorman) De veerboten van Teso vertrekken vanaf 14 december niet meer om vijf over, maar precies op het halve of hele uur. 'Voor de frequente treinreizigers ontstaat hierdoor een betere verbinding', licht Teso- directeur Rob Wortel het besluit toe, dat de Ondernemingsraad van de veerdienst naar verwachting volgende week zal goedkeuren. Het besluit om iets vroeger te vertrek ken is genomen op verzoek van Rover (de vereniging Reizigers Open baar Vervoer) en houdt verband met een aanpassing van de dienstrege ling van de NS, die ingaat op 14 de cember 'Bij de huidige dienstregeling van Teso zouden reizigers vanaf Texel pas op het station aankomen op het moment dat de trein wegrijdt', vertelt Ludolf Maat van Rover, afdeling Noord-Holland. 'Dat zou betekenen dat Texelse forensen en studenten die elke dag gebruik maken van het openbaar vervoer een uur kwijt zijn. Dat kan met, dus hebben we gezocht naar mogelijkheden om ergens te schuiven. De provincie en de NS han teren vaste normen voor de overstap- tijden en wilden dat de veerboot een kwartier eerder zou afmeren. Teso vond een kwartier onbespreekbaar, omdat zo'n maatregel het openbare leven op het eiland in de war zou stu ren, maar wilde de dienstregeling wel vijf minuten naar voren schuiven. Dat was voor NS en de provincie weer niet toereikend, omdat de reizigers volgens het boekje dan met vol doende overstaptijd hebben. De si tuatie raakte in een patstelling. We zijn toen met de dienstregelingen aan het puzzelen gegaan. Het resultaat is dat de trein om 33 minuten over uit Den Helder gaat vertrekken. Als de boot om tien vóór afmeert heeft de reiziger dertien minuten om over te stappen. Dan is goed te doen. De bus doet er volgens het boekje dan wel zeven minuten over, maar uit onze metingen blijkt dat de rit naar het sta tion in de praktijk in vijf minuten en zelfs wel eens in vier minuten wordt afgelegd. De bus stopt bijna naast de trein, dus de passagiers kunnen snel instappen.' Voor studenten en forensen die een abonnement hebben en dus geen kaartje hoeven te kopen, is dat geen probleem, maar de toerist of andere reiziger die bagage meezeult en eerst een kaartje moet kopen, loopt grote kans de trein te missen. Maat: 'Dat klopt. We zijn hard bezig om een op lossing voor dat probleem te vinden, bijvoorbeeld door het plaatsen van een kaartjesautomaat bij de boot op Texel.' Voor treinreizigers die vanaf het station in Den Helder naar de boot moeten, is er volgens Maat meer dan voldoende tijd om de boot te halen. 'Er moet zelfs geruime tijd worden gewacht.' Door op het hele en halve uur te ver trekken, keert Teso terug naar de vaartijden zoals die tot halverwege de zeventigerjaren werden gehanteerd. Ook toen werden de tijden verscho ven in verband met de dienstregeling van de NS. Nel Eelman keert terug in het college van burgemeester en wethouders. Tijdens de raadsvergadering van aankomende dinsdag wordt ze her benoemd als wethouder. Daan Schilling, die Eelman tijdelijk verving, heeft zijn ontslag aangeboden. Eelman trad in juni terug om te kun nen herstellen van een knie-operatie. Oud-wethouder Daan Schilling (Texels Belang) was bereid om nog even op zijn oude post te gaan zitten. Maandag 15 september neemt Eelman het stokje van hem over. Ze is portefeuillehouder grondgebied en onderwijs en eerste loco-burgemees- ter. Norbert Kager, portier van discotheek Question Plaza en een bekend ge zicht in de Texelse uitgaanswereld, overschaduwt al bijna dertien jaar de entree van de disco. Hij zorgt ervoor dat het binnen rustig blijft en dat het vooral gezellig is tijdens een stap avond. Pagina 7 Het college van b en w heeft de op brengst van de feestmarkt (€6644,54) van de Texelse Reede verhoogd met €750,-. Het bedrag komt ten goede aan de nieuwe bus die het gezins vervangend tehuis wil aanschaffen voor het vervoer van de bewoners. De organisatie van de markt, die blij is met de vele belangeloze bijdragen van Texelse bedrijven en instellingen, laat weten dat de prijzen van een aantal winnende loten nog niet is op gehaald Het betreft de nummers geel 808, 866, 910 en 911 en roze 156, 209, 397 en 797. (Advertentie) jftw ^marL jrrrli i* bét ijrt_ Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 1