mmsmm Texelaars hFjN werk Internationaal chauffeur Jan Spoelstra is weinig thuis 'Beter met je maat overweg kunnen dan met je vrouw' SV De Koog verliest opnieuw Canadese tv verfilmt verhaal Revolving Light ■TEXELSE 7 COURANT Veel spektakel G-voetballers De Wit behaalt goede resultaten op Mewesteingala 'oetbalprogramma Verrassingen blijven uit in tweede veldrit Sportvissers derde in NK DINSDAG 28 OKTOBER 2003 'AV-S-' et G-team van Texel'94 heeft za- irdag in een spectaculaire wed- Irijd een gelijkspel (3-3) geboekt igen Koedijk. Alle doelpunten «rden voor rust gemaakt. en telraam was in de eerste helft een misbaar hulpmiddel in Koedijk. De edstrijd (zonder Texelaars Frans os. Raymond Molanus en Peter itman) was nog maar net begonnen de spits van Koedijk klopte zijn (waker Jos Bakker op snelheid en rte de bal onder keeper Chris Zijm het doel: 1 -0. Een slecht begin voor ïxel'94, maar slechts iets later sloeg tieo Franchimon toe en was de tand alweer 1 -1Verrassend was het leede doelpunt van Koedijk, vanaf [zijkant gescoord door de spits (2- waarna Robert Eelman een voor- it van Franchimon met zijn knie in het doel werkte (2-2). Even later maakte de spits van de gastheren zijn hattrick compleet door de bal hard langs keeper Zijm in het doel te kop pen (3-2). Vanuit een moeilijke hoek zorgde Franchimon voor de gelijk maker (3-3). Bijna had Texel'94 nog voor rust de leiding genomen, maar een prachtig schot van Jimmy Ponmah vanaf twintig meter ging net over het doel. in de tweede helft had het laag op de ranglijst staande Koedijk het beste van het spel. De thuisploeg kreeg aardig wat kansen, maar verdedigers Peter Breuer, Jos Bakker en Jimmy Ponmah en de uitstekend keepende Chris Zijm weigerden te bezwijken. Aan de andere kant had Robert Eelman een goede kans, maar ook de keeper van Koedijk was paraat. Zaterdag gaat Texel'94 naar Amers foort voor een wedstrijd tegen het bovenaanstaande CJW. wemster Simone de Wit heeft mee- xJaan aan de Mewesteingala in leuwegein, een internationaal toer- wi waaraan alleen zwemverem- ugen meedoen die hoog genoteerd aan in de landelijke competitie. De It zwom alle afstanden in het vnje- agklassement. Op de 400 meter 'ieslag zwom ze een persoonlijk cord van 5.03,84 minuten, wat haar in vierde plaats opleverde. De 200 «ter legde ze af in 2.21,74 minuten esde plaats), de 100 meter in 1.04,97 minuten (achtste plaats). In het klassement van de dames D1 /D2 (geboren in 1986/1987) legde ze be slag op de derde plaats. Buiten het klassement om zwom De Wit ook diverse afstanden. Ze pakte een derde plaats op de 100 meter vlinderslag (1.13,63 min), een vierde plaats op de 50 meter vrijeslag (0.29,63 min) en een vierde plaats op de 100 meter wisselslag (1.16,75 min). Met de andere zwemmers van zwemvereniging Hoorn behaalde ze ook goede resultaten op drie estafettes. De ploegen legden beslag op een vierde en twee vijfde plaatsen. In het eindklassement eindigde Hoorn als derde. Er deden acht clubs mee. aterdag 1 november Hendam A2-Texel'94 A1 12.00 xel'94 B1-Koedijk B3 13.30 RC B2-Oosterend B1 14.30 3W B2-De Koog B1 14.30 xel'94 C1 -Koedijk C2 1145 !xel'94 C2-WGW C2 13.30 CSC C2-Texel'94 C3 12.45 osterend C1-CallantsoogC1 13.45 AP C3-De Koog C1 14.30 'GW D2-Texel'94 D1 9.30 fxel'94 D2-HCSC D1 13.30 ïxel'94 D3-Succes D2 11.45 'xel'94 D4-Succes D3 11.45 KC D3-Texel'94 D5 9 30 fen Helder D2-Oosterend D1 12.00 te Koog E1 -Den Helder E7 11.30 Meisjesvoetbal Oosterend MB1-W'meerMB1 11.45 G-voetbal CJW-Texel'94 12.00 Zondag 2 november Texel'94-Berdos 14.00 Oosterend-Dirkshorn 14.00 ZDH-Twisk 14.00 Vesdo-De Koog 14.00 Texel'94 2-Zeevogels 2 12.00 Con Zelo 3-Texel'94 3 14.30 Succes 5-Texel'94 4 11.00 Oosterend 2-DWOW 3 12.00 Meisjesvoetbal Texel'94 MA1-Limmen MA1 12.00 Recreatievoetbal De Koog-De Waal 10.30 Oosterend-Texelse Boys 10.30 De tweede veldrit van Wielerver eniging Texel van dit seizoen kende dezelfde winnaars als de eerste wedstrijd. In de A-poule viel de deelname tegen. Dit werd onder meer veroorzaakt door de tegelij kertijd gehouden Wampex. Door het ontbreken van enkele favorie ten kon Ruben van Vliet makkelij ker de overwinning grijpen dan vorig keer. Toen moest Van Vliet in de eindsprint afrekenen met Rien Brouwer. Ditmaal kon hij onbedreigd naar de finish rij den. Robbert Boersen krijgt het cros sen beter onder controle. Waar hij in het verleden moeite had met het stu ren, gaat dat hem nu een stuk beter af. Boersen werd fraai tweede. Theo Boom eindigde op de derde plaats. In de B-poule bleef het lang span nend. Han Pastoor schoot als eerste uit de startblokken. Achter hem vormde zich een achtervolgende groep, bestaand uit Thomas Boom, Rob van Beurden, Ingrid van Lubek en Toon Koopman. Tegen het einde van de wedstrijd leek Van Beurden voor een verrassing te zorgen door brutaal de kop over te nemen. Tho mas Boom bleek echter over de lang ste adem te beschikken en greep de overwinning. Achter hem ontspon zich een spannende strijd om de tweede plaats, die in het voordeel van Ingrid van Lubek werd beslist. Rob van Beurden werd derde. Toon Koop man verschalkte in de laatste ronde De Koog heeft zondag op eigen terrein wederom verloren. Gezien de resultaten van de laatste wed strijden waren de verwachtingen hoog gespannen, temeer daar Schellinkhout ook slechts drie punten had verzameld. Maar on danks matig spel wonnen de gas ten toch eenvoudig (0-4). Coach Bep Vonk had er wederom een zware dobber aan om een fat soenlijk elftal op de been te brengen. Buiten de geblesseerde spelers miste De Koog ook nog Tony de Jonge en Stefan van 't Noordende. Robin Rump was daarentegen weer be schikbaar, na de blessure die hij in de eerste wedstrijd had opgelopen. In de eerste helft kreeg het publiek weinig spektakel te zien, want beide teams grossierden in slechte passes Na een kwartier was de eerste scoringskans voor De Koog. Een afstandsschot werd door de keeper van Schellinkhout losgelaten, waarna spits Dennis Rebronja van dichtbij kon inschieten. Zijn inzet werd ech ter uitstekend gekeerd. Na een half uur kreeg De Koog een vrije trap, die door Dennis Vonk in het strafschop gebied werd geplaatst. De bal be landde voor de voeten van Andreas Schraag, die weinig tijd kreeg. Zijn inzet werd door de keeper in een re flex gekeerd. Maar hoewpl De Koog in deze eerste helft eigenlijk de minst slechte ploeg was en geen kansen weggaf, kwam Schellinkhout enkele minuten voor rust op 0-1, toen een houdbaar schot via het hoofd van Dennis Vonk van richting werd veran derd, waardoor keeper Stefan Tunderman kansloos was. In de tweede helft kwam Schellink- hout al snel op 0-2. Aan deze treffer ging volgens de Kogers duidelijk bui tenspel vooraf. Na een hoekschop werd er goed geschoten, maar de bal werd door keeper Tunderman gepa reerd. De bal belandde voor de voe ten van een tegenstander, die vanaf de rand van het strafschopgebied opnieuw een voorzet losliet richting een speler die zich in buitenspel positie bevond. Deze kon van dicht bij eenvoudig scoren. Ondanks het vlagsignaal van grensrechter Joris Ellen wees de scheidsrechter zonder aarzelen naar de middenstip, als te ken dat hij het doelpunt goedkeurde. Ellen bleef de vlag omhoog houden en kreeg toen een gele kaart. Na een kwartier in de tweede helft moest De Koog met tien man verder, omdat Marcel Boone uit frustratie een tegenstander een schop gaf Enkele minuten hierna maakte Schellinkhout met een keihard schot in de kruising 0-3 en was het gedaan met de gast heren. De wedstrijd was gespeeld en De Koog was niet meer bij machte om het Schellinkhout moeilijk te ma ken. Er waren nog wel enkele kansen voor Dennis Rebronja en Sher Atroshy. maar Schellinkhout was tref zekerder en scoorde ook nog een vierde treffer. Zondag speelt De Koog in Schagerbrug tegen kampioenskan didaat Vesdo. jet naambordje bij de deur wordt opgevrolijkt door een grote, elgekleurde vrachtwagen. Dat is vast geen toeval, want Jan jpoelstra (37) is internationaal chauffeur. Wekelijks vertrekt hij net een vrachtwagen vol snijbloemen naar Italië of Spanje. Verkwerken van negentig uur vormen geen uitzondering. Bijna ■lerentwintig uur per dag brengt hij door met zijn vaste bijrij- ler. 'Je moet beter met je maatje overweg kunnen dan met je irouw', zo stelt hij. Een nadere kennismaking met een vrijbui- er die een hekel heeft aan Franse verkeerscontroles en geen ped woord over heeft voor corrupte Italiaanse politie. an Spoelstra, getrouwd met tiarlotte en vader van Nikki (7) en lanny (10). zit inmiddels zeven jaar ijiet vak. Al die tijd is hij al werkzaam i bloemexporteur Wesseling Export ,V in Aalsmeer. Met een vaste col- ga rijdt hij nagenoeg iedere week aar Spanje of Noord-ltalie om daar rachten snijbloemen af te leveren, oofdzakelijk rozen. 'De Nederlandse bloemen zijn nog steeds van veel betere kwaliteit. Dus gelukkig moeten ze daar nog steeds veel bloemen importeren. Maar die Spanjaarden zijn ook niet gek hoor, die gaan steeds meer zelf bloemen kweken, dus het wordt langzamerhand wel wat minder in die handel.' Niettemin is de drukte momenteel erg groot. 'Het is heel hectisch nu en dat wordt de te snel gestarte Han Pastoor en werd vijfde. In de jeugdcategorie greep Klaas Uit geest wederom de overwinning. Hij werd de hele wedstrijd op de hielen gezeten door Rick van der Vis, die tweede werd. Jelle Schouwstra werd derde, gevolgd door Werner Kuip, Mick van der Steeg, Denise Betsema, Mike Brouwer, Wouter van der Steeg en Daan Grismg. De equipe van Sportvisclub Texel heeft zondag bij het Nederlands kam pioenschap kustvissen beslag weten te leggen op de derde plaats. Er werd gevist op het strand bij Hoek van Holland, waar het door de harde wind en de zware regenbuien onaange naam toeven was. De vangsten per deelnemer verschilden aanzienlijk. Beste Texelse visser was Poul Ver hagen met zeven vissen (134 cm). Daarna volgden Rein Kuyper (6,116), Map van der Zwaag (133) en Johan Hopman (124). Nico Tessel en Frans Bos vingen geen enkele vis. De beste visser in het algemeen klassement ving 268 cm. Het Texelse korps be haalde 65 punten, nummer twee 62 en het kampioensteam 61. Rein Kuyper en Nico Tessel zullen ook deelnemen aan de naselectiewed- strijden op 29 november en 13 de cember. nog erger. Op één november is het Al lerheiligen en dat wordt in die katho lieke landen uitbundig gevierd met veel bloemen Dus dan wordt het echt druk.' Zijn beroep laat zich slecht vergelij ken met andere jobs. 'Je bent natuur lijk de hele week van huis. We vertrek ken op maandag en komen dan zaterdagochtend pas weer binnen, In zo'n week werken we zo'n negentig uur, maar dat kan ook oplopen tot een dikke honderd uur,Al die tijd zijn de twee chauffeurs op elkaar aange wezen. 'Je moet echt beter met je maat overweg kunnen dan met je vrouw, want je zit de hele tijd op el- kaars lip Als de één rijdt, heeft de ander tijd voor ontspanning. Vaak wordt die tijd benut voor een tukje. 'Net als de meeste mensen ben ik geen autoslaper. Ik moet al erg ver rot zijn, wil ik in slaap vallen maar aan een uurtje heb ik meestal wel genoeg. Daar knap ik aardig van op.' De chauffeurs mogen ieder met langer dan maximaal viereneenhalf uur aan eengesloten achter het stuur zitten. In tweeëntwintig uur, inclusief laden en lossen, moet de vrachtwagen ver plicht acht uur stilstaan. 'Dat is wel een hele verbetering voor ons. An ders ging je maar door, want de tijds druk is erg groot, doordat je met bed erfelijke waar rijdt. Nu heb je verplicht een periode rust. Dat is wel gezellig ook, want onderweg kom je vaak dezelfde truckers tegen en dan drink je gezamenlijk een biertje.' Nadeel is dat door die wetswijziging de auto's pas op zaterdag weer in Nederland zijn en niet zoals voorheen op vrijdag middag. 'Dat is inderdaad jammer, want dat gaat ten koste van je sociale leven. Dat is al niet zoveel doordat je bijna nooit thuis bent, maar het is nu nog minder geworden. Je gezin gaat toch voor.' Vrijheid Hoewel zijn werk een groot deel van zijn tijd opslokt, koos Spoelstra wel bewust voor dit beroep. Vooral van wege de vrijheid. 'Ik ben geen type dat je de hele dag aan het werk moet houden. Even vertellen wat er moet gebeuren en dan red ik me wel. Je moet het werk zien, zeg ik altijd maar.' Op zijn vijftiende raakte de trucker de vingers van zijn rechterhand en zijn halve duim kwijt, toen zijn hand in een landbouwmachine terechtkwam. Zijn handicap heeft hem nooit in zijn werk hoor. Er is zelfs televisie te krijgen of een magnetron, maar dat is beter van niet', wijst Spoelstra op de al niet geringe omvang van zijn buik. Stress In de zeven jaar dat hij achter het stuur zit, is er een hoop veranderd in het wegvervoer. 'Eigenlijk kun je je werk niet goed doen zonder de wet telijke tijdslimiet te overschrijden. Die bloemen moeten niet langer dan een etmaal in die koelwagen zitten, an ders gaat dat ten koste van de kwa liteit. En de klant wil zijn waar natuur lijk zo snel mogelijk hebben. Dus heb je haast. Altijd haast. Dat betekent dat je vaak met stress achter het stuur zit en met kromme tenen als je je tijd hebt overschreden. Dan hoop je maar dat ze je met aanhouden.' Hoewel hij zijn werk met plezier doet. ziet Spoelstra zichzelf niet oud wor den achter het stuur. 'Daarvoor is het werk te zwaar. Je moet fysiek toch wel goed in conditie zijn, want het is een heel onregelmatig leven. Boven dien ben je erg veel weg van huis. Mijn vrouw Charlotte staat bijna overal alleen voor. Die regelt alles, .ook met de kinderen. Het is lekker als je vaker thuis bent.' Tekst Louise van der Sluis In april publiceerde de Texelse Cou rant het verhaal over boerderij 't Piepelcke aan de Pijpersdijk. Eige naar Ed Eelman had ontdekt dat zijn grootvader het vierkant had laten maken van balken van de in 1902 bij de Slufter gestrande bark Revolving Light. Uit naspeuringen bleek dat de driemaster was gebouwd op een werf in het Canadese Harvey. Via-via kwam Eelman in contact met de Canadese Mary Majika, die zich in het verleden van de werf had verdiept. De Revolving Light was het eerste schip dat er was gebouwd. Met succes ij verde de Canadese ervoor dat de restanten van de al lang geleden ge sloten werf bleven behouden en dat er een gedenkmuur kwam. Het ver haal intrigeerde televisiemaker Peter Hall, die voor de Canadian Broadcas ting Corporation (CBC) een mantieme serie maakt. Hij zag in de geschiede nis voldoende ingrediënten voor een documentaire van een half uur. 'Een verhaal met veel uitersten. Aan de ene kant van de oceaan de werf en de bouw van het schip en aan de andere kant de stranding en de bouw van de boerderij.' De tijd vormt een andere tegenstelling. 'In 1902 duurde de reis weken, of maanden, honderd jaar later verloopt het contact via internet in hooguit een paar secon den.' Hoogtepunt wordt de ontmoe ting van Majika en Eelman, in diens boerderij aan de Pijpersdijk. Hall 'Een geweldig menselijk verhaal.' Zondagmorgen arriveerde de produ cer met cameraman Charlie Dort op het eiland, waarna opnames werden gemaakt op de plek van de stranding, onder andere in gezelschap van Klaas Uitgeest, 's Avonds werd ge filmd in de boerderij van Eelman, en maandag werd Eelman gefilmd in het archief van het raadhuis, waar hij naspeuringen had verricht, en in schipbreuk en juttersmuseum Flora. Verder werden op verschillende plek ken op het eiland shots gemaakt. De documentaire zal over enkele maan den in heel Canada worden uitgezon den. In hoeverre de film op Texel te zien zal zijn, is nog onduidelijk. Eelman ontvangt in ieder geval een kopie. Terwijl Ed en Josje Eelman in hun boerderij het plaatselijke nieuws doornemen, maakt cameraman Charlie Dort van het Canadese CBC Opnamen. (Eo.'o Gotw) Timmerman) erg ver allemaal.' Hoewel daar di verse truckjes en methodes voor zijn, wordt volgens Spoelstra bij zijn be drijf absoluut niet de hand gelicht met de tachograaf. 'Je kunt het risico gewoon niet nemen. De controles zijn zo streng, dat je geheid door de mand valt en dan ben je echt het haasje. Dan heb je zo een boete van duizenden euro's aan je broek.' Bij Wesseling draaien de chauffeurs niet zelf voor die boetes op. 'Dat betekent natuurlijk niet dat je maar wat aan kan rotzooien. Je moet wel goed blijven beseffen waar je mee bezigbent.' Vooral in het zuidelijk deel van Italië gaven we tienduizend lire (zo'n twaalf gulden) onder tafel en dan konden we weer vertrekken. Zo ging dat daar. In landen als Frankrijk of Spanje was smeergeld uit den boze. 'Als je dat daar zou proberen, ga je meteen de nor in wegens omkoping.' Drugs Hoewel de papieren van de truckers regelmatig worden gecontroleerd, wordt de lading vrijwel altijd onge moeid gelaten. 'Doordat wij met koel wagens rijden, hebben we daar min der last van. Bovendien rijdt onze auto meer dan dat hij stilstaat, waar dat ik mijn truck wel even zou leeg halen Nou, mooi niet. Dat doe je dan zelf maar vriend, zei ik hem Maar daar zijn die Italianen te beroerd voor. Die zijn nog te lui om te gapen. Dus als jij je dan omdraait hebben zij zo genaamd al gezien dat alles goed is.' In principe rijdt Spoelstra altijd op dezelfde auto. een DAF 95 Superspace Cap. Voor de met-ken- ners: een hoog model vrachtwagen met twee ruime bedden en een koel kast in de cabine. Ook het koffiezet apparaat ontbreekt met aan de standaarduitrusting van de truck. 'Je kunt het nog veel gekker maken. belemmerd. 'Waar een wil is, is een weg Sommige dingen zijn lastig met die hand, maar verder red ik me prima.' Voordat hij als chauffeur aan het werk ging, was Spoelstra loon werker en vervolgens werkte hij nog enkele jaren bij de visserijcoöperatie als algemeen medewerker. 'Toen kreeg ik een hernia en moest ik eieren voor mijn geld kiezen. Via een maat die al trucker was, ben ik daar toen in te rechtgekomen.' Voor de chauffeurs- opleiding slaagde hij met glans. Corruptie Door de jaren heen heeft Spoelstra al heel wat meegemaakt op de weg. 'In de loop der jaren zijn er steeds meer controles gekomen, daar word je wel eens ziek van. Om de haverklap zet ten ze je weer aan de kant om de papieren te controleren of je tachograaf uit te lezen. Dat kost ont zettend veel tijd.' De tachograaf, of tewel de klok, zoals de chauffeurs het apparaat noemen, houdt onder meer bij hoeveel uur de auto rijdt, hoeveel kilometer en hoeveel stops er worden gemaakt. Zo kan worden gecontro leerd of de chauffeurs zich houden aan de verplichte rusttijden. 'In Frankrijk zijn er ontzettend veel con troles en de boetes per overtreding zijn enorm. Soms gebeurt het dat je bijvoorbeeld vijf minuten langer moet doorrijden om een parkeerplaats te bereiken. Als je ze pakken in die tijd dan ben je de klos. Het gaat soms wel Internationaal chauffeur Jan Spoelstra: 'Ik ben bijna nooit thuis. Mijn vrouw regelt alles. staat de aanwezigheid van een politieauto bijna gelijk aan een aan houding. 'Daar weet je het al. Ook al rijden ze de andere kant op. Als ze een koeler zien, dan zetten ze die aan de kant. En ze vinden altijd wat. Ook als er niks is. Dan weet je het al. dan moeten ze koffiegeld hebben. Dan door cnminelen ook weinig kans heb ben om drugs in de auto te verstop pen of om mensen in de truck te proppen. We controleren wel altijd de bak voordat we weer terugrijden. Je weet maar nooit.' Een keer heeft Spoelstra in Italië een ladingcontrole meegemaakt. Toen dacht die vent

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2003 | | pagina 7