mmsmm
Texelaars hFjN werk
Internationaal chauffeur Jan Spoelstra is weinig thuis
'Beter met je maat overweg
kunnen dan met je vrouw'
SV De Koog verliest opnieuw
Canadese tv verfilmt verhaal Revolving Light
■TEXELSE 7
COURANT
Veel spektakel
G-voetballers
De Wit behaalt
goede resultaten
op Mewesteingala
'oetbalprogramma
Verrassingen
blijven uit in
tweede veldrit
Sportvissers
derde in NK
DINSDAG 28 OKTOBER 2003
'AV-S-'
et G-team van Texel'94 heeft za-
irdag in een spectaculaire wed-
Irijd een gelijkspel (3-3) geboekt
igen Koedijk. Alle doelpunten
«rden voor rust gemaakt.
en telraam was in de eerste helft een
misbaar hulpmiddel in Koedijk. De
edstrijd (zonder Texelaars Frans
os. Raymond Molanus en Peter
itman) was nog maar net begonnen
de spits van Koedijk klopte zijn
(waker Jos Bakker op snelheid en
rte de bal onder keeper Chris Zijm
het doel: 1 -0. Een slecht begin voor
ïxel'94, maar slechts iets later sloeg
tieo Franchimon toe en was de
tand alweer 1 -1Verrassend was het
leede doelpunt van Koedijk, vanaf
[zijkant gescoord door de spits (2-
waarna Robert Eelman een voor-
it van Franchimon met zijn knie in
het doel werkte (2-2). Even later
maakte de spits van de gastheren zijn
hattrick compleet door de bal hard
langs keeper Zijm in het doel te kop
pen (3-2). Vanuit een moeilijke hoek
zorgde Franchimon voor de gelijk
maker (3-3). Bijna had Texel'94 nog
voor rust de leiding genomen, maar
een prachtig schot van Jimmy
Ponmah vanaf twintig meter ging net
over het doel.
in de tweede helft had het laag op de
ranglijst staande Koedijk het beste
van het spel. De thuisploeg kreeg
aardig wat kansen, maar verdedigers
Peter Breuer, Jos Bakker en Jimmy
Ponmah en de uitstekend keepende
Chris Zijm weigerden te bezwijken.
Aan de andere kant had Robert
Eelman een goede kans, maar ook de
keeper van Koedijk was paraat.
Zaterdag gaat Texel'94 naar Amers
foort voor een wedstrijd tegen het
bovenaanstaande CJW.
wemster Simone de Wit heeft mee-
xJaan aan de Mewesteingala in
leuwegein, een internationaal toer-
wi waaraan alleen zwemverem-
ugen meedoen die hoog genoteerd
aan in de landelijke competitie. De
It zwom alle afstanden in het vnje-
agklassement. Op de 400 meter
'ieslag zwom ze een persoonlijk
cord van 5.03,84 minuten, wat haar
in vierde plaats opleverde. De 200
«ter legde ze af in 2.21,74 minuten
esde plaats), de 100 meter in
1.04,97 minuten (achtste plaats). In
het klassement van de dames D1 /D2
(geboren in 1986/1987) legde ze be
slag op de derde plaats. Buiten het
klassement om zwom De Wit ook
diverse afstanden. Ze pakte een
derde plaats op de 100 meter
vlinderslag (1.13,63 min), een vierde
plaats op de 50 meter vrijeslag
(0.29,63 min) en een vierde plaats op
de 100 meter wisselslag (1.16,75
min). Met de andere zwemmers van
zwemvereniging Hoorn behaalde ze
ook goede resultaten op drie
estafettes. De ploegen legden beslag
op een vierde en twee vijfde plaatsen.
In het eindklassement eindigde
Hoorn als derde. Er deden acht clubs
mee.
aterdag 1 november
Hendam A2-Texel'94 A1 12.00
xel'94 B1-Koedijk B3 13.30
RC B2-Oosterend B1 14.30
3W B2-De Koog B1 14.30
xel'94 C1 -Koedijk C2 1145
!xel'94 C2-WGW C2 13.30
CSC C2-Texel'94 C3 12.45
osterend C1-CallantsoogC1 13.45
AP C3-De Koog C1 14.30
'GW D2-Texel'94 D1 9.30
fxel'94 D2-HCSC D1 13.30
ïxel'94 D3-Succes D2 11.45
'xel'94 D4-Succes D3 11.45
KC D3-Texel'94 D5 9 30
fen Helder D2-Oosterend D1 12.00
te Koog E1 -Den Helder E7 11.30
Meisjesvoetbal
Oosterend MB1-W'meerMB1 11.45
G-voetbal
CJW-Texel'94 12.00
Zondag 2 november
Texel'94-Berdos 14.00
Oosterend-Dirkshorn 14.00
ZDH-Twisk 14.00
Vesdo-De Koog 14.00
Texel'94 2-Zeevogels 2 12.00
Con Zelo 3-Texel'94 3 14.30
Succes 5-Texel'94 4 11.00
Oosterend 2-DWOW 3 12.00
Meisjesvoetbal
Texel'94 MA1-Limmen MA1 12.00
Recreatievoetbal
De Koog-De Waal 10.30
Oosterend-Texelse Boys 10.30
De tweede veldrit van Wielerver
eniging Texel van dit seizoen kende
dezelfde winnaars als de eerste
wedstrijd. In de A-poule viel de
deelname tegen. Dit werd onder
meer veroorzaakt door de tegelij
kertijd gehouden Wampex. Door
het ontbreken van enkele favorie
ten kon Ruben van Vliet makkelij
ker de overwinning grijpen dan
vorig keer.
Toen moest Van Vliet in de eindsprint
afrekenen met Rien Brouwer. Ditmaal
kon hij onbedreigd naar de finish rij
den. Robbert Boersen krijgt het cros
sen beter onder controle. Waar hij in
het verleden moeite had met het stu
ren, gaat dat hem nu een stuk beter
af. Boersen werd fraai tweede. Theo
Boom eindigde op de derde plaats.
In de B-poule bleef het lang span
nend. Han Pastoor schoot als eerste
uit de startblokken. Achter hem
vormde zich een achtervolgende
groep, bestaand uit Thomas Boom,
Rob van Beurden, Ingrid van Lubek
en Toon Koopman. Tegen het einde
van de wedstrijd leek Van Beurden
voor een verrassing te zorgen door
brutaal de kop over te nemen. Tho
mas Boom bleek echter over de lang
ste adem te beschikken en greep de
overwinning. Achter hem ontspon
zich een spannende strijd om de
tweede plaats, die in het voordeel van
Ingrid van Lubek werd beslist. Rob
van Beurden werd derde. Toon Koop
man verschalkte in de laatste ronde
De Koog heeft zondag op eigen
terrein wederom verloren. Gezien
de resultaten van de laatste wed
strijden waren de verwachtingen
hoog gespannen, temeer daar
Schellinkhout ook slechts drie
punten had verzameld. Maar on
danks matig spel wonnen de gas
ten toch eenvoudig (0-4).
Coach Bep Vonk had er wederom
een zware dobber aan om een fat
soenlijk elftal op de been te brengen.
Buiten de geblesseerde spelers miste
De Koog ook nog Tony de Jonge en
Stefan van 't Noordende. Robin
Rump was daarentegen weer be
schikbaar, na de blessure die hij in de
eerste wedstrijd had opgelopen.
In de eerste helft kreeg het publiek
weinig spektakel te zien, want beide
teams grossierden in slechte passes
Na een kwartier was de eerste
scoringskans voor De Koog. Een
afstandsschot werd door de keeper
van Schellinkhout losgelaten, waarna
spits Dennis Rebronja van dichtbij
kon inschieten. Zijn inzet werd ech
ter uitstekend gekeerd. Na een half
uur kreeg De Koog een vrije trap, die
door Dennis Vonk in het strafschop
gebied werd geplaatst. De bal be
landde voor de voeten van Andreas
Schraag, die weinig tijd kreeg. Zijn
inzet werd door de keeper in een re
flex gekeerd. Maar hoewpl De Koog
in deze eerste helft eigenlijk de minst
slechte ploeg was en geen kansen
weggaf, kwam Schellinkhout enkele
minuten voor rust op 0-1, toen een
houdbaar schot via het hoofd van
Dennis Vonk van richting werd veran
derd, waardoor keeper Stefan
Tunderman kansloos was.
In de tweede helft kwam Schellink-
hout al snel op 0-2. Aan deze treffer
ging volgens de Kogers duidelijk bui
tenspel vooraf. Na een hoekschop
werd er goed geschoten, maar de bal
werd door keeper Tunderman gepa
reerd. De bal belandde voor de voe
ten van een tegenstander, die vanaf
de rand van het strafschopgebied
opnieuw een voorzet losliet richting
een speler die zich in buitenspel
positie bevond. Deze kon van dicht
bij eenvoudig scoren. Ondanks het
vlagsignaal van grensrechter Joris
Ellen wees de scheidsrechter zonder
aarzelen naar de middenstip, als te
ken dat hij het doelpunt goedkeurde.
Ellen bleef de vlag omhoog houden
en kreeg toen een gele kaart.
Na een kwartier in de tweede helft
moest De Koog met tien man verder,
omdat Marcel Boone uit frustratie een
tegenstander een schop gaf Enkele
minuten hierna maakte Schellinkhout
met een keihard schot in de kruising
0-3 en was het gedaan met de gast
heren. De wedstrijd was gespeeld en
De Koog was niet meer bij machte
om het Schellinkhout moeilijk te ma
ken. Er waren nog wel enkele kansen
voor Dennis Rebronja en Sher
Atroshy. maar Schellinkhout was tref
zekerder en scoorde ook nog een
vierde treffer.
Zondag speelt De Koog in
Schagerbrug tegen kampioenskan
didaat Vesdo.
jet naambordje bij de deur wordt opgevrolijkt door een grote,
elgekleurde vrachtwagen. Dat is vast geen toeval, want Jan
jpoelstra (37) is internationaal chauffeur. Wekelijks vertrekt hij
net een vrachtwagen vol snijbloemen naar Italië of Spanje.
Verkwerken van negentig uur vormen geen uitzondering. Bijna
■lerentwintig uur per dag brengt hij door met zijn vaste bijrij-
ler. 'Je moet beter met je maatje overweg kunnen dan met je
irouw', zo stelt hij. Een nadere kennismaking met een vrijbui-
er die een hekel heeft aan Franse verkeerscontroles en geen
ped woord over heeft voor corrupte Italiaanse politie.
an Spoelstra, getrouwd met
tiarlotte en vader van Nikki (7) en
lanny (10). zit inmiddels zeven jaar
ijiet vak. Al die tijd is hij al werkzaam
i bloemexporteur Wesseling Export
,V in Aalsmeer. Met een vaste col-
ga rijdt hij nagenoeg iedere week
aar Spanje of Noord-ltalie om daar
rachten snijbloemen af te leveren,
oofdzakelijk rozen. 'De Nederlandse
bloemen zijn nog steeds van veel
betere kwaliteit. Dus gelukkig moeten
ze daar nog steeds veel bloemen
importeren. Maar die Spanjaarden
zijn ook niet gek hoor, die gaan
steeds meer zelf bloemen kweken,
dus het wordt langzamerhand wel
wat minder in die handel.' Niettemin
is de drukte momenteel erg groot.
'Het is heel hectisch nu en dat wordt
de te snel gestarte Han Pastoor en
werd vijfde.
In de jeugdcategorie greep Klaas Uit
geest wederom de overwinning. Hij
werd de hele wedstrijd op de hielen
gezeten door Rick van der Vis, die
tweede werd. Jelle Schouwstra werd
derde, gevolgd door Werner Kuip,
Mick van der Steeg, Denise Betsema,
Mike Brouwer, Wouter van der Steeg
en Daan Grismg.
De equipe van Sportvisclub Texel
heeft zondag bij het Nederlands kam
pioenschap kustvissen beslag weten
te leggen op de derde plaats. Er werd
gevist op het strand bij Hoek van
Holland, waar het door de harde wind
en de zware regenbuien onaange
naam toeven was. De vangsten per
deelnemer verschilden aanzienlijk.
Beste Texelse visser was Poul Ver
hagen met zeven vissen (134 cm).
Daarna volgden Rein Kuyper (6,116),
Map van der Zwaag (133) en Johan
Hopman (124). Nico Tessel en Frans
Bos vingen geen enkele vis. De beste
visser in het algemeen klassement
ving 268 cm. Het Texelse korps be
haalde 65 punten, nummer twee 62
en het kampioensteam 61. Rein
Kuyper en Nico Tessel zullen ook
deelnemen aan de naselectiewed-
strijden op 29 november en 13 de
cember.
nog erger. Op één november is het Al
lerheiligen en dat wordt in die katho
lieke landen uitbundig gevierd met
veel bloemen Dus dan wordt het
echt druk.'
Zijn beroep laat zich slecht vergelij
ken met andere jobs. 'Je bent natuur
lijk de hele week van huis. We vertrek
ken op maandag en komen dan
zaterdagochtend pas weer binnen, In
zo'n week werken we zo'n negentig
uur, maar dat kan ook oplopen tot
een dikke honderd uur,Al die tijd zijn
de twee chauffeurs op elkaar aange
wezen. 'Je moet echt beter met je
maat overweg kunnen dan met je
vrouw, want je zit de hele tijd op el-
kaars lip Als de één rijdt, heeft de
ander tijd voor ontspanning. Vaak
wordt die tijd benut voor een tukje.
'Net als de meeste mensen ben ik
geen autoslaper. Ik moet al erg ver
rot zijn, wil ik in slaap vallen maar aan
een uurtje heb ik meestal wel genoeg.
Daar knap ik aardig van op.' De
chauffeurs mogen ieder met langer
dan maximaal viereneenhalf uur aan
eengesloten achter het stuur zitten.
In tweeëntwintig uur, inclusief laden
en lossen, moet de vrachtwagen ver
plicht acht uur stilstaan. 'Dat is wel
een hele verbetering voor ons. An
ders ging je maar door, want de tijds
druk is erg groot, doordat je met bed
erfelijke waar rijdt. Nu heb je verplicht
een periode rust. Dat is wel gezellig
ook, want onderweg kom je vaak
dezelfde truckers tegen en dan drink
je gezamenlijk een biertje.' Nadeel is
dat door die wetswijziging de auto's
pas op zaterdag weer in Nederland
zijn en niet zoals voorheen op vrijdag
middag. 'Dat is inderdaad jammer,
want dat gaat ten koste van je sociale
leven. Dat is al niet zoveel doordat je
bijna nooit thuis bent, maar het is nu
nog minder geworden. Je gezin gaat
toch voor.'
Vrijheid
Hoewel zijn werk een groot deel van
zijn tijd opslokt, koos Spoelstra wel
bewust voor dit beroep. Vooral van
wege de vrijheid. 'Ik ben geen type
dat je de hele dag aan het werk moet
houden. Even vertellen wat er moet
gebeuren en dan red ik me wel. Je
moet het werk zien, zeg ik altijd maar.'
Op zijn vijftiende raakte de trucker de
vingers van zijn rechterhand en zijn
halve duim kwijt, toen zijn hand in een
landbouwmachine terechtkwam. Zijn
handicap heeft hem nooit in zijn werk
hoor. Er is zelfs televisie te krijgen of
een magnetron, maar dat is beter van
niet', wijst Spoelstra op de al niet
geringe omvang van zijn buik.
Stress
In de zeven jaar dat hij achter het
stuur zit, is er een hoop veranderd in
het wegvervoer. 'Eigenlijk kun je je
werk niet goed doen zonder de wet
telijke tijdslimiet te overschrijden. Die
bloemen moeten niet langer dan een
etmaal in die koelwagen zitten, an
ders gaat dat ten koste van de kwa
liteit. En de klant wil zijn waar natuur
lijk zo snel mogelijk hebben. Dus heb
je haast. Altijd haast. Dat betekent
dat je vaak met stress achter het
stuur zit en met kromme tenen als je
je tijd hebt overschreden. Dan hoop
je maar dat ze je met aanhouden.'
Hoewel hij zijn werk met plezier doet.
ziet Spoelstra zichzelf niet oud wor
den achter het stuur. 'Daarvoor is het
werk te zwaar. Je moet fysiek toch
wel goed in conditie zijn, want het is
een heel onregelmatig leven. Boven
dien ben je erg veel weg van huis.
Mijn vrouw Charlotte staat bijna
overal alleen voor. Die regelt alles,
.ook met de kinderen. Het is lekker als
je vaker thuis bent.'
Tekst Louise van der Sluis
In april publiceerde de Texelse Cou
rant het verhaal over boerderij 't
Piepelcke aan de Pijpersdijk. Eige
naar Ed Eelman had ontdekt dat zijn
grootvader het vierkant had laten
maken van balken van de in 1902 bij
de Slufter gestrande bark Revolving
Light. Uit naspeuringen bleek dat de
driemaster was gebouwd op een
werf in het Canadese Harvey. Via-via
kwam Eelman in contact met de
Canadese Mary Majika, die zich in het
verleden van de werf had verdiept. De
Revolving Light was het eerste schip
dat er was gebouwd. Met succes ij
verde de Canadese ervoor dat de
restanten van de al lang geleden ge
sloten werf bleven behouden en dat
er een gedenkmuur kwam. Het ver
haal intrigeerde televisiemaker Peter
Hall, die voor de Canadian Broadcas
ting Corporation (CBC) een mantieme
serie maakt. Hij zag in de geschiede
nis voldoende ingrediënten voor een
documentaire van een half uur. 'Een
verhaal met veel uitersten. Aan de
ene kant van de oceaan de werf en
de bouw van het schip en aan de
andere kant de stranding en de bouw
van de boerderij.' De tijd vormt een
andere tegenstelling. 'In 1902 duurde
de reis weken, of maanden, honderd
jaar later verloopt het contact via
internet in hooguit een paar secon
den.' Hoogtepunt wordt de ontmoe
ting van Majika en Eelman, in diens
boerderij aan de Pijpersdijk. Hall
'Een geweldig menselijk verhaal.'
Zondagmorgen arriveerde de produ
cer met cameraman Charlie Dort op
het eiland, waarna opnames werden
gemaakt op de plek van de stranding,
onder andere in gezelschap van
Klaas Uitgeest, 's Avonds werd ge
filmd in de boerderij van Eelman, en
maandag werd Eelman gefilmd in het
archief van het raadhuis, waar hij
naspeuringen had verricht, en in
schipbreuk en juttersmuseum Flora.
Verder werden op verschillende plek
ken op het eiland shots gemaakt. De
documentaire zal over enkele maan
den in heel Canada worden uitgezon
den. In hoeverre de film op Texel te
zien zal zijn, is nog onduidelijk.
Eelman ontvangt in ieder geval een
kopie.
Terwijl Ed en Josje Eelman in hun boerderij het plaatselijke nieuws doornemen, maakt cameraman Charlie Dort van het Canadese CBC
Opnamen. (Eo.'o Gotw) Timmerman)
erg ver allemaal.' Hoewel daar di
verse truckjes en methodes voor zijn,
wordt volgens Spoelstra bij zijn be
drijf absoluut niet de hand gelicht met
de tachograaf. 'Je kunt het risico
gewoon niet nemen. De controles zijn
zo streng, dat je geheid door de
mand valt en dan ben je echt het
haasje. Dan heb je zo een boete van
duizenden euro's aan je broek.' Bij
Wesseling draaien de chauffeurs niet
zelf voor die boetes op. 'Dat betekent
natuurlijk niet dat je maar wat aan kan
rotzooien. Je moet wel goed blijven
beseffen waar je mee bezigbent.'
Vooral in het zuidelijk deel van Italië
gaven we tienduizend lire (zo'n twaalf
gulden) onder tafel en dan konden we
weer vertrekken. Zo ging dat daar. In
landen als Frankrijk of Spanje was
smeergeld uit den boze. 'Als je dat
daar zou proberen, ga je meteen de
nor in wegens omkoping.'
Drugs
Hoewel de papieren van de truckers
regelmatig worden gecontroleerd,
wordt de lading vrijwel altijd onge
moeid gelaten. 'Doordat wij met koel
wagens rijden, hebben we daar min
der last van. Bovendien rijdt onze
auto meer dan dat hij stilstaat, waar
dat ik mijn truck wel even zou leeg
halen Nou, mooi niet. Dat doe je dan
zelf maar vriend, zei ik hem Maar
daar zijn die Italianen te beroerd voor.
Die zijn nog te lui om te gapen. Dus
als jij je dan omdraait hebben zij zo
genaamd al gezien dat alles goed is.'
In principe rijdt Spoelstra altijd op
dezelfde auto. een DAF 95
Superspace Cap. Voor de met-ken-
ners: een hoog model vrachtwagen
met twee ruime bedden en een koel
kast in de cabine. Ook het koffiezet
apparaat ontbreekt met aan de
standaarduitrusting van de truck. 'Je
kunt het nog veel gekker maken.
belemmerd. 'Waar een wil is, is een
weg Sommige dingen zijn lastig met
die hand, maar verder red ik me
prima.' Voordat hij als chauffeur aan
het werk ging, was Spoelstra loon
werker en vervolgens werkte hij nog
enkele jaren bij de visserijcoöperatie
als algemeen medewerker. 'Toen
kreeg ik een hernia en moest ik eieren
voor mijn geld kiezen. Via een maat die
al trucker was, ben ik daar toen in te
rechtgekomen.' Voor de chauffeurs-
opleiding slaagde hij met glans.
Corruptie
Door de jaren heen heeft Spoelstra al
heel wat meegemaakt op de weg. 'In
de loop der jaren zijn er steeds meer
controles gekomen, daar word je wel
eens ziek van. Om de haverklap zet
ten ze je weer aan de kant om de
papieren te controleren of je
tachograaf uit te lezen. Dat kost ont
zettend veel tijd.' De tachograaf, of
tewel de klok, zoals de chauffeurs het
apparaat noemen, houdt onder meer
bij hoeveel uur de auto rijdt, hoeveel
kilometer en hoeveel stops er worden
gemaakt. Zo kan worden gecontro
leerd of de chauffeurs zich houden
aan de verplichte rusttijden. 'In
Frankrijk zijn er ontzettend veel con
troles en de boetes per overtreding
zijn enorm. Soms gebeurt het dat je
bijvoorbeeld vijf minuten langer moet
doorrijden om een parkeerplaats te
bereiken. Als je ze pakken in die tijd
dan ben je de klos. Het gaat soms wel
Internationaal chauffeur Jan Spoelstra: 'Ik ben bijna nooit thuis. Mijn vrouw regelt alles.
staat de aanwezigheid van een
politieauto bijna gelijk aan een aan
houding. 'Daar weet je het al. Ook al
rijden ze de andere kant op. Als ze
een koeler zien, dan zetten ze die aan
de kant. En ze vinden altijd wat. Ook
als er niks is. Dan weet je het al. dan
moeten ze koffiegeld hebben. Dan
door cnminelen ook weinig kans heb
ben om drugs in de auto te verstop
pen of om mensen in de truck te
proppen. We controleren wel altijd de
bak voordat we weer terugrijden. Je
weet maar nooit.' Een keer heeft
Spoelstra in Italië een ladingcontrole
meegemaakt. Toen dacht die vent