Chauffeur op Italië 5,5 miljoen kilometer schadevrij We hebben de douane vaak een loer gedraaid' Veel inzet bij straatvoetbaltoernooi i j COURANT i Ledenstop GVT wordt opgeheven Woonboerderijen Oud-Texel wint politietoernooi Voetbalprogramma Modderbad bij afsluiting van Rabo top NH Zaalvoetballers Klif blijven aan de kop Programma zaalvoetbal Snertmaaltijd voor ouderen Matige deelname bij wielerveldrit TPYPI <?P C DINSDAG 6 JANUARI 2004 I 'Vrachtwagenchauffeurs die op Italië reden, vormden een bijzon- der slag volk. De collegialiteit was enorm. We zaten samen aan het ontbijt, aan de lunch en werden 's I avonds samen dronken.' Vracht wagenchauffeur Roel Kikkert (59) uit Den Burg kijkt met plezier terug op de dertig jaar waarin hij voor de Verenigde Texelse Beurtdienst (VTB) op Zuid-Europa reed. Een tijd waarin hij 5,5 miljoen kilome ter aflegde. Schadevrij en met een minimum aan bekeuringen. Hij kreeg er zelfs een Europese onder scheiding voor. Onlangs ging hij met vervroegd pensioen. Voor de Italiaanse staalfabrieken reed hij jarenlang koper. En als retour vracht schuimschaalties, die ze hier in de supermarkt gebruiken om het j vlees op te leggen. 'Dat spul weegt natuurlijk niets. Als ik vol zat. dan had ik net drie ton aan gewicht mee. We reden ook aardappelen en koeien- huiden. Die moesten in Italië worden gekeurd. Ze maakten de auto open, maar ze keken er niet eens naar. Het was gewoon een kwestie van geld innen. Je moet die Italianen het ge voel geven dat ze heel belangrijk voor je zijn. Dat waren ze ook, want ze konden je aan de grens lang laten wachten. Als je een douaneterrein op moest, en de spullen zaten in de aan hanger, dan mocht je er met de truck eigenlijk met vanaf. Ik stapte dan op zo'n Spinoza af en zei: Ik heb een probleem Ik gaf hem het idee dat hij heel veel macht had. Dat hij mijn pro bleem kon oplossen. Dan mocht ik er uit. Maar er waren ook jongens die hij tegenhield. Zo machtig was hij ook We speelden gewoon een spelletje. Ik feurs zo vaak spraken, heerste er een grote saamhorigheid We zaten met elkaar aan het ontbijt, het middag- en avondeten en 's avonds zaten we samen dronken te worden. We ken den elkaar van haver tot gort. Ik reed eens door Frankrijk, toen mijn vader overleed. Mobieltjes had je in die tijd Frankrijk tot Zwitserland, een week lang dicht zetten. 'Toen was het wachten over. Dat lijkt heerlijk, maar eigenlijk vind ik er sinds die tijd niks meer aan. De gezelligheid, het onder linge contact tussen de rijders is weg. Het is nu rijden, eten en slapen. Je rijdt nu in feite in het binnenland, al- heb in de loop der jaren ook heel wat sigaren weggegeven.' Saamhorigheid 'Jongens met van die koelwagens die bederfelijke waar reden, hadden altijd haast. Ik met. 's Avonds had ik de tijd om lekker te eten en een lekker bor reltje te drinken met de jongens. Aan de grens moesten we vaak wachten. Een stukje van ruim 110 kilometer voor de Brennerpas, daar deden we soms veertien uur over. Dan stond er een rij auto's van wel 21 kilometer. De Italiaanse douane had met zo'n haast. Dat wachten had een leuke bijkom stigheid: doordat we elkaar als chauf- niet, dus mijn vrouw El belde het wegrestaurant waar ik regelmatig kwam. Maar ik was daar al voorbij. De eigenaresse van het restaurant zei toen tegen ander chauffeurs dat ze me moesten waarschuwen. Ik werd aan de kant gezet en de jongens ver telden mij het slechte nieuws. Dat was voor hun best moeilijk, maar het was wel bijzonder. De collegialiteit was enorm. Italiërijders vormden een bijzonder slag volk. Altijd dezelfde jongens, die werkten bij een beperkt aantal bedrijven dat op Italië reed.' De vertragingen aan de grens ver dwenen toen chauffeurs het zat wa ren en de Italiaanse grenzen, van |M Kikkert heeft als chauffeur op Italië heel wat dagen wachtend doorgebracht. Hier staan de vrachtwagens van de VTB te wachten bij de grensovergang op de Simplonpas, in Zwitserland. leen de plaatsen liggen verder weg.' El: 'Als Roel vroeger van huis ging, gaf ik hem een stapel boeken en kranten mee. Hij had alle tijd om te lezen. Nu geef ik ook nog kranten mee, maar ze komen ongelezen weer terug.' Schilderij Kikkert reed het liefst over binnenwe gen. 'Zesbaans wegen had je vroe ger niet. Bij Luxemburg lagen hele maal geen snelwegen. Ik ging altijd over Parijs. Tot Nancy was er een snelweg en daarna moest je binnen door. Dat is altijd mijn lust en mijn leven geweest, nog steeds. Het gaat net zo snel en het is veel leuker.' El: 'Roel is echt een specialist in het bin nendoor rijden. Andere chauffeurs willen het ook graag. Als het kan rij den ze achter Roel aan. Maar als ze alleen moeten, dan weten ze het niet meer. In die dertig jaar ben ik vaak met Roel meegereden en ik be schouw het echt als een voorrecht dat ik zoveel heb gezien. Echt prach tige stukken. Hij nam steeds een an dere grensovergang. Ik heb ze zo'n beetje allemaal gezien.' Roel: 'Mijn zuster reed ook wel mee en zei dan: Ik heb de hele dag naar een schilde rij zitten kijken. In de vakanties gingen de kinderen mee. Niet in de winter, want als de motor niet draaide, had je vroeger geen verwarming in de cabines. Als ik dan wakker werd. dan was het water in de fles bevroren.' Kikkert ging in de loop der jaren met steeds grotere combinaties op pad. 'Mijn eerste Mercedes was 260 pk, de laatste 380. Ze werden steeds groter en sterker. Vroeger kon ik niet harder dan 12 kilometer per uur de Brennerpas op. Alsjiet warm was de verwarming aan, want dan koelde hij beter. Ik heb een keer moeten stop pen, omdat het koelwater continu tegen het kookpunt aan zat.' 'Langs de weg loop je altijd het risico dat je bestolen wordt. Milaan is be rucht. In 1975 werden er daar in de omgeving per jaar al 800 vrachtwa gens gestolen. Op bepaalde plekken moet je gewoon niet gaan staan. Soms moest je snel je papieren afge ven, maar dan als de bliksem weer naar de auto Er is daar een keer een wagen van de VTB gestolen. Soms snijden ze een stuk van je zeil stuk. Even visiteren noemen wij dat, om te kijken wat er in de wagen zit. Bijna wekelijks gebeurt dat. Je houdt er wel rekening mee. Als je een kostbare vracht had, dan parkeerde ik liefst op een bewaakt parkeerterreinen. Eén keer ben ik bestolen. Toen hadden ze een blikje met wisselgeld leeg ge haald.' El: 'Ook ik heb het meege maakt dat er 's nachts aan de vracht auto werd gerommeld. Dan zat ik meteen rechtop in de cabine Roel: 'Ze hoorde alles Als er 's nachts een koelwagen naast ons geparkeerd stond, die lawaai maakte, dan kon ze niet slapen. We stonden eens bij Verona, toen er eentje naast ons kwam staan. Het was hartje zomer en we lagen al in bed. Ik ben er toen uit gegaan en in mijn onderbroek achter het stuur gaan zitten. El kwam er naast zitten. In haar niemendalletje, want het was natuurlijk bloedheet. Ik zeg tegen haar: het zou lachen zijn als de politie ons nu zou aanhouden.' Vervelend 'Vrachtwagenchauffeur is een mooi vak, maar je vrouw moet er tegen kunnen. El heeft de kinderen opge voed. Tachtig uur werken in de week was vroeger echt geen uitzondering. We draaiden vroeger veel week enden. Als ik naar Italië ging, dan was ik minimaal tien dagen onderweg. Of ik ging maandagochtend weg en kwam zaterdagavond pas thuis. Zo'n weekend was weer snel om.' El: 'Als Roel zaterdagmiddag thuis kwam, dan was het van: Goh wat ben je vroeg. Hij heeft heel wat verjaardagen gemist. Het gebeurde wel dat ik een verjaardag zou houden, maar dat op het laatste moment bleek dat Roel niet kon komen. Dan kon ik iedereen afbellen. Dat moest je incalculeren. De verjaardag van kinderen vierden we maar in het weekend.' Om dich ter bij zijn twee pasgeboren dochters te zijn, verruilde hij het chauffeurs- werk ooit vijf jaar voor een baan bij een Texels loonwerkbedrijf. Daarna reed hij drie decennia voor de VTB, waarvan het merendeel op Italië. 'Als we in die beginjaren op zaterdag uit Italië terugkwamen met zes dubbele stellen tegelijk, dan keken ze bij de Texelse boot niet blij. Ze voeren toen nog met de Marsdiep en de Texelstroom. Die zetten we met z'n Roel Kikkert in de voortuin van zijn woning, die ter gelegenheid van zijn afscheid door de buren werd aangekleed. irmo Gearr rmwmri zessen grotendeels vol. Automobilis ten die vooraf hadden berekend dat ze net mee konden, namens ons dat niet in dank af.' Schadevrij Voor de VTB legde hij 5,5 miljoen ki lometers af. Een periode waarin hij altijd schadevrij is gebleven en een absoluut minimum aan bekeuringen kreeg. El: 'Hij ziet echt alles.' Niet al leen het verkeer. Roel: 'Een radar ruik ik al op grote afstand. Ik hou niet al leen de weg in de gaten, maar ook de omgeving. Chauffeuren is vooruit zien.' Zijn rijstijl leverde Kikkert jaren geleden een Europese onderschei ding op van de International Road Union uit Geneve. 'Omdat ik al zolang schadevrij reed. nooit een ongeluk heb gehad, meer dan tien jaar bij dezelfde baas zat en geen problemen had gehad bij de douane.' Bij dat laatste barst Kikkert in onbedaarlijk lachen uit. 'Ik kan het nu wel opbiech ten: we hebben de douane vaak ge noeg een loer gedraaid. Ik had een speciaal tubetje Bisonkitwaarmee we de loodjes die we hadden verbro ken. weer aan elkaar lijmden. In Italië mocht je geen deelpartijen hebben. Wij verbraken dan die loodjes en los ten een deel van de lading, waarna we het loodje weer aan elkaar lijmde. Je zag er niets van. Ik ben wel eens in Rome aangekomen met tien doos jes. Ze dachten echt dat ik daarmee helemaal uit Nederland was geko men. Van dat soort belevenissen, ik kan er wel een boek over schrijven.' Gerard Timmerman Door ook op donderdag een uur peutergym te geven, kan de leden stop die Gymnastiekvereniging Texel voor peuters had ingesteld, worden opgeheven. De groep voortgezet onderwijs 2 wordt opgedeeld tussen de groepen voortgezet onderwijs 1 en 3. Door deze wijzigingen komt het rooster van de donderdagtrainingen er als volgt uit te zien: 15.30 u. peuters 3 jaar 16.15 u. meisjes groep 1 17.00 u. meisjes groep 4 18.00 u. meisjes groep 6 19.00 u. meisjes groep 8 20.00 u. dames VERVOLG VAN PAGINA 1 langrijk is, dat de handen méén wor den geslagen omdat ook de ko mende jaren nog meer agrarische bedrijven zullen verdwijnen. De vrij komende agrarische bebouwingen zullen andere functies moeten krij gen, bijvoorbeeld in de sfeer van gezondheidstoerisme, zorgboerde rijen en kleinschalige niet agrarische bedrijfsactiviteiten. Het buitengebied gaat dus niet alléén de agrarische, toeristische of sociale sector aan. Er zal een goede samenwerking tussen de verschillende sectoren moeten plaatsvinden', staat te lezen op de website van TB. Het gebruik mag geen afbreuk doen aan de uitstraling van het buitengebied. 'De agrarische beeldvorming is van wezenlijk belang voor de toeristische sector omdat dit zowel de toerist als de Texelaar erg aanspreekt. Om deze beeldvorming in stand te houden, moeten we de agrarische sector mogelijkheden geven om de activiteiten te verbre den, bijvoorbeeld dooragrotoerisme. De agrariër begeeft zich dan op het toeristische vlak met als doel econo- mische steun te vinden voor het instandhouden van de natuur en landschappelijke waarden. De agra- I rische en toeristische sector kunnen elkaar hiermee versterken.' Meer over het standpunt van TB op de website www.texelsbelang.nl. Op de website van de Texelse Courant de vraag: moeten vrijkomende agrari sche bedrijven automatisch in aan- I merking om als woonboerderij of ambachtelijk bedrijf te worden ge bruikt? De veteranen van SV Texel hebben het jaarlijkse oliebollenzaalvoetbal- toernooi van de politie Texel gewon nen. In de finale versloegen ze het Marine Bewakings Korps (MBK) uit Den Helder. Aan het toernooi, onder leiding van arbiters Ben Molanus en Paul Hoogendijk, deden twaalf teams mee. In de halve finale won MBK met 1 -0 van het Antillaanse team uit Den Helder, dat voor het eerst deelnam. De Texelse veteranen versloegen in de andere halve finale de politie van Schagen. In de finale tegen MBK wis ten Erwin en Ralf Koning. Nicol Schermer. Peter de Vries, Piet Mon ster, Aad Blom en Nico Drenth een achterstand van 0-2 om te buigen in een 3-2 voorsprong. De politie uit Schagen behaalde de derde plaats. Het team The Sons, met zonen van Texelse agenten, eindigde als acht ste van de twaalf teams. De verrich tingen van de voetballers werden vanaf de tribune gadegeslagen door Egbert-Jan van Asselt, de nieuwe districtschef van de regio politie Noord-Holland Noord/Westfriesland. Burgemeester Geldorp reikte de prij zen uit. Aad Blom, die het toernooi voor het laatst organiseerde, nam afscheid. Mede-organisator Nico Drenth verlaat volgend jaar het politiekorps. Reden voor onze corres pondent zich af te vragen of het oliebollentoernooi na vijftien edities nog een vervolg zal krijgen. Zaterdag 10 januari Texel'94 - Feyenoord beloften 14.00 Saenden - Feyenoord A1 12.00 Koedijk B4 - De Koog B1 14.30 Hollandia T. C1 - Texel'94 C2 13.00 Texel'94 C3 - VZV C1 13.00 Texel'94 D1 - WGW D1 11.45 Zondag 11 januari Texel'94 2 - Zeevogels 2 11.30 Texel'94 3 - Watervogels 3 11.30 Texel'94 G1 - HOSV G1 11.30 De wedstrijden van Texel'94 D1 en D2 zijn bekerwedstrijden. De wed strijden tegen Feyenoord zijn vriend schappelijk. Saenden is een club uit Wormerveer waarvan het eerste elf tal op Texel logeert. Oorspronkelijk zou Texel'94 tegen Saenden spelen. Alle andere wedstrijden zijn competi tiewedstrijden. Diverse Texelse mountambikers ver schenen aan de start van de twee laatste wedstrijden die meetelden voor het Rabo top Noord-Holland klassement. Op tweede kerstdag stond de wedstrijd op recreatiepark Spaarnewoude op het programma. De wedstrijdenreeks werd zondag 28 december afgesloten met een wed strijd in Enkhuizen. In Spaarnewoude vertegenwoordig- Door met 4-4 gelijk te spelen tegen Oosterend heeft Klif de koppositie in de hoofdklasse van het Texelse zaalvoetbal weten te behouden. Voor een ongekend groot aantal toe schouwers ontspon zich een boeiende wedstrijd, waarin Ooster end zich er bewust van was dat als men nog kans wilde maken op de zaalvoetbaltitel, alleen winst dit kon bewerkstelligen. Tot vier keer toe nam Oosterend een voorsprong maar even zoveel keren wist Klif langszij te komen. In de slotminuut hadden zowel Klif als Oosterend kans op de zege, maar beide keren liet de afwer king het afweten. Door het gelijke spel kon Jelleboog weer dichterbij kruipen. Door vrijdag eerst Mantje 1 te verslaan (6-2, met vijf doelpunten van Hans Polderman) en zondag Casino kansloos te laten (11-1) is Jelleboog met twee punten achter stand op Klif ook kanshebber voor de titel. Mantje 3 blijft het na een onwen nige start uitstekend doen en won tweemaal, zodat de vierde plaats en misschien nog wel meer tot de mo gelijkheden blijft behoren. Dat geldt niet voor Mantje 1, waar zelfs een wissel van coach niet voor het ge wenste schokeffect kon zorgen. Ko mende vrijdag is er weer een volledig programma in de hoofdklasse. Stand bovenaan: 1Klif 12-30,2. Jelleboog 12-28,3. Oosterend 12-25, 4. Mantje 3 12-24, Uitslagen De Krim e2 - Jelleboog e1 3-1, Man1|e 2 - Mantje 3 5-6. Jelleboog 1 - Mantje 1 6-2, De Krim 2 - Texel 1 6-3. De Krim 1 - Casino 1 2-5, ZDH 1 - Jelleboog 2 2-0, Texel 2 - Jelleboog 4 10-7 Jelleboog 2 - Texel 1 2-2, De Krim 1 - Mantje33-9. Jelleboogl -Casinol h 11 -1Kht 1 -Oosterend 1 4-4 den Mike Brouwer (jeugd), Ferry van der Vis Oeugd), Natascha van der Vis (dames), Ilse Pastoor (dames), Rien Brouwer (funklasse) en Han Pastoor (funklasse) Texel. Beste prestatie werd neergezet door Natascha van der Vis. Zij werd tweede in de dames categorie. Deelnemers aan de wed strijd in Enkhuizen werden gecon fronteerd met zeer slechte weersomstandigheden. Wat de fees telijke finale had moeten worden, werd een koud modderbad. Op Rien Brouwer na, was de Texelse afvaar diging dezelfde als in Spaarnewoude. Slechts Mike Brouwer en Han Pas toor haalden de finish in hun catego rie. Ferry van der Vis brak zijn frame, Natascha van der Vis kreeg al na 100 meter een lekke band en Ilse Pastoor gaf, bevangen door de kou, de pijp aan Maarten. Woensdag 7 januari 18.00 Klif c1-De Krim c1 v. Noordende 18.45 De Koog c1 -Texel c1 Noordende 19.30 De Krim 5-Texel 5 P. Hoogendijk 20.20 Klif 3-Klif 4 D. Maas 21.10 Jelleboog 3-Texel 4 1 P. Douma Zaaldienst: Mantje Donderdag 8 januari 1815 De Krim d1 -Texel d1 De Krim 19.00 Oosterend 4-De Krim 6 H. Kuipers 19.50 NIOZ 1 -Mantje 4 H. Kuipers 20.40 Oosterend 2-De Krim 3 v. Putten 21.30 RAB 1 -Klif 2 P. Hoogendijk 22.20 Texel 4-Texel 2 P. Hoogendijk Zaaldienst. Casino Vrijdag 9 januari 17 30 De Koog e1 -Jelleboog e2 De Koog 18.15 Mantje 3-Klif 1 B. Molanus 19.05 ZDH 1-Casino 1 H. Kuipers 19.55 Texel 1-Jelleboog 1 P van Putten 20.45 Mantje 2-De Krim 1 J. van Beek 21.35 Mantje 1 -De Krim 2 H. Kuipers 22.25 Oosterend 1 - Jelleboog 2T. Bakker Zaaldienst Jelleboog De Stichting Welzijn Ouderen Texel houdt op woensdag 21 januari een snertmaaltijd, met spek en rogge brood. De belangstelling is traditio neel groot, bijtijds bespreken is aan te bevelen. Een toetje en koffie zijn bij de prijs van €7,- inbegrepen. De maaltijd wordt genuttigd in De Buure- ton en begint om 18.00 uur. Belang stellenden kunnen zich opgeven bij de SWOT, tel. 312 696. Fel werd er gestreden om de eer en de winst bij het straatvoetbaltoemooi in De Koog. (Foto Jeroen van Harrum; Met de nodige felheid werd er soms gespeeld op de veldjes op het pleintje voor café 't Biervat en discotheek De Toekomst. Tiental len Texelse jeugdige voetballertjes namen het vorige week maandag op twee veldjes tegen elkaar op bij het straatvoetbaltoernooi van SV De Koog en 't Biervat. In de categorie 8 tot en met 10 jaar ging de overwinning naar Jim Kossen, Yorik Heijenk, Thijs van Veen en Roy Middelbos, die onder de naam JJTR meededen. In de finale speelden zij tegen de Sportshoppers met Ruben Legierse. Rick Wester- laken en Clarck Bakker. Een sudden death moest de beslissing brengen, omdat na reguliere speeltijd 2-2 was. Jim Kossen zorgde voor het win nende doelpunt door vanuit een zeer lastige positie raak te schieten De spelertjes lieten zich aan beide zijden van hun beste kant zien. Mathijs Legierse, Sander Legierse en Mark Schoo pakten de eindzege in de categorie 11 tot 14 jaar. In de fi nale versloegen zij onder de naam Argentinië hun tegenstander De Go den (Dave Hillen, Robin Schoo en Marlon Veldman) met 4-3. Argentinië pakte de winst in het allerlaatste deel van de wedstrijd. Twee minuten voor tijd stonden De Goden nog met 1-3 voor. Beide winnende teams werden onderscheiden met de Interdeco straatsteentrofee. Het was de tweede keer dat het straatvoetbaltoernooi in De Koog werd gehouden. Er deden 26 ploegen aan mee. Vorig jaar had het nog plaats op de Nikadel Volgens secre taris Jan van Beek van SV De Koog beviel de nieuwe locatie goed. 'Maar we moeten de volgende keer wel borden onder de dranghekken aan brengen. Dan komt de bal niet tel kens meer vast te zitten.' Het toer nooi verliep prima. Er hoefden geen spelers geblesseerd van het veld af. De eerste veldrit van de wielervere niging in het nieuwe jaar kende een klein deelnemersveld. Desondanks werd er op het hard bevroren par cours aan de Biesbosweg in alle ca tegorieën veel strijd geleverd. De strijd in de b-poule was het meest aantrekkelijk. Een kopgroepje van vier man, Thomas Boom, Rob van Beurden, Joost Hoogenbosch en Arie de Ridder, scheidde zich al snel in de wedstrijd af van de rest van het deelnemersveld. Mede door een aan tal slippertjes op de verraderlijk gladde ondergrond lukte het niemand om te ontsnappen. Uiteindelijk was het Thomas Boom die als eerste het wiel over de finishlijn drukte. In de a- poule was Jordy Vinke heer en mees ter. Direct na de start nam hij een beslissende voorsprong en een aan tal ronden voor de finish had hij al zijn concurrenten op één of meer ronden achterstand gereden. Vader en zoon Van Vliet streden om de resterende podiumplaatsen. Het was Ruben van Vliet die in de eindsprint zijn vader Loek achter zich liet. Vierde werd Jan Zijm en vijfde Richard Koopman, die na een lange periode van inactiviteit een geslaagde comeback maakte. Bij de jeugd greep Klaas Uitgeest de overwinning. Zijn voorsprong op de nummer twee Werner Kuip was klein. Jelle Schouwstra werd derde, voor Rick van der Vis, Erwin de Ridder, Mike Brouwer, Wouter van der Steeg, Daan Grisnigt en Juul van der Steeg. Laatstgenoemde reed voor het eerst mee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5