Chauffeur op Italië 5,5 miljoen kilometer schadevrij
We hebben de douane
vaak een loer gedraaid'
Veel inzet bij straatvoetbaltoernooi
i j COURANT
i
Ledenstop GVT
wordt opgeheven
Woonboerderijen
Oud-Texel wint
politietoernooi
Voetbalprogramma
Modderbad bij
afsluiting van
Rabo top NH
Zaalvoetballers Klif
blijven aan de kop
Programma
zaalvoetbal
Snertmaaltijd
voor ouderen
Matige deelname
bij wielerveldrit
TPYPI <?P C DINSDAG 6 JANUARI 2004
I 'Vrachtwagenchauffeurs die op
Italië reden, vormden een bijzon-
der slag volk. De collegialiteit was
enorm. We zaten samen aan het
ontbijt, aan de lunch en werden 's
I avonds samen dronken.' Vracht
wagenchauffeur Roel Kikkert (59)
uit Den Burg kijkt met plezier terug
op de dertig jaar waarin hij voor de
Verenigde Texelse Beurtdienst
(VTB) op Zuid-Europa reed. Een
tijd waarin hij 5,5 miljoen kilome
ter aflegde. Schadevrij en met een
minimum aan bekeuringen. Hij
kreeg er zelfs een Europese onder
scheiding voor. Onlangs ging hij
met vervroegd pensioen.
Voor de Italiaanse staalfabrieken reed
hij jarenlang koper. En als retour
vracht schuimschaalties, die ze hier
in de supermarkt gebruiken om het
j vlees op te leggen. 'Dat spul weegt
natuurlijk niets. Als ik vol zat. dan had
ik net drie ton aan gewicht mee. We
reden ook aardappelen en koeien-
huiden. Die moesten in Italië worden
gekeurd. Ze maakten de auto open,
maar ze keken er niet eens naar. Het
was gewoon een kwestie van geld
innen. Je moet die Italianen het ge
voel geven dat ze heel belangrijk voor
je zijn. Dat waren ze ook, want ze
konden je aan de grens lang laten
wachten. Als je een douaneterrein op
moest, en de spullen zaten in de aan
hanger, dan mocht je er met de truck
eigenlijk met vanaf. Ik stapte dan op
zo'n Spinoza af en zei: Ik heb een
probleem Ik gaf hem het idee dat hij
heel veel macht had. Dat hij mijn pro
bleem kon oplossen. Dan mocht ik er
uit. Maar er waren ook jongens die hij
tegenhield. Zo machtig was hij ook
We speelden gewoon een spelletje. Ik
feurs zo vaak spraken, heerste er een
grote saamhorigheid We zaten met
elkaar aan het ontbijt, het middag- en
avondeten en 's avonds zaten we
samen dronken te worden. We ken
den elkaar van haver tot gort. Ik reed
eens door Frankrijk, toen mijn vader
overleed. Mobieltjes had je in die tijd
Frankrijk tot Zwitserland, een week
lang dicht zetten. 'Toen was het
wachten over. Dat lijkt heerlijk, maar
eigenlijk vind ik er sinds die tijd niks
meer aan. De gezelligheid, het onder
linge contact tussen de rijders is weg.
Het is nu rijden, eten en slapen. Je
rijdt nu in feite in het binnenland, al-
heb in de loop der jaren ook heel wat
sigaren weggegeven.'
Saamhorigheid
'Jongens met van die koelwagens die
bederfelijke waar reden, hadden altijd
haast. Ik met. 's Avonds had ik de tijd
om lekker te eten en een lekker bor
reltje te drinken met de jongens. Aan
de grens moesten we vaak wachten.
Een stukje van ruim 110 kilometer
voor de Brennerpas, daar deden we
soms veertien uur over. Dan stond er
een rij auto's van wel 21 kilometer. De
Italiaanse douane had met zo'n haast.
Dat wachten had een leuke bijkom
stigheid: doordat we elkaar als chauf-
niet, dus mijn vrouw El belde het
wegrestaurant waar ik regelmatig
kwam. Maar ik was daar al voorbij. De
eigenaresse van het restaurant zei
toen tegen ander chauffeurs dat ze
me moesten waarschuwen. Ik werd
aan de kant gezet en de jongens ver
telden mij het slechte nieuws. Dat
was voor hun best moeilijk, maar het
was wel bijzonder. De collegialiteit
was enorm. Italiërijders vormden een
bijzonder slag volk. Altijd dezelfde
jongens, die werkten bij een beperkt
aantal bedrijven dat op Italië reed.'
De vertragingen aan de grens ver
dwenen toen chauffeurs het zat wa
ren en de Italiaanse grenzen, van
|M
Kikkert heeft als chauffeur op Italië heel wat dagen wachtend doorgebracht. Hier staan de vrachtwagens van de VTB te wachten bij de
grensovergang op de Simplonpas, in Zwitserland.
leen de plaatsen liggen verder weg.'
El: 'Als Roel vroeger van huis ging,
gaf ik hem een stapel boeken en
kranten mee. Hij had alle tijd om te
lezen. Nu geef ik ook nog kranten
mee, maar ze komen ongelezen weer
terug.'
Schilderij
Kikkert reed het liefst over binnenwe
gen. 'Zesbaans wegen had je vroe
ger niet. Bij Luxemburg lagen hele
maal geen snelwegen. Ik ging altijd
over Parijs. Tot Nancy was er een
snelweg en daarna moest je binnen
door. Dat is altijd mijn lust en mijn
leven geweest, nog steeds. Het gaat
net zo snel en het is veel leuker.' El:
'Roel is echt een specialist in het bin
nendoor rijden. Andere chauffeurs
willen het ook graag. Als het kan rij
den ze achter Roel aan. Maar als ze
alleen moeten, dan weten ze het niet
meer. In die dertig jaar ben ik vaak
met Roel meegereden en ik be
schouw het echt als een voorrecht
dat ik zoveel heb gezien. Echt prach
tige stukken. Hij nam steeds een an
dere grensovergang. Ik heb ze zo'n
beetje allemaal gezien.' Roel: 'Mijn
zuster reed ook wel mee en zei dan:
Ik heb de hele dag naar een schilde
rij zitten kijken. In de vakanties gingen
de kinderen mee. Niet in de winter,
want als de motor niet draaide, had
je vroeger geen verwarming in de
cabines. Als ik dan wakker werd. dan
was het water in de fles bevroren.'
Kikkert ging in de loop der jaren met
steeds grotere combinaties op pad.
'Mijn eerste Mercedes was 260 pk,
de laatste 380. Ze werden steeds
groter en sterker. Vroeger kon ik niet
harder dan 12 kilometer per uur de
Brennerpas op. Alsjiet warm was de
verwarming aan, want dan koelde hij
beter. Ik heb een keer moeten stop
pen, omdat het koelwater continu
tegen het kookpunt aan zat.'
'Langs de weg loop je altijd het risico
dat je bestolen wordt. Milaan is be
rucht. In 1975 werden er daar in de
omgeving per jaar al 800 vrachtwa
gens gestolen. Op bepaalde plekken
moet je gewoon niet gaan staan.
Soms moest je snel je papieren afge
ven, maar dan als de bliksem weer
naar de auto Er is daar een keer een
wagen van de VTB gestolen. Soms
snijden ze een stuk van je zeil stuk.
Even visiteren noemen wij dat, om te
kijken wat er in de wagen zit. Bijna
wekelijks gebeurt dat. Je houdt er wel
rekening mee. Als je een kostbare
vracht had, dan parkeerde ik liefst op
een bewaakt parkeerterreinen. Eén
keer ben ik bestolen. Toen hadden ze
een blikje met wisselgeld leeg ge
haald.' El: 'Ook ik heb het meege
maakt dat er 's nachts aan de vracht
auto werd gerommeld. Dan zat ik
meteen rechtop in de cabine Roel:
'Ze hoorde alles Als er 's nachts een
koelwagen naast ons geparkeerd
stond, die lawaai maakte, dan kon ze
niet slapen. We stonden eens bij
Verona, toen er eentje naast ons
kwam staan. Het was hartje zomer en
we lagen al in bed. Ik ben er toen uit
gegaan en in mijn onderbroek achter
het stuur gaan zitten. El kwam er
naast zitten. In haar niemendalletje,
want het was natuurlijk bloedheet. Ik
zeg tegen haar: het zou lachen zijn als
de politie ons nu zou aanhouden.'
Vervelend
'Vrachtwagenchauffeur is een mooi
vak, maar je vrouw moet er tegen
kunnen. El heeft de kinderen opge
voed. Tachtig uur werken in de week
was vroeger echt geen uitzondering.
We draaiden vroeger veel week
enden. Als ik naar Italië ging, dan was
ik minimaal tien dagen onderweg. Of
ik ging maandagochtend weg en
kwam zaterdagavond pas thuis. Zo'n
weekend was weer snel om.' El: 'Als
Roel zaterdagmiddag thuis kwam,
dan was het van: Goh wat ben je
vroeg. Hij heeft heel wat verjaardagen
gemist. Het gebeurde wel dat ik een
verjaardag zou houden, maar dat op
het laatste moment bleek dat Roel
niet kon komen. Dan kon ik iedereen
afbellen. Dat moest je incalculeren.
De verjaardag van kinderen vierden
we maar in het weekend.' Om dich
ter bij zijn twee pasgeboren dochters
te zijn, verruilde hij het chauffeurs-
werk ooit vijf jaar voor een baan bij
een Texels loonwerkbedrijf. Daarna
reed hij drie decennia voor de VTB,
waarvan het merendeel op Italië. 'Als
we in die beginjaren op zaterdag uit
Italië terugkwamen met zes dubbele
stellen tegelijk, dan keken ze bij de
Texelse boot niet blij. Ze voeren toen
nog met de Marsdiep en de
Texelstroom. Die zetten we met z'n
Roel Kikkert in de voortuin van zijn woning, die ter gelegenheid van zijn afscheid door de
buren werd aangekleed. irmo Gearr rmwmri
zessen grotendeels vol. Automobilis
ten die vooraf hadden berekend dat
ze net mee konden, namens ons dat
niet in dank af.'
Schadevrij
Voor de VTB legde hij 5,5 miljoen ki
lometers af. Een periode waarin hij
altijd schadevrij is gebleven en een
absoluut minimum aan bekeuringen
kreeg. El: 'Hij ziet echt alles.' Niet al
leen het verkeer. Roel: 'Een radar ruik
ik al op grote afstand. Ik hou niet al
leen de weg in de gaten, maar ook de
omgeving. Chauffeuren is vooruit
zien.' Zijn rijstijl leverde Kikkert jaren
geleden een Europese onderschei
ding op van de International Road
Union uit Geneve. 'Omdat ik al zolang
schadevrij reed. nooit een ongeluk
heb gehad, meer dan tien jaar bij
dezelfde baas zat en geen problemen
had gehad bij de douane.' Bij dat
laatste barst Kikkert in onbedaarlijk
lachen uit. 'Ik kan het nu wel opbiech
ten: we hebben de douane vaak ge
noeg een loer gedraaid. Ik had een
speciaal tubetje Bisonkitwaarmee
we de loodjes die we hadden verbro
ken. weer aan elkaar lijmden. In Italië
mocht je geen deelpartijen hebben.
Wij verbraken dan die loodjes en los
ten een deel van de lading, waarna
we het loodje weer aan elkaar lijmde.
Je zag er niets van. Ik ben wel eens
in Rome aangekomen met tien doos
jes. Ze dachten echt dat ik daarmee
helemaal uit Nederland was geko
men. Van dat soort belevenissen, ik
kan er wel een boek over schrijven.'
Gerard Timmerman
Door ook op donderdag een uur
peutergym te geven, kan de leden
stop die Gymnastiekvereniging Texel
voor peuters had ingesteld, worden
opgeheven. De groep voortgezet
onderwijs 2 wordt opgedeeld tussen
de groepen voortgezet onderwijs 1
en 3. Door deze wijzigingen komt het
rooster van de donderdagtrainingen
er als volgt uit te zien:
15.30 u. peuters 3 jaar
16.15 u. meisjes groep 1
17.00 u. meisjes groep 4
18.00 u. meisjes groep 6
19.00 u. meisjes groep 8
20.00 u. dames
VERVOLG VAN PAGINA 1
langrijk is, dat de handen méén wor
den geslagen omdat ook de ko
mende jaren nog meer agrarische
bedrijven zullen verdwijnen. De vrij
komende agrarische bebouwingen
zullen andere functies moeten krij
gen, bijvoorbeeld in de sfeer van
gezondheidstoerisme, zorgboerde
rijen en kleinschalige niet agrarische
bedrijfsactiviteiten. Het buitengebied
gaat dus niet alléén de agrarische,
toeristische of sociale sector aan. Er
zal een goede samenwerking tussen
de verschillende sectoren moeten
plaatsvinden', staat te lezen op de
website van TB. Het gebruik mag
geen afbreuk doen aan de uitstraling
van het buitengebied. 'De agrarische
beeldvorming is van wezenlijk belang
voor de toeristische sector omdat dit
zowel de toerist als de Texelaar erg
aanspreekt. Om deze beeldvorming
in stand te houden, moeten we de
agrarische sector mogelijkheden
geven om de activiteiten te verbre
den, bijvoorbeeld dooragrotoerisme.
De agrariër begeeft zich dan op het
toeristische vlak met als doel econo-
mische steun te vinden voor het
instandhouden van de natuur en
landschappelijke waarden. De agra-
I rische en toeristische sector kunnen
elkaar hiermee versterken.' Meer
over het standpunt van TB op de
website www.texelsbelang.nl. Op de
website van de Texelse Courant de
vraag: moeten vrijkomende agrari
sche bedrijven automatisch in aan-
I merking om als woonboerderij of
ambachtelijk bedrijf te worden ge
bruikt?
De veteranen van SV Texel hebben
het jaarlijkse oliebollenzaalvoetbal-
toernooi van de politie Texel gewon
nen. In de finale versloegen ze het
Marine Bewakings Korps (MBK) uit
Den Helder. Aan het toernooi, onder
leiding van arbiters Ben Molanus en
Paul Hoogendijk, deden twaalf teams
mee. In de halve finale won MBK met
1 -0 van het Antillaanse team uit Den
Helder, dat voor het eerst deelnam.
De Texelse veteranen versloegen in
de andere halve finale de politie van
Schagen. In de finale tegen MBK wis
ten Erwin en Ralf Koning. Nicol
Schermer. Peter de Vries, Piet Mon
ster, Aad Blom en Nico Drenth een
achterstand van 0-2 om te buigen in
een 3-2 voorsprong. De politie uit
Schagen behaalde de derde plaats.
Het team The Sons, met zonen van
Texelse agenten, eindigde als acht
ste van de twaalf teams. De verrich
tingen van de voetballers werden
vanaf de tribune gadegeslagen door
Egbert-Jan van Asselt, de nieuwe
districtschef van de regio politie
Noord-Holland Noord/Westfriesland.
Burgemeester Geldorp reikte de prij
zen uit. Aad Blom, die het toernooi
voor het laatst organiseerde, nam
afscheid. Mede-organisator Nico
Drenth verlaat volgend jaar het
politiekorps. Reden voor onze corres
pondent zich af te vragen of het
oliebollentoernooi na vijftien edities
nog een vervolg zal krijgen.
Zaterdag 10 januari
Texel'94 - Feyenoord beloften 14.00
Saenden - Feyenoord A1 12.00
Koedijk B4 - De Koog B1 14.30
Hollandia T. C1 - Texel'94 C2 13.00
Texel'94 C3 - VZV C1 13.00
Texel'94 D1 - WGW D1 11.45
Zondag 11 januari
Texel'94 2 - Zeevogels 2 11.30
Texel'94 3 - Watervogels 3 11.30
Texel'94 G1 - HOSV G1 11.30
De wedstrijden van Texel'94 D1 en
D2 zijn bekerwedstrijden. De wed
strijden tegen Feyenoord zijn vriend
schappelijk. Saenden is een club uit
Wormerveer waarvan het eerste elf
tal op Texel logeert. Oorspronkelijk
zou Texel'94 tegen Saenden spelen.
Alle andere wedstrijden zijn competi
tiewedstrijden.
Diverse Texelse mountambikers ver
schenen aan de start van de twee
laatste wedstrijden die meetelden
voor het Rabo top Noord-Holland
klassement. Op tweede kerstdag
stond de wedstrijd op recreatiepark
Spaarnewoude op het programma.
De wedstrijdenreeks werd zondag 28
december afgesloten met een wed
strijd in Enkhuizen.
In Spaarnewoude vertegenwoordig-
Door met 4-4 gelijk te spelen tegen
Oosterend heeft Klif de koppositie
in de hoofdklasse van het Texelse
zaalvoetbal weten te behouden.
Voor een ongekend groot aantal toe
schouwers ontspon zich een
boeiende wedstrijd, waarin Ooster
end zich er bewust van was dat als
men nog kans wilde maken op de
zaalvoetbaltitel, alleen winst dit kon
bewerkstelligen. Tot vier keer toe nam
Oosterend een voorsprong maar
even zoveel keren wist Klif langszij
te komen. In de slotminuut hadden
zowel Klif als Oosterend kans op de
zege, maar beide keren liet de afwer
king het afweten. Door het gelijke
spel kon Jelleboog weer dichterbij
kruipen. Door vrijdag eerst Mantje 1
te verslaan (6-2, met vijf doelpunten
van Hans Polderman) en zondag
Casino kansloos te laten (11-1) is
Jelleboog met twee punten achter
stand op Klif ook kanshebber voor de
titel. Mantje 3 blijft het na een onwen
nige start uitstekend doen en won
tweemaal, zodat de vierde plaats en
misschien nog wel meer tot de mo
gelijkheden blijft behoren. Dat geldt
niet voor Mantje 1, waar zelfs een
wissel van coach niet voor het ge
wenste schokeffect kon zorgen. Ko
mende vrijdag is er weer een volledig
programma in de hoofdklasse.
Stand bovenaan:
1Klif 12-30,2. Jelleboog 12-28,3.
Oosterend 12-25, 4. Mantje 3 12-24,
Uitslagen
De Krim e2 - Jelleboog e1 3-1, Man1|e 2 -
Mantje 3 5-6. Jelleboog 1 - Mantje 1 6-2, De
Krim 2 - Texel 1 6-3. De Krim 1 - Casino 1 2-5,
ZDH 1 - Jelleboog 2 2-0, Texel 2 - Jelleboog
4 10-7 Jelleboog 2 - Texel 1 2-2, De Krim 1 -
Mantje33-9. Jelleboogl -Casinol h 11 -1Kht
1 -Oosterend 1 4-4
den Mike Brouwer (jeugd), Ferry van
der Vis Oeugd), Natascha van der Vis
(dames), Ilse Pastoor (dames), Rien
Brouwer (funklasse) en Han Pastoor
(funklasse) Texel. Beste prestatie
werd neergezet door Natascha van
der Vis. Zij werd tweede in de dames
categorie. Deelnemers aan de wed
strijd in Enkhuizen werden gecon
fronteerd met zeer slechte
weersomstandigheden. Wat de fees
telijke finale had moeten worden,
werd een koud modderbad. Op Rien
Brouwer na, was de Texelse afvaar
diging dezelfde als in Spaarnewoude.
Slechts Mike Brouwer en Han Pas
toor haalden de finish in hun catego
rie. Ferry van der Vis brak zijn frame,
Natascha van der Vis kreeg al na 100
meter een lekke band en Ilse Pastoor
gaf, bevangen door de kou, de pijp
aan Maarten.
Woensdag 7 januari
18.00 Klif c1-De Krim c1 v. Noordende
18.45 De Koog c1 -Texel c1 Noordende
19.30 De Krim 5-Texel 5 P. Hoogendijk
20.20 Klif 3-Klif 4 D. Maas
21.10 Jelleboog 3-Texel 4 1 P. Douma
Zaaldienst: Mantje
Donderdag 8 januari
1815 De Krim d1 -Texel d1 De Krim
19.00 Oosterend 4-De Krim 6 H. Kuipers
19.50 NIOZ 1 -Mantje 4 H. Kuipers
20.40 Oosterend 2-De Krim 3 v. Putten
21.30 RAB 1 -Klif 2 P. Hoogendijk
22.20 Texel 4-Texel 2 P. Hoogendijk
Zaaldienst. Casino
Vrijdag 9 januari
17 30 De Koog e1 -Jelleboog e2 De Koog
18.15 Mantje 3-Klif 1 B. Molanus
19.05 ZDH 1-Casino 1 H. Kuipers
19.55 Texel 1-Jelleboog 1 P van Putten
20.45 Mantje 2-De Krim 1 J. van Beek
21.35 Mantje 1 -De Krim 2 H. Kuipers
22.25 Oosterend 1 - Jelleboog 2T. Bakker
Zaaldienst Jelleboog
De Stichting Welzijn Ouderen Texel
houdt op woensdag 21 januari een
snertmaaltijd, met spek en rogge
brood. De belangstelling is traditio
neel groot, bijtijds bespreken is aan
te bevelen. Een toetje en koffie zijn bij
de prijs van €7,- inbegrepen. De
maaltijd wordt genuttigd in De Buure-
ton en begint om 18.00 uur. Belang
stellenden kunnen zich opgeven bij
de SWOT, tel. 312 696.
Fel werd er gestreden om de eer en de winst bij het straatvoetbaltoemooi in De Koog. (Foto Jeroen van Harrum;
Met de nodige felheid werd er
soms gespeeld op de veldjes op
het pleintje voor café 't Biervat en
discotheek De Toekomst. Tiental
len Texelse jeugdige voetballertjes
namen het vorige week maandag
op twee veldjes tegen elkaar op bij
het straatvoetbaltoernooi van SV
De Koog en 't Biervat.
In de categorie 8 tot en met 10 jaar
ging de overwinning naar Jim
Kossen, Yorik Heijenk, Thijs van Veen
en Roy Middelbos, die onder de
naam JJTR meededen. In de finale
speelden zij tegen de Sportshoppers
met Ruben Legierse. Rick Wester-
laken en Clarck Bakker. Een sudden
death moest de beslissing brengen,
omdat na reguliere speeltijd 2-2 was.
Jim Kossen zorgde voor het win
nende doelpunt door vanuit een zeer
lastige positie raak te schieten De
spelertjes lieten zich aan beide zijden
van hun beste kant zien.
Mathijs Legierse, Sander Legierse en
Mark Schoo pakten de eindzege in
de categorie 11 tot 14 jaar. In de fi
nale versloegen zij onder de naam
Argentinië hun tegenstander De Go
den (Dave Hillen, Robin Schoo en
Marlon Veldman) met 4-3. Argentinië
pakte de winst in het allerlaatste deel
van de wedstrijd. Twee minuten voor
tijd stonden De Goden nog met 1-3
voor. Beide winnende teams werden
onderscheiden met de Interdeco
straatsteentrofee.
Het was de tweede keer dat het
straatvoetbaltoernooi in De Koog
werd gehouden. Er deden 26 ploegen
aan mee. Vorig jaar had het nog
plaats op de Nikadel Volgens secre
taris Jan van Beek van SV De Koog
beviel de nieuwe locatie goed. 'Maar
we moeten de volgende keer wel
borden onder de dranghekken aan
brengen. Dan komt de bal niet tel
kens meer vast te zitten.' Het toer
nooi verliep prima. Er hoefden geen
spelers geblesseerd van het veld af.
De eerste veldrit van de wielervere
niging in het nieuwe jaar kende een
klein deelnemersveld. Desondanks
werd er op het hard bevroren par
cours aan de Biesbosweg in alle ca
tegorieën veel strijd geleverd.
De strijd in de b-poule was het meest
aantrekkelijk. Een kopgroepje van
vier man, Thomas Boom, Rob van
Beurden, Joost Hoogenbosch en
Arie de Ridder, scheidde zich al snel
in de wedstrijd af van de rest van het
deelnemersveld. Mede door een aan
tal slippertjes op de verraderlijk
gladde ondergrond lukte het niemand
om te ontsnappen. Uiteindelijk was
het Thomas Boom die als eerste het
wiel over de finishlijn drukte. In de a-
poule was Jordy Vinke heer en mees
ter. Direct na de start nam hij een
beslissende voorsprong en een aan
tal ronden voor de finish had hij al zijn
concurrenten op één of meer ronden
achterstand gereden. Vader en zoon
Van Vliet streden om de resterende
podiumplaatsen. Het was Ruben van
Vliet die in de eindsprint zijn vader
Loek achter zich liet. Vierde werd Jan
Zijm en vijfde Richard Koopman, die
na een lange periode van inactiviteit
een geslaagde comeback maakte. Bij
de jeugd greep Klaas Uitgeest de
overwinning. Zijn voorsprong op de
nummer twee Werner Kuip was klein.
Jelle Schouwstra werd derde, voor
Rick van der Vis, Erwin de Ridder,
Mike Brouwer, Wouter van der Steeg,
Daan Grisnigt en Juul van der Steeg.
Laatstgenoemde reed voor het eerst
mee.