Jeugd schrijft zelf nieuws
Wonen op Texel, hoe is dat?
'Dit kan zo in de krant,
want ik snap er niks van'
Kla.sse(n)u/erL!
Ten afgewogen pakket
verzekeringen voor elk bedrijf
Gemeentesecretaris wordt
tevens 'algemeen directeur'
Hulpverlening op de roven, en tot]
6Lor, de noRuent ir» de^/bucooqn
Wie, wat, maar vooral waar!!
Europese vlag
Brandstofcellen
ECN op Texel?
Schipper Boon
.TEXELSE jt COURANT'
NOU MEIDEN WE ZUN ER UIT ME!
DE BEVOLKING HEEFT GEKOZEN,EN W'J
VTEB8EN VIP) METRRDVRN AVONTUUR
PIET VOLGENDE BE5L0TEN.
ST9VOK9V OP HET OUDE B - VELD TEVEL
DE RfiBOBRNH OP DE 'JSBWN ,V/RNT DRNKRN
RM5ING OP DE GROENE PlRPTG. EN
Verzekeringen 36 77 77
Rabobank
rV/t
de Lubertischool.
ül™ - van sport «i/ke
Hoe is het om te wonen op Texel? Wat is er allemaal te doen?
De stukjes die je kunt gaan lezen zijn allemaal geschreven
door kinderen uit groep 8 van de Lubertischool.
Hart Pastoor, assurantie-adviseur bedrijven Rabobank Texel
Toto Gerard Timmerman)
Er zijn veel sporten die wij op Texel
kunnen doen. Wij houden veel van
sporten: zoals zwemmen, gym
men, paardrijden, tennissen, auto
cross, voetbal en nog veel meer.
Er zijn op Texel kampioenschap
pen voor alle sporten. Op voetbal
zitten veel jongens en ook een
aantal meisjes van onze school. Er
zijn voor voetbal meerdere toer
nooien, maar je hebt bijvoorbeeld
het SV De Koog pupillentoernooi
op 27-28 maart. Er zijn professio-1
nele clubs uitgenodigd. Dat zijn in
poule A bijvoorbeeld: Ajax,
Barendrecht, De Koog 2 en
Texel'94 1. In poule B zitten bij
voorbeeld: Feyenoord, Sparta en
De Koog 1Er zijn dan veel prijzen
te winnen. Op gymmen zitten ook
veel kinderen. Je hebt bijvoorbeeld
voor gymmen het Texels kam
pioenschap. Dan komen alle ver
enigingen samen in sporthal Ons
Genoegen om tegen elkaar te strij
den. De beste wint in zijn of haar
niveau. De basketbalclub 'De
Mareis' is echt een Texelse groep.
Vanaf je negende kun je op die
club De kadetten en de heren
spelen per week competitie. Je
hebt voor de Autocross (wat erg
populair is bij de jongens) de
Texelse kampioenschappen. Die
worden twee keer per jaar gehou
den. Op 25 juli is er één en op15
augustus de tweede. Vier keer per
jaar worden er trainingen gehou
den. Je crosst dus tegen elkaar.
Als je op Texel goed kunt zwem
men en je hebt te vaak gewonnen,
dan mag je bij de onderlinge wed
strijden wel meedoen, maar mag
je geen prijzen meer winnen en
moet je naar Hoorn als je verder
wilt komen. Dat overkwam Lucie
uit onze groep Als je dus gaat
zwemmen op Texel en je wilt kam
pioen worden, dan is het eiland te
klein en dat is dus een nadeel van
het wonen op Texel.Op Texel zijn
er, als je van tennissen houdt, heel
veel toernooien. Je tennist meestal
tegen andere dorpen. Het ligt er
aan welk toernooi het is. Voor alle
scholen op Texel zijn er de jaar
lijkse slagbal-, schoolvoetbal-, lijn-
baltoernooien. Alle scholen kun
nen er aan meedoen Dat is
meestal wel leuk en gezellig.
Maar wij zijn met de enigen die het
wel leuk vinden op Texel, er zijn
veel meer mensen die daarom
naar Texel komen toeristen. In de
zomer zijn er altijd heel veel toeris
ten op Texel. Ze zijn heel verschil
lend. Sommige toeristen zijn las
tig in het verkeer, sommige met.
Sommige mensen die dronken zijn
wekken je uit je slaap, dat is soms
echt heel irritant! Maar je loopt bij
voorbeeld door Den Burg heen en
dan ben je eindelijk (als het een uur
verder is) door Den Burg heen
ge(schuifeld)lopen en dan is wat je
zocht ook nog eens uitverkocht.
Dat is nou stom aan toeristen.
Maar meerdere dingen zijn ook wel
leuk aan toeristen. Er zijn veel
mensen die ervan leven, neem nou
een monteur, 's Zomers hebben zij
veel meer te doen, want er gebeu
ren meer kleine ongelukjes omdat
het dan zo druk is. De horeca leeft
er ook van, want hoe meer toeris
ten er zijn, hoe beter de horeca
verdient. Als er geen toeristen zijn,
zouden de hotels en restaurants
niet goed draaien. Soms vinden wij
het ook wel grappig als het zo druk
is op Texel, want dan hoor je ook
je vader die zich ergert aan het ver
keer en dan kun je je lach gewoon
niet meer inhouden. Wat wel raar
is, is dat als je in Duitsland bent,
dan moet je Duits praten en als
Duitsers in Nederland komen
moeten wij ook weer Duits praten.
Dat vinden wij misschien nog wel
het ergst.
En als laatste nog even wat extra
pluspunten over Texel, de mooie
natuur, je kent veel mensen die op
het eiland wonen, je hebt soms
gratis concerten en je kunt snel
naar het strand.
We wensen iedereen veel lees
plezier en de groeten uit groep 8
van de Lubertischool.
We vonden het leuk om aan het
project mee te mogen doen.
Dit stuk is geschreven door; Emma den
Ouden. Lucie Burgman, Mark Schoo,
Sophie Warten-bergh. Hendnk Gieze, Glenn
Vonk, Femke Heijenk, Vincent van Schie,
Melissa Praamstra, Angelique Boerhorst,
Sharon van de Velde, Sean van de Velde.
Klaas Uitgeest. Femke Eijzinga, Meryem
Mets, Mery-Lou van de Slikke. Walid Ismail
en Marvin Gort
Woef de Europese vlag dagelijks op
■exel gaan wapperen? Als het aan
get Europees Parlement in Brussel
gt. wordt de blauwe vlag met de
waalt sterren vanaf maandag 3 mei
iagelijks gehesen op het eiland. Het
parlement heeft brieven aan alle ge
meenteraden in Nederland gestuurd
met het verzoek de Europese vlag
permanent uit te hangen. De ge
meenteraad kan zich dinsdagavond
uitlaten over de vraag. Het Europees
Parlement ziet de vlag het liefst bij het
raadhuis wapperen. 'Maar het mag
van hen ook wel elders zijn', aldus
raadsgriffier Marlt de Porto. Zi| sluit
met uit dat de raad eerst meer infor
matie wil hebben. 'Bijvoorbeeld
welke voors en tegens er zijn of ver
gelijkingen met elders.' De blauwe
vlag met de sterren is sinds 1986 het
symbool van alle instellingen van de
Europese Unie.
Het Energie Centrum Nederland
(ECN) gaat onderzoeken of op
Texel een brandstofcelinstallatie
kan worden geplaatst. Het college
heeft de aanvraag om subsidie
daarvoor onderschreven.
Met brandstofcellen kan op veel effi
ciëntere wijze gebruik worden ge
maakt van energie uit aardgas, om
dat dit gas wordt gesplitst in
waterstof en koolzuurgas. Het
haalbaarheidsonderzoek is gericht
op grotere installatie die warmte kan
leveren voor bij voorbeeld een zwem
bad of kantoorgebouw. De opge
wekte stroom wordt teruggeleverd
aan een elektriciteitsbedrijf. Met het
onderzoek is €50.000,- gemoeid. Dit
geld moet komen van het ministerie
van Economische Zaken. Verwacht
wordt dat daarover in juli zekerheid is.
Nagegaan zal worden op welke
locatie het mogelijk is om uit aardgas
waterstof te halen. Het praktijk
experiment moet bijdragen aan het
volledig 'duurzaam' maken van de
snergievoorzienmg op Texel in 2030
wel als overgangsfase naar dit ide
aal, Ook wordt bekeken welke par-
)e man aan het roer is 'Lange' Maar-
en Boon, naar wie de Schipper
Joonstraat in De Cocksdorp is ge
roemd. Dat werd Sam van der Slikke,
jie de naam van de schipper wilde
veten, van verschillende kanten be
vestigd. Boon was schipper van de
)lazerTX53 en van de reddingboot.
tijen het experiment, op basis van een
samenwerkingsovereenkomst, kun
nen uitvoeren. Het project wordt in
elk geval gecoördineerd door het
ECN. Daarnaast zijn het adviesbu
reau Tebodm, het bedrijf Air Products
en de gemeente bij het onderzoek
betrokken.
VRIJDAG 19 MAART 2004
De gemeente zoekt een locatie uit,
stelt een presentatiefolder samen,
overlegt met de partijen, organiseert
een workshop en maakt een plan van
aanpak voor de totale financiering. Er
gaan 134 werkuren inzitten, die voor
75 procent worden gesubsidieerd
Deze week is een begin gemaakt
met de sollicitatieprocedure voor
een gemeentesecretaris als opvol
ger van Piet Zoon. Uit de adverten
tie die wordt geplaatst in De Volks
krant, VNG-magazine (het blad van
de vereniging van Nederlandse ge
meenten), Binnenlands Bestuur en
op enkele websites blijkt dat de
nieuwe man of vrouw te zijner tijd
tevens algemeen directeur van de
gemeente Texel moet zijn. Dat laat
ste heeft te maken met de voorge
nomen verandering van de
organisatiestructuur van het hui
dige sectorenmodel naar een
directiemodel.
De gemeentelijke samenstellers van
de advertentie hebben hun best ge
daan om de aantrekkelijkheid en
uitdagendheid van de baan breed uit
te meten. Uitgebreid wordt aandacht
besteed aan het werkgebied Texel,
dat uitblinkt doorzijn natuur, gemoe
delijke bevolking en voorzieningen-
peil. De advertentie heeft de kop
'Vooruitzien op Texel' en wordt ge
sierd met een foto van de Eierlandse
vuurtoren. Wat betreft de eisen waar
aan hij/zij moet voldoen krijgt de
mogelijke kandidaat te lezen: 'U bent
een gedreven manager met een hel
dere visie over het openbaar bestuur
zoals dat binnen de eilandpositie van
de gemeente Texel en haar samen
werkingsrelaties moet functioneren,
U heeft een langdurige ervaring bin
nen het functioneren van het lokale
besturen met complexe bestuurlijke
trajecten U bent de eerste adviseur
van de burgemeester en het college
van b en w. Als eindverantwoordelijke
voor de ambtelijke organisatie heeft
u een visie over organisatieont
wikkeling en beschikt u over een
participatief sturend vermogen. U
bent een coach zowel voor burge
meester en wethouders als voor het
management. U geeft samen met de
griffier gestalte aan een verdere pro
fessionalisering van het dualisme.
Bruggen bouwen en transparant wer
ken zijn voor u een natuurlijke wijze
van functioneren'
Voor de baan (36 uur per week) is een
salaris beschikbaar van €78.000,- per
jaar. Sollicitatie staat open voor ieder,
maar het college geeft de voorkeur
aan een man of vrouw van buiten de
huidige organisatie.
RMTOOM GOES O lOOV
Er is veelvuldig onderzoek naar gedaan en iedere keer is de uitkomst
dezelfde: de jeugd leest geen kranten. Jongeren zijn niet of nauwelijks
geïnteresseerd in het nieuws. Zowel belangrijke landelijke gebeurtenis
sen als lokale nieuwtjes kunnen jongeren niet verleiden de krant open
te slaan. Niettemin wordt het door ouders, opvoeders en deskundigen
van belang geacht dat kinderen de krant lezen. Voor de taalontwikke
ling en de algemene ontwikkeling van ons kroost. Maar hoe bereik je
dat? Wat moet er gebeuren om Texelse jongeren te stimuleren de krant
te lezen? De redactie meent het antwoord te kennen: laat jongeren zelf
in de krant schrijven over onderwerpen die hen bezighouden.
Aldus ontstond het idee voor een re
gelmatig terugkerende rubriek in de
Texelse Courant die wordt gevuld
door de Texelse schooljeugd: Klas-
se(n)werk! Iedere twee weken is een
van de twaalf Texelse basisscholen
aan de beurt, want alle scholen zijn
enthousiast over het project en heb
ben hun medewerking toegezegd. Dit
schooljaar zijn de groepen acht aan
de beurt, volgend jaar mogen leerlin
gen uit groep zeven de pen ter hand
nemen. De criteria zijn eenvoudig: het
artikel mag niet langer zijn dan één
A4-tje en het onderwerp moet betrek
king hebben op Texel. Het stukje gaat
waar mogelijk vergezeld van een foto,
die door een fotograaf van de krant
wordt gemaakt. De Lubertischool in
De Koog bijt het spits af. De achttien
leerlingen van groep 8, in dit geval bij
gestaan door de zes leerlingen uit
groep 7 die van dezelfde leerkracht
les krijgen, hebben het eerste artikel
voorbereid. De verslaggever nam een
kijkje bij de journalisten in spé en
volgde de totstandkoming van de
eerste bijdrage: The Making Of.
'We zijn er vorige week ook al mee
bezig geweest, want het viel niet mee
om een goed idee te verzinnen. Dat
heb je natuurlijk als je de eerste bent,
dan heb je nog geen voorbeeld', ver
klapt Francis Poelman. 'Juf' Francis
heeft de gemengde groep 7/8 onder
haar hoede. Zij was enthousiast over
het idee, net als haar leerlingen. Toch
viel het de vierentwintig leerlingen
zwaar om een onderwerp te kiezen.
Er werden al enkele stukjes voorbe
reid door groepjes leerlingen, maar
maandag moest het ei worden ge
legd.
Zittend in de klassenkring krijgt Mark
het woord. Hij is benoemd tot
gespreksleider en zal proberen zijn
medescholieren goede ideeën te ont
futselen en het gesprek in goede ba
nen te leiden. 'Nou heeft er iemand
een Idee of zo?', vraagt hij ietwat
ongemakkelijk. Het blijft even stil,
waarna een groot aantal leerlingen
tegelijk het woord neemt en een ka
kofonie van geluiden ontstaat. 'Stil!',
roept Mark streng, waarna hij de leer
lingen het woord geeft die netjes hun
vinger opsteken. Marvin: 'Ik vind dat
we het over de autocross moeten
hebben Hij krijgt bijval van enkele
andere jongens, terwijl de meiden
verveeld het hoofd weer in de handen
laten zakken. 'Hef moet toch over
Texel gaan?', vraagt Lucie. Juf
Francis stelt voor om een beginzin te
formuleren, waarna iedere leerling
zijn bijdrage kan leveren. Dat blijkt
niet eenvoudig. Terwijl de jongens in
hoofdzaak de autocross belangrijk
vinden, proberen de meiden zich wat
meer te richten op de al gekozen in
steek, Wat is er zo leuk aan het wo
nen op Texel. Besloten wordt eerst
maar de stukjes voor te lezen die al
zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over de
schietsportvereniging. Marvin leest
voor. Hakkelend ploegt hij zich door
het stukje tekst, dat is doorspekt met
moeilijke woorden. Als hij klaar is
volgt het commentaar van Sophie:
'Volgens mij kan het zo de krant in,
want ik begrijp er niks van.' Al snel
blijkt dat de tekst gekopieerd is uit
informatie van de Schietsport
vereniging en met is bedacht door de
jongens zelf. Steeds duidelijker wordt
waar de schoen wringt. De scholie
ren weten wel waar ze het over wil
len hebben, maar niet hoe. 'Informa
tie over een onderwerp geven is wel
leuk, maar het gaat erom wat jullie er
zo leuk aan vinden Daar moeten we
over schrijven', moedigt juf Francis
aan.
Gespreksleider Mark vervolgt zijn
ideeënrondje. Lucie wil het over
zwemmen hebben 'Dat ik hier op
Texel niet verder kan met wedstrijden
en zo. Dat ik hier geen prijzen mag
winnen en helemaal naar Hoorn
moet, daar wil ik wel over schrijven.'
Hendrik komt met het meest opmer
kelijke idee van de ochtend. 'We kun
nen wel wat over het naturistenstrand
schrijven', roept hij met een blos op
de wangen. Zijn opmerking leidt tot
gegiechel en gesmoes onder zijn
klasgenoten Juf Francis vraagt waar
de interesse van Hendrik voor dat
onderweg varaan komt. 'Ach, ik
ben èr een keer"langsgelopen met
mijn vader Kijk, daar ligt die en die.
zeiden we toen. Dat vond ik wel grap
pig.' Terwijl de klas zijn commentaar
verwerkt, fluistert Hendrik zijn buur
man toe: 'Effe tiete kieke!' De vraag
of hij daar alleen zou durven lopen,
beantwoordt hij ontkennend: 'Nee
zeg, ik ben niet gek!' Langzamerhand
krijgt het artikel wat meer vorm. De
voor- en nadelen van de toeristen op
het eiland worden besproken en
Emma, die is aangewezen als
notuliste, zit driftig te schrijven. Als
blijkt dat zij al twee A4-tjes heeft vol-
gepend, besluit Juf Francis, met een
bijna onzichtbare frons op het voor
hoofd, dat dat genoeg stof tot schrij
ven moet opleveren. "Ja, het komt
wel goed hoor', voegt een van de
leerlingen daar geruststellend aan
toe. Tot woensdag hebben de leerlin
gen nog de tijd om hun artikel af te
ronden, want dan is de deadline.
Hoewel de Luberti-leerlingen het
krantenproject wel leuk vinden, heb
ben zij zich tot nu toe als doorsnee
scholieren gedragen: zij lezen nauwe
lijks de krant. 'Ik vind het saai en
begrijp er meestal niks van', zegt
Sophie, Qpk.de, anderen latere dp
verslaggever weten dat ze de krant
met-vaak openslaan 'Soms een kleifi
stukje, maar meestal vind ik dat er
veel moeilijke taal in staat', aldus een
andere leerling. Als er dan een krant
wordt gelezen, is het veelal omdat het
moet van school. 'We hebben een
keer per week een meuwskhng
waarin we het belangrijkste nieuws
bespreken. Dat moeten ze de krant
wel lezen of kijken naar het Jeugd
journaal', licht de juf toe. Over één
ding zijn alle leerlingen het eens. als
zij zelf in de krant staan, wordt dat
artikel uitvoerig gelezen
Tekst en foto Louise van der Sluis
(Advertentie)
(Advertentie)
'Verzekeren is een onder woord voor het afdekken van financiële
risico's Wie de verantwoordelijkheid voor een bedrijf draagt, weet
dat het daarbij vaak om zeer grote bedragen gaat. Het is een
uitdaging om in nauw overleg met de ondernemer een afgewogen
pakket verzekeringen samen te stellen en dit door de jaren heen
samen te behartigen'