Jeugd schrijft zelf nieuws Wonen op Texel, hoe is dat? 'Dit kan zo in de krant, want ik snap er niks van' Kla.sse(n)u/erL! Ten afgewogen pakket verzekeringen voor elk bedrijf Gemeentesecretaris wordt tevens 'algemeen directeur' Hulpverlening op de roven, en tot] 6Lor, de noRuent ir» de^/bucooqn Wie, wat, maar vooral waar!! Europese vlag Brandstofcellen ECN op Texel? Schipper Boon .TEXELSE jt COURANT' NOU MEIDEN WE ZUN ER UIT ME! DE BEVOLKING HEEFT GEKOZEN,EN W'J VTEB8EN VIP) METRRDVRN AVONTUUR PIET VOLGENDE BE5L0TEN. ST9VOK9V OP HET OUDE B - VELD TEVEL DE RfiBOBRNH OP DE 'JSBWN ,V/RNT DRNKRN RM5ING OP DE GROENE PlRPTG. EN Verzekeringen 36 77 77 Rabobank rV/t de Lubertischool. ül™ - van sport «i/ke Hoe is het om te wonen op Texel? Wat is er allemaal te doen? De stukjes die je kunt gaan lezen zijn allemaal geschreven door kinderen uit groep 8 van de Lubertischool. Hart Pastoor, assurantie-adviseur bedrijven Rabobank Texel Toto Gerard Timmerman) Er zijn veel sporten die wij op Texel kunnen doen. Wij houden veel van sporten: zoals zwemmen, gym men, paardrijden, tennissen, auto cross, voetbal en nog veel meer. Er zijn op Texel kampioenschap pen voor alle sporten. Op voetbal zitten veel jongens en ook een aantal meisjes van onze school. Er zijn voor voetbal meerdere toer nooien, maar je hebt bijvoorbeeld het SV De Koog pupillentoernooi op 27-28 maart. Er zijn professio-1 nele clubs uitgenodigd. Dat zijn in poule A bijvoorbeeld: Ajax, Barendrecht, De Koog 2 en Texel'94 1. In poule B zitten bij voorbeeld: Feyenoord, Sparta en De Koog 1Er zijn dan veel prijzen te winnen. Op gymmen zitten ook veel kinderen. Je hebt bijvoorbeeld voor gymmen het Texels kam pioenschap. Dan komen alle ver enigingen samen in sporthal Ons Genoegen om tegen elkaar te strij den. De beste wint in zijn of haar niveau. De basketbalclub 'De Mareis' is echt een Texelse groep. Vanaf je negende kun je op die club De kadetten en de heren spelen per week competitie. Je hebt voor de Autocross (wat erg populair is bij de jongens) de Texelse kampioenschappen. Die worden twee keer per jaar gehou den. Op 25 juli is er één en op15 augustus de tweede. Vier keer per jaar worden er trainingen gehou den. Je crosst dus tegen elkaar. Als je op Texel goed kunt zwem men en je hebt te vaak gewonnen, dan mag je bij de onderlinge wed strijden wel meedoen, maar mag je geen prijzen meer winnen en moet je naar Hoorn als je verder wilt komen. Dat overkwam Lucie uit onze groep Als je dus gaat zwemmen op Texel en je wilt kam pioen worden, dan is het eiland te klein en dat is dus een nadeel van het wonen op Texel.Op Texel zijn er, als je van tennissen houdt, heel veel toernooien. Je tennist meestal tegen andere dorpen. Het ligt er aan welk toernooi het is. Voor alle scholen op Texel zijn er de jaar lijkse slagbal-, schoolvoetbal-, lijn- baltoernooien. Alle scholen kun nen er aan meedoen Dat is meestal wel leuk en gezellig. Maar wij zijn met de enigen die het wel leuk vinden op Texel, er zijn veel meer mensen die daarom naar Texel komen toeristen. In de zomer zijn er altijd heel veel toeris ten op Texel. Ze zijn heel verschil lend. Sommige toeristen zijn las tig in het verkeer, sommige met. Sommige mensen die dronken zijn wekken je uit je slaap, dat is soms echt heel irritant! Maar je loopt bij voorbeeld door Den Burg heen en dan ben je eindelijk (als het een uur verder is) door Den Burg heen ge(schuifeld)lopen en dan is wat je zocht ook nog eens uitverkocht. Dat is nou stom aan toeristen. Maar meerdere dingen zijn ook wel leuk aan toeristen. Er zijn veel mensen die ervan leven, neem nou een monteur, 's Zomers hebben zij veel meer te doen, want er gebeu ren meer kleine ongelukjes omdat het dan zo druk is. De horeca leeft er ook van, want hoe meer toeris ten er zijn, hoe beter de horeca verdient. Als er geen toeristen zijn, zouden de hotels en restaurants niet goed draaien. Soms vinden wij het ook wel grappig als het zo druk is op Texel, want dan hoor je ook je vader die zich ergert aan het ver keer en dan kun je je lach gewoon niet meer inhouden. Wat wel raar is, is dat als je in Duitsland bent, dan moet je Duits praten en als Duitsers in Nederland komen moeten wij ook weer Duits praten. Dat vinden wij misschien nog wel het ergst. En als laatste nog even wat extra pluspunten over Texel, de mooie natuur, je kent veel mensen die op het eiland wonen, je hebt soms gratis concerten en je kunt snel naar het strand. We wensen iedereen veel lees plezier en de groeten uit groep 8 van de Lubertischool. We vonden het leuk om aan het project mee te mogen doen. Dit stuk is geschreven door; Emma den Ouden. Lucie Burgman, Mark Schoo, Sophie Warten-bergh. Hendnk Gieze, Glenn Vonk, Femke Heijenk, Vincent van Schie, Melissa Praamstra, Angelique Boerhorst, Sharon van de Velde, Sean van de Velde. Klaas Uitgeest. Femke Eijzinga, Meryem Mets, Mery-Lou van de Slikke. Walid Ismail en Marvin Gort Woef de Europese vlag dagelijks op ■exel gaan wapperen? Als het aan get Europees Parlement in Brussel gt. wordt de blauwe vlag met de waalt sterren vanaf maandag 3 mei iagelijks gehesen op het eiland. Het parlement heeft brieven aan alle ge meenteraden in Nederland gestuurd met het verzoek de Europese vlag permanent uit te hangen. De ge meenteraad kan zich dinsdagavond uitlaten over de vraag. Het Europees Parlement ziet de vlag het liefst bij het raadhuis wapperen. 'Maar het mag van hen ook wel elders zijn', aldus raadsgriffier Marlt de Porto. Zi| sluit met uit dat de raad eerst meer infor matie wil hebben. 'Bijvoorbeeld welke voors en tegens er zijn of ver gelijkingen met elders.' De blauwe vlag met de sterren is sinds 1986 het symbool van alle instellingen van de Europese Unie. Het Energie Centrum Nederland (ECN) gaat onderzoeken of op Texel een brandstofcelinstallatie kan worden geplaatst. Het college heeft de aanvraag om subsidie daarvoor onderschreven. Met brandstofcellen kan op veel effi ciëntere wijze gebruik worden ge maakt van energie uit aardgas, om dat dit gas wordt gesplitst in waterstof en koolzuurgas. Het haalbaarheidsonderzoek is gericht op grotere installatie die warmte kan leveren voor bij voorbeeld een zwem bad of kantoorgebouw. De opge wekte stroom wordt teruggeleverd aan een elektriciteitsbedrijf. Met het onderzoek is €50.000,- gemoeid. Dit geld moet komen van het ministerie van Economische Zaken. Verwacht wordt dat daarover in juli zekerheid is. Nagegaan zal worden op welke locatie het mogelijk is om uit aardgas waterstof te halen. Het praktijk experiment moet bijdragen aan het volledig 'duurzaam' maken van de snergievoorzienmg op Texel in 2030 wel als overgangsfase naar dit ide aal, Ook wordt bekeken welke par- )e man aan het roer is 'Lange' Maar- en Boon, naar wie de Schipper Joonstraat in De Cocksdorp is ge roemd. Dat werd Sam van der Slikke, jie de naam van de schipper wilde veten, van verschillende kanten be vestigd. Boon was schipper van de )lazerTX53 en van de reddingboot. tijen het experiment, op basis van een samenwerkingsovereenkomst, kun nen uitvoeren. Het project wordt in elk geval gecoördineerd door het ECN. Daarnaast zijn het adviesbu reau Tebodm, het bedrijf Air Products en de gemeente bij het onderzoek betrokken. VRIJDAG 19 MAART 2004 De gemeente zoekt een locatie uit, stelt een presentatiefolder samen, overlegt met de partijen, organiseert een workshop en maakt een plan van aanpak voor de totale financiering. Er gaan 134 werkuren inzitten, die voor 75 procent worden gesubsidieerd Deze week is een begin gemaakt met de sollicitatieprocedure voor een gemeentesecretaris als opvol ger van Piet Zoon. Uit de adverten tie die wordt geplaatst in De Volks krant, VNG-magazine (het blad van de vereniging van Nederlandse ge meenten), Binnenlands Bestuur en op enkele websites blijkt dat de nieuwe man of vrouw te zijner tijd tevens algemeen directeur van de gemeente Texel moet zijn. Dat laat ste heeft te maken met de voorge nomen verandering van de organisatiestructuur van het hui dige sectorenmodel naar een directiemodel. De gemeentelijke samenstellers van de advertentie hebben hun best ge daan om de aantrekkelijkheid en uitdagendheid van de baan breed uit te meten. Uitgebreid wordt aandacht besteed aan het werkgebied Texel, dat uitblinkt doorzijn natuur, gemoe delijke bevolking en voorzieningen- peil. De advertentie heeft de kop 'Vooruitzien op Texel' en wordt ge sierd met een foto van de Eierlandse vuurtoren. Wat betreft de eisen waar aan hij/zij moet voldoen krijgt de mogelijke kandidaat te lezen: 'U bent een gedreven manager met een hel dere visie over het openbaar bestuur zoals dat binnen de eilandpositie van de gemeente Texel en haar samen werkingsrelaties moet functioneren, U heeft een langdurige ervaring bin nen het functioneren van het lokale besturen met complexe bestuurlijke trajecten U bent de eerste adviseur van de burgemeester en het college van b en w. Als eindverantwoordelijke voor de ambtelijke organisatie heeft u een visie over organisatieont wikkeling en beschikt u over een participatief sturend vermogen. U bent een coach zowel voor burge meester en wethouders als voor het management. U geeft samen met de griffier gestalte aan een verdere pro fessionalisering van het dualisme. Bruggen bouwen en transparant wer ken zijn voor u een natuurlijke wijze van functioneren' Voor de baan (36 uur per week) is een salaris beschikbaar van €78.000,- per jaar. Sollicitatie staat open voor ieder, maar het college geeft de voorkeur aan een man of vrouw van buiten de huidige organisatie. RMTOOM GOES O lOOV Er is veelvuldig onderzoek naar gedaan en iedere keer is de uitkomst dezelfde: de jeugd leest geen kranten. Jongeren zijn niet of nauwelijks geïnteresseerd in het nieuws. Zowel belangrijke landelijke gebeurtenis sen als lokale nieuwtjes kunnen jongeren niet verleiden de krant open te slaan. Niettemin wordt het door ouders, opvoeders en deskundigen van belang geacht dat kinderen de krant lezen. Voor de taalontwikke ling en de algemene ontwikkeling van ons kroost. Maar hoe bereik je dat? Wat moet er gebeuren om Texelse jongeren te stimuleren de krant te lezen? De redactie meent het antwoord te kennen: laat jongeren zelf in de krant schrijven over onderwerpen die hen bezighouden. Aldus ontstond het idee voor een re gelmatig terugkerende rubriek in de Texelse Courant die wordt gevuld door de Texelse schooljeugd: Klas- se(n)werk! Iedere twee weken is een van de twaalf Texelse basisscholen aan de beurt, want alle scholen zijn enthousiast over het project en heb ben hun medewerking toegezegd. Dit schooljaar zijn de groepen acht aan de beurt, volgend jaar mogen leerlin gen uit groep zeven de pen ter hand nemen. De criteria zijn eenvoudig: het artikel mag niet langer zijn dan één A4-tje en het onderwerp moet betrek king hebben op Texel. Het stukje gaat waar mogelijk vergezeld van een foto, die door een fotograaf van de krant wordt gemaakt. De Lubertischool in De Koog bijt het spits af. De achttien leerlingen van groep 8, in dit geval bij gestaan door de zes leerlingen uit groep 7 die van dezelfde leerkracht les krijgen, hebben het eerste artikel voorbereid. De verslaggever nam een kijkje bij de journalisten in spé en volgde de totstandkoming van de eerste bijdrage: The Making Of. 'We zijn er vorige week ook al mee bezig geweest, want het viel niet mee om een goed idee te verzinnen. Dat heb je natuurlijk als je de eerste bent, dan heb je nog geen voorbeeld', ver klapt Francis Poelman. 'Juf' Francis heeft de gemengde groep 7/8 onder haar hoede. Zij was enthousiast over het idee, net als haar leerlingen. Toch viel het de vierentwintig leerlingen zwaar om een onderwerp te kiezen. Er werden al enkele stukjes voorbe reid door groepjes leerlingen, maar maandag moest het ei worden ge legd. Zittend in de klassenkring krijgt Mark het woord. Hij is benoemd tot gespreksleider en zal proberen zijn medescholieren goede ideeën te ont futselen en het gesprek in goede ba nen te leiden. 'Nou heeft er iemand een Idee of zo?', vraagt hij ietwat ongemakkelijk. Het blijft even stil, waarna een groot aantal leerlingen tegelijk het woord neemt en een ka kofonie van geluiden ontstaat. 'Stil!', roept Mark streng, waarna hij de leer lingen het woord geeft die netjes hun vinger opsteken. Marvin: 'Ik vind dat we het over de autocross moeten hebben Hij krijgt bijval van enkele andere jongens, terwijl de meiden verveeld het hoofd weer in de handen laten zakken. 'Hef moet toch over Texel gaan?', vraagt Lucie. Juf Francis stelt voor om een beginzin te formuleren, waarna iedere leerling zijn bijdrage kan leveren. Dat blijkt niet eenvoudig. Terwijl de jongens in hoofdzaak de autocross belangrijk vinden, proberen de meiden zich wat meer te richten op de al gekozen in steek, Wat is er zo leuk aan het wo nen op Texel. Besloten wordt eerst maar de stukjes voor te lezen die al zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over de schietsportvereniging. Marvin leest voor. Hakkelend ploegt hij zich door het stukje tekst, dat is doorspekt met moeilijke woorden. Als hij klaar is volgt het commentaar van Sophie: 'Volgens mij kan het zo de krant in, want ik begrijp er niks van.' Al snel blijkt dat de tekst gekopieerd is uit informatie van de Schietsport vereniging en met is bedacht door de jongens zelf. Steeds duidelijker wordt waar de schoen wringt. De scholie ren weten wel waar ze het over wil len hebben, maar niet hoe. 'Informa tie over een onderwerp geven is wel leuk, maar het gaat erom wat jullie er zo leuk aan vinden Daar moeten we over schrijven', moedigt juf Francis aan. Gespreksleider Mark vervolgt zijn ideeënrondje. Lucie wil het over zwemmen hebben 'Dat ik hier op Texel niet verder kan met wedstrijden en zo. Dat ik hier geen prijzen mag winnen en helemaal naar Hoorn moet, daar wil ik wel over schrijven.' Hendrik komt met het meest opmer kelijke idee van de ochtend. 'We kun nen wel wat over het naturistenstrand schrijven', roept hij met een blos op de wangen. Zijn opmerking leidt tot gegiechel en gesmoes onder zijn klasgenoten Juf Francis vraagt waar de interesse van Hendrik voor dat onderweg varaan komt. 'Ach, ik ben èr een keer"langsgelopen met mijn vader Kijk, daar ligt die en die. zeiden we toen. Dat vond ik wel grap pig.' Terwijl de klas zijn commentaar verwerkt, fluistert Hendrik zijn buur man toe: 'Effe tiete kieke!' De vraag of hij daar alleen zou durven lopen, beantwoordt hij ontkennend: 'Nee zeg, ik ben niet gek!' Langzamerhand krijgt het artikel wat meer vorm. De voor- en nadelen van de toeristen op het eiland worden besproken en Emma, die is aangewezen als notuliste, zit driftig te schrijven. Als blijkt dat zij al twee A4-tjes heeft vol- gepend, besluit Juf Francis, met een bijna onzichtbare frons op het voor hoofd, dat dat genoeg stof tot schrij ven moet opleveren. "Ja, het komt wel goed hoor', voegt een van de leerlingen daar geruststellend aan toe. Tot woensdag hebben de leerlin gen nog de tijd om hun artikel af te ronden, want dan is de deadline. Hoewel de Luberti-leerlingen het krantenproject wel leuk vinden, heb ben zij zich tot nu toe als doorsnee scholieren gedragen: zij lezen nauwe lijks de krant. 'Ik vind het saai en begrijp er meestal niks van', zegt Sophie, Qpk.de, anderen latere dp verslaggever weten dat ze de krant met-vaak openslaan 'Soms een kleifi stukje, maar meestal vind ik dat er veel moeilijke taal in staat', aldus een andere leerling. Als er dan een krant wordt gelezen, is het veelal omdat het moet van school. 'We hebben een keer per week een meuwskhng waarin we het belangrijkste nieuws bespreken. Dat moeten ze de krant wel lezen of kijken naar het Jeugd journaal', licht de juf toe. Over één ding zijn alle leerlingen het eens. als zij zelf in de krant staan, wordt dat artikel uitvoerig gelezen Tekst en foto Louise van der Sluis (Advertentie) (Advertentie) 'Verzekeren is een onder woord voor het afdekken van financiële risico's Wie de verantwoordelijkheid voor een bedrijf draagt, weet dat het daarbij vaak om zeer grote bedragen gaat. Het is een uitdaging om in nauw overleg met de ondernemer een afgewogen pakket verzekeringen samen te stellen en dit door de jaren heen samen te behartigen'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5