Van vakantiepark naar nautisch themapark 'Hier komen geschiedenis fun en educatie samen' Maurice Riemens zwaait scepter over Cape Holland 'Bedrijfsoverdracht: tijdig beginnen met pionnen maken' TEXELSE COURANT .Vissers sluiten vrede met RIVO Drie trofeeën voor jeugdbrandweer Waar is dit? Geknip$<f Gemeente koopt festivalglazen Bedrijven 36 77 66 Rabobank DINSDAG 23 MAART 2004 De Prins Willem, de uit het Japanse Holland Village afkomstige replica van het grootste VOC-schip dat ooit is gebouwd, wordt de blikvanger van Cape Holland. iFcto Pete, van ausu Van een vakantiepark naar een nautisch themapark. Die overstap maakte Texelaar Maurice Rie- mens, tot voor kort manager sales and marketing op De Krim, nu vestigingsmanager van Cape Hol land, het in aanbouw zijnde thema park op de voormalige Rijkswerf Willemsoord in Den Helder dat op 28 april officieel wordt geopend. Gesprek met een Texelaar die zoekt naar nieuwe uitdagingen en niet in een sleur wil belanden. De overstap van vakantiepark naar een nautisch themapark lijkt groot, maar voor Riemens is het een logi sche stap. 'Ik heb tien jaar met veel plezier op De Krim gewerkt. Tot de laatste dag aan toe. Maar ik kreeg wel het gevoel aan iets anders toe te zijn. Cape Holland had al mijn belangstel ling. omdat het wel eens interessant zou kunnen zijn voor gasten op De Krim en omdat het leuk is om te vol gen hoe zo'n groot project verloopt De kranten stonden er vol van. Er is voor Den Helder veel mee gemoeid. De stad heeft er flink in geïnvesteerd en bouwt zijn toekomst voor een groot deel rond het project. Toen zag ik die vacature. Ik herkende me in de eigenschappen die werden ge vraagd. Een uitdaging is het zeker. Compleet nieuw, er is gigantisch in geïnvesteerd, zo'n €100 miljoen, een heel mooi product, zelfs van interna tionale allure. Dat het met al te ver van huis is, maakt het een stuk makkelij ker.' Maurice Riemens (30) begon tien |aar geleden bij De Krim, toen hij na een stageperiode als systeembeheerder en automatiseerder aan de slag ging bij het vakantiepark bij De Cocks- dorp. Toen hij in die hoedanigheid eens een programma maakte voor de commerciële afdeling, bleek hij wel feeling met dit vak te hebben. Hij ontwikkelde zich verder in commer ciële richting, waarbij hij uiteindelijk doorgroeide tot manager sales and marketing. Als zodanig hield hij zich bezig met de promotie van het park in de breedste zin van het woord 'Dus dat er een brochure is, dat deze op de goede manier wordt verspreid, in de juiste oplage en dat er brochu res worden verstuurd.' Verder be waakte hij de omzetten. 'Als de be oogde omzet niet wordt gehaald, dan was het mijn taak om actie te onder nemen. Mailen, touroperators, reis bureaus of andere boekingsorgani saties in te schakelen. Op die manier probeer je tot een optimale bezetting en een optimale opbrengst te komen. Want je kunt je park wel volboeken door de huisjes tegen een lage prijs te verhuren, maar daarmee haal je geen optimale opbrengst. Het vergt steeds nieuwe initiatieven, want de concurrentie is groot. Bedrijven als Centerparcs zijn gigantisch gaan stunten. Dat had je jaren geleden, toen ze per jaar bezettingen van 90 tot 95 procent, draaiden, met voor mogelijk gehouden. De Krim heeft daar best last van gehad. Gelukkig trekken de bezettingen nu weer aan. Het komt er op aan je product goed in de markt te zetten en zoveel mo gelijk mensen te bereiken die inte resse hebben in dat product.' Kwaliteitsbewaking viel op De Krim ook onder de verantwoordelijkheid van Riemens. 'Je kunt wel een be paalde verwachting wekken, maar als die met uitkomt, dan zie je die men sen nooit meer terug. We houden daarom enquêtes, waaruit we kunnen afleiden of iets voor verbetering vat baar is.' Libema Als vestigingmanager van Cape Hol land werkt Riemens in dienst van de firma Libema, de hoofdpachter van het complex. Libema is een beheers- maatschappij met 600 medewerkers en zestien bedrijven die zich bezig houden met dag- en verblijfsrecreatie en de exploitatie van evenemen tenlocaties, bijvoorbeeld in de Bra bant- en I Jsselhallen. Verder beheren ze het Autotron, Vinkenoord en de Beekse Bergen. Libema verpacht op haar beurt bepaalde delen van Cape Holland aan andere ondernemingen, zoals de bioscoop Utopolis en de speelautomatenhal Game Kingdom. De namen zijn niet toevallig in het Engels, maar houden verband met de beoogde internationale uitstraling van Cape Holland. Het themapark wil toe groeien naar een jaarlijks aantal bezoekers van 800.000, bi|na drie keer zoveel als EcoMare. Er wordt nadrukkelijk gemikt op buitenlandse toeristen. 'Bijvoorbeeld Amerikanen en Japanners, die Cape Holland meenemen op hun ronde langs ty pisch Nederlandse bezienswaardig heden.' Er wordt ook gemikt op be drijven, scholen en touroperators, die uitstapjes naar het park in Den Hel der kunnen organiseren. 'Hiervoor is het onder meer nodig dat we promo tie maken en publiciteit genereren.' Riemens houdt zich ook bezig met het beheersen van de kosten en het afstemmen hiervan op de omzet. 'Daarmee heb ik op De Krim veel er- vanng opgedaan. Er moeten vooral in het begin hoge kosten worden ge maakt om de bezoekersstroom op gang te brengen.' Scepsis Het aantrekken van zoveel bezoe kers, brengt wel een aantal proble men met zich mee. 'Bijvoorbeeld op logistiek gebied. Al die bezoekers hebben wel een parkeerplaats nodig. We hebben ook te maken met veilig heid.' Riemens beheert verder de contracten met de pachters. Op het complex werken 60 mensen, waarbij Riemens de contacten onderhoudt met de managers van de bedrijven en de leiding heeft over de medewerkers die bij Libema in dienst zijn. Riemens: 'Ik moet snel veertien mensen aanne men, voor de receptie, de winkel, suppoosten en mensen die bijvoor beeld de apparatuur bedienen.' Cape Holland is een even nieuw als ambitieus project, tevens een miljoeneninvestering met enorme hoge bezoekersverwachting, dat brengt een flink risico met zich mee. De vraag is of Riemens daar met te genop ziet. 'Ik geloof er echt in Na tuurlijk is er veel scepsis. Maar dat kom je vaak tegen bij nieuwe dingen. Ook toen op De Krim destijds 500 bungalows werden gebouwd. En er waren mensen die er zeker van wa ren dat het met de golfbaan mets zou worden. Maar moet je nu eens kijken. Het zijn allemaal geslaagde projec ten. Ik ben er van overtuigd dat het met Cape Holland net zo zal gaan. Die bezoekers komen echt wel. Bo vendien: er zijn wel een stuk of acht professionele partijen bij betrokken, die allemaal hun best doen om het te laten slagen. Cateringbedrijf Albron is bijvoorbeeld de op twee na grootste cateraar van Nederland.' De vraag is of gasten op Texel er ook voor naar Den Helder oversteken. 'Niet met de Texelse boot, dat werkt niet. Maar ik denk wel als ze er met een leuk schip vanuit de haven van Oudeschild naar toe worden gebracht. Dan is de reis onderdeel van het bezoek.' Riemens wordt bij De Krim opgevolgd door Jolanda Kamphuis, die momenteel horecamanager is en die een com- mercieel-economische opleiding heeft gevolgd. Maurice Riemens (rechts) in overleg tijdens de bouw van een piratenschip in Treasure Park, een speelhonk voor de jeugd. (Foto Genard De mastenmakerij, één van de historische voorstellingen over de bouw van een schip in Cape Holland. Foto Gerard Timmerman) 'Hier komen geschiedenis, fun en educatie samen', vertelt Riemens over zijn nieuwe werkomgeving in Den Helder. Een rondgang door en langs de vele gebouwen op het uit gestrekte terrein leert dat het om een gigantisch complex gaat, met veel geschiedenis. Het terrein strekt zich uit vanaf de stoplichten bij de veerhaven en de stoplichten aan het eind van de Weststraat tot het dok van Scheepswerf Visser. Tot in de verste uithoeken zijn werk lieden bezig en bouwverkeer rijdt af en aan. Er moet nog heel veel gebeu ren en het lijkt onwaarschijnlijk dat het hele complex over een week of zes al officieel kan worden geopend door prins Willem Alexander. Vooruitlo pend op deze Grand Opening nemen stratenmakers het plaveisel onder handen, restaureren metselaars een gebouw, zijn decorbouwers druk doende en werken technici aan spe ciale effecten van de shows. Hard gewerkt wordt ook in één van de drie evenementenhallen, die elk volgens een ander thema worden ingericht, en waarin beurzen, partijen, bruilof ten, themafeesten en exposities kun nen worden gehouden. Buiten leidt Riemens rond over de grote binnenplaats, die tijdens de of ficiële opening waarschijnlijk hele maal vol zal staan. In een van de natte dokken is de Prins Willem afgemeerd. Deze replica van het voormalige VOC-schip dat vanuit het Japanse Holland Village naar Den Helder is gehaald, is het pronkstuk van Cape Holland. Het hoogste punt van het schip is 58 meter en zal ver boven de stad uitsteken. Momenteel is dat nog niet het geval, omdat het uit drie dek ken bestaande schip het domein is van timmerlieden die het aan een in grijpende restauratiebeurt onderwer pen Na de voltooiing kunnen bezoe kers met eigen ogen zien hoe het er vroeger op een VOC-schip aan toe ging. Vergevorderd is de bouw van kinderspeelparadijs Capers Nest, met allerlei kruip-door-sluip-door voorzieningen Volop in ontwikkeling is nog de veelbesproken amuse mentshal Game Kingdom). De grote bioscoop Utopolismet zes zalen is al enige tijd in bedrijf en trekt nu al twintig procent van de beoogde be zoekers. Riemens: 'We krijgen hier verrassend veel Friezen. Ze hebben er een reisje voor over omdat het nieuw is, de sfeer en het programma goed zijn en de stoelen goed zitten. Maar ook vanwege de aantrekkings kracht die Cape Holland nu al heeft.' Bezoekers van het complex hoeven met op een houtje te bijten, de horeca zal op meerdere plaatsen vertegen woordigd zijn. Riemens wijst op een wat haveloos gebouw een eind ver derop 'Dat wordt mogelijk nog ver bouwd tot appartementenhotel, voor de mensen die er wat langer willen vertoeven. Maar we kunnen niet al les tegelijk.' Zoveel als er wordt ver bouwd, is het wel de bedoeling om het verleden van de Rijkswerf in ere te houden. Markante gebouwen dragen nog namen als Smedenj en Mastenmakerij. Mensen die nog heb ben gewerkt op de voormalige Rijks werf, onder wie veel Texelaars, zullen merken dat er vooral binnen veel is veranderd, maar dat veel van de bui tenkant van de gebouwen nog her kenbaar is. Op donderdag 29 april wordt een speciale dag georganiseerd voor oud-medewerkers van de werf. Het verleden herleeft ook in de f0 Wonder World, een tentoonstel!» die bestaat uit negen grote ruimte (boxen), waarin de bouw van ee schip zoals Prins Willem in bee wordt gebracht, van de besprek» met de bouwmeester tot de laats: fase. Op een wereldexpositie words de reizen van de schepen in gebracht. Ter vermaak is er es Nautic Jet, waarmee via een glijbas een plons in het water wordt et maakt. Op de hoek van het complex h Lifeboat Museum (Nationaal Re dingmuseum Dorus Rijkers), waa- de geschiedenis van het reddin wezen in beeld wordt gebracht. een tijdbalk is een monitor gemo teerd, waarop te zien is hoe h reddingwezen in een bepaalde p riode in z'n werk ging. In de win tunnel merk je hoe een orkaan as voelt en in een andere ruimte kans aanvaring in dikke mist en een re ding worden beleefd. Zowel bine als buiten oude reddingboten, za de Prins Hendrik en de Dorus Rijk Volgende onderdeel is Treasure Pl M waarin de avontuurlijke jeugd x kan uitleven. Onder meer met e nagebouwd piratenschip, spe objecten en een simulator, was men aan boord van een schip stappen dat beweegt alsof het op, vaart. Op het moment dat de verste] gever een kijkje neemt, zijn specii ten bij deze belevingsattractie in weer met speciale effecten.' Wie meer wil weten over Cape Bi land, kan een kijkje nemen op website www.capeholland.nl. Gerard Timmerm De Federatie van Visserijvere nigingen en onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Visserij- onderzoek (RIVO) praten weer met elkaar. Op initiatief van het Pro ductschap Vis hebben ze een paar keer met elkaar om tafel gezeten om de onderlinge irritaties uit de wereld te helpen. In een gezamenlijke verklaring, die mede ondertekend is door Federatie voorzitter Ben Daalder, stellen de vis sers en de onderzoekers dat het ver trouwen in elkaar is hersteld en dat ze met respect voor eikaars rol de sa menwerking willen voortzetten. De Federatie van Visserijverenigingen zegde in januari het vertrouwen op in het RIVO. Directe aanleiding was het biologisch advies voor een totaal kabeljauwvangstverbod in de Noord zee. Bij de vissers knakte er toen iets en met het opzeggen van het vertrou wen wilden ze aangeven dat ze met elkaar op de verkeerde weg zaten. Vissers kregen het advies geen vangstgegevens meer aan het RIVO door te geven. De partijen hebben bij de recente ge sprekken afgesproken dat vissers hun gegevens weer gaan verstrek ken. De onderzoekers zeggen zich open te stellen voor discussies over aannames in hun modellen die zij gebruiken om adviezen op te stellen. Ook het regulier overleg wordt nieuw leven ingeblazen. 'De Federatie en het RIVO hebben vertrouwen in de nieuw gemaakte afspraken en willen op deze wijze elk vanuit de eigen verantwoordelijkheid bijdragen aan de totstandkoming van een duur zaam visserijadvies.' Verzamelaar Maarten Stoepker wil graag weten welke boerderii op deze foto staat afgebeeld De foto werd On de jaren vijftig) gemaakt door Jan van Wijk. Wie meent de boerderij te her kennen, kan contact opnemen met Stoepker, tel. 312940. De vorige foto, waarop Piet van der Wulp als dirigent voor de Boeren- kapel, werd gemaakt door Peter Boon. Een arrestatieteam is afgelopen dins dag op Texel geweest om een man uit Heemskerk op te pakken, kroonge tuige in een grote cocaïnezaak, die na een deal met justitie betrokken zou zijn gebleven bij de smokkel van harddrugs naar ons land. Aldus een bericht vrijdag in De Telegraaf, die meldde dat met de man, maar diens vriendin is opgepakt. Afgezien van het bericht, heeft de redactie nie mand op het eiland kunnen vinden die er iets van heeft gemerkt. Na vraag bij de politie leverde op dat de arrestatie ook bij de Texelse politie met bekend is. De Texelse jeugdbrandweer heeft zaterdag in Nieuw-Vennep drie be kers mee naar huis genomen in de eerste wedstrijd van het seizoen. Met een juniorploeg en een aspirantenploeg werd de strijd aangegaan met acht korpsen uit de Haarlemmermeer. Doel was de succesvolle bestrijding van een brand in een pand. De zes leden van de aspirantenploeg (15 tot 18 jaar) blusten onder leiding van bevelvoerder Bart Lemstra een brand die was ontstaan op de be gane grond en zich had uitgebreid naar de eerste verdieping. Later was het de beurt aan de juniorenploeg (12 tot 15 jaar), die onder gezag van Pieter-Pepijn Kooiman een brand op de begane grond moesten blussen Tussen de twee praktijkoefeningen legden beide ploegen een theoreti sche toets af. Deze werd door Mark Rikkenberg als beste Texelaar afge legd. Bij de prijsuitreiking mocht het Texelse juniorenteam, met enkele le den die nog maar kort bij de jeugd brandweer zijn, de trofee voor de eerste plaats in ontvangst nemen. De blijdschap werd nog groter toen ook de aspirantenploeg mocht plaats nemen op het hoogste podium. De rol van Bart Lemstra was de jury der mate opgevallen dat hij de prijs voor beste bevelvoerder won. 'We zijn trots en tevreden met dit resultaat. Het harde werken op de oefen avonden heeft zijn vruchten afgewor pen. We gaan door met hetzelfde en thousiasme'. aldus voorzitter Jan Oudman van de jeugdbrandweer op Texel. Ook brandweercommandant Dick Jongeneel toonde zich opgeto gen. De jeugdige spuitgasten komen za terdag 24 april opnieuw in actie met twee ploegen. In het Groningse Hoogezand-Sappemeer wordt deel genomen aan een selectiewedstrijd om zich te plaatsen voor de landelijke finale. Verder organiseert de Texel afdeling van de jeugdbrandweer 2006 een wedstrijd op het eilan Potentiële donateurs en sponst kunnen zich nu al melden bij Ji Oudman, telefoonnummer 362151 De gemeente Texel heeft afgelopen week 3.750 glazen gekocht van FestiGlazz uit Amsterdam. FestiGlazz is een mini-onderneming van de ho geschool TIO die plastic festival glazen verkoopt met opdruk van de Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld. Het opzetten van de mini- onderneming is een afstudeerproject, waar negen studenten zich in de pe riode van februari tot en met juni mee bezig houden. Met de aanschaf door de gemeente Texel meegerekend, heeft het jonge bedrijf inmiddels 50.000 glazen verkocht, merendi aan horecagelegenheden, stadiorj brouwerijen, cateraars, drai handels, groothandels, evenemi tenorganisaties en gemeenten. V het op de markt brengen van de zen met de opdruk van de stichl tegen zinloos geweld dei FestiGlazz een bijdrage te levei aan de oplossing van dit maatschd pelijke probleem. Bovendien sten het bedrijf de stichting met een fina ciële bijdrage. Voor meer informal! www.festiglazz.tk (Advertentie) per tax ge vraagd de deal onmid dellijk te la ten ontbin den en de kroongetui ge. Henry W. uit Heemskerk, opnieuw te laten arres teren. Di.ns- Mr P Doedsns dag he®ft een arresta tieteam op Texel de vriendin van de rnan opgepakt. W. zelf bleek afwezig. André Zijlmans, relatiebeheerder bedrijven Rabobank Texel 'Bedrijfsoverdracht is een complexe aangelegenheid. Nier alleen spelen er tal van emoties, maar ook op juridisch, fiscaal en financieel terrein moet er heel wat geregeld worden. U kunt dus met vroeg genoeg beginnen met het maken van een goed en doordacht plan. Dal we u daarbij graag adviseren en de coördinerende rol op ons nemen, spreekt voor zich

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 6