Texelse marinier terug uit Irak
De nieuwe Astra.
'Je probeert mensen
wat hoop te geven
Opel-dealer Garage Rentenaar
EXELSE JJ COURANT
Vrouwen van Nu
Meer invloed
jongeren op
jeugdbeleid
Designed to be driven.
Oosterend, a 318000, www.opetrentenaar.nl
TCVCI CC 11 VRIJDAG 9 APRIL 2004
'AJs marinier heb ik veel vorderingen gemaakt.
jongeren sinds kort de nodige invloed
verworven. Namens de jeugd is
Saskia Rijk onlangs benoemd in de
gemeentelijke Adviescommissie voor
Kunst en Cultuur. Invloed is van groot
belang, maar huisvesting is minstens
zo belangrijk vinden de Texelse
raadsfracties, die in de nota jeugd
beleid een hogere prioriteit toeken
den aan het onderwerp jongeren
huisvesting.
De afdeling Texel van de NBvP Vrou
wen van Nu komt maandag 19 april
bijeen in De Buureton, waar mevrouw
A. Woudstra-Stam zal spreken over
'eten en genen, zorg of zegen'. De
bijeenkomst begint om 20.00 uur,
introducés zijn welkom.
(laak er alsjeblieft geen stoer
orlogsverhaal van, want dat is het
ewoon niet', zegt Frans-Jaap
rouwer (19), die 26 maart na vier
,aanden terugkeerde uit Irak en
erd getrakteerd op een onthaal
zeventien familieleden en
ienden. Als marinier van het
eede Stabilisation Force Iraq
FIR 2) moest hij de vreedzame
ederopbouw waarborgen in het
oorlog verwoeste Arabische
nd. 'In Irak leer je je thuissituatie
aarderen.'
ouwer behaalde op OSG De Hoge-
rg zijn HAVO-diploma en deed
arna een poging een plekje te be-
achtigen op de pilotenopleiding
de luchtmacht. 'Van tevoren weet
(dat de kans heel klein is. Ik ben ver
komen, maar uiteindelijk toch af
vallen. Ik vond het vooral leuk om
probeerd te hebben', vertelt hij in
ouderlijke woning in Den Hoorn,
uwer meldde zich vervolgens aan
de elementaire mariniers
leiding in Rotterdam. 'Je krijgt in
n half |aar puur de basis aange-
rd. Met HAVO als vooropleiding is
theoretische gedeelte goed te
en. Maar de praktijk krijg je zeker
cadeau Meer dan de helft is af
vallen. Het lichamelijke deel viel
jkbaartoch tegen.'
afronding van de mariniers-
leiding voegde Brouwer zich bij de
joep Operationele Eenheden Mari-
irs(GOEM) in Doorn. 'Daar werd ik
(jij de infanterie geplaatst. Dat hete
nde veel sporten en wapentraining.
Jat je daar doet is het onderhouden
In je skills en drills, de vaardigheden
fe je op de mariniersopleiding hebt
ingeteerd. Normaal heb ie ook trai-
igen van enkele weken in Schot-
id en Noorwegen, maar na een
and kregen we te horen dat we
is gingen opwerken voor Irak.'
uwer schrok niet toen hij te horen
eg dat hij werd uitgezonden naar
irlogsgebied. 'Daarom zit je nu een-
ial bij de mariniers. Ik had er best
jzln in, in de zin van dat ik het een
annende uitdaging vond. In het
opi
opwerktraject zijn we drie weken naar
Wales geweest. Daar hebben we bij
voorbeeld een mars door de bergen
gemaakt. Verder kregen we allerlei
lessen over wapens, mijnen en hy
giëne in het gebied waar we terecht
kwamen. We kregen informatie over
echt de gekste dingen. En we hebben
training gehad in oorlogsvoering in
verstedelijkt gebied. Dan leer je bij
voorbeeld hoe je een huis binnenvalt.'
SFIR 2 bestond uit 1100 mensen en
materieel, zoals drie transport
helikopters van het type Chinook. Na
een vliegreis van Eindhoven, via Cy
prus, naar de Irakese stad Basra
volgde een busreis naar Al Khidr, in
het zuidoosten van het land. 'Zodra
we waren geland, moest iedereen
een kogelvrij vest aan. Je merkte
gelijk dat het geen oefening meer
was. Overal langs de weg zag je auto
wrakken, dode beesten en een kale
vlakte', vertelt Brouwer. 'Wat je in Irak
zag, is niet te vergelijken met Neder
land. Dat land is zó achtergesteld, dat
maakt wel indruk. Qua weer zaten we
in een goede periode, 's Nachts
schommelde de temperatuur rond
het vriespunt, maar overdag was het
twintig of dertig graden.'
Hoofddoel van de aanwezigheid in
Irak was 'de zaak stabiel houden',
bijvoorbeeld door het functioneren
als Vehicle Check Point (VCP). Brou
wer: 'Je pakte geen bromfietsers
zonder helm, hoor. Het ging om
smokkelaars. Je controleerde ver
dacht uitziende auto's op wapens en
brandstof. Die wagens waren op zich
helpen en een nieuw leger op te lei
den.'
Enerverend waren soms de dagen
waarop Brouwer dienst deed als
Quick Reaction Force (QRF). 'Je
moest vierentwintig uur stand-by zijn
om in noodgevallen binnen vijf minu
ten op weg te kunnen zijn. Door de
slechte wegen kwam een tankwagen
al een verhaal apart. Van die oude
bakken zonder remmen, ongelofelijk.
Ook moesten we op patrouille om te
laten zien dat we er waren, dat heet
showing the flag. Je ging met een tolk
de stad in om met mensen te praten.
Wat vonden ze bijvoorbeeld van de
city counsin Je probeerde de men
sen wat hoop te geven en ze te hel
pen. Er waren ook veel projecten om
bruggen te repareren, een water
zuivering op te bouwen, scholen te
Frans-Jaap Brouwer (links) vlak voor zijn vertrek per vliegtuig naar Basra.
bijvoorbeeld vast te zitten. De lokale
bevolking probeerde gelijk alle onder
delen eraf te slopen. Die vermoord
den elkaar bijna voor een boutje en
een moertje. Dan was het noodzake
lijk te laten zien wie de baas was en
moest je best een agressieve hou
ding aannemen.'
Een cyclus werkzaamheden bestond
uit drie dagen wacht lopen, drie da
gen patrouilles, één dag QRF en twee
dagen werkzaamheden op het kamp.
In de vrije tijd was er de mogelijkheid
tot sporten, Nederlandse televisie kij
ken of naar huis bellen. Iedere taak
werd uitgevoerd met een vaste
groep, bestaande uit zes mariniers,
een sergeant en een korporaal. Brou
wer: 'Ik had een hele leuke groep, dat
heeft het verblijf daar een stuk mak
kelijker gemaakt We hebben veel lol
gemaakt en op een gegeven moment
ken je elkaar door en door.'
Brouwer kijkt tevreden terug op zijn
periode in Irak. 'Ik heb veel geleerd
en het is een goede ervaring ge
weest. Als marinier heb ik veel vorde
ringen gemaakt. Toch ben ik blij dat
ik terug ben. Je ziet genoeg dingen
die best indruk maken. Ik heb rede
lijk spannende acties gehad, maar
het was niet stoer of speciaal. Langs
de weg zie je mijnen liggen en er ko
men kleine kinderen bij je bedelen om
water. In Irak besef je dat het allemaal
anders kan en leer je je thuissituatie
waarderen.'
Tekst Michiel Dekker
:.y va.;
Nu het einde van de Welzijns-
stichting nabij lijkt, wordt onder
zocht onder welke verantwoorde
lijkheid het Jeugd- en Jongeren
werk verder kan gaan. Mogelijk
wordt er een nieuwe stichting voor
in het leven geroepen, zo liet wet
houder Annie Hin (Jeugdbeleid)
woensdagavond doorschemeren
bij de behandeling van de concept
nota Jeugdbeleid.
Ook in de toekomst is een belangnjke
rol voor het Jeugd- en Jongerenwerk
weggelegd, zo blijkt uit de nota. Be
langrijk onderdeel daarin zijn de zo
geheten themapanels, waarin jonge
ren kunnen praten over voor hen
belangrijke zaken, zoals veilig uitgaan
of speeltuinen. Het moet met alleen
bij praten blijven, doel is dat de jeugd
invloed gaat uitoefenen op politici en
op leden van de dorpscommissies,
bijvoorbeeld door hun ideeën aan
hen voor te leggen. Eén en ander zal
gebeuren onder begeleiding van het
Jeugd- en Jongerenwerk. Om de jon
geren hier warm voor te maken, be
dacht de PvdA het idee voor de cam
pagne Wat jij wilft), die de jongeren
moet stimuleren zich meer te be
moeien met het jeugdbeleid op Texel.
Bij zo'n campagne hoort een poster,
waarvoor de sociaal-democraten
onder scholieren een ontwerp
wedstrijd willen uitschrijven. Verder
denkt Eric Hercules met een feest
avond de jongeren wel warm te krij
gen voor deelname aan themapan
els. Op cultureel gebied hebben
Zijn dynamische uiterlijk schept hoge verwachtingen. En die overtreft hij. Met een ongekende wegligging en stuurprecisie. Vanaf het moment dat u plaatsneemt achter het stuur,
de contactsleutel omdraait en het gaspedaal intrapt, vóelt u wat de buitenkant doet vermoeden. Rijden met de nieuwe Astra is pure sensatie. Boordevol innovaties die tot voor
kort alleen voorbehouden waren aan auto's uit de duurste klassen. Terwijl u al in de nieuwe Astra rijdt vanaf 18.250,-.
www.trustyoureyes.nl
Prijs incl. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken. Gem. brandstofverbruik en C02-uitstoot, volgens Richtlijn 1999/100/EG. Benz motoren kms/liter: van 11,0 tot 15,9. Liters/100 km: van 9,1 tot 6,3. CO, gr/km: van 218
tot 151. Dieselmotoren kms/liter. van 19.2 tot 20,4. Liters/100 km: van 5,2 tot 4,9. C02 gr/km: van 140 tot 132.