Texelse marinier terug uit Irak De nieuwe Astra. 'Je probeert mensen wat hoop te geven Opel-dealer Garage Rentenaar EXELSE JJ COURANT Vrouwen van Nu Meer invloed jongeren op jeugdbeleid Designed to be driven. Oosterend, a 318000, www.opetrentenaar.nl TCVCI CC 11 VRIJDAG 9 APRIL 2004 'AJs marinier heb ik veel vorderingen gemaakt. jongeren sinds kort de nodige invloed verworven. Namens de jeugd is Saskia Rijk onlangs benoemd in de gemeentelijke Adviescommissie voor Kunst en Cultuur. Invloed is van groot belang, maar huisvesting is minstens zo belangrijk vinden de Texelse raadsfracties, die in de nota jeugd beleid een hogere prioriteit toeken den aan het onderwerp jongeren huisvesting. De afdeling Texel van de NBvP Vrou wen van Nu komt maandag 19 april bijeen in De Buureton, waar mevrouw A. Woudstra-Stam zal spreken over 'eten en genen, zorg of zegen'. De bijeenkomst begint om 20.00 uur, introducés zijn welkom. (laak er alsjeblieft geen stoer orlogsverhaal van, want dat is het ewoon niet', zegt Frans-Jaap rouwer (19), die 26 maart na vier ,aanden terugkeerde uit Irak en erd getrakteerd op een onthaal zeventien familieleden en ienden. Als marinier van het eede Stabilisation Force Iraq FIR 2) moest hij de vreedzame ederopbouw waarborgen in het oorlog verwoeste Arabische nd. 'In Irak leer je je thuissituatie aarderen.' ouwer behaalde op OSG De Hoge- rg zijn HAVO-diploma en deed arna een poging een plekje te be- achtigen op de pilotenopleiding de luchtmacht. 'Van tevoren weet (dat de kans heel klein is. Ik ben ver komen, maar uiteindelijk toch af vallen. Ik vond het vooral leuk om probeerd te hebben', vertelt hij in ouderlijke woning in Den Hoorn, uwer meldde zich vervolgens aan de elementaire mariniers leiding in Rotterdam. 'Je krijgt in n half |aar puur de basis aange- rd. Met HAVO als vooropleiding is theoretische gedeelte goed te en. Maar de praktijk krijg je zeker cadeau Meer dan de helft is af vallen. Het lichamelijke deel viel jkbaartoch tegen.' afronding van de mariniers- leiding voegde Brouwer zich bij de joep Operationele Eenheden Mari- irs(GOEM) in Doorn. 'Daar werd ik (jij de infanterie geplaatst. Dat hete nde veel sporten en wapentraining. Jat je daar doet is het onderhouden In je skills en drills, de vaardigheden fe je op de mariniersopleiding hebt ingeteerd. Normaal heb ie ook trai- igen van enkele weken in Schot- id en Noorwegen, maar na een and kregen we te horen dat we is gingen opwerken voor Irak.' uwer schrok niet toen hij te horen eg dat hij werd uitgezonden naar irlogsgebied. 'Daarom zit je nu een- ial bij de mariniers. Ik had er best jzln in, in de zin van dat ik het een annende uitdaging vond. In het opi opwerktraject zijn we drie weken naar Wales geweest. Daar hebben we bij voorbeeld een mars door de bergen gemaakt. Verder kregen we allerlei lessen over wapens, mijnen en hy giëne in het gebied waar we terecht kwamen. We kregen informatie over echt de gekste dingen. En we hebben training gehad in oorlogsvoering in verstedelijkt gebied. Dan leer je bij voorbeeld hoe je een huis binnenvalt.' SFIR 2 bestond uit 1100 mensen en materieel, zoals drie transport helikopters van het type Chinook. Na een vliegreis van Eindhoven, via Cy prus, naar de Irakese stad Basra volgde een busreis naar Al Khidr, in het zuidoosten van het land. 'Zodra we waren geland, moest iedereen een kogelvrij vest aan. Je merkte gelijk dat het geen oefening meer was. Overal langs de weg zag je auto wrakken, dode beesten en een kale vlakte', vertelt Brouwer. 'Wat je in Irak zag, is niet te vergelijken met Neder land. Dat land is zó achtergesteld, dat maakt wel indruk. Qua weer zaten we in een goede periode, 's Nachts schommelde de temperatuur rond het vriespunt, maar overdag was het twintig of dertig graden.' Hoofddoel van de aanwezigheid in Irak was 'de zaak stabiel houden', bijvoorbeeld door het functioneren als Vehicle Check Point (VCP). Brou wer: 'Je pakte geen bromfietsers zonder helm, hoor. Het ging om smokkelaars. Je controleerde ver dacht uitziende auto's op wapens en brandstof. Die wagens waren op zich helpen en een nieuw leger op te lei den.' Enerverend waren soms de dagen waarop Brouwer dienst deed als Quick Reaction Force (QRF). 'Je moest vierentwintig uur stand-by zijn om in noodgevallen binnen vijf minu ten op weg te kunnen zijn. Door de slechte wegen kwam een tankwagen al een verhaal apart. Van die oude bakken zonder remmen, ongelofelijk. Ook moesten we op patrouille om te laten zien dat we er waren, dat heet showing the flag. Je ging met een tolk de stad in om met mensen te praten. Wat vonden ze bijvoorbeeld van de city counsin Je probeerde de men sen wat hoop te geven en ze te hel pen. Er waren ook veel projecten om bruggen te repareren, een water zuivering op te bouwen, scholen te Frans-Jaap Brouwer (links) vlak voor zijn vertrek per vliegtuig naar Basra. bijvoorbeeld vast te zitten. De lokale bevolking probeerde gelijk alle onder delen eraf te slopen. Die vermoord den elkaar bijna voor een boutje en een moertje. Dan was het noodzake lijk te laten zien wie de baas was en moest je best een agressieve hou ding aannemen.' Een cyclus werkzaamheden bestond uit drie dagen wacht lopen, drie da gen patrouilles, één dag QRF en twee dagen werkzaamheden op het kamp. In de vrije tijd was er de mogelijkheid tot sporten, Nederlandse televisie kij ken of naar huis bellen. Iedere taak werd uitgevoerd met een vaste groep, bestaande uit zes mariniers, een sergeant en een korporaal. Brou wer: 'Ik had een hele leuke groep, dat heeft het verblijf daar een stuk mak kelijker gemaakt We hebben veel lol gemaakt en op een gegeven moment ken je elkaar door en door.' Brouwer kijkt tevreden terug op zijn periode in Irak. 'Ik heb veel geleerd en het is een goede ervaring ge weest. Als marinier heb ik veel vorde ringen gemaakt. Toch ben ik blij dat ik terug ben. Je ziet genoeg dingen die best indruk maken. Ik heb rede lijk spannende acties gehad, maar het was niet stoer of speciaal. Langs de weg zie je mijnen liggen en er ko men kleine kinderen bij je bedelen om water. In Irak besef je dat het allemaal anders kan en leer je je thuissituatie waarderen.' Tekst Michiel Dekker :.y va.; Nu het einde van de Welzijns- stichting nabij lijkt, wordt onder zocht onder welke verantwoorde lijkheid het Jeugd- en Jongeren werk verder kan gaan. Mogelijk wordt er een nieuwe stichting voor in het leven geroepen, zo liet wet houder Annie Hin (Jeugdbeleid) woensdagavond doorschemeren bij de behandeling van de concept nota Jeugdbeleid. Ook in de toekomst is een belangnjke rol voor het Jeugd- en Jongerenwerk weggelegd, zo blijkt uit de nota. Be langrijk onderdeel daarin zijn de zo geheten themapanels, waarin jonge ren kunnen praten over voor hen belangrijke zaken, zoals veilig uitgaan of speeltuinen. Het moet met alleen bij praten blijven, doel is dat de jeugd invloed gaat uitoefenen op politici en op leden van de dorpscommissies, bijvoorbeeld door hun ideeën aan hen voor te leggen. Eén en ander zal gebeuren onder begeleiding van het Jeugd- en Jongerenwerk. Om de jon geren hier warm voor te maken, be dacht de PvdA het idee voor de cam pagne Wat jij wilft), die de jongeren moet stimuleren zich meer te be moeien met het jeugdbeleid op Texel. Bij zo'n campagne hoort een poster, waarvoor de sociaal-democraten onder scholieren een ontwerp wedstrijd willen uitschrijven. Verder denkt Eric Hercules met een feest avond de jongeren wel warm te krij gen voor deelname aan themapan els. Op cultureel gebied hebben Zijn dynamische uiterlijk schept hoge verwachtingen. En die overtreft hij. Met een ongekende wegligging en stuurprecisie. Vanaf het moment dat u plaatsneemt achter het stuur, de contactsleutel omdraait en het gaspedaal intrapt, vóelt u wat de buitenkant doet vermoeden. Rijden met de nieuwe Astra is pure sensatie. Boordevol innovaties die tot voor kort alleen voorbehouden waren aan auto's uit de duurste klassen. Terwijl u al in de nieuwe Astra rijdt vanaf 18.250,-. www.trustyoureyes.nl Prijs incl. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken. Gem. brandstofverbruik en C02-uitstoot, volgens Richtlijn 1999/100/EG. Benz motoren kms/liter: van 11,0 tot 15,9. Liters/100 km: van 9,1 tot 6,3. CO, gr/km: van 218 tot 151. Dieselmotoren kms/liter. van 19.2 tot 20,4. Liters/100 km: van 5,2 tot 4,9. C02 gr/km: van 140 tot 132.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 11