Statenleden PvdA:
GS binden wel in
Gratis internet
Texelse scholen
KLasse(n)werk!
Texel ooit domein
van grottenleeuw
Veel te zien bij open
dag Gemeentewerken
Helft reddingboten
emeente vervangen
Redders uren in touw
voor verdwaald schip
'Wat gebeurt er bij
zo'n verbouwing?'
Gevonden bot bewijst:
T&x&l
Boten zijn teveel verouderd
LA
Informatieavond
over riolering
Drankrijder
betrapt op haven
Open dag
Fraude bij Kotex
TEXELSE J C0URANT
Vogelwerkgroep
toekomstig woongebied Den Burg Oost geeft Jan van Andel van de Stichting Wonen Texel uitleg over de noodzaak van de realisatie.
(Foto MichM Dekker)
et moet wel héél gek gaan, wil
edeputeerde Staten in het
euwe streekplan de mogelijkhe-
en voor woningbouw op Texel
et verruimen. Die verwachting
iraken leden van de Statenfractie
in de PvdA vrijdag uit bij een be-
Dek aan Texel.
et Ontwikkelingsbeeld Noord-Hol-
nd Noord stond hoog op de agenda
het bezoek van twaalf leden van
e grootste fractie van Provinciale
laten aan Texel, inclusief eiland-
enote Sascha van den Brakel-
aggerman. De sociaal-democraten
t de provincie toonden zich ver
baasd over de wijze waarop GS Texel
in z'n mogelijkheden willen beperken,
met name op het gebied van huisves
ting. Ze waren er goed over te spre
ken dat het Texelse college in Den
Burg West en Oost de nadruk legt op
sociale woningbouw. Uit het interne
circuit in het provinciehuis maakten
ze op dat GS zullen inbinden. In feite
kunnen de provinciebestuurders ook
moeilijk anders. Alle Statenfracties
hebben poolshoogte genomen op
Texel en zonder uitzondering toonden
ze begrip voor het Texelse verzet te
gen het plan. Het provinciebestuur
komt naar verluidt spoedig met een
reactie op de Texelse bezwaren
Op Alterra werden de Statenleden
over de gevolgen van gaswinning bij
gepraat door Han Lindeboom. Waren
de PvdA'ers tot vrijdag nog tegen de
boringen, met zijn uitleg zaaide de
Texelse onderzoeker op z'n zachtst
gezegd twijfel. De Statenleden ver
baasden zich over de eenzijdige wijze
waarop ze tot dusver waren geïnfor
meerd en spraken het voornemen uit
de boringen opnieuw te discussie te
stellen. Verbaasd en verheugd toon
den ze zich over de opzet en de
animo voor de Wadden- en
Texelacademie. De PvdA'ers uitten
ook sympathie voor een plan van het
CDA voor een grondbank. Het is de
bedoeling dat deze samenwerking
tussen de provincie en private finan
ciers vrijkomende agrarische grond
opkoopt, om die tegen aantrekkelijke
condities te verpachten aan boeren.
be gemeente vervangt dit jaar vier
van haar acht reddingboten,
paama wordt jaarlijks één boot
letvangen, zodat in 2008 de ge
meentelijke vloot volledig ver
nieuwd is. Het vervangen van de
ferstevier boten kost €19.000,-.
e reddingboten worden in de zomer
loor de badmeesters van het
Itrechts Studentencorps en de
'exelse Reddingsbrigades gebruikt
m badgasten uit het water te halen.
Jptwee na zijn ze allemaal ongeveer
lestien jaar oud en aan vervanging
oe. Badmeesters hebben meerma-
en het gewicht van de oude boten
tan de kaak gesteld. Ze wegen on-
jeveer dertig kilo en dat moeten de
jadmeesters in de zomer gemiddeld
ten paar keer per dag over het strand
lervoeren. Met lokale reparaties zijn
Je verouderde boten volgens het
allege niet meer in goede staat te
louden.
Jetwee nieuwe reddingsloepen, die
Je gemeente vorig jaar aanschafte,
vorden eveneens vervangen. Die
»ten zijn lichter dan de andere, maar
ralgens de badmeesters liggen ze
mnder stabiel op het water. Volgens
ïen zijn ze ook onhandig in de prak-
iijk, doordat ze een hoge binnen-
lodem hebben. Dat maakt het lasti-
jer om drenkelingen uit het water te
lalen. De twee nieuwe boten werden
vorig jaar voor ongeveer €3200,- per
stuk aangeschaft. De gemeente ver
wacht er bij inruil €2200,- per boot
voor terug te krijgen. Voor de vervan
gingen vanaf 2005 wil het college
laarlyks een budget van €6000,- be
schikbaar stellen. Ook stelt ze een
beleid op voor het vervangen van de
gemeentelijke reddingsboten. Dat
was er al wel voor de buitenboord
motoren, maar de boten kenden tot
nu toe alleen een budget voor onder-
houd. Dat bedraagt €6500,- per jaar.
De €19.000,- die nodig is voor dit jaar
wordt ten laste gebracht van de
Voorjaarsnota.
De gemeente gaat in overleg met de
strandbewakingsorgamsaties over de
aanschaf van de nieuwe redding
boten. De voorkeur van de Texelse
Reddingsbrigade gaat uit naar een
rubberboot met een harde polyester
romp waar een 'tube' omheen loopt.
De organisatie heeft er daar nu al zelf
éen van in gebruik. Volgens de ge
meente heeft dat type reddingboot
het nadeel dat het duurder is, meer
opslagruimte vraagt en vandalisme-
en onderhoudsgevoeliger is dan de
huidige reddingsboot, maar ze staat
niet onwelwillend tegenover het ver
zoek van de reddingbrigade. De ge
meente gaat vooralsnog met in op
een voorstel van de Texelse redding-
brigade om haar drie bewakings
posten bij De Koog te vervangen
door één grote bewakingspost. In
plaats van drie zouden er daardoor
nog maar twee nieuwe boten nodig
zijn. Dat voorstel wordt eerst nader
besproken bij de totstandkoming van
de nieuwe strandnota.
De gemeente Texel houdt donderdag
27 mei een informatieavond over de
aan te leggen riolering in het buiten
gebied. Aan de orde komen de uit
komsten van de watersysteem
analyse, uitgevoerd door het
Hoogheemraadschap, de kosten van
de aan te leggen riolering en waar en
wanneer de riolering zal worden aan
gelegd De lokatie waar de avond zal
worden gehouden, wordt nog nader
bekend gemaakt. Belangstellenden
kunnen zich voor 1 mei aanmelden
via tel 362273, of per e-mail
dboot@texel.nl.
Een 65-jarige bromfietser uit Den
Burg is in de nacht van zaterdag op
zondag aangehouden op de haven
van Oudeschild. De man viel op door
zijn slingerende rijgedrag. Zonder
verlichting zwierde hij over de straat,
gebruikmakend van de volledige
wegbreedte. Toen de man weigerde
mee te werken aan een alcoholtest,
werd zijn rijbewijs ingevorderd Hij zal
worden gedagvaard.
De buitendienst van Gemeente
werken blaast stevig in de bus tij
dens de open dag die zaterdag van
10.00 tot 16.00 uur wordt gehouden
in de nieuwbouw aan de Reijer
Keijserstraat m Den Burg. Al het rij
dend materieel wordt tentoonge
steld, medewerkers geven de hele
dag door demonstraties en er wor
den rondleidingen door het ge
bouw verzorgd.
Het is de eerste keer dat er een open
dag wordt gehouden in de nieuwbouw
die eind vorig jaar in gebruik werd
genomen. Een duurzaam hoofdge
bouw, een apart gebouw voor de in
zameling van kleinchemisch afval en
zestien werk- en opslagplaatsen ver
vangen het voormalige gebouw van
Gemeentewerken dat uit de jaren zes
tig dateerde en niet meer aan de arbo-
eisen voldeed.
Buiten worden demonstraties ver
zorgd met onder meer de reimgings-
wagens, de kolkenzuiger, de hoog
werker en de veegmachine. Bij de
laatste kunnen bezoekers met behulp
van spiegels zien hoe het apparaat
aan de onderkant in elkaar zit en
werkt. Bij de demonstratie met de
kolkenzuiger wordt getoond hoe een
wortelsnijder een verstopte rioolbuis
ontstopt. Voor de gelegenheid ge
beurt dat in een doorzichtige buis.
Medewerkers van de plantsoenen
dienst laat zien met wat voor materi
aal zij werken en welke veiligheids
voorzieningen ze daarbij treffen. De
schilder en de timmerman tonen hun
werk en kantonmers laten zien hoe zij
omgaan met de bebording en weg-
afzettmgen op het eiland. Bezoekers
kunnen bij hen een spel spelen om
borden te herkennen. De ongedierte-
bestrijder geeft tekst en uitleg over
zijn werkzaamheden, in de
onderhoudsgarage staan auto's op
de brug en ook de afdeling strand-
beheer toont wat zij in huis heeft.
In het hoofdgebouw wordt gedemon
streerd hoe de buitendienst omgaat
Gemeentewerken verzorgt de
hele dag door demonstraties op
haar terrein aan de Reijer
Keijserstraat Om 11.00, 12.00.
14.00 en 15.00 uur Is te zien hoe
bankstellen worden gekraakt om
ze in de grofvuilwagen te krijgen.
Om 11.20,12.20,14.20 en 15.20
uur wordt een riool gereinigd met
de kolkenzuiger en om 11.40,
13.40, 14 40 en 15.40 laat de
plantsoenendienst zien hoe zij in
bomen klimt en deze snoeit.
met meldingen die bij de balie wor
den gedaan. Van de hand van oud
medewerker Willem Moor zijn diverse
foto's van vroeger en nu te zien over
Gemeentewerken. Ook bij het rijdend
materieel zijn foto's te bezichtigen.
Op gezette tijden worden er rondlei
dingen door het duurzaam ingerichte
gebouw gegeven. Het hoofdgebouw
wordt onder meer duurzaam ver
warmd met de warmte van
opgepompt grondwater, via de lucht
behandeling wordt warmte terugge
wonnen, er liggen zonnepanelen op
het dak en de verlichting is duurzaam
geregeld. Volgens een woordvoerder
wordt de open dag echt een bedrijfs
presentatie, waarbij de medewerkers
laten zien wat voor werk zij verrich
ten. 'En mensen zijn vrij om rond te
lopen door het gebouw.' Rond 10.30
uur wordt de winnaar van de logo
ontwerpwedstrijd bekendgemaakt.
De gemeente ontving 55 inzendingen
met een nieuw logo voor de
remigingswagens en de veegwagen.
De gemeente verzoekt bezoekers of
zij vooral met de fiets naar de open
dag willen komen. Aan de Slingerweg
komt zaterdag voor de gelegenheid
een fietsenstalling te staan Mensen
die met de auto komen, wordt gead
viseerd deze op het parkeerterrein
aan de Emmalaan te zetten.
Kabelexploitant Kabeltex BV heeft
de scholen op Texel een gratis
internetverbinding aangeboden.
Indien de scholen met de Texelse
bekabelaar in zee gaan, kunnen zij
drie jaar lang kosteloos gebruik
maken van het internet via de ka
bel. Directeur Jaap Drijver volgt
daarmee KPN Telecom, dat on
langs ook scholen gratis toegang
tot internet aanbood.
Een sterk staaltje van roekeloos
heid was er de oorzaak van dat
redders van de KNRM zaterdaga
vond uren in touw waren. Met suc
ces werd gezocht naar een plezier
vaartuig uit de Kop van
Noord-Holland, waarvan de schip
per volledig was gedesoriënteerd,
geen deugdelijke zeekaart aan
boord had en niet over het vereiste
vaarbewijs bleek te beschikken.
'Tussen Den Helder en Den Oever',
luidde de verwarrende noodoproep
zaterdagavond, waarop redding
boten van De Cocksdorp. Den Hel
der, Harlingen, Den Helder en Ter
schelling aan een zoekactie
begonnen. Het vaartuig, een passa
giersschip van circa 25 meter lengte
dat vermoedelijk Den Oever als thuis
haven heeft, had vastgezeten op een
zandbank, maar kwam bij opko
mende vloed weer los. Het schip kon
met veel moeite en door middel van
zogeheten kruispeilingen worden ge
lokaliseerd in het Foxdiep. op de
Waddenzee ter hoogte van De
Cocksdorp, waar het door de be
manning van de Beursplein 5 werd
aangetroffen. De schipper had naar
verluidt slechts een wegenkaart van
de ANWB aan boord. Er werd ge
wacht op de Helderse reddingboot,
die het vaartuig begeleidde naar de
haven van Oudeschild. Omdat de
schipper met over een voor de Wad
denzee geldig vaarbewijs beschikte,
moest het schip in de haven blijven.
Dat gebeurde op gezag van de Rijks
politie te Water, die proces-verbaal
opmaakte. Met aan het roer een
Texelse schipper die wél over de ver
eiste papieren beschikte, voer het
schip zondagmorgen rond 11.00 uur
weer uit.
In tegenstelling echter tot KPN, dat
alleen de scholen in Den Burg kan
aansluiten, doet Dri|ver zijn aanbie
ding aan alle scholen op het eiland.
Volgens de bekabelaar is zijn voorstel
nog zeer pril. 'Het is afgelopen week
pas rondgekomen. Ik wilde eerst de
definitieve aanbieding van KPN af
wachten.' Inmiddels zijn de openbare
basisscholen en de OSG al op de
hoogte gesteld van de gratis mternet-
mogelijkheid. Het bijzonder onderwijs
krijgt zeer binnenkort bericht. De af
gelopen twee jaar waren de Texelse
scholen ook al via de kabel op inter
net aangesloten, maar was Drijver
slechts onderaannemer. 'NL.three
was de afgelopen jaren de provider.
Die schreef destijds het laagst in. Alle
scholen werden toen via dat bedrijf
aangesloten op kennisnet. Dat liep
allemaal via het ministerie van onder
wijs', aldus Drijver. Ten tijde van de
nieuwe aanbesteding, kwam KPN
plotseling met de aanbieding om de
scholen gratis aan te sluiten. 'Ik heb
toen meteen gezegd dat wij dat dan
ook doen. Sinds 1 januari ben ik
daarin zelfstandig, dus dat is makke
lijker beslissen.' De scholen krijgen
volgens Drijver een basispakket met
een aantal extra's, zoals een snellere
verbinding. De besparing voor de
scholen varieert van zesenveertig tot
zeventig euro per maand. Het voor
deel voor OSG De Hogeberg beloopt
volgens Drijver enkele honderden
euro's per maand
VERVOLG VAN PAGINA 1
geschokt. 'Niemand van de leden
had dit verwacht. Het bericht kwam
hard aan.' Ook het bestuur is nog
ontdaan. 'Ik ben hier driehonderd-
vijfenzestig dagen per jaar bezig voor
niks en dan krijg je dit. Straks hebben
we hier ook letterlijk niks meer.' Vol
gens de voorzitter is de fraude geluk-
kl9 no9 tijdig ontdekt. 'Als dit langer
was doorgegaan, dan was Kotex er
aan onderdoor gegaan. Dan hadden
we het financieel niet meer kunnen
kekken.' Nu is de financiële situatie
allesbehalve rooskleurig, maar kan
oe club het hoofd boven water hou
den.
Lionsbijdrage
^e bijdrage van tweeduizend euro die
e vereniging onlangs van de
'°nsclub ontving, is met ontvreemd.
Gelukkig hadden we dat geld op een
aparte bankrekening staan en daar is
ze niet aangekomen Dat bedrag is
bestemd voor de bouw van nieuwe
kippenhokken.' Ondanks de verduis
tering door de penningmeester blij
ven de vrijwilligers hun uiterste best
doen om de kinderboerderij en de
kleindiersportveremging overeind te
houden. 'Gelukkig heeft nog niemand
er de brui aan gegeven en zijn ook de
sponsors niet weggelopen. We zullen
er alles aan doen om de vereniging
weer financieel gezond te maken',
aldus Van Haastrecht. Schulden heeft
de club niet, maar het verduisterde
geld was bedoeld voor het onder
houd van het gebouw en de dieren-
hokken. Dat moet nu langer op zich
laten wachten. De politie bevestigt de
aangifte en laat weten dat er een on
derzoek naar de strafbare feiten is
ingesteld De afgezette penning
meester, die inmiddels zelf haar lid
maatschap heeft opgezegd, laat des
gevraagd weten nu nog geen
commentaar te willen geven. Zij stelt
echter wel dat de informatie die het
bestuur naar buiten brengt, slechts
ten dele klopt. 'Ik wil eerst alles voor
mezelf op een rij zetten en dan kom
ik met een reactie', aldus de vrouw.
Bemanningsleden bij het afmeren van het pleziervaartuig zaterdagavond in de haven van Oudeschild.
(Foto Bon Koruyg
In aflevering drie van Klasse(n)werk groep acht
van basisschool de Fontein uit Den Burg.
Als onderwerp kozen ze de verbouwing van hun
school die momenteel gaande is. De meisjes bekeken
bouwtekeningen en interviewden de directie,
de jongens zijn bij bouwbedrijf TEBO geweest en
hebben gesproken met bouwvakkers.
DINSDAG 20 APRIL 2004
Twee botten uit de collectie van
EcoMare blijken afkomstig te zijn van
een grottenleeuw (Panthera spelaea)
uit de laatste Ijstijd, de periode van
20.000 tot 50,000 jaar geleden Tot
die conclusie kwam roofdierbotten-
specialist C.J. Schouwenburg, die
zaterdag aanwezig was in EcoMare.
waar het boekje De wolharige neus
hoorn werd gepresenteerd. Het be
treft een scheenbeen - dat in 1979 bij
de eerste zandsuppletie uit het
Eierlandse Gat boven kwam en waar
van lange tijd werd gedacht dat het
van een walrus was - en een ellepijp.
in 2002 opgevist van de Bruine Bank
in de Noordzee en toen gedetermi
neerd als het bot van een walrus. Ook
Schouwenburg verkeerde aanvanke
lijk in die veronderstelling. Maar toen
hij het bot zaterdag van nabij bestu
deerde, kwam hij tot een andere con
clusie. Uitzonderlijk is het met dat er
botten van een leeuw uit de ijstijd
worden gevonden, maar bijzonder
wel. Zeker omdat nog niet eerder een
exemplaar op Texel werd aangetrof
fen. 'Leuk dat Texel nu ook een eigen
leeuw heeft', vindt bioloog Arthur
Oosterbaan, samen met Dick Mol en
John de Vos samensteller van het rijk
geïllustreerde boekje over de wol-
harige neushoorn, waarvan een na
gemaakt exemplaar is te zien bij
EcoMare. Ook dit dier kwam in de
laatste Ijstijd in Nederland voor. De
zeespiegel lag toen honderd meter
lager en Texel was nog geen eiland,
maar moet een enorm uitgestrekte
droge steppe zijn geweest. Er was
weinig bos. alleen langs de rivieren.
De plantengroei bestond vooral uit
hard, stug gras. Deze mammoet
steppe strekte zich uit van Ierland tot
oostelijk Siberië en Canada. Voor de
huidige mens zou het zeer onaange
naam zijn geweest, maar de wol-
harige neushoorn en de grottenleeuw
voelden zich er goed thuis. Toen het
circa 10.000 jaar geleden warmer en
vochtiger werd, ijsmassa's gingen
smelten en de Noordzee dichterbij
kwam, verdwenen de dieren in noor
delijke richting. Het boekje is onder
meer te koop bij EcoMare.
Voor leden van Vogelwerkgroep Texel
wordt zondag 25 april een excursie
gehouden naar de Oostvaar-
dersplassen. Dit natuurgebied her
bergt niet allen zo'n 33.000 grauwe
ganzen, maar ook vele reigerachtigen
en rietvogels. Er wordt vertrokken
met de boot van 8.00 uur en de deel
nemers worden met de boot van
17.30 uur terug verwacht. Deelne
mers dienen zelf voor een lunchpak
ket te zorgen. Aanmelden kan bij
Gerrit Visch, tel. 318881of per e-mail
gavisch@zonnet.nl.
leuk dat ze door de verbouwing
zo verspreid zitten, de kleuter
klassen zitten ver weg en groep
acht en vier zitten ook apart.
Maar... de toekomst vinden ze
natuurlijk wel leuk. Wat ook heel
leuk is, is dat we gelijk nieuwe
kasten en kleuterstoeltjes krijgen.
En met zomaar kasten! De school
heeft de kasten zelf ontworpen.
We krijgen dus een heel nieuwe
stijl. Maar de school moet dan
natuurlijk wel een heel stuk af
zijn. Het eerste deel van de
nieuwbouw van de school is rond
half mei af. En het tweede deel,
het veranderen van het oude deel
van de school, is rond de zomer
vakantie af. Maar laten we niet
afdwalen, zover is het nog met.
Waarom moest de school nu ei
genlijk worden verbouwd? Er zijn
drie redenen: hij.werd te klein, te
oud en de school was niet ge
schikt meer om nog goed les te
kunnen geven. Nu, wij vinden al
les best en krijgen wel een
nieuwe school.
Journalisten: Hidde, Maikel,
Jelle, Donny, Nieke, Hannah en
Josien.
Wij van groep acht van de Fon
tein mochten deze keer een
stukje schrijven. We willen u
graag wat vertellen over de ver
bouwing van onze school. Wij
zijn op onderzoek uitgegaan om
te kijken wat er nou allemaal ge
beurt bij zo'n verbouwing van
een school. Om een school te
bouwen zijn veel mensen nodig,
aan onze school werken tien
bouwvakkers en dertig andere
mensen die bijvoorbeeld de vloe
ren storten. Maar die bouw-
bakkers hebben natuurlijk mate
riaal nodig om de school te
bouwen. Dat vroegen we ook aan
de bouwvakkers. Die antwoord
den: 'Het valt wel mee om een
school te bouwen Het werk ligt
goed op schema En bovendien
hebben we plezier in het bou
wen.' Ze hebben op dit moment
de vloeren af en zijn bezig met
het schilderen van de vijf hoofd
kleuren in de school: honing geel,
donker oranje, geel, citroen geel
en groen Deze kleuren komen in
alle klassen terug.
Nu we het toch over klassen heb
ben. Wat vinden de leraren en
leraressen eigenlijk van die ver
bouwing? Zij vinden het niet zo