Statenleden PvdA: GS binden wel in Gratis internet Texelse scholen KLasse(n)werk! Texel ooit domein van grottenleeuw Veel te zien bij open dag Gemeentewerken Helft reddingboten emeente vervangen Redders uren in touw voor verdwaald schip 'Wat gebeurt er bij zo'n verbouwing?' Gevonden bot bewijst: T&x&l Boten zijn teveel verouderd LA Informatieavond over riolering Drankrijder betrapt op haven Open dag Fraude bij Kotex TEXELSE J C0URANT Vogelwerkgroep toekomstig woongebied Den Burg Oost geeft Jan van Andel van de Stichting Wonen Texel uitleg over de noodzaak van de realisatie. (Foto MichM Dekker) et moet wel héél gek gaan, wil edeputeerde Staten in het euwe streekplan de mogelijkhe- en voor woningbouw op Texel et verruimen. Die verwachting iraken leden van de Statenfractie in de PvdA vrijdag uit bij een be- Dek aan Texel. et Ontwikkelingsbeeld Noord-Hol- nd Noord stond hoog op de agenda het bezoek van twaalf leden van e grootste fractie van Provinciale laten aan Texel, inclusief eiland- enote Sascha van den Brakel- aggerman. De sociaal-democraten t de provincie toonden zich ver baasd over de wijze waarop GS Texel in z'n mogelijkheden willen beperken, met name op het gebied van huisves ting. Ze waren er goed over te spre ken dat het Texelse college in Den Burg West en Oost de nadruk legt op sociale woningbouw. Uit het interne circuit in het provinciehuis maakten ze op dat GS zullen inbinden. In feite kunnen de provinciebestuurders ook moeilijk anders. Alle Statenfracties hebben poolshoogte genomen op Texel en zonder uitzondering toonden ze begrip voor het Texelse verzet te gen het plan. Het provinciebestuur komt naar verluidt spoedig met een reactie op de Texelse bezwaren Op Alterra werden de Statenleden over de gevolgen van gaswinning bij gepraat door Han Lindeboom. Waren de PvdA'ers tot vrijdag nog tegen de boringen, met zijn uitleg zaaide de Texelse onderzoeker op z'n zachtst gezegd twijfel. De Statenleden ver baasden zich over de eenzijdige wijze waarop ze tot dusver waren geïnfor meerd en spraken het voornemen uit de boringen opnieuw te discussie te stellen. Verbaasd en verheugd toon den ze zich over de opzet en de animo voor de Wadden- en Texelacademie. De PvdA'ers uitten ook sympathie voor een plan van het CDA voor een grondbank. Het is de bedoeling dat deze samenwerking tussen de provincie en private finan ciers vrijkomende agrarische grond opkoopt, om die tegen aantrekkelijke condities te verpachten aan boeren. be gemeente vervangt dit jaar vier van haar acht reddingboten, paama wordt jaarlijks één boot letvangen, zodat in 2008 de ge meentelijke vloot volledig ver nieuwd is. Het vervangen van de ferstevier boten kost €19.000,-. e reddingboten worden in de zomer loor de badmeesters van het Itrechts Studentencorps en de 'exelse Reddingsbrigades gebruikt m badgasten uit het water te halen. Jptwee na zijn ze allemaal ongeveer lestien jaar oud en aan vervanging oe. Badmeesters hebben meerma- en het gewicht van de oude boten tan de kaak gesteld. Ze wegen on- jeveer dertig kilo en dat moeten de jadmeesters in de zomer gemiddeld ten paar keer per dag over het strand lervoeren. Met lokale reparaties zijn Je verouderde boten volgens het allege niet meer in goede staat te louden. Jetwee nieuwe reddingsloepen, die Je gemeente vorig jaar aanschafte, vorden eveneens vervangen. Die »ten zijn lichter dan de andere, maar ralgens de badmeesters liggen ze mnder stabiel op het water. Volgens ïen zijn ze ook onhandig in de prak- iijk, doordat ze een hoge binnen- lodem hebben. Dat maakt het lasti- jer om drenkelingen uit het water te lalen. De twee nieuwe boten werden vorig jaar voor ongeveer €3200,- per stuk aangeschaft. De gemeente ver wacht er bij inruil €2200,- per boot voor terug te krijgen. Voor de vervan gingen vanaf 2005 wil het college laarlyks een budget van €6000,- be schikbaar stellen. Ook stelt ze een beleid op voor het vervangen van de gemeentelijke reddingsboten. Dat was er al wel voor de buitenboord motoren, maar de boten kenden tot nu toe alleen een budget voor onder- houd. Dat bedraagt €6500,- per jaar. De €19.000,- die nodig is voor dit jaar wordt ten laste gebracht van de Voorjaarsnota. De gemeente gaat in overleg met de strandbewakingsorgamsaties over de aanschaf van de nieuwe redding boten. De voorkeur van de Texelse Reddingsbrigade gaat uit naar een rubberboot met een harde polyester romp waar een 'tube' omheen loopt. De organisatie heeft er daar nu al zelf éen van in gebruik. Volgens de ge meente heeft dat type reddingboot het nadeel dat het duurder is, meer opslagruimte vraagt en vandalisme- en onderhoudsgevoeliger is dan de huidige reddingsboot, maar ze staat niet onwelwillend tegenover het ver zoek van de reddingbrigade. De ge meente gaat vooralsnog met in op een voorstel van de Texelse redding- brigade om haar drie bewakings posten bij De Koog te vervangen door één grote bewakingspost. In plaats van drie zouden er daardoor nog maar twee nieuwe boten nodig zijn. Dat voorstel wordt eerst nader besproken bij de totstandkoming van de nieuwe strandnota. De gemeente Texel houdt donderdag 27 mei een informatieavond over de aan te leggen riolering in het buiten gebied. Aan de orde komen de uit komsten van de watersysteem analyse, uitgevoerd door het Hoogheemraadschap, de kosten van de aan te leggen riolering en waar en wanneer de riolering zal worden aan gelegd De lokatie waar de avond zal worden gehouden, wordt nog nader bekend gemaakt. Belangstellenden kunnen zich voor 1 mei aanmelden via tel 362273, of per e-mail dboot@texel.nl. Een 65-jarige bromfietser uit Den Burg is in de nacht van zaterdag op zondag aangehouden op de haven van Oudeschild. De man viel op door zijn slingerende rijgedrag. Zonder verlichting zwierde hij over de straat, gebruikmakend van de volledige wegbreedte. Toen de man weigerde mee te werken aan een alcoholtest, werd zijn rijbewijs ingevorderd Hij zal worden gedagvaard. De buitendienst van Gemeente werken blaast stevig in de bus tij dens de open dag die zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur wordt gehouden in de nieuwbouw aan de Reijer Keijserstraat m Den Burg. Al het rij dend materieel wordt tentoonge steld, medewerkers geven de hele dag door demonstraties en er wor den rondleidingen door het ge bouw verzorgd. Het is de eerste keer dat er een open dag wordt gehouden in de nieuwbouw die eind vorig jaar in gebruik werd genomen. Een duurzaam hoofdge bouw, een apart gebouw voor de in zameling van kleinchemisch afval en zestien werk- en opslagplaatsen ver vangen het voormalige gebouw van Gemeentewerken dat uit de jaren zes tig dateerde en niet meer aan de arbo- eisen voldeed. Buiten worden demonstraties ver zorgd met onder meer de reimgings- wagens, de kolkenzuiger, de hoog werker en de veegmachine. Bij de laatste kunnen bezoekers met behulp van spiegels zien hoe het apparaat aan de onderkant in elkaar zit en werkt. Bij de demonstratie met de kolkenzuiger wordt getoond hoe een wortelsnijder een verstopte rioolbuis ontstopt. Voor de gelegenheid ge beurt dat in een doorzichtige buis. Medewerkers van de plantsoenen dienst laat zien met wat voor materi aal zij werken en welke veiligheids voorzieningen ze daarbij treffen. De schilder en de timmerman tonen hun werk en kantonmers laten zien hoe zij omgaan met de bebording en weg- afzettmgen op het eiland. Bezoekers kunnen bij hen een spel spelen om borden te herkennen. De ongedierte- bestrijder geeft tekst en uitleg over zijn werkzaamheden, in de onderhoudsgarage staan auto's op de brug en ook de afdeling strand- beheer toont wat zij in huis heeft. In het hoofdgebouw wordt gedemon streerd hoe de buitendienst omgaat Gemeentewerken verzorgt de hele dag door demonstraties op haar terrein aan de Reijer Keijserstraat Om 11.00, 12.00. 14.00 en 15.00 uur Is te zien hoe bankstellen worden gekraakt om ze in de grofvuilwagen te krijgen. Om 11.20,12.20,14.20 en 15.20 uur wordt een riool gereinigd met de kolkenzuiger en om 11.40, 13.40, 14 40 en 15.40 laat de plantsoenendienst zien hoe zij in bomen klimt en deze snoeit. met meldingen die bij de balie wor den gedaan. Van de hand van oud medewerker Willem Moor zijn diverse foto's van vroeger en nu te zien over Gemeentewerken. Ook bij het rijdend materieel zijn foto's te bezichtigen. Op gezette tijden worden er rondlei dingen door het duurzaam ingerichte gebouw gegeven. Het hoofdgebouw wordt onder meer duurzaam ver warmd met de warmte van opgepompt grondwater, via de lucht behandeling wordt warmte terugge wonnen, er liggen zonnepanelen op het dak en de verlichting is duurzaam geregeld. Volgens een woordvoerder wordt de open dag echt een bedrijfs presentatie, waarbij de medewerkers laten zien wat voor werk zij verrich ten. 'En mensen zijn vrij om rond te lopen door het gebouw.' Rond 10.30 uur wordt de winnaar van de logo ontwerpwedstrijd bekendgemaakt. De gemeente ontving 55 inzendingen met een nieuw logo voor de remigingswagens en de veegwagen. De gemeente verzoekt bezoekers of zij vooral met de fiets naar de open dag willen komen. Aan de Slingerweg komt zaterdag voor de gelegenheid een fietsenstalling te staan Mensen die met de auto komen, wordt gead viseerd deze op het parkeerterrein aan de Emmalaan te zetten. Kabelexploitant Kabeltex BV heeft de scholen op Texel een gratis internetverbinding aangeboden. Indien de scholen met de Texelse bekabelaar in zee gaan, kunnen zij drie jaar lang kosteloos gebruik maken van het internet via de ka bel. Directeur Jaap Drijver volgt daarmee KPN Telecom, dat on langs ook scholen gratis toegang tot internet aanbood. Een sterk staaltje van roekeloos heid was er de oorzaak van dat redders van de KNRM zaterdaga vond uren in touw waren. Met suc ces werd gezocht naar een plezier vaartuig uit de Kop van Noord-Holland, waarvan de schip per volledig was gedesoriënteerd, geen deugdelijke zeekaart aan boord had en niet over het vereiste vaarbewijs bleek te beschikken. 'Tussen Den Helder en Den Oever', luidde de verwarrende noodoproep zaterdagavond, waarop redding boten van De Cocksdorp. Den Hel der, Harlingen, Den Helder en Ter schelling aan een zoekactie begonnen. Het vaartuig, een passa giersschip van circa 25 meter lengte dat vermoedelijk Den Oever als thuis haven heeft, had vastgezeten op een zandbank, maar kwam bij opko mende vloed weer los. Het schip kon met veel moeite en door middel van zogeheten kruispeilingen worden ge lokaliseerd in het Foxdiep. op de Waddenzee ter hoogte van De Cocksdorp, waar het door de be manning van de Beursplein 5 werd aangetroffen. De schipper had naar verluidt slechts een wegenkaart van de ANWB aan boord. Er werd ge wacht op de Helderse reddingboot, die het vaartuig begeleidde naar de haven van Oudeschild. Omdat de schipper met over een voor de Wad denzee geldig vaarbewijs beschikte, moest het schip in de haven blijven. Dat gebeurde op gezag van de Rijks politie te Water, die proces-verbaal opmaakte. Met aan het roer een Texelse schipper die wél over de ver eiste papieren beschikte, voer het schip zondagmorgen rond 11.00 uur weer uit. In tegenstelling echter tot KPN, dat alleen de scholen in Den Burg kan aansluiten, doet Dri|ver zijn aanbie ding aan alle scholen op het eiland. Volgens de bekabelaar is zijn voorstel nog zeer pril. 'Het is afgelopen week pas rondgekomen. Ik wilde eerst de definitieve aanbieding van KPN af wachten.' Inmiddels zijn de openbare basisscholen en de OSG al op de hoogte gesteld van de gratis mternet- mogelijkheid. Het bijzonder onderwijs krijgt zeer binnenkort bericht. De af gelopen twee jaar waren de Texelse scholen ook al via de kabel op inter net aangesloten, maar was Drijver slechts onderaannemer. 'NL.three was de afgelopen jaren de provider. Die schreef destijds het laagst in. Alle scholen werden toen via dat bedrijf aangesloten op kennisnet. Dat liep allemaal via het ministerie van onder wijs', aldus Drijver. Ten tijde van de nieuwe aanbesteding, kwam KPN plotseling met de aanbieding om de scholen gratis aan te sluiten. 'Ik heb toen meteen gezegd dat wij dat dan ook doen. Sinds 1 januari ben ik daarin zelfstandig, dus dat is makke lijker beslissen.' De scholen krijgen volgens Drijver een basispakket met een aantal extra's, zoals een snellere verbinding. De besparing voor de scholen varieert van zesenveertig tot zeventig euro per maand. Het voor deel voor OSG De Hogeberg beloopt volgens Drijver enkele honderden euro's per maand VERVOLG VAN PAGINA 1 geschokt. 'Niemand van de leden had dit verwacht. Het bericht kwam hard aan.' Ook het bestuur is nog ontdaan. 'Ik ben hier driehonderd- vijfenzestig dagen per jaar bezig voor niks en dan krijg je dit. Straks hebben we hier ook letterlijk niks meer.' Vol gens de voorzitter is de fraude geluk- kl9 no9 tijdig ontdekt. 'Als dit langer was doorgegaan, dan was Kotex er aan onderdoor gegaan. Dan hadden we het financieel niet meer kunnen kekken.' Nu is de financiële situatie allesbehalve rooskleurig, maar kan oe club het hoofd boven water hou den. Lionsbijdrage ^e bijdrage van tweeduizend euro die e vereniging onlangs van de '°nsclub ontving, is met ontvreemd. Gelukkig hadden we dat geld op een aparte bankrekening staan en daar is ze niet aangekomen Dat bedrag is bestemd voor de bouw van nieuwe kippenhokken.' Ondanks de verduis tering door de penningmeester blij ven de vrijwilligers hun uiterste best doen om de kinderboerderij en de kleindiersportveremging overeind te houden. 'Gelukkig heeft nog niemand er de brui aan gegeven en zijn ook de sponsors niet weggelopen. We zullen er alles aan doen om de vereniging weer financieel gezond te maken', aldus Van Haastrecht. Schulden heeft de club niet, maar het verduisterde geld was bedoeld voor het onder houd van het gebouw en de dieren- hokken. Dat moet nu langer op zich laten wachten. De politie bevestigt de aangifte en laat weten dat er een on derzoek naar de strafbare feiten is ingesteld De afgezette penning meester, die inmiddels zelf haar lid maatschap heeft opgezegd, laat des gevraagd weten nu nog geen commentaar te willen geven. Zij stelt echter wel dat de informatie die het bestuur naar buiten brengt, slechts ten dele klopt. 'Ik wil eerst alles voor mezelf op een rij zetten en dan kom ik met een reactie', aldus de vrouw. Bemanningsleden bij het afmeren van het pleziervaartuig zaterdagavond in de haven van Oudeschild. (Foto Bon Koruyg In aflevering drie van Klasse(n)werk groep acht van basisschool de Fontein uit Den Burg. Als onderwerp kozen ze de verbouwing van hun school die momenteel gaande is. De meisjes bekeken bouwtekeningen en interviewden de directie, de jongens zijn bij bouwbedrijf TEBO geweest en hebben gesproken met bouwvakkers. DINSDAG 20 APRIL 2004 Twee botten uit de collectie van EcoMare blijken afkomstig te zijn van een grottenleeuw (Panthera spelaea) uit de laatste Ijstijd, de periode van 20.000 tot 50,000 jaar geleden Tot die conclusie kwam roofdierbotten- specialist C.J. Schouwenburg, die zaterdag aanwezig was in EcoMare. waar het boekje De wolharige neus hoorn werd gepresenteerd. Het be treft een scheenbeen - dat in 1979 bij de eerste zandsuppletie uit het Eierlandse Gat boven kwam en waar van lange tijd werd gedacht dat het van een walrus was - en een ellepijp. in 2002 opgevist van de Bruine Bank in de Noordzee en toen gedetermi neerd als het bot van een walrus. Ook Schouwenburg verkeerde aanvanke lijk in die veronderstelling. Maar toen hij het bot zaterdag van nabij bestu deerde, kwam hij tot een andere con clusie. Uitzonderlijk is het met dat er botten van een leeuw uit de ijstijd worden gevonden, maar bijzonder wel. Zeker omdat nog niet eerder een exemplaar op Texel werd aangetrof fen. 'Leuk dat Texel nu ook een eigen leeuw heeft', vindt bioloog Arthur Oosterbaan, samen met Dick Mol en John de Vos samensteller van het rijk geïllustreerde boekje over de wol- harige neushoorn, waarvan een na gemaakt exemplaar is te zien bij EcoMare. Ook dit dier kwam in de laatste Ijstijd in Nederland voor. De zeespiegel lag toen honderd meter lager en Texel was nog geen eiland, maar moet een enorm uitgestrekte droge steppe zijn geweest. Er was weinig bos. alleen langs de rivieren. De plantengroei bestond vooral uit hard, stug gras. Deze mammoet steppe strekte zich uit van Ierland tot oostelijk Siberië en Canada. Voor de huidige mens zou het zeer onaange naam zijn geweest, maar de wol- harige neushoorn en de grottenleeuw voelden zich er goed thuis. Toen het circa 10.000 jaar geleden warmer en vochtiger werd, ijsmassa's gingen smelten en de Noordzee dichterbij kwam, verdwenen de dieren in noor delijke richting. Het boekje is onder meer te koop bij EcoMare. Voor leden van Vogelwerkgroep Texel wordt zondag 25 april een excursie gehouden naar de Oostvaar- dersplassen. Dit natuurgebied her bergt niet allen zo'n 33.000 grauwe ganzen, maar ook vele reigerachtigen en rietvogels. Er wordt vertrokken met de boot van 8.00 uur en de deel nemers worden met de boot van 17.30 uur terug verwacht. Deelne mers dienen zelf voor een lunchpak ket te zorgen. Aanmelden kan bij Gerrit Visch, tel. 318881of per e-mail gavisch@zonnet.nl. leuk dat ze door de verbouwing zo verspreid zitten, de kleuter klassen zitten ver weg en groep acht en vier zitten ook apart. Maar... de toekomst vinden ze natuurlijk wel leuk. Wat ook heel leuk is, is dat we gelijk nieuwe kasten en kleuterstoeltjes krijgen. En met zomaar kasten! De school heeft de kasten zelf ontworpen. We krijgen dus een heel nieuwe stijl. Maar de school moet dan natuurlijk wel een heel stuk af zijn. Het eerste deel van de nieuwbouw van de school is rond half mei af. En het tweede deel, het veranderen van het oude deel van de school, is rond de zomer vakantie af. Maar laten we niet afdwalen, zover is het nog met. Waarom moest de school nu ei genlijk worden verbouwd? Er zijn drie redenen: hij.werd te klein, te oud en de school was niet ge schikt meer om nog goed les te kunnen geven. Nu, wij vinden al les best en krijgen wel een nieuwe school. Journalisten: Hidde, Maikel, Jelle, Donny, Nieke, Hannah en Josien. Wij van groep acht van de Fon tein mochten deze keer een stukje schrijven. We willen u graag wat vertellen over de ver bouwing van onze school. Wij zijn op onderzoek uitgegaan om te kijken wat er nou allemaal ge beurt bij zo'n verbouwing van een school. Om een school te bouwen zijn veel mensen nodig, aan onze school werken tien bouwvakkers en dertig andere mensen die bijvoorbeeld de vloe ren storten. Maar die bouw- bakkers hebben natuurlijk mate riaal nodig om de school te bouwen. Dat vroegen we ook aan de bouwvakkers. Die antwoord den: 'Het valt wel mee om een school te bouwen Het werk ligt goed op schema En bovendien hebben we plezier in het bou wen.' Ze hebben op dit moment de vloeren af en zijn bezig met het schilderen van de vijf hoofd kleuren in de school: honing geel, donker oranje, geel, citroen geel en groen Deze kleuren komen in alle klassen terug. Nu we het toch over klassen heb ben. Wat vinden de leraren en leraressen eigenlijk van die ver bouwing? Zij vinden het niet zo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5