Geloven op Texel
Dominee Gerardus J. Sipkema:
Wij hebben opdracht:
predik aan alle natiën'
Boswachter Erik van der Spek:
'Geloven is gemeenschap zijn
en dat kan niet in je eentje'
Harm Gort richtte
baptistengemeente op
r
Baptisten: rechtzinni
in hun geloofsopvattii
'Het voortouw hoort bij mannen'
TEXELSE
COURANT
..•i; -.:, (fbm Fjaejet
BToUhxerWf
V heeft öe
A qchoipen.
Jubileum
Eben Haezer
VRIJDAG 30 APRIL 2004
Hoe staat het met kerk en geloofsbeweging op Texel? Gelooft Texel
nog of geloven we het wel? Hoeveel kerkrichtingen zijn er op het
eiland? De Texelse Courant besteedt dit jaar aandacht aan de ver
schillende kerkrichtingen op het eiland en de ontwikkelingen daarin.
Met algemene informatie over de kerk, een gesprek met voorgan
ger en/of iemand uit de organisatie en tien vragen aan een Texelaar
over zijn of haar geloofsbeleving of het ontbreken daarvan. Vandaag:
de baptistengemeente. Een bijdrage van Corrie Timmer.
Harm Gort: 'Ik ben zoeker, ik ben er gewoon
ingerold.(Foto Come Timmer)
hielden en die hem hadden gevraagd
een zondag te komen spreken. Of ik
er ook maar bij wilde zijn om de groep
wat te versterken. Plaats van samen
komst was het Rode Kruisgebouw. Ik
werd gelijk enthousiast. Hadden we
hier maar eerder van gehoord. Om
een lang verhaal kort te maken, de
vrouwen die zo enthousiast de voort
rekkersrol hadden gespeeld - Nelie
Pranger en Diet Ran - vroegen ons
het voortouw te nemen. Het voor
touw hoort bij mannen. Harry Ellen en
ik gingen de uitdaging aan. We ver
huisden van het Rode Kruisgebouw
naar de doopsgezinde kerk, omdat
we met met de Jehovagetuigen, die
daar ook diensten hielden, geassoci
eerd wilden worden. Tot 1979 voeren
we onder de vlag van Den Helder.
Toen kwam Eben Haezer in de
Julianastraat te koop. Oorspronkelijk
gebouwd als kleuterschool van de
hervormde kerk en laatsteli|k sport
school van Van der Slikke.'
Eigen kerkgebouw
De kleine groep voortrekkers was in-
tussen uitgegroeid tot een gemeente
van zestig leden en vaste vrienden
gastleden die nog niet door onder
dompeling zijn gedoopt. Gezamenlijk
brachten zij de benodigde gelden,
ƒ155 000,-, bijeen voor hun eerste
eigen kerkgebouw. In 1983 werd
Johan Tensen als parttime predikant
aangetrokken. Hij werd negen jaar
later opgevolgd door Jaap Visser, die
als volledige kracht aan het werk kon.
Sinds 1998 wordt de gemeente ge
leid door dominee Gerardus
Sipkema. De gemeente telt momen
teel 70 leden en 30 vaste vrienden.
'We hebben ook veel los-'vaste be
zoekers en in de zomer zijn alle 220
stoelen bezet..'
De baptistengemeente heeft plannen
voor uitbreiding van het bestaande
gebouw. In de hal van de kerk staat
al een fraaie maquette. Mocht er
eventueel nog deze zomer echter een
ander gebouw te koop komen dat
voldoende mogelijkheden voor de
kerkgemeenschap biedt, dan zal
daar zeker naar gekeken worden.
Baptisten zijn vrijgevig voor de kerk.
Met het kleine groepje bekostigt men
kerk en predikant. 'Uit liefde voor
God.' zegt Gort daarover. 'Wij heb
ben een woord voor de wereld, dat
we willen uitdragen. In een uitzicht
loze wereld de mensen vertellen van
Gods liefde die eindeloos is voor ie
der die Jezus Christus aanneemt.
Een boodschap tot heil van ieder en
tot eer van God.'
r, v -
'Op maandagmorgen kun je me met mijn bijbel in het bos aantreffen. Ik voer gesprekken met God en vraag om leiding. '(Foto c
Wat zijn baptisten? Hun naam is af
geleid van het woord baptisma, wat
doop betekent Zij zijn verwant aan
de doopsgezinden en wijzen even
eens om principiële redenen de
kinderdoop af. Ze zijn er voorstander
van om het sacrament van de doop -
door pastor Moltzer in het artikel over
de rooms-katholieke kerk zo mooi
omschreven als het delen van een
levensmoment met God - te bedie
nen voor onderdompeling, na belijde
nis van het geloof. De onderdompe
ling geeft te kennen dat de mens
geheel van de zonde moet worden
gereinigd. In tegenstelling tot de
doopsgezinden echter zijn de
baptisten rechtzinnig (dit is streng
naar de oude opvattingen) in hun
geloofsopvatting. Men neemt de bij
bel 'van kaft tot kaft', waarmee wordt
bedoeld dat men uitgaat van een let
terlijk historische betrouwbaarheid:
de wereld werd geschapen in zes
dagen en de slang heeft in het para
dijs daadwerkelijk gesproken. Zoge
heten moderne theologie, waarin
sprake is van een figuurlijke opvatting
van verschillende teksten, wordt door
hen beslist van de hand gewezen.
De eerste baptistengemeente werd in
1612 gesticht in Engeland, met John
Spillsbury als organisator. Hij eiste
absolute gehoorzaamheid aan Chris
tus en stichtte een gemeente naar
vroeg-christelijk voorbeeld De eerste
'echte' baptistengemeente werd in
Nederland in mei 1845 in het Drentse
Gasselternijveen gesticht doa
nee J E. Feisser. Hij was in ij
gezet in de Nederlands hert
kerk, omdat hij in zijn gemeen
recht geestelijk leven' miste,
slotte weigerde kinderen te de
het avondmaal met onbekee
vieren. In 1948 sloot de Un
Baptisten zich aan bij de Weie
van Kerken, maar vanwegei
wezigheid van vrijzinnige kerk
nen die raad, haakte zij in igj
af.
Baptistengemeenten worden,
merkt door een grote saamho
en een intense betrokkenhek
kaar. Algemeen gekende
schappen zijn hun opwekking
en de blijheid waarmee zij hm
uitdragen. De erediensten
geen vaste liturgie en men hee
vastomlijnde belijdenisgesci
Lid worden van een baptis
meente kan alleen wanneer n
doop door onderdompeling
ondergaan. De grondslag
baptisme is dat men leeft ui
Openbaring en dat men Jezus
tus belijdt als Zaligmaker enl
Een vooral onder evangelischs
tenen wereldberoemd boek
Pilgrim's Progress Een Chm
naar de eeuwigheid), gesc
door de baptist John Bunyan
1688), Baptisten die in detwi
eeuw grote bekendheid kreg>
ren Martin Luther King
Graham
De Texelse baptistengemeente
viert zondag 2 mei haar vijfen
twintigjarig bestaan. Harm Gort
(69) van de Bernhardlaan stond in
1979 aan de wieg van deze nieuwe
gemeente. Hoe kwam het tot het
stichten van een nieuwe kerk
gemeenschap op Texel?
Gort: 'Ik was al baptist toen ik vanuit
Vroomshoop op Texel kwam. Oor
spronkelijk kom ik uit de hervormde
kerk. In mijn diensttijd deed ik met
mijn legeronderdeel in Stadskanaal
mee aan een demonstratie om
beroepsmilitairen te kweken. Daar
ontmoette ik een meisje, pas ge
doopt door onderdompeling en vers
in het geloof. Zij nam me enthousiast
mee naar een dienst en ik, gewend
als ik was aan bestendige diensten
waarin alles zijn vaste plaats had,
vond het in het begin maar vreemd
vrij. Alles kon maar. Dat was ook wel
eng. Maar vooral écht. De begroeting
bij aankomst in de kerk: hé hallo, jij
weerterug. En: hoe gaat het met jóu?
Piet, leuke vakantie gehadGerhe, je
moeder al weer uit het ziekenhuis? En
zo meer. Dat was ik met gewend. Het
kwam heel warm op me over De ver
kering raakte uit, ik trouwde later in
de hervormde kerk en ons kerkbe
zoek verwaterde. Jaren later, ik was
marktkoopman en stond in Nijverdal
op de markt, toen een koopman die
ik met kende me ineens aansprak. Ga
je wel eens naar de kerk, jong? Ik
vond het een heel directe en brutale
vraag, maar we raakten toch zo aan
de praat dat ik besloot op zijn uitno
diging in te gaan om die komende
zondag met hem naar zijn kerk te
gaan. Vooral om hem met teleur te
stellen. Ik ging binnen en... was in één
keer thuis. Wat in.Stadskanaal was
gezaaid, werd hier geoogst Ik ben
geen zoeker, ik ben er gewoon in
gerold.'
Kerkshoppen
'Ik kwam in 1974 op Texel terecht in
de stacaravanverhuur. Was kerkelijk
aan het shoppen, omdat er geen
baptistengemeente was, maar we
vonden in de kerkdiensten hier geen
aansluiting. Ook de kinderen vonden
het maar saai. We sloten ons aan bij
de baptistengemeente in Den Helder
en gingen zo eens in de maand daar
heen Op een dag werd ik door de
voorganger gebeld. Hij had een vraag
gekregen van een zustergroepje
(vrouwen van eenzelfde geloofs-
signatuur, red.) uit Den Burg, gelovige
christenen die huissamenkomsten
Gerardus J. Sipkema (47) en zijn
vrouw Rhodwina Sipkema-van
Milaan (51) werden in januari 1998
in de Baptistengemeente Texel
ingezegend als predikant en pas
toraal medewerkster. Gerard Sip
kema bediende voor hij op Texel
kwam achtereenvolgens het ambt
in de Vrije Baptistengemeente te
Hoogeveen en in de Evangelische
Gemeente Helmond. Hij groeide op
in de Nederlands Hervormde kerk
en kwam op zijn achttiende tot per
soonlijk geloof in de baptisteng
emeente van Lemmer. Rhodwina
Sipkema, die op haar drieën
twintigste met haar ouders naar
Spanje emigreerde en een conser
vatoriumopleiding piano met suc
ces voltooide, is van remon
strantse huize. In Spanje kwam zij
in aanraking met het baptisme,
waarna zij theologie ging studeren
en diverse malen op een Spaanse
preekstoel stond, iets wat ze nu
niet meer zou ambiëren.
Baptisten, Pinkstergemeenten en
Evangeliegemeenten worden dikwijls
op éen hoop gegooid. 'Wij lijken ook
heel erg op elkaar,' beaamt Gerard
Sipkema. 'In ons streven het enthou
siasme van de vroeg-christelijke kerk,
het door-de-geest-gedreven-zijn
waar te maken, de doop door onder
dompeling na een persoonlijke belij
denis dat Jezus Christus onze Heer
en Heiland is. Een verschil is het spre
ken in tongen (dat is: het uiten van
ongearticuleerde of schijnbaar bete
kenisloze kreten; het is de taal van het
gebed, waarin de dankbaarheid en
aanbidding zó groot zijn, dat de be
staande woordenschat onvoldoende
is om zich uit te drukken. De Geest
neemt de woorden over en overscha
duwt de bidder met een helende
kracht, red.). Dat gebeurt bij ons vrij
wel niet. Wij zijn er ook met vóór, tenzij
er iemand is die het kan uitleggen,
anders heeft niemand er iets aan en
verstoort het de orde. Ook het uit
spreken van profetieën en het vallen
in de Geest zijn gaven en uitingen van
de Heilige Geest die in onze ogen bij
Pinkster- en Evangeliegemeenten
teveel worden benadrukt. Laat het in
goede orde geschieden, zegt de
apostel Paulus in 1 Corinthe 14.'
Baptisten hameren op de letterlijk
historische betrouwbaarheid van de
Bijbel 'Wij doen geen water bij de
wijn, zijn rotsvast en doen mets af van
de letterlijke tekst. Daarin zijn wij ra
dicaal, maar wel proberen wij de
boodschap zo eigentijds en begrijpe
lijk mogelijk voor buitenstaanders
door te geven. Wij zijn een kerk voor
de wereld. Zo lang je leeft, blijf je le
ren. Wij zijn dan ook steeds op zoek
naar de betekenis van bepaalde
bijbelgedeelten: wat hebben ze ons
vandaag te zeggen. Want zoals
Paulus in de brief aan de Corinthiërs
zegt: de letter doodt, maar de Geest
maakt levend. Wij moeten elkaar niet
met teksten om de oren slaan, maar
elkaar opbouwen en liefhebben.'
Geen synode
De baptisten hebben geen synode
(overkoepelend bestuur) boven zich
en iedere gemeente is zelfstandig. Zo
kunnen in de ene gemeente wel vrou
wen toegelaten worden tot de amb
ten van oudste, diaken en voorgan
ger en in andere gemeenten,
waaronder Den Burg, met. Ook het
geven van bijbelstudie is aan de man
nen voorbehouden. Leiding geven
aan het jeugdwerk en andere
gemeentetaken, zoals ziekenbezoek,
De Texelse baptistengemeente
viert komend weekend haar 25-
jarig bestaan. De festiviteiten be
ginnen zaterdag om 17.00 uur
met een inloop met koffie en ge
bak voor leden, oud-leden en
vrienden van de gemeente, ge
volgd door een koud en warm
buffet. Het avondprogramma
gaat om 19.30 uur van start.
Daarin verzorgen onder anderen
oud-voorgangers Johan Tensen
en Jaap Visser korte toespraken.
Daarnaast worden verhalen en
foto's uit de oude doos gehaald
en getoond. Zondag is er vanaf
10.00 uur een feestelijke dank
en eredienst, waarin dominee
G.J. Sipkema voorgaat en
spreekt op de toekomst van de
kerk. Na afloop is er koffie en een
eenvoudige broodmaaltijd, leder
een is welkom.
Erik van der Spek (46), geboren
in Arnhem, woont sinds 1978
op Texel. Hij is getrouwd met
de Texelse Mieke Druif en va
der van twee zonen. Van be
roep boswachter bij Staats
bosbeheer. Hij zit voor de
tweede periode als ouderling/
scriba (secretaris, red.) in de
kerkenraad van de Wadden
gemeente te Oosterend en is
tevens lid van het SIGMA-team
van het Rode Kruis.
Met welk geloof ben je opgegroeid?
'Ik ben van huis uit gereformeerd,
maar meer in formele zin. Wij waren
thuis meer protestant, je zou zelfs
kunnen zeggen oecumenisch. Zeker
mijn vader uitte dat meer. Kijk, je kunt
maar lid zijn van één kerk en toeval
lig was dat bij ons de gereformeerde.
Ik beschouw de gereformeerde kerk
als een onderdeel van een algemeen
christelijke kerk en niet zozeer als een
hokje Toen wij in De Cocksdorp
woonden, gingen wij daar naar de
hervormde kerk en toen we later in De
Koog woonden, werden wij gastlid
van de hervormde gemeente daar.
Het is mijn overtuiging dat je in de
omgeving waar je woont moet deel
nemen aan de kerkgemeenschap.
Vooral als je ziet hoeveel moeite het
kost om er met een klein groepje de
kerk draaiende te houden. Ik zie het
met zo eng. Het zijn vaak meer
cultuurverschillen dan geloofs
verschillen die mensen uit elkaar hou
den.'
Ben je nu nog gelovig?
'Ja. Het is voor mij nooit een punt
geweest. God is zoiets groots, naar
mijn idee. Zodat je er maar een stukje
van begrijpt of verkeerd begrijpt.
Daarom is geloven iets om samen te
doen Je eigen begrip aan dat van
anderen toetsen. Zolang geloofsop
vattingen van mensen met zover uit
elkaar liggen dat ze zich niet meer
kunnen voorstellen dat beiden maar
een deel van het grote geheel door
gronden. kunnen ze samen deel van
éen geloofsgemeenschap uitmaken.
Onoverbrugbare verschillen in opvat
ting tussen kerkmensen komen naar
mijn idee het sterkst naar voren bij
mensen die met durven twijfelen en
zich afzetten tegen mensen die wél
vragen hebben, ledereen heeft zo zijn
momenten van twijfel. Veroorzaakt
door jezelf of door de dingen om je
heen. Voor mij is intermenselijk con
tact, zaken die binnen de geloofsge
meenschap spelen, heel belangrijk.
Soms gebeuren er dingen waarvan je
denkt: hoe is dat in godsnaam moge
lijk' Maar als je dan weer even afstand
kunt nemen, realiseer je je dat ook
kerkmensen gewone mensen zijn die
fouten maken en soms oogkleppen
voor hebben. Het is en blijft mensen
werk.'
Ben je nu nog lid van een kerk en
kom je er wel eens?
'Ja, en ik kom er de meeste zonda-
Erik van der Spek: 'Het zijn vaak meer
cultuurverschillen dan geloofsverschillen
die mensen uit elkaar houden.
(Foto Coma Timmor)
gen en ook regelmatig door de week.
Want wat noem je kerk. Onder kerk
versta ik met alleen het gebouw, maar
ook de leden. Daarmee samenkomen
of vergaderen is óók in de kerk ko
men. Mijn werk als scriba/ouderling
is mooi werk, maar soms zijn er zware
dingen, waarvan je denkt: pot
verdorie, dat we dat op ons bordje
krijgen... Hoe gaan we hier mee om?'
Waarom blijf je in de kerk?
'Omdat ik mij er ondanks en dankzij
alles thuis voel. Ondanks, omdat er
soms door kerkmensen heel verve
lende dingen worden gedaan. En
dankzij, omdat soms letterlijk door
diezelfde mensen zoveel goeds ge
beurt. Je ziet ze in moeilijke tijden om
elkaar heen staan en elkaar steunen.
Je ziet ze méér doen dan ze verplicht
zijn. Ondanks de fouten, die we als
leiding geven aan de zanggroep en
organiseren van gemeenteactiviteiten
zijn wel taken waar vrouwen hun
stempel op kunnen drukken. Een
taakverdeling die Rhodwina wel ter
discussie zou willen stellen. Gerard:
'Wij denken er ernstig over na hoe wij
vrouwen die plaats in de gemeente
kunnen geven die God voor ze heeft
bedoeld.' Rhodwina: 'Er is verschil
tussen man en vrouw, op grond waar
van zij een plaats hebben. Maar dat
mag met zijn omdat ze vrouw is Als
een vrouw op een bepaald punt meer
kennis heeft, moet zij daar ook de
ruimte voor kunnen krijgen.' Gerard
geeft toe dat hij door de gesprekken
hierover met Rhodwina, 'die veel
meer leest dan ik', wel degelijk wordt
beïnvloed
Doop
Een heikel punt voor gelovigen die
vanuit een andere kerk komen en zich
willen aansluiten bij een baptisten
gemeente is de doop Velen die al als
baby in hun eigen kerkgemeenschap
zijn gedoopt, beschouwen deze over-
doop als een verraad aan de intentie
waarmee hun ouders hen ten doop
hielden en als een onnodige, zelfs
ongewenste handeling. Zij blijven
gastlid of vaste vriendeen door de
vorige dominee op Texel, Jaap Visser,
ingevoerde constructie. Gastleden
mogen overal aan meedoen, maar
hebben geen stemrecht en kunnen
binnen de gemeente geen leidingge
vende of onderwijzende taak hebben.
Waarom die verplichte doop om lid te
kunnen worden? Sipkema: 'Wij zien
de doop door onderdompeling niet
als een overdoop maar als een stap
van gehoorzaamheid. Je kunt deze
stap alleen zetten als hij samengaat
met een persoonlijk belijden van Je
zus Christus als je Heer. Dat kan een
baby nog niet en daarom is in onze
visie de kinderdoop geen echte
doop. Met je persoonlijk verlangde
doop geef je aan een nieuw leven te
willen beginnen bij de wereldwijde
gemeente van Jezus Christus. In na
volging van wat er staat in Matthéus
28 vers 19: Gaat dan heen, maakt alle
volken tot mijn discipelen en doopt
hen. Hier staat dus dat je Hem eerst
moet leren kennen, eerst zijn volge
ling zijn en dan gedoopt worden. Wij
vinden dit heel belangrijk en willen
niet van die regel afwijken.'
Twijfel
Oppervlakkig gezien lijkt het er bij
baptisten en aanverwante geloofs
richtingen geen ruimte voor twijfel en
verdriet. Wat je ziet en hoort zijn bijna
altijd glimlachende gezichten en
opwekkingsliederen. Iemand die
zwaar in de moeilijkheden zit, moet
zich dan toch heel verlaten voelen in
zo'n gezelschap. 'Dat is inderdaad
een punt dat de aandacht verdient en
waar we meer aan moeten dpnken.
.Maaral
dat alles b(i|dscnap is, als mensen
ergens mee zitten en dit ook aange
ven, wordt er voor ze gebeden en is
er aandacht en medeleven. Hetzij in
een centraal gebed met de gemeente
of stil met handoplegging door de
oudsten. Maar bij alles willen wij kerk
zijn naar zoals de apostel Paulus de
gemeente van Philippi oproept: Ver
blijdt u in de Here te allen tijdei Na
tuurlijk moet dit geen opgelegde
vreugde zijn met een gebeitelde glim
lach. Ik heb het daar wel eens over
in de gemeente.'
Wat vindt hij van de wel eens geuite
klacht dat de evangelieverkondiging
in de baptistengemeente 'zo simpel'
is? 'Ook dit is een punt. Het is nog
steeds zo dat een ieder die de gave
van het woord heeft, zonder theolo
gische scholing predikant kan wor
den in onze gemeenten. Daaruit vloeit
voort dat de prediker meestal niet kan
putten uit vertalingen uit grond-
De naam Eben Haezer kor;
het bijbelboek 1 Samuél, wa L
hoofdstuk 7 een verhaal w I
verteld over een oorlog tussa I
Israëlieten en hun aartsvijan F
de Filistijnen. De Israëlieten
pen de hulp in van de pro I
Samuël om door
brandoffer tot God te smeken
hulp bij de strijd. Toen de\^
hierop beslissend werd ve
gen, richtte Samuël een
steen op en noemde hem[
Haezer: tot hiertoe heeft or,
Here geholpen.'
teksten, uit het Grieks en Heb
en uit allerlei andere theolo I
bronnen, die een verrijking
preek kunnen geven. M;
wordt aan gewerkt. Sinds
J3aTW9$t,euaan de Evani
Theologische Hogeschool ij
endaal ook baptistica gedi
ook is de school van Ml
HBO-mveau gegaan.'
Samenwi
De baptistengemeente staa?|
voor samenwerking met ai
kale kerkgenootschappen,
daarin met erg actief. Sipkeméi
om gezondheidsredenen
aandeel te hebben in het
Theologen Convent, maar wel!
de notulen te lezen, die hen
Jaap Vlasblom worden toeges
Voorbeeld van samenwerking
jeugdwerk Rock Solid en
Friends, wekelijks in d'Ouwe
'Wij doen met mee aan de
zondagen, aan oecumenische1
gen en een gezamenlijke oudq
viering, omdat we ook
Lees verder pag
kerk maken, het blijft nu eenmaal
mensenwerk, zie ik zoveel goede din
gen die er in de omgeving worden
gedaan. Ik blijf dat bijzonder vinden
en heel erg de moeite waard om me
voor in te zetten.'
Geloven buiten de kerk, is dat mo
gelijk?
'Zeg nooit nooit. Maar voor mijzelf
beschouw ik het niet als mogelijk. Het
deel uitmaken van een gemeenschap
is ook een onderdeel van het geloof.
Je hebt een verhaal met elkaar. Door
samen bezig te zijn, worden dingen
soms anders belicht. Je hebt altijd
een redelijke kans dat anderen uit
hetzelfde bijbelgedeelte weer andere
facetten opdiepen dan jij. Dat kan
heel verfrissend zijn. Geloven is voor
mij gemeenschap zijn en dat kan met
in je eentje.'
Bid je wel eens?
'Bidden en bidden is twee. Je hebt
het gebed voor het eten, voor het sla
pen gaan, de gezamenlijke gebeden
en het stille gebed in de kerk. Het zijn
deels rituelen. Bidden doe ie niet al
leen met de handen gevouwen en de
ogen dicht in een hoekje. Het is een
gesprek met God, waarin je er even
bij stilstaat dat met alles vanzelfspre
kend is. Het is zorgen van jezelf en
voor anderen delen en je vragen voor
leggen. En dan bedoel ik niet vragen
om een goede baan of een beter sa
laris, maar vragen om bijstand voor
anderen in nood. Steun vragen om
anderen tot steun te kunnen zijn. Het
is een stukje verwerking, dingen een
plek geven. En dat kan net zo goed
tijdens een wandeling op de Hors of
zittend in je tuin terwijl je kijkt naar een
plantje. En soms denk ik dat het een
aanraking is Mensen die elkaar
stiekemweg in het voorbijgaan even
door een hand op een arm bemoedi
gen. Het was met de bedoeling dat je
het zag, maar je zag het. En dan denk
ik: zie je wel, het is er tóch.'
Wat vind je van de normen en
waarden van de kerk?
'Moeilijke vraag. Wat zijn de normen
en de waarden? De Tien Geboden
zijn de basis van gedragsregels van
hoe je met elkaar en met God om
gaat. Compacter dan die kan het
haast met. Als kerkgemeenschap heb
je ook spelregels nodig, daar ontkom
je met aan als je als groep wilt func
tioneren. Het moet wel zo zijn dat de
regels als positief worden en/aren. De
regels moeten zo zijn dat ze het sa
menleven gemakkelijker maken. Din
gen die in het verleden bepaald zijn,
mag je best eens onder de loep ne
men om te kijken of ze nu nog zinvol
zijn. Gelukkig is er tegenwoordig in de
kerken meer ruimte voor eigen keu
zes.'
Moet de kerk als instituut blijven
bestaan?
Aarzelend: 'Ja. In die zin, als mensen
iets gezamenlijk willen doen, is er
toch een vorm van organisatie, een
instituut, nodig. Het moet wel zo zijn
dat het instituut een hulpmiddel is om
de gemeenschap te laten draaien en
niet omgekeerd.'
Draagt het geloof bij aan het leven
van alledag?
'Voor mezelf sowieso. Ook de wereld
om ons heen wordt wel degelijk beïn
vloed door het geloof. Al zijn er in het
verleden in naam van ook het chris
telijk geloof dingen gruwelijk misge
gaan. Ook vandaag nog gaan er din
gen mis, denk aan Noord-lerland. het
blijft mensenwerk. Maar er is geluk
kig ook nog een andere kant. Denk
aan de Stichting Kerk en Mimr
mensen die aan de grond gd
zijn financieel opvangt, denk
acties richting ontwikkelingsla
en Oost-Europa. Onvoorwaart
hulp, zonder zendingsdwang
statistieken blijkt ook dat
mensen beduidend meeraano
doelen geven dan anderen. Vart
geloof wordt je weldoen geletf
mensen die het minder hebbe
Geloof je in iets na de dood!
'Ik heb daar niet zo'n concreet
over. Er is denk ik wel iets, no?
maar hemel. Hoe die eruit zie
niemand vertellen, maar het
gemakkelijker als je er een
over bijvoorbeeld een bruilof-
bij schildert Stel nou dat ik daz
en dat ik dan nog weet hoe ikh
hier voorstelde, misschien dat
zeg. verrek, dat had ik zo nt
wacht De hel? Die is met dï
met die driepuntige stok en
rentjes op zijn kop net zo min'
lijk. Uit bijbelverhalen weten
dat God goed boos kan zijnd
is Hij lang met misselijk. Def
lijkt me met onwaarschijnlijk
misschien is de hel wel dat he^
dood dan gewoon af is en ff
hemel voor je volgt. Al denk ik
bij God heel lang de kans kn!
iets goed te maken. En misset)'
de verhalen hierover ontstaan1
een situatie waar mensen vi
moment iets mee konden. Net'
geloof in een platte wereld.
toen logisch en te bevatten.^
zouden ontstaan, zou het1
waarschijnlijk heel anders
worden Dezelfde boodschap
in woorden en begrippen vand
reld van nu.'