Geloven op Texel Dominee Gerardus J. Sipkema: Wij hebben opdracht: predik aan alle natiën' Boswachter Erik van der Spek: 'Geloven is gemeenschap zijn en dat kan niet in je eentje' Harm Gort richtte baptistengemeente op r Baptisten: rechtzinni in hun geloofsopvattii 'Het voortouw hoort bij mannen' TEXELSE COURANT ..•i; -.:, (fbm Fjaejet BToUhxerWf V heeft öe A qchoipen. Jubileum Eben Haezer VRIJDAG 30 APRIL 2004 Hoe staat het met kerk en geloofsbeweging op Texel? Gelooft Texel nog of geloven we het wel? Hoeveel kerkrichtingen zijn er op het eiland? De Texelse Courant besteedt dit jaar aandacht aan de ver schillende kerkrichtingen op het eiland en de ontwikkelingen daarin. Met algemene informatie over de kerk, een gesprek met voorgan ger en/of iemand uit de organisatie en tien vragen aan een Texelaar over zijn of haar geloofsbeleving of het ontbreken daarvan. Vandaag: de baptistengemeente. Een bijdrage van Corrie Timmer. Harm Gort: 'Ik ben zoeker, ik ben er gewoon ingerold.(Foto Come Timmer) hielden en die hem hadden gevraagd een zondag te komen spreken. Of ik er ook maar bij wilde zijn om de groep wat te versterken. Plaats van samen komst was het Rode Kruisgebouw. Ik werd gelijk enthousiast. Hadden we hier maar eerder van gehoord. Om een lang verhaal kort te maken, de vrouwen die zo enthousiast de voort rekkersrol hadden gespeeld - Nelie Pranger en Diet Ran - vroegen ons het voortouw te nemen. Het voor touw hoort bij mannen. Harry Ellen en ik gingen de uitdaging aan. We ver huisden van het Rode Kruisgebouw naar de doopsgezinde kerk, omdat we met met de Jehovagetuigen, die daar ook diensten hielden, geassoci eerd wilden worden. Tot 1979 voeren we onder de vlag van Den Helder. Toen kwam Eben Haezer in de Julianastraat te koop. Oorspronkelijk gebouwd als kleuterschool van de hervormde kerk en laatsteli|k sport school van Van der Slikke.' Eigen kerkgebouw De kleine groep voortrekkers was in- tussen uitgegroeid tot een gemeente van zestig leden en vaste vrienden gastleden die nog niet door onder dompeling zijn gedoopt. Gezamenlijk brachten zij de benodigde gelden, ƒ155 000,-, bijeen voor hun eerste eigen kerkgebouw. In 1983 werd Johan Tensen als parttime predikant aangetrokken. Hij werd negen jaar later opgevolgd door Jaap Visser, die als volledige kracht aan het werk kon. Sinds 1998 wordt de gemeente ge leid door dominee Gerardus Sipkema. De gemeente telt momen teel 70 leden en 30 vaste vrienden. 'We hebben ook veel los-'vaste be zoekers en in de zomer zijn alle 220 stoelen bezet..' De baptistengemeente heeft plannen voor uitbreiding van het bestaande gebouw. In de hal van de kerk staat al een fraaie maquette. Mocht er eventueel nog deze zomer echter een ander gebouw te koop komen dat voldoende mogelijkheden voor de kerkgemeenschap biedt, dan zal daar zeker naar gekeken worden. Baptisten zijn vrijgevig voor de kerk. Met het kleine groepje bekostigt men kerk en predikant. 'Uit liefde voor God.' zegt Gort daarover. 'Wij heb ben een woord voor de wereld, dat we willen uitdragen. In een uitzicht loze wereld de mensen vertellen van Gods liefde die eindeloos is voor ie der die Jezus Christus aanneemt. Een boodschap tot heil van ieder en tot eer van God.' r, v - 'Op maandagmorgen kun je me met mijn bijbel in het bos aantreffen. Ik voer gesprekken met God en vraag om leiding. '(Foto c Wat zijn baptisten? Hun naam is af geleid van het woord baptisma, wat doop betekent Zij zijn verwant aan de doopsgezinden en wijzen even eens om principiële redenen de kinderdoop af. Ze zijn er voorstander van om het sacrament van de doop - door pastor Moltzer in het artikel over de rooms-katholieke kerk zo mooi omschreven als het delen van een levensmoment met God - te bedie nen voor onderdompeling, na belijde nis van het geloof. De onderdompe ling geeft te kennen dat de mens geheel van de zonde moet worden gereinigd. In tegenstelling tot de doopsgezinden echter zijn de baptisten rechtzinnig (dit is streng naar de oude opvattingen) in hun geloofsopvatting. Men neemt de bij bel 'van kaft tot kaft', waarmee wordt bedoeld dat men uitgaat van een let terlijk historische betrouwbaarheid: de wereld werd geschapen in zes dagen en de slang heeft in het para dijs daadwerkelijk gesproken. Zoge heten moderne theologie, waarin sprake is van een figuurlijke opvatting van verschillende teksten, wordt door hen beslist van de hand gewezen. De eerste baptistengemeente werd in 1612 gesticht in Engeland, met John Spillsbury als organisator. Hij eiste absolute gehoorzaamheid aan Chris tus en stichtte een gemeente naar vroeg-christelijk voorbeeld De eerste 'echte' baptistengemeente werd in Nederland in mei 1845 in het Drentse Gasselternijveen gesticht doa nee J E. Feisser. Hij was in ij gezet in de Nederlands hert kerk, omdat hij in zijn gemeen recht geestelijk leven' miste, slotte weigerde kinderen te de het avondmaal met onbekee vieren. In 1948 sloot de Un Baptisten zich aan bij de Weie van Kerken, maar vanwegei wezigheid van vrijzinnige kerk nen die raad, haakte zij in igj af. Baptistengemeenten worden, merkt door een grote saamho en een intense betrokkenhek kaar. Algemeen gekende schappen zijn hun opwekking en de blijheid waarmee zij hm uitdragen. De erediensten geen vaste liturgie en men hee vastomlijnde belijdenisgesci Lid worden van een baptis meente kan alleen wanneer n doop door onderdompeling ondergaan. De grondslag baptisme is dat men leeft ui Openbaring en dat men Jezus tus belijdt als Zaligmaker enl Een vooral onder evangelischs tenen wereldberoemd boek Pilgrim's Progress Een Chm naar de eeuwigheid), gesc door de baptist John Bunyan 1688), Baptisten die in detwi eeuw grote bekendheid kreg> ren Martin Luther King Graham De Texelse baptistengemeente viert zondag 2 mei haar vijfen twintigjarig bestaan. Harm Gort (69) van de Bernhardlaan stond in 1979 aan de wieg van deze nieuwe gemeente. Hoe kwam het tot het stichten van een nieuwe kerk gemeenschap op Texel? Gort: 'Ik was al baptist toen ik vanuit Vroomshoop op Texel kwam. Oor spronkelijk kom ik uit de hervormde kerk. In mijn diensttijd deed ik met mijn legeronderdeel in Stadskanaal mee aan een demonstratie om beroepsmilitairen te kweken. Daar ontmoette ik een meisje, pas ge doopt door onderdompeling en vers in het geloof. Zij nam me enthousiast mee naar een dienst en ik, gewend als ik was aan bestendige diensten waarin alles zijn vaste plaats had, vond het in het begin maar vreemd vrij. Alles kon maar. Dat was ook wel eng. Maar vooral écht. De begroeting bij aankomst in de kerk: hé hallo, jij weerterug. En: hoe gaat het met jóu? Piet, leuke vakantie gehadGerhe, je moeder al weer uit het ziekenhuis? En zo meer. Dat was ik met gewend. Het kwam heel warm op me over De ver kering raakte uit, ik trouwde later in de hervormde kerk en ons kerkbe zoek verwaterde. Jaren later, ik was marktkoopman en stond in Nijverdal op de markt, toen een koopman die ik met kende me ineens aansprak. Ga je wel eens naar de kerk, jong? Ik vond het een heel directe en brutale vraag, maar we raakten toch zo aan de praat dat ik besloot op zijn uitno diging in te gaan om die komende zondag met hem naar zijn kerk te gaan. Vooral om hem met teleur te stellen. Ik ging binnen en... was in één keer thuis. Wat in.Stadskanaal was gezaaid, werd hier geoogst Ik ben geen zoeker, ik ben er gewoon in gerold.' Kerkshoppen 'Ik kwam in 1974 op Texel terecht in de stacaravanverhuur. Was kerkelijk aan het shoppen, omdat er geen baptistengemeente was, maar we vonden in de kerkdiensten hier geen aansluiting. Ook de kinderen vonden het maar saai. We sloten ons aan bij de baptistengemeente in Den Helder en gingen zo eens in de maand daar heen Op een dag werd ik door de voorganger gebeld. Hij had een vraag gekregen van een zustergroepje (vrouwen van eenzelfde geloofs- signatuur, red.) uit Den Burg, gelovige christenen die huissamenkomsten Gerardus J. Sipkema (47) en zijn vrouw Rhodwina Sipkema-van Milaan (51) werden in januari 1998 in de Baptistengemeente Texel ingezegend als predikant en pas toraal medewerkster. Gerard Sip kema bediende voor hij op Texel kwam achtereenvolgens het ambt in de Vrije Baptistengemeente te Hoogeveen en in de Evangelische Gemeente Helmond. Hij groeide op in de Nederlands Hervormde kerk en kwam op zijn achttiende tot per soonlijk geloof in de baptisteng emeente van Lemmer. Rhodwina Sipkema, die op haar drieën twintigste met haar ouders naar Spanje emigreerde en een conser vatoriumopleiding piano met suc ces voltooide, is van remon strantse huize. In Spanje kwam zij in aanraking met het baptisme, waarna zij theologie ging studeren en diverse malen op een Spaanse preekstoel stond, iets wat ze nu niet meer zou ambiëren. Baptisten, Pinkstergemeenten en Evangeliegemeenten worden dikwijls op éen hoop gegooid. 'Wij lijken ook heel erg op elkaar,' beaamt Gerard Sipkema. 'In ons streven het enthou siasme van de vroeg-christelijke kerk, het door-de-geest-gedreven-zijn waar te maken, de doop door onder dompeling na een persoonlijke belij denis dat Jezus Christus onze Heer en Heiland is. Een verschil is het spre ken in tongen (dat is: het uiten van ongearticuleerde of schijnbaar bete kenisloze kreten; het is de taal van het gebed, waarin de dankbaarheid en aanbidding zó groot zijn, dat de be staande woordenschat onvoldoende is om zich uit te drukken. De Geest neemt de woorden over en overscha duwt de bidder met een helende kracht, red.). Dat gebeurt bij ons vrij wel niet. Wij zijn er ook met vóór, tenzij er iemand is die het kan uitleggen, anders heeft niemand er iets aan en verstoort het de orde. Ook het uit spreken van profetieën en het vallen in de Geest zijn gaven en uitingen van de Heilige Geest die in onze ogen bij Pinkster- en Evangeliegemeenten teveel worden benadrukt. Laat het in goede orde geschieden, zegt de apostel Paulus in 1 Corinthe 14.' Baptisten hameren op de letterlijk historische betrouwbaarheid van de Bijbel 'Wij doen geen water bij de wijn, zijn rotsvast en doen mets af van de letterlijke tekst. Daarin zijn wij ra dicaal, maar wel proberen wij de boodschap zo eigentijds en begrijpe lijk mogelijk voor buitenstaanders door te geven. Wij zijn een kerk voor de wereld. Zo lang je leeft, blijf je le ren. Wij zijn dan ook steeds op zoek naar de betekenis van bepaalde bijbelgedeelten: wat hebben ze ons vandaag te zeggen. Want zoals Paulus in de brief aan de Corinthiërs zegt: de letter doodt, maar de Geest maakt levend. Wij moeten elkaar niet met teksten om de oren slaan, maar elkaar opbouwen en liefhebben.' Geen synode De baptisten hebben geen synode (overkoepelend bestuur) boven zich en iedere gemeente is zelfstandig. Zo kunnen in de ene gemeente wel vrou wen toegelaten worden tot de amb ten van oudste, diaken en voorgan ger en in andere gemeenten, waaronder Den Burg, met. Ook het geven van bijbelstudie is aan de man nen voorbehouden. Leiding geven aan het jeugdwerk en andere gemeentetaken, zoals ziekenbezoek, De Texelse baptistengemeente viert komend weekend haar 25- jarig bestaan. De festiviteiten be ginnen zaterdag om 17.00 uur met een inloop met koffie en ge bak voor leden, oud-leden en vrienden van de gemeente, ge volgd door een koud en warm buffet. Het avondprogramma gaat om 19.30 uur van start. Daarin verzorgen onder anderen oud-voorgangers Johan Tensen en Jaap Visser korte toespraken. Daarnaast worden verhalen en foto's uit de oude doos gehaald en getoond. Zondag is er vanaf 10.00 uur een feestelijke dank en eredienst, waarin dominee G.J. Sipkema voorgaat en spreekt op de toekomst van de kerk. Na afloop is er koffie en een eenvoudige broodmaaltijd, leder een is welkom. Erik van der Spek (46), geboren in Arnhem, woont sinds 1978 op Texel. Hij is getrouwd met de Texelse Mieke Druif en va der van twee zonen. Van be roep boswachter bij Staats bosbeheer. Hij zit voor de tweede periode als ouderling/ scriba (secretaris, red.) in de kerkenraad van de Wadden gemeente te Oosterend en is tevens lid van het SIGMA-team van het Rode Kruis. Met welk geloof ben je opgegroeid? 'Ik ben van huis uit gereformeerd, maar meer in formele zin. Wij waren thuis meer protestant, je zou zelfs kunnen zeggen oecumenisch. Zeker mijn vader uitte dat meer. Kijk, je kunt maar lid zijn van één kerk en toeval lig was dat bij ons de gereformeerde. Ik beschouw de gereformeerde kerk als een onderdeel van een algemeen christelijke kerk en niet zozeer als een hokje Toen wij in De Cocksdorp woonden, gingen wij daar naar de hervormde kerk en toen we later in De Koog woonden, werden wij gastlid van de hervormde gemeente daar. Het is mijn overtuiging dat je in de omgeving waar je woont moet deel nemen aan de kerkgemeenschap. Vooral als je ziet hoeveel moeite het kost om er met een klein groepje de kerk draaiende te houden. Ik zie het met zo eng. Het zijn vaak meer cultuurverschillen dan geloofs verschillen die mensen uit elkaar hou den.' Ben je nu nog gelovig? 'Ja. Het is voor mij nooit een punt geweest. God is zoiets groots, naar mijn idee. Zodat je er maar een stukje van begrijpt of verkeerd begrijpt. Daarom is geloven iets om samen te doen Je eigen begrip aan dat van anderen toetsen. Zolang geloofsop vattingen van mensen met zover uit elkaar liggen dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat beiden maar een deel van het grote geheel door gronden. kunnen ze samen deel van éen geloofsgemeenschap uitmaken. Onoverbrugbare verschillen in opvat ting tussen kerkmensen komen naar mijn idee het sterkst naar voren bij mensen die met durven twijfelen en zich afzetten tegen mensen die wél vragen hebben, ledereen heeft zo zijn momenten van twijfel. Veroorzaakt door jezelf of door de dingen om je heen. Voor mij is intermenselijk con tact, zaken die binnen de geloofsge meenschap spelen, heel belangrijk. Soms gebeuren er dingen waarvan je denkt: hoe is dat in godsnaam moge lijk' Maar als je dan weer even afstand kunt nemen, realiseer je je dat ook kerkmensen gewone mensen zijn die fouten maken en soms oogkleppen voor hebben. Het is en blijft mensen werk.' Ben je nu nog lid van een kerk en kom je er wel eens? 'Ja, en ik kom er de meeste zonda- Erik van der Spek: 'Het zijn vaak meer cultuurverschillen dan geloofsverschillen die mensen uit elkaar houden. (Foto Coma Timmor) gen en ook regelmatig door de week. Want wat noem je kerk. Onder kerk versta ik met alleen het gebouw, maar ook de leden. Daarmee samenkomen of vergaderen is óók in de kerk ko men. Mijn werk als scriba/ouderling is mooi werk, maar soms zijn er zware dingen, waarvan je denkt: pot verdorie, dat we dat op ons bordje krijgen... Hoe gaan we hier mee om?' Waarom blijf je in de kerk? 'Omdat ik mij er ondanks en dankzij alles thuis voel. Ondanks, omdat er soms door kerkmensen heel verve lende dingen worden gedaan. En dankzij, omdat soms letterlijk door diezelfde mensen zoveel goeds ge beurt. Je ziet ze in moeilijke tijden om elkaar heen staan en elkaar steunen. Je ziet ze méér doen dan ze verplicht zijn. Ondanks de fouten, die we als leiding geven aan de zanggroep en organiseren van gemeenteactiviteiten zijn wel taken waar vrouwen hun stempel op kunnen drukken. Een taakverdeling die Rhodwina wel ter discussie zou willen stellen. Gerard: 'Wij denken er ernstig over na hoe wij vrouwen die plaats in de gemeente kunnen geven die God voor ze heeft bedoeld.' Rhodwina: 'Er is verschil tussen man en vrouw, op grond waar van zij een plaats hebben. Maar dat mag met zijn omdat ze vrouw is Als een vrouw op een bepaald punt meer kennis heeft, moet zij daar ook de ruimte voor kunnen krijgen.' Gerard geeft toe dat hij door de gesprekken hierover met Rhodwina, 'die veel meer leest dan ik', wel degelijk wordt beïnvloed Doop Een heikel punt voor gelovigen die vanuit een andere kerk komen en zich willen aansluiten bij een baptisten gemeente is de doop Velen die al als baby in hun eigen kerkgemeenschap zijn gedoopt, beschouwen deze over- doop als een verraad aan de intentie waarmee hun ouders hen ten doop hielden en als een onnodige, zelfs ongewenste handeling. Zij blijven gastlid of vaste vriendeen door de vorige dominee op Texel, Jaap Visser, ingevoerde constructie. Gastleden mogen overal aan meedoen, maar hebben geen stemrecht en kunnen binnen de gemeente geen leidingge vende of onderwijzende taak hebben. Waarom die verplichte doop om lid te kunnen worden? Sipkema: 'Wij zien de doop door onderdompeling niet als een overdoop maar als een stap van gehoorzaamheid. Je kunt deze stap alleen zetten als hij samengaat met een persoonlijk belijden van Je zus Christus als je Heer. Dat kan een baby nog niet en daarom is in onze visie de kinderdoop geen echte doop. Met je persoonlijk verlangde doop geef je aan een nieuw leven te willen beginnen bij de wereldwijde gemeente van Jezus Christus. In na volging van wat er staat in Matthéus 28 vers 19: Gaat dan heen, maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen. Hier staat dus dat je Hem eerst moet leren kennen, eerst zijn volge ling zijn en dan gedoopt worden. Wij vinden dit heel belangrijk en willen niet van die regel afwijken.' Twijfel Oppervlakkig gezien lijkt het er bij baptisten en aanverwante geloofs richtingen geen ruimte voor twijfel en verdriet. Wat je ziet en hoort zijn bijna altijd glimlachende gezichten en opwekkingsliederen. Iemand die zwaar in de moeilijkheden zit, moet zich dan toch heel verlaten voelen in zo'n gezelschap. 'Dat is inderdaad een punt dat de aandacht verdient en waar we meer aan moeten dpnken. .Maaral dat alles b(i|dscnap is, als mensen ergens mee zitten en dit ook aange ven, wordt er voor ze gebeden en is er aandacht en medeleven. Hetzij in een centraal gebed met de gemeente of stil met handoplegging door de oudsten. Maar bij alles willen wij kerk zijn naar zoals de apostel Paulus de gemeente van Philippi oproept: Ver blijdt u in de Here te allen tijdei Na tuurlijk moet dit geen opgelegde vreugde zijn met een gebeitelde glim lach. Ik heb het daar wel eens over in de gemeente.' Wat vindt hij van de wel eens geuite klacht dat de evangelieverkondiging in de baptistengemeente 'zo simpel' is? 'Ook dit is een punt. Het is nog steeds zo dat een ieder die de gave van het woord heeft, zonder theolo gische scholing predikant kan wor den in onze gemeenten. Daaruit vloeit voort dat de prediker meestal niet kan putten uit vertalingen uit grond- De naam Eben Haezer kor; het bijbelboek 1 Samuél, wa L hoofdstuk 7 een verhaal w I verteld over een oorlog tussa I Israëlieten en hun aartsvijan F de Filistijnen. De Israëlieten pen de hulp in van de pro I Samuël om door brandoffer tot God te smeken hulp bij de strijd. Toen de\^ hierop beslissend werd ve gen, richtte Samuël een steen op en noemde hem[ Haezer: tot hiertoe heeft or, Here geholpen.' teksten, uit het Grieks en Heb en uit allerlei andere theolo I bronnen, die een verrijking preek kunnen geven. M; wordt aan gewerkt. Sinds J3aTW9$t,euaan de Evani Theologische Hogeschool ij endaal ook baptistica gedi ook is de school van Ml HBO-mveau gegaan.' Samenwi De baptistengemeente staa?| voor samenwerking met ai kale kerkgenootschappen, daarin met erg actief. Sipkeméi om gezondheidsredenen aandeel te hebben in het Theologen Convent, maar wel! de notulen te lezen, die hen Jaap Vlasblom worden toeges Voorbeeld van samenwerking jeugdwerk Rock Solid en Friends, wekelijks in d'Ouwe 'Wij doen met mee aan de zondagen, aan oecumenische1 gen en een gezamenlijke oudq viering, omdat we ook Lees verder pag kerk maken, het blijft nu eenmaal mensenwerk, zie ik zoveel goede din gen die er in de omgeving worden gedaan. Ik blijf dat bijzonder vinden en heel erg de moeite waard om me voor in te zetten.' Geloven buiten de kerk, is dat mo gelijk? 'Zeg nooit nooit. Maar voor mijzelf beschouw ik het niet als mogelijk. Het deel uitmaken van een gemeenschap is ook een onderdeel van het geloof. Je hebt een verhaal met elkaar. Door samen bezig te zijn, worden dingen soms anders belicht. Je hebt altijd een redelijke kans dat anderen uit hetzelfde bijbelgedeelte weer andere facetten opdiepen dan jij. Dat kan heel verfrissend zijn. Geloven is voor mij gemeenschap zijn en dat kan met in je eentje.' Bid je wel eens? 'Bidden en bidden is twee. Je hebt het gebed voor het eten, voor het sla pen gaan, de gezamenlijke gebeden en het stille gebed in de kerk. Het zijn deels rituelen. Bidden doe ie niet al leen met de handen gevouwen en de ogen dicht in een hoekje. Het is een gesprek met God, waarin je er even bij stilstaat dat met alles vanzelfspre kend is. Het is zorgen van jezelf en voor anderen delen en je vragen voor leggen. En dan bedoel ik niet vragen om een goede baan of een beter sa laris, maar vragen om bijstand voor anderen in nood. Steun vragen om anderen tot steun te kunnen zijn. Het is een stukje verwerking, dingen een plek geven. En dat kan net zo goed tijdens een wandeling op de Hors of zittend in je tuin terwijl je kijkt naar een plantje. En soms denk ik dat het een aanraking is Mensen die elkaar stiekemweg in het voorbijgaan even door een hand op een arm bemoedi gen. Het was met de bedoeling dat je het zag, maar je zag het. En dan denk ik: zie je wel, het is er tóch.' Wat vind je van de normen en waarden van de kerk? 'Moeilijke vraag. Wat zijn de normen en de waarden? De Tien Geboden zijn de basis van gedragsregels van hoe je met elkaar en met God om gaat. Compacter dan die kan het haast met. Als kerkgemeenschap heb je ook spelregels nodig, daar ontkom je met aan als je als groep wilt func tioneren. Het moet wel zo zijn dat de regels als positief worden en/aren. De regels moeten zo zijn dat ze het sa menleven gemakkelijker maken. Din gen die in het verleden bepaald zijn, mag je best eens onder de loep ne men om te kijken of ze nu nog zinvol zijn. Gelukkig is er tegenwoordig in de kerken meer ruimte voor eigen keu zes.' Moet de kerk als instituut blijven bestaan? Aarzelend: 'Ja. In die zin, als mensen iets gezamenlijk willen doen, is er toch een vorm van organisatie, een instituut, nodig. Het moet wel zo zijn dat het instituut een hulpmiddel is om de gemeenschap te laten draaien en niet omgekeerd.' Draagt het geloof bij aan het leven van alledag? 'Voor mezelf sowieso. Ook de wereld om ons heen wordt wel degelijk beïn vloed door het geloof. Al zijn er in het verleden in naam van ook het chris telijk geloof dingen gruwelijk misge gaan. Ook vandaag nog gaan er din gen mis, denk aan Noord-lerland. het blijft mensenwerk. Maar er is geluk kig ook nog een andere kant. Denk aan de Stichting Kerk en Mimr mensen die aan de grond gd zijn financieel opvangt, denk acties richting ontwikkelingsla en Oost-Europa. Onvoorwaart hulp, zonder zendingsdwang statistieken blijkt ook dat mensen beduidend meeraano doelen geven dan anderen. Vart geloof wordt je weldoen geletf mensen die het minder hebbe Geloof je in iets na de dood! 'Ik heb daar niet zo'n concreet over. Er is denk ik wel iets, no? maar hemel. Hoe die eruit zie niemand vertellen, maar het gemakkelijker als je er een over bijvoorbeeld een bruilof- bij schildert Stel nou dat ik daz en dat ik dan nog weet hoe ikh hier voorstelde, misschien dat zeg. verrek, dat had ik zo nt wacht De hel? Die is met dï met die driepuntige stok en rentjes op zijn kop net zo min' lijk. Uit bijbelverhalen weten dat God goed boos kan zijnd is Hij lang met misselijk. Def lijkt me met onwaarschijnlijk misschien is de hel wel dat he^ dood dan gewoon af is en ff hemel voor je volgt. Al denk ik bij God heel lang de kans kn! iets goed te maken. En misset)' de verhalen hierover ontstaan1 een situatie waar mensen vi moment iets mee konden. Net' geloof in een platte wereld. toen logisch en te bevatten.^ zouden ontstaan, zou het1 waarschijnlijk heel anders worden Dezelfde boodschap in woorden en begrippen vand reld van nu.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 8