Nieuwe TX19 Krijnen een 'beauty van een kotter' Voldoend lef om grote jure kotter te bestellen' Elisabeth Christina al de 14e TX19 1200 dekbedden voor Roemenië. TEXELSE COURANT Kaartverkoop voor Broadway loopt uitstekend Texels Belang febsite Texelse Courant vernieuwd en uitgebreid I leuwe 'fVlolor Kruiser vo»!-- ie® ',n br' ENSDAG 19 MEI 2004 r halen de gebroeders Jaap en Fup Krijnen het lef vandaan om in voor de visserij onzekere tijd vol economische teruggang, hoge idstofprijzen en een instabiel quotumbeleid een grote dure kotter open. Een vraag die velen zaterdag, bij de officiële overdracht van ypermoderne Elisabeth Christina, op de lippen brandde. Fup Krijnen het antwoord: 'We hebben met de vorige TX19 veertien jaar geva- Het was een best schip, maar als je er te lang mee doorvaart, dan je te veel reparaties. Dat kost veel geld, waardoor je uiteindelijk rder uit bent dan bij nieuwbouw. Verder beurden we een redelijk de prijs voor de oude TX19.' ;n roerige tijd, waarin de markt •tweedehands kotters met floris- is, toonden de gebroeders en niet alleen vertrouwen in de omst, maar ook initiatief. Fup. hebben de werven die nog over ■in Nederland benaderd en ge- j dat degene die een koper kon en voor ons schip in aanmerking m voor nieuwbouw.' Het was is Hoekman van Hoekman ibuilding in Urk die in rederij Henk de bouw van het casco kwamen we uit in Polen, want dat is in Nederland met meer te doen. Het prijsverschil is, vooral door het arbeidsloon, veel te groot. Het heeft ons honderd duizenden euro's gescheeld. Wlodek, een Pool die bij Herman Jansen werkt, heeft samen met Klaas Hoek man uitstekend toezicht op de bouw gehouden. Het is uiteindelijk een mooi strak casco geworden en zeker zo goed van kwaliteit als dat het in ding aan de Visserijschool volgt 'Zij vormen de vijfde generatie Krijnen die aan boord zijn We zitten al heel lang in de visserij en hopen er nog heel lang mee door te gaan. Het is een goed vak, maar wel een dat niet meer te vergelijken is met vroeger. Er komt veel op je af, maar het vissen en de bezieling veranderen niet. We hebben een hele goede bemanning, wat jonge kerels en wat oudere. Ik kan wel zeggen één van de betere be manningen van Texel. We varen met negen mensen, van hen zijn er elke week drie thuis.' Jaap Krijnen: 'Er is best geld te verdienen in de visserij, maar je zult er wel met een goed schip en een goede bemanning te genaan moeten.' Bemanningslid Rem Zandee, die al dertig jaar voor de fa milie Krijnen vaart, noemt het lovens waardig dat terwijl op menig kotter de bemanning een aandeel in de isemaker in Katwijk een nieuwe Inaar vond voor de '19', die na ingrijpende opknapbeurt voor- i als de KW45 Anna Hendrika zal in. Geen afgedankt schip, want ïieuwe eigenaars zijn er 'super eden' over. Polen deze koop beklonken was, na- Krijnen en Hoekman teken- >au Herman Jansen in de arm om nieuwe kotter voor de Texelse ers te tekenen. Fup Krijnen: 'Voor Nederland zou zijn gebouwd. Wat binnen in het schip zit, is in Nederland gebouwd. Maar er zal een tijd komen dat het hele schip in Polen wordt ge bouwd', doelt Krijnen op de ontwik kelingen in de scheepsbouwsector. Opvolgers Wat meegespeeld heeft bij de aan koop, is dat er opvolgers zijn in het familiebedrijf. Het betreft de 32-jarige Dirk Frido (zoon van Fup), die al op de '19' vaart, en de 20-jarig Jacob (zoon van Jaap), die nog een oplei- besomming heeft van 42 procent, de medewerkers van Krijnen naar huis gaan met 45 procent. 'En ook als er eens een week onderhoud of wat anders moet worden gedaan: altijd weekgeld. Het zijn echt gouden ke rels.' 'Ze hadden een goeie kotter en wil den een goeie kotter terug, maar dan met het uiterlijk van 2004', prees Klaas Hoekman de werkwijze van de gebroeders. 'We hebben er met z'n allen een echt Hollands product van gemaakt, dat voor driehonderd pro- TX19 Elisabeth Christina, vrijdag bij het binnenvaren van de haven cent aan de verwachting van Krijnen voldoet.Complimenten ook van Ben Daalder, voorzitter van de DETV en de visseri|federatie. 'Als deze TX19 net zo goed is als alle andere TX19's, dan komt het met jullie best in orde.' Stiller Een groot voordeel van het nieuwe schip is volgens invaller-machinist Albert van der Schans dat dit 'een stuk stiller' is. 'Alles is nieuw en mak kelijk schoon te maken. Ook onder de bak, waar we de vis verwerken. De metalen spanten in het schip zijn na melijk weggewerkt met polyester, dat heel makkelijk is schoon te houden.' De visverwerking is ingericht om alle soorten platvis te kunnen verwerken, zoals tong, schol, schar en tarbot. Om de ruggen van de mannen bij zwaar weer te ontlasten, kunnen ze aan de visverwerkingslijn een beugel bevestigen, waaraan ze steun heb ben. 'Daardoor kunnen onze ruggen een stuk langer mee', vertelt opva rende Willem Dogger. De vissers staan in een volledig dichte ruimte. Iedere schipper heeft zijn eigen ideeen, die in deze kotter zijn ver werkt. 'Werkgemak is heel belangrijk, daarom zij we blij dat er bij de bouw rekening is gehouden met de wensen van de bemanning.' Ook aan de vei ligheid van de bemanningsleden is veel aandacht besteed. Alles dubbel Modern en vernuftig is ook het ge bruik van camera's Zo kan de schip per bij het binnenhalen van de netten op de monitor in de stuurhut zien wanneer de bemanning het heeft aangepikt, zodat hij de lier in bewe ging kan zetten. Vroeger deed de bemanning dat zelf, maar dat gaf ri sico op ongelukken. Een verbetering is ook het systeem waarmee door middel van een druk op de toets vis- banden, pompen, licht en andere zaken aan en uit kan worden gezet. Een belangrijk hulpmiddel is ook de sonar aan boord, waarmee de schip per kan zien of er wrakken of andere obstakels in de buurt zijn, zodat de koers eventueel iets kan worden ver legd. Werkten de systemen op de vorige kotter nog hydraulisch, op het nieuwe schip gebeurt dat elektro nisch. In de stuurhut hebben schip per Jaap Krijnen en Bertus Bos de beschikking over de modernste ap paratuur, zoals elektronische zeek aarten, radar, communicatie- en an dere apparatuur. De radar is zo geavanceerd dat bij mist een echo van een ander schip kan worden overgezet op de computer waarop de schipper het eigen schip ziet. Om bij storing te kunnen doorvaren, is alle apparatuur dubbel uitgevoerd. Een zogeheten marble-systeem zorgt er voor dat de schipper in de stuurhut zicht heeft op bijvoorbeeld de machi nekamer, maar ook direct op de hoogte is van de vangstgegevens, wat van belang is bij het bepalen van de visstek. Vanuit de brug kan de schipper allerlei benodigde handelin gen uitvoeren met een druk op het De bemanning van de TX19. In willekeurige volgorde: schipper en mede-eigenaar Jaap Krijnen, schipper Bertus Bos, machinist Jaap Witte, invaller-machinist Albert van der Schans, Willem Dogger, Rein Zandee, Marcel Barends, Rimmert Bos, Dirk Frido Krijnen en Fup Krijnen. tiptoetsscherm. 'Dag en nacht ver- schil met de vorige kotter', vertelt Bos. Motoren Het schip wordt aangedreven door een 2000 PK Wartsila dieselmotor en heeft twee Volvo Pentha motoren voor stroomvoorziening en de aan drijving van de winch. De kotter heeft een topsnelheid van 14 mijl, ongeveer een mijl sneller dan de voorganger Voordeel van het nieuw schip is dat de schroef en de tunnel zodanig ge maakt zijn dat het rendement dat uit de brandstof kan worden gehaald aanzienlijk hoger is dan bij de voor ganger. Voor de momenten dat de bemanningsleden zich even kunnen ontspannen, is het schip uitgerust met een televisie met satelliet ontvangst, een video en DVD-recor- der Aan boord verder een wasma chine, magnetronoven en andere moderne gemakken. De keus om in de toekomst met een Het wisselen van de vlag. Terwijl die van scheepsbouwer Hoekman net is gestreken, hijst Fup Krijnen de vlag van de Texelse rederij. kleiner schip te gaan varen, is volgens Jaap Krijnen niet echt overwogen. 'Het is misschien wel makkelijk om met een kleine kotter te varen, maar dat werkt toch heel anders. Boven dien zijn we niet zo bekend binnen de twaalf mijl. Wij vissen meer onder Engeland.' Tekst en foto's Gerard Timmerman De Elisabeth Christina, vernoemd naar de echtgenotes van de ge broeders Krijnen, is al de veertiende TX19. Het was Dirk Krijnen, bijge naamd 'Kunssie', die op zijn 23ste in 1884 een botter of blazer van zijn schoonvader Simon Kuiper over nam. Toen zijn zoon Fulps, de groot vader van Fup en Jaap, 11 jaar was, haalde Dirk Krijnen hem van school om mee te gaan vissen. 'Door hard werken en zuinig te leven, bleef men varen en regelmatig vernieuwen', verhaalde Fup Krijnen in zijn toe spraak. 'Thuis was moeder, die goed op de centjes paste, zodat op z'n tijd de bakens werden verzet.' Dirk Krijnen was een vooruitstre vend visserman. 'Opa viste voor ei gen rekening garnalen voor Parijs, die werden verpakt in biezen mand jes en per trein vervoerd voor de zondagmarkt.' In 1929 werd de eer ste stalen botter in gebruik geno men, met een 80 PK Kromhout mo tor. Op dat moment was Dirk Krijnen, de vader van de gebroeders, een jonge kerel. Er werd op haring gevist in de Zuiderzee, garnalen ving men in de Waddenzee en 'buiten'. 'Dit hebben ze een jaar gedaan. Toen zijn ze naar de Noordzee gegaan en heb ben dat volgehouden op een tonge tje en een scholletje In 1936 kocht de familie Krijnen de eerste Noordzeekotter (de Dirk met een 150 PK Brons-motor), die vier jaar later door de Duitsers in beslag werd genomen. Einde visserij dus. Werken in loondienst beviel met en zo kocht Krijnen een oude botter om in de zomer makreel 'te zeilen'. De kotter, die was verbouwd tot mijnenveger, kwam in 1945 weer terug. In 1953 werd een nieuwe kot ter aangekocht en twee jaar later monsterde Fup Krijnen aan. Daarna ging het hard. In 1958 verscheen er alweer een nieuwe kotter. Jaap Krijnen monsterde in 1962 aan en in 1967 kwam er weer een nieuwe TX19. Met de Dirk sr. (TX20) schaf ten de Krijnens zich in 1971 een tweede schip aan. De nieuwe TX19 voer in 1973 de haven binnen, een schip van 1400 PK en 34 meter lang. 'Dit was een mooie tijd. Met zijn tweeën doorkruisten we de Noordzee en vingen veel vis.' Het leidde er toe dat in 1975 de oude TX20 werd ingeruild voor een nieuwe. In dat jaar begonnen ook de proble men met de quotering. 'Dit waren roerige tijden, zo roerig dat we in 1982 en 1983 twee nieuwe kotters bestelden.' Tot 1990 voeren de Krijnens met twee schepen. 'Toen konden we twee dingen doen: visquotum erbij kopen of twee schepen verkopen en er eentje voor terugkopen, met twee quotums op één schip.' Het werd de laatste op tie, om veertien jaar later wederom te investeren in een nieuw schip. De belangstelling voor het huis kamerfestival Broadway in Den Hoorn is groot. Initiatiefnemer Cor van Heerwaarden en zijn mede werkers melden dat alle voorstel lingen van vrijdag 28 en zaterdag 29 mei al zijn uitverkocht. Voor de laatste avond, zondag 30 mei, zijn nog enkele honderden van de in totaal drieduizend kaarten ver krijgbaar. Dat betekent overigens met dat alle bekende cabaretiers al zijn uitver kocht of dat de nog beschikbare kaarten alleen van onbekend talent zijn. Een kaart geeft toegang tot vier uiteenlopende voorstellingen (die om 19.30, 20.30, 21.30 en 22.30 uur be ginnen en 25 tot 30 minuten duren) en daaronder is er altijd tenminste één van iemand van naam. Onder de bekendere cabaretiers bij wie nog ruimte is, zijn onder anderen Richard Groenendijk. Johan Hoogenboom, Leon van de Zande en Hakim. Een aparte vermelding verdient Rob van de Meeberg, die vorige week de John Kraaijkamp Musical Award kreeg uitgereikt in de categorie 'beste mannelijke hoofdrol in een kleine musicalproductie'. Hij kreeg de prijs voor zijn rol in 'In de schaduw van Brei'. Hij is acteur, zanger, regisseur, vertaler en schrijver, werkte met Ernst Daniël Smid, Joke de Kruijf, Vera Mann, Danny de Munck, Lucie de Lange, Frits Lambrechts. Carry Tefsen, Martin van Dijk, Cyu Coleman en vele anderen en werd bekend door zijn vertolking van Wim Kan in 'Ken Kan', Johnny Jordaan in 'Oh, Johnny' en Simon Carmiggelt in 'Een stukkie'. In Den Hoorn treedt hij op met accordeonist Eddy van Damme en pianist Henk Alkema. Het trio brengt liederen van Jacques Brei en eigen werk ten gehore. Opvallend is dat nog flink wat kaar ten voorradig zijn voor de kindervoor stelling die de van Sesamstraat be kende Hakim zaterdag 29 mei vanaf 15 .30 uur verzorgt. Dat geldt ook voor het popconcert van de groep Herrie' (rond Johan Hoogenboom) op zon dag 30 mei (eveneens vanaf 15.30 uur). Van Heerwaarden: 'We hadden een stormloop verwacht, maar die kwam niet, waarschijnlijk omdat de voorverkoop op Moederdag begon. Nu lijken veel mensen te denken dat de voorstellingen al uitverkocht zijn.' Kaarten zijn dagelijks tussen 12.00 en 17.00 uur te koop in theater Klif 12. Een kaart voor vier voorstellingen op zondagavond kost €17,50. De entree voor de kindervoorstellingen be draagt €5.-. Telefonisch reserveren is niet mogelijk In het kader van de dorpentocht houdt Texels Belang maandag 24 mei zitting in dorpshuis De Hof in De Koog. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. Wie een tijd wil afspreken, kan dit doen met Piet Standaart, tel. 314761. Chauffeur Alex van Put van transport bedrijf A. Bakker Azn. uit Oudeschild is deze week vertrokken met een vrachtauto met Texelse hulpgoede ren, die bestemd zijn voor Roemenië. De goederen, variërend van kleding, rollators en zelfs een elektrische rol stoel, zijn belangeloos beschikbaar gesteld door Texelse bedrijven, in stanties en particulieren. Het meren deel van de vrachtwagen is gevuld met producten van de Texelse Wol Onderneming (TWO). Het betreft on der meer 1200 dekbedden 'Het be drijf bestaat dit jaar twintig jaar. Om dat te vieren, vonden we het leuk iets voor anderen te betekenen Het ini tiatief van de stichting die hulp ver leent aan Oost-Europa vonden we zo prachtig, dat we daar graag een steentje aan bijdragen', vertelt direc teur Fred Winkel van TWO. Nadat uit alle hoeken van het bedrijf dekbed den en andere schapenwolproducten vandaan waren gehaald, werden ze vrijdag op de vrachtwagen van Bak ker geladen, die het transport naar Roemenië belangeloos verzorgt. Ria van der Vis van de stichting die de hulp verzorgt aan Roemenië en Fred Winkel van de Texelse Wol Onderneming geven de dozen met dekbedden aan. (foto Genn1 rt/nmerman) ng Agenda van de Texelse Cou- t, de meest complete agenda ïr het eiland, is sinds kort ook te dplegen op het internet. Grote 26s irdeel van de digitale agenda is ver vooruit kan worden geke- wat er te doen is op Texel. Het 271 én van de toevoegingen aan de npleet vernieuwde website van Ml TC, die is te raadplegen via 24iJw.texelsecourant.nl. 25 vernieuwde website, waarop ook 25fl >'s worden gepubliceerd en tfop de servicerubriek 'Om te ont- 'den' is te raadplegen, is het werk websitebouwer Arjen Brouwer uit Hoorn, die ook de oude website 9$* wierp. Hij volgt momenteel een on' 0-opleiding informatica in Utrecht om in zijn onderhoud te voorzien 'ft hij een internetbedrijf opgericht, wordt daarbij geassisteerd door >in Ootes uit Haarlem, die tech- :h directeur is van internetbedrijf Net Effect en al zeven jaar gastdocent informatica is op OSG De Hogeberg In die hoedanigheid begeleidt hij Brouwer al vanaf z'n twaalfde jaar. 'Met een aantal getalenteerde jon gens zijn we destijds begonnen met het opbouwen van een systeem zo als bij de Texelse Courant in gebruik is. De meeste van hen zijn nu van de middelbare school af en hebben een bedrijfje opgericht. Daarbij begeleid ik ze in het traject om de theoretische kennis die ze hebben opgedaan in de praktijk te brengen. Hij heeft er een ontzettend leuke website van ge maakt, maar ook eentje die erg gebruiksvriendelijk is. Zo'n redactie als jullie heeft z'n handen vol aan het dagelijkse eilandmeuws en het twee keer per week vullen van de krant. Het bijhouden van de website mag niet teveel tijd kosten. Maar het nieuws wisselt regelmatig, daarin onderscheidt de website zich van een statische bedrijfsfolder. Erg grappig vind ik de poll. Het gaat echt over vraagstukken die de eilanders bezig houden. Dat kun je merken aan de vele reacties. Heel anders dan bij grote kranten, waar het echt ver-van mijn-bed onderwerpen zijn.' Conform de verschijning van de Texelse Courant wordt het nieuws op de website minimaal twee keer per week ververst en - afhankelijk van de beschikbare tijd en de nieuwswaarde - mogelijk vaker. Grote voordeel van de digitale agenda is dat bijvoorbeeld bij de planning van evenementen kan worden gekeken of er in een bepaald weekend al iets anders wordt gehou den. De redactie verzoekt organisa ties evenementen daarom tijdig door te geven. Verder is het aantal berich ten op de site uitgebreid, kan er op worden gereageerd, is er ook een speciale agenda voor excursies en kan de bezorgerslijst continu worden geraadpleegd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 11