Vutocrossers stuiven en stoffen over snelle baan
Het is een virus dat je
toch te pakken krijgt'
MAB tevreden over
gebruik transponders
TEXELSE y couRANT
Strandloper Ploeger
wint strandduincross
iri k Pool tweede
ago EK in Spanje
Derde van Texel'94
houdt Schapen Cup
EEN BETER MILIEU
BEGINT BIJ JEZELF
lein Wooithuis
Wem Wool thuis en Albert de Ridder vieren tijdens de afvalrace een 'voortijdige finish' In de sloot, terwijl Bas Blauw nog even
naar de echte finish.
DINSDAG 17 AUGUSTUS 2004
In totaal 28 stockcarrijders namen het tegen
elkaar op in de Formule 1.
mers. Liefst veertig jongeren van
twaalf tot en met zeventien jaar de
den mee aan de cross. Sommige
wagens waren uitgerust met ver
hoogde kuipstoelen en blokken op de
pedalen, zodat ook de jongste cou
reurs naar buiten konden kijken. Ook
hier veel onderlinge steun. Zo helpt
een groep jeugd de 13-jarige Rick
Plaatsman en zijn broer Danny om
zijn wagen op zijn plaats te krijgen als
het sturen vanwege een aanlopend
voorwiel niet meer gaat. Voor Rick
was het zondag de eerste cross. 'De
eerste en tweede voorronde gingen
goed, ook al ging ik een keer op mijn
kant', vertelt hij. 'Bij de derde manche
heb ik brokken gemaakt, maar ik ben
er volgend jaar weer bij.'
Piet de Woeste Witte, aanwezig met
lasapparatuur van Stolk Mechanisa
tie en Texdok, had pas vlak voor het
begin van de finales een beetje rust
in de tent. 'Ik heb het redelijk druk
gehad. Er was een hoop schade aan
stuurstangen, assen en er waren ook
veel losse bumpers. Dit jaar kwamen
ze ook opeens om ronde veilen vra
gen. Normaal gebeurde dat nooit en
nu vijf keer achter elkaar.' De Woeste
nam tijdens het lassen ook meteen
een stukje public relations voor de
metaalsector voor zijn rekening. 'Er
was hier vanmiddag een familie uit
Almere die wel wilde zien wat ik deed.
Ik heb hun zoontje van vijf een laskap
gegeven, zodat hij kon meekijken.
Dat vergeten ze hun hele leven niet
meer.'
Finales
De finales waren afwisselend met
twee niet onverwachte overwinnin
gen en een verrassende ontknoping
in de rodeo In die klasse lag Bert
Uitgeest tot in de laatste ronde ste
vig op kop, maar een misser in de
eennalaatste bocht kostte hem de
overwinning. Uitgeest wilde uitwijken
voor een achterblijver, maar dook in
de sloot, waarna hij niet meer verder
kon rijden Voor Robert (Bill) Grisnigt,
die langzaam maar zeker vanuit het
middenveld naar voren was geko
men, was dat het moment om
dankjewel te zeggen en met de over
winning aan de haal te gaan. 'Ik had
dit voor vandaag niet verwacht, want
bij de tweede manche ging het stuur
huis nog kapot', aldus Grisnigt. Niet
temin wist hij verder schadevrij te rij
den. 'Ik moest er alleen nog wat
benzine bijgooien.' De 17-jarige
Jimmy de Smidt was heer en mees
ter in de finale van de juniorenklasse.
Die finale werd al na een paar secon
den gestaakt, omdat Mark Rikken-
berg over de kop sloeg en Bernhard
de Ridder tegen hem aanreed. Door
dat er nog geen volle ronde was ge
reden, mochten beiden alsnog aan
sluiten. Een tweede herstart leidde tot
de diskwalificatie van Rikkenberg,
Barry Koning, Ben Boersen en Maikel
van der Gracht. 'We hadden ze vóór
de finale al gewaarschuwd dat ze niet
mochten rammen', aldus wedstrijd
leider Zuidewind. 'Tijdens de
manches hebben we er daar ook al
een paar voor gediskwalificeerd. In
de juniorenklasse is dat verboden.'
De Smidt, die al op poleposition was
Hardloper Herman Ploeger uit Den
Burg is goed in vorm. Dat blijkt uit zijn
tijd (40.26 minuut), die hij nodig had
om de 9.3 kilometer lange cross door
de duinen en het strand van De Koog
te volbrengen. Hij was een dikke mi
nuut sneller dan Richard Bijpost
Ploeger klaagde dat hij geen concur
rentie had De snelste loper over 5.3
km was Kor de Jong uit Woudenberg.
Hij deed er 23.07 over. Dertien |eugd-
atleten kwamen aan de start voor de
1200 meter. Chiljen Velvis uit Haren
wist duidelijk de snelste van het stel
in 5.07. Bij de meisjes won Ellen
Francois uit Kester (B) in 5.34. Snel
ste Texelse meisje was Selina Kuip uit
Een jeugdige toeschouwer was met (iets te
ingepakt tegen het lawaai en het stof.
gestart, behield na de tweede her
start zijn voorsprong en gaf die met
meer af. 'Het begin van de dag was
slecht met een achtste en vijfde
plaats. Daarna heb ik de voorbanden
gewisseld en toen ging het beter. In
de derde manche werd ik eerste en
nu dit.' Jasper Braam pakte de over
winning in de vier-cylinderklasse, die
met zestien coureurs het kleinste
deelnemersveld had. Dat hij eerder
de dag zijn arm had gekneusd
maakte voor Braam niet uit. 'Ik had
toch stuurbekrachtiging. Ik baalde
alleen van de herstart, want daardoor
konden anderen weer dichterbij ko
men.'
Martijn de Veij leek aanvankelijk zijn
titel in de stockcarraces te verlengen,
totdat hij voortijdig moest staken met
pech. De overwinning werd daarna in
de wacht gesleept door Pablo
Brandenburg. Sandor Mantje leek
lange tijd ook nog kans te maken op
de zege, maar werd eveneens een
paar ronden voor het eind uitgescha
keld. De finale werd opgeschnkt door
een te vroege herstart. Zuidewind
had de aandacht gevestigd op de
wagens die van links langzaam kwa
men aanrijden en daardoor even niet
in de gaten had dat een kraan nog
bezig was Cor Snoey van de baan te
takelen. De wedstnjdleider werd met
een van diverse kanten gecorrigeerd
door andere vrijwilligers, het publiek
begon te roepen en ook de coureurs
die vooraan lagen hadden in de ga
ten dat er iets met klopte en maan
den achterliggers tot kalm rijden
Brandenburg was blij met de over-
grote) oorbeschermers en zonnebril goed
winning. 'De eerste cross ging waar
deloos, maar dit was goed. Je bent
er het hele jaar mee bezig en je loopt
elkaar ook de hele tijd de kop gek te
maken.'
De organisatie was achteraf tevreden
over de race en met name de
transponders waarmee dit jaar voor
het eerst werd gewerkt. Alle wagens
waren uitgerust met kleine groene
kastjes en in de baan zat voor het
start- en fimshhok een lus in de weg
die registreerde wanneer de wagens
voorbij kwamen. Op die manier kon
op de computer meteen worden ge
zien in welke volgorde de wagens
lagen. 'Daar hebben we vooral bij de
herstarts gebruik van gemaakt', aldus
MAB-secretaris Mark-Jan de Graaf.
'We konden nu precies doorgegeven
wie waar moest staan.' De
transponder voorkwamen ook
onduidelijkheid over de vraag hoe
veel rondjes een coureur had gere
den. De MAB wil er volgend jaar op
nieuw mee werken. Bedoeling is dan
dat de coureurs zelf een transponder
meenemen. Dit jaar werkte de MAB
nog met gehuurde kastjes.
tekst en foto's Jeroen van Hattum
Uitslagen:
Formule 1: 1. Pablo Brandenburg. 2. Pleter
Dogger, 3 Piet Scholtanus.
Rodeo: 1 Robert Grisnigt. 2 Jeroen van der
Star. 3. Simon Koopmans
Vier-cylinder 1Jasper Braam. 2 Rob Slik. 3
Ben Rentenaar.
Junioren: 1 Jimmy de Smidt. 2. Dave Pastoor,
3 Ruud van Boven.
Vrijwilligers van het Rode Kruis waren voorzien van stofbrillen die bescherming boden tegen
het vele stof.
De Cocksdorp, zij veroverde de
derde plaats in 6.36. Woensdag is de
laatste strandloop bij Strandpaviljoen
De Krim bij paal 28. De inschrijving is
vanaf 19.00 uur, de start om 19.30
uur. Vrijdag is de laatste cross bij ZDH
in Den Hoorn met dezelfde start
tijden.
Uitslag:
1200 meter jongens: 1 Chiljen Vel
vis uit Haren, 5.07; 2. Ruwen
Gouwenberg uit Den Helder 5.15: 3
André Schwarz uit Straelen (D). 5.16
4. Laurens Francois uit Kester (B),
5.16; 5. Philip Schneickert uit
Straelen (D), 6.26; 6. Jurgen Ploeger
uit Den Burg, 6.36; 7. Sven Poelmann
uit Hilversum, 6.37; 8. Bob Goslinga
uit Den Burg, 6,52.
Meisjes: 1Ellen Francois uit Kester
(B), 5.34; 2 Esther Hager uit Bottrop
(D), 5.44; 3. Selina Kuip uit De
Cocksdorp, 6.36; 4 Lena Vetter uit
Keulen (D), 7.28; 5. Thirza Goslinga
uit Den Burg 9.25.
5.3 km: 1Kor de Jong uit Wouden
berg 23.07; 2. Hugo Wijnhoven uit
Hengelo 23.14; 3. Frank van Wens-
veen uit Borger 24.33,4. Cees Tim
mer uit Oosterend 25.49; 5. Ulf
Böhme 26.36; 6. Eric Poelmann uit
Hilversum 28.28, 7. Jasper Kelder uit
Haren 33.15
9.3 km: 1Herman Ploeger 40.26; 2.
Richard Bijpost 41.29; 3. Han Peter
Kelder uit Haren 46.41, 4, Ko Kwak
man uit Enschede 48 48, Pieter Jan
Kooger 50.02; 6. Marlijn de Groot uit
Amsterdam 50.21; 7. Geert van der
Steeg 50.49; 8. Walter Dhuijvetter uit
Amsterdam 51.19
'VI
i\j\j laranzeiler Dirk Pool is vo-
Ma ,eek als tweede geëindigd op
srij
od*
lfopees Kampioenschap dat
gehouden in noordwest
d< e- bij La Corurïa. Door het
'e weer waren de omstandig-
zwaar.
Va'
ittf
'd
!l|er Pool. drievoudig EK-win-
sd i0er met een Hobie FXOne. Er
itad teeild in een baai vlakbij Kaap
I ta die berucht is vanwege het
aantal schepen dat er in het
'n is vergaan. In de baai stond
;th'J deining. In totaal werden
<pc 'adstrijden gevaren. Maandag
een lange afstandsrace,
waarin de Texelaar als snelste ein
digde. Op de andere dagen werden
wedstrijden gevaren, 'Het woei er zo
hard dat de meeste Spanjaarden het
voor gezien hielden en alleen Dirk
Zwitser en ik de zee opgingen. Er
stond kracht vijf tot zes of meer. Het
was in feite stuivertje wisselen tussen
ons. Zwitser had het voordeel dat hij
105 kilogram weegt en ik 87, terwijl
hij ook nog een kop groter is. Als dat
buitenboord hangt, is de hefboom
een stuk groter Uiteindelijk won de
Katwijker met een klein punten-
voordeel.
Schapen Cup 2004 is de titel van het
voetbaltoernooi dat zaterdag wordt
gehouden op de velden van Texel'94.
De organisatie is in handen van het
derde elftal van de thuisclub, een
enthousiaste groep vrienden van wie
het merendeel aan de overkant
woont, maar die voor een partijtje
voetbal trouw naar Texel komt. De
aftrap om 13.00 uur belooft wat bij
zonders te worden, want hierbij is een
prominente plaats gereserveerd voor
een echt Texels schaap, van lams- en
rundvleesboerderij Hoogvliet. Het
toernooi waarop ook WGA uit Am
sterdam, Victoria Obdam en een
combinatie uit Alkmaar verschijnen,
krijgt een officieel besluit als een lid
van het Texelse college van b en w de
prijzen komt uitreiken. Het schaap, de
komst van de bestuurder zijn met de
enige bijzondere aspecten van dit
toernooi. Organisatoren Vincent
Huizinga en Martijn Hin maakten zelfs
een luxe informatiebrochure (pros
pectus) waarmee met succes spon
sors zijn geworven. 'Iedere zichzelf
respecterende profclub start het sei
zoen tegenwoordig met een toernooi,
waarom wij dan niet', verklaart
Huizinga het toernooi.
iril meenemen! Bezoekers van
itocross kunnen dat voor vol-
jaar alvast in de agenda no-
Ondanks het geregeld
lien van de baan vloog het
Ie toeschouwers zondag her-
lelijk in het gezicht. En het
ammer om met half dichtge-
en ogen naar de wedstrijden
jeten kijken, want er viel het
ie beleven voor de ongeveer
duizend bezoekers.
iten was de regen die de eerste
iross drie weken geleden nog
speelden. Onder ideale
■omstandigheden scheurden
honderdvijftig autocrossers er
igmiddag op los op de cross-
aan de Hoofdweg. Regen was
n velden of wegen te bekennen
twas ook met te warm. Bezoe-
zaljie het toch nog niet helemaal
uwden, werden gerustgesteld
speaker Marco van Sambeek.
ii j even gebeld met weerman Ed
of uijn en die had laten weten dat
oral rustig door moesten gaan
ik across.
eersomstandigheden zorgden
dat de 375 meter lange klei-
spijkerhard was, waardoor de
/a
iw
ou weddenschap begon als een
et jje. Bonne Klem Wooithuis
een paar kratten bier krijgen
lij in zijn blote kont in één van
sloten langs de baan zou
ngen. Speaker Marco van
ibeek had het nog niet omge-
jen of de aanbiedingen be-
W men binnen te stromen. Uit-
Di lelijk kon Klein Wooithuis, die
ns de solexrace op de
eneplaats ook al de broek
laten zakken, liefst 26 krat-
Ie bier, een barbecue en andere
In deren in de wacht slepen als
de sloot zou springen. Klein
Ithuis was aanvankelijk in
i velden of wegen te beken-
maar na-de finale van de
oklasse was hij er opeens,
eel aanbiedingen waren een
tatie wel waard en vol over-
rende de coureur over het
rsi isterrein richting de sloot. De
ik ging omlaag en onder luid
da|iich dook hij in de prut, terwijl
Sambeek hem uitriep tot
Voifkees van de week'. Na een
leripssende douche in het club
van de MAB stond Klein
ilthuis even later op tijd aan
10 tart om nog mee te kunnen
n aan de afvalrace. Hij ein-
daarbij opnieuw in de
Junioren Jimmy de Smidt, Dave Pastoor en Ruud van Boven vieren hun feestje.
coureurs snelle tijden konden neer
zetten. En er werd hard gereden in de
klassen rodeo, vier-cylinder, junioren
en Formule 1. Regelmatig ging dat
ten koste van het blikwerk of andere
stukken van de carrosserie, maar
geen coureur die daar om maalde.
Het was voor de meesten toch de
laatste race van het seizoen, dus een
tik meer of minder maakte niet veel
meer uit. Dat er de nodige schade
werd gereden was onder meer te
merken aan de afvalrace voor de ro
deo-klasse die na de finale van de
Formule 1 werd gehouden. Hooguit
een stuk of tien deelnemers meldden
zich uiteindelijk nog voor die allerlaat
ste wedstrijd.
De hoge snelheden vertaalden zich
met in ernstige ongelukken. Het aan
tal wagens dat over de kop ging was
klein en ook het aantal auto's dat
bleef steken in de sloot was kleiner
dan voorgaande jaren. Dat kwam
mede doordat de organiserende
Motor-, Auto- en Bromfietsclub Texel
(MAB) dit seizoen de sloten aan de
buitenkanten van het parcours had
vervangen door stalen platen. Tijdens
de eerste cross was dat ook al het
geval. Gevolg was dat de wedstrijden
in vlot tempo konden worden afge-
Vvérkt. 'We hoefden de race minder
vaak stil te laten leggen om eerst
weer een auto uit de sloot te halen',
aldus wedstrijdleider Klaas-Pieter
Zuidewind. In de pits leidde dat bij
sommigen tot het gemopper dat ze
minder tijd hadden om schade aan
de wagens op tijd gerepareerd te
hebben.
Voor een aantal coureurs waren de
stalen platen een aanslag op hun
wagen als ze in volle vaart tegen de
wand van het parcours klapten. Arjen
Koorn (Formule 1) moest na een on
fortuinlijke botsing met een los stuur
in zijn handen zijn stockcar verlaten.
Een eindje verderop moest Henk
Broekman de strijd eveneens staken
met een kapotte stuurinrichting. De
titel voor de koprol van het seizoen
werd onbedoeld in de wacht gesleept
door Jan Werner Prins in de rodeo
klasse. Liefst zes keer sloeg hij over
de kop en daarna maakte hij ook nog
twee keer een pirouette met de neus
van zijn wagen. Prins kwam er goed
vanaf, maar wist na afloop met pre
cies wat er gebeurde. 'Ik reed een
greppel in, kwam er weer uit en
daarna begon het. Ik ben wel vaker
aandrijfstang te verliezen 'Hij is uit
een lager vandaan gelopen', vertelt
hij terwijl hij met het gewraakte onder
deel over de dijk rond de baan wan
delt. 'In de eerste manche was hij al
aan het tikken. Ik heb hem maar mee
genomen, want de organisatie wil
hem graag hebben voor in de kan
tine Het is nog nooit eerder gebeurd
dat iemand zijn aandrijfstang is ver
loren.'
Pits
Net als voorgaande jaren tekende
zich in de loop van de middag een
duidelijke scheiding af in de onder
linge verhoudingen op de baan en
daarbuiten in de pits. Op de baan
wensten de coureurs elkaar geen
duimbreed toe te geven, daarbuiten
stonden ze gebroederlijk aan eikaars
wagens te sleutelen. 'Hij helpt ons en
wij helpen hem', vertelt Ivar van Elk,
terwijl hij met een paar jongens de
wagen van Dries Veltkamp
opkalefatert. Veltkamp zelf staat on
dertussen op de motorkap te sprin
gen om die nog een beetje in vorm te
krijgen. Van Elk: 'We hebben zijn wa
gen uitgedeukt, de grill met span
banden terug op zijn plaats gezet en
nog een deel van de uitlaat weg
gezaagd. We staan met acht cou
reurs bij hem in de schuur en we heb
ben bij hem aan de wagens mogen
werken. Gisteravond hebben we ook
nog met zijn allen gebarbecued.' Zelf
rijdt Van Elk niet mee, maar de twijfel
sloeg zondag wel toe. 'Misschien ga
ik het volgend jaar toch proberen. Het
is een virus dat je toch te pakken
krijgt.' Het virus had Veltkamp een
paar jaar geleden al te pakken, maar
toch doet hij pas sinds vorig jaar mee.
De wagen van Cor Hin wordt met problemen aan het linker voorwiel van de baan geta
keld.
Junioren
Na de rodeoklasse (zeventig deelne
mers) telde de vorig jaar ingevoerde
jumorenklasse de meeste deelne-
over de kop gegaan, maar nog nooit
zo vaak. Ik vroeg me af of het nog wel
een keer zou stoppen.' Later ging hij
meteen op zoek naar mensen in het
publiek die aan het filmen waren, om
na te vragen of iemand zijn buiteling
had opgenomen. Hans Arnout was
goed voor een andere stunt door zijn
'Mijn moeder zei dat ik maar moest
wachten tot ik vijftig was. Nou ben ik
de vijftig gepasseerd en dus ben ik er
maar aan begonnen. Ik heb een wa
gen overgenomen van buschauffeur
Kees Witte en die jongens hebben
hem voor mij in orde gebracht. Hij
wordt nu per race zo'n dertig centi
meter korter, maar dat geeft met. Ik
heb nummer 79, dus ik kan nog tot
mijn 79ste doorgaan met racen.' Velt
kamp had overigens voor de races
zijn pantoffels verwisseld voor ander
schoeisel.
Een eind verderop staat een jongen
met een zware hamer de wielkast van
Johan Zijm uit te beuken. Ondanks
de zware klappen maakt Zijm zich
weinig zorgen over wielkast. 'Dat
komt allemaal wel goed. Ik zit er meer
mee dat ik geen oliedruk meer heb.
Maar dat krijgen we wel gemaakt.'
Zijm staat er met mede-coureurs
Peter-Jan Kossen, Erik Ellen, Arjen
Gieze en Leander Blom die gezamen
lijk met elkaar optrekken. Buurman
Hans Zijm lijkt zich met zijn Volvo 240
stationwagen te kandideren tot de
titel meeste deuken in een wagen. De
carrosserie is van voor tot achter
gebutst en gedeukt. 'Maar ik doe al
voor het vierde jaar mee met deze
wagen en dat is uniek', aldus Zijm. 'Ik
kom niet om te winnen, maar om te
raken. Het is maar twee dagen per
jaar dat je dat kunt doen.'