Vutocrossers stuiven en stoffen over snelle baan Het is een virus dat je toch te pakken krijgt' MAB tevreden over gebruik transponders TEXELSE y couRANT Strandloper Ploeger wint strandduincross iri k Pool tweede ago EK in Spanje Derde van Texel'94 houdt Schapen Cup EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF lein Wooithuis Wem Wool thuis en Albert de Ridder vieren tijdens de afvalrace een 'voortijdige finish' In de sloot, terwijl Bas Blauw nog even naar de echte finish. DINSDAG 17 AUGUSTUS 2004 In totaal 28 stockcarrijders namen het tegen elkaar op in de Formule 1. mers. Liefst veertig jongeren van twaalf tot en met zeventien jaar de den mee aan de cross. Sommige wagens waren uitgerust met ver hoogde kuipstoelen en blokken op de pedalen, zodat ook de jongste cou reurs naar buiten konden kijken. Ook hier veel onderlinge steun. Zo helpt een groep jeugd de 13-jarige Rick Plaatsman en zijn broer Danny om zijn wagen op zijn plaats te krijgen als het sturen vanwege een aanlopend voorwiel niet meer gaat. Voor Rick was het zondag de eerste cross. 'De eerste en tweede voorronde gingen goed, ook al ging ik een keer op mijn kant', vertelt hij. 'Bij de derde manche heb ik brokken gemaakt, maar ik ben er volgend jaar weer bij.' Piet de Woeste Witte, aanwezig met lasapparatuur van Stolk Mechanisa tie en Texdok, had pas vlak voor het begin van de finales een beetje rust in de tent. 'Ik heb het redelijk druk gehad. Er was een hoop schade aan stuurstangen, assen en er waren ook veel losse bumpers. Dit jaar kwamen ze ook opeens om ronde veilen vra gen. Normaal gebeurde dat nooit en nu vijf keer achter elkaar.' De Woeste nam tijdens het lassen ook meteen een stukje public relations voor de metaalsector voor zijn rekening. 'Er was hier vanmiddag een familie uit Almere die wel wilde zien wat ik deed. Ik heb hun zoontje van vijf een laskap gegeven, zodat hij kon meekijken. Dat vergeten ze hun hele leven niet meer.' Finales De finales waren afwisselend met twee niet onverwachte overwinnin gen en een verrassende ontknoping in de rodeo In die klasse lag Bert Uitgeest tot in de laatste ronde ste vig op kop, maar een misser in de eennalaatste bocht kostte hem de overwinning. Uitgeest wilde uitwijken voor een achterblijver, maar dook in de sloot, waarna hij niet meer verder kon rijden Voor Robert (Bill) Grisnigt, die langzaam maar zeker vanuit het middenveld naar voren was geko men, was dat het moment om dankjewel te zeggen en met de over winning aan de haal te gaan. 'Ik had dit voor vandaag niet verwacht, want bij de tweede manche ging het stuur huis nog kapot', aldus Grisnigt. Niet temin wist hij verder schadevrij te rij den. 'Ik moest er alleen nog wat benzine bijgooien.' De 17-jarige Jimmy de Smidt was heer en mees ter in de finale van de juniorenklasse. Die finale werd al na een paar secon den gestaakt, omdat Mark Rikken- berg over de kop sloeg en Bernhard de Ridder tegen hem aanreed. Door dat er nog geen volle ronde was ge reden, mochten beiden alsnog aan sluiten. Een tweede herstart leidde tot de diskwalificatie van Rikkenberg, Barry Koning, Ben Boersen en Maikel van der Gracht. 'We hadden ze vóór de finale al gewaarschuwd dat ze niet mochten rammen', aldus wedstrijd leider Zuidewind. 'Tijdens de manches hebben we er daar ook al een paar voor gediskwalificeerd. In de juniorenklasse is dat verboden.' De Smidt, die al op poleposition was Hardloper Herman Ploeger uit Den Burg is goed in vorm. Dat blijkt uit zijn tijd (40.26 minuut), die hij nodig had om de 9.3 kilometer lange cross door de duinen en het strand van De Koog te volbrengen. Hij was een dikke mi nuut sneller dan Richard Bijpost Ploeger klaagde dat hij geen concur rentie had De snelste loper over 5.3 km was Kor de Jong uit Woudenberg. Hij deed er 23.07 over. Dertien |eugd- atleten kwamen aan de start voor de 1200 meter. Chiljen Velvis uit Haren wist duidelijk de snelste van het stel in 5.07. Bij de meisjes won Ellen Francois uit Kester (B) in 5.34. Snel ste Texelse meisje was Selina Kuip uit Een jeugdige toeschouwer was met (iets te ingepakt tegen het lawaai en het stof. gestart, behield na de tweede her start zijn voorsprong en gaf die met meer af. 'Het begin van de dag was slecht met een achtste en vijfde plaats. Daarna heb ik de voorbanden gewisseld en toen ging het beter. In de derde manche werd ik eerste en nu dit.' Jasper Braam pakte de over winning in de vier-cylinderklasse, die met zestien coureurs het kleinste deelnemersveld had. Dat hij eerder de dag zijn arm had gekneusd maakte voor Braam niet uit. 'Ik had toch stuurbekrachtiging. Ik baalde alleen van de herstart, want daardoor konden anderen weer dichterbij ko men.' Martijn de Veij leek aanvankelijk zijn titel in de stockcarraces te verlengen, totdat hij voortijdig moest staken met pech. De overwinning werd daarna in de wacht gesleept door Pablo Brandenburg. Sandor Mantje leek lange tijd ook nog kans te maken op de zege, maar werd eveneens een paar ronden voor het eind uitgescha keld. De finale werd opgeschnkt door een te vroege herstart. Zuidewind had de aandacht gevestigd op de wagens die van links langzaam kwa men aanrijden en daardoor even niet in de gaten had dat een kraan nog bezig was Cor Snoey van de baan te takelen. De wedstnjdleider werd met een van diverse kanten gecorrigeerd door andere vrijwilligers, het publiek begon te roepen en ook de coureurs die vooraan lagen hadden in de ga ten dat er iets met klopte en maan den achterliggers tot kalm rijden Brandenburg was blij met de over- grote) oorbeschermers en zonnebril goed winning. 'De eerste cross ging waar deloos, maar dit was goed. Je bent er het hele jaar mee bezig en je loopt elkaar ook de hele tijd de kop gek te maken.' De organisatie was achteraf tevreden over de race en met name de transponders waarmee dit jaar voor het eerst werd gewerkt. Alle wagens waren uitgerust met kleine groene kastjes en in de baan zat voor het start- en fimshhok een lus in de weg die registreerde wanneer de wagens voorbij kwamen. Op die manier kon op de computer meteen worden ge zien in welke volgorde de wagens lagen. 'Daar hebben we vooral bij de herstarts gebruik van gemaakt', aldus MAB-secretaris Mark-Jan de Graaf. 'We konden nu precies doorgegeven wie waar moest staan.' De transponder voorkwamen ook onduidelijkheid over de vraag hoe veel rondjes een coureur had gere den. De MAB wil er volgend jaar op nieuw mee werken. Bedoeling is dan dat de coureurs zelf een transponder meenemen. Dit jaar werkte de MAB nog met gehuurde kastjes. tekst en foto's Jeroen van Hattum Uitslagen: Formule 1: 1. Pablo Brandenburg. 2. Pleter Dogger, 3 Piet Scholtanus. Rodeo: 1 Robert Grisnigt. 2 Jeroen van der Star. 3. Simon Koopmans Vier-cylinder 1Jasper Braam. 2 Rob Slik. 3 Ben Rentenaar. Junioren: 1 Jimmy de Smidt. 2. Dave Pastoor, 3 Ruud van Boven. Vrijwilligers van het Rode Kruis waren voorzien van stofbrillen die bescherming boden tegen het vele stof. De Cocksdorp, zij veroverde de derde plaats in 6.36. Woensdag is de laatste strandloop bij Strandpaviljoen De Krim bij paal 28. De inschrijving is vanaf 19.00 uur, de start om 19.30 uur. Vrijdag is de laatste cross bij ZDH in Den Hoorn met dezelfde start tijden. Uitslag: 1200 meter jongens: 1 Chiljen Vel vis uit Haren, 5.07; 2. Ruwen Gouwenberg uit Den Helder 5.15: 3 André Schwarz uit Straelen (D). 5.16 4. Laurens Francois uit Kester (B), 5.16; 5. Philip Schneickert uit Straelen (D), 6.26; 6. Jurgen Ploeger uit Den Burg, 6.36; 7. Sven Poelmann uit Hilversum, 6.37; 8. Bob Goslinga uit Den Burg, 6,52. Meisjes: 1Ellen Francois uit Kester (B), 5.34; 2 Esther Hager uit Bottrop (D), 5.44; 3. Selina Kuip uit De Cocksdorp, 6.36; 4 Lena Vetter uit Keulen (D), 7.28; 5. Thirza Goslinga uit Den Burg 9.25. 5.3 km: 1Kor de Jong uit Wouden berg 23.07; 2. Hugo Wijnhoven uit Hengelo 23.14; 3. Frank van Wens- veen uit Borger 24.33,4. Cees Tim mer uit Oosterend 25.49; 5. Ulf Böhme 26.36; 6. Eric Poelmann uit Hilversum 28.28, 7. Jasper Kelder uit Haren 33.15 9.3 km: 1Herman Ploeger 40.26; 2. Richard Bijpost 41.29; 3. Han Peter Kelder uit Haren 46.41, 4, Ko Kwak man uit Enschede 48 48, Pieter Jan Kooger 50.02; 6. Marlijn de Groot uit Amsterdam 50.21; 7. Geert van der Steeg 50.49; 8. Walter Dhuijvetter uit Amsterdam 51.19 'VI i\j\j laranzeiler Dirk Pool is vo- Ma ,eek als tweede geëindigd op srij od* lfopees Kampioenschap dat gehouden in noordwest d< e- bij La Corurïa. Door het 'e weer waren de omstandig- zwaar. Va' ittf 'd !l|er Pool. drievoudig EK-win- sd i0er met een Hobie FXOne. Er itad teeild in een baai vlakbij Kaap I ta die berucht is vanwege het aantal schepen dat er in het 'n is vergaan. In de baai stond ;th'J deining. In totaal werden <pc 'adstrijden gevaren. Maandag een lange afstandsrace, waarin de Texelaar als snelste ein digde. Op de andere dagen werden wedstrijden gevaren, 'Het woei er zo hard dat de meeste Spanjaarden het voor gezien hielden en alleen Dirk Zwitser en ik de zee opgingen. Er stond kracht vijf tot zes of meer. Het was in feite stuivertje wisselen tussen ons. Zwitser had het voordeel dat hij 105 kilogram weegt en ik 87, terwijl hij ook nog een kop groter is. Als dat buitenboord hangt, is de hefboom een stuk groter Uiteindelijk won de Katwijker met een klein punten- voordeel. Schapen Cup 2004 is de titel van het voetbaltoernooi dat zaterdag wordt gehouden op de velden van Texel'94. De organisatie is in handen van het derde elftal van de thuisclub, een enthousiaste groep vrienden van wie het merendeel aan de overkant woont, maar die voor een partijtje voetbal trouw naar Texel komt. De aftrap om 13.00 uur belooft wat bij zonders te worden, want hierbij is een prominente plaats gereserveerd voor een echt Texels schaap, van lams- en rundvleesboerderij Hoogvliet. Het toernooi waarop ook WGA uit Am sterdam, Victoria Obdam en een combinatie uit Alkmaar verschijnen, krijgt een officieel besluit als een lid van het Texelse college van b en w de prijzen komt uitreiken. Het schaap, de komst van de bestuurder zijn met de enige bijzondere aspecten van dit toernooi. Organisatoren Vincent Huizinga en Martijn Hin maakten zelfs een luxe informatiebrochure (pros pectus) waarmee met succes spon sors zijn geworven. 'Iedere zichzelf respecterende profclub start het sei zoen tegenwoordig met een toernooi, waarom wij dan niet', verklaart Huizinga het toernooi. iril meenemen! Bezoekers van itocross kunnen dat voor vol- jaar alvast in de agenda no- Ondanks het geregeld lien van de baan vloog het Ie toeschouwers zondag her- lelijk in het gezicht. En het ammer om met half dichtge- en ogen naar de wedstrijden jeten kijken, want er viel het ie beleven voor de ongeveer duizend bezoekers. iten was de regen die de eerste iross drie weken geleden nog speelden. Onder ideale ■omstandigheden scheurden honderdvijftig autocrossers er igmiddag op los op de cross- aan de Hoofdweg. Regen was n velden of wegen te bekennen twas ook met te warm. Bezoe- zaljie het toch nog niet helemaal uwden, werden gerustgesteld speaker Marco van Sambeek. ii j even gebeld met weerman Ed of uijn en die had laten weten dat oral rustig door moesten gaan ik across. eersomstandigheden zorgden dat de 375 meter lange klei- spijkerhard was, waardoor de /a iw ou weddenschap begon als een et jje. Bonne Klem Wooithuis een paar kratten bier krijgen lij in zijn blote kont in één van sloten langs de baan zou ngen. Speaker Marco van ibeek had het nog niet omge- jen of de aanbiedingen be- W men binnen te stromen. Uit- Di lelijk kon Klein Wooithuis, die ns de solexrace op de eneplaats ook al de broek laten zakken, liefst 26 krat- Ie bier, een barbecue en andere In deren in de wacht slepen als de sloot zou springen. Klein Ithuis was aanvankelijk in i velden of wegen te beken- maar na-de finale van de oklasse was hij er opeens, eel aanbiedingen waren een tatie wel waard en vol over- rende de coureur over het rsi isterrein richting de sloot. De ik ging omlaag en onder luid da|iich dook hij in de prut, terwijl Sambeek hem uitriep tot Voifkees van de week'. Na een leripssende douche in het club van de MAB stond Klein ilthuis even later op tijd aan 10 tart om nog mee te kunnen n aan de afvalrace. Hij ein- daarbij opnieuw in de Junioren Jimmy de Smidt, Dave Pastoor en Ruud van Boven vieren hun feestje. coureurs snelle tijden konden neer zetten. En er werd hard gereden in de klassen rodeo, vier-cylinder, junioren en Formule 1. Regelmatig ging dat ten koste van het blikwerk of andere stukken van de carrosserie, maar geen coureur die daar om maalde. Het was voor de meesten toch de laatste race van het seizoen, dus een tik meer of minder maakte niet veel meer uit. Dat er de nodige schade werd gereden was onder meer te merken aan de afvalrace voor de ro deo-klasse die na de finale van de Formule 1 werd gehouden. Hooguit een stuk of tien deelnemers meldden zich uiteindelijk nog voor die allerlaat ste wedstrijd. De hoge snelheden vertaalden zich met in ernstige ongelukken. Het aan tal wagens dat over de kop ging was klein en ook het aantal auto's dat bleef steken in de sloot was kleiner dan voorgaande jaren. Dat kwam mede doordat de organiserende Motor-, Auto- en Bromfietsclub Texel (MAB) dit seizoen de sloten aan de buitenkanten van het parcours had vervangen door stalen platen. Tijdens de eerste cross was dat ook al het geval. Gevolg was dat de wedstrijden in vlot tempo konden worden afge- Vvérkt. 'We hoefden de race minder vaak stil te laten leggen om eerst weer een auto uit de sloot te halen', aldus wedstrijdleider Klaas-Pieter Zuidewind. In de pits leidde dat bij sommigen tot het gemopper dat ze minder tijd hadden om schade aan de wagens op tijd gerepareerd te hebben. Voor een aantal coureurs waren de stalen platen een aanslag op hun wagen als ze in volle vaart tegen de wand van het parcours klapten. Arjen Koorn (Formule 1) moest na een on fortuinlijke botsing met een los stuur in zijn handen zijn stockcar verlaten. Een eindje verderop moest Henk Broekman de strijd eveneens staken met een kapotte stuurinrichting. De titel voor de koprol van het seizoen werd onbedoeld in de wacht gesleept door Jan Werner Prins in de rodeo klasse. Liefst zes keer sloeg hij over de kop en daarna maakte hij ook nog twee keer een pirouette met de neus van zijn wagen. Prins kwam er goed vanaf, maar wist na afloop met pre cies wat er gebeurde. 'Ik reed een greppel in, kwam er weer uit en daarna begon het. Ik ben wel vaker aandrijfstang te verliezen 'Hij is uit een lager vandaan gelopen', vertelt hij terwijl hij met het gewraakte onder deel over de dijk rond de baan wan delt. 'In de eerste manche was hij al aan het tikken. Ik heb hem maar mee genomen, want de organisatie wil hem graag hebben voor in de kan tine Het is nog nooit eerder gebeurd dat iemand zijn aandrijfstang is ver loren.' Pits Net als voorgaande jaren tekende zich in de loop van de middag een duidelijke scheiding af in de onder linge verhoudingen op de baan en daarbuiten in de pits. Op de baan wensten de coureurs elkaar geen duimbreed toe te geven, daarbuiten stonden ze gebroederlijk aan eikaars wagens te sleutelen. 'Hij helpt ons en wij helpen hem', vertelt Ivar van Elk, terwijl hij met een paar jongens de wagen van Dries Veltkamp opkalefatert. Veltkamp zelf staat on dertussen op de motorkap te sprin gen om die nog een beetje in vorm te krijgen. Van Elk: 'We hebben zijn wa gen uitgedeukt, de grill met span banden terug op zijn plaats gezet en nog een deel van de uitlaat weg gezaagd. We staan met acht cou reurs bij hem in de schuur en we heb ben bij hem aan de wagens mogen werken. Gisteravond hebben we ook nog met zijn allen gebarbecued.' Zelf rijdt Van Elk niet mee, maar de twijfel sloeg zondag wel toe. 'Misschien ga ik het volgend jaar toch proberen. Het is een virus dat je toch te pakken krijgt.' Het virus had Veltkamp een paar jaar geleden al te pakken, maar toch doet hij pas sinds vorig jaar mee. De wagen van Cor Hin wordt met problemen aan het linker voorwiel van de baan geta keld. Junioren Na de rodeoklasse (zeventig deelne mers) telde de vorig jaar ingevoerde jumorenklasse de meeste deelne- over de kop gegaan, maar nog nooit zo vaak. Ik vroeg me af of het nog wel een keer zou stoppen.' Later ging hij meteen op zoek naar mensen in het publiek die aan het filmen waren, om na te vragen of iemand zijn buiteling had opgenomen. Hans Arnout was goed voor een andere stunt door zijn 'Mijn moeder zei dat ik maar moest wachten tot ik vijftig was. Nou ben ik de vijftig gepasseerd en dus ben ik er maar aan begonnen. Ik heb een wa gen overgenomen van buschauffeur Kees Witte en die jongens hebben hem voor mij in orde gebracht. Hij wordt nu per race zo'n dertig centi meter korter, maar dat geeft met. Ik heb nummer 79, dus ik kan nog tot mijn 79ste doorgaan met racen.' Velt kamp had overigens voor de races zijn pantoffels verwisseld voor ander schoeisel. Een eind verderop staat een jongen met een zware hamer de wielkast van Johan Zijm uit te beuken. Ondanks de zware klappen maakt Zijm zich weinig zorgen over wielkast. 'Dat komt allemaal wel goed. Ik zit er meer mee dat ik geen oliedruk meer heb. Maar dat krijgen we wel gemaakt.' Zijm staat er met mede-coureurs Peter-Jan Kossen, Erik Ellen, Arjen Gieze en Leander Blom die gezamen lijk met elkaar optrekken. Buurman Hans Zijm lijkt zich met zijn Volvo 240 stationwagen te kandideren tot de titel meeste deuken in een wagen. De carrosserie is van voor tot achter gebutst en gedeukt. 'Maar ik doe al voor het vierde jaar mee met deze wagen en dat is uniek', aldus Zijm. 'Ik kom niet om te winnen, maar om te raken. Het is maar twee dagen per jaar dat je dat kunt doen.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 7