Hier geldt recht
van de sterkste'
Texelaars
werk
'Hou juh bek joh
J Jeugdgevangenis Doggershoek werkplek Texelaar Marcel Boone
EN
HUN
Bloid koike bloive
in kerk De Waal
Gemeente blijft
carport weigeren
1 bAbbbb COURANT
Hier geldt het recht van de sterkste. Die jongens moeten
lier knokken voor hun plekje. En ze proberen voortdurend
jan je gezag te tornen, dus je moet heel duidelijk je gren-
[j! ;en stellen en laten zien dat ze je er met onder krijgen. Dat
ia sniet altijd makkelijk. Soms loopt het uit de hand en wor-
M Jen ze agressief. Ik heb vaak genoeg doodsbedreigingen
laar mijn hoofd geslingerd gekregen. Toch heb ik me nooit
ierieus bedreigd gevoeld. In hun woede gooien die jongens
irvan alles uit, maar bij mij gaat dat het ene oor in en het
indere weer uit.' Marcel Boone (29) is leraar in de gesloten
istitiële jeugdinrichting De Doggershoek in Den Helder.
Co
limposante gebouw langs de weg
iting Julianadorp Is omgeven door
Ier, een torenhoge muur en, min-
goed zichtbaar, hoge hekken met
ikeldraad. Toch oogt het gebouw
I direct als een gevangenis Bin-
i geldt hetzelfde. Veel beton en
vig hekwerk, maar minder kil als
wacht in een ba/es. De leefgroe-
i, waar de jongeren met maximaal
alt personen wonen, zien er met
jezellig uit door het gebruik van
ing blauw en moderne meubeltjes,
leslokalen zijn klein en sober maar
schillen niet veel van die in een
juliere school De gang tussen de
alen wordt opgevrolijkt door teke-
gen en gedichten van gedetineer-
kwart voor negen, ruim voor de
sen beginnen, is Marcel Boone uit
Burg al op zijn werk aanwezig,
maandag ga ik altijd een uurtje
ider heen. zodat ik het weekend-
laal kan doorlezen en op mgn ge-
de planning voor de activiteiten-
rrr schoolgangen zijn versierd met werk van de jongeren.
er iets aan de hand is als een collega
op de knop drukt.' De veiligheid
wordt op een even simpele als doel
treffende manier in de hand gehou
den. Bij een alarmmelding schieten
alle leraren en groepsleiders die op
dat moment hun handen vrij hebben
te hulp. Daarvoor krijgen de mede
werkers maandelijks een fysieke
weerbaarheidtraining waarbij hun
wordt geleerd de jongeren in be
dwang te houden. Daarnaast is er
een aparte bewakingsdienst die
vooral in de nachtelijke uren de leef
groepen in het complex in de gaten
houdt. Na het passeren van een groot
aantal (afgesloten) deuren en gangen
komen we terecht in Het Dok, de
school voor jongeren in de inrichting.
Hier krijgen ze de kans een vak te
leren. 'Als de jongeren nieuw binnen
komen, worden ze gescreend en
wordt bekeken in welke klas ze
terechtkunnen.' De klasjes zijn klein
en bestaan uit maximaal acht jonge
ren die ieder op V(M)BO-niveau een
J IF
(jg idag kan maken.' De verslaggever,
een dagje mag meelopen met
one, moet eerst een legitimatiebe-
overleggen en haar tas langs de
tgenapparatuur laten passeren
irdat zij naar binnen mag. 'Elke tas
hier naar binnengaat, wordt ge-
£kt', licht Boone toe. Na binnen-
nst pakt hij zijn piepers: onmisbare
ibuten voor de medewerkers van
jeugdinrichting. 'Als het uit de
'd loopt dan druk ik op de rode
ip en komt er direct assistentie,
die andere pieper kan ik zien waar
De Doggershoek worden jon-
ens en meiden ondergebracht
ie een gevangenisstraf moeten
itzitten of behandeld moeten
'orden. Daarnaast biedt de in
citing onderdak aan jongeren
ie er volgens de OTS-maatregel
jn geplaatst (onder toezicht stel-
ig, red.). Deze jongeren, vaak
'eisjes. zijn bijvoorbeeld uit huis
splaatst of worden door hun
srblijf in De Doggershoek be-
chermd tegen loverboysdie
mge meisjes onder dwang in de
rostitutie laten werken. In de in-
chtmg wordt gewerkt volgens
et sociale competentiemodel.
'at houdt in dat probleemgedrag
ordt benaderd als onvermogen
fti tot gewenst gedrag te ko
nen. Getracht wordt de jongeren
aardigheden aan te leren waar
oor zij zich acceptabel gedra-
en. Wangedrag wordt dus niet
einterpreteerd als onwil, maar
's onvermogen. Daarom wordt
•nnen de muren ook niet ge-
proken van cellen, maar van
amers. Straf is ook een term die
De Doggershoek niet wordt ge
bikt. Als een jongere de regels
vertreedt, beschikt die op dat
'oment met over de juiste vaar
teden om in de groep te blij-
'nen volgt verwijdering naar de
tn kamer of een afzonderings-
y'mte Om de |ongeren zoveel
10gelijk vastigheid te geven,
'ordt in De Doggershoek veel
aarde gehecht aan ritme en re-
e'maat,
aangepast programma krijgen. 'De
jongens die ik lesgeef kunnen het ni
veau van de gewone V(M)BO-klas
met aan of hebben dusdanige
gedragsproblemen dat ze voor een te
grote verstoring zouden zorgen.'
Briefing
De lesdag van Boone begint met een
briefing om halfnegen met alle leer
krachten. Hierin worden ze bijgepraat
over de gebeurtenissen van het afge
lopen weekend dan wel de afgelopen
nacht. 'Joshua* is in de afzondering
gezet en Soma* is gisteravond met
teruggekeerd van verlof', leest do
cent Bert zijn collega's voor. De infor
matie is bedoeld om de docenten
voor te bereiden op eventuele proble
men in de klas. De sfeer is relaxed
De docenten babbelen gezellig met
elkaar en er worden volop geintjes
gemaakt. Niks geen gestresste types
of afgepeigerde gezichten 'Het is
heel belangrijk dat je het goed met
elkaar kunt vinden. Het werk is men
taal behoorlijk zwaar dus een geintje
op z'n tijd of een goed gesprek met
een collega is een waardevolle uit
laatklep. Bovendien moet je op elkaar
kunnen vertrouwen in crisissituaties',
aldus Boone. Hij volgde in zijn ge
boorteplaats Zwolle de Pabo en wist
na een stage dat hij wilde werken in
het speciaal onderwijs. 'Ik vind het
gewone basisonderwijs te soft. Dat
sprak me totaal niet aan. Ik heb toen
gekozen voor een stage op een
ZMOK-school (zeer moeilijk opvoed
bare kinderen, red.) en toen dacht ik
dit is wat ik wil.' Dus solliciteerde hij
als netafgestudeerde leerkracht bij
een jeugdinternaat in de omgeving
van Zwolle. 'De leeftijdsondergrens
was daar 25, en ik was nog maar 22.
Ik heb toch gesolliciteerd en werd
aangenomen.' Dat ging niet zonder
slag of stoot. 'Ik werd volledig door
de mangel gehaald tijdens het solli
citatiegesprek. Of ik wel wist waar ik
aan begon en dat ik het toch nooit
zou redden. Maar gelukkig namen ze
me wel aan.' De eerste weken waren
rampzalig. 'Ik wilde vriendelijk zijn en
aardig gevonden worden. Dat was
een manier van overleven. Sommige
jongens daar hadden toch een be
hoorlijk strafblad, waar ik van onder
de indruk raakte. Maar dat werkte
averechts. Ze hebben meteen door
wanneer de prooi zwak is en maken
gehakt van je. Een harde aanpak ge
nereert meer respect Je moet er af
en toe echt met de botte bijl op inhak
ken.'
Poging tot doodslag
Na de briefing gaat rond 8.45 uur de
eerste bel. De deuren gaan open en
zo'n honderddertig jongeren, varië
rend van twaalf tot eenentwintig jaar,
komen de school binnen. Kinderen
van de straat. Vaak afkomstig uit de
goot van de samenleving en niet zel
den met een waslijst aan delicten
achter hun naam. De meeste meisjes
die er zijn geplaatst, zitten er uit zelf
bescherming. Puur lijfsbehoud om te
ontkomen aan mishandeling en/of
seksueel misbruik. 'Je maakt hier
heel trieste gevallen mee.' Als de
tweede bel gaat, zit iedereen in het
lokaal van zijn klas. De groep van de
Texelse leerkracht bestaat uit vijf jon
gens, in de leeftijd van vijftien tot ze
ventien jaar. Bepaald geen lieverdjes.
Jongens met zware delicten achter
hun naam, poging tot doodslag en
inbraak met zware mishandeling.
Jongens die in de meeste gevallen
een ontwikkelingsstoornis hebben en
verwaarloosd zijn in hun opvoeding
en die (verder) zijn afgegleden naar de
criminaliteit. Op eén na dragen ze al
lemaal een baseballcap die tijdens de
les opblijft en waar ze zich graag ach
ter verschuilen. Twee jongens hou
den hun jas aan. De 'werkhouding' is
bij allemaal hetzelfde, onderuitgezakt
op hun stoel met een ongeïnteres
seerde blik in de ogen en een koele
uitstraling. Niettemin is De
Doggershoek waarschijnlijk een van
de weinige V(M)BO-scholen waar de
leerlingen graag naar toe gaan en
waar ze ervan balen dat het vakantie
is. 'School vormt een stuk afleiding.
Als ze met gaan, moeten ze de hele
dag op hun leefgroep blijven en ver
velen ze zich te pletter. Dus ze komen
graag. Zeker als ze doorhebben dat
ze hier echt diploma's kunnen halen.
Geen sullige gevangenisoorkonde,
maar een erkend ROC-diploma Dat
werkt heel stimulerend.' Daar komt
een van de belangrijkste taken van
Boone om de hoek kijken In zijn zo
geheten schakelklas zitten jongens
die te slecht zijn voor de gewone klas
of een te ernstige gedragsstoornis
hebben. Verder zijn ze vaak al jaren
met meer op school geweest en heb
ben ze dus een flinke leerachterstand
opgelopen. 'Het belangrijkste is om
ze eerst weer plezier in school aan te
leren Dat ze er weer lol in krijgen om
iets te leren. Ze kunnen hier kiezen uit
verschillende richtingen, bijvoorbeeld
metaal of houtbewerking. Naast een
stukje theorie krijgen ze ook praktijk
lessen De dag is verdeeld in drie
lesblokken. De eerste les, algemeen
vormend onderwijs, duurt tot 10.15
uur, waarna een half uur pauze volgt.
Dan zijn er praktijklessen tot 12.15
uur. Na de lunch verdwijnen de jon
geren verplicht een uur naar hun ka
mer Om 14.00 uur worden de lessen
worden hervat.
Kamp
Vier jaar lang werkte Boone in het
internaat met jeugdige delinquenten
en gedragsgestoorde jongeren. Ie
dere zes weken ging de groep op
kamp. 'Dat waren voor ons de kren
ten in de pap. Dan trek je een week
lang met die jongens op en ga je op
survivalkamp, mountainbikekamp of
skikamp. Dat was geweldig. Dan leer
je ze op een andere manier kennen.'
Toen die uitstapjes door bezuinigin
gen en een te groot recidivecijfer op
het internaat vervielen, besloot
Boone op zoek te gaan naar een an
dere uitdaging. Inmiddels was hij al
enige tijd samen met vriendin Trisha,
die hij tijdens het Pinkstervoetbal
toernooi op Texel ontmoette. 'Ik heb
toen gesolliciteerd bij De
Doggershoek en werd meteen aan
genomen. Daarna ben ik naar Texel
verhuisd.' In de jeugdinrichting, die
zo'n drie jaar geleden werd geopend,
was Boone de jongste leerkracht,
maar wel de enige met ervaring in het
lesgeven op een internaat De overige
docenten kwamen o.a uit het regu
liere basisonderwijs, het speciaal
onderwijs of het bedrijfsleven. 'Die
wisten eerst totaal niet wat hen over
kwam. Lesgeven gaat hier op een
andere manier dan op een gewone
school. Je bent hier vooral pedago
gisch bezig en met didactisch. Op
vier poten zitten, met twee woorden
spreken, een goede werkhouding
aannemen. Daar begin je mee
School is eigenlijk bijzaak Dat moet
je accepteren Lukt dat met, dan raak
je enorm gefrustreerd.' Boone praat
uit ervaring. 'In het internaat was ik
heel fanatiek met de lesstof bezig.
Wilde ik dat ze iedere dag een opge
legde taak afmaakten en hun best
zouden doen voor een examen. Als
ze dan zakten, baalde ik vaak nog
meer dan de jongere zelf. Daar ben
ik dus mee gestopt Dat werkt
met.Wanneer het uit de jongere zelf
komt, zal ik mijn uiterste best doen
om hem zo goed mogelijk te begelei
den,'
PIJ-maatregel
Nadat Boone de boeken heeft uitge
deeld, gaan die, na enige tijd, lang
zaam open en wordt gestart met het
maken van opdrachten. Sander*, die
achter een bureau met een compu
ter zit, laat zijn boeken dicht voor zich
liggen en gaat een potje pokeren op
de computer. 'Sander, doe weg dat
spel. Zet jii 'm uit, of doe ik het De
jongen gaat onverstoorbaar verder en
Boone richt zijn aandacht op een van
de andere leerlingen Na een tweede
herhaling klikt de jongen foeterend
het spel dicht. De tekst die hij stan
daard op het werkscherm heeft inge
steld is tekenend: hou juh bek joh.
Even later stapt hij op de jongen af en
volgt er een kort gesprekje. 'Hij heeft
slecht nieuws gekregen en zit even
niet zo lekker in z'n vel, dus ik laat 'm
maar even. Dat werkt beter. Als ze
een goed excuus hebben en door
omstandigheden niet zo in vorm zijn,
gun ik ze meestal wat rust. Het heeft
totaal geen zin om ze te dwingen,
want dat levert alleen maar agressie
Marcel Boone. 'Die twee of drie die wél willen, daar doe je het voor
boek uit. Ik ben best wel een beetje
gemotiveerd Zo rustig als Anthony
nu is. zo agressief was hij een paar
dagen eerder Snel gefrustreerd als
iets met lukt, heeft hij regelmatig
woede-uitbarstingen. 'Vorige week
was het heftig Toen vloog de com
puter door het lokaal.' De inbraak die
hij pleegde ging gepaard met grof
geweld, waarbij het slachtoffer onge
nadig werd afgeranseld met een koe
voet Zijn behandeling voor inbraak
met zware geweldpleging duurt in
ieder geval tot het voorjaar van 2006.
Daarna wordt er opnieuw over zijn
geval beslist.
Agressie
De aanwezigheid van een alarmknop
vindt Boone rustgevend, maar met
zaligmakend. 'Vaak probeer Ik de jon
gere toch in de klas te houden en het
zelf op te lossen. Ik wil me met te snel
achter dat alarm verschuilen Het Is
wel gebeurd dat Ik zelf zo'n jongen
tegen de grond werk. Puur om te la-
op. Ze moeten wel een goede reden
hebben Slappe smoesjes accepteer
ik niet. Dan moeten ze of aan het
werk of ik laat ze ophalen en naar hun
groep terugbrengen Daar worden ze
dan in de meeste gevallen naar hun
kamer gestuurd. Het woord kamer is
in De Doggershoek synoniem voor
cel, want de deur is alleen van buiten
te openen en gaat op slot als de jon
gere er zit. De ruimte van circa vijftien
vierkante meter is gevuld met een
bed, wastafel, wc en meestal tafel of
bureau. De inrichting en schoonmaak
regelen de jongens zelf.
Hoewel er voldoende lege tafels zijn,
zit Anthony* steevast bij Marcel aan
het bureau Hij zit nu zo'n drie maan
den in De Doggershoek en is afkom
stig uit een andere jeugdgevangenis.
'Ik zit hier voor inbraak', beantwoordt
hij de vraag van de verslaggever.
'Beetje domme actie met twee vrien
den. In die andere gevangenis kon je
niet behandeld worden en ik heb PIJ
dus ben ik hier naar toe overge
plaatstEen PIJ-maatregel is een
soort jeugd-TBS. Een gedwongen
behandeling in een gesloten jeugd
inrichting, opgelegd door de kinder
rechter. Vaak is er sprake van een
ontwikkelingsstoornis die leidde tot
een misdrijf. De kans dat zo'n jongere
ontspoort als hij terugkeert in de sa
menleving wordt hierdoor vermin
derd. 'Ik vind het met zo streng hier,
dat valt wel mee. En er zitten hier
meisjes, dat is ook wel leuk.'Anthony
is gemotiveerd begonnen aan de
vakopleiding lassen. 'Ik wil automon
teur of iets dergelijks worden, maar
dat kan hier niet, dus ben ik maar
begonnen met lassen. Ik heb al een
De gang waaraan de woongroepen zijn gesitueerd. De toegangsdeuren zijn alleen door
medewerkers te openen.
ten zien dat ik niet met me laat sol
len Zeer agressieve jongeren wor
den ontkleed en in een scheurjurk in
de afzondering geplaatst, een isoleer
cel met slechts een bed met vast
matras erop en een dikke deken. Dat
is nodig omdat met name meisjes
nogal een automutileren, bijvoor
beeld zichzelf in de armen krassen
met een scherp voorwerp Regelma
tig ontstaat een agressieve sfeer in de
klas. 'Het kan heel rustig beginnen en
binnen twee minuten volledig om
slaan. Dan wordt er een verkeerde
opmerking gemaakt en slaat de vlam
in de pan.' Vaak gaat het om ruzie
tussen leerlingen onderling, soms
richt de agressie zich op de leraar. 'Ik
heb wel eens een stoel naar mijn
hoofd gesmeten gekregen, maar
meestal valt het mee.' De Texelaar
geeft alleen les aan jongens. 'Daar
heb ik min of meer bewust voor ge
kozen. Op het jeugdinternaat had ik
ook alleen jongens. Toen ik hier kwam
heb ik gemengde klassen gehad,
maar die meiden vond ik lastig om
mee om te gaan. Jongens hebben
behoefte aan een direkte aanpak. Bij
meiden moet je de boodschap toch
wat tactischer verpakken. Ik heb een
keer een keiharde schop tegen mijn
scheenbeen gehad van zo'n meisje.
Dan sta je raar te kijken.' Hoewel hij
naar eigen zeggen een opvliegend
karakter heeft en hij zich tijdens zijn
grote hobby voetbal (bij SV De Koog)
nog wel eens laat gaan, is Boone in
zijn werk de rust zelve. 'Soms moet
je wel eens over de rooie gaan, maar
meestal werkt het juist goed als je
heel rustig praat tegen een jongere
die door het lint gaat.'
Privileges
Terwijl Boone Dirk" assisteert met zijn
taalopdracht, helpt een stagiaire van
een school voor culturele vorming de
Marokkaanse Mohammed* met het
leren van Nederlands. 'Die jongen is
zo gemotiveerd om Nederlands te
leren. Hij wil heel graag, maar waar
schijnlijk moet hij toch het land uit Hij
is hier zonder paspoort gekomen en
dan in een inrichting vanwege poging
tot doodslag, die wil minister Verdonk
wel kwijt.' Ik denk dat hij er ingeluisd
is. Dit is zo'n aardige jongen met een
heel open blik, dat maak je zelden
mee hier'geeft Boone zijn eigen me
ning. Het laatste half uur van de les
staat in het teken van 'wat leuks' 'Het
kost al genoeg moeite om die jon
gens een uur lang gemotiveerd te
houden. Anderhalf uur is erg veel ge
vraagd Meestal gaan we het laatste
half uurtje darten. Dan doen we een
spel dat de samenwerking tussen die
jongens stimuleert.' Als de tweede
bel gaat, mag de deur open en heb
ben de jongens pauze. De meeste
gaan naar buiten om een sigaretje te
roken op de binnenplaats van de in
richting Een net terrein met veel wa
ter en gras, dat afgezien van de hoge
hekken die er staan, lijkt op een
stadspark. Alle jongeren in De
Doggershoek krijgen EUR9.30 per
week om bijvoorbeeld sigaretten of
telefoonkaarten te kopen via een
bestellijst. Verder kunnen ze door
goed gedrag punten verdienen waar
mee extra privileges kunnen worden
aangeschaft.
Nutteloos
Boones omgeving reageert verschil
lend op zijn werk in Het Dok. 'Het is
toch nutteloos, zeggen mensen dan.
Het zijn allemaal criminelen, zonde
van de tijd en de energie. Maar voor
die twee of drie die het wél willen,
daar doe je het voor. Moet je eens
zien hoe trots ze zijn als ze slagen En
hoe zenuwachtig als ze examen
moeten doen. Die jongens zijn zo
vaak afgewezen dat ze heel blij zijn
als ze zien dat ze dit wel kunnen.' Re
gelmatig eet hij mee in de leefgroep
van een van zijn jongens. Er is een
gezamenlijke huiskamer, spelletjes
kamer en badkamer. Ze zijn zelf ver
antwoordelijk voor de schoonmaak
van hun groep. De jeugdige gedeti
neerden worden begeleid en geob
serveerd door twee groepsleiders die
permanent in het appartement aan
wezig zijn. Die grijpen in waar nodig
en stellen doelen vast Jongeren die
bijvoorbeeld agressief reageren, kun
nen punten verdienen voor privileges
als zij hun woede onder controle hou
den. 'Je merkt dat die jongens het erg
waarderen als je interesse voor ze
toont. Ze laten hun kamer zien en
willen even met je tafeltennissen of
zo. Dat schept een band. Die jongens
gaat echt door het vuur voor me. Ik
heb al een paar keer meegemaakt dat
een van mijn jongens ingreep als een
ander dreigde mij een klap te geven.'
Soms heeft Boone een speciale band
met een van zijn leerlingen. 'Zoals
Mohammed. Die kwam huilend om
mijn hulp vragen, omdat hij het land
wordt uitgezet. Dan krijg je een brok
in je keel. Soms probeer je te helpen,
maar in dit geval haalde dat niks uit.'
Texelse delinquenten heeft hij nog
met gehad. 'Maar dat zou ik geen
probleem vinden. Ik kan werk en privé
prima scheiden De Texelaar, die vo
rig jaar is getrouwd en in april volgend
jaar vader wordt van zijn eerste kind.
wil nog een jaar of vijf voor de klas
staan. Dan hoopt hij door te kunnen
stromen naar een management
functie. Daarvoor volgt hij momenteel
een HBO-opleiding. 'Dit werk is men
taal ontzettend zwaar. Gelukkig sport
ik veel, zodat ik een goede uitlaatklep
heb, maar ik zie me dit niet tot mijn
vijfenzestigste doen.'
In verband met de privacy van de
betrokkenen zijn alle namen van ge
detineerden gefingeerd en zijn geen
jongeren herkenbaar gefotografeerd.
Tekst en foto's Louise van der Sluis
De binnenplaats waar de jongeren tussen de lessen door worden gelucht.
In de kerk van De Waal vindt zater
dag 27 november een optreden
plaats van Wim Baas en Marius de
Haas met hun programma in West
fries dialect Bloid koike bloive Door
het steeds toevoegen van verhalen,
rijmen en anekdotes blijft dit pro
gramma actueel en afwisselend Het
is een programma met een lach en
een traan, dat door de spelers zelf
wordt geschreven.
Wim Baas ui Oostwoud schrijft al
dertig jaar verhalen en anekdotes in
dialect met de zo kenmerkende
Westfnese humor. Marius de Haas uit
Broek op Langedijk wordt wel de
'Pavarotti van West-Friesland' ge
noemd en deed twee jaar geleden
mee met het televisieprogramma Una
Voce Particolare.
De voorstelling in De Waal begint om
20.00 uur, de toegang bedraagt €8,50
Kaarten zijn vanaf 19.00 uur te verkrij
gen aan de zaal, of vooraf te bestel
len door overmaking van €8,50 op
bankrekening 609410261 van de
stichting Bloid Koike Bloive. Reserve
ren kan ook via tel. 0229-201465 of
0226-316560, of via de website
www.bloidkoikebloive.nl.
De carport waarvoor H.W. Dijkgraaf
uit De Koog vergunning wil hebben,
mag niet worden beschouwd als een
bijgebouw, huishoudelijke berging of
garage. De gemeente deed dat wel
en kreeg daardoor ongelijk van de
Alkmaarse rechter toen Dijkgraaf te
gen de weigering van de door hem
gevraagde bouwvergunning in be
roep ging.
Wat de gemeente betreft, betekent
dat met dat de vergunning alsnog
wordt verstrekt. Bij de nu te nemen
nieuwe beslissing op het bezwaar dat
Dijkgraaf tegen de weigering van de
vergunning indiende, zal de bouw
evengoed van de hand worden ge
wezen, echter met een andere moti
vering
Tpyp, VRIJDAG 29 OKTOBER 2004