Dr. Wagemaker eerste van nieuwe generatie veerboten masi /I 'Iedere trap en elke deur heeft een eigen verhaal' 'Pentru toti oamenii din santierul' 'Eén van de beste schepen die in Galatz zijn gebouwd TEXELSE 5 COURANT Bouw redelijk goed op schema Roemeense pers volgt tewaterlating zogeheten DINSDAG 30 NOVEMBER 2004 De Dokter Wagemaker is de eerste van een geheel nieuwe generatie veerboten, die op het gebied van voortstuwing, bedrijfszekerheid, veiligheid, comfort, overzichtelijk heid en ontwerp in grote mate af wijkt van de voorgangers. Een schip dat het resultaat is van jaren lange voorbereiding door Teso, de Texelse onderneming die begrip pen als kwaliteit, continuïteit, ser vice en veiligheid tot een weten schap heeft verheven. Alleen al de voorbereiding, de ontwikkeling en het maken van het bestek vergde 40.000 manuren. Teso wilde een schip waarmee de leerverbinding minimaal een kwart eeuw kan worden onderhouden Een schip dat voldoende capaciteit moet hebben, dus meer auto's moet kun nen vervoeren, en dat automobilisten ondanks steeds bredere voertuigen meer ruimte moet bieden bi| het uit stappen. Een langer en breder schip dus (130 bi| 18,80 meter) maar dat wel in de havens moet kunnen afmeren die begin zestiger jaren zijn gebouwd, voor schepen die niet half zo lang waren als de nieuwkomer. Hiervoor worden hoge eisen aan het voortstuwingssysteem gesteld, waar aan het huidige Voight Schneider- systeem niet voldoet. Teso ging in samenwerking met het Bureau voor Scheepsbouw (BvS), dat voor het technische ontwerp was ingescha keld, op zoek naar een nieuw sys teem. BvS is al vanaf de Dageraad in de vijftiger jaren de huisontwerper van Teso en ontwierp na Marsdiep, Texelstroom en Molen- en Schulpen- gat nu de vierde generatie schepen voor Teso. De huidige directeur Maar ten de Groot toont zich onder de in druk van de manier waarop Teso de medewerkers bij de ontwikkeling heeft betrokken 'Dat is uniek. Het heeft er mede toe geleid dat er een optimale keus is gemaakt. Ik heb het ook nog niet eerder meegemaakt dat een reder ons zo'n gedetailleerde opdrachtomschrijving gaf.' Een dele gatie van Teso en BvS reisde onder meer af naar Denemarken om bij een veerverbmding naar een Deens eiland de werking van zogeheten roer propellers te bestuderen. Dit is een Fins systeem waarbi| het schip wordt aangedreven en bestuurd met vier schroeven (elk 1800 kW) die. aange stuurd vanuit de stuurhut met een joystick, onafhankelijk van elkaar 360 graden kunnen draaien. Groot voor deel is dat het schip een hogere top snelheid heeft en het systeem een hoger rendement. Het schip is groter en zwaarder dan de Schulpengat, maar gebruikt dezelfde hoeveelheid brandstof. De Wagemaker krijgt een topsnelheid van 15,4 knopen (28,5 kilometer per uur), waarmee de over kant desnoods in een kwartier kan worden bereikt. In de tanks kan maxi maal 750 ton brandstof worden op geslagen. Dat is 250 ton meer dan de maximale voorraad die normaal wordt aangehouden. De extra capa citeit geeft Teso de mogelijkheid om in tijden dat de brandstof scherp is geprijsd, van de gunstige markt te profiteren. Liften De constructie is zo gemaakt dat voor het vervangen van een roer propeller het schip niet uit het water hoeft Teso heeft bedongen dat de werf voor Teso te allen tijde een com plete unit in voorraad houdt, zodat dit onderdeel op elk moment kan wor den vervangen. Om de bedrijfs zekerheid en de veiligheid te verho gen, beschikt het schip in beide stuurhuizen over een dubbel besturingssysteem. Dat betekent dat naast de kapitein ook de stuurman een eigen besturingseenheid heeft. De Dr Wagemaker beschikt ook over twee machinekamers, twee voort stuwingskamers, twee schakelbor den en twee bedieningscomputers, allemaal om te zorgen dat betrouw baarheid en continuïteit van de veer boot optimaal zijn. 'Want het kan gebeuren dat in de machinekamer De tewaterlating van de Dokter Wagemaker vormde vrijdagmorgen een indrukwekkend schouwspel. (Foto Eöo Kooiman) en enorme mensenmassa was getuigen van de tewaterlating van de Dokter Wagemaker. Tekst en foto's: Gerard Timmerman DOKTER WAGEMAKER. re-xEL een storing optreedt op het moment dat één van de twee schepen net in dok ligt. Dan zou Texel zonder veer verbmding zitten en de ramp met te overzien', vertelt Alex Cofino, die zich vanaf 2000 met de ontwikkeling van het schip heeft bezig gehouden. 'We hebben onze medewerkers uitgeno digd zoveel mogelijk met ons mee te denken. Het heeft ons honderden suggesties en ideeën opgeleverd. Bijvoorbeeld voor de liften, omdat zij als geen ander de gevolgen van het ontbreken daarvan kennen.' Het nieuwe schip krijgt vier liften. Ze zijn met name bedoeld voor minder- validen, die straks niet meer via de steile trappen naar boven hoeven. Eentje is zelfs geschikt voor het ver voer van een brancard, maar de lif ten zijn ook geschikt voor dienst gebruik. Teso vroeg niet alleen de mening van het eigen personeel, ook de bond voor ouderen (ANBO), de Gehandicaptenraad en vertegen woordigers van andere groepen die gebruik maken van de boot, werden uitgenodigd voor een gesprek De uitkomsten werden verwerkt in een ergonomisch programma. Het resul teerde onder meer in de bouw van 'luie' (minder steile) trappen. Waarop de reiziger overigens nog wel zelf moet lopen, want de schacht was te smal voor de bouw van twee roltrap pen, eentje voor naar boven en een tje voor naar beneden. Het nieuwe schip, het veertiende sinds de oprich ting van Teso in 1907, is ook stiller en trilt minder dan de voorganger. Nautisch interieur Bijzonder aan het schip is de vorm geving, waardoor het schip van bin nen en van buiten een geheel nieuwe uitstraling heeft gekregen. In het oog springend is het logo op de zijkant, een artistieke weergave van het ei land, gezien vanuit zee ter hoogte van Ceres. De toiletgroepen zijn van de voor- en achterkant verplaatst naar de zijkant. Ze liggen ter weerszijde van de entree van de salons, die straks via de zijkant wordt betreden. Dankzij de zo ontstane open kop- einden hebben de reizigers vanuit de salon ook zicht op de zee voor en achter het schip. Door dit extra glas is het binnen niet alleen een stuk lich ter, ook de belevingswaarde gaat omhoog Verantwoordelijk voor de uiterlijke vormgeving en het interieur is ontwerper Bastiaan Sonneveld. Net als BvS kreeg hij een heel ge richte opdracht, die hem toch nog veel ruimte gaf. 'Ik kreeg de vrijheid om ideeën te ontwikkelen.' De sym boliek daarin heeft een nautisch ka rakter. Het onderscheid tussen stuur- en bakboord komt tot uiting in de kleurstelling van de bankjes (rood en groen), de bartafels zijn geïnspireerd op navigatietafels en het dek heeft het motief van teakhout. De vorm van een vuurtoren keert terug in de verti cale lijnen, die doorlopen van de licht koepels boven de salon tot in het bovengelegen atrium. Deze uitkijk post bevindt zich zo'n 14 meter bo ven zeespiegel. Sonneveld: 'Dit schip is vier keer zo mooi als de vorige.' Onder toeziend oog van werfdirecteur Gelu Stan complimenteert Teso-directeur Rob Wortel de bouwers met de totstandkoming van de Dokter Wagemaker. Waarom het schip van Teso hele maal in Galatz wordt gebouwd? Omdat we gewoon de beste scheepswerf zijn.' Van de beschei denheid die de Roemeense direc teur Gelu Stan bij de kiellegging nog aan de dag legde, is bij de tewaterlating van de Dokter Wagemaker weinig meer te mer- ïen. 'Dit is een technisch hoog standje en één van de beste producten die we hier hebben ge bouwd.' Stan verwoordde de trots van de medewerkers van de scheepswerf üe in 1893 is gebouwd en waar sinds die tijd 1058 schepen van de helling ujn gegleden. Vijftien jaar geleden tad de werf nog 9.000 medewerkers, :en schip waarvoor Teso had gere end op een investering van meer fan €50 miljoen, dat uiteindelijk is anbesteed voor zo'n €20 miljoen under. Kan Damengroep Gorkum laar nog wel wat aan verdienen? 'We 'open. het', vertelt Casper Ver- Heulen, sales manager van Damen. )e kosten die dit bedrijf moet maken angen in hoge mate af van de vraag I de bouw binnen het afgesproken Klsbestek kan worden afgerond, "e liggen redelijk goed op schema', Welt projectleider Ton van Oor- dlot, die wel erkent een paar weken "a ktrate kunnen gebruiken. 'Maar het Sl hem in de details.' Dat de ■Waterlating niet op 15 oktober (Jaatsvond, zoals bij de kiellegging 17 december 2003 werd aange ven, is niet het gevolg van vertra ag, maar komt doordat de werf de oheepshelling nog niet nodig had en &l werken aan een schip dat op het toge staat nu eenmaal beter vlot aan een schip in het water. De 'srkzaamheden die nu nog in Galatz 'Orden verricht, houden vooral ver- |Wd met de elektrische installatie. afbouw in Vlissingen omvat niet W meer dan het aftimmeren, het •aatsen van de roerpropellers en het "bedrijf stellen van de apparatuur. maar na reorganisatie is dat aantal gedaald tot 3.000. De Roemeense werf in Galatz werd in 1999 overge nomen door de Damengroep, die er tientallen miljoenen in investeerde, reorganiseerde, zorgde voor nieuwe impulsen en een gevulde order portefeuille. Momenteel wordt er aan 46 schepen gewerkt, van tankers tot marineschepen. 45 Jaar communisme heeft welis waar sporen op de werf achtergela ten, maar vijftien jaar na de omwen teling is er veel veranderd. 'Maar er is nog steeds een mentaliteits probleem', vertelde Stan. Rmt de Vries sprak toch van een grote moti vatie, vooral onder jongere medewer kers. Hun verdiensten wekken in westerse ogen verbazing: ongeveer één euro per uur, wat mede verklaart waarom het schip aanzienlijk minder kostte dan Teso vooraf had inge- 'Een jongensdroom die in vervul ling ging', omschrijft Rint de Vries, die namens Teso toezicht hield op de bouw in Galatz. In bijna een jaar tijd reisde hij tien keer op en neer naar de Roemeense werf. Hij deed dat samen met assistent Eric Ie Roux en Maarten Foliant, die vooral de bouw van het elektrische gedeelte in het oog hield. De Vries kende het schip al van zo'n duizend bouwtekeningen die hij op de Koninklijke Scheldewerf in Vlissingen onder ogen had gehad, allemaal computerschetsen van de 112 secties waaruit het schip is op- schat, De verwachting is dat de lonen in Roemenië, na toetreding tot de EG, zullen stijgen. De Texelse veerboot vormt voor de Roemenen een bijzonder project. 'Dit is een zeer gecompliceerd schip, de grootste veerboot van Nederland, die we ook nog eens in een maand of tien hebben gebouwd. Dat is met geen ander Nederlandse schip van deze omvang gelukt.' Met name de boven bouw van het schip vergde veel aan dacht. Om het gewicht te beperken is vrij dun staalplaat gebruikt, mate riaal waarmee de Roemeense scheepsbouwers met gewend waren te werken. Stan: 'Het lassen vereist vakmanschap.' De Roemeen liet niet onverbloemd dat hij in was voor een nieuwe opdracht vanuit Texel. 'We hopen hier ook het volgende schip te mogen bouwen.' Hij kan hoop putten uit de woorden van Rob Wortel: 'Wij zijn trouwe partners. Maar het is wel zo dat we maar eens in de 12,5 jaar een nieuw schip bouwen.' gebouwd. 'Als je het schip al zo goed kent, is de bouw een feest van her kenning', vertelde ook Alex Cofino, die nauw bij de voorbereiding was betrokken. 'Iedere trap en elke deur die ik tegenkom heeft een eigen ver haal De Vries en zijn collega's van Teso waren met de enige toezicht houders. Het werk van de Roemenen werd ook nagelopen door inspec teurs van classificatiebureau Lloyds, medewerkers van scheepswerf Damen Gorkum, dat de leiding over het project heeft en eigenaar is van de werf in Galatz, die zelf ook contro les uitvoerde. In grote lijnen verliep de bouw goed, maar de voor scheep- vaartknngen extreem hoge kwaliteits- en andere eisen die Teso stelt aan met name de accommodatie, zorg den er wel eens voor dat het team van De Vries de bouwers kritisch moest toespreken. Ze ondervonden dat de Roemenen met van kwade wil zijn, maar dat het werken aan vracht en andere schepen soms anders ver loopt dan de bouw van een veerboot. De Vries: 'Ik realiseer me dat we voor de werf een kritische klant zijn ge weest, maar we zijn steeds tot over eenstemming gekomen. Ik heb erva ren dat Damen, net als Teso, een heel klantgericht bedrijf is.' Gelu Stan, de directeur van de Samen Shipyard Galati: 'Rint heeft veel ervaring, is een sterke persoonlijkheid, heel strikt en hij kijkt heel kritisch naar de kwaliteit. Maar hij is ook zeer meewerkend. Ik heb de samenwerking als heel posi tief ervaren.' Christa Wortel knipt het lint door, waarna een fles champagne tegen de scheepswand te pletter slaat. Verslaggevers van de Roemeense media bij de persconferentie door vertegenwoordigers van Teso en de scheepswerf. ii «r Sa Niet alleen was de Texelse pers mee gereisd naar Galatz, de tewaterlating van de Dokter Wagemaker had ook belangstelling van Roemeense me dia. Journalisten van lokale en lande lijke kranten, radio en televisie deden verslag van de gebeurtenis. Er was zelfs een speciale persconferentie voor hen georganiseerd 'Ze komen hier echt niet bij elke schip opdraven, Zo'n grote, ingewikkelde veerboot is hier toch wat bijzonders', vertelde een tolk. Hij vertaalde het relaas van Teso-directeur Rob Wortel, die de Roemenen vertelde dat Teso een onderneming is die eigendom is van voornamelijk Texelse aandeelhou ders die een goede veerverbmding en service belangrijker vinden dan het behalen van een hoge winst. 'Hier door kan ook het prijskaartje voor een overtocht laag worden gehouden. In dat opzicht is het dus een beetje een socialistisch bedrijf.' Voor de verslaggever van een lokale krant voor wie een rit naar De Cocksdorp al een 'verre rit' is, vormt een uitnodiging voor een tewater lating in Roemenië een wereldreis. Als ik me donderdagmorgen rond 7.00 uur voeg bij de delegatie van Teso (directie, ondernemingsraad, commissarissen en andere betrokke nen), doet het lichaam nog zijn best om wakker te worden. Op het pro gramma staat een busreis naar Schiphol, vervolgens een vliegreis van drie uur naar Boekarest, en daarna een busreis van vier uur naar Galatz in zuidoost Roemenie, waar we om 19.00 uur zullen arriveren. Op Schiphol groeit de delegatie aan met vertegenwoordigers van de scheeps werf, andere betrokkenen bij de ont wikkeling en bouw van de Dokter Wagemaker en Teso-geschiedschrij- ver Willem Boot. Mist zorgt ervoor dat de vliegreis twee uur is vertraagd. Het is rond 22.00 uur (Nederlandse tijd 21.00 uur) als we eindelijk in het luxe hotel Vega kunnen aanschuiven voor het diner. De volgende morgen vroeg uit de veren, want de tewaterlating staat gepland om 10.00 uur. Ruim een uur daarvoor arriveren we op de im mense scheepswerf langs de Donau. Kijkend naar de grauwe soep vraag ik me af waar die Schóne Blaue Donau toch is gebleven. Onderweg vang ik een glimp op van de Dokter Wagemaker, die een eind boven de gebouwen uittorent. Het vooroordeel dat het met de arbeidsmotivatie in voormalige Oostbloklanden slecht is gesteld, wordt bevestigd als ik op de werf vergeefs zoek naar werkende lieden. Aangekomen bij de veerboot blijkt waarom: bij het schip heeft zich een enorme mensenmassa verza meld, duizenden Roemenen die het werk even aan de kant hebben ge legd om de tewaterlating van het schip waaraan ze bijna een jaar heb ben gewerkt te kunnen aanschou wen. Van de partij ook echtgenotes en kinderen en zelfs een schoolklas. Ook veel vrouwen in overalls, potige types met hamers, maar zo te zien ook van de schilderploeg Iemand legt uit dat met één schilderbeurt van het schip ongeveer een oppervlakte is gemoeid van 10.000 vierkante meter. Met zes lagen dus circa 60.000 vierkante meter, meer dan tien voet balvelden. Er volgt een toespraak van de Roemeense directeur en dan pakt Rob Wortel de microfoon. 'Pentru toti oamenii din santierul Damen Galati', verhaalt hij in voor mij onverstaan baar Roemeens. Het betekent: Ik complimenteer jullie met je vakman schap en de inzet waarmee jullie aan het schip hebben gewerkt. Aan echt genote Christa de eer het lint door te knippen, waarna een fles champagne tegen de scheepswand te pletter slaat. Is het nog niet wat vroeg voor de doop?, vragen omstanders zich af Maar het blijkt een Roemeens gebruik om het schip een goede reis te wensen Dan klinkt een commando en zetten stoere Roemeense mannen de bijl in de touwen die de kolos op zijn plaats hebben gehouden Er ge beurt nog mets. Dat komt door de weerstand, want bij vijf graden onder nul is het vet onder de slee hard ge worden. Andere Roemeense kracht patsers scheuren aan de hefbomen van draadeinden, die het schip het beslissende zetje moeten geven. 'Tirra! tirral', joelen omstanders Dan glijdt de kolos de helling af, nagerend door enthousiaste mannen. Terwi|l tranen her en der over wangen stro men, haast uw verslaggever zich om bruikbare foto's te schieten. Daar gaat de Roemeense trots. Vrijwel meteen na de tewaterlating pakken de werkers de draad weer op en galmt het geluid van gehamer en slijp- en andere machines over de werf. De helling wordt meteen klaar gemaakt voor het volgende schip De Texelse achterblijvers die van zo ver zijn gekomen, wachten vergeefs op de beloofde rondleiding over het schip. Bij de tewaterlating is een ka bel geknapt, waardoor het schip niet goed tegen de kant ligt. 'Een mooi excuus om straks naar Vlissingen af te reizen', luidt het commentaar, 's Avonds komen we bij in het Kurhaus van Boekarest, waar we een banket met vele gangen naar binnen werken en een bezoek wordt gebracht aan de fameuze 'Cotton Club'. De stem ming is uitgelaten. 'Dit was in de tijd van Hoogerheide nooit gebeurd', ondergaat Willem Boot de sfeer, waarvan hij wel intens geniet. 'Ty pisch Teso.' Twee van mijn collega's wijken van het programma af en ma ken kennis met de keerzijde van Boe karest In een restaurant merkt de verslaggever van de Helderse Cou rant dat zijn telefoon is gestolen. De aangifte die hij doet op een Roe meens politiebureau vergt anderhalf uur, nog afgezien van een dure taxi rit. De rondrit door Boekarest waar mee de zaterdagmorgen wordt ge vuld. ondergaat hij met gemengde gevoelens. Gerard Timmerman dokter wagemaker De meegereisde groep Texelaars en vertegenwoordigers van bedrijven die betrokken zijn bij de bouw poseren kort na de tewaterlating.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5