Geloven op Texel PKN: een belangrijke stap op weg naar eenheid Hervorming op Texel begon in De Waal We moeten niet bang zijn voor verandering 'De kerk moet een vluchtheuvel zijn' Jeugdouderling Erna Tromp-Tuinema: Liturgie biedt troost en steun Spraakverwarring TEXELSE CouRANT Verdwenen tekst Heidelberg Piet Kuiper en Jan Eelman, ouderlingen van het Hersteld Ver band. gingen op huisbezoek in Den Burg bij H.K.W. Verstegen, die een winkeltje dreef in de Waalderstraat. Als veel mensen in die tijd, we spreken over de dertiger jaren, had hij het arm. Nu stond er aan de Pijpersdijk een klein huisje, kaal en nóg armoe diger, dat de gemeente Texel had bestemd als Huis voor Onbe- huisden. De bewoners heetten Job en Antje Alderlieste. Toen Verstegen zijn kerkbroeders ver telde over zijn moeite om het hoofd boven water te houden, probeerde éen van de ouderlin gen troost te bieden met de woorden '(-) maar als je nu naar Job kijkt.. waarna Verstegen er in één adem aan toe voegde: 'en naar Antje...' De ouderling be doelde de bijbelse Job, maar Verstegen dacht aan Job Alderlieste Uit welk kerkelijk nest kom je? 'Ik ben opgegroeid in een ouderwets gereformeerd gezin. En dan moet je denken aan allemaal samen in de kerkbank, witte kousen, lakschoe nen, psalmboekje mee en een King- pepermunt. Thuis met z'n allen zin gen bij het orgel 's Zondags naar het bos met pinda's, naar de christelijke school, naar catechisatie en zondag school, bijbellezen na het eten, er was een duidelijke structuur. Ze wa ren thuis best streng, maar ik ben de jongste en dan heb je het altijd ge makkelijker. Toen mijn oudste zus voor het eerst uitging, gaf dat best conflicten, maar tegen de tijd dat ik aan de beurt kwam, waren ze al aan verschillende dingen gewend. Later denk je wel eens móest dat nou al lemaal zo? Toen mijn zus Leme ver kering kreeg met Jaap Kiewiet was dat in het begin moeilijk omdat hij niks was. Kerkelijk gezien dan, want ze hadden zich geen betere schoon zoon kunnen wensen. Maar toen ze niet in de kerk mochten trouwen, gaf dat heftige discussie in ons gezin. Mijn ouders stelden zich toen wel Erna Tromp-Tuinema (43) is verpleegkundige, bloembind- ster en ondernemer. Ze is ge trouwd met meubelmaker Johan en moeder van drie kin deren. In hun bedrijf (haar ei gen deel heet de Bewaar plaats) geeft ze het hele jaar door allerlei creatieve work shops. Als vrijetijdsbesteding doet ze aan zwemmen en skeeleren. Bij de dit jaar ge houden triatlon deed ze mee in het team Moeder Co. Erna lag te water, dochter Marleen (13) fietste in hoog tempo de veertig kilometer en zoon Henk (16) voltooide al hardlopend de race. Naast werk en sport is Erna politiek in de weer voor Texels Belang, verzorgt zij in teamverband regelmatig de zondagschool en is ze een paar ochtenden per week aan het werk in de wijkverpleging. achter hun dochter op en hebben contact gezocht met de hervormde kerk in Den Burg, waar dominee ds. De Roest ze heeft getrouwd. Ik heb daaruit geleerd dat gereformeerd zijn met het allerbelangrijkste is.' Ben je nu nog gelovig? 'Geloven hangt vandaag de dag min der aan regels dan vroeger. Ik ben een allermachtigste zwemmer en toen we nog thuis waren ging ik samen met mijn zus Joke naar de zondag- ochtendtrainmg. Dat was wat! Dat voegde gewoon niet. Maar we deden ook aan waterpolo en dat is een teamsport, je moet er zijn. Als ik dan 's avonds naar de kerk ging, was het toch ook goed? Dan kreeg het geloof een kans en ook de sport Mijn ouders hebben daar erg aan moeten wennen. Ik heb het geloof nooit los gelaten. Ik heb heel lang bij The Messengers gezongen Een fijne tijd, waarin je het geloof letterli|k en figuur lijk naar de mensen toebracht. En toen ik in het Gemini Ziekenhuis werkte, was ik, afhankelijk van mijn rooster, vaak te vinden in het Huisduiner kerkje. Ik had een goeie band met dominee Blaauw, die hier (de gereformeerde kerk in Den Burg, Hoe staat het met kerk en geloofsbeweging op Texel? Gelooft Texel nog of geloven we het wel? Hoeveel kerkrichtingen zijn er op het eiland? De Texelse Courant besteedt dit jaar aandacht aan de ver schillende kerkrichtingen op het eiland en de ontwikkelingen daarin. Met algemene informatie over de kerk, een gesprek met voorgan ger en/of iemand uit de organisatie en tien vragen aan een Texelaar over zijn of haar geloofsbeleving of het ontbreken daarvan. Vandaag: de Protestantse Kerk in Nederland, die dit jaar ontstond na het sa mengaan van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerk en de Lutherse Kerk. VRIJDAG 3 DECEMBER 2004 lovigen op wieltjes waren. Zij werden ter kerke gereden in een kinderwa gen, kwamen er per trouwkoets en voor de derde en laatste keer in de lijkwagen. Lid zijn had in het verleden ook iets te maken met werk in over heidsdienst, waarvoor een kerk lidmaatschap vereist was. Bovendien gaf het niet heiden zijn enige status en de verzekering van de dominee bij de begrafenis. Gereformeerden wa ren daarin resoluter en bedankten sneller voor het lidmaatschap. Het resolute van de laatstgenoemden kan ook gezien worden als een ge volg van de diverse afscheidingen. Iedere groep die uit onvrede met de bestaande situatie besluit een andere kant op te gaan, zal op dat moment weer de puntjes op 'zijn' i willen zet ten. Gereformeerden staan beken om hun grote bijbelkennis en hu soms onbuigzame manier van dis cussiëren, opgegroeid als zij zijn me jeugd-, mannen- en vrouwen verenigingen, waar steevast een bj beltekst grondig binnenstebuit# werd gekeerd. Men moest van goe den huize komen om zo'n bijbeltijgi verbaal te overmeesteren. Een anekdote uit de kerk Her steld Verband. Een ouderling moet, zoals indertijd gebruikelijk, in de dienst een bijbelgedeelte voorlezen uit één van de zogehe ten kleine profeten. Hij staat maar te bladeren en kan het met vin den Ten lange leste slaat bij de Bijbel resoluut dicht en zegt: 'Do minee, het staat er niet in!' en gaat zitten. Een andere ouder ling, Jan Vlaming (bijgenaamd Riezepiesvan boerderij Oost- wijk, stapt hierop vastberaden naar voren, slaat het gedeelte in één keer op, geeft een ferme klap op de Bijbel en zegt 'Hier!' stelling tot grote landelijke acties, dit vaak een heel circus aan publiciteit opleveren en waarbij Nederland trots is als er veertig miljoen euro word; opgebracht. Door de kerkleden word ieder jaar stilzwijgend meer dan hel dubbele bijeengebracht, naast dé verplichtingen om de eigen kerk en dominee te onderhouden. Is de keit - bij alle kritiek die ze over zich heen krijgt: de ene keer wanneer ze iets zegt en de andere keer omdat ze niets zegt - met al te bescheiden? Braanker: 'We zouden inderdaad bes: eens meer ons gezicht naar buitel kunnen laten zien. Maar om al onzj goede daden te etaleren, enkel oir, gezien te worden7 Onze grootstt kracht ligt toch in stille hulpverlening in het er zijn voor de zwakkeren. Een levende kerk staat midden inde wereld. De kerk van twintig jaar gele den bestaat met meer. Enigszins merkwaardig is dat kerkverlaters hun idee over kerk en kerkleer vaal stil zijn blijven staan bij het mome» dat zij de kerk verlieten Zij dacht» moderner te zijn, maar hebben niet ds veranderingen in de kerk bijgehouda en blijven zich vaak afzetten tega een verouderd en veelal negatie beeld, dat zij hardnekkig wensen vas te houden. Vooral dat wat met moclii blijft een heerlijke stok om mee I; slaan. Denk aan bekende schrijvecL als Maarten 't Hart en Jan WolkeisJ3 Maar ook in de kerk is het leven dooi gegaan en hebben mensen onderin vloed van denkers sommige beeld» aangepast of veranderd. Zo is d vrouw in het ambt verschenen en de starre opvatting van de zondags heiliging een stuk gezonder geww den. Meer naar de woorden van Je zus, zoals verwoord in Marcus 2 'Dl sabbat is gemaakt om de mens ei niet de mens om de sabbat.' Ook n de leerstellingen is ruimte gekome voor andere opvattingen. Niet iedj een is daar blij mee. Misschien is hi moeilijke van het loslaten van ouo zekerheden, dat de gelovige bij vtj gen met meer automatisch een be paalde zondag van de Heidelbergs Catechismus kan opslaan om in és adem het juiste antwoord op te dre» nen, maar nu meer aangesproke wordt op een persoonlijk geloof, u< gedaagd wordt een eigen antwooii op de vragen van het leven te vind» en genoodzaakt is een eigen relati met God aan te gaan. red.) toen stond. Dat was een heel le vendige, motiverende dominee, die het geloof op een plezierige manier wist te brengen. Maar op zich ben ik nooit zo verschrikkelijk gereformeerd geweest. Toen ik long was, is mijn moeder een tijd overspannen ge weest en ik werd toen opgevangen door de familie Boogaard, die vlak bij ons in de straat woonden. Katholieke mensen. Ik ging met ze mee naar de kerk en genóót! De kerststal, die mooie ramen, de priester die zo mooi kon zingen. Het maakte een onverge telijke indruk op mij. Nu nog. In de Ouwe Zaal hier op de Bewaarplaats staat bijvoorbeeld een Mariabeeld, waar ik erg aan gehecht ben Met Ismaël, een Turkse man die bij Johan werkt, heb ik ook vaak gesprekken over zijn geloof. In de islam kennen ze ook aartsvader Abraham en het verhaal van Noach. Wij zijn met de enigen. Wat ik bedoel te zeggen: het gaat niet om al die verschillen, leder beleeft het op zijn manier, maar we geloven allemaal in dezelfde God. Er zijn geen hokjes daarboven.' Ben je nu nog lid van een kerk en kom je er vaak? 'Johan en ik zijn in de hervormde kerk getrouwd Toen we nog in Oude- schild woonden, kerkten we in het Zeemanskerkje en onze kinderen zijn daar gedoopt. Nu kerken we in Den Burg. Ik zit daar in het zondagschool team. ben al zes laar leugdouderling en verzorg soms de bloemen in de kerk. Ik vind het heel mooi om een themastuk te maken. Met Pasen heb ik linnen windsels in het stuk verwe ven, verwijzend naar de opstanding van Christus, er zat judaspenning in om het verraad van Judas, een haan- Lees verder pagina 7 In de protestantse kerken is men er zich de laatste decennia van bewust geworden dat de totale afwijzing van alle kleur en sier uit de Rooms Katho lieke moederkerk als reactie op de misstanden van toen wel erg rigou reus is geweest en daarom met altijd pven genuanceerd. Door deze be wustwording zijn steeds meer visuele aspecten in de kerkgebouwen terug gekomen. Kansel- en tafelkleden in rood. groen, wit en paars, de vier (deuren van het kerkelijk jaar. dat be gint met de eerste advent, vier zon dagen voor Kerstmis. Veel voorgan gers hebben weer een toga aangetrokken met een bijpassende kleurige stola Er is een (leeg) kruis aan de muur gekomen, ieder jaar wordt op paaszondag een grote, nieuwe paaskaars de kerk in gedra gen. als symbool voor het nieuwe le ven, dat begon bij de opstanding van Christus op paasmorgen. De kleine kaarsen die voor andere gebeurtenis sen gebruikt worden, worden steeds aan het paaslicht aangestoken. Ie dere zondag staat er een feestelijk bloemstuk in de kerk, dat na de dienst als groet van de gemeente bij een gemeentelid wordt thuisbezorgd. Bij speciale diensten, zoals met Kerstmis. Pasen. Pinksteren of de laatste zondag van het kerkelijk jaar, waarin de dat jaar overleden ge meenteleden worden herdacht, wordt er een zogeheten liturgisch bloemstuk gemaakt, waarin allerlei symbolen zijn verwerkt. Ook is de dominee met altijd de enige die het woord voert, maar is er inbreng van gemeenteleden en is er iedere dienst een gesprek met de kinderen, die halverwege naar hun eigen dienst gaan, waar zij praten, zingen en knut selen over meestal hetzelfde onder werp dat in de 'grotemensendienst' wordt behandeld. De diensten in de protestantse ker ken kennen een liturgie, een volgorde van vaste onderdelen. Deze volgorde van zaken heeft tot doel door zijn opbouw de kerkganger tot troost en steun te zijn Hoe ziet zo'n liturgie er globaal uit? De voorganger spreekt bij aanvang van de dienst namens God een welkom uit 'Genade zij u en vrede', waarna een bemoediging volgt en een groet Hierna volgt het kyrie, een gebed waarin de voorgan ger zorgen en vreugden van de ge meente en de wereld verwoordt en deze als het ware voor God neerlegt, zodat de mens zich bevrijd kan voe len. Daarna zingt de gemeente een glorialied ter eer van God. Naar aan leiding van een voorgelezen bijbel gedeelte wordt dan de overdenking (preek) gehouden Wat zeggen deze teksten, hoe kunnen ze worden ver taald naar de werkelijkheid van van daag? De drie collectes die dan vol gen zijn in vaste volgorde: eerst voor de nood in de wereld, daarna voor in standhouding van de eigen ge meente en de collecte bij de uitgang is voor speciale acties of goede doe len. De aparte onderdelen van de dienst worden steeds afgewisseld met een lied. dat past bij het ge brachte. zodat het geheel een afge rond verhaal wordt. Na een afsluitend dankgebed en voorbeden voor ziek en zeer in de gemeente en de wereld, volgt de zegen: 'Uw dienst aan de wereld is begonnen. Ga heen in vrede met de genade van de Heer.' werd gehoord. Gesproken werd over een termijn van ten hoogste nog twee jaar. Persoonlijk wil ik me niet aan een termijn binden, maar wel aan voort gang werken en wijzen op het belang van samengaan Ook voor onze kin deren. Het is belangrijk om elkaar met te verliezen op dit traject en daarom moeten er met beleid stappen wor den genomen.' Het besluit moet gedragen worden door de gemeenteleden, vindt Den Braanker. 'Zij moeten met elkaar ver der. Een voorganger is slechts voor bijganger. Onze diaconale projecten en het eilandelijk overleg van de kerk- rentmeesters zijn al gezamenlijk. Ver schillende speciale diensten organi seren we al langer samen. We hebben net de actie Schoenendoos gehad, in Oosterend in samenwer king met De Akker. Een heel mooi project. Heel fijn vind ik persoonlijk de oecumenische vieringen, waarin ook de Doopsgezinden en de Rooms Katholieken van de partij zijn.' Den Braanker ziet de toekomst van de kerk positief. 'Het is waar dat er minder mensen in de diensten ko men, maar dat is geen reden om de moed op te geven Ik geef op dins dagavonden een cursus theologie voor tieners. Voor twaalf- tot veertien- jarigen en voor de groep daarboven. Hier bij mij aan huis. Er passeren al lerlei actuele zaken de revue en ze dragen zelf ook gespreksonder werpen aan. Het gaat ontzettend leuk. De kerk moet een vluchtheuvel zijn, een thuis waarin je geborgenheid en verdieping kunt vinden. Waar je even op adem kunt komen van de dominantie van geld en economie.' In stilte De kerken organiseren erg veel. Al leen zijn zij nooit gewend er mee op de voorgrond te treden. Ze laten zich daarbij leiden door de tekst in Matthéüs 6: 'Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet Doe uw goede werken in stilte.' Dit in tegen- De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is een landelijk samengaan van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerk (niet te verwarren met de Gerefor meerde Gemeente) en de Lutherse Kerk. Deze samenvoeging is nog heel vers, van 1 mei 2004, en hoe wel niet alle kerkelijke gemeenten zich erin hebben kunnen vinden, is deze fusie een belangrijke stap in het streven naar eenheid. De afkor ting PKN geeft soms verwarring met de KPN, het grote commu nicatiebedrijf van post en telefoon lijnen, maar omdat ook de kerken een 'communicatiebedrijf' willen zijn, is die verwarring misschien ook een leuke bijkomstigheid. Aar dig om te weten is dat protestant niet komt van protesteren, maar van het Latijnse protestare, wat betekent: staan voor je mening. In het kort iets over de ontstaansge schiedenis van de afzonderlijke ker ken, waarbij we ons beperken tot de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerk, omdat er op Texel geen Lutherse Kerk is. De Ne derlandse Hervormde Kerk is ont staan in de zestiende eeuw. als ge volg van de Reformatie, die begon met de vijfennegentig stellingen die de Duitse monnik Maarten Luther in 1517 aan de deur van de slotkapel te Wittenberg spijkerde. Stellingen waarin hij zijn onvrede uitte over de toentertijd heersende misstanden in Erna Tromp-Tuinema: 'leder beleeft het op zijn manier, maar we geloven allemaal in zelfde God. Er zijn geen hokjes daarboven.Foto come m 01 n> Op Texel begon de hervorming in De Waal. In 1528 rees hier het eer ste verzet tegen de Rooms Katho lieke moederkerk. Heiligenbeelden moesten het ontgelden en ruiten van het kerkgebouw sneuvelden. Vanuit De Waal verspreidde de Hervorming zich over het eiland. In Oosterend werd op 27 oktober 1851 een Gereformeerde Kerk (toen nog: onder het Kruis, zogenoemd om de vervolgingen) geïnstitueerd. Een kleine gemeente van acht leden, die voorheen iedere zondag naar Den Hoorn liepen om te kerken, een wan deling van drie uur heen en drie uur terug. Zij kerkten in onder meer de timmermanswerkplaats van Gerrit de Vries aan de Peperstraat, waar nu de winkel is van Duinker Elektra. In 1853 verrees vijftig meter verderop een klein kerkje, dat in 1897 werd vervan- De Heidelbergse Catechismus is een leerboek voor geloofsonderricht, sa mengesteld door de theologische fa culteit van de universiteit van Heidel- berg, op verzoek van keurvorst Frederik III van Palts. Deze Heidel bergse Catechismus, die bestaat uit tweeenvijftig hoofdstukjes met vra gen en antwoorden, zondagen gehe ten. kwam in 1563 gereed. Iedere zondag (vandaar de benaming) werd in de Gereformeerde Kerken in de middagdienst. die een leerdienst was. een hoofdstukje belicht. Na een jaar was de leerstof doorgenomen en kon weer van voren af aan worden begonnen. Veel zestigplussers heb ben deze zondagen via de School met den Bijbel en de catechisaties met de paplepel ingegoten gekregen en kunnen bij elke vraag het ant woord feilloos recapituleren. gen door het huidige (pas verkochte) gebouw, dat nu dienstencentrum gaat worden In Oosterend vond in 1926 een kerk scheuring plaats, die tot op de dag van vandaag bij hen die het hebben meegemaakt een pijnlijke herinnering is, en waarbij scheidslijnen dwars door families liepen. De landelijk be kend geworden dominee Geelkerken uit Amsterdam was door de synode afgezet, omdat hij in twijfel trok of de slang in het paradijsverhaal daadwer kelijk gesproken had. J.J. Buskes, de dominee van Oosterend, weigerde vanaf de kansel zijn afkeuring over de overtuiging van Geelkerken uit te spreken en werd eveneens afgezet Hij nam een gedeelte van de kerk gangers mee en stichtte in 1926 de Hersteld Verbandkerk in de Kotter- straat. Zoals leden van iedere nieuwe kerkrichting overtuigd zijn van hun eigen gelijk, waren ook de HV'ers dat. Onder de oudere Oosterenders gaat een gevleugeld gezegde, volgens zeggen afkomstig uit de mond van ene Pieter Boon, woonachtig aan Achtertune in het huis waar nu Fup en Jellie Zegers wonen. 'Zo gaan wij voort met vaste tred, want wij alleen. wij weten het.' In 1946, toen het grootste gedeelte van de leden terug ging naar de Hervormde Kerk. werd deze kerk weer opgeheven. De (lan delijke) kerkscheuring tussen de Ge reformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Gereformeerde Kerk onderhoudende artikel 31, die in dat jaar ontstond, vond om deze reden geen draagvlak op Texel. Den Burg kreeg in 1952 een eigen gemeente. Detail de kerk aan de Elemert is voor het grootste gedeelte opgetrokken uit materialen van de oude Hersteld Verbandkerk uit Oosterend. Samen op Weg In Oosterend is de samenvoeging van de Hervormden en de Gerefor meerden al een paar jaar een feit. Heetten zij eerst een Samen op Weg (SoW)-gemeente, sinds mei van dit jaar gaan ze verder onder de naam Waddengemeente Texel. Ook Oude- schild en De Cocksdorp vallen hier onder. In Den Burg, waar het SoW- proces een hele tijd heeft stil gelegen, is langzaam weer enige beweging gekomen. Hoewel onder de landelijke noemer van de PKN, wordt er nog met als één gemeente opgetreden. Predikant Peter den Braanker: 'Ge lukkig zijn we weer op weg. In juni hebben de kerkenraden van de Her vormde en de Gereformeerde Kerk ieder apart op dezelfde avond een gemeentevergadering belegd waarin zij op het belang van meer vaart in de procedure hebben gewezen Zoals altijd gaat het de één te snel en de ander te langzaam En meestal is het zo dat degenen die op de rem trap pen het het langste voor het zeggen hebben. Maar we kunnen het niet meer maken nog langer te treuzelen, is een geluid dat op de vergadering de Rooms Katholieke Kerk. De Her vormde Kerk wilde vanaf het begin volkskerk zijn, een kerk waarin ver scheidenheid van denkrichtingen mogelijk moest zijn. Daarmee ont stond ook het gegeven van een steeds voortdurend conflict tussen richtingen die de kerk aanspreken op haar belijdenisgeschriften en richtin gen die de gebondenheid daaraan te eng vinden. Hoofdlijn in de geschiedenis van de Hervormde Kerk is de verhouding tussen Kerk en Staat. Waar in het begin sprake was van bevoorrech ting, kwam het al snel tot bevoogding en kreeg de Staat naar de mening van de kerk een te grote vinger in de pap. In 1796 kwam met de komst van de Fransen tijdelijk een einde aan deze ongewenste situatie, maar met het aantreden van koning Willem I kwam de bemoeienis van de Staat weer de kerk binnen. In sommige gevallen kwam het zelfs tot inkwartiering van soldaten bij kerkelijke leiders. De overheid bemoeide zich met de kerkorde, maar met met inhoudelijke geloofszaken. Er ontstond een grote leervrijheid, waarin leertucht ontbrak. Als gevolg hiervan zochten sommi gen in Afscheiding en Doleantie hun heil buiten de kerk. Binnen de kerken kwamen protesten op gang en ont stond een richtingenstrijd, waaraan pas na 135 jaar, met de totstandko ming van de nieuwe kerkorde in 1951een einde kwam. Omstreden in de nieuwe kerkorde was evenwel de vraag naar de prioriteit van wat de kerk zélf gelooft, en wat de kerk be tekent voor de wereld. En ook of de kerk haar geloof diende te belijden in overeenkomst (letterlijk) of in ge meenschap met de belijdenis geschriften. Laatstgenoemde opvat ting bood aan de vrijzinnigheid meer ruimte en stelt de vraag hoe de mo derne mens het verhaal van de op standing ervaart. Waar mensen zijn en mensen denken en geloven, ontstaan altijd opnieuw Dominee Peter den Braanker: 'Onze grootste kracht ligt toch in stille hulpverlening, in het er zijn voor de zwakkeren. groepjes die zoveel anders gaan den ken dan de rest van de groep waarin zij functioneerden, dat er behoefte ontstaat zich af te scheiden en een eigen groep of kerkgenootschap te vormen. Zo kwam de Afscheiding in 1834, de Doleantie in 1886. De Ge reformeerde Kerken in Nederland zijn ontstaan in 1892, als een weer sa mengaan van afgescheiden groepen. Anders dan de Gereformeerde Kerk kende de Nederlandse 'Hervormde Kerk meer zogeheten papieren leden. Van hen werd wel gezegd dat zij ge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 6