Gemeente vertilt zich aan urenbesteding nieuwbouw Gemeente houdt geld over op bouwkosten Kwart miljoen meer nodig dan begroot ZKH .TEXELSE imtm&L la vzm m COURANT ^muNHRRSS /O wrtbeüührrs.vaet 16 T0CM GEER flRRNDOG MRRKT'? NOU m HET tl06 IRNG üuuRi .6RRN we nrbr DE 6UPERClf)RKT HE BHTCION GOfcS 0 to-\1 - aoow Kaasnijd Tijdsbesteding Wat ik zeggen wou. Bloedbank keert terug naar OSG Gereformeerd Markt Wat ik zeggen wou... Markt (2) Samenkomsten in kerstvakantie Jiangs de weg VRIJDAG 10 DECEMBER 2004 De gemeente heeft de afgelopen vijf jaar veel meer uren moeten ste ken in de komst van het nieuwe gebouw voor de buitendienst aan de Reijer Keijserstraat in Den Burg dan voorzien. Bij Gemeentewerken moesten daardoor intern diverse werkzaamheden worden verscho ven of uitgesteld. Omgerekend in geld werd voor een kwart miljoen euro meer dan begroot aan de ambtelijke begeleiding besteed. De bouwkosten van het nieuwe ge bouw en de sloop van het oude zijn binnen het budget gebleven. Daar is een overschot van €186.715,02 op het bedrag van €3.644.041,- dat de raad in 2001 beschikbaar had gesteld. Dat blijkt uit een kostenverant- woording die burgemeester en wet houders aan de politieke partijen hebben gestuurd. In totaal is er €3.881.775,51 aan het kanjerproject uitgegeven. Dat bedrag is gesplitst in €3.457.325,96 voor sloop, bouw en tijdelijke huisvesting van Gemeente werken en €424.449,53 dat werd ge spendeerd aan ambtelijke uren die in het project werden gestoken. Bij de eerste blijft de gemeente binnen het budget, bij laatste overschrijdt ze met liefst €237.492,53 het budget van £186.957,- dat de raad in november 2001 specifiek voor de ambtelijke inzet had uitgetrokken. Op advies van het college bracht de raad destijds een splitsing aan tussen bouwkosten en ambtelijke kosten om vooraf inzichtelijk te maken welke voorbereidingskosten de gemeente, die het project geheel in eigen beheer begeleidde, zou maken Achteraf blijkt die inschatting veel te laag te zijn geweest. In totaal werden de af gelopen vijf jaar ambtelijk 8849 uren aan het kanjerproject besteed. Daar van kwamen er 4787 voor rekening van Gemeentewerken en 4062 kwa men er verdeeld over diverse andere afdelingen als Infra en Bouw (voor heen Civiele Techniek en Bouwzaken) terecht. Volgens een woordvoerder gingen de extra uren vooral zitten in de tijdelijke verhuizingen en het op ruimen van het voormalige gebouw en terrein van Gemeentewerken. 'Als je ergens veertig jaar zit. heb je nogal wat op te ruimen. Bovendien was het vroeger gebruikelijker om dingen te bewaren dan nu.' Doordat de nieuw bouw op de plek van het oude Gemeentewerken kwam, moest de afdeling twee keer in korte tijd verhui zen. In het voorjaar van 2002 werden de werkplaatsen tijdelijk naar Tatenhove in Oudeschild, de schuur van Van Abs en de oude TEM-loods in Den Burg verplaatst en in het na jaar van 2003 ging alles weer terug naar de nieuwbouw. 'Het heeft nogal wat van de medewerkers gevergd 1 Gebrek aan ervaring met dergelijke grote projecten, het onvoldoende in de gaten houden van het aantal be stede uren en het in eigen beheer gebruiksklaar maken van diverse werkplaatsen worden als andere oor zaken van de urenoverschrijding ge noemd. Tijdens de raadsvergadering van november 2001 had burgemees ter Joke Geldorp er nog op gewezen dat de toenmalige afdeling bouw zaken de werkzaamheden goed moest plannen, zodat de realisatie van het nieuwe gebouw tegelijk met andere werkzaamheden zou kunnen plaatsvinden. Die planning blijkt tot een ruwe schatting beperkt te zijn gebleven. Volgens Gemeentewerken was het vooraf niet mogelijk een zo specifiek mogelijke urenplannmg te maken, omdat het een omvangrijk project was dat 'uniek en éénmalig' was. Het was van tevoren ook moei lijk in te schatten hoeveel werk het opruimen van de oude locatie en het inrichten van de tijdelijke werk plekken met zich mee zou brengen. Rekeningresultaat De uren die extra aan het project zijn besteed, hebben volgens de kosten- verantwoording niet tot financiële te korten op de begroting geleid. De €424.449,53 is verspreid over 1999 tot 2004 ten laste gebracht van de jaarlijkse rekeningresultaten van de exploitatie waaraan de gemeen teraad telkens zijn goedkeuring heeft verleend. Dat de gemeente €237.492,53 boven het beschikbaar gestelde budget zit, betekent met dat er meer is uitgeven maar het is an ders besteed Volgens de kostenverantwoording is onder meer het onderhoud dat in de winter aan materiaal en materieel wordt verricht tijdelijk op een lager pitje gezet en het repareren van ka potte straatverlichting is er bij inge schoten. Gevolg was dat daardoor het aantal klachten over de verlich ting steeg. Volgens gemeente is dit voorjaar 'een achterstand in de open staande meldingen ingehaald' Aan alle meldingen is nog niet voldaan. Onder meer in delen van De Mars kampen bewoners alle geruime tijd met kapotte straatverlichting 'De extern gerichte publieksdienstver-le- ning is tijdens het project zo goed mogelijk doorgegaan', aldus de ge meente. Benadrukt wordt dat er geen extra personeel hoefde te worden ingehuurd. De andere invulling van de uren werd binnen de bestaande for matie opgevangen. Om bij volgende projecten nieuwe urenoversghnjdingen te voorkomen, wordt aanbevolen een volgende keer de benodigde uren minder optimis tisch te begroten en actiever de uren in de gaten te houden. Ook wordt voorgesteld een volgende keer een aanvullende begroting op te stellen als duidelijk wordt welke extra werk zaamheden een project met zich meebrengt. Aan de hand van zo'n aanvullende begroting kan dan wor den bekeken welke druk de extra werkzaamheden op het reguliere werk legt en of het extra werk even tueel beter kan worden uitbesteed. De fietsenstalling is één van de punten die nog moeten worden aangepast bi] de nieuwe buitendienst van Gemeentewerk. Doordat de stalling op het zuiden is gericht, worden de fietsen vaak nat. (Foto Jemen vnn Hattum) De kosten voor sloop, tijdelijke huisvesting, aanleg infrastructuur en nieuwbouw van de buitendienst van Gemeentewerken zijn ruim binnen het budget van €3.644.041 ,- gebleven. In totaal werd €3.457.325,98 uitgegeven, waar door er een overschot van €186.715,02 is ontstaan. De gemeente was alleen aan de aan leg van de infrastructuur meer kwijt dan geraamd, omdat de vrijkomende grond niet kon worden hergebruikt. Aan subsidies voor de duurzame toe passingen werd in totaal €92.832,- in de wacht gesleept. Het hoofdge bouw wordt op duurzame wijze ver warmd met onder meer waterpom pen, zonnepanelen en hergebruik van warmte van ventilatielucht. Het college vraagt de raad ermee akkoord te gaan dat €30.000,- van de overgebleven €186.715,02 wordt besteed aan extra bouwkundige voorzieningen die alsnog op last van de Arbo-dienst en op basis van eigen ervaringen moeten worden uitge voerd In de schilder- en timmer werkplaats moet de stofbelasting worden verminderd, de afvoer van de wasplaats moet worden verbeterd en de fietsenstalling moet worden ge draaid. De opening is nu naar het zuiden gericht, maar in de praktijk betekent dat dat fietsen nat worden door de overwegend zuidwesten wind. De rookruimte en de droog ruimte moeten een een betere venti latie krijgen. Dat het extra werk nu boven water komt, is volgens Ge meentewerken een gevolg van de werkwijze van de Arbo-dienst. Die ging niet akkoord met een verzoek van de gemeente om vooraf al de te nemen maatregelen voor de arbeids omstandigheden te keuren, waar door dat achteraf gebeurde in april. In juni kreeg de gemeente te horen wat er moet worden verbeterd. Vol gens het college is er formeel geen raadsbesluit nodig om de €30.000.- te investeren, maar ze legt het van wege de 'specifieke situatie' rond de nieuwbouw toch maar even ter goed keuring voor. Als de raad ermee in stemt, bedraagt het overschot op het budget in totaal €155.822,52. Dat betekent dat er straks structureel €10.415,- minder aan jaarlasten hoeft te worden betaald dan begroot. In plaats van €242.188,56 moet de ge meente dan de komende veertig jaar €231.773,04 aan kapitaalslasten be talen. De politieke partijen kunnen zich tijdens de raadscommissie Mid delen "die op donderdagavond 16 december wordt gehouden, uitlaten over de kostenverantwoording. De gemeente heeft vooral in 2002 en 2003 veel uren aan de komst van het nieuwe gebouw besteed. In 2002 werden onder meer het pakket van eisen, een voorlopig ontwerp en het defini tieve ontwerp opgesteld. Daarnaast werd veel tijd besteed aan de verhuizing naar de tijdelijke locaties en het opruimen van de locatie aan de Reijer Keijser-straat. In 2003 gingen veel uren naar toe- zicht-, bouw- en inrichtingsverga deringen, het gebruiksklaarmaken van de nieuwe werkruimten en de terugverhuizing. Dit jaar had Ge meentewerken de uren nodig voor de tweede oplevering en de voor bereidingen op de open dag die in april werd gehouden. In 1999 en 2000 werden uren besteed aan ver kennende onderzoeken en haal baarheidsstudies, waarna in 2001 inventarisaties en voorlopige schetsen met ramingen werden gemaakt. De nieuwbouw was no dig, omdat het oude gebouw van Gemeentewerken, dat uit begin ja ren zestig dateerde, niet meer aan de arbeidsomstandigheden vol deed. Nadat in november 2001 het besluit tot nieuwbouw was geval len, startte op dinsdag 2 april 2002 de sloop. Oud-wethouder Peter Bakker en Rikus Bakker verwijder den die dag officieel de eerste steen die Piet Spigt op 13 septem ber 1961 had gelegd. Op donder dag 7 november sloeg oud-sector- hoofd Grondgebied Anne-miek Unk de eerste paal, wethouder Corry Heijne legde op de donder dag 27 februari de eerste steen en op vrijdag 19 december verrichtte zij de officiële opening van het nieuwe gebouw. Bunra vCTntwpordriijEhod *«a de re De bloedbank keert terug naar de OSG. Sanquin Bloedbank werkt volgend jaar met een gewijzigde opzet en dat gaat volgens een woordvoerder beter bij de OSG dan bij het schietsportcentrum aan de Emmalaan. De bloedbank komt volgend jaar vier in plaats van vijf keer naar het eiland. De regio Noordwest van Sanquin heeft het aantal mzamelposten in Noord-Holland vergroot, waardoor de medewerkers meer plaatsen moe ten afreizen. Volgens de woordvoer der staat daar tegenover dat Sanquin met extra bedden, medewerkers en apparatuur komt, zodat meer men sen tegelijk kunnen worden gehol pen. De bloedbank is vanaf volgend jaar telkens met vijftien bedden aanwezig in de aula van de OSG aan de Haffelderweg. Donoren kunnen zich, als ze zijn opgeroepen, van 16.45 tot 19.15 uur melden bij de afnamepost. 'Op andere plaatsen zijn we van 18.00 tot 20.30 uur aanwezig, maar op Texel hebben we andere tijden. We moeten uiterlijk met de laatste boot terug naar de overkant. Anders kunnen we het bloed weggooien.' Met de gewijzigde opzet hoopt Sanquin in het algemeen dat meer mensen elkaar ontmoeten tijdens het bloedgeven. In het artikel over de Protestantse Kerk in Nederland dat vorige week in deze krant stond, is gemeld dat zich in 1946 een kerkscheuring voordeed tussen de Gereformeerde Kerk Vrij gemaakt en dp Gereformeerde Kerk onderhoudende artikel 31Dat moest zijn de scheuring tussen de Gerefor meerde Kerk en de Gereformeerde Kerk onderhoudende artikel 31. Die benaming of Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt is hetzelfde. De scheu ring deed zich voor in 1944 naar aan leiding van een conflict over de ver houding tussen de doop en wedergeboorte. Weer wordt de discussie gevoerd of we op ons eiland in het weekend een thema(paas-, herfst-, kerst-jmarkt mogen organiseren. Zo stuitte de kerstmarkt weer op bezwaren. En van wie? Van mensen die hier op maan dagmorgen geld komen verdienen. Prima. Niks mis mee en ik gun het ze van harte. Maar moeten deze men sen uitmaken wat er in het weekend op de Groeneplaats gebeurt? Het plein willen ze toch vullen met evene menten? Om het hart van Den Burg levendig te maken? En dan nu een protest omdat sommige van de marktkooplieden dan 's maandags minder kaas of brood omzetten? En de supermarkten, de Hema en bij voorbeeld de Texelse bakkers, mis sen'die op maandag geen omzet door de markt? Overal, in elk dorp en elke stad in Nederland, zijn naast de weekmarkt vele themamarkten. Wat bieden wij de bewoners en gasten in het weekend? Er is grote vraag naar dit soort activiteiten, juist buiten het seizoen. En dan is af en toe een themamarkt ook wenselijk. Maar dit soort markten uitsluitend vullen met hobbyisten en verenigingen is met haalbaar, in verband met kraamhuur en eventuele bootkosten. Daarnaast verwacht men op een markt altijd iets van muziek, clowns of bijvoorbeeld een poppenkast. Maar ook hier hangt een prijskaartje aan. Willen we het eiland levendig en ge zellig houden, dan kunnen we met langer achterover blijven leunen. Want het bovenstaande geldt met alleen voor Den Burg. maar voor het hele eiland. Dus, ondernemend Texel, word wakker Want wi| weten dat Texelaars en toeristen wegtrekken als er mets meer wordt georganiseerd. Of willen we dat het publiek elders gaat winkelen? Hier ligt ook een taak voor de gemeente. Want naar wie laat deze het oor hangen? Een duidelijk beleid hierin is niet verkeerd. Juist voor de organisaties die zich met tijd en energie inzetten om er op Texel iets leuks van te maken. Gebeurt dit niet, dan blijf je je hoofd stoten. Om over de ontmoediging maar met te spreken. Jammer. Anne-Marie Reiding, Den Burg. U heeft helemaal gelijk. Draai alle ac tiviteiten van de Texelaars die zich in zetten voor leuke dingen als af en toe een themamarkt snel de strot om Want hoe durven ze? Gaan ze op een kerst- of een paasmarkt zomaar een stuk kaas verkopen dat misschien ook op de maandagmarkt verkocht zou worden. Of een kaart. Of een halfje bruin. Of een paar (kerst?) sok ken En jullie zijn uiteraard ook uitge nodigd voor die kerstmarkt. Maar jul lie kunnen met, omdat ie op een andere (kerst?)markt veel meer kaas, kerstkaarten en sokken kunt verko pen. Maar toch... Stel je voor dat er iemand, terwijl jullie dus elders aan de gang zijn, op de Groeneplaats een stuk kaas koopt van bijvoorbeeld een Texelse kaasmaker. Dan steekt het broodnijdvirus wel erg de kop op. Dus doe je het enige wat je kunt doen: je beklagen bij de gemeente. Onder het motto: er is er maar één de baas op Texel en dat zijn wij. En dat moet vooral zo blijven. Leuk voor al die vnjwilligers die zo nodig ook de Groeneplaats eens wil len opleuken. En leuk ook voor al die harde werkers die de andere dorpen af en toe nieuw leven inblazen. Wel lammer dat jullie het nog niet voor elkaar hebben gekregen de kerst markt te laten verbieden. Maar in ja nuari krijgen jullie gelukkig opnieuw de kans alle Texelse leuke markt activiteiten voorgoed de nek om te draaien Vraagje mijnerzijds: zijn voor dit gesprek ook alle Texelse onderne mers die bijvoorbeeld kaas, brood, sokken of kerstkaarten verkopen uit genodigd? Kunnen die meteen een aanvraag indienen voor het beëindi gen van de maandagmarkt. Riet Veenendaal. Den Burg. In de periode rond Kerstmis worden er verschillende samenkomsten ge houden bij Jan en Paula Brouwer. Op woensdag 22 en woensdag 29 de cember wordt een bijbelstudie ge houden in Het Olijfblad in de Wever straat in Den Burg. aanvang 20.00 uur. Op beide kerstdagen, nieuw jaarsdag en zondag 2 januari is ieder een vanaf 10.00 uur welkom op het adres Haffelderweg 18 (op nieuw jaarsdag begint deze huissamen komst om 10.30 uur). Nu je al die mensen op de tv hoort over de geweldige contacten die zij hadden met Zijne Koninklijke Hoogheid is het tijd dat ik ook eens een onthullend boekje open doe. Eigenlijk was het de bedoe ling dat dit pas na mijn dood zou gebeuren, conform de regeling die mijn collega Van Amerongen daar voor had getroffen, maar nu ik zie hoeveel heerlijke aandacht het op levert, kan ik niet wachten. Twee keer heb ik ZKH gesproken. De eerste keer in 1960, toen ik als dienstplichtig luchtmachtsoldaat was gelegerd op het Navigatie- station Noord in Den Helder. De prins bracht daar als inspecteur- generaal van de luchtmacht een werkbezoek. Ik zat als vertegen woordiger van de manschappen in het ontvangstcomité dat ZKH moest begroeten en vervolgens met hem van gedachten wisselen tijdens een lunch. Waarom ze mij daarvoor hadden uitgekozen is nog steeds een raadsel, want ik was allesbehalve oranjegezind en bovendien een waardeloze sol daat met een afkeer van disci pline, een rare manier van mar cheren, gebrek aan militaire uitstraling en ook nog met een straflijst wegens rijden zonder rij bewijs. Ik was de schande van het squadron, was mij kort tevoren letterlijk door een officier toegebe ten. Toch zat ik nu met diezelfde officier plus een onderofficier en een korporaal in dat comité. Het moet een misverstand zijn ge weest- Al een week tevoren begonnen wij met oefenen onder leiding van een oude adjudant die precies wist hoe het hoort bij het ontvan gen van Koninklijke Hoogheden. De adjudant speelde de prins en wij moesten ons aan hem voor stellen. Op het moment dat je naam werd afgeroepen, moest je één stap in de richting van de 'prins' doen, salueren, hem een hand geven - stevig maar vooral niet hard knijpen - en met een licht knikje zeggen- 'Koninklijke hoogheid.' Geen woord extra. Het ging al direct fout, want ik wilde iets normaals in de trant van: 'Dag, koninklijke hoogheid, hoe maakt u het? En met vrouw en kinderen ook alles goed?' De ad judant ontplofte zowat toen ik dat wilde doorzetten, dus ik schikte me braaf. Verder werd ons inge prent dat we bij het informele ge sprek tijdens de lunch alleen iets mochten uitbrengen als ZKH ons wat vroeg, dus niet zelf over iets mochten beginnen. Ook mochten we ons niet als leeuwen op de luxe broodjes storten voordat ZKH dat had gedaan en zo waren er nog veel meer beperkende bepa lingen die gericht leken op krampachtigheid. Het viel erg mee toen het zover was. Vooral tijdens de lunch ging het er redelijk geanimeerd toe. Toen ik hem vertelde dat ik van Texel kwam, zei hij dat ik bofte, want dat was makkelijk vlakbij. Echt verbaasd was hij toen ik er aan toevoegde dat ik binnenkort naar een ander eiland ging. Nieuw-Guinea, dus minder mak kelijk vlakbij, maar wel spannend. Dat ik daar vrijwillig voor had ge kozen. vond hij frappant, want hij kreeg dagelijks smeekbrieven van dienstplichtigen of hun ouders die juist niet uitgezonden wilden wor den. Achteraf is het een opwin dende gedachte dat wij toen van de prins geen kwaad wisten, maar dat ZKH in die tijd toch druk doende moet zijn geweest met het verwekken van buitenechtelijke dochters en ander kattenkwaad. Dat hij toch tijd voor ons vrij maakte. moet afzien zijn geweest en dat geeft na zoveel jaren nog een warm gevoel. De tweede ontmoeting is nog maar enkele jaren geleden. Ik liep ZKH tegen het lijf tijdens een reü nie van Nieuw-Guineaveteranen op de vliegbasis Soesterberg. maar ik had dat eerst met in de gaten. Ik raakte in gesprek met een baardige man met een Duits accent die een paneel met histori sche luchtmachtfoto's stond te bekijken. Zoals gebruikelijk bij oorlogsveteranen onder elkaar sloeg ik daarbij een redelijk ami cale toon aan, bij het Texelse af. Op een gegeven moment viel me op dat hooggeplaatste omstan ders, waaronder de basis commandant in vol ornaat, dit met kennelijke zorg gadesloegen en mij vriendelijk-sluw tot doorlopen probeerden te manen. Pas toen zag ik dat ik tegenover ZKH stond. Ik had hem niet herkend door die baard die hij nog maar een paar weken te voren had laten staan. Dat voerde ik direct aan als excuus: 'Die baard van u moet nog wennen'. Waarop ZKH zei: 'Ja, dat zegt iedereen die mijn baard niet leuk vindt'. We hebben nog zeker tien minuten staan pra ten. Helaas kan ik daarover geen details verschaffen in het belang van de staatsveiligheid, maar het was best spannend. Toen ik met de nog net gehaalde laatste boot terug naar Texel ging. leek het een mooie droom. Nu hij ons is ontvallen en morgen zijn met gebalsemde, maar wel in luchtmachtuniform gestoken stof felijke resten naar de kelder gaan, wil ik nog even kwijt dat ik het rouwbeklag van de afgelopen da gen wat overdreven vond Een man die naast zijn verdiensten in oorlogstijd en daarna voor het be drijfsleven zijn gezegend lange le ven heeft gedaan waar hij zin in had en daarbij een paar keer be hoorlijk naast de pot heeft gepist, wordt gememoreerd als een hei lige. De belangstelling is nog gro ter dan bij de dood van Claus en Juliana. Als ik ZKH was, zou ik me omdraaien in het graf. De moraal van het verhaal werd me aangediend door een me vrouw op de televisie die uitlegde dat ZKH zo hogelijk werd gewaar deerd juist omdat hij af en toe in de fout ging. Denk daar maar eens over na als je het hebt over normen en waarden. Harry.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2004 | | pagina 5