Toenemende kritiek op
organisatie gemeente
5
Vraagtekens bij aanstelling medewerkers
'Maak infobord levendig
met informatie van clubs'
Algemene reactie gemeente:
'Gemeente Texel doet
het lang niet slecht'
.TEXELSE
DINSDAG 8 MAART 2005
COURANT"
Het ambtenarenapparaat is een geliefd gespreksonderwerp
op menig Texelse verjaardag. Ook mensen die nooit voor
jets anders dan een huwelijksvoltrekking in het gemeente-
ïuis zijn geweest, blijken legio voorbeelden te kennen van
langs elkaar heen werkende afdelingen, verzoeken die in
iet ene geval wél en in een ander geval niet worden geho
noreerd en onbegrijpelijke antwoorden op brieven die
maandenlang zijn blijven liggen. Niet alle kritiek is terecht
of komt slechts voort uit frustratie, bijvoorbeeld omdat een
jouwverzoek (op juiste gronden) niet is ingewilligd. Maar
dat er wat valt aan te merken op de gang van zaken binnen
liet gemeentehuis, is duidelijk.
loewel ze met allemaal even lang
ipen staan, zijn er bij de gemeente
ip allerlei niveaus vacatures. Hoe-
eel het er zijn, is moeilijk te zeggen,
ilang de gemeente geen openheid
m zaken wil geven, maar recent in
Jiet nieuws was de nood op de afde-
"^éng Vergunning en Handhaving, die
zoek is naar onder meer een ju-
si. Reactie gemeente: 'De nieuwe
matures bij Vergunningen en Hand
t/mg zijn het direct gevolg van de
uickscan die is uitgevoerd en waar-
itis gebleken dat deze afdeling ne
pt nieuwe medewerkers nodig heeft
rijl malle taken te kunnen uitvoeren. De
ipmeenteraad heeft toestemming
even om twee nieuwe medewer-
waaronder een jurist, aan te
ekken. Dit heeft dus niets te maken
nel een groot aantal openstaande'
acaturesmaar is nodig om het be
tid te kunnen uitvoeren.
Opvallend is ook dat Sociale Zaken
1 het langer dan een jaar zonder hoofd
heeft moet stellen, terwijl de rijksover-
heid steeds meer taken naar de ge-
neente delegeert, waardoor deze
afdeling het steeds drukker krijqt.
Semeente: 'Het klopt dat Sociale
'aken al een jaar lang geen afdelings
mid heeft. Maar deze functie is
mrgenomen door het sectorhoofd
yebijn, waardoor er wel degelijk
spake was van continuïteit en lei-
ing.'
Aangezien het kennelijk niet lukt om
geschikte kandidaten te werven, te
[selecteren dan wel vast te leggen,
heettde gemeente er in enkele geval
len voor gekozen interim-medewer
kers aan te trekken. Een dure oplos
sing. Hoeveel zij precies verdienen,
wil de gemeente met zeggen, maar
navraag leert dat managers op dit
niveau toch al gauw €1000,- per dag
kosten. Dat is een voorzichtige schat
ting. want er zijn ook bureaus die
anderhalf tot twee keer zo veel vra
gen. Interim-managers zijn geen on
bekend fenomeen, ook met bij de
overheid. Organisaties kiezen nogal
eens voor leidinggevenden van bui
tenaf als zij een frisse wind willen la
ten waaien, ook al zijn deze mede
werkers duurder dan iemand met een
vaste aanstelling. Maar zij blijven
doorgaans met langer dan enkele
maanden tot een halfjaar. Een jaar of
langer, zoals bij de gemeente Texel,
is uitzonderlijk.
Vrachtwagenrijbewijs
In het recente verleden werden vaker
opmerkelijke wegen bewandeld. Zo
als de vacature van algemeen mede
werker, die een vrachtwagenrijbewijs
moest hebben omdat hij ook de
vuilniswagen moest kunnen bestu
ren. De vacature werd uiteindelijk in
gevuld door iemand uit Drenthe, on
danks dat er ook Texelse kandidaten
waren. Naar verluidt werd voor hem
gekozen omdat hij ervaring zou heb
ben met een nieuw type vuilniswagen
dat de gemeente wilde aanschaffen.
Omdat er niet direct een huis voor de
man beschikbaar was, werd hem als
tijdelijk verblijf een kamer in Hotel
Den Burg aangeboden. Hij zou er
meer dan een half jaar logeren,
waarna hij voorrang kreeg bij de toe-
Ultimatum
immige artikelen zijn lang onder
weg alvorens deze krant tot
publicatie kan overgaan. Het heeft
falies te maken met zorgvuldigheid
[en hoor en wederhoor. Als een be-
ikkene niet wil meewerken, kan
liet op een eenzijdig bericht uit-
nen, wat journalistiek onwen
selijk is. Het overkwam ons alweer
geruime tijd geleden, toen we een
gesprek aanvroegen met het col
van b en w met als onderwerp
de interne organisatie. Bij de re
dactie kwamen steeds meer sig-
jnalen binnen dat de gemeente
I haar zaakjes met goed op orde
rad, met als directe aanleiding de
§i sollicitatieprocedure van de alweer
r - geruime tijd geleden benoemde
adjunct-directeur. Daarbij werd de
enige interne kandidaat van de in
m totaal driéënveertig gegadigden
aangesteld. Andere aanleiding
W vormden klachten van burgers, die
W op de redactie hun gal spuwden
over de kwaliteit van de ambtelijke
Jplienstverlening, ondanks de her-
Hl. haalde belofte op het gemeente-
V huis 'klantvriendelijker' te gaan
werken. Het college stemde toe in
een gesprek. Om een beter inzicht
te krijgen in het functioneren van
de verschillende gemeentelijke af
delingen en ter voorbereiding van
het gesprek stelde de redactie eerj
lijst met vragen op. zoals: wat is er
terecht gekomen van het aange
kondigde beleid dat de gemeente
agen voor vergunningen en
andere brieven van burgers snel
ler gaat afhandelen? Waarom zijn
«belangrijke posten binnen de ge
meentelijke organisatie al lange tijd
onbezet? Hoeveel interim-mana
gers telt de gemeentelijke organi
satie en hoeveel duurder zijn zij in
vergelijking met medewerkers met
een vaste aanstelling?
Toen de vragen binnen waren, liet
de gemeente weten dat deze te-
over personen gingen en dat
*e omwille van de privacy niet kon
den worden beantwoord. De re
dactie bracht daar tegenin dat het
niet de bedoeling was gemeente
lijke medewerkers als persoon
door de mangel te halen, maar dat
het ging om het achterliggende
beleid. Als tegemoetkoming wer
den alle namen uit de vragen ge
schrapt. maar b en w bleven een
nterview weigeren, met als nieuwe
argumenten dat ze geen medede
in doen over de interne be
svoering en dat de teneur van
vragen nu eenmaal was dat
men het moesten ontgelden.
[Zelf willen ze binnenkort naar bui-
[en treden met informatie over het
'tiemodel, een nieuwe
[chter de schermen
organisatievorm.
De redactie nam geen genoegen
met de afwijzing, omdat we vinden
dat de kwaliteit van de dienstver
lening direct afhankelijk is van het
functioneren van de ambtelijke
organisatie en de burger er recht
op heeft goed geïnformeerd te
worden. Om onze vragen toch
beantwoord te krijgen, kozen we
voor een extreme aanpak: het ul
timatum. Aan de hand van onze
eigen bevindingen stelden we een
verhaal op en een artikel waann we
de gemeente geheimzinnigheid
verweten en stuurden dat - met de
eerder geformuleerde vragen - af
gelopen donderdag naar de ge
meente. Het mailtje ging vergezeld
van de mededeling dat als er met
vóór 16.00 uur zou worden gerea
geerd, deze krant tot publicatie
zou overgaan. Deze aanpak
werkte. Ruim voor het ultimatum
verstreek, was er telefonisch con
tact en kregen we de toezegging
dat de gemeente inhoudelijk zou
reageren. Omdat dit wegens afwe
zigheid van de burgemeester en
de gemeentesecretaris donderdag
niet meer zou lukken, werd afge
sproken dat de gemeente ons
maandag de reactie zou sturen. En
dat gebeurde. Niet dat we over alle
antwoorden tevreden zijn of het er
mee eens zijn, maar duidelijk is dat
het college tijd en moeite heeft
genomen om zich te verantwoor
den. Met daarbij wel de kritische
kanttekening dat het beschamend
is dat een gemeente die schermt
met openheid naar de burger en
zich heeft voorgenomen naar bui
ten toe beter te communiceren
onder zo'n zware druk moet wor
den gezet om na weken van ver
geefs aandringen te reageren en
dat ons college - onder het mom
van aantasting van de privacy van
medewerkers - het vertikt om met
de redactie hierover in gesprek te
gaan. Desalniettemin durven we
met deze reactie, die deels is ver
weven in het door ons gemaakte
verhaal en deels als aanvulling is
geplaatst, dit kritische artikel te
plaatsen, ook omdat naar onze
mening is voldaan aan de journa
listieke uitgangspunten: zorgvul
digheid en hoor en wederhoor. Het
is aan u als lezer om een oordeel
te vormen
Joop Rommets
en Gerard Timmerman
wijzing van een huurhuis. Gemeente:
'De aangenomen man was de enige
met de juiste papieren en werk
ervaring; geen van de andere
(Texelse) kandidaten kón hieraan vol
doen. Het was de bedoeling dat hij
slechts korte tijd in een hotel zou ver
blijven; dat heeft inderdaad enkele
maanden langer geduurd dan ver
wacht.
Vraagtekens zijn ook te plaatsen bij
de gang van zaken rond Annemiek
Unk, die drie jaar geleden werd aan
gesteld om het samengaan van
Ruimte Wonen en Gemeente
werken in één sector te bewerkstelli
gen. Toen deze sector een feit was,
besloot het gemeentebestuur tot een
reorganisatie. Binnenkort wordt de
nieuwe sector alweer opgeheven.
Toen Unk anderhalfjaar geleden ver
trok (ze werd gemeentesecretaris in
Kapelle in Zeeland), kreeg ze een tij
delijke vervanger. In de pers liet het
gemeentebestuur weten dat hij als
belangnjke taak (een 'speerpunt' van
beleid) kreeg te zorgen voor een snel
lere afhandeling van vergunningen en
andere brieven van burgers. Hij bleef
een jaar. De vraag is in hoeverre hij in
zijn werkzaamheden is geslaagd. Ge
meente: 'De afdelingen die bij de vor
ming van de sector Grondgebied per
1 maart 2003 zijn ontstaan, zijn in tact
gebleven. Ze vormen alleen met meer
samen één sector.
Gemeentewerken
Veel tongen los maakte ook de be
noeming van het vorige hoofd van
Gemeentewerken. Hoewel een
bedrijfsgerichte manager gewenst
was voor deze zware functie, werd
voor de administrateur van Rijkswa
terstaat gekozen, die op zijn nieuwe
werkterrein nog een hoop te bewijzen
had. Hij bleek niet voor zijn taak be
rekend. Spraakmakend was de forse
uitbreiding van het budget voor de
bestnjding van de tepziekte, waarvan
hij had verzuimd de verantwoorde
lijke wethouder op de hoogte te bren
gen. Hoewel er al snel twijfels over
zijn capaciteiten rezen, bleef hij toch
ruim een jaar. Hij werd opgevolgd
door een manager van de sector
Welzijn, die evenmin ervaring op zijn
nieuwe werkgebied had, maar in wie
desondanks vertrouwen werd ge
steld. Afgelopen najaar moest hij het
werk tijdelijk onderbreken, wat moge
lijk te maken heeft met de (werk)sfeer
binnen het gemeentehuis. Dat die op
niet alle afdelingen optimaal is, blijkt
wel uit het aantal ambtenaren dat de
afgelopen jaren ontslag heeft geno
men. De gemeente omschrijft het
aantal ambtenaren dat ontslag heeft
genomen als volgt: normaal verloop,
geen relatie met werksfeer; sterker
nogin een onlangs gehouden
medewerkersonderzoek kwam de
prettige, informele werksfeer binnen
de gemeente als groot pluspunt naar
voren.
Adjunct-directeur
Voor recente gespreksstof zorgde de
sollicitatieprocedure die leidde tot de
benoeming van sectorhoofd Welzijn
tot adjunct-directeur, een nieuwe
functie, die ontstaat wanneer de ge
meente binnenkort vanuit het
directiemodel wordt aangestuurd. Op
dit moment gebeurt dat nog vanuit
het sectormodel, waarbij sector-
hoofden de verbinding vormen tus
sen de gemeentesecretaris en de
afdelingshoofden. In het directie
model bestaan de sectorhoofden niet
meer en om die reden was het het
goedkoopst eén van de twee nog
actieve functionarissen te promove
ren tot adjunct-directeur, de rechter
hand van de gemeentesecretaris, die
in het nieuwe model tevens directeur
wordt. Omdat Henk Pennmgs inmid
dels als projectleider de taak had
gekregen de plannen voor een nieuw
gemeentehuis vorm te geven, bleef
het andere sectorhoofd als enige
kandidaat over Toch werd een
sollicitatieprocedure gestart, waarbij
in de advertentie stond vermeld dat
er een interne kandidaat was. On
danks die ontmoedigende medede
ling besloten buiten de interne kan
didaat maar liefst 42 gegadigden te
reageren. Uiteindelijk werd de enige
interne kandidaat inderdaad geko
zen, een keuze waar vraagtekens bij
kunnen worden gezet. Weliswaar
staat ze bekend als iemand die veel
kennis heeft op het gebied van Wel
zijn, op ervaring als organisatie
deskundige kan ze niet bogen. Zelf
kende ze geen twijfels, zoals ze zei in
een interview met het Noordhollands
Dagblad: 'Ik was gewoon de beste
kandidaat.'
Gemeente: 'De suggestie wordt ge
wekt alsof er een fake procedure is
gevoerd; dat is absolute onzin. Een
selectiecommissie heeft zich hierover
zeer serieus gebogen, gesprekken
gevoerd en kandidaten beoordeeld.
Uiteindelijk kwam de commissie tot
het unanieme oordeel dat de huidige
adjunct-directeur de beste kandidaat
was voor deze functie. De gemeente
Texel heeft dat zelf ook zo in een pers
bericht eind 2004 naar buiten ge
bracht. Organisatiedeskundigheid
was daarbij geen hoofdvereiste.' De
redactie vindt dat laatste opmerkelijk,
aangezien ze wel leiding moet geven
aan een grote organisatie.
Tekst: Joop Rommets
en Gerard Timmerman
Hernieuwde discussie communicatie
Het mededelingenbord van de gemeente kan wat GroenLinks betreft wat levendiger wor
den aangekleed met informatie van clubs en verenigingen. FclO-Jc-Oe
J**
*J KI* CxtPÏ*-«Wl
hum Politiek on Beïtuui Hoi Hand Texel Dlqitaal
'loUukionOlen-Jori
Gemeente
Texel
Inspraak op c
Bebouwing
cept-beJeid Vrijkomende Agrarische
acrpt var. Az nou kier. P «ageren kan tot
Programma 60 jaar bevrijding
'dei Texds: 4/5 ma comié he-8 ter. speciaal
kstranprogrrcnca opgettrld voor de her dentang *ao 60 jaar
Vakanoerooster schooljaar 2005/2006
Het college van B&W heeft voor het nieuwe schooljaar op
Texel het vakanherooster vastgesteld mm.
De gemeente reageert aldus: 'Het
gemeentebestuur van Texel
streeft naar openheid en een
goede kwaliteit van de dienstver
lening. We zijn ons ervan bewust
dat de kwaliteit van de organisa
tie altijd voor verbetering vatbaar
is. We zijn de eerste om dat te
erkennen. Vandaar de huidige re
organisatie, waarbij de klant cen
traal staat. Waarschijnlijk zal eind
maart een aantal beslissingen
worden genomen. Onze intentie
is om, nadat er concrete beslui
ten zijn genomen, hierover naar
buiten te treden.
Op deze plaats zullen we echter niet
ingaan op zaken die rechtstreeks
betrekking hebben op personen
binnen de organisatie. Als integer
werkgever hebben we de plicht de
privacy van onze medewerkers te
beschermen, dat zal eenieder kun
nen begrijpen. Om deze reden heb
ben wij van medewerking afgezien,
toen de vragenlijst van de krant bij
ons binnenkwam. Het noemen van
namen in het stuk wordt door het
gemeentebestuur ernstig betreurd.
Dat wij nu toch reageren is enerzijds
bedoeld om de privacy van onze
medewerkers in bescherming te
nemen en anderzijds het lezers
publiek (inwoners van Texel) cor
recte informatie te geven.
Qua bedrijfsvoering doet de ge
meente Texel het lang niet slecht, zo
blijkt uit het klanttevredenheids-
onderzoek dat in maart/april 2004
onder de bezoekers van de Centrale
Publieksbalie is gehouden. In het ar
tikel worden nu helaas verschillende
incidentele gebeurtenissen aan el
kaar geknoopt, waardoor een onte
recht beeld wordt geschetst. Wat is
er feitelijk aan de hand: net ais vele
andere commerciële en ambtelijke
organisaties streeft ook de ge
meente Texel naar de vorming van
een klantgerichte organisatie (de
burger centraal). Dat doen we met
in één keer, maar stap voor stap.
Een belangrijke, voor het publiek
zichtbare verandering was per 1 mei
2003 de realisatie van de Centrale
Publieksbalie op de begane grond
van het gemeentehuis. Bezoekers
kunnen hier in één open ruimte te
recht voor alle producten en dien
sten. Men hoeft daardoor niet meer
zelf door een smalle gang van loket
naar loket te shoppen.
Met deze stap waren we nog niet
klaar. Een verdere "kanteling" van
de organisatie is nodig om van
"aanbod-gericht" (wat hebben wij)
naar "vraag-gericht" (wat wil u) te
veranderen. Oftewel: de ambtelijke
organisatie moet qua indeling ge
heel zijn afgestemd op de vragen
van burgers. In het directiemodel,
dat dit jaar wordt ingevoerd, zal de
directie de verschillende afdelingen
rechtstreeks aansturen. Behalve
een verandering van structuur moet
dit gelijktijdig een verandering van
cultuur zijn. Samenwerken, klant
gerichtheid en resultaatgerichtheid
zijn daarbij de sleutelwoorden.
Een ingewikkeld proces, dat voort
varend verloopt doch omwille van
de zorgvuldigheid z'n tijd nodig
heeft. Soms is het moeilijk, ook van
wege de eilandpositie, om een va
cature tijdig in te vulien. Als dat ten
koste gaat van de kwaliteit van onze
dienstverlening en controlerende
taken, kan een interim-manager
worden aangesteld; soms wordt
binnen de organisatie zelf naar een
tijdelijke of permanente oplossing
gezocht. Bij het invullen van vaca
tures selecteren wij met het oog op
het belang van de Texelse burgers
altijd op basis van de beschikbare
kwaliteit, herkomst is minder van
belang.'
Opmerking redactie: Het klant-
tevredenheidsonderzoek geeft wel
informatie over de dienstverlening
aan de Centrale Publieksbalie, maar
zegt met alles over de (interne) be
drijfsvoering. Zo is het een publiek
geheim dat de afhandeling van brie
ven en vergunningen nog vee! te
wensen overlaat.
Het informatiebord bij de ingang
van het raadhuis wordt mogelijk
aangekleed met aankondigingen
van clubs en verenigingen. Op ver
zoek van Arthur Oosterbaan
(GroenLinks) heeft wethouder
Annie Hin beloofd eens te bekijken
of er meer dan alle gemeentelijke
info in het bord kan worden gehan
gen.
Volgens Oosterbaan wordt er waar
schijnlijk wat vaker naar de gemeen
telijke mededelingen op het bord
gekeken als er ook te lezen is wat
VERVOLG VAN PAGINA 1
Paracentrum
aan te wenden'. Hij spreekt zijn zorg
uit over opmerking van wethouder
Nel Eelman dat 'zij zich met kan voor
stellen dat het bestemmingsplan een
tweede paracentrum in de weg
staat'. Frantzen wijst b en w op be
staande jurisprudentie, waaruit vol
gens hem blijkt dat de gemeente de
plicht heeft om te handhaven Daar
uit blijkt dat de gemeente een preven
tief bestuursdwangbesluit kan ne
men.
voor activiteiten er verder op het ei
land worden gehouden. 'Maak het
breder en levendiger. Zet er bijvoor
beeld ook op wanneer er uitvoerin
gen van een zangkoor zijn.' Nu wordt
er nauwelijks naar het bord gekeken
en de mededelingen die er hangen
zijn verouderd Hin zei het voorstel
van Oosterbaan een goed idee te vin
den, maar voegde er wel meteen aan
toe dat informatie van de gemeente
voorrang op andere berichten heeft.
Het bord kwam aan de orde tijdens
de raadscommissie Werkwijze Raad.
De commissieleden bogen zich
daarin voor de tweede keer over de
nieuwe communicatienota die de
communicatie tussen de gemeente
en de bevolking moet verbeteren.
Texels Belang had nog veel kritiek op
de nota. Volgens Piet Standaart ligt
de nadruk teveel op de wijze waarop
de gemeentelijk de bevolking tekst en
uitleg over haar beleid geeft. Volgens
hem moet er meer nadruk liggen op
communicatie tussen de gemeente
en de bevolking, voorafgaand aan
nieuw beleid. Die gedachtegang
staat ook verwoord in een notitie van
de PvdA over communicatie en vol
gens Standaart is in de commu
nicatienota te weinig met die notitie
gedaan. Hij pleitte ervoor de nota
voorlopig op zak te houden en eerst
aan een tweede fase te werken
waarin staat hoe de communicatie
tussen bevolking en gemeente voor
afgaand aan nieuw beleid beter kan
verlopen.
Oosterbaan'noemde de discussie die
in november over de vrijkomende
agrarisch bebouwing werd gevoerd
een mooi voorbeeld van goede com
municatie met de bevolking. Zo'n
zeventig aanwezigen in de raadzaal
discussieerde over de vraag wat er
met vrijkomende agrarische gebou
wen moet gebeuren en de raadsle
den hadden op de publieke tribune
plaatsgenomen om te luisteren. Op
basis van de punten die in de discus
sie naar voren kwamen, liet het col
lege de concept-nota voor vnjko-
mende agrarische bebouwing
opstellen. Oosterbaan: 'Het lijkt een
extra stap om eerst zo te communi
ceren voor je met een plan komt,
maar dat hoeft het niet te zijn. Het kan
een hoop bezwaarprocedures en
rompslomp schelen door eerst goed
naar elkaar te luisteren.'
De vraag was uiteindelijk of de
communicatienota klaar was om in
de raad te worden behandeld.
Standaart en Alfred Schaatsenberg
(PvdA) vonden het beter als hij eerst
nog eens nader door de werkgroep
communicatie van de gemeente zou
worden besproken. Van Gerard
Weijers (CDA), Frans Visman (D66) en
Oosterbaan mocht de nota wel door
naar de raadsvergadering. Wethou
der Annie Hin antwoordde op de kri
tiek van Texels Belang dat de nota in
later stadium alsnog kan worden bij
gesteld. Zij vond het eveneens onver
standig om de nota langer op te hou
den.
Horecabeurs
In sporthal Ons Genoegen wordt
dinsdag 15 maart de jaarlijkse
horecabeurs gehouden Op deze
beurs presenteren ook veel bedrijven
uit de recreatieve sector hun
producten. De toegang tot de beurs
kost €15.-. bedrijven kunnen kaarten
reserveren via tel. 317970, fax
327143 of e-mail mfo@horecabeurs-
texel.nl.
W'at ik
eggen wou...
Hondenbelasting
Om te beginnen wil ik bij dezen mijn
dank uitspreken aan Jook Nauta voor
de directe en onverwachte bijval in
zake mijn weigenng om de in mijn
ogen oneerlijke hondenbelasting te
betalen. Als ik zijn ingezonden stuk
goed lees, schijnt het dus wel dege
lijk zo te zijn dat de belasting allang
afgeschaft had moeten zijn, maar
domweg is vergeten. Nu wordt hij
nog steeds (al jarenlang) stilzwijgend
gebruikt om de kas te spekken. Ik
durf daarom te stellen dat de belas
ting betalende hondenbezitters in
deze gemeente dus al jarenlang in
opdracht van het gemeentebestuur
stilzwijgend legaal bestolen worden
door de belastingmners op het ge
meentehuis. Naar mijn mening moet
dit zo snel mogelijk worden beëindigd
en daar zijn twee mogelijkheden voor,
te weten: de gemeente schaft per
direct deze belasting alsnog af. of de
hondenbezitters maken massaal be
zwaar en weigeren deze belasting
nog langer te betalen. Hoe het ook zal
gaan, het is wel duidelijk dat deze
situatie met langer mag blijven be
staan en dat een ieder, zowel be
stuurder als hondenbezitter, nog eens
goed zal moeten nadenken.
Tevens maak ik van de gelegenheid
gebruik om te zeggen dat ik het in
heel grote lijnen eens kan zijn met het
plan van de fractie van GroenLinks.
Hondenpoep in het centrum is zeker
op het speelterrein en in het wandel
gebied een vervelend probleem dat
we met z'n allen kunnen oplossen
door domweg uit goed fatsoen de
boel op te ruimen en wie dat niet doet
daarop aan te spreken. Het direct
weer een boete uitdelen neigt echter
weer naar graaien en zal dus weinig
effect hebben, want het is slechts een
kwestie van opvoeden (ook van de
baas). Een boete is mijns inziens een
laatste redmiddel
Wellicht is er een mogelijkheid om
samen met wat mensen een plan te
maken om definitief aan dit probleem
een einde te maken. Ik stel mij in ie
der geval beschikbaar.
Ovengens moeten we niet vergeten
dat alle poep. van wie of wat dan ook.
een natuurlijk (afval)product is dat
gewoon weer benut wordt door an
dere organismen en uiteindelijk te
ruggaat in de kringloop van het leven.
Daarom vind ik het geen bezwaar als
er hondenpoep ligt op plaatsen waar
geen kinderen spelen en in de berm.
Frans van der Reyken,
Den Burg.
Indisch eten
in De Schakel
In De Schakel naast de hervormde
kerk van Den Burg bereiden Hetty en
Jaap Halsema zaterdag 19 maart een
Indonesische maaltijd. Deelname
kost €10.- per persoon, de maaltijd
begint om 18.00 uur. De opbrengst is
bestemd voor de kerk. Opgeven kan
via tel. 314688 en 06-53839899.
Vrouwencollege
Het Texelse college van burge
meester en wethouders is niet
meer het enige vrouwencollege
in Nederland met drie vrouwelijke
wethouders. Sinds kort heeft de
gemeente Vianen een soortgelijk
college. De enige mannelijke
wethouder die daarin zat, is na 22
jaar ten val gekomen wegens het
achterhouden van informatie. Hij
is vervangen door een vrouw.
Colleges die volledig uit vrouwen
bestaan, zijn in Nederland niet
uniek, maar wel bijzonder. Een
paar kleine gemeenten hebben
vrouwencolleges met een burge
meester en twee wethouders.
Texel was sinds de verkiezingen
in 2002 de enige met vier vrou
wen.
Lever je oude mobieltje in
en geef een hersenpatiènt
een betere toekomst.