Toenemende kritiek op organisatie gemeente 5 Vraagtekens bij aanstelling medewerkers 'Maak infobord levendig met informatie van clubs' Algemene reactie gemeente: 'Gemeente Texel doet het lang niet slecht' .TEXELSE DINSDAG 8 MAART 2005 COURANT" Het ambtenarenapparaat is een geliefd gespreksonderwerp op menig Texelse verjaardag. Ook mensen die nooit voor jets anders dan een huwelijksvoltrekking in het gemeente- ïuis zijn geweest, blijken legio voorbeelden te kennen van langs elkaar heen werkende afdelingen, verzoeken die in iet ene geval wél en in een ander geval niet worden geho noreerd en onbegrijpelijke antwoorden op brieven die maandenlang zijn blijven liggen. Niet alle kritiek is terecht of komt slechts voort uit frustratie, bijvoorbeeld omdat een jouwverzoek (op juiste gronden) niet is ingewilligd. Maar dat er wat valt aan te merken op de gang van zaken binnen liet gemeentehuis, is duidelijk. loewel ze met allemaal even lang ipen staan, zijn er bij de gemeente ip allerlei niveaus vacatures. Hoe- eel het er zijn, is moeilijk te zeggen, ilang de gemeente geen openheid m zaken wil geven, maar recent in Jiet nieuws was de nood op de afde- "^éng Vergunning en Handhaving, die zoek is naar onder meer een ju- si. Reactie gemeente: 'De nieuwe matures bij Vergunningen en Hand t/mg zijn het direct gevolg van de uickscan die is uitgevoerd en waar- itis gebleken dat deze afdeling ne pt nieuwe medewerkers nodig heeft rijl malle taken te kunnen uitvoeren. De ipmeenteraad heeft toestemming even om twee nieuwe medewer- waaronder een jurist, aan te ekken. Dit heeft dus niets te maken nel een groot aantal openstaande' acaturesmaar is nodig om het be tid te kunnen uitvoeren. Opvallend is ook dat Sociale Zaken 1 het langer dan een jaar zonder hoofd heeft moet stellen, terwijl de rijksover- heid steeds meer taken naar de ge- neente delegeert, waardoor deze afdeling het steeds drukker krijqt. Semeente: 'Het klopt dat Sociale 'aken al een jaar lang geen afdelings mid heeft. Maar deze functie is mrgenomen door het sectorhoofd yebijn, waardoor er wel degelijk spake was van continuïteit en lei- ing.' Aangezien het kennelijk niet lukt om geschikte kandidaten te werven, te [selecteren dan wel vast te leggen, heettde gemeente er in enkele geval len voor gekozen interim-medewer kers aan te trekken. Een dure oplos sing. Hoeveel zij precies verdienen, wil de gemeente met zeggen, maar navraag leert dat managers op dit niveau toch al gauw €1000,- per dag kosten. Dat is een voorzichtige schat ting. want er zijn ook bureaus die anderhalf tot twee keer zo veel vra gen. Interim-managers zijn geen on bekend fenomeen, ook met bij de overheid. Organisaties kiezen nogal eens voor leidinggevenden van bui tenaf als zij een frisse wind willen la ten waaien, ook al zijn deze mede werkers duurder dan iemand met een vaste aanstelling. Maar zij blijven doorgaans met langer dan enkele maanden tot een halfjaar. Een jaar of langer, zoals bij de gemeente Texel, is uitzonderlijk. Vrachtwagenrijbewijs In het recente verleden werden vaker opmerkelijke wegen bewandeld. Zo als de vacature van algemeen mede werker, die een vrachtwagenrijbewijs moest hebben omdat hij ook de vuilniswagen moest kunnen bestu ren. De vacature werd uiteindelijk in gevuld door iemand uit Drenthe, on danks dat er ook Texelse kandidaten waren. Naar verluidt werd voor hem gekozen omdat hij ervaring zou heb ben met een nieuw type vuilniswagen dat de gemeente wilde aanschaffen. Omdat er niet direct een huis voor de man beschikbaar was, werd hem als tijdelijk verblijf een kamer in Hotel Den Burg aangeboden. Hij zou er meer dan een half jaar logeren, waarna hij voorrang kreeg bij de toe- Ultimatum immige artikelen zijn lang onder weg alvorens deze krant tot publicatie kan overgaan. Het heeft falies te maken met zorgvuldigheid [en hoor en wederhoor. Als een be- ikkene niet wil meewerken, kan liet op een eenzijdig bericht uit- nen, wat journalistiek onwen selijk is. Het overkwam ons alweer geruime tijd geleden, toen we een gesprek aanvroegen met het col van b en w met als onderwerp de interne organisatie. Bij de re dactie kwamen steeds meer sig- jnalen binnen dat de gemeente I haar zaakjes met goed op orde rad, met als directe aanleiding de §i sollicitatieprocedure van de alweer r - geruime tijd geleden benoemde adjunct-directeur. Daarbij werd de enige interne kandidaat van de in m totaal driéënveertig gegadigden aangesteld. Andere aanleiding W vormden klachten van burgers, die W op de redactie hun gal spuwden over de kwaliteit van de ambtelijke Jplienstverlening, ondanks de her- Hl. haalde belofte op het gemeente- V huis 'klantvriendelijker' te gaan werken. Het college stemde toe in een gesprek. Om een beter inzicht te krijgen in het functioneren van de verschillende gemeentelijke af delingen en ter voorbereiding van het gesprek stelde de redactie eerj lijst met vragen op. zoals: wat is er terecht gekomen van het aange kondigde beleid dat de gemeente agen voor vergunningen en andere brieven van burgers snel ler gaat afhandelen? Waarom zijn «belangrijke posten binnen de ge meentelijke organisatie al lange tijd onbezet? Hoeveel interim-mana gers telt de gemeentelijke organi satie en hoeveel duurder zijn zij in vergelijking met medewerkers met een vaste aanstelling? Toen de vragen binnen waren, liet de gemeente weten dat deze te- over personen gingen en dat *e omwille van de privacy niet kon den worden beantwoord. De re dactie bracht daar tegenin dat het niet de bedoeling was gemeente lijke medewerkers als persoon door de mangel te halen, maar dat het ging om het achterliggende beleid. Als tegemoetkoming wer den alle namen uit de vragen ge schrapt. maar b en w bleven een nterview weigeren, met als nieuwe argumenten dat ze geen medede in doen over de interne be svoering en dat de teneur van vragen nu eenmaal was dat men het moesten ontgelden. [Zelf willen ze binnenkort naar bui- [en treden met informatie over het 'tiemodel, een nieuwe [chter de schermen organisatievorm. De redactie nam geen genoegen met de afwijzing, omdat we vinden dat de kwaliteit van de dienstver lening direct afhankelijk is van het functioneren van de ambtelijke organisatie en de burger er recht op heeft goed geïnformeerd te worden. Om onze vragen toch beantwoord te krijgen, kozen we voor een extreme aanpak: het ul timatum. Aan de hand van onze eigen bevindingen stelden we een verhaal op en een artikel waann we de gemeente geheimzinnigheid verweten en stuurden dat - met de eerder geformuleerde vragen - af gelopen donderdag naar de ge meente. Het mailtje ging vergezeld van de mededeling dat als er met vóór 16.00 uur zou worden gerea geerd, deze krant tot publicatie zou overgaan. Deze aanpak werkte. Ruim voor het ultimatum verstreek, was er telefonisch con tact en kregen we de toezegging dat de gemeente inhoudelijk zou reageren. Omdat dit wegens afwe zigheid van de burgemeester en de gemeentesecretaris donderdag niet meer zou lukken, werd afge sproken dat de gemeente ons maandag de reactie zou sturen. En dat gebeurde. Niet dat we over alle antwoorden tevreden zijn of het er mee eens zijn, maar duidelijk is dat het college tijd en moeite heeft genomen om zich te verantwoor den. Met daarbij wel de kritische kanttekening dat het beschamend is dat een gemeente die schermt met openheid naar de burger en zich heeft voorgenomen naar bui ten toe beter te communiceren onder zo'n zware druk moet wor den gezet om na weken van ver geefs aandringen te reageren en dat ons college - onder het mom van aantasting van de privacy van medewerkers - het vertikt om met de redactie hierover in gesprek te gaan. Desalniettemin durven we met deze reactie, die deels is ver weven in het door ons gemaakte verhaal en deels als aanvulling is geplaatst, dit kritische artikel te plaatsen, ook omdat naar onze mening is voldaan aan de journa listieke uitgangspunten: zorgvul digheid en hoor en wederhoor. Het is aan u als lezer om een oordeel te vormen Joop Rommets en Gerard Timmerman wijzing van een huurhuis. Gemeente: 'De aangenomen man was de enige met de juiste papieren en werk ervaring; geen van de andere (Texelse) kandidaten kón hieraan vol doen. Het was de bedoeling dat hij slechts korte tijd in een hotel zou ver blijven; dat heeft inderdaad enkele maanden langer geduurd dan ver wacht. Vraagtekens zijn ook te plaatsen bij de gang van zaken rond Annemiek Unk, die drie jaar geleden werd aan gesteld om het samengaan van Ruimte Wonen en Gemeente werken in één sector te bewerkstelli gen. Toen deze sector een feit was, besloot het gemeentebestuur tot een reorganisatie. Binnenkort wordt de nieuwe sector alweer opgeheven. Toen Unk anderhalfjaar geleden ver trok (ze werd gemeentesecretaris in Kapelle in Zeeland), kreeg ze een tij delijke vervanger. In de pers liet het gemeentebestuur weten dat hij als belangnjke taak (een 'speerpunt' van beleid) kreeg te zorgen voor een snel lere afhandeling van vergunningen en andere brieven van burgers. Hij bleef een jaar. De vraag is in hoeverre hij in zijn werkzaamheden is geslaagd. Ge meente: 'De afdelingen die bij de vor ming van de sector Grondgebied per 1 maart 2003 zijn ontstaan, zijn in tact gebleven. Ze vormen alleen met meer samen één sector. Gemeentewerken Veel tongen los maakte ook de be noeming van het vorige hoofd van Gemeentewerken. Hoewel een bedrijfsgerichte manager gewenst was voor deze zware functie, werd voor de administrateur van Rijkswa terstaat gekozen, die op zijn nieuwe werkterrein nog een hoop te bewijzen had. Hij bleek niet voor zijn taak be rekend. Spraakmakend was de forse uitbreiding van het budget voor de bestnjding van de tepziekte, waarvan hij had verzuimd de verantwoorde lijke wethouder op de hoogte te bren gen. Hoewel er al snel twijfels over zijn capaciteiten rezen, bleef hij toch ruim een jaar. Hij werd opgevolgd door een manager van de sector Welzijn, die evenmin ervaring op zijn nieuwe werkgebied had, maar in wie desondanks vertrouwen werd ge steld. Afgelopen najaar moest hij het werk tijdelijk onderbreken, wat moge lijk te maken heeft met de (werk)sfeer binnen het gemeentehuis. Dat die op niet alle afdelingen optimaal is, blijkt wel uit het aantal ambtenaren dat de afgelopen jaren ontslag heeft geno men. De gemeente omschrijft het aantal ambtenaren dat ontslag heeft genomen als volgt: normaal verloop, geen relatie met werksfeer; sterker nogin een onlangs gehouden medewerkersonderzoek kwam de prettige, informele werksfeer binnen de gemeente als groot pluspunt naar voren. Adjunct-directeur Voor recente gespreksstof zorgde de sollicitatieprocedure die leidde tot de benoeming van sectorhoofd Welzijn tot adjunct-directeur, een nieuwe functie, die ontstaat wanneer de ge meente binnenkort vanuit het directiemodel wordt aangestuurd. Op dit moment gebeurt dat nog vanuit het sectormodel, waarbij sector- hoofden de verbinding vormen tus sen de gemeentesecretaris en de afdelingshoofden. In het directie model bestaan de sectorhoofden niet meer en om die reden was het het goedkoopst eén van de twee nog actieve functionarissen te promove ren tot adjunct-directeur, de rechter hand van de gemeentesecretaris, die in het nieuwe model tevens directeur wordt. Omdat Henk Pennmgs inmid dels als projectleider de taak had gekregen de plannen voor een nieuw gemeentehuis vorm te geven, bleef het andere sectorhoofd als enige kandidaat over Toch werd een sollicitatieprocedure gestart, waarbij in de advertentie stond vermeld dat er een interne kandidaat was. On danks die ontmoedigende medede ling besloten buiten de interne kan didaat maar liefst 42 gegadigden te reageren. Uiteindelijk werd de enige interne kandidaat inderdaad geko zen, een keuze waar vraagtekens bij kunnen worden gezet. Weliswaar staat ze bekend als iemand die veel kennis heeft op het gebied van Wel zijn, op ervaring als organisatie deskundige kan ze niet bogen. Zelf kende ze geen twijfels, zoals ze zei in een interview met het Noordhollands Dagblad: 'Ik was gewoon de beste kandidaat.' Gemeente: 'De suggestie wordt ge wekt alsof er een fake procedure is gevoerd; dat is absolute onzin. Een selectiecommissie heeft zich hierover zeer serieus gebogen, gesprekken gevoerd en kandidaten beoordeeld. Uiteindelijk kwam de commissie tot het unanieme oordeel dat de huidige adjunct-directeur de beste kandidaat was voor deze functie. De gemeente Texel heeft dat zelf ook zo in een pers bericht eind 2004 naar buiten ge bracht. Organisatiedeskundigheid was daarbij geen hoofdvereiste.' De redactie vindt dat laatste opmerkelijk, aangezien ze wel leiding moet geven aan een grote organisatie. Tekst: Joop Rommets en Gerard Timmerman Hernieuwde discussie communicatie Het mededelingenbord van de gemeente kan wat GroenLinks betreft wat levendiger wor den aangekleed met informatie van clubs en verenigingen. FclO-Jc-Oe J** *J KI* CxtPÏ*-«Wl hum Politiek on Beïtuui Hoi Hand Texel Dlqitaal 'loUukionOlen-Jori Gemeente Texel Inspraak op c Bebouwing cept-beJeid Vrijkomende Agrarische acrpt var. Az nou kier. P «ageren kan tot Programma 60 jaar bevrijding 'dei Texds: 4/5 ma comié he-8 ter. speciaal kstranprogrrcnca opgettrld voor de her dentang *ao 60 jaar Vakanoerooster schooljaar 2005/2006 Het college van B&W heeft voor het nieuwe schooljaar op Texel het vakanherooster vastgesteld mm. De gemeente reageert aldus: 'Het gemeentebestuur van Texel streeft naar openheid en een goede kwaliteit van de dienstver lening. We zijn ons ervan bewust dat de kwaliteit van de organisa tie altijd voor verbetering vatbaar is. We zijn de eerste om dat te erkennen. Vandaar de huidige re organisatie, waarbij de klant cen traal staat. Waarschijnlijk zal eind maart een aantal beslissingen worden genomen. Onze intentie is om, nadat er concrete beslui ten zijn genomen, hierover naar buiten te treden. Op deze plaats zullen we echter niet ingaan op zaken die rechtstreeks betrekking hebben op personen binnen de organisatie. Als integer werkgever hebben we de plicht de privacy van onze medewerkers te beschermen, dat zal eenieder kun nen begrijpen. Om deze reden heb ben wij van medewerking afgezien, toen de vragenlijst van de krant bij ons binnenkwam. Het noemen van namen in het stuk wordt door het gemeentebestuur ernstig betreurd. Dat wij nu toch reageren is enerzijds bedoeld om de privacy van onze medewerkers in bescherming te nemen en anderzijds het lezers publiek (inwoners van Texel) cor recte informatie te geven. Qua bedrijfsvoering doet de ge meente Texel het lang niet slecht, zo blijkt uit het klanttevredenheids- onderzoek dat in maart/april 2004 onder de bezoekers van de Centrale Publieksbalie is gehouden. In het ar tikel worden nu helaas verschillende incidentele gebeurtenissen aan el kaar geknoopt, waardoor een onte recht beeld wordt geschetst. Wat is er feitelijk aan de hand: net ais vele andere commerciële en ambtelijke organisaties streeft ook de ge meente Texel naar de vorming van een klantgerichte organisatie (de burger centraal). Dat doen we met in één keer, maar stap voor stap. Een belangrijke, voor het publiek zichtbare verandering was per 1 mei 2003 de realisatie van de Centrale Publieksbalie op de begane grond van het gemeentehuis. Bezoekers kunnen hier in één open ruimte te recht voor alle producten en dien sten. Men hoeft daardoor niet meer zelf door een smalle gang van loket naar loket te shoppen. Met deze stap waren we nog niet klaar. Een verdere "kanteling" van de organisatie is nodig om van "aanbod-gericht" (wat hebben wij) naar "vraag-gericht" (wat wil u) te veranderen. Oftewel: de ambtelijke organisatie moet qua indeling ge heel zijn afgestemd op de vragen van burgers. In het directiemodel, dat dit jaar wordt ingevoerd, zal de directie de verschillende afdelingen rechtstreeks aansturen. Behalve een verandering van structuur moet dit gelijktijdig een verandering van cultuur zijn. Samenwerken, klant gerichtheid en resultaatgerichtheid zijn daarbij de sleutelwoorden. Een ingewikkeld proces, dat voort varend verloopt doch omwille van de zorgvuldigheid z'n tijd nodig heeft. Soms is het moeilijk, ook van wege de eilandpositie, om een va cature tijdig in te vulien. Als dat ten koste gaat van de kwaliteit van onze dienstverlening en controlerende taken, kan een interim-manager worden aangesteld; soms wordt binnen de organisatie zelf naar een tijdelijke of permanente oplossing gezocht. Bij het invullen van vaca tures selecteren wij met het oog op het belang van de Texelse burgers altijd op basis van de beschikbare kwaliteit, herkomst is minder van belang.' Opmerking redactie: Het klant- tevredenheidsonderzoek geeft wel informatie over de dienstverlening aan de Centrale Publieksbalie, maar zegt met alles over de (interne) be drijfsvoering. Zo is het een publiek geheim dat de afhandeling van brie ven en vergunningen nog vee! te wensen overlaat. Het informatiebord bij de ingang van het raadhuis wordt mogelijk aangekleed met aankondigingen van clubs en verenigingen. Op ver zoek van Arthur Oosterbaan (GroenLinks) heeft wethouder Annie Hin beloofd eens te bekijken of er meer dan alle gemeentelijke info in het bord kan worden gehan gen. Volgens Oosterbaan wordt er waar schijnlijk wat vaker naar de gemeen telijke mededelingen op het bord gekeken als er ook te lezen is wat VERVOLG VAN PAGINA 1 Paracentrum aan te wenden'. Hij spreekt zijn zorg uit over opmerking van wethouder Nel Eelman dat 'zij zich met kan voor stellen dat het bestemmingsplan een tweede paracentrum in de weg staat'. Frantzen wijst b en w op be staande jurisprudentie, waaruit vol gens hem blijkt dat de gemeente de plicht heeft om te handhaven Daar uit blijkt dat de gemeente een preven tief bestuursdwangbesluit kan ne men. voor activiteiten er verder op het ei land worden gehouden. 'Maak het breder en levendiger. Zet er bijvoor beeld ook op wanneer er uitvoerin gen van een zangkoor zijn.' Nu wordt er nauwelijks naar het bord gekeken en de mededelingen die er hangen zijn verouderd Hin zei het voorstel van Oosterbaan een goed idee te vin den, maar voegde er wel meteen aan toe dat informatie van de gemeente voorrang op andere berichten heeft. Het bord kwam aan de orde tijdens de raadscommissie Werkwijze Raad. De commissieleden bogen zich daarin voor de tweede keer over de nieuwe communicatienota die de communicatie tussen de gemeente en de bevolking moet verbeteren. Texels Belang had nog veel kritiek op de nota. Volgens Piet Standaart ligt de nadruk teveel op de wijze waarop de gemeentelijk de bevolking tekst en uitleg over haar beleid geeft. Volgens hem moet er meer nadruk liggen op communicatie tussen de gemeente en de bevolking, voorafgaand aan nieuw beleid. Die gedachtegang staat ook verwoord in een notitie van de PvdA over communicatie en vol gens Standaart is in de commu nicatienota te weinig met die notitie gedaan. Hij pleitte ervoor de nota voorlopig op zak te houden en eerst aan een tweede fase te werken waarin staat hoe de communicatie tussen bevolking en gemeente voor afgaand aan nieuw beleid beter kan verlopen. Oosterbaan'noemde de discussie die in november over de vrijkomende agrarisch bebouwing werd gevoerd een mooi voorbeeld van goede com municatie met de bevolking. Zo'n zeventig aanwezigen in de raadzaal discussieerde over de vraag wat er met vrijkomende agrarische gebou wen moet gebeuren en de raadsle den hadden op de publieke tribune plaatsgenomen om te luisteren. Op basis van de punten die in de discus sie naar voren kwamen, liet het col lege de concept-nota voor vnjko- mende agrarische bebouwing opstellen. Oosterbaan: 'Het lijkt een extra stap om eerst zo te communi ceren voor je met een plan komt, maar dat hoeft het niet te zijn. Het kan een hoop bezwaarprocedures en rompslomp schelen door eerst goed naar elkaar te luisteren.' De vraag was uiteindelijk of de communicatienota klaar was om in de raad te worden behandeld. Standaart en Alfred Schaatsenberg (PvdA) vonden het beter als hij eerst nog eens nader door de werkgroep communicatie van de gemeente zou worden besproken. Van Gerard Weijers (CDA), Frans Visman (D66) en Oosterbaan mocht de nota wel door naar de raadsvergadering. Wethou der Annie Hin antwoordde op de kri tiek van Texels Belang dat de nota in later stadium alsnog kan worden bij gesteld. Zij vond het eveneens onver standig om de nota langer op te hou den. Horecabeurs In sporthal Ons Genoegen wordt dinsdag 15 maart de jaarlijkse horecabeurs gehouden Op deze beurs presenteren ook veel bedrijven uit de recreatieve sector hun producten. De toegang tot de beurs kost €15.-. bedrijven kunnen kaarten reserveren via tel. 317970, fax 327143 of e-mail mfo@horecabeurs- texel.nl. W'at ik eggen wou... Hondenbelasting Om te beginnen wil ik bij dezen mijn dank uitspreken aan Jook Nauta voor de directe en onverwachte bijval in zake mijn weigenng om de in mijn ogen oneerlijke hondenbelasting te betalen. Als ik zijn ingezonden stuk goed lees, schijnt het dus wel dege lijk zo te zijn dat de belasting allang afgeschaft had moeten zijn, maar domweg is vergeten. Nu wordt hij nog steeds (al jarenlang) stilzwijgend gebruikt om de kas te spekken. Ik durf daarom te stellen dat de belas ting betalende hondenbezitters in deze gemeente dus al jarenlang in opdracht van het gemeentebestuur stilzwijgend legaal bestolen worden door de belastingmners op het ge meentehuis. Naar mijn mening moet dit zo snel mogelijk worden beëindigd en daar zijn twee mogelijkheden voor, te weten: de gemeente schaft per direct deze belasting alsnog af. of de hondenbezitters maken massaal be zwaar en weigeren deze belasting nog langer te betalen. Hoe het ook zal gaan, het is wel duidelijk dat deze situatie met langer mag blijven be staan en dat een ieder, zowel be stuurder als hondenbezitter, nog eens goed zal moeten nadenken. Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat ik het in heel grote lijnen eens kan zijn met het plan van de fractie van GroenLinks. Hondenpoep in het centrum is zeker op het speelterrein en in het wandel gebied een vervelend probleem dat we met z'n allen kunnen oplossen door domweg uit goed fatsoen de boel op te ruimen en wie dat niet doet daarop aan te spreken. Het direct weer een boete uitdelen neigt echter weer naar graaien en zal dus weinig effect hebben, want het is slechts een kwestie van opvoeden (ook van de baas). Een boete is mijns inziens een laatste redmiddel Wellicht is er een mogelijkheid om samen met wat mensen een plan te maken om definitief aan dit probleem een einde te maken. Ik stel mij in ie der geval beschikbaar. Ovengens moeten we niet vergeten dat alle poep. van wie of wat dan ook. een natuurlijk (afval)product is dat gewoon weer benut wordt door an dere organismen en uiteindelijk te ruggaat in de kringloop van het leven. Daarom vind ik het geen bezwaar als er hondenpoep ligt op plaatsen waar geen kinderen spelen en in de berm. Frans van der Reyken, Den Burg. Indisch eten in De Schakel In De Schakel naast de hervormde kerk van Den Burg bereiden Hetty en Jaap Halsema zaterdag 19 maart een Indonesische maaltijd. Deelname kost €10.- per persoon, de maaltijd begint om 18.00 uur. De opbrengst is bestemd voor de kerk. Opgeven kan via tel. 314688 en 06-53839899. Vrouwencollege Het Texelse college van burge meester en wethouders is niet meer het enige vrouwencollege in Nederland met drie vrouwelijke wethouders. Sinds kort heeft de gemeente Vianen een soortgelijk college. De enige mannelijke wethouder die daarin zat, is na 22 jaar ten val gekomen wegens het achterhouden van informatie. Hij is vervangen door een vrouw. Colleges die volledig uit vrouwen bestaan, zijn in Nederland niet uniek, maar wel bijzonder. Een paar kleine gemeenten hebben vrouwencolleges met een burge meester en twee wethouders. Texel was sinds de verkiezingen in 2002 de enige met vier vrou wen. Lever je oude mobieltje in en geef een hersenpatiènt een betere toekomst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 5