Eiland I berichten Klaar voor mijn tweede ambtstermijn I V i TEXELSE JQ C0URANT Culturele agenda Brandweer zoekt nieuw talent Bewoning recreatieverblijven: Aanvraag beschikking vóór I mei bij gemeente Goede dienstverlening blijft ons uitgangspunt Meer nieuws? Van de raad voor u Kijkje in keuken bij het college Voortgang nieuwbouw gemeentehuis VRIJDAG 11 MAART 26 Texelse parkeerkaart Als u een Texelse parkeerkaart wilt, meld u zich dan bij de balie Grond gebied van het gemeentehuis. Ver geet dan niet uw kentekenbewijs mee te nemen! De gemeente Texel heeft tijde lijk, van nu tot medio 2005, de taken voor de Culturele Agenda overgenomen van de Welzijns- stichting Texel. Om de culturele activiteiten op Texel zoveel mo gelijk op elkaar af te stemmen worden verenigingen en organi saties hierbij uitgenodigd deze informatie aan de gemeente door te geven. De culturele agenda is van belang om bijvoorbeeld te voorkomen dat op dezelfde avond twee of meer toneel- of muziekuitvoeringen plaatsvinden. Men wordt daarom verzocht activiteiten tijdig aan te melden. De gemeente hjeld al een evenementenkalender bij van ac tiviteiten waarvoor een evene mentenvergunning moest worden aangevraagd. Beide lijsten worden nu met elkaar gecombineerd tot één „Evenementen Cultuuragen da". Deze is te vinden op de website van de gemeente Texel, www.texel.nl Aanmelding kan bij de afdeling Cultuur en Educatie van de ge meente Texel, ter attentie van me vrouw E. Rutten, Postbus 200, 1790 AE Den Burg. Aanlevering per e-mail heeft de voorkeur, adres: ERutten@texel.nl. Het telefoon nummer is (0222) 36 22 18. "Op zoek naar een hobby met be tekenis? Al eens gedacht aan de vrijwillige brandweer?" Met deze wervende tekst begint een adver tentie die Brandweer Texel binnen kort zal plaatsen. Voor zowel het korps in Den Burg als De Cocks- dorp zoekt de brandweer naar nieuw talent. Wie op Texel woont, gezond is en bij voorkeur tussen de 18 en 35 jaar oud is, komt in aanmerking. Als je enthousiast bent, kun je ook een keertje vrij blijvend komen sfeer proeven op een van de oefenavonden in de kazerne in Den Burg. Informatie: commandant D.Jongeneel (werk 36 21 66 of thuis 31 13 34), oï T. Kuip (36 95 57 of 31 56 80). Ambtsketen Texel in fraaie houten koffer Burgemeester Geldorp bewaart haar ambtsketen sinds kort in een strakke eigentijdse koffer, gemaakt van verschillende houtsoorten. Te vens kan ze de ambtsketen voor taan bij representatieve activiteiten op verantwoorde wijze meenemen. Ontwerp en uitvoering zijn van de Texelse meubelmaker Johan Tromp. De koffer is vervaardigd van Europees eiken. Het wapen van Texel is ingelegd in de houtsoor ten Wengé en Sipo Mahonie. Het stofferen van de koffer is verzorgd door De Bolder. De totale kosten van deze bijzondere koffer belopen 800.- ex btw. De bijzondere kof- Informatierubriek van de I gemeente Texel email@texel.nl www.texel.nl (Aan deze publicatie kunnen- rechten worden onti* Openingstijden en bereikbaarheii gemeentehuis Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00-16.00 uur Voor al onze diensten kunt u terecht bij de publleksbalies op het 'Raaksplein'. Tel. algemeen: (0222) 36 21 21 Servicebalie: (0222) 36 21 11 Fax: (0222) 36 22 87 E-mail: email@texel.nl Be Deze column wil ik graag begin nen met goed nieuws. Gisteren, donderdag 10 maart, ben ik offi cieel beëdigd voor mijn tweede ambtstermijn als burgemeester van Texel. Dat gebeurde in Haarlem door de commissaris der Koningin in Noord-Holland, de heer Borghouts. De tweede termijn gaat in op 16 maart, pre cies zes jaar nadat ik op Texel als burgemeester werd geïnstal leerd. Of ik ook nu weer zes jaar zal vol maken, is afhankelijk van het be sluit dat de Tweede Kamer zal ne men over het wetsvoorstel voor de gekozen burgemeester. Hoewel het zeker een interessante discus sie zal opleveren over een wezen lijk ambt in onze locale democra tie, heb ik er gemengde gevoelens over. Enerzijds betekent het onze kerheid voor mij persoonlijk, ander zijds geeft het onzekerheid over de ontwikkeling van het ambt van bur gemeester. Ik wil hier niet al teveel op vooruit blikken, omdat het voor stel nog niet eens in de Kamer ligt. Het zou wel prettig zijn als het op een natuurlijke manier verloopt en er niet in één klap veel ervaring verloren gaat. Toen ik zes jaar geleden begon, was alles nog nieuw. Ik ga het nu niet helemaal anders aanpakken dan destijds. Eigenlijk is er al sprake van een andere aanpak sinds het aantreden van het hui dige college van B&W en de ge meenteraad in 2002. Door de ge lijktijdige invoering van het dua lisme is een andere rolverdeling ontstaan tussen college (bereidt voor en voert uit) en raad (besluit en controleert). Voor mij als burgemeester heeft dit geleid tot een andere stijl van lei ding geven. Ik hoef niet telkens een andere pet op te zetten, maar merk wel dat ik meer een brugfunctie vervul. Bijvoorbeeld stel ik binnen het college vaak de vraag "wat heeft de raad nodig". Andersom merk ik dat de raad zich steeds beter voelt in zijn rol van volks vertegenwoordigend orgaan. Het gaat snel, want in maart 2006 zijn alweer de volgende verkiezingen. Over bestuurlijke vernieuwing ge sproken: aanstaande maandag, 14 maart, wordt in Dokkum de Eilander Raad geïnstalleerd. Sa menwerking tussen de eilanden gebeurde al lang binnen het Over leg Orgaan Waddeneilanden, waarin de vijf burgemeesters zit ting hadden. Nu ook raadsleden van de vijf eilanden gaan samen- pelen et vo werken, wordt de locale demo: gd al tische invloed vergroot. Met el zullen ze bepalen welke onderkend pen binnen de Eilander Raad» ritje den besproken. Als alles loopt, zal deze raad eventuijjg je meer bevoegdheid krijgen omj jang sluiten te nemen over gezamen aangelegenheden. Maar dat st£xeL' of valt met wederzijds vertrouw In elk geval ben ik blij met hetl reiken van deze mijlpaal. Tweei jgstic geleden zaten we nog in een t Reken maar dat we als gezam f<j e lijke eilanden nu gemakkelijker!: n; vo nenkomen bij hogere overhe* hoe en andere instanties. Samen sti we sterk! Eno «tg. Mr. Joke Geldorp-Pantekw (gem burgemeester van Ta fcng i er/: i2<hc VW Mevrouw mr. C. J. (Joke) Geldorp-Pantekoek werd op 16 maart 1999 geïnstalleerd als burgemeester van Texel. Zij is de eerste vrouwelijke burgemeester in de geschie denis van de gemeente Texel Voordien was zij wethouder in Meppel. De ambtster mijn van een burgemeester duurt zes jaar. Vorig jaar heeft de gemeenteraad haar voorgedragen voor een tweede termijn. Hare Majesteit Koningin Beatrix heeft deze voordracht op 20 januan 2005 bij Koninklijk Besluit bekrachtigd. De termijn gaat in op 16 maart, dus precies zes jaar na installatie. De nu 60-jarige burgemeester Gel- dorp heeft zich de afgelopen periode leren kennen als een daadkrachtige bestuur der die zowel op het eiland als ver daarbuiten zeer actief de belangen van Texel behartigt. Ook voor de "tweede ronde" is zij weer vol ambitie. Veel succesl fer past perfect bij de ambtsketen, die tijdens de installatie van de bur gemeester op 16 maart 1999 werd gepresenteerd. De keten, met o.a. afbeeldingen van kerktorens en de Texelse dorpen, was een ontwerp van edelsmid Peter Tromp en kun stenaar Niek Welboren en is door eerstgenoemde gemaakt. De bur gemeester maakt er bij haar vele openbare optredens goede sier mee! www.texel.nl Bewoners die op 31 oktober 2003 aantoonbaar permanent hun recreatieverblijf bewoon den, komen in aanmerking voor een persoons- en object gebonden beschikking. Hiermee mogen zij in het betreffende recreatieverblijf blijven wonen. Het college wil op deze wijze voor in het verleden scheef ge groeide situaties de mogelijk heid van een pardon geven. Ge gadigden worden verzocht vóór 1 mei 2005 bij de gemeente een beschikking aan te vragen. Zodra niet meer aan de voorwaar den wordt voldaan, zal de woning weer moeten worden gebruikt con form de recreatieve bestemming. De gemeente zal hier actief op handhaven. Op deze wijze is er sprake van een zogenaamde "uitsterfconstructie". De bestaande mogelijkheid tot tij delijk permanente bewoning van een recreatieverblijf bli|ft in stand. In de Texelse praktijk is er behoefte aan tijdelijke overbrugging, bijvoor beeld bij een calamiteit (brand), relatieproblemen, verkoop of ver bouwing van een woning. Ten In deze editie zijn verschillende wetenswaardigheden voor u op een rijtje gezet. Heeft u vragen of opmerkingen over het raads werk, dan kunt contact opnemen met raadsgriffier Marit de Porto, teL (0222) 36 21 45, of mdeporto@texel.nl nek van de gemeenteraad Agenda Raads- en commissieleden krijgen de mogelijkheid om „stage" te lopen bij B&W. Astrid van de Wetering, geen raads lid maar wel namens D66 lid van de commissie Welzijn, beet deze week het spits af. Maan dag liep ze mee met wethou der Corry Heijne-Dros, woens dag was ze een dagje op pad met burgemeester Joke Gel- dorp-Pan-tekoek. „Heel leuk om de andere kant eens mee te maken", omschrijft Astrid haar eerste ervaringen. „Normaal ligt voor mij als com missielid een pakketje vergader stukken klaar. Nu kon ik eens zien hoe dat tot stand komt. Erg inte ressant om te weten hoe dat functioneert." Zo was ze maandag aanwezig bij twee besprekingen ("portefeuille- houderoverleg") tussen de wet houder en de ambtelijke staf. Daarin kwamen adviezen aan de orde, die een dag later tijdens de wekelijkse collegevergadenng op de agenda stonden. Weer een dag later, woensdag dus, werd een deel van de besluiten aan de plaatselijke pers bekendge maakt. „Ik heb gemerkt dat er heel veel informatie op de leden van het college afkomt. Er gaat veel tijd in zitten om dat allemaal te verwerken. Maar het is wel heel afwisselend en een grote uitda ging-" Met wethouder Heijne was ze bij een extern overleg en met de bur gemeester bezocht ze een open bare school. „Luisteren en kijken, daar gaat het om. Ik moet wel mijn mond dichthouden, inhou delijk meepraten is niet de be doeling. Het is een mooie kans om eens een kijkje in de keuken te nemen, daarom trek ik er graag wat tijd voor uit." Binnenkort gaat ze ook mee met de wethouders Eelman en Hin. 14 maart: installatie Eilander Raad (Dongeradeel) 29 maart: raadsvergadering (19.30 uur, gemeentehuis) 11-14 april: commissievergaderingen (20.00 uur) Eilander Raad Maandag 14 maart zal minister Remkes (Binnenlandse Zaken) de Eilander Raad installeren. De bij eenkomst vindt plaats vanaf 13.30 uur in het gemeentehuis van Dongeradeel (Friesland). In de raad zitten raadsleden van alle vijf Nederlandse Wadden eilanden. Texel heeft met vijf ze tels de grootste afvaardiging. Namens Texel nemen de raads leden Piet Standaart, Jan Kool hof, Arjan Boerhorst en Frans Vis- man zitting. De eilandgemeenten kunnen voortaan via een video systeem met elkaar vergaderen. Wethouder Eelman heeft 14 maart in de Texelse raadszaal de primeur. Meer tijd insprekers Tijdens commissievergaderingen is het voor publiek mogelijk om in te spreken. Dat kan door be trokkenen bij de behandeling van geagendeerde onderwerpen en door anderen tijdens de "rond vraag voor publiek". Waarschijn lijk zal dit spreekrecht voor bur gers worden verruimd. Insprekers krijgen een tweede termijn, waarin zij nog iets kunnen toe voegen. Tot dusver mag men slechts eenmalig het woord voe ren. De gemeenteraad moet de wijziging nog doorvoeren in het Reglement van Orde. Wie is wie Bezoekers van de raads- vergadering krijgen voortaan een blad met alle portretjes van raadsleden, college en griffier. Op de ommezijde staat de agenda met een korte toelichting. Doel van deze extra service is dat de raadsvergadering vanaf de pu blieke tribune beter te volgen zal zijn. Het idee werd geboren in de werkgroep Communicatie Raad, die in februari voor de eerste keer bijeen kwam. tweede wil de gemeente rekening houden met het feit dat er momen teel op Texel onvoldoende wonin gen beschikbaar zijn op de regu liere markt. Aanleiding Het permanent bewonen van recreatieverblijven is in bestem mingsplannen niet toegestaan. Desondanks komt het in de prak tijk voor. Om de precieze omvang te bepalen is een uitvoerige en langdurige inventarisatie nodig. De benodigde menskracht daarvoor is momenteel niet beschikbaar. In november 2003 heeft de ge meente een inventarisatie gemaakt op basis van een inschrijving in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Bij deze inventarisatie is een beperkt aantal gevallen naar voren gekomen. Of dit het topje van de ijsberg is of dat er sprake is van een beperkt aantal, is op basis van dit onderzoek niet te zeggen. Minister Minister Dekker van VROM heeft in november 2003 aan de Tweede Kamer laten weten dat zij duide lijkheid wil bieden voor de op 31 oktober 2003 voorkomende situa ties van onrechtmatige bewoning. Voor alle situaties van onrechtma tige bewoning die né 31 oktober 2003 zijn ontstaan dient de ge meente terstond over te gaan tot actief handhavend optreden. Beleidsnotitie gemeente B&W hebben vervolgens op 21 december 2003 de beleidsnotitie "Permanente bewoning recrea tieverblijven" vastgesteld, met de volgende aanbevelingen: Openheid en een goede kwali teit van de dienstverlening. Dat is en blijft het uitgangspunt bij de modernisering van onze or ganisatie. Net als vele andere commerciële en ambtelijke in stellingen in Nederland streeft de gemeente Texel naar de vor ming van een meer klant gerichte organisatie (de burger centraal). Dat doen we niet in één keer, maar stap voor stap. We zijn ons ervan bewust dat de kwaliteit van de organisatie altijd voor verbetering vatbaar is. Ook beseffen we dat de gemeente, zo als elk ander overheidsorgaan, nooit de populariteitsprijs zal win nen. Het is nu eenmaal onmoge lijk om iedereen tevreden te stel len. Toch heeft de negatieve pu bliciteit deze week ons onaan genaam getroffen. Zoals eerder in een reactie door ons gesteld, betreurt het gemeen tebestuur deze publiciteit, vooral omdat het hierbij gaat om losse tde appe' P",jo izeie incidenten en individuele med8*1?® werkers onnodig zijn beschadiga,r Het gemeentebestuur en de di tie voelen zich echter gesl door de resultaten die in de atjr^- lopen periode, zeker ook dank de inbreng van vele medewerk® zijn bereikt. Daarom lijkt het a verstandig om vooruit te blikk» '1|aar en de energie te steken in de v» 'z°n dere organisatieontwikkeling. I^1 z De invoering van de Centn Publieksbalie heeft zichtbaar maakt dat we op de goede w zijn. Momenteel wordt de organ satie verder gestroomlijnd via- invoering van het directiemodeL deze inspanningen moeten ert: leiden dat de interne bedrijfsvot ring, nog meer dan nu reeds In geval is, geheel op de vragen- behoeften van de burgers zal zj afgestemd. Eind maart, nadat concrete besluiten zijn genom«Le"n'. zullen we nader naar buiten tt !de Lom 1Geen legalisatie van permanente bewoning door aanpassing van bestemmingsplannen; 2. De met het bestemmingsplan strijdige gevallen actief te gedo gen, waar mogelijk, door het af geven van éénmalige persoons gebonden beschikkingen voor recreatieverblijven die reeds voor 31-10-2003 permanent werden bewoond; 3. Een aanvraag voor een per soonsgebonden beschikking al leen in behandeling nemen op basis van een gemotiveerde aanvraag, waarin tevens een toetsing is opgenomen van de bouwkundige staat van de wo ning; 4. Het huidige beleid waarbij der voorwaarden medewerk j|(jorp wordt verleend aan aanvraj 147 voor het tijdelijk permanent wonen van recreatieverblj waarvoor in het bestemmir* agn plan al dan niet een vrijstellin regeling is opgenomen te co nueren; 5. Het handhaven van strijdig! ect,e\ bruik van de gevallen die nis Bpp|£ aanmerking komen voor 1 f persoonsgebonden beschik' a, en de betreffende recreat ,Pd dg woning weer beschikbaar er,smi maken voor recreatief gebrti lor-er Inmiddels wordt hard gewerkt aan het opstellen van een tech nisch en functioneel programma van eisen voor het nieuwe ge meentehuis aan de Emmalaan. De drie gemeentelijke werkgroe pen bouw, dienstverlening or ganisatie en facilitaire zaken, in formatie automatisering zullen dit werk in maart afronden. Uit eindelijk zal de raad het pro gramma van eisen vaststellen. Deze stukken zijn de basis voor de architect om een voorlopig ontwerp te maken. Om de werkzaamheden op elkaar te laten aansluiten is inmiddels gestart met de Europese aan besteding voor de architecten- selectie. Deze selectie zal als volgt tot stand komen. Een selectie- groep van 13 personen zal uit alle inzendingen vijf architecten selec teren. Dit vijftal zal vervolgens aan de selectiegroep een visiepre sentatie presenteren. Hieruit wordt de architect geselecteerd die het gemeentehuis mag ontwerpen. Gekozen is voor een visie presentatie in plaats van een prijs vraag met maquette. Hierdoor houden we nog ruimte om wijzigin gen in het ontwerp te kunnen aan brengen. Bij een prijsvraag met Planning: Programma van eisen Selectie architect Voorlopig ontwerp Definitief ontwerp Planologische procedure Europese aanbesteding Civieltechnische werkzaamheden Realisatiefase ivoerc ctor, maquette staat het eindmodel' and of meer al vast. De uitgekozenr chitect zal daarna in het opent nogmaals een visiepresentatlei ven, voor de inwoners van Te Nadere bijzonderheden over openbare presentatie zullen nader bekend gemaakt Realisatie: april 2005 mei 2005 september 2005 december 2005 mei 2006 juni 2006 juli 2006 januari 2008 fking urn r er de Melding of klacht? Bel de servicebalie 36 21 II

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 10