Dokter Wagemaker veertiende boot in historie TESO Vertrouwd en opgewekt gevoel aan boord schip Rondom buiten zitten op dek nieuw atrium Ankers van 5850 kilo met 150 meter ketting COURANT - TEXELSE g DINSDAG 26 JUNI 2005 0 DINSDAG 21 JUNI 208 en een piraat, zodat passagiers ge makkelijk kunnen onthouden waar ze hun auto hebben neergezet. Wortel: 'Voor Texelaars is dat vanzelfspre kend. maar dat geldt niet voor toeris ten die slechts eens in de zoveel tijd aan boord zijn. En daar houden we rekening mee, want zeventig procent van de mensen die we overzetten is toerist.' De afbeeldingen zijn voorzien van de kleuren blauw, groen en rood. Die kleuren komen overeen met de kleuren die op respectievelijk het bovendek, het fietsendek en het benedendek zijn gebruikt. Iets meer dan twee jaar geleden ging TESO in zee met Damen Schipyards om een nieuwe veerboot voor Texel te laten bouwen. Vorig jaar november ging de nieuwe boot te water, de afgelopen maanden lag hij bij de Scheldewerf in Vlissingen om te worden afgebouwd en donderdag arriveert de nieuwe Dokter Wagemaker voor het eerst op Texel. De Texelse Courant blikt uitgebreid vooruit op de nieuwe boot, besteedt aandacht aan de vorige Dokter Wagemaker die van 1934 tot 1963 in de vaart was en spreekt met mevrouw Fedder-Janssen, de kleindochter van TESO-oprichter Adriaan Wagemaker, die vrijdag de nieuwe boot doopt. salon is aan beide zijden voorzien van ruime zitjes met frisgekleurde banken. Tussen de zitjes zijn gangpaden waar gemakkelijk met een rolstoel of een kinderwagen kan worden gereden. Een vertrouwd gevoel. Dat is het eerste wat opkomt bij het betreden van de nieuwe Dokter Wagemaker. De autodekken van de nieuwe veerboot zijn nagenoeg hetzelfde ingericht als op de huidige veerbo ten en ook de nieuwe trappen naar boven naar het salondek doen ver trouwd aan. Een tweede gevoel komt op bij het betreden van de nieuwe salon, waar het buffet is en waar mensen kunnen zitten. Het is een kruising tussen een opgewekt gevoel en een vakantie gevoel. Geen donker buffet meer. maar een mooie, grote open ruimte met veel lichtinval, ruime met stof beklede zitbanken en een licht kleurige kunststofvloer die eruit ziet als een echt teakhouten dek (net zo als de Texelstroom en de Marsdiep destijds hadden). De salon komt bij binnenkomst door de hoofdingang nog eens extra ruim over door het atrium dat zich een verdieping hoger bevindt en waar voor in het plafond van het salondek een grote uitsparing is gemaakt. Het dak van het atrium, een glazen koe pel zodat ook daar het licht aan alle kanten naar binnen valt, rust op het model van een vuurtoren die tot in de salon doorloopt en daar het midden van de nieuwe buffetten vormt. Het betreden van het atrium wekt de in gebeelde vakantiestemming nog ver der op. Binnen kunnen passagiers rondom achter het glas om naar bui ten kijken en op het dek rondom het atrium zijn tal van roestvrijstalen ban- waarop gegevens over Texel kunnen worden opgezocht (de zogeheten Texel Informatiepunten, waarvan vo rig jaar de eersten op het eiland wer den geplaatst). Sluis De toegang tot de nieuwe toilet ruimten bestaat uit een soort sluis met automatische schuifdeuren. Wortel: 'Door die sluis kunnen we een kleine onderdruk aanhouden, waar door we voorkomen dat luchten en geuren uit die ruimte de salon instromen.' De toiletruimtes zijn even eens ruim en licht van opzet en voor zien van invalidentoiletten en aparte ruimtes om kleine kinderen een nieuwe luier om te doen. Tegenover de toiletten en de hoofd ingang bevinden zich de nieuwe buf fetten. Daar zit geen hoek meer in zoals bij de buffetten op de Schulpengat en de Molengat, zodat het personeel van exploitant Rebotex achter de kassa een beter overzicht heeft. Het assortiment wordt op de nieuwe boot uitgebreid met kleine warme happen als taco's, sand wiches en pizzapunten. 'Dat kan omdat we nu een ruimere keuken hebben', vertelt Rieuwert van der Pol van Rebotex. 'Maar we houden ook gewoon het broodje met kaas.' Nieuw zijn koffie-, snoep- en fris drankautomaten waarvan er twee in de salon en één in het atrium staan. De koffieautomaat schenkt gewone koffie, espresso en cappuccino en in de andere automaat zijn flesjes fris van een halve liter te koop. In de voet een nieuwe voetgangersbrug laat aanleggen. De veerdienst is al ge ruime tijd met RWS, eigenaar van de veerhavens, in onderhandeling over die voorziening. Tot die tijd gaan voetgangers nog gewoon aan of van boord via dezelfde brug als waarover de auto's rijden. De andere toegan gen van de salon bestaan uit draai deuren, zodat er geen wind meer naar binnen waait. Het atrium is van uit de salon via twee rondgaande trappen bereikbaar. Die ruimte kan ook door derden apart worden ge huurd. 'Dan komt er een touwtje voor de trappen te hangen.' Om met name toeristen terwille te zijn, zijn verwijsborden aangebracht waarop staat aan welke kanten Texel en Den Helder liggen. De toegangen naar de autodekken zijn voorzien van afbeeldingen van onder meer een vuurtoren, een zeehond, een zeilboot Autodek Op het bovendek kunnen in totaal zeven rijen auto's naast elkaar wor den opgesteld. Vijf naast elkaar op het middendek en twee aparte rijen aan de zijkant. Op het benedendek kunnen de vrachtwagens in vier rijen naast elkaar staan. De rijstroken voor personenwagens zijn elk 2.44 meter breed. Dat is ruim twintig centimeter meer dan de rijstroken op de Molen gat en de Schulpengat. De op- en afrijstroken op de nieuwe veerboot blijven tot in ieder geval 2015 de zelfde breedte als op de huidige veer boten houden, omdat volgens Rijks waterstaat tegen die tijd de bruggen in de veerhavens aan vervanging toe zijn. Tot die tijd zit er een opmerke lijke knik aan de kopeinden van de autodekken. Als er in 2015 nieuwe bredere bruggen zijn aangelegd, kan TESO het aantal af- en oprijstroken alsnog van twee naar drie uitbreiden. De biertank onder het benedendek. ken geplaatst. Lopen over het gehele van de vuurtoren is een winkeltje in- bovendek is met mogelijk, maar gericht dat eveneens door Rebotex overal waar het dek rondom het atrium zandkleurig is, kunnen passa giers zich begeven. 'We hebben nu meer buitenzitplaatsen dan we op de andere schepen hebben', vertelt wordt beheerd. 'Daar kunnen we aan Texel gerelateerde producten gaan verkopen. We verwachten dat dat vooral op wisseldagen gebeurt. Het heeft weinig zin om hem op een TESO-directeur Rob Wortel tijdens doordeweekse dag om 6.00 uur al te de rondleiding die hij geeft. 'Er was openen.' behoefte aan meer buitenzit plaatsen.' Langszij van de salon en op de kopeinden kunnen passagiers eveneens buiten zitten. Vanuit de salon is straks ook te zien waar de boot heen vaart. De toiletten bevinden zich niet meer op de kop einden, maar zijn verschoven naar de zijkant en bevinden zich nu aan beide kanten van de hoofdingang van de salon. De zitgedeelten in de salon bestaan uit fris gekleurde zitbanken met een rugleuning in het midden. De benen kunnen gemakkelijk onder de tafel worden geschoven en loop paden tussen de zitbanken zijn breed, zodat er gemakkelijk met een rolstoel of een kinderwagen te rijden is. Mindervaliden kunnen met behulp van vier liften van de autodekken in de salon komen. Een van de liften is ook geschikt om een brancard in te vervoeren. Voor kinderen zijn aan beide zijden in de salons tafels met speelgoed ingericht en aan beide zij den staat een tafel met computers TESO heeft de hoofdingang van de salon bewust aan de zijkant geplaatst voor het geval Rijkswaterstaat (RWS) Doordat tussen het atrium en de onderlig gende salon een grote uitsparing in het pla fond is gemaakt, is er in het midden van het salondek een hal ontstaan. De afgelopen week werd die schoongemaakt om er straks spie en span uit te zien. Op de achtergrond is het nieuwe buffet te zien. Tegen die tijd wordt ook een nieuw zusterschip van de Dokter Wage maker ter vervanging van de Schul pengat in gebruik genomen. Beide autodekken zijn voorzien van een ventilatiesysteem dat de lucht, afhankelijk van de vaarrichtingen, naar twee kanten kan afvoeren. Bo ven de rijstroken aan de zijkanten zijn stoplichten aangebracht, waarmee matrozen eventueel het verkeer kun nen regelen als het druk is. De nieuwe autodekken hebben geen verhoogde stoep voor voetgangers meer, maar looppaden die op dezelfde hoogte als het rijdek liggen. Tussen het rijdek en de looppaden bevindt zich een rammelrand die automobilisten waar schuwt als zij met hun wielen op het looppad komen. Het nieuwe fietsen dek oogt fris en ruimer dan de fietsendekken op de huidige veerbo ten en er zijn rekken gemaakt waar fietsen tegenaan kunnen worden ge zet. Wortel: 'Het is straks waarschijn lijk niet snel meer nodig om fietsen op de autodekken te parkeren.' Bij ver schillende ramen zijn uitsparingen tussen de patrijzen en de ruit ge maakt, zodat het fietsendek op na tuurlijke wijze van uitlaatgassen van brommers wordt ontdaan. Onder het benedenautodek bevinden zich de machinekamers, de voort stuwingskamers, de schakelbord kamers en de controlekamer van de machinist. Daarnaast zijn er opslag en koelruimte voor Rebotex, een kleed- en doucheruimte voor het Rebotexpersoneel en een kantine waar onderhoudspersoneel kan bit ten als de Dokter Wagemaker in een dok ligt. Hoewel er op de Schelde werf in Vlissingen nog de nodige werkzaamheden moesten worden verricht, komt het geheel goed ver- Hef glazen dak van het atrium rust op het model van een vuurtoren die in het n de salon staat. De draagbalken waarop het glas rust, staan symbool voor i van een vuurtoren en lopen door tot boven het dek rond het atrium. In de vuurtoren is een winkeltje ingericht. zorgd, zorgvuldig behandeld en op sommige plaatsen bijna luxueus over. Volgens Wortel is dat te danken aan de voorbereidingen. 'Toen hebben we een ontwerpbureau al meteen heel specifiek naar de vormgeving van het interieur laten kijken. Doordat we dat in het voortraject hebben ge daan, hebben we er ook geen extra kosten voor hoeven maken.' De nieuwe Dokter Wagemaker biedt een keur aan wetens waardigheden en feiten die leuk zijn om te weten. Een bloemlezing uit een aantal van die wetens waardigheden. De Dokter Wagemaker gaat waar- 't nieuwe atrium op het bovendek v <r metershoge schoorstenen. n de Dokter Wagemaker. De boot beschikt ook oi e atrium kunnen passagiers binnen vanachter het glas rondom n e benedendek kunnen vijf rijen personenwagens of vier rijen vrachtwagens naast elkaar staan. schijnlijk 10 tot 15 procent meer brandstof verbruiken dan de Schulpengat en de Molengat. Die verbruiken op een dag 10.000 liter gasolie als ze continu van 6.00 tot 22.00 uur in de vaart zijn. Als het druk is, gaat de nieuwe boot op haar volledige capaciteit (zo'n 15 mijl per uur) varen. De overtocht duurt dan een kwartier, zodat er een kwartier is voor het lossen en laden. Als het niet druk is, vaart de boot op economische capaciteit. Dan duurt de overtocht 20 minuten en blijft er 10 minuten over. Tachtig procent van de tijd is de boot niet volge laden. De Dokter Wagemaker heeft een laadvermogen van ruim duizend ton. Het schip zelf weegt 5280 ton. De boot beschikt over twee ankers van elk 5850 kilo en ankerkettingen van 150 meter lang. De Dokter Wagemaker kan in totaal 1,3 miljoen liter brandstof mee aan boord nemen. Bijna de helft daar van is reserve-voorraad. Praktisch schommelt de voorraad tussen vol doende voor minimaal drie weken en maximaal zes weken varen. Voor het geval passagiers en be manning moeten worden geëvacu eerd, beschikt de Dokter Wage maker over vier zogeheten Marine Evacuation Systems. Dat bestaat uit vier chutes (slurfen) waarmee mensen vanaf het salondek in een reddingsvlot kunnen glijden. Met het systeem moet het mogelijk zijn in een half uur de maximaal 1750 passagiers en de bemanning van boord te krijgen. In de salon bevin den zich ook 1750 zwemvesten. De nieuwe Dokter Wagemaker is de veertiende veerboot in het bijna 100-jarige bestaan van TESO. Het is de tweede veerboot die naar zijn oprichter Adriaan Wagemaker is vernoemd. De eerste was van 1934 tot 1963 in de vaart en werd in 1952 verlengd. Door die verlenging steeg het maximum aantal auto's in die tijd van 8 naar 16 en het maximum aantal passagiers van 800 naar 1000. TESO streeft ernaar de nieuwe boot tot 2030 in de vaart te houden. Chronologie 23 april 2003: TESO sluit een contract me? Damen Shipyards in Gorcumom voor €36,3 miljoen een nieuwe boot te laten bouwen 2 juni 2003: De aandeelhouders steunen tij dens een extra aandeelhoudere vergadering massaal de nieuwe boot. Van de 1134 uitgebrachte stemmen zijn 1211 voor. De ver gadering is uitgeschreven naai aanleiding van protesten van Ars van der Slikke tegen de plannen. 26 september 2003: TESO maakt tijdens de aan deelhoudersvergadering bekend dat de nieuwe boot Dokter Wagemaker gaat heten. Het wordt het tweede schip in de his torie van TESO dat naar zijn op richter wordt vernoemd. 17 december 2003: In het Roemeense Galatz won? officieel de kiel van het nieuwe schip gelegd. Projectleider RW de Vries last de kielplaat vast, cé door Henry van Maldegem er Harry Wetenkamp met eer vrachtwagen van Texel naai Galatz is gebracht. Mei 2004: De bemanning van TESO brenct in twee groepen een bezoek aar Galatz om de boot in aanbouwie) bekijken. Augustus 2004: De romp en de bovenbouw zf| klaar. Gemiddeld 300 tot 400 Roemenen zijn dagelijks melde bouw bezig geweest. September 2004: De schilderwerkzaal gaan van start. De boot wout voorzien van het nieuwe logo 23 oktober 2004: De boot wordt naar de heHWj vervoerd voor de tewaterlating 26 november 2004: De Wagemaker wordt om 10.00 ui» te water gelaten in de Don» nadat Christa Wortel er een champagne tegenaan heeft f worpen. 18 januari 2005: De boot vertrekt vanuit Gala naar Nederland. De Italiaan8 zeesleper Braveheart neemt he" op sleeptouw. 17 februari 2005: De Dokter Wagemaker komt een reis van 6500 kilometera?| bij de Scheldewerf in Vlis om afgebouwd te worden. 30 juni 2005: De Dokter Wagemaker vertf uit Vlissingen en zet koers nmj ting Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 8