Dokter Wagemaker veertiende boot in historie TESO
Vertrouwd en opgewekt
gevoel aan boord schip
Rondom buiten zitten
op dek nieuw atrium
Ankers van 5850 kilo
met 150 meter ketting
COURANT -
TEXELSE g
DINSDAG 26 JUNI 2005 0 DINSDAG 21 JUNI 208
en een piraat, zodat passagiers ge
makkelijk kunnen onthouden waar ze
hun auto hebben neergezet. Wortel:
'Voor Texelaars is dat vanzelfspre
kend. maar dat geldt niet voor toeris
ten die slechts eens in de zoveel tijd
aan boord zijn. En daar houden we
rekening mee, want zeventig procent
van de mensen die we overzetten is
toerist.' De afbeeldingen zijn voorzien
van de kleuren blauw, groen en rood.
Die kleuren komen overeen met de
kleuren die op respectievelijk het
bovendek, het fietsendek en het
benedendek zijn gebruikt.
Iets meer dan twee jaar geleden ging TESO in zee met
Damen Schipyards om een nieuwe veerboot voor Texel
te laten bouwen. Vorig jaar november ging de nieuwe
boot te water, de afgelopen maanden lag hij bij de
Scheldewerf in Vlissingen om te worden afgebouwd en
donderdag arriveert de nieuwe Dokter Wagemaker voor
het eerst op Texel. De Texelse Courant blikt uitgebreid
vooruit op de nieuwe boot, besteedt aandacht aan de
vorige Dokter Wagemaker die van 1934 tot 1963 in de
vaart was en spreekt met mevrouw Fedder-Janssen, de
kleindochter van TESO-oprichter Adriaan Wagemaker,
die vrijdag de nieuwe boot doopt.
salon is aan beide zijden voorzien van ruime zitjes met frisgekleurde banken. Tussen de zitjes zijn gangpaden waar gemakkelijk met
een rolstoel of een kinderwagen kan worden gereden.
Een vertrouwd gevoel. Dat is het
eerste wat opkomt bij het betreden
van de nieuwe Dokter Wagemaker.
De autodekken van de nieuwe
veerboot zijn nagenoeg hetzelfde
ingericht als op de huidige veerbo
ten en ook de nieuwe trappen naar
boven naar het salondek doen ver
trouwd aan.
Een tweede gevoel komt op bij het
betreden van de nieuwe salon, waar
het buffet is en waar mensen kunnen
zitten. Het is een kruising tussen een
opgewekt gevoel en een vakantie
gevoel. Geen donker buffet meer.
maar een mooie, grote open ruimte
met veel lichtinval, ruime met stof
beklede zitbanken en een licht
kleurige kunststofvloer die eruit ziet
als een echt teakhouten dek (net zo
als de Texelstroom en de Marsdiep
destijds hadden).
De salon komt bij binnenkomst door
de hoofdingang nog eens extra ruim
over door het atrium dat zich een
verdieping hoger bevindt en waar
voor in het plafond van het salondek
een grote uitsparing is gemaakt. Het
dak van het atrium, een glazen koe
pel zodat ook daar het licht aan alle
kanten naar binnen valt, rust op het
model van een vuurtoren die tot in de
salon doorloopt en daar het midden
van de nieuwe buffetten vormt. Het
betreden van het atrium wekt de in
gebeelde vakantiestemming nog ver
der op. Binnen kunnen passagiers
rondom achter het glas om naar bui
ten kijken en op het dek rondom het
atrium zijn tal van roestvrijstalen ban-
waarop gegevens over Texel kunnen
worden opgezocht (de zogeheten
Texel Informatiepunten, waarvan vo
rig jaar de eersten op het eiland wer
den geplaatst).
Sluis
De toegang tot de nieuwe toilet
ruimten bestaat uit een soort sluis
met automatische schuifdeuren.
Wortel: 'Door die sluis kunnen we een
kleine onderdruk aanhouden, waar
door we voorkomen dat luchten en
geuren uit die ruimte de salon
instromen.' De toiletruimtes zijn even
eens ruim en licht van opzet en voor
zien van invalidentoiletten en aparte
ruimtes om kleine kinderen een
nieuwe luier om te doen.
Tegenover de toiletten en de hoofd
ingang bevinden zich de nieuwe buf
fetten. Daar zit geen hoek meer in
zoals bij de buffetten op de
Schulpengat en de Molengat, zodat
het personeel van exploitant Rebotex
achter de kassa een beter overzicht
heeft. Het assortiment wordt op de
nieuwe boot uitgebreid met kleine
warme happen als taco's, sand
wiches en pizzapunten. 'Dat kan
omdat we nu een ruimere keuken
hebben', vertelt Rieuwert van der Pol
van Rebotex. 'Maar we houden ook
gewoon het broodje met kaas.'
Nieuw zijn koffie-, snoep- en fris
drankautomaten waarvan er twee in
de salon en één in het atrium staan.
De koffieautomaat schenkt gewone
koffie, espresso en cappuccino en in
de andere automaat zijn flesjes fris
van een halve liter te koop. In de voet
een nieuwe voetgangersbrug laat
aanleggen. De veerdienst is al ge
ruime tijd met RWS, eigenaar van de
veerhavens, in onderhandeling over
die voorziening. Tot die tijd gaan
voetgangers nog gewoon aan of van
boord via dezelfde brug als waarover
de auto's rijden. De andere toegan
gen van de salon bestaan uit draai
deuren, zodat er geen wind meer
naar binnen waait. Het atrium is van
uit de salon via twee rondgaande
trappen bereikbaar. Die ruimte kan
ook door derden apart worden ge
huurd. 'Dan komt er een touwtje voor
de trappen te hangen.'
Om met name toeristen terwille te
zijn, zijn verwijsborden aangebracht
waarop staat aan welke kanten Texel
en Den Helder liggen. De toegangen
naar de autodekken zijn voorzien van
afbeeldingen van onder meer een
vuurtoren, een zeehond, een zeilboot
Autodek
Op het bovendek kunnen in totaal
zeven rijen auto's naast elkaar wor
den opgesteld. Vijf naast elkaar op
het middendek en twee aparte rijen
aan de zijkant. Op het benedendek
kunnen de vrachtwagens in vier rijen
naast elkaar staan. De rijstroken voor
personenwagens zijn elk 2.44 meter
breed. Dat is ruim twintig centimeter
meer dan de rijstroken op de Molen
gat en de Schulpengat. De op- en
afrijstroken op de nieuwe veerboot
blijven tot in ieder geval 2015 de
zelfde breedte als op de huidige veer
boten houden, omdat volgens Rijks
waterstaat tegen die tijd de bruggen
in de veerhavens aan vervanging toe
zijn. Tot die tijd zit er een opmerke
lijke knik aan de kopeinden van de
autodekken. Als er in 2015 nieuwe
bredere bruggen zijn aangelegd, kan
TESO het aantal af- en oprijstroken
alsnog van twee naar drie uitbreiden.
De biertank onder het benedendek.
ken geplaatst. Lopen over het gehele van de vuurtoren is een winkeltje in-
bovendek is met mogelijk, maar gericht dat eveneens door Rebotex
overal waar het dek rondom het
atrium zandkleurig is, kunnen passa
giers zich begeven. 'We hebben nu
meer buitenzitplaatsen dan we op de
andere schepen hebben', vertelt
wordt beheerd. 'Daar kunnen we aan
Texel gerelateerde producten gaan
verkopen. We verwachten dat dat
vooral op wisseldagen gebeurt. Het
heeft weinig zin om hem op een
TESO-directeur Rob Wortel tijdens doordeweekse dag om 6.00 uur al te
de rondleiding die hij geeft. 'Er was openen.'
behoefte aan meer buitenzit
plaatsen.' Langszij van de salon en
op de kopeinden kunnen passagiers
eveneens buiten zitten.
Vanuit de salon is straks ook te zien
waar de boot heen vaart. De toiletten
bevinden zich niet meer op de kop
einden, maar zijn verschoven naar de
zijkant en bevinden zich nu aan beide
kanten van de hoofdingang van de
salon. De zitgedeelten in de salon
bestaan uit fris gekleurde zitbanken
met een rugleuning in het midden. De
benen kunnen gemakkelijk onder de
tafel worden geschoven en loop
paden tussen de zitbanken zijn
breed, zodat er gemakkelijk met een
rolstoel of een kinderwagen te rijden
is. Mindervaliden kunnen met behulp
van vier liften van de autodekken in
de salon komen. Een van de liften is
ook geschikt om een brancard in te
vervoeren. Voor kinderen zijn aan
beide zijden in de salons tafels met
speelgoed ingericht en aan beide zij
den staat een tafel met computers
TESO heeft de hoofdingang van de
salon bewust aan de zijkant geplaatst
voor het geval Rijkswaterstaat (RWS)
Doordat tussen het atrium en de onderlig
gende salon een grote uitsparing in het pla
fond is gemaakt, is er in het midden van het
salondek een hal ontstaan. De afgelopen
week werd die schoongemaakt om er straks
spie en span uit te zien. Op de achtergrond
is het nieuwe buffet te zien.
Tegen die tijd wordt ook een nieuw
zusterschip van de Dokter Wage
maker ter vervanging van de Schul
pengat in gebruik genomen.
Beide autodekken zijn voorzien van
een ventilatiesysteem dat de lucht,
afhankelijk van de vaarrichtingen,
naar twee kanten kan afvoeren. Bo
ven de rijstroken aan de zijkanten zijn
stoplichten aangebracht, waarmee
matrozen eventueel het verkeer kun
nen regelen als het druk is. De nieuwe
autodekken hebben geen verhoogde
stoep voor voetgangers meer, maar
looppaden die op dezelfde hoogte
als het rijdek liggen. Tussen het rijdek
en de looppaden bevindt zich een
rammelrand die automobilisten waar
schuwt als zij met hun wielen op het
looppad komen. Het nieuwe fietsen
dek oogt fris en ruimer dan de
fietsendekken op de huidige veerbo
ten en er zijn rekken gemaakt waar
fietsen tegenaan kunnen worden ge
zet. Wortel: 'Het is straks waarschijn
lijk niet snel meer nodig om fietsen op
de autodekken te parkeren.' Bij ver
schillende ramen zijn uitsparingen
tussen de patrijzen en de ruit ge
maakt, zodat het fietsendek op na
tuurlijke wijze van uitlaatgassen van
brommers wordt ontdaan.
Onder het benedenautodek bevinden
zich de machinekamers, de voort
stuwingskamers, de schakelbord
kamers en de controlekamer van de
machinist. Daarnaast zijn er opslag
en koelruimte voor Rebotex, een
kleed- en doucheruimte voor het
Rebotexpersoneel en een kantine
waar onderhoudspersoneel kan bit
ten als de Dokter Wagemaker in een
dok ligt. Hoewel er op de Schelde
werf in Vlissingen nog de nodige
werkzaamheden moesten worden
verricht, komt het geheel goed ver-
Hef glazen dak van het atrium rust op het model van een vuurtoren die in het n
de salon staat. De draagbalken waarop het glas rust, staan symbool voor i
van een vuurtoren en lopen door tot boven het dek rond het atrium. In de
vuurtoren is een winkeltje ingericht.
zorgd, zorgvuldig behandeld en op
sommige plaatsen bijna luxueus over.
Volgens Wortel is dat te danken aan
de voorbereidingen. 'Toen hebben
we een ontwerpbureau al meteen
heel specifiek naar de vormgeving
van het interieur laten kijken. Doordat
we dat in het voortraject hebben ge
daan, hebben we er ook geen extra
kosten voor hoeven maken.'
De nieuwe Dokter Wagemaker
biedt een keur aan wetens
waardigheden en feiten die leuk
zijn om te weten. Een bloemlezing
uit een aantal van die wetens
waardigheden.
De Dokter Wagemaker gaat waar-
't nieuwe atrium op het bovendek v
<r metershoge schoorstenen.
n de Dokter Wagemaker. De boot beschikt ook oi
e atrium kunnen passagiers binnen vanachter het glas rondom n
e benedendek kunnen vijf rijen personenwagens of vier rijen vrachtwagens naast elkaar staan.
schijnlijk 10 tot 15 procent meer
brandstof verbruiken dan de
Schulpengat en de Molengat. Die
verbruiken op een dag 10.000 liter
gasolie als ze continu van 6.00 tot
22.00 uur in de vaart zijn.
Als het druk is, gaat de nieuwe boot
op haar volledige capaciteit (zo'n 15
mijl per uur) varen. De overtocht
duurt dan een kwartier, zodat er een
kwartier is voor het lossen en laden.
Als het niet druk is, vaart de boot op
economische capaciteit. Dan duurt
de overtocht 20 minuten en blijft er
10 minuten over. Tachtig procent
van de tijd is de boot niet volge
laden.
De Dokter Wagemaker heeft een
laadvermogen van ruim duizend
ton. Het schip zelf weegt 5280 ton.
De boot beschikt over twee ankers
van elk 5850 kilo en ankerkettingen
van 150 meter lang.
De Dokter Wagemaker kan in totaal
1,3 miljoen liter brandstof mee aan
boord nemen. Bijna de helft daar
van is reserve-voorraad. Praktisch
schommelt de voorraad tussen vol
doende voor minimaal drie weken
en maximaal zes weken varen.
Voor het geval passagiers en be
manning moeten worden geëvacu
eerd, beschikt de Dokter Wage
maker over vier zogeheten Marine
Evacuation Systems. Dat bestaat
uit vier chutes (slurfen) waarmee
mensen vanaf het salondek in een
reddingsvlot kunnen glijden. Met
het systeem moet het mogelijk zijn
in een half uur de maximaal 1750
passagiers en de bemanning van
boord te krijgen. In de salon bevin
den zich ook 1750 zwemvesten.
De nieuwe Dokter Wagemaker is de
veertiende veerboot in het bijna
100-jarige bestaan van TESO. Het
is de tweede veerboot die naar zijn
oprichter Adriaan Wagemaker is
vernoemd. De eerste was van 1934
tot 1963 in de vaart en werd in 1952
verlengd. Door die verlenging steeg
het maximum aantal auto's in die
tijd van 8 naar 16 en het maximum
aantal passagiers van 800 naar
1000.
TESO streeft ernaar de nieuwe boot
tot 2030 in de vaart te houden.
Chronologie
23 april 2003:
TESO sluit een contract me?
Damen Shipyards in Gorcumom
voor €36,3 miljoen een nieuwe
boot te laten bouwen
2 juni 2003:
De aandeelhouders steunen tij
dens een extra aandeelhoudere
vergadering massaal de nieuwe
boot. Van de 1134 uitgebrachte
stemmen zijn 1211 voor. De ver
gadering is uitgeschreven naai
aanleiding van protesten van Ars
van der Slikke tegen de plannen.
26 september 2003:
TESO maakt tijdens de aan
deelhoudersvergadering bekend
dat de nieuwe boot Dokter
Wagemaker gaat heten. Het
wordt het tweede schip in de his
torie van TESO dat naar zijn op
richter wordt vernoemd.
17 december 2003:
In het Roemeense Galatz won?
officieel de kiel van het nieuwe
schip gelegd. Projectleider RW
de Vries last de kielplaat vast, cé
door Henry van Maldegem er
Harry Wetenkamp met eer
vrachtwagen van Texel naai
Galatz is gebracht.
Mei 2004:
De bemanning van TESO brenct
in twee groepen een bezoek aar
Galatz om de boot in aanbouwie)
bekijken.
Augustus 2004:
De romp en de bovenbouw zf|
klaar. Gemiddeld 300 tot 400
Roemenen zijn dagelijks melde
bouw bezig geweest.
September 2004:
De schilderwerkzaal
gaan van start. De boot wout
voorzien van het nieuwe logo
23 oktober 2004:
De boot wordt naar de heHWj
vervoerd voor de tewaterlating
26 november 2004: De
Wagemaker wordt om 10.00 ui»
te water gelaten in de Don»
nadat Christa Wortel er een
champagne tegenaan heeft f
worpen.
18 januari 2005:
De boot vertrekt vanuit Gala
naar Nederland. De Italiaan8
zeesleper Braveheart neemt he"
op sleeptouw.
17 februari 2005:
De Dokter Wagemaker komt
een reis van 6500 kilometera?|
bij de Scheldewerf in Vlis
om afgebouwd te worden.
30 juni 2005:
De Dokter Wagemaker vertf
uit Vlissingen en zet koers nmj
ting Texel.