i 'Leuk dat schip naar grootvader is vernoemd' Ruim zicht vanuit stuurhuizen üeindochter dokter Wagemaker verheugt zich op doopplechtigheid LJ 9 TEXELSE COURANT 5-: Jieuwe boot vaart op roerpropellors v -J DINSDAG 1 JULI 2005 Colter Wagemaker werd de afgelopen maanden afgebouwd aan de Scheldewerf in Vlissingen. Aan de voorzijde is de knik te zien die 015 in de boot blijft zitten. Ploegen oefenen eerst met boot Als de nieuwe Dokter Wagemaker na de doop op Texel terug is van de ver dere afbouw in Vlissingen, gaan de zes vaarploegen er eerst elk een week mee oefenen. Bedoeling is dat elke ploeg op een dinsdag begint. 'Die dag starten we met trainingen met de voorzieningen die aan boord zijn', vertelt Alex Cofino, hoofd van de afdeling operationele zaken. 'Op woensdagen gaan we varen, op don derdag gaan we ook oefenen met de fuiken erbij en het als goed gaat, wordt de boot daarna van vrijdag tot en met maandag als reserveboot in gezet.' Bedoeling is dat de Dokter Wagemaker na de zomer de plaats van de Schulpengat als eerste boot overneemt. Tijdens de wintermaan den van 2006-2007 is de Schulpen gat een paar maanden weg voor groot onderhoud en aanpassingen. Daarna verkoopt TESO de Molengat. De stuurmannen van TESO hebben op de Dokter Wagemaker ruim zicht naar buiten. Doordat het stuurhuis naar voren is geschoven, heeft de stuurman nauwelijks een dode hoek meer. Vanuit zijn stoel kijkt de stuurman door schuin naar binnen toe aflo pende ramen. Wat hij niet recht streeks met het blote oog ziet. kan hij vanuit zijn stoel met behulp van een camera alsnog op een beeldscherm zien. Een van de grootste veranderin gen in de stuurhuizen is de intrede van de microstick waarmee de nieuwe boot wordt bestuurd. Kapi teins en stuurmannen hebben de af gelopen maanden op een simulator in Oudeschild geoefend in het varen met de nieuwe microstick. In beide stuurhuizen is hij dubbel uitgevoerd, zodat zowel de stuurman als de ka pitein er één hebben. 'Als er met de stuurman iets zou gebeuren, kan de kapitein de besturing van het schip op die manier direct overnemen', vertelt TESO-directeur Rob Wortel. 'Het systeem zit zo in elkaar dat de microstick bij de co-pilot exact de zelfde stand aanneemt als de micro- stick bij de pilot.' De veerdienst heeft alle apparatuur die nodig is om het schip te laten varen dubbel laten uitvoeren, zodat er altijd een reserve-onderdeel paraat is als er iets uitvalt. De machinist hoeft op de nieuwe boot ook met persé meer in het stuurhuis aanwezig te zijn, zoals op de Schulpengat en de Molengat nog wel het geval is. Wor tel: 'Hij heeft een semafoon op zak die hem een waarschuwing geeft als er ergens een alarmmelding is. Ver spreid over het schip hangen diverse schermen waarop de machinist kan zien waar de melding vandaan komt en dan kan hij hém accepteren. De rest van de tijd kan hij aan andere werkzaamheden besteden.' De ma chinekamer is in principe onbemand, net zoals nu ook al het geval is. Hoofdkantoor van de machinist is de controlekamer onder het beneden- dek voor de auto's waar hij via diverse beeldschermen een totaalbeeld heeft van alle apparatuur die nodig is om het schip te laten varen. jkter Wagemaker 130,4 meter 23,6 meter maximaal 320 maximaal 1750 maximaal 15,4 mijl (28,5 km per uur) waarschijnlijk zo'n 350 liter per afvaart nóstoftanks: max. 1,3 miljoen liter 2004/2005 leid: Schulpengat Lengte: Breedte: Auto's: Passagiers: Snelheid: 110,4 meter 18,8 meter maximaal 240 maximaal 1750 maximaal 13 mijl (24 km per uur) Verbruik: gemiddeld 312 liter per afvaart Brandstoftanks: max. 529.000 liter Bouwjaar: 1990 Molengat Lengte: Breedte: Auto's: Passagiers: Snelheid: 88.4 meter 18.5 meter maximaal 180 maximaal 1200 maximaal 13 mijl (24 km per uur) Verbruik: gemiddeld 312 liter per afvaart Brandstoftanks: max. 346.000 liter Bouwjaar: 1979/1980 wegen zo'n 27 ton per stuk en in iets weg van heel grote enboordmotoren. Vier roer- pellors zorgen er straks voor yde Dokter Wagemaker wordt «gestuwd. Elke roerpropellor i-g staat uit een schroef met een Beter van 2,30 meter die in een teronde beweegbare straalbuis het schip hangt. roerpropellors vervangen het h Schneider systeem dat de Eipengat en de Molengat heb- D:e twee worden door rond- aande schoepen onder het schip gestuwd. De nieuwe roer- tów» [t ;rs Z|jn gemaakt door de be- Bntse autofabrikant Rolls Vanuit het stuurhuis kunnen ze apart worden bediend en elk in een bocht van 360 graden om de eigen as draaien. 'De Dokter Wagemaker is daardoor een zeer wendbaar schip geworden', vertelt projectleider Rint de Vries. 'Het schip kan om zijn eigen as varen en je kunt er ook zijwaarts mee varen.' De stuurman bepaalt de koers door de propellers in een bepaalde stand te zetten. Volgens De Vries is het tij dens een overtocht de bedoeling dat de voorste twee voornamelijk voor de voortstuwing worden ingezet en dat met de achterste wordt gestuurd. De roerpropellors draaien op elektriciteit, die door de dieselmotoren en de generatorsets in de machinekamer wordt opgewekt. Er wordt stroom met een spanning van 6000 Volt op gewekt. 'Die stroom komt vervolgens in het net, waarna hij wordt verdeeld over de diverse stroomafnemers aan boord. Voor de roerpropellors wordt de energie met een transformator omgevormd tot 690 Volt en naar de elektromotor van de propellors ge leid. Met een frequentieregeling kun nen we daarna het toerental van de schroeven bepalen. Die frequentie regeling kun je vergelijken met een dimmer die je thuis hebt om het licht te regelen.' De roerpropellors worden door de stuurman in het stuurhuis bediend met een zogeheten microstick. Die stick, een soort joy-stick, is in de plaats gekomen van de stuurhendels die op de Molengat en de Schulpen gat staan. De stuurman bestuurt de Werknemers leggen de laatste hand aan de bovenkant van één van de vier roerpropellors die onder de nieuwe Dokter Wagemaker hangen. De roerpropellor hangt een paar meter onder de grote ronde schijf. microstick Dokter Wagemaker wordt bestuurd. De stick is aan de bovenkant draaibare stuurknop de koersvariaties van de boot kunnen worden bepaald nieuwe boot straks met meer twee, maar met één hand. Met de andere hand kan hij tijdens het varen in de leuning van zijn stoel andere functies zoals de radar bedienen. De roerpropellors zijn zo geïnstalleerd dat TESO ze kan vervangen zonder de boot in dok te laten gaan. Via een blijft er een soort lege koker over waarvan de rand boven de waterlijn ligt, zodat er geen water in de boot kan stromen. TESO heeft met Damen de afspraak gemaakt dat er altijd een reserve-roerpropellor voor het pak ken ligt. Een vervanging duurt acht tot twaalf uur. De roerpropellors zijn Projectleider Rint de Vries van de nieuwbouw en TESO-directeur Rob Wortel hebben ir. het stuurhuis plaatsgenomen in de stoelen van de stuurman en de kapitein. luik in het benedenautodek kunnen zo ingepast aan de onderkant van het de roerpropellors omhoog worden getakeld. Als er één wordt uitgehaald. schip dat ze niet dieper liggen dan de laagste delen van de bodem. Tekst en foto's: Jeroen van Hattum Texelaars bij boot De bouw van de Dokter Wagemaker is onder leiding van diverse Texelaars tot stand gekomen. Rint de Vries was de projectleider van de groep die het toezicht op de bouw hield. In het be gin werd hij bijgestaan door Ene Ie Roux en Maarten Foliant die toezicht hielden op respectievelijk de bouw tekeningen en het elektrisch ge deelte. Zij reisden ook regelmatig naar de werf in Roemenië. In Vlissingen werden Dirk Kooiman, Ronald Kuyper en Marco Witte aan de projectgroep toegevoegd. Kooi man hield nautische zaken als veilig heid in de gaten, Kuyper lette tijdens het in bedrijf stellen van de nieuwe boot op de werking van het elektrisch gedeelte en Witte hield het werktuig bouwkundige gedeelte in de gaten. De groep beschikte tijdens de werk zaamheden over een eigen kantoor op de werf van de Schelde Marine Groep (onderdeel van Damen Shipyards) in Vlissingen. kfakelbordruimte onder het benedenautodek wordt de opgewekte elektriciteit ver- generatorensets van A. lui lot diverse benodigde spanningen omgevormd. ning van 6000 Volt op. Caterpillar hoofdmotoren van elk 2860 kW, waar Kaick worden aangedreven. De generatoren wekken e< de Om toensten van dienst te zijn, heeft TESO de autodekken voorzien van zes verschillende afbeeldingen, zodat zij gemakkelijker kunnen in- onthouden waar ze hun auto of fiets hebben neergezet. De afbeeldingen zijn terug te vinden op de toegangen van het salondek naar de auto- en fietsdekken en komen overeen met de kleuren die op die dekken zijn gebruikt. ^9 altijd familie is geen ver- 5fe,maar dit is natuurlijk ont- W leuk. Ik vind het een gewel- !«rdat ik vrijdag het nieuwe Hchip mag dopen.' Aan het W is Lyda Geerte Fedder- !n (73), één van de vier nog n zijnde kleinkinderen van dokter Adriaan Wagemaker. Zij is doorTeso benaderd om de nieuwe Dokter Wagemaker, de tweede in de geschiedenis van de boot- dienst, te dopen. Bij toeval vernam Fedder twee jaar geleden dat de nieuwe boot naar haar grootvader zou worden ver noemd. 'Ik was in september 2003 in Middelburg bij Elisabeth Vrijdag, die vroeger op Sonnevanck woonde, en daar zag ik in de Texelse Courant dat het nieuwe schip Dokter Wagemaker zou gaan heten. Ik heb onmiddellijk een briefje gestuurd naar directeur Wor tel om hem daarvoor te bedanken', vertelt de in Zeist woonachtige klein dochter. Een half jaar geleden bena derde Wortel haar met het verzoek de doopplechtigheid te verrichten. 'Ik was natuurlijk zeer vereerd, maar heb nog wel voorgesteld dat met de an dere kleinkinderen te doen, maar daar wilde Wortel niets van weten.' De voorkeur van de Teso-directeur laat zich eenvoudig verklaren door de grote betrokkenheid van Lies Fedder, zoals zij door het dagelijks leven gaat. Ik was toen negentien. Bij haar thuis hing een schilderij aan de muur van mijn grootvader, maar veel hebben we in die tijd niet over hem gespro ken. We praatten meer over de dage lijkse dingen. Ik was op die leeftijd met heel andere dingen bezig.' Toch kwam zij in de loop der jaren wel het nodige te weten over Wagemaker. 'Binnen de familie stond hij bekend als een man van de daad. Toen bleek dat zijn vrouw niet van roken hield, stopte hij resoluut. De verstandhou ding met zijn drie kinderen was ook zei hij dan, doelend op het feit dat mijn grootmoeder nog al eens iets uit haar handen liet vallen. Ze was vaak een beetje zenuwachtig', herinnert Fedder zich. Niettemin zat de doktersvrouw niet stil en was zij op meerdere fronten actief. Zo was zij een actief voorvechtster van het vrouwenkiesrecht. 'Mijn grootvader stond daar ook volledig achter. Die steunde zijn vrouw in haar vooruitstrevendheid.' Fedder-Janssen, inmiddels 45 jaar gehuwd met echtgenoot Hans f'Wer- Janssen zal vrijdag het nieuwe Teso-schip officieel dopen. De dochter van Wagemakers jongste kind Huberdina Cornelia (Ina), inven tariseerde jaren geleden voor de bootdienst de Teso-aandelen die nog in het bezit waren van de familie en zorgde ervoor dat deze via de nota ris op naam werden gesteld. Daar naast heeft zij zich verdiept in de familiegeschiedenis en een fotoboek samengesteld met materiaal uit de nalatenschap van de oprichter van Teso. Daad Zelf heeft Fedder haar bekende grootvader met gekend. 'Ik was twee jaar toen hij overleed. Mijn grootmoe der heb ik wel bewust meegemaakt Die stierf in 1950 op 75-jarige leeftijd. goed, ondanks het feit dat zijn doch ters al op jonge leeftijd bij familie aan de vaste wal in huis kwamen om het gymnasium te volgen. Op latere leef tijd werd hij sentimenteler. Hij had aandelen gekocht in de bioscoop Talia in IJmuiden. 'Het fenomeen bios was nieuw in die tijd. Mijn tante ver telde dat haar vader op z'n oude dag tot tranen toe geroerd was door een mooie film. Het meeste over mijn grootvader weet ik eigenlijk van mijn tante (dochter Elisabeth Augusta, het middelste kind van Wagemaker, red.)' Een gevleugelde uitspraak van Adriaan Wagemaker binnen de fami lie is die over de kennelijke onhandig heid van zijn echtgenote. 'Geertje zal wel zorgen dat er geen antiek komt. Fedder (72) en moeder van drie kin deren, is niet de enige nog in leven zijnde nazaat van de Texelse huisarts. 'Er zijn nog drie kleinkinderen. Mijn zus Kitty Elisabeth is inmiddels 77, Toos Koorn-Wagemaker is 64 en Lieke Stoop-Wagemaker, beide dochters van zoon Bram Wagemaker, is 54 jaar. Haar spreek ik regelmatig." Opgegroeid in Hengelo en via de nodige omzwervingen door haar stu die lichamelijke opvoeding en fysio therapie en de carrière van haar man. die werkte als kinder- en jeugd- psychiater, kwam zij uiteindelijk in Zeist terecht. Texel bleef echter een rol m haar leven spelen 'Mijn moeder heeft een geweldige jeugd gehad op Texel. Daar sprak ze ook over met ons. Met mijn ouders ben ik verschil lende keren op het eiland geweest en toen onze kinderen klein waren, kam peerden we jaren achtereen op Loodsmansduin. Daar had je toen nog die bunkers staan, die boden een prachtige aanblik op de veerboot.' Zondag kwam zij met haar echtge noot naar Texel en deze dagen be reidt ze zich voor op de doop plechtigheid. 'Ik heb het draaiboek al gezien en moet nog bedenken was ik precies zal zeggen. Spannend is het zeker. Temeer daar alle kinderen en kleinkinderen er vrijdag ook zijn, evenals mijn zus en nicht.' Fedder is met met lege handen gekomen. Maandenlang werkte zij aan het sa menstellen van een uitgebreid foto boek over de grondlegger van Teso. Op Texel is slechts zeer summier beeldmatenaal van de dokter aanwe zig. maar Fedder kon royaal uit het familiearchief putten. Unieke portret foto's van Wagemaker, zijn dokters bul. familieportretten en zelfs de foto met zijn eerste kleinkind zijn in het boek terug te vinden. Bijzonder is de portretfoto waarop de dokter zowaar glimlacht. 'Dat vind ik wel een erg mooie foto. Meestal keek hij vrij nors in de camera, maar hier lachte hij een beetje.' Uiteraard besteedt Fedder in haar fotoboek ook ruim aandacht aan de doop van de eerste dokter Wagemaker. 'De geschiedenis her haalt zich. In 1934 was mijn groot moeder bij de doop aanwezig en nu ben ik erbij. Dat is bijzonder. Ik vind het moppig dat je op je oude dag nog zoiets mag doen!' Tekst en foto Louise van der Sluis

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 9