We proberen mensen in vijf minuten te helpen Nieuwe boot had het druk in bouwvak 1964 Lrndbouuodrg Snelle bediening op terras Stenenplaats Je gast horeca li)! Vertraging boot door motorstoring Km meer auto s aan vorig jaar deed prachtig werk Boerenslimheid Eigenaars bungalows Krim willen uitstel Gasten slaan voorwaarden in wind Slapen in tuinhuisje na te laat betalen rekening TEXELSE J C0URANT Archi efstuk HOORNDER BEZOEK BOERdêRa °o KOEIEN HOTEL BOEREN GOLF KRMPERÊK m DE Boet? HOOI TEL Boeren KOOL 07-1005' is op de Stenenplaats is tijdens het seizoen altijd goed gezet. net nou regent of zonnig is, er altijd mensen op het terras e croissanterie aan de Ste- mplaats in Den Burg. Tijdens het fóoen is het zelfs een doorlopend omen en gaan van voornamelijk Kristen. Een tafeltje dat vrij komt, jjjdtj meteen door anderen over komen. Ondanks de drukte staat eten en drinken opmerkelijk Klvoor me op tafel. - is voor het eerst dat ik op het "as van croissanterie Op de Stee- oopiaats plaats neem. Ik fiets er al paar jaar regelmatig langs als ik »Jschappen ga doen, maar dan W eigenlijk niet meer dan een ''-elfsprekendheid. Het is er en er aitijd wel ergens mensen onder :parasols. Voor de krant afgelopen sMoch maar eens halt gehouden plaatsje gezocht aan één van •21 tafels. "eerste dat me opvalt, is dat het M|k een vrij beschutte plek is ssen de doorgaande stroom toe- !envan en naar de Binnenburg, de iverstraat, de Waalderstraat of de iQerstraat. Zittend onder de para- tekunje ook meteen mooi bekijken 2«'allemaal voorbij trekt. De ser ver staat al voor mijn neus voor- [kde kaart heb kunnen bekijken. S snelheid betreft, is het eerste ®unt meteen binnen, maar ik wil 9faag eerst even bekijken wat «kmaal is. Ik ben verrast, er is een "ekeus uit belegde en al dan niet warmde broodjes, diverse soor- 'soep en drankjes. Ik had de af- ^Pen jaren bij het boodschappen 81 misschien toch iets minder hard Rijmoeten fietsen. De prijzen zijn ^Ppelijk. Een glas ijsthee kost ■™en mijn broodje schapenkaas «•Hettempo van de serveerster k^een incident. De ijsthee staat ^yoor mijn neus en ik hoef ook op het broodje te wachten, •aankleding is eenvoudig met een Qamering aan de zijkant van !w'd. En ook al eet je met je han- wordt bestek bijgeleverd dat tejrn een servetje is verpakt. Het smaakt goed. «proef op de som te nemen, ga dag later nog een keer. Door «loremarkt is het extra druk in ••antrum en het terras zit opnieuw '^dreigende regen en enkele al T06 druppels doen daar niks aan ^nieuwd of de bestelling weer zo '*0fdt afgeleverd. De serveerster "mt in de drukte de beloofde 'e brengen, dus ik pluk er zelf aan weg van het tafeltje van de 71 Als ze er weer is, blijkt ze er a*n te hebben gedacht. Koffie «w,en een warrr,e Italiaanse bol rjjapenkaas en lamsham (€3,40) "et deze keer. De koffie staat rap voor me en ik hoef we- 1 n|et lang op mijn broodje te wachten. Eens even kijken hoe dat bij de tafeltjes naast mij gaat, als daar nieuwe mensen plaatsnemen. Na een paar minuten houd ik mijn 'gecon-troleer' maar voorgezien, ook zij hoeven niet lang te wachten. Mijn brood-je verdient meer aandacht. Volgens Richard Segers, eigenaar en exploitant van de croissanterie en de bijbehorende ijssalon, is snelheid een streven bij de bediening. 'Ik noem het zelf een mix tussen fastfood en toch de rust van de horeca. We proberen mensen binnen vijf minuten gehol pen te hebben.' Het tempo wordt mogelijk gemaakt door de kleine handcomputers waarmee de ser veersters lopen. Als ze de bestelling daarop intoetsen, zien anderen bin nen op een scherm meteen wat er moet worden klaargemaakt. 'Ik ben daar zes jaar geleden al als één van de eersten op Texel mee begonnen en het bevalt prima.' Papiertjes Minpunt is dat her en der op de grond de weggewaaide papiertjes van de koekjes bij de koffie liggen. Een keer een doekje over de tafel halen, zou ook geen kwaad kunnen. Volgens Segers klopt dat, maar schiet het er bij de werkzaamheden wel eens bij in. 'Die papiertjes worden niet altijd in de asbakken gedaan. En koekjes waar geen papier omheen zit, werkt niet. want dat vinden mensen niet hy- gië-nisch.' De beide keren dat ik er zit, moet ik meteen afrekenen als de broodjes worden bezorgd. Volgens Segers gebeurt dat bewust om ach teraf misverstanden te voorkomen. 'Als mensen vaker komen, geef ik soms aan dat ze ook wel achteraf kunnen betalen.' Het aantal men sen dat bewust probeert weg te lopen zonder te betalen, is volgens hem zeer klein. 'In 99 procent van de gevallen blijkt het per ongeluk te gebeuren. Dan zie je mensen elkaar aankijken en hoor je ze "maar jij zou toch betalen" zeggen.' Texelse producten nemen een kleine plaats in op de kaart. Volgens Segers is het lastig om die met broodjes te combineren. 'Ik kan wel zeggen dat ik iets met Texelse jam doe, maar broodjes met jam worden nauwe lijks gegeten.' Een broodje met ham en kaas blijkt het meest te worden verkocht. Onder Duitse toeristen doet een warme pizzapunt het goed. In de zomer zijn het bijna alleen toe risten die op het terras zitten. In het voor- en naseizoen zitten er ook meer Texelaars. Volgens Segers komt het geregeld voor dat er opa's en oma's of vaders plaatsnemen en dat de rest van de familie dan nog even doorgaat om te winkelen. De Texelaar runt de croissanterie samen met zijn vriendin Claudia Link en vijftien medewerkers. Het terras wordt hooguit door drie mensen gerund. 'Ook als het druk is, doen ze het liever met z'n tweeën, omdat dat beter werkt dan met z'n drieën.' Het terras bestaat al sinds de jaren tachtig, nadat het voormalige plantsoen op de Stenenplaats was weggehaald. Eerder werd het door de ouders van Segers geëxploiteerd. Segers deelt de Stenenplaats samen met Bruintje Beer dat er eveneens tafels en stoelen heeft staan. De pa rasols zorgen er mede voor dat er ook altijd wel mensen zitten als het regent. 'Eerst had ik drie parasols en die heb ik er voor zeven ingewisseld. En daaronder zie je ze zitten als het regent.' Jeroen van Hattum De Dokter Wagemaker wordt op zijn vroegst pas op vrijdag 19 au gustus als tussenboot in de vaart genomen. Een storing in één van de vier dieselmotoren heeft nieuwe vertraging opgeleverd, waardoor de geplande datum van 5 augustus niet wordt gehaald. Afgelopen woensdag werden me taaldeeltjes in het smeeroliesysteem van de motor waargenomen. De leverancier gaat uitzoeken hoe dat komt. 'De tandwielaandrijving van de nokassen wordt opengemaakt en de carter wordt geïnspecteerd', aldus woordvoerder Alex Cofino van TESO. Directeur Rob Wortel laat we ten de nieuwe boot pas in gebruik te willen nemen als hij voor honderd procent operationeel is. Het in orde brengen van de 2500 veelal kleine nog afwijkende punten is inmiddels klaar. 'De metaaldeeltjes zijn nog de enige reden dat het wat langer duurt', aldus Cofino. De seniorenochtend die TESO voor vrijdag 12 augustus had gepland, wordt door de storing uitgesteld. De veerdienst stelt samen met de Stich ting Welzijn Ouderen een nieuwe datum vast. De plannen om de zes vaarploegen eerst elk een week met de boot laten oefenen, blijven onge wijzigd. Tijdens die weken wordt de Dokter Wagemaker van vrijdag tot en met maandag als tussenboot ingezet. Daarna komt de boot volledig in de vaart. van een bungalow op De jjflni die zonder vergunning heb ben verbouwd, willen dat de ge rente de handhaving opschort. Ze hebben hun hoop gevestigd op een werkgroep onder leiding van »«thouder Eelman, die werkt aan nieuwe ruimtelijke visie voor bet vakantiepark. Het drietal en hun aanhang maakten isdagmiddag hun opwachting bij decommissie Bezwaarschriften. Dit radat de bestuursrechter in Alk-maar tad uitgesproken dat de eis van de ^meerite om de clandestiene aan bouwsels moet worden opgeschort de-», ot de uitspraak van deze commis- je Hun advocate Xandra Wentink- - Quelle betoogde dat de drie te goe- Kf trouw waren geweest. Er was een öjwaanvraag ingediend, maar toen ggemeente die vergunning in 1999 weigerde, was dat wel doorgegeven aan de architect, maar niet aan de bewoners zelf, wat ze onzorgvuldig vond. Ook verweet ze het college met twee maten te meten. Een aan tal eigenaars had wel een vergunning gekregen en anderen niet. Het wei geren van de bouwvergunning hield verband met de minimale afstand van vijf meter tot de perceelsgrens, omdat de gemeente vanwege de brandvei ligheid en ruimtelijke overwegingen een minimale afstand van tien meter tussen de huisjes wil aanhouden. Maar de ad-vocate constateerde dat tachtig procent van de huisjes dichter bij de erfgrens staat. 'Dit artikel in het be- stemmingsplan buitengebied kan dus niet gehandhaafd blijven.' Het feit dat wethouder Eelman een pro jectgroep is gestart die bekijkt of en op welke manier het bestemmings plan zodanig kan worden aangepast dat de bungalows weer aan de eisen voldoen, was voor haar extra reden ervoor te pleiten de handhavingspro- cedure, waarin dwangsommen van €30.000,- in het vooruitzicht werden gesteld, af te breken. Cees Witte, woOrdvoerder van het college van b en w, gaf aan dat het ging om een inventarisatie die voorafgaat aan het nieuwe bestemmingsplan, maar dat daaraan geen juridische status kan worden verbonden en die dus geen afbreuk doen aan de rechtmatigheid van de handhaving en de juistheid van de dwangsommen. Van willekeur is volgens hem geen sprake. 'Ze heb ben zonder vergunning hun recreatie woning uitgebreid De bezwaarschriftencommissie brengt naar verwachting over zes weken ad vies uit. Een Duitse familie heeft begin deze week in tuinhuisje in De Cocksdorp moeten overnachten, omdat zij de rekening voor hun vakantiehuisje veel te laat had betaald. Toen het echtpaar maandagavond met vier kinderen en een hond arriveerde, bleek dat hun boeking was geannu leerd. Pogingen om hen elders on der te brengen, liepen op niks uit. Het echtpaar uit Bad Laasphe had half april telefonisch een huisje bij vakantiecentrum De Knm geboekt. De familie ontving een paar dagen later de bevestiging, met het verzoek het eerste deel van de huur (in totaal 1200 euro) binnerr twee weken over te maken en het tweede deel uiter lijk half juni. Dat is conform de spel regels van het Algemeen Verbond van Nederlandse Reisverenigingen (ANVR). Het echtpaar vond dat veel te vroeg en liet de bank pas begin deze maand het eerste deel van de huur overmaken. 'Bij ons hoefje nooit zover van tevoren te betalen', aldus de gedupeerde vakantieganger. Hij had wel bewust ruim van tevoren ge boekt om zeker te zijn van een huisje. In een telefoongesprek met De Krim liet de vrouw des huizes weten dat het geld onderweg was. Het was toe val dat het vakantiepark de mensen aan de lijn had gekregen, want in juni bleken ze keer op keer telefonisch onbereikbaar te zijn. Toen het geld vorige week maandag nog steeds niet was bijgeschreven en de familie telefonisch opnieuw onbereikbaar was, besloot het vakantiepark op dinsdag de reservering te annuleren en het vakantiehuisje aan iemand anders te verhuren. 'We willen met het risico lopen dat zo'n huisje in het hoogseizoen een week leeg blijft staan', aldus een woordvoerder van De Krim. 'En eigenlijk waren we al laat met de annulering.' Een dag later (op woensdag) werd het in Duitsland overgemaakte geld bijgeschreven op de rekening van De Krim. Doordat er nog gegevens van de familie in het systeem stonden, ging er geen bel letje rinkelen dat die boeking net was vervallen. De Duitse familie bleef daardoor in de veronderstelling dat alles in orde was. Op donderdag liet ze de bank het tweede deel van de huur overmaken en maandagoch tend stapten ze in de auto op weg naar Texel. Toen ze zich om 18.30 uur bij de receptie van De Krim meldden, hoorden ze voor het eerst dat hun reservering was geannuleerd. Goede raad was duur. Lege huisjes waren met voorhanden en een gezin met vier kinderen en een hond is tijdens het hoogseizoen niet eenvoudig elders onder te brengen. Telefoontjes van De Krim naar diverse andere bunga lowparken leverden geen alternatieve accommodatie op. Een aanbod van het park aan de familie om een nog vnj zijnde particuliere huurcaravan te be trekken, werd afgewezen. De familie zei zelf wel een slaapplek te zoeken. Uiteindelijk belden ze om half tien aan bij een familie in De Cocksdorp met het verhaal dat ze geen slaap plek hadden, omdat hun huisje was geannuleerd. De Durpers besloten hun tuinhuisje leeg te ruimen, zodat de zes vakantiegangers en de hond in ieder geval daar de nacht konden doorbrengen. De volgende ochtend had de Duitse familie opnieuw een gesprek met De Krim waarin ze de spelregels voor het betalen van de huur werd uitgelegd. De familie hield vol het niet juist te vinden dat ze al zo vroeg vooruit hadden moeten be talen. 'Zeven jaar geleden heb ik ook al eens een huisje op De Krim gehuurd en toen hoefden we pas kort van tevo ren te betalen', aldus de man. Volgens een woordvoerder van De Krim klopt dat, maar ging dat om huisje van een particuliere verhuurder. De man laat weten met meer naar Texel te komen. 'We maken er verder ook geen werk van, we hebben ons al genoeg ge- ergerd.' Het vakantiepark is niet ge lukkig met de in de schoot geworpen kwestie. 'Als we maandagavond een huisje vrij hadden gehad, had ik hen dat alsnog graag aangeboden, maar alles zit momenteel vol.' VRIJDAG 29 JULI 2005 Deze loto's maakten we vrijdag, kort na de ingebruikname van rfc Mars- auto's zeer .snel in. Tegen de avond t)ood het Heideree haventerrein weer UIT 118 JAAR TEXELSE COURANT (ook) het ANP-bericht in de dagbla den en voor de radio dat de nieuwe veerboot "Marsdiep met zijn enor me vervoerscapaciteit eindelijk in de vaart was gekomen.' Het schip deed 'fantastisch werk', al dus de verslaggever, die er kennelijk met open mond bij had gestaan toen het de eerste keren aanlegde. 'Het was een genoegen om op 't Horntje te zien hoe de kolos iedere veertig vijftig minuten vlot aan de fuik af meerde en een zestig tot zeventig au to's in verbluffende tijd op het eiland zette. We hebben er met het horloge bijgestaan en constateerden dat met het afmeren van de "Marsdiep" en lossen van de auto's niet meer dan 2 minuten was gemoeid. Het laden duurde gemiddeld 9 minuten. Vooral gezien het feit dat het TESO-perso- neel nog vnjwel geen ervaring met de kolos had opgedaan, mag dit een verrassend vlotte gang van zaken worden genoemd De 'onschatbare waarde' van het pendelende - dus niet volgens een vast tijdschema varende - vlaggen schip bleek zeer overtuigend wan neer gelijktijdig De Dageraad in Den Helder arriveerde. Nog voordat het oude TESO-scheepje, dat voorna melijk fietsen, bromfietsen en mo toren overzette, goed en wel was afge-meerd, verliet de Marsdiep alweer de haven, 'op weg naar het zonovergoten Texel, dat lokkend over het blauwe spiegelgladde water op zijn gasten wachtte'. De eerste drukte deed zich al op de vnjdag vóór het bouwvakweekend voor. Pendelend zette de Marsdiep 814 auto's over. Aan beide zijden bleef de haven echter 'schoon' en zelfs werd het schip 's middags een half uur uit de vaart genomen, 'een voudigweg omdat er niets meer te vervoeren was'. Toen er om negen uur 's avonds geen wachtenden meer waren, werd de dienst stilgelegd. Maar omdat vele automobilisten in de veronderstelling waren dat er net als het jaar ervoor 's nachts zou worden doorgevaren, stonden de auto's een uur later alweer 'dne rijen dik' op het Helderse havenplein. Zij moesten de hele nacht wachten, totdat om vijf uur 's ochtends de dienst werd hervat. Omstreeks tien uur werd het 'tot ont steltenis van TESO, politie en WV 'ongekend druk'. 'Zo kort na elkaar arriveerden honderden auto's te Den Helder, dat om 11 uur alle beschik bare parkeerruimte in de buurt van de haven was bezet en de rij tot de tent van Circus Boltim aan de Kanaalweg reikte! Naar schatting stonden op dat moment 500 auto's te wachten.' De stemming was echter 'opperbest'. Dat was mede te danken aan de me dewerksters van de Texelse WV, die in een caravan op het haventerrein een kantoortje hadden ingericht en de wachtenden van uiteenlopende informatie voorzagen. Nadat een defect aan de brug snel kon worden verholpen, werd de si tuatie halverwege de middag snel beter. 'Na drie uur kortte de rij auto's zeer snel in. Tegen de avond bood het Helderse haventerrein weer het beeld van een vroeg voorseizoen, zodat men niet, zoals vorig jaar, 's nachts behoefde door te varen, maar op de normale tijd schip en beman ning de nachtrust kon gunnen. Om negen uur 's avonds was het haven plein leeg; in het bouwvakweekend een gebeurtenis, die zich de laatste tien jaar niet meer heeft voorgedaan!' In totaal bleek TESO verspreid over twee dagen 2471 auto's (in beide richtingen) te hebben vervoerd, te gen 1899 het jaar ervoor. De Texelse Courant noemde het 'opvallend' dat ongeveer tweemaal zoveel auto's naar Texel gingen dan andersom. Concluderend werd gesteld dat de Marsdiep 'zijn onschatbare waarde' had bewezen. 'Men mag van groot geluk spreken, dat Rijkswaterstaat er op het laatste moment, ondanks tal van technische tegenvallers, in slaagde haar belofte gestand te doen dat de fuik te Den Helder bruikbaar zou zijn op 17 juli. Wanneer de fuik door een ernstige tegenvaller met ge bruikt had kunnen worden, had dit een ramp betekend. De Texelaars mogen dankbare gevoelens koeste ren jegens TESO en Rijkswaterstaat, die er door innige samenwerking tenslotte in slaagden een dergelijke catastrofe te voorkomen.' Het was aan de veerboot Marsdiep te danken dat de wachttijden aan het begin van de bouwvak in 1964 beperkt bleven tot vijf uur. Dat ze moesten wachten, was een teleur stelling voor automobilisten die hadden gemeend dat wachttijden met het nieuwe schip voorgoed tot het verleden zouden behoren. Maar relativerend meldde de Tex else Courant van dinsdag 21 juli van dat jaar: 'Vijf uren wachten is bovendien niet zó verschrikkelijk als men bedenkt dat vorig jaar nog wachttijden van 12 en het jaar er voor zelfs van 18 uren werden ge noteerd.' Met een stijging van maar liefst dertig procent was de stroom vakantiegan gers die per auto naar Texel kwam bij het begin van de bouwvak in 1964 groter dan ooit tevoren. Oorzaken waren niet alleen het toenemende au toverkeer in Nederland en het warme zomerweer in die dagen, maar ook 'de intensieve propaganda', meldde de Texelse Courant. 'Belangrijk was Deze foto op de voorpagina van de Texelse Courant van dinsdag 21 juli 1964 liet zien hoe 'een zware vrachtwagen plus aanhangwagen met duizenden flesjes frisdrank' het autodek van de Marsdiep verliet. De vrachtauto werd gevolgd door 65 personenauto's. De hele lading werd in ruim twee minuten gelost.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 5