We proberen mensen in
vijf minuten te helpen
Nieuwe boot had het druk in bouwvak 1964
Lrndbouuodrg
Snelle bediening op terras Stenenplaats
Je gast horeca li)!
Vertraging boot
door motorstoring
Km meer auto s aan vorig jaar
deed prachtig werk
Boerenslimheid
Eigenaars bungalows Krim
willen uitstel
Gasten slaan voorwaarden in wind
Slapen in tuinhuisje na
te laat betalen rekening
TEXELSE J C0URANT
Archi efstuk
HOORNDER
BEZOEK BOERdêRa °o KOEIEN HOTEL
BOEREN GOLF
KRMPERÊK m DE Boet?
HOOI TEL
Boeren KOOL
07-1005'
is op de Stenenplaats is tijdens het seizoen altijd goed gezet.
net nou regent of zonnig is, er
altijd mensen op het terras
e croissanterie aan de Ste-
mplaats in Den Burg. Tijdens het
fóoen is het zelfs een doorlopend
omen en gaan van voornamelijk
Kristen. Een tafeltje dat vrij komt,
jjjdtj meteen door anderen over
komen. Ondanks de drukte staat
eten en drinken opmerkelijk
Klvoor me op tafel.
- is voor het eerst dat ik op het
"as van croissanterie Op de Stee-
oopiaats plaats neem. Ik fiets er al
paar jaar regelmatig langs als ik
»Jschappen ga doen, maar dan
W eigenlijk niet meer dan een
''-elfsprekendheid. Het is er en er
aitijd wel ergens mensen onder
:parasols. Voor de krant afgelopen
sMoch maar eens halt gehouden
plaatsje gezocht aan één van
•21 tafels.
"eerste dat me opvalt, is dat het
M|k een vrij beschutte plek is
ssen de doorgaande stroom toe-
!envan en naar de Binnenburg, de
iverstraat, de Waalderstraat of de
iQerstraat. Zittend onder de para-
tekunje ook meteen mooi bekijken
2«'allemaal voorbij trekt. De ser
ver staat al voor mijn neus voor-
[kde kaart heb kunnen bekijken.
S snelheid betreft, is het eerste
®unt meteen binnen, maar ik wil
9faag eerst even bekijken wat
«kmaal is. Ik ben verrast, er is een
"ekeus uit belegde en al dan niet
warmde broodjes, diverse soor-
'soep en drankjes. Ik had de af-
^Pen jaren bij het boodschappen
81 misschien toch iets minder hard
Rijmoeten fietsen. De prijzen zijn
^Ppelijk. Een glas ijsthee kost
■™en mijn broodje schapenkaas
«•Hettempo van de serveerster
k^een incident. De ijsthee staat
^yoor mijn neus en ik hoef ook
op het broodje te wachten,
•aankleding is eenvoudig met een
Qamering aan de zijkant van
!w'd. En ook al eet je met je han-
wordt bestek bijgeleverd dat
tejrn een servetje is verpakt. Het
smaakt goed.
«proef op de som te nemen, ga
dag later nog een keer. Door
«loremarkt is het extra druk in
••antrum en het terras zit opnieuw
'^dreigende regen en enkele al
T06 druppels doen daar niks aan
^nieuwd of de bestelling weer zo
'*0fdt afgeleverd. De serveerster
"mt in de drukte de beloofde
'e brengen, dus ik pluk er zelf
aan weg van het tafeltje van de
71 Als ze er weer is, blijkt ze er
a*n te hebben gedacht. Koffie
«w,en een warrr,e Italiaanse bol
rjjapenkaas en lamsham (€3,40)
"et deze keer. De koffie staat
rap voor me en ik hoef we-
1 n|et lang op mijn broodje te
wachten. Eens even kijken hoe dat
bij de tafeltjes naast mij gaat, als
daar nieuwe mensen plaatsnemen.
Na een paar minuten houd ik mijn
'gecon-troleer' maar voorgezien, ook
zij hoeven niet lang te wachten. Mijn
brood-je verdient meer aandacht.
Volgens Richard Segers, eigenaar en
exploitant van de croissanterie en de
bijbehorende ijssalon, is snelheid een
streven bij de bediening. 'Ik noem het
zelf een mix tussen fastfood en toch
de rust van de horeca. We proberen
mensen binnen vijf minuten gehol
pen te hebben.' Het tempo wordt
mogelijk gemaakt door de kleine
handcomputers waarmee de ser
veersters lopen. Als ze de bestelling
daarop intoetsen, zien anderen bin
nen op een scherm meteen wat er
moet worden klaargemaakt. 'Ik ben
daar zes jaar geleden al als één van
de eersten op Texel mee begonnen
en het bevalt prima.'
Papiertjes
Minpunt is dat her en der op de grond
de weggewaaide papiertjes van de
koekjes bij de koffie liggen. Een keer
een doekje over de tafel halen, zou
ook geen kwaad kunnen. Volgens
Segers klopt dat, maar schiet het er
bij de werkzaamheden wel eens bij
in. 'Die papiertjes worden niet altijd
in de asbakken gedaan. En koekjes
waar geen papier omheen zit, werkt
niet. want dat vinden mensen niet hy-
gië-nisch.' De beide keren dat ik er
zit, moet ik meteen afrekenen als de
broodjes worden bezorgd. Volgens
Segers gebeurt dat bewust om ach
teraf misverstanden te voorkomen.
'Als mensen vaker komen, geef ik
soms aan dat ze ook wel achteraf
kunnen betalen.' Het aantal men
sen dat bewust probeert weg te
lopen zonder te betalen, is volgens
hem zeer klein. 'In 99 procent van
de gevallen blijkt het per ongeluk te
gebeuren. Dan zie je mensen elkaar
aankijken en hoor je ze "maar jij zou
toch betalen" zeggen.'
Texelse producten nemen een kleine
plaats in op de kaart. Volgens Segers
is het lastig om die met broodjes te
combineren. 'Ik kan wel zeggen dat
ik iets met Texelse jam doe, maar
broodjes met jam worden nauwe
lijks gegeten.' Een broodje met ham
en kaas blijkt het meest te worden
verkocht. Onder Duitse toeristen doet
een warme pizzapunt het goed. In
de zomer zijn het bijna alleen toe
risten die op het terras zitten. In het
voor- en naseizoen zitten er ook meer
Texelaars. Volgens Segers komt het
geregeld voor dat er opa's en oma's
of vaders plaatsnemen en dat de rest
van de familie dan nog even doorgaat
om te winkelen. De Texelaar runt de
croissanterie samen met zijn vriendin
Claudia Link en vijftien medewerkers.
Het terras wordt hooguit door drie
mensen gerund. 'Ook als het druk is,
doen ze het liever met z'n tweeën,
omdat dat beter werkt dan met z'n
drieën.' Het terras bestaat al sinds de
jaren tachtig, nadat het voormalige
plantsoen op de Stenenplaats was
weggehaald. Eerder werd het door
de ouders van Segers geëxploiteerd.
Segers deelt de Stenenplaats samen
met Bruintje Beer dat er eveneens
tafels en stoelen heeft staan. De pa
rasols zorgen er mede voor dat er
ook altijd wel mensen zitten als het
regent. 'Eerst had ik drie parasols en
die heb ik er voor zeven ingewisseld.
En daaronder zie je ze zitten als het
regent.'
Jeroen van Hattum
De Dokter Wagemaker wordt op
zijn vroegst pas op vrijdag 19 au
gustus als tussenboot in de vaart
genomen. Een storing in één van
de vier dieselmotoren heeft nieuwe
vertraging opgeleverd, waardoor
de geplande datum van 5 augustus
niet wordt gehaald.
Afgelopen woensdag werden me
taaldeeltjes in het smeeroliesysteem
van de motor waargenomen. De
leverancier gaat uitzoeken hoe dat
komt. 'De tandwielaandrijving van
de nokassen wordt opengemaakt
en de carter wordt geïnspecteerd',
aldus woordvoerder Alex Cofino van
TESO. Directeur Rob Wortel laat we
ten de nieuwe boot pas in gebruik
te willen nemen als hij voor honderd
procent operationeel is. Het in orde
brengen van de 2500 veelal kleine
nog afwijkende punten is inmiddels
klaar. 'De metaaldeeltjes zijn nog de
enige reden dat het wat langer duurt',
aldus Cofino.
De seniorenochtend die TESO voor
vrijdag 12 augustus had gepland,
wordt door de storing uitgesteld. De
veerdienst stelt samen met de Stich
ting Welzijn Ouderen een nieuwe
datum vast. De plannen om de zes
vaarploegen eerst elk een week met
de boot laten oefenen, blijven onge
wijzigd. Tijdens die weken wordt de
Dokter Wagemaker van vrijdag tot en
met maandag als tussenboot ingezet.
Daarna komt de boot volledig in de
vaart.
van een bungalow op De
jjflni die zonder vergunning heb
ben verbouwd, willen dat de ge
rente de handhaving opschort.
Ze hebben hun hoop gevestigd op
een werkgroep onder leiding van
»«thouder Eelman, die werkt aan
nieuwe ruimtelijke visie voor
bet vakantiepark.
Het drietal en hun aanhang maakten
isdagmiddag hun opwachting bij
decommissie Bezwaarschriften. Dit
radat de bestuursrechter in Alk-maar
tad uitgesproken dat de eis van de
^meerite om de clandestiene aan
bouwsels moet worden opgeschort
de-», ot de uitspraak van deze commis-
je Hun advocate Xandra Wentink-
- Quelle betoogde dat de drie te goe-
Kf trouw waren geweest. Er was een
öjwaanvraag ingediend, maar toen
ggemeente die vergunning in 1999
weigerde, was dat wel doorgegeven
aan de architect, maar niet aan de
bewoners zelf, wat ze onzorgvuldig
vond. Ook verweet ze het college
met twee maten te meten. Een aan
tal eigenaars had wel een vergunning
gekregen en anderen niet. Het wei
geren van de bouwvergunning hield
verband met de minimale afstand van
vijf meter tot de perceelsgrens, omdat
de gemeente vanwege de brandvei
ligheid en ruimtelijke overwegingen
een minimale afstand van tien meter
tussen de huisjes wil aanhouden.
Maar de ad-vocate constateerde dat
tachtig procent van de huisjes dichter
bij de erfgrens staat. 'Dit artikel in het
be- stemmingsplan buitengebied kan
dus niet gehandhaafd blijven.' Het
feit dat wethouder Eelman een pro
jectgroep is gestart die bekijkt of en
op welke manier het bestemmings
plan zodanig kan worden aangepast
dat de bungalows weer aan de eisen
voldoen, was voor haar extra reden
ervoor te pleiten de handhavingspro-
cedure, waarin dwangsommen van
€30.000,- in het vooruitzicht werden
gesteld, af te breken. Cees Witte,
woOrdvoerder van het college van b
en w, gaf aan dat het ging om een
inventarisatie die voorafgaat aan het
nieuwe bestemmingsplan, maar dat
daaraan geen juridische status kan
worden verbonden en die dus geen
afbreuk doen aan de rechtmatigheid
van de handhaving en de juistheid
van de dwangsommen. Van willekeur
is volgens hem geen sprake. 'Ze heb
ben zonder vergunning hun recreatie
woning uitgebreid
De bezwaarschriftencommissie brengt
naar verwachting over zes weken ad
vies uit.
Een Duitse familie heeft begin deze
week in tuinhuisje in De Cocksdorp
moeten overnachten, omdat zij de
rekening voor hun vakantiehuisje
veel te laat had betaald. Toen het
echtpaar maandagavond met vier
kinderen en een hond arriveerde,
bleek dat hun boeking was geannu
leerd. Pogingen om hen elders on
der te brengen, liepen op niks uit.
Het echtpaar uit Bad Laasphe had
half april telefonisch een huisje bij
vakantiecentrum De Knm geboekt.
De familie ontving een paar dagen
later de bevestiging, met het verzoek
het eerste deel van de huur (in totaal
1200 euro) binnerr twee weken over
te maken en het tweede deel uiter
lijk half juni. Dat is conform de spel
regels van het Algemeen Verbond
van Nederlandse Reisverenigingen
(ANVR). Het echtpaar vond dat veel
te vroeg en liet de bank pas begin
deze maand het eerste deel van de
huur overmaken. 'Bij ons hoefje nooit
zover van tevoren te betalen', aldus
de gedupeerde vakantieganger. Hij
had wel bewust ruim van tevoren ge
boekt om zeker te zijn van een huisje.
In een telefoongesprek met De Krim
liet de vrouw des huizes weten dat
het geld onderweg was. Het was toe
val dat het vakantiepark de mensen
aan de lijn had gekregen, want in juni
bleken ze keer op keer telefonisch
onbereikbaar te zijn. Toen het geld
vorige week maandag nog steeds
niet was bijgeschreven en de familie
telefonisch opnieuw onbereikbaar
was, besloot het vakantiepark op
dinsdag de reservering te annuleren
en het vakantiehuisje aan iemand
anders te verhuren. 'We willen met
het risico lopen dat zo'n huisje in
het hoogseizoen een week leeg blijft
staan', aldus een woordvoerder van
De Krim. 'En eigenlijk waren we al
laat met de annulering.' Een dag later
(op woensdag) werd het in Duitsland
overgemaakte geld bijgeschreven op
de rekening van De Krim. Doordat er
nog gegevens van de familie in het
systeem stonden, ging er geen bel
letje rinkelen dat die boeking net was
vervallen. De Duitse familie bleef
daardoor in de veronderstelling dat
alles in orde was. Op donderdag liet
ze de bank het tweede deel van de
huur overmaken en maandagoch
tend stapten ze in de auto op weg
naar Texel. Toen ze zich om 18.30 uur
bij de receptie van De Krim meldden,
hoorden ze voor het eerst dat hun
reservering was geannuleerd. Goede
raad was duur. Lege huisjes waren
met voorhanden en een gezin met vier
kinderen en een hond is tijdens het
hoogseizoen niet eenvoudig elders
onder te brengen. Telefoontjes van
De Krim naar diverse andere bunga
lowparken leverden geen alternatieve
accommodatie op. Een aanbod van
het park aan de familie om een nog vnj
zijnde particuliere huurcaravan te be
trekken, werd afgewezen. De familie
zei zelf wel een slaapplek te zoeken.
Uiteindelijk belden ze om half tien
aan bij een familie in De Cocksdorp
met het verhaal dat ze geen slaap
plek hadden, omdat hun huisje was
geannuleerd. De Durpers besloten
hun tuinhuisje leeg te ruimen, zodat
de zes vakantiegangers en de hond
in ieder geval daar de nacht konden
doorbrengen. De volgende ochtend
had de Duitse familie opnieuw een
gesprek met De Krim waarin ze de
spelregels voor het betalen van de
huur werd uitgelegd. De familie hield
vol het niet juist te vinden dat ze al
zo vroeg vooruit hadden moeten be
talen. 'Zeven jaar geleden heb ik ook
al eens een huisje op De Krim gehuurd
en toen hoefden we pas kort van tevo
ren te betalen', aldus de man. Volgens
een woordvoerder van De Krim klopt
dat, maar ging dat om huisje van een
particuliere verhuurder. De man laat
weten met meer naar Texel te komen.
'We maken er verder ook geen werk
van, we hebben ons al genoeg ge-
ergerd.' Het vakantiepark is niet ge
lukkig met de in de schoot geworpen
kwestie. 'Als we maandagavond een
huisje vrij hadden gehad, had ik hen
dat alsnog graag aangeboden, maar
alles zit momenteel vol.'
VRIJDAG 29 JULI 2005
Deze loto's maakten we vrijdag, kort
na de ingebruikname van rfc Mars-
auto's zeer .snel in. Tegen de avond
t)ood het Heideree haventerrein weer
UIT 118 JAAR TEXELSE COURANT
(ook) het ANP-bericht in de dagbla
den en voor de radio dat de nieuwe
veerboot "Marsdiep met zijn enor
me vervoerscapaciteit eindelijk in de
vaart was gekomen.'
Het schip deed 'fantastisch werk', al
dus de verslaggever, die er kennelijk
met open mond bij had gestaan toen
het de eerste keren aanlegde. 'Het
was een genoegen om op 't Horntje
te zien hoe de kolos iedere veertig
vijftig minuten vlot aan de fuik af
meerde en een zestig tot zeventig au
to's in verbluffende tijd op het eiland
zette. We hebben er met het horloge
bijgestaan en constateerden dat met
het afmeren van de "Marsdiep" en
lossen van de auto's niet meer dan
2 minuten was gemoeid. Het laden
duurde gemiddeld 9 minuten. Vooral
gezien het feit dat het TESO-perso-
neel nog vnjwel geen ervaring met
de kolos had opgedaan, mag dit een
verrassend vlotte gang van zaken
worden genoemd
De 'onschatbare waarde' van het
pendelende - dus niet volgens een
vast tijdschema varende - vlaggen
schip bleek zeer overtuigend wan
neer gelijktijdig De Dageraad in Den
Helder arriveerde. Nog voordat het
oude TESO-scheepje, dat voorna
melijk fietsen, bromfietsen en mo
toren overzette, goed en wel was
afge-meerd, verliet de Marsdiep
alweer de haven, 'op weg naar het
zonovergoten Texel, dat lokkend over
het blauwe spiegelgladde water op
zijn gasten wachtte'.
De eerste drukte deed zich al op de
vnjdag vóór het bouwvakweekend
voor. Pendelend zette de Marsdiep
814 auto's over. Aan beide zijden
bleef de haven echter 'schoon' en
zelfs werd het schip 's middags een
half uur uit de vaart genomen, 'een
voudigweg omdat er niets meer te
vervoeren was'. Toen er om negen
uur 's avonds geen wachtenden meer
waren, werd de dienst stilgelegd.
Maar omdat vele automobilisten in de
veronderstelling waren dat er net als
het jaar ervoor 's nachts zou worden
doorgevaren, stonden de auto's een
uur later alweer 'dne rijen dik' op het
Helderse havenplein. Zij moesten de
hele nacht wachten, totdat om vijf uur
's ochtends de dienst werd hervat.
Omstreeks tien uur werd het 'tot ont
steltenis van TESO, politie en WV
'ongekend druk'. 'Zo kort na elkaar
arriveerden honderden auto's te Den
Helder, dat om 11 uur alle beschik
bare parkeerruimte in de buurt van de
haven was bezet en de rij tot de tent
van Circus Boltim aan de Kanaalweg
reikte! Naar schatting stonden op dat
moment 500 auto's te wachten.' De
stemming was echter 'opperbest'.
Dat was mede te danken aan de me
dewerksters van de Texelse WV, die
in een caravan op het haventerrein
een kantoortje hadden ingericht en
de wachtenden van uiteenlopende
informatie voorzagen.
Nadat een defect aan de brug snel
kon worden verholpen, werd de si
tuatie halverwege de middag snel
beter. 'Na drie uur kortte de rij
auto's zeer snel in. Tegen de avond
bood het Helderse haventerrein weer
het beeld van een vroeg voorseizoen,
zodat men niet, zoals vorig jaar, 's
nachts behoefde door te varen, maar
op de normale tijd schip en beman
ning de nachtrust kon gunnen. Om
negen uur 's avonds was het haven
plein leeg; in het bouwvakweekend
een gebeurtenis, die zich de laatste
tien jaar niet meer heeft voorgedaan!'
In totaal bleek TESO verspreid over
twee dagen 2471 auto's (in beide
richtingen) te hebben vervoerd, te
gen 1899 het jaar ervoor. De Texelse
Courant noemde het 'opvallend' dat
ongeveer tweemaal zoveel auto's
naar Texel gingen dan andersom.
Concluderend werd gesteld dat de
Marsdiep 'zijn onschatbare waarde'
had bewezen. 'Men mag van groot
geluk spreken, dat Rijkswaterstaat
er op het laatste moment, ondanks
tal van technische tegenvallers, in
slaagde haar belofte gestand te doen
dat de fuik te Den Helder bruikbaar
zou zijn op 17 juli. Wanneer de fuik
door een ernstige tegenvaller met ge
bruikt had kunnen worden, had dit
een ramp betekend. De Texelaars
mogen dankbare gevoelens koeste
ren jegens TESO en Rijkswaterstaat,
die er door innige samenwerking
tenslotte in slaagden een dergelijke
catastrofe te voorkomen.'
Het was aan de veerboot Marsdiep
te danken dat de wachttijden aan
het begin van de bouwvak in 1964
beperkt bleven tot vijf uur. Dat ze
moesten wachten, was een teleur
stelling voor automobilisten die
hadden gemeend dat wachttijden
met het nieuwe schip voorgoed
tot het verleden zouden behoren.
Maar relativerend meldde de Tex
else Courant van dinsdag 21 juli
van dat jaar: 'Vijf uren wachten is
bovendien niet zó verschrikkelijk
als men bedenkt dat vorig jaar nog
wachttijden van 12 en het jaar er
voor zelfs van 18 uren werden ge
noteerd.'
Met een stijging van maar liefst dertig
procent was de stroom vakantiegan
gers die per auto naar Texel kwam bij
het begin van de bouwvak in 1964
groter dan ooit tevoren. Oorzaken
waren niet alleen het toenemende au
toverkeer in Nederland en het warme
zomerweer in die dagen, maar ook
'de intensieve propaganda', meldde
de Texelse Courant. 'Belangrijk was
Deze foto op de voorpagina van de Texelse Courant van dinsdag 21 juli 1964 liet zien hoe
'een zware vrachtwagen plus aanhangwagen met duizenden flesjes frisdrank' het autodek
van de Marsdiep verliet. De vrachtauto werd gevolgd door 65 personenauto's. De hele
lading werd in ruim twee minuten gelost.