'Ervan uitgegaan dat
het goed zou komen
Bijzondere renovatie Landrover Kees de Wijn
m
3
Heel voorzichtig met
overname haven zijn'
Partijen reageren terughoudend
fl ipta
Familieberichten
.TEXELSE
VRIJDAG 19 AUGUSTUS 2005
COURANT"
Hij smeerde in het begin lijm op zijn
vingers om de schroefjes van zijn
auto te kunnen oppakken. Belem-
d maar niet gehinderd door
hersenbloeding werkte Kees
de Wijn uit Den Hoorn de afgelo
pen jaren aan de restauratie van
ajn Landrover. De wagen, waaraan
hij momenteel de laatste hand legt,
#erdeen rode draad in zijn herstel.
h de zomer van 1995 begon hij met
«eerste voorbereidingen. De Land-
wer 109 serie 2, een in 1964 voor
«t Britse leger gebouwd voertuig dat
m augustus 1972 op de Veluwe
rad gekocht, was aan het achteruit-
i. Dorpsgenoot Hans Bremer
wees De Wijn erop iets aan de auto
te doen, nadat hij geruime tijd had
stilgestaan. 'Anders zou hij verrotten
Efidaar bleek hij gelijk in te hebben.'
Afstand doen van de wagen wilde hij
niet, daarvoor was hij teveel aan zijn
Landrover verknocht. Hij had ermee
gereisd van Spanje tot de Hebriden,
je eilandengroep bij Schotland en
ook op het eiland reed en werkte hij
erveel mee. 'Nu zie je ze vaker rijden,
naar destijds was ik een van de wei-
•,ge met zo'n Landrover op het ei-
and. Ik had hem ingeruild voor een
sportwagen Triumph Spitfire die ik
sen had.'
De Wijn zette zich in zijn schuur aan
de Herenstraat aan het 'pellen' van
ie wagen. Tot op het chassis werd hij
gestript en zo'n beetje alle onderde
el werden afzonderlijk in dozen en
ootjes opgeborgen. En toen ging het
ris. In oktober '95 kreeg hij een her
senbloeding, kon daarna lichamelijk
niets meer en raakte maanden
lilde roulatie. 'Maar in het ziekenhuis
Dleef ik ondertussen aan de renova-
fivan de Landrover denken. Ik weet
nog dat ik een keer aan mijn zoon
vroeg of hij een lasapparaat wilde
ophalen, terwijl ik nog op bed lag.'
Creatief
Nadat hij weer thuis was gekomen,
pakte De Wijn in de zomer van 1996
de renovatie daadwerkelijk op. Hij
had destijds één hand die functio
neerde en daarmee zette hij zich zo
goed en kwaad als het ging aan het
werk tussen alle losse onderdelen. 'Ik
ben begonnen met het ontroesten
van de kleine dingen. Met Pattex aan
mijn vingers lukte het om schroefjes
op te pakken Je wordt enorm crea
tief, want je moet de dingen anders
doen dan je gewend was. Maar ik
was wel blij dat ik alles voor de her
senbloeding al in aparte potjes had
gestopt.' De Wijn kon putten uit er
varing, hij werkte vroeger al als auto
monteur voordat hij timmerman bij
Van der Vis werd.
De opmerkelijke renovatie bleef niet
onopgemerkt en van diverse kanten
boden Texelaars hulp aan of toonden
hun interesse. Mede daardoor kreeg
de Landrover een speciale plaats in
het herstel van De Wijn. 'Bij gesprek
ken met anderen ging het meestal
over de Landrover en veel minder
over de hersenbloeding', vertelt zijn
vrouw Emma de Wijn. 'Door die ge
sprekken was het duidelijk dat er
geestelijk niets met hem aan de hand
was en lag de nadruk ook op wat
Kees nog wel kon.' In de winter van
1996 gingen de twee chassisbalken
naar een bedrijf in Den Helder om te
worden geschopeerd. Daarbij wordt
aan de buitenkant een laag zink aan
gebracht. Toon Schoenmaker had ze
daarvoor al onder handen genomen
en opnieuw uitgericht. 'Het is eerder
gebruikelijk om te galvaniseren dan te
schoperen, maar ik was bang dat ik
de al gegalvaniseerde laag aan de
binnenkant zou aantasten. Nu verrot
het nooit meer.' Nadat de balken te
rug waren, ging De Wijn stug verder
met de opbouw. 'Dat was meestal zo
op de zondagmiddagen een paar
uurtjes.' Het terugbouwen van de
onderdelen leverde zo nu en dan ver
rassingen op. 'De dynamo werkte
niet toen hij was geïnstalleerd. Ik heb
een garage in Den Helder gebeld en
die zeiden dat ik hem moest ombou
wen, omdat het een Engelse wagen
was. De Engelsen hebben de plus en
de min omgewisseld. Ze zouden wel
wat voor me regelen en later belde de
garage terug dat iemand van Rolls-
Royce me zou bellen. Ik zei nog dat
ik een Landrover had en geen Rolls-
Royce, maar volgens de garage zou
den die me ook kunnen helpen. Ze
belden even later inderdaad op van
uit Engeland en telefonisch hebben
we de dynamo daarna omgepoold.'
Een ander probleem was een rem
leiding die niet meer wilde werken.
'Op een gegeven moment kregen we
de tip dat we de rem met een houten
balk moesten indrukken en zo twee
maanden laten staan. Dan kon de
lucht uit de leidingen trekken. Na
twee maanden deed hij het weer.'
Mijlpaal
Mei 2000 ging als een mijlpaal de
boeken in. De deels opgeknapte wa
gen kwam voor het eerst de schuur
uit en werd naar de Bakkenplaats aan
de Bakkenweg gereden, waar de fa
milie heen was verhuisd. De Wijn was
inmiddels voldoende hersteld om zelf
de wagen te kunnen rijden. Op de
nieuwe locatie kwam de Landrover
daarna steeds verder terug in oude
doen. Diverse delen van de carrosse-
De Landrover werd in de jaren negentig tot op de chassisbalken gestript.
ne werden eveneens geschopeerd.
Kees Betsema spoot stuk voor stuk
onderdelen en Chris Stolk en Marco
Kortenhoeven hielpen De Wijn bij het
installeren van een stuurbekrach
tiging. 'Die hoort er eigenlijk niet op,
maar het is wel makkelijk. Marco
he.eft er via internet éen voor me ge
vonden en Chris heeft hem voor me
ingebouwd.'
De afgelopen weken liep hij bijna stuk
op het vinden van een paar originele
daardoor wel een heel degelijke wa
gen. Hij moet tegen de stoot op de
grond kunnen.' Zijn vrouw geeft tij
dens het gesprek aan zich wel eens
afgevraagd te hebben of de renova
tie zou slagen toen alles nog in on
derdelen verspreid lag. De Wijn zegt
daar niet aan te hebben getwijfeld. 'Ik
ben er altijd vanuit gegaan dat het
goed zou komen.'
Jeroen van Hattum
kuit 1964 daterende Landrover is nagenoeg in oude luister hersteld.
Kees de Wijn in zijn gerestaureerde Landrover 109 serie 2.
ruitenwissers. 'Dan ben je bijna aan
het eind en dan zijn die nergens te
vinden, terwijl je ze wel nodig hebt om
weer te mogen rijden. En ik wilde
graag originele, omdat de wagen in
orginele staat is.' Bij toeval kwam hij
met Kees Dros in Eierland in contact
en die bleek liefst vijf van de gezochte
ruitenwissers op voorraad te hebben.
Op een paar formaliteiten na is de
wagen klaar om mee te njden. Hij is
APK gekeurd en start als een zonne
tje als De Wijn de contactsleutel om
draait. Hij is niet van plan erg veel met
de wagen te gaan rijden, vertelt hij.
'Het is een dubbel-clutch, dus dat
schakelt vrij zwaar. Maar we willen op
20 augustus naar een fair voor Land
rovers op Landgoed Mariënwaerdt bij
Beesd en dan wilen we daar volgend
jaar ook mee te rijden.'
Met trots laat De Wijn de onderkant
van de wagen zien. De achterassen
zijn voorzien van canvasdoeken die
mede de wegliggmg bepalen als er
over hobbelige wegen wordt gere
den. Dat is ook nog zoals het origi
neel was. Hij toont eveneens een
paar stevige ogen die aan de voor- en
achterkant van de Landrover zitten.
'Hij is destijds gebouwd om aan pa
rachutes uit een vliegtuig geworpen
te kunnen worden. Of dat ooit ge
beurd is, weten we met, maar het is
De politieke partijen reageren
voorzichtig op een eventuele ge
meentelijke overname van de ha
ven in Oudeschild. Ze willen meer
duidelijkheid over de kosten die
het eigendom van de haven op ter
mijn met zich meebrengt.
'We moeten er heel voorzichtig mee
zijn', aldus Alfred Schaatsenberg
(PvdA). 'We zijn daar heel terughou
dend in, er wordt nu te hard van sta
pel gelopen.' De fractievoorzitter van
de PvdA vraagt zich onder meer af
wat het uitbaggeren van de haven in
de toekomst voor consequenties
voor de gemeente heeft. 'We krijgen
daar een zak met geld voor, maar hoe
zit dat over veertig jaar? En waar kun
nen we het slib uit de haven straks
laten? Kunnen we dat storten of moe
ten we het ergens opslaan? We heb
ben nog zoveel vragen.' Volgens
Schaatsenberg kan het ook niet de
bedoeling zijn dat de gemeente
straks een hoop liggeld aan de kot-
tervissers gaat vragen. 'De visserij ligt
al op een oor door die hoge
brandstofprijzen. Dan kun je geen
hoge prijs voor liggeld verlangen.'
Jan Koolhof (CDA) vindt dat een
eventuele overname de bevolking
geen geld mag kosten. 'We hebben
het dieptepunt van de recessie nog
niet bereikt. Als het de gemeente te
veel geld gaat kosten, stemmen we
tegen.' Koolhof is benieuwd wat het
onderzoek dat burgemeester en wet
houders op zeer korte termijn voor
€15.000,- wil laten verrichten voor
meerwaarde heeft. Als het gelijk is
aan onderzoek dat Rijkswaterstaat
doet naar het verlengen van de le
vensduur van damwanden in de ha
ven, heeft het van hem niet per sé. 'In
het koopcontract zou ook een clau
sule moeten worden opgenomen,
waarin staat dat de damwand over
veertig jaar nog moet bestaan.'
De bedoeling is dat eigenaar Rijkswa
terstaat uiterlijk 18 oktober op hoofd-
\\Zat ik zeggen wou..
Boeren, ganzen,
toeristen en VW
Vroeger kon ieder die lid was van de
VW invloed uitoefenen in de verga-
denrfg. Nu mogen alleen logies-
verstrekkers dat. Andere onderne
mers mogen wel betalen, maar
moeten hun mond houden. Daarom
via deze weg de volgende kritische
opmerking. Directeur Veronica Bos
zegt het de gemeente na: de inkom
sten lopen terug, dus moeten we kij
ken hoe we op een andere manier
geld kunnen binnenhalen. Fout! Het
is beter eerst te saneren, dus de kos
ten te beperken. Wij ondernemers
moeten dat ook.
Nu een opmerking waarover enkele
mensen zeker boos zullen worden.
De boeren vragen ons solidair te zijn
en dat willen we graag. Maar op het
moment dat wij bezig zijn geld te ver
dienen voor ons allen strooien zij
zand in de machine door varkens-
mest of - nog erger - kippenmest te
strooien en grote delen van het eiland
in de stank te zetten. Ik weet best dat
het aantrekkelijk is om geld te krijgen
als je mest afneemt, maar het blijft
kortzichtig.
Verder zal de schaalvergroting in
deze bedrijfstak grote problemen
opleveren. In een nat/slecht jaar kun
nen zij nooit tijdig oogsten wat ze
hebben 'gezaaid'. Twee boeren kun
nen bij wijze van spreken het hele ei
land vol 'zaaien', oogsten is een an
der verhaal. Ook voor het toerisme
zijn zulke grote bedrijven niet aan
trekkelijk. Voor de ganzenplaag die
deze sector teistert, heb ik een pro
bate oplossing. Zet ganzen op de
menukaart. Ze smaken namelijk heer
lijk als ze nog maar weinig vlieguren
hebben. Restaurants, doe je best!
Het overschot zal dan snel weg zijn.
Met de tong, schol en kabeljauw is
het op die manier toch ook goed ge
lukt. Overigens vind ik dat elke boer
de gelegenheid moet krijgen om wat
aan het toensme te verdienen. Geef
ze extra kampeerplaatsen en wees
ruimhartig bij het toekennen van
inpandige appartementen. Voor de
lokale economie is aat heel belang
rijk. Deze kleinschalige verblijfs-
recreatie levert geld op dat groten
deels wordt uitgegeven bij lokale
aannemers en blijft dus op Texel. De
lijnen een businessplan presenteert,
op basis waarvan het college nadere
voorstellen over de haven doet. In
een intentieverklaring die college en
Rijkswaterstaat recent hebben on
dertekend, zeggen beide partijen er
alles aan te doen uiterlijk eind decem
ber tot het opstellen van een
overdrachtsdocument te komen.
Voorwaarde voor het college is dat
Rijkswaterstaat met een bedrag over
de brug komt dat voldoende is om de
haven tot in lengte van jaren met een
sluitende begroting te exploiteren.
Wat Rijkswaterstaat betreft moet het
heffen van liggelden onderdeel zijn
van zo'n sluitende exploitatie. Tot nu
toe hoeven schepen die in de Zuider
haven, Noorderhaven of de werk-
haven liggen (de kotterschepen) nog
geen liggeld te betalen.
Texels Belang en de WD keerden
zich eerder tegen een eventuele over
name. Volgens hen is het een 'levens
gevaarlijk avontuur' en de manier om
de visserij op het eiland om zeep te
helpen. De partijen stelden voor het
collegevoorstel om €15.000,- uit te
trekken voor het onderzoek van de
agenda van de komende raads
vergadering (dinsdag) te halen en het
eerst in een commissievergadering te
bespreken. Wat Frans Visman (D66)
betreft, krijgt het college dinsdag tij
dens de raadsvergadering wel de
gelegenheid de uitgave te onderbou
wen. 'Je moet niet meteen wild om je
heen springen. Het is het college dat
dit heeft opgepakt en als de wethou
der het goed kan onderbouwen, gaan
we er mee verder.' Visman is even
eens beducht voor de financiële pro
blemen die de gemeente zich op de,
hals kan halen. 'Dat moeten we eerst
allemaal goed in kaart brengen. Uit
baggeren bijvoorbeeld kost miljoe
nen.'
omzetten van de grote parken gaan
grotendeels naar het vasteland en
voor ons blijven slechts de kruimels
in de vorm van het weghalen van het
huisvuil e.d. En dat tegen uitgekne
pen prijzen. Op Terschelling hebben
ze dat lang geleden al begrepen.
Boeren hebben daar een veel groter
aandeel in de toeristenindustrie. Dat
het op Texel anders is, komt moge
lijk doordat het hier met de boeren
veel te lang goed is gegaan.
Tenslotte verbaast het me dat er nog
altijd Texelaars zijn die menen dat zij
niets met het toerisme hebben te
maken. De realiteit is dat letterlijk ie
dereen er geheel of gedeeltelijk van
afhankelijk is en dat Texel dus met
een gevarieerd aanbod open moet
staan voor een groot en breed pu
bliek.
Hielke.Bruining@planet.nl,
De Koog.
Bejaarde fietser
gewond door val
Een 83-jarige man uit Duitsland
kwam vrijdagochtend op de kruising
van Parnassiastraat en Ruyslaan in
De Koog lelijk ten val met zijn fiets. Hij
viel door onbekende oorzaak met zijn
rechterarm op de punt van een hek,
waardoor hij een bloeding opliep. De
man is voor behandeling naar een
huisarts gebracht.
HEER, die mij ziet
zoals ik ben.
Psalm 139
Zijn handen hebben voor ons gewerkt,
zijn hart heeft vol liefde voor ons geklopt.
wdnetig delen wij u mede, dat een half jaar na
mama, onze lieve papa en opa Texel, na
pn kortstondig ziekbed is overleden
Jacob Koorn
weduwnaar van Aafje Koorn-Kop
de leeftijd van 77 jaar.
Nelleke en Ron
Roald
Ewout
'216 augustus 2005
prooesstraat 68
?91 CS Den Burg - Texel.
tegenheid tot condoleren vrijdag 19 augustus
19.30 tot 20.30 uur en na de begrafenis in
'^aartcentrum Texel", Bernhardlaan 147 te
Burg.
kjn korte overdenking zal worden gehouden
09 zaterdag 20 augustus om 14.00 uur in het
'aartcentrum, waarna we vader naar zijn laat-
wftP'aa's op de Algemene Begraafplaats te
°urg zullen begeleiden.
De wieken staan stil.
Wij zijn heel verdrietig om het overlijden van
mijn lieve man, onze lieve vader en opa
Dirk Johan Bakker
4 januari 1926
18 augustus 2005
Wil Bakker-Bakker
Alice en Cees
Lisette en Fred, V
Remco
Yvonne en Jonathan
Hans en Fifine
Tessel
Alfred en Janny
Beatrixlaan 80
1791 GD Den Burg
Vader is overgebracht naar „de Vlinder", Hol-
lewal 42 te Den Burg, waar zondagmiddag 21
augustus van 15.00 tot 17.00 uur gelegenheid
tor condoleren is.
Maandag 22 augustus wordt om 13.00 de uit
vaartmis gehouden in de parochiekerk van de
H. Johannes de Doper, Molenstraat 36 te Den
Burg. Aansluitend vindt om 16.15 uur de cre
matieplechtigheid plaats in crematorium Scha-
gerkogge, Hannghuizerweg 3 te Schagen.
Verdrietig hebben wij kennisgenomen van het
overlijden van onze broer, zwager en oom
Dirk Johan Bakker
Wij wensen Wil, de kinderen en kleinkinderen
veel sterkte toe.
Namens de familie Bakker
We zijn bedroefd te moeten mededelen, dat na
een kort ziekbed, onze zwager en oom
plotseling is overleden.
We wensen Wil en de kinderen veel sterkte toe.
Gury en Henk t
Agnes
Corry en Anton t
Janny en Dick t
Jaap en Corry
Ans en Gerard
Nel en Gerrit
Trees en Cor
Hans en Tiny
Bert en Dory
Neven en nichten
V/ij iijn lieel blij Tpef de
geboorfe van £>nie so°n
en broerfje
3ur Sacob
iur is geboren op
14 augustus 2°°5.
weegt 34j0 gram en
is 51 cm lang-
Tlieo, Carolina en
Sem Plaatsman
Kogerstraaf 3g,
l"79l £P Den Burg,
telefoon 0222 329066.
Carolina en Sur rusten
van 12-00 (°t 15-00 uur en
,na 21.00 uur. Graag even
bellen voor beioek
Hoera, Emma heeft een
broer!
Joris
Johannes Antonio
17 augustus 2005
Willem, Dorota
en Emma
van Heerwaarden-
Stefanowicz
Boogerd 6
1791 GX Den Burg
Tel. 0222-310701
Dorota en Joris rusten tussen
twaalf en twee en na achten
doen Emma en Willem ook
mee
Dit stel is maandag a.s.
25 jaar getrouwd
Hartelijk gefeliciteerd!
ut*
LliZ
u+-
Hoera! We hebben een
zoon
DALION
Allard Comé
15 augustus 2005
Allard de Chavonnes Vrugt
Liane Vonk
Golfslag 19
1791 HC Den Burg
Tel. 322002
Wil je beschuit met muisjes
komen eten Laat hel ons
dan even weten.
Texelaartjes
INLEVEREN:
maandag vóór 10.00 uur en
woensdag vóór 17.00 uur.
KOSTEN:
€4,95 tot en met 3 regels.
Per regel meer- €1.65 (incl.
btw)
FOTO-TEXELAARTJE:
plaatsing foto €12.50,-
excl. tekst, alleen voor
particulieren die iets te
koop aanbieden.
Ecco Receptor perfecte
dames- en herenwandel
schoen, Mantje Sport..
Ecco Receptor, perfecte
dames- en herenwandel
schoen. Mantje Sport.
Voor een betaalbare rij
opleiding. Rijschool Lan-
gereis. Tel. 06-53690708.
Biofood. honden- en kat
tenvoer met kruiden. Dat
is kwaliteit! Voor info bel
len met Yvonne. 310 690.
Natuurpraktijk Oshin
Verkoop en onderhoud van
Nissan. Garage Dros, tel.
311 611.
Uw feestje wordt een
succes bij JRestaurant
Bos en Duin, tel. 315541
Nieuw tel. nr. Pieter de
Vries, Dé Fotograaf. Tel.
322887.
Bling-Bling telefoonsiera
den bij Combi Texel Bling-
Bling
St. James. Bretonse win
tertruien. div. modellen.
Mantje Sport.
Ook tijdens de vakantie
staan wij voor u klaar.
TCA, Maricoweg 37 a.
v.lekkerwegoptexel.
Boedelverkoop uit ga
rage. Zat. 20/08/05 Van
Neckstr. 9, Oudeschild.
Voorverkoop Tropical
Sea Festival Eén dag voor
€9,-. Weekend €16,- (aan
de kassa €10,- en €18.-) Bij
VVV in Den Burg en café
Het Dorp en Vogelhuis-
Oranjerie in De Koog.
Dames bodywarmer Wit.
rose, groen, blauw, €20,-
Mantje Sport.
Reparatie van al uw ap
paraten Voordeelland
Oudeschild. 322398.
Te huur in De Koog:
éénsgezinswoning. Tel
327800
Mexx en Esprit najaars
collectie. Mantje Sport.
Auto Service Centrum,
Maricoweg 3, tel. 315588.
St. James, Bretonse win
tertruien. div modellen.
Mantje Sport.
"Laat de King met rust; 39
graden C. en zandstorm"
Zaterdag 20 augustus ex
clusief in Question Plaza:
Jan Akkerman
Nazomeren op tuin-
boerderij "De Halm",
Hoofdweg 41. Open vr+za
10.00-17.00 u. Lmdy Stroo
Tuinontwerp. Ook hét
adres voor tuinstyling en
aanleg! Tel. 311270. Tot
ziens!
slechtste fietspad?
fietsersbond
klacht
liefst met foto, op
fletsersbond.nl