'Ervan uitgegaan dat het goed zou komen Bijzondere renovatie Landrover Kees de Wijn m 3 Heel voorzichtig met overname haven zijn' Partijen reageren terughoudend fl ipta Familieberichten .TEXELSE VRIJDAG 19 AUGUSTUS 2005 COURANT" Hij smeerde in het begin lijm op zijn vingers om de schroefjes van zijn auto te kunnen oppakken. Belem- d maar niet gehinderd door hersenbloeding werkte Kees de Wijn uit Den Hoorn de afgelo pen jaren aan de restauratie van ajn Landrover. De wagen, waaraan hij momenteel de laatste hand legt, #erdeen rode draad in zijn herstel. h de zomer van 1995 begon hij met «eerste voorbereidingen. De Land- wer 109 serie 2, een in 1964 voor «t Britse leger gebouwd voertuig dat m augustus 1972 op de Veluwe rad gekocht, was aan het achteruit- i. Dorpsgenoot Hans Bremer wees De Wijn erop iets aan de auto te doen, nadat hij geruime tijd had stilgestaan. 'Anders zou hij verrotten Efidaar bleek hij gelijk in te hebben.' Afstand doen van de wagen wilde hij niet, daarvoor was hij teveel aan zijn Landrover verknocht. Hij had ermee gereisd van Spanje tot de Hebriden, je eilandengroep bij Schotland en ook op het eiland reed en werkte hij erveel mee. 'Nu zie je ze vaker rijden, naar destijds was ik een van de wei- •,ge met zo'n Landrover op het ei- and. Ik had hem ingeruild voor een sportwagen Triumph Spitfire die ik sen had.' De Wijn zette zich in zijn schuur aan de Herenstraat aan het 'pellen' van ie wagen. Tot op het chassis werd hij gestript en zo'n beetje alle onderde el werden afzonderlijk in dozen en ootjes opgeborgen. En toen ging het ris. In oktober '95 kreeg hij een her senbloeding, kon daarna lichamelijk niets meer en raakte maanden lilde roulatie. 'Maar in het ziekenhuis Dleef ik ondertussen aan de renova- fivan de Landrover denken. Ik weet nog dat ik een keer aan mijn zoon vroeg of hij een lasapparaat wilde ophalen, terwijl ik nog op bed lag.' Creatief Nadat hij weer thuis was gekomen, pakte De Wijn in de zomer van 1996 de renovatie daadwerkelijk op. Hij had destijds één hand die functio neerde en daarmee zette hij zich zo goed en kwaad als het ging aan het werk tussen alle losse onderdelen. 'Ik ben begonnen met het ontroesten van de kleine dingen. Met Pattex aan mijn vingers lukte het om schroefjes op te pakken Je wordt enorm crea tief, want je moet de dingen anders doen dan je gewend was. Maar ik was wel blij dat ik alles voor de her senbloeding al in aparte potjes had gestopt.' De Wijn kon putten uit er varing, hij werkte vroeger al als auto monteur voordat hij timmerman bij Van der Vis werd. De opmerkelijke renovatie bleef niet onopgemerkt en van diverse kanten boden Texelaars hulp aan of toonden hun interesse. Mede daardoor kreeg de Landrover een speciale plaats in het herstel van De Wijn. 'Bij gesprek ken met anderen ging het meestal over de Landrover en veel minder over de hersenbloeding', vertelt zijn vrouw Emma de Wijn. 'Door die ge sprekken was het duidelijk dat er geestelijk niets met hem aan de hand was en lag de nadruk ook op wat Kees nog wel kon.' In de winter van 1996 gingen de twee chassisbalken naar een bedrijf in Den Helder om te worden geschopeerd. Daarbij wordt aan de buitenkant een laag zink aan gebracht. Toon Schoenmaker had ze daarvoor al onder handen genomen en opnieuw uitgericht. 'Het is eerder gebruikelijk om te galvaniseren dan te schoperen, maar ik was bang dat ik de al gegalvaniseerde laag aan de binnenkant zou aantasten. Nu verrot het nooit meer.' Nadat de balken te rug waren, ging De Wijn stug verder met de opbouw. 'Dat was meestal zo op de zondagmiddagen een paar uurtjes.' Het terugbouwen van de onderdelen leverde zo nu en dan ver rassingen op. 'De dynamo werkte niet toen hij was geïnstalleerd. Ik heb een garage in Den Helder gebeld en die zeiden dat ik hem moest ombou wen, omdat het een Engelse wagen was. De Engelsen hebben de plus en de min omgewisseld. Ze zouden wel wat voor me regelen en later belde de garage terug dat iemand van Rolls- Royce me zou bellen. Ik zei nog dat ik een Landrover had en geen Rolls- Royce, maar volgens de garage zou den die me ook kunnen helpen. Ze belden even later inderdaad op van uit Engeland en telefonisch hebben we de dynamo daarna omgepoold.' Een ander probleem was een rem leiding die niet meer wilde werken. 'Op een gegeven moment kregen we de tip dat we de rem met een houten balk moesten indrukken en zo twee maanden laten staan. Dan kon de lucht uit de leidingen trekken. Na twee maanden deed hij het weer.' Mijlpaal Mei 2000 ging als een mijlpaal de boeken in. De deels opgeknapte wa gen kwam voor het eerst de schuur uit en werd naar de Bakkenplaats aan de Bakkenweg gereden, waar de fa milie heen was verhuisd. De Wijn was inmiddels voldoende hersteld om zelf de wagen te kunnen rijden. Op de nieuwe locatie kwam de Landrover daarna steeds verder terug in oude doen. Diverse delen van de carrosse- De Landrover werd in de jaren negentig tot op de chassisbalken gestript. ne werden eveneens geschopeerd. Kees Betsema spoot stuk voor stuk onderdelen en Chris Stolk en Marco Kortenhoeven hielpen De Wijn bij het installeren van een stuurbekrach tiging. 'Die hoort er eigenlijk niet op, maar het is wel makkelijk. Marco he.eft er via internet éen voor me ge vonden en Chris heeft hem voor me ingebouwd.' De afgelopen weken liep hij bijna stuk op het vinden van een paar originele daardoor wel een heel degelijke wa gen. Hij moet tegen de stoot op de grond kunnen.' Zijn vrouw geeft tij dens het gesprek aan zich wel eens afgevraagd te hebben of de renova tie zou slagen toen alles nog in on derdelen verspreid lag. De Wijn zegt daar niet aan te hebben getwijfeld. 'Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het goed zou komen.' Jeroen van Hattum kuit 1964 daterende Landrover is nagenoeg in oude luister hersteld. Kees de Wijn in zijn gerestaureerde Landrover 109 serie 2. ruitenwissers. 'Dan ben je bijna aan het eind en dan zijn die nergens te vinden, terwijl je ze wel nodig hebt om weer te mogen rijden. En ik wilde graag originele, omdat de wagen in orginele staat is.' Bij toeval kwam hij met Kees Dros in Eierland in contact en die bleek liefst vijf van de gezochte ruitenwissers op voorraad te hebben. Op een paar formaliteiten na is de wagen klaar om mee te njden. Hij is APK gekeurd en start als een zonne tje als De Wijn de contactsleutel om draait. Hij is niet van plan erg veel met de wagen te gaan rijden, vertelt hij. 'Het is een dubbel-clutch, dus dat schakelt vrij zwaar. Maar we willen op 20 augustus naar een fair voor Land rovers op Landgoed Mariënwaerdt bij Beesd en dan wilen we daar volgend jaar ook mee te rijden.' Met trots laat De Wijn de onderkant van de wagen zien. De achterassen zijn voorzien van canvasdoeken die mede de wegliggmg bepalen als er over hobbelige wegen wordt gere den. Dat is ook nog zoals het origi neel was. Hij toont eveneens een paar stevige ogen die aan de voor- en achterkant van de Landrover zitten. 'Hij is destijds gebouwd om aan pa rachutes uit een vliegtuig geworpen te kunnen worden. Of dat ooit ge beurd is, weten we met, maar het is De politieke partijen reageren voorzichtig op een eventuele ge meentelijke overname van de ha ven in Oudeschild. Ze willen meer duidelijkheid over de kosten die het eigendom van de haven op ter mijn met zich meebrengt. 'We moeten er heel voorzichtig mee zijn', aldus Alfred Schaatsenberg (PvdA). 'We zijn daar heel terughou dend in, er wordt nu te hard van sta pel gelopen.' De fractievoorzitter van de PvdA vraagt zich onder meer af wat het uitbaggeren van de haven in de toekomst voor consequenties voor de gemeente heeft. 'We krijgen daar een zak met geld voor, maar hoe zit dat over veertig jaar? En waar kun nen we het slib uit de haven straks laten? Kunnen we dat storten of moe ten we het ergens opslaan? We heb ben nog zoveel vragen.' Volgens Schaatsenberg kan het ook niet de bedoeling zijn dat de gemeente straks een hoop liggeld aan de kot- tervissers gaat vragen. 'De visserij ligt al op een oor door die hoge brandstofprijzen. Dan kun je geen hoge prijs voor liggeld verlangen.' Jan Koolhof (CDA) vindt dat een eventuele overname de bevolking geen geld mag kosten. 'We hebben het dieptepunt van de recessie nog niet bereikt. Als het de gemeente te veel geld gaat kosten, stemmen we tegen.' Koolhof is benieuwd wat het onderzoek dat burgemeester en wet houders op zeer korte termijn voor €15.000,- wil laten verrichten voor meerwaarde heeft. Als het gelijk is aan onderzoek dat Rijkswaterstaat doet naar het verlengen van de le vensduur van damwanden in de ha ven, heeft het van hem niet per sé. 'In het koopcontract zou ook een clau sule moeten worden opgenomen, waarin staat dat de damwand over veertig jaar nog moet bestaan.' De bedoeling is dat eigenaar Rijkswa terstaat uiterlijk 18 oktober op hoofd- \\Zat ik zeggen wou.. Boeren, ganzen, toeristen en VW Vroeger kon ieder die lid was van de VW invloed uitoefenen in de verga- denrfg. Nu mogen alleen logies- verstrekkers dat. Andere onderne mers mogen wel betalen, maar moeten hun mond houden. Daarom via deze weg de volgende kritische opmerking. Directeur Veronica Bos zegt het de gemeente na: de inkom sten lopen terug, dus moeten we kij ken hoe we op een andere manier geld kunnen binnenhalen. Fout! Het is beter eerst te saneren, dus de kos ten te beperken. Wij ondernemers moeten dat ook. Nu een opmerking waarover enkele mensen zeker boos zullen worden. De boeren vragen ons solidair te zijn en dat willen we graag. Maar op het moment dat wij bezig zijn geld te ver dienen voor ons allen strooien zij zand in de machine door varkens- mest of - nog erger - kippenmest te strooien en grote delen van het eiland in de stank te zetten. Ik weet best dat het aantrekkelijk is om geld te krijgen als je mest afneemt, maar het blijft kortzichtig. Verder zal de schaalvergroting in deze bedrijfstak grote problemen opleveren. In een nat/slecht jaar kun nen zij nooit tijdig oogsten wat ze hebben 'gezaaid'. Twee boeren kun nen bij wijze van spreken het hele ei land vol 'zaaien', oogsten is een an der verhaal. Ook voor het toerisme zijn zulke grote bedrijven niet aan trekkelijk. Voor de ganzenplaag die deze sector teistert, heb ik een pro bate oplossing. Zet ganzen op de menukaart. Ze smaken namelijk heer lijk als ze nog maar weinig vlieguren hebben. Restaurants, doe je best! Het overschot zal dan snel weg zijn. Met de tong, schol en kabeljauw is het op die manier toch ook goed ge lukt. Overigens vind ik dat elke boer de gelegenheid moet krijgen om wat aan het toensme te verdienen. Geef ze extra kampeerplaatsen en wees ruimhartig bij het toekennen van inpandige appartementen. Voor de lokale economie is aat heel belang rijk. Deze kleinschalige verblijfs- recreatie levert geld op dat groten deels wordt uitgegeven bij lokale aannemers en blijft dus op Texel. De lijnen een businessplan presenteert, op basis waarvan het college nadere voorstellen over de haven doet. In een intentieverklaring die college en Rijkswaterstaat recent hebben on dertekend, zeggen beide partijen er alles aan te doen uiterlijk eind decem ber tot het opstellen van een overdrachtsdocument te komen. Voorwaarde voor het college is dat Rijkswaterstaat met een bedrag over de brug komt dat voldoende is om de haven tot in lengte van jaren met een sluitende begroting te exploiteren. Wat Rijkswaterstaat betreft moet het heffen van liggelden onderdeel zijn van zo'n sluitende exploitatie. Tot nu toe hoeven schepen die in de Zuider haven, Noorderhaven of de werk- haven liggen (de kotterschepen) nog geen liggeld te betalen. Texels Belang en de WD keerden zich eerder tegen een eventuele over name. Volgens hen is het een 'levens gevaarlijk avontuur' en de manier om de visserij op het eiland om zeep te helpen. De partijen stelden voor het collegevoorstel om €15.000,- uit te trekken voor het onderzoek van de agenda van de komende raads vergadering (dinsdag) te halen en het eerst in een commissievergadering te bespreken. Wat Frans Visman (D66) betreft, krijgt het college dinsdag tij dens de raadsvergadering wel de gelegenheid de uitgave te onderbou wen. 'Je moet niet meteen wild om je heen springen. Het is het college dat dit heeft opgepakt en als de wethou der het goed kan onderbouwen, gaan we er mee verder.' Visman is even eens beducht voor de financiële pro blemen die de gemeente zich op de, hals kan halen. 'Dat moeten we eerst allemaal goed in kaart brengen. Uit baggeren bijvoorbeeld kost miljoe nen.' omzetten van de grote parken gaan grotendeels naar het vasteland en voor ons blijven slechts de kruimels in de vorm van het weghalen van het huisvuil e.d. En dat tegen uitgekne pen prijzen. Op Terschelling hebben ze dat lang geleden al begrepen. Boeren hebben daar een veel groter aandeel in de toeristenindustrie. Dat het op Texel anders is, komt moge lijk doordat het hier met de boeren veel te lang goed is gegaan. Tenslotte verbaast het me dat er nog altijd Texelaars zijn die menen dat zij niets met het toerisme hebben te maken. De realiteit is dat letterlijk ie dereen er geheel of gedeeltelijk van afhankelijk is en dat Texel dus met een gevarieerd aanbod open moet staan voor een groot en breed pu bliek. Hielke.Bruining@planet.nl, De Koog. Bejaarde fietser gewond door val Een 83-jarige man uit Duitsland kwam vrijdagochtend op de kruising van Parnassiastraat en Ruyslaan in De Koog lelijk ten val met zijn fiets. Hij viel door onbekende oorzaak met zijn rechterarm op de punt van een hek, waardoor hij een bloeding opliep. De man is voor behandeling naar een huisarts gebracht. HEER, die mij ziet zoals ik ben. Psalm 139 Zijn handen hebben voor ons gewerkt, zijn hart heeft vol liefde voor ons geklopt. wdnetig delen wij u mede, dat een half jaar na mama, onze lieve papa en opa Texel, na pn kortstondig ziekbed is overleden Jacob Koorn weduwnaar van Aafje Koorn-Kop de leeftijd van 77 jaar. Nelleke en Ron Roald Ewout '216 augustus 2005 prooesstraat 68 ?91 CS Den Burg - Texel. tegenheid tot condoleren vrijdag 19 augustus 19.30 tot 20.30 uur en na de begrafenis in '^aartcentrum Texel", Bernhardlaan 147 te Burg. kjn korte overdenking zal worden gehouden 09 zaterdag 20 augustus om 14.00 uur in het 'aartcentrum, waarna we vader naar zijn laat- wftP'aa's op de Algemene Begraafplaats te °urg zullen begeleiden. De wieken staan stil. Wij zijn heel verdrietig om het overlijden van mijn lieve man, onze lieve vader en opa Dirk Johan Bakker 4 januari 1926 18 augustus 2005 Wil Bakker-Bakker Alice en Cees Lisette en Fred, V Remco Yvonne en Jonathan Hans en Fifine Tessel Alfred en Janny Beatrixlaan 80 1791 GD Den Burg Vader is overgebracht naar „de Vlinder", Hol- lewal 42 te Den Burg, waar zondagmiddag 21 augustus van 15.00 tot 17.00 uur gelegenheid tor condoleren is. Maandag 22 augustus wordt om 13.00 de uit vaartmis gehouden in de parochiekerk van de H. Johannes de Doper, Molenstraat 36 te Den Burg. Aansluitend vindt om 16.15 uur de cre matieplechtigheid plaats in crematorium Scha- gerkogge, Hannghuizerweg 3 te Schagen. Verdrietig hebben wij kennisgenomen van het overlijden van onze broer, zwager en oom Dirk Johan Bakker Wij wensen Wil, de kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe. Namens de familie Bakker We zijn bedroefd te moeten mededelen, dat na een kort ziekbed, onze zwager en oom plotseling is overleden. We wensen Wil en de kinderen veel sterkte toe. Gury en Henk t Agnes Corry en Anton t Janny en Dick t Jaap en Corry Ans en Gerard Nel en Gerrit Trees en Cor Hans en Tiny Bert en Dory Neven en nichten V/ij iijn lieel blij Tpef de geboorfe van £>nie so°n en broerfje 3ur Sacob iur is geboren op 14 augustus 2°°5. weegt 34j0 gram en is 51 cm lang- Tlieo, Carolina en Sem Plaatsman Kogerstraaf 3g, l"79l £P Den Burg, telefoon 0222 329066. Carolina en Sur rusten van 12-00 (°t 15-00 uur en ,na 21.00 uur. Graag even bellen voor beioek Hoera, Emma heeft een broer! Joris Johannes Antonio 17 augustus 2005 Willem, Dorota en Emma van Heerwaarden- Stefanowicz Boogerd 6 1791 GX Den Burg Tel. 0222-310701 Dorota en Joris rusten tussen twaalf en twee en na achten doen Emma en Willem ook mee Dit stel is maandag a.s. 25 jaar getrouwd Hartelijk gefeliciteerd! ut* LliZ u+- Hoera! We hebben een zoon DALION Allard Comé 15 augustus 2005 Allard de Chavonnes Vrugt Liane Vonk Golfslag 19 1791 HC Den Burg Tel. 322002 Wil je beschuit met muisjes komen eten Laat hel ons dan even weten. Texelaartjes INLEVEREN: maandag vóór 10.00 uur en woensdag vóór 17.00 uur. KOSTEN: €4,95 tot en met 3 regels. Per regel meer- €1.65 (incl. btw) FOTO-TEXELAARTJE: plaatsing foto €12.50,- excl. tekst, alleen voor particulieren die iets te koop aanbieden. Ecco Receptor perfecte dames- en herenwandel schoen, Mantje Sport.. Ecco Receptor, perfecte dames- en herenwandel schoen. Mantje Sport. Voor een betaalbare rij opleiding. Rijschool Lan- gereis. Tel. 06-53690708. Biofood. honden- en kat tenvoer met kruiden. Dat is kwaliteit! Voor info bel len met Yvonne. 310 690. Natuurpraktijk Oshin Verkoop en onderhoud van Nissan. Garage Dros, tel. 311 611. Uw feestje wordt een succes bij JRestaurant Bos en Duin, tel. 315541 Nieuw tel. nr. Pieter de Vries, Dé Fotograaf. Tel. 322887. Bling-Bling telefoonsiera den bij Combi Texel Bling- Bling St. James. Bretonse win tertruien. div. modellen. Mantje Sport. Ook tijdens de vakantie staan wij voor u klaar. TCA, Maricoweg 37 a. v.lekkerwegoptexel. Boedelverkoop uit ga rage. Zat. 20/08/05 Van Neckstr. 9, Oudeschild. Voorverkoop Tropical Sea Festival Eén dag voor €9,-. Weekend €16,- (aan de kassa €10,- en €18.-) Bij VVV in Den Burg en café Het Dorp en Vogelhuis- Oranjerie in De Koog. Dames bodywarmer Wit. rose, groen, blauw, €20,- Mantje Sport. Reparatie van al uw ap paraten Voordeelland Oudeschild. 322398. Te huur in De Koog: éénsgezinswoning. Tel 327800 Mexx en Esprit najaars collectie. Mantje Sport. Auto Service Centrum, Maricoweg 3, tel. 315588. St. James, Bretonse win tertruien. div modellen. Mantje Sport. "Laat de King met rust; 39 graden C. en zandstorm" Zaterdag 20 augustus ex clusief in Question Plaza: Jan Akkerman Nazomeren op tuin- boerderij "De Halm", Hoofdweg 41. Open vr+za 10.00-17.00 u. Lmdy Stroo Tuinontwerp. Ook hét adres voor tuinstyling en aanleg! Tel. 311270. Tot ziens! slechtste fietspad? fietsersbond klacht liefst met foto, op fletsersbond.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 3