'ngehaalde autocross blijft gevrijwaard van regen
Spekgladde baan eist
veel stuurmanskunsten
HÉMüL
--
'Rijden in stockcar is
speeltje voor mannen
7
TEXELSE
COURANT
Beeldbank Texel
DINSDAG 23 AUGUSTUS 2005
li
moesten een weekje geduld hebben, maar zondag konden
jecë^'n 150 autocrossers de schade van een week geleden als-
epn> ng inhalen. Gadegeslagen door zo'n 1800 toeschouwers
der* jieurden ze over het 375 meter lange parcours in Eierland.
in er ;gen was jn geen velden of wegen te bekennen. Wel was de
san behoorlijk glad, waardoor de coureurs vooral in de boch-
neen beroep moesten doen op hun stuurmanskunsten. 'Maar
is echt crossen. Als de baan hard is, ben je meer aan het
om is
kluiten modder de toeschouwers
soms om de oren vlogen.
De Rodeoklasse was met 71 deelne
mers de grootste klasse, gevolgd
door de juniorenklasse met 42 deel
nemers. De Formule 1 kende 27
stockcarrijders en in de viercilinder-
klasse waren 17 coureurs. Die laatste
klasse kent de laatste jaren een te
ruglopend deelnemersveld en dat is
ook de organiserende Motor- Auto-
en Bromfietsclub opgevallen. De vier-
cilinder is een dure klasse, waarin
soms voor duizenden euro's aan de
wagens wordt verspijkerd en dat is
niet voor iedereen op te brengen.
Volgens Zuidewind is het wel een
leuke klasse die goed is voor een
hoop spektakel en waarin de deelne
mers elkaar niet sparen. 'Die willen
we dus graag laten blijven rijden, ook
al wordt het minder.'
Dat de viercilinders inderdaad niet
geruisloos voorbij trekken, blijkt tij
dens hun tweede manche. Al in de
eerste bocht na de start maakt Den
nis Raateland een spectaculaire
duikeling. Zijn wagen wordt min of
meer 'opgetild' door een paar andere
wagens, blijft even hangen in de lucht
en belandt dan op zijn zij. Met een
shovel wordt hij afgevoerd naar het
middenterrein. De wagen van Ben
de draagarm van zijn linkervoorwiel
aan het vervangen. 'Die is helemaal
kromgebogen', meldt hij liggend on
der de wagen. 'Er reed er mij één voor
de poten. Ik wilde er langs rijden,
maar hij dacht toch van niet.' Even
later zit het wiel er weer aan is de
wagen klaar voor de strijd. Hans Zijm
maakt met behulp van een spanband
zijn wagen tussen de manches door
p orde. De band moet de motorkap
en de rest van de auto zoveel moge
lijk bij elkaar houden. 'Ik ben jaren bij
de padvinders geweest en daar heb
ik nu plezier van', roept hij schertsend
tegen een groepje dat zijn verrichtin
gen bekijkt. Een van de omstanders
merkt gevat op dat de gebutste wa
gen door de spanband weer hele
maal 'in showroomstaat' verkeert.
Martin Koorn draait een stukje ver
derop met een draagbare boor de
bouten van één van zijn wielen aan.
'Dit gaat makkelijk. Beter dan wan
neer je ze met de hand moet aan
draaien.' Het is voor Koorn het eer
ste jaar dat hij in een stockcar rijdt.
Voorheen reed hij Rodeo. Bij de eer
ste cross eind juli werd hij meteen
derde en ook tijdens de tweede pro
beert hij een zo goed mogelijke pres
tatie neer te zetten. 'Je hebt in deze
klasse minder onderhoud dan bij de
Rodeo', merkt hij op. 'Dan lag je tus
sen de manches door continu onder
je wagen. Maar dit gaat wel een klap
harder.' Koorn nam de stockcar over
van Ebgert van der Werff die dit jaar
zelf niet meerijdt. Als Koorn zou moe
ten kiezen tussen Rodeo of Formule
1dan weet hij het wel: rijden in een
stockcar. 'Dat is echt een speeltje
tJi
Dennis Raatel
het racen.' Willem-Johan Bakker zegt
de gladde baan 'super' te vinden. 'Dit
is sowieso een goede baan als ik hem
vergelijk met andere crossbanen. Hij
is wat aan de korte kant, maar goed
bijgehouden en de kwaliteit is goed.'
Finales
Als om tien over vier alle 21 voor-
igeur van brandend rubber mocht
ihet eind van de middag één van
specialiteiten van het evenement
trien genoemd. Regelmatig kwa-
r er opeens dikke rookwolken
eerde wielkasten vandaan, ging er
een band aan flenters en wer-
nde bezoekers getrakteerd op de
«kenbare geur van gesmolten
iter in de neus. De crossers trok-
izich er weinig van aan. Rokend
-et ze reden gewoon door, al dan
een rookgordijn achterlatend
trde achtervolgers,
gladde baan was volgens
Èqdleider Klaas-Pieter Zuide-
t de oorzaak van het hoge per-
gescheurde en gesmeulde
'Ze halen er vanwege dat
ie druk vanaf zodat ze meer
grip hebben, maar daardoor ploffen
die banden wel eerder van de velgen
af.' En glijden deden de coureurs op
de spekgladde klei. Wie niet goed
oplette of bijtijds corrigeerde ging
zonder pardon tegen de zijmuur van
de baan. De gladheid was nog een
gevolg van de heftige regenbui van
vrijdagmiddag. Zuidewind: 'Toen is er
zo'n tien tot twaalf milimeter gevallen,
waardoor de klei toch vetter was dan
we dachten.' Met behulp van twee
tractoren werd de baan tussen de
voorrondes door telkens op orde ge
bracht. Voor de toeschouwers pakte
de vette klei gunstig uit. Het stofte
nauwelijks, zoals wel het geval kan
zijn als de baan hard en droog is. De
sproeiwagen hoefde met in actie te
komen. Enige nadeel was dat nu de
Rentenaar moet eveneens worden
weggetakeld, zijn motor heeft een te
harde tik van de wagen van
Raateland gekregen. Die houdt zelf
een dikke arm over aan de duikeling,
maar kan toch starten in de derde
manche. 'Ik hoorde later van Jasper
Braam dat hij onder mij doorreed
zonder mij te raken', vertelt hij na af
loop. Bij de Formule 1 stelen Pascal
Spigt en Arjen Koorn de show door
ineengestrengeld hun stockcars te
gen de muur te parkeren. De twee
streden op dat moment om de eer
ste plaats. Met behulp van de shovels
moeten de wagens uit elkaar worden
getrokken. 'De heren zijn een verbin
tenis aangegaan', meldt speaker
Marco van Sambeek droogjes.
Pits
Zoals gebruikelijk is in de pitstraat
achter de crossbaan weinig van de
rivaliteit op de baan te merken. Tho
mas Buis is met een groep vrienden
De coureurs hadden hun stuurmanskunsten
nodig op de baan die door de regen van af
gelopen vrijdag spekglad was geworden.
'y-
- - rs_— -
ij. fV.-X:,
voor mannen.
Jasper Mulder is één van de crossers
die dit jaar hun debuut maakten. Een
gelukkig debuut is het echter niet.
Twee keer belandde hij voortijdig in
de sloot. Mulder beschikt wel over
een mooie wagen. In een Mercedes
rijdt hij over het parcours, evenals zijn
buurman Hans Strick die in een
Mercedes uit 1969 rijdt. Het is de
eennaoudste wagen op het parcours.
De oudste is nog een jaar ouder en
in handen van Stefan de Jong. On
danks het crossgeweld houden de
Mercedes-emblemen op de wagens
van Mulder en Strick stand. Bij de een
is het embleem verbogen en bij de
ander incompleet, maar ze prijken op
de wagens. Strick is goed te spreken
over de gladde baan. 'Daardoor kun
je echt crossen', vertelt hij als hij
klaarstaat om voor de laatste manche
in de Rodeo de baan op te rijden. 'Als
de baan zo hard is, ben je meer aan
rondes zijn verreden, is het tijd voor
de finales. Als eerste zijn de junioren
aan de beurt. Mark Slot, Dave Pas
toor en Rick van der Vis beginnen op
pole-position, maar het is uiteindelijk
Peter Koorn die de overwinning pakt.
Koorn start ergens in het middenveld,
maar begint daarna aan een succes
volle inhaalrace in dé 15 rondjes die
volgen. Het was voor hem de laatste
kans om een keer de overwinning in
de jtimorenklasse te bemachtigen.
Volgend jaar moet hij meedoen in de
Rodeoklasse. Bij de vorige cross
werd hij nog tweede. Van der Vis, een
nieuweling in het circuit, pakt knap de
tweede plaats en de stabiel rijdende
Ruud van Boven (eerste bij de vorige
cross) wordt derde.
Jasper Braam, winnaar van de vier-
cilmder in de vorige cross, valt deze
keer buiten de pnjzen, maar zorgt wel
voor spektakel in de finale. Via de
voorkant van zijn wagen slaat hij over
de kop, nadat hij met zijn wielen in de
sloot tussen de baan en het midden
terrein terecht is gekomen. 'Dat kost
je drie jaar van je leven', roept Van
Sambeek als Braam uit de gekan
telde wagen is geklauterd. Na de her
start leveren Rob Slik en Rick Grisnigt
strijd om de eerste plaats, maar het
is Jan van der Vis die op het laatst als
eerste over de streep gaat. Voor hem
een mooie overwinning, omdat hij in
het verleden regelmatig pech had.
Slik wordt tweede, Grisnigt derde.
De Rodeofinale mondt uit in een
slijtageslag. De een na de andere van
de 24 deelnemers moet het veld
voortijdig verlaten. De eerste is Simon
Koopmans. Hij start vanaf pole-
position maar door een verkeerde
manouvre ligt hij er in de eerste ronde
al uit. Naarmate de race vordert, krijgt
het middenterrein steeds meer de
aanblik van een autokerkhof. Twee
keer is er een herstart nodig. Eerst
nadat Roel Bakker pal voor de jury
toren zijn auto op zijn zij heeft gepar-
tehet'
t,wa9en reed zijn banden aan flenters, wat gepaard ging met rookontwikkeling. Zo ook bij de wagen van Evelien Dekker.
Minuut stilte
De bezoekers en deelnemers van
de autocros hebben zondag één
minuut stilte in acht genomen
voor een stockcarrijder die die
zelfde middag bij stockcar
wedstrijden op asfalt in Venray
verongelukte. De coureur, de 50-
jarige Piet Keijzer uit Helmond,
was een bekende in het
stockcarcircuit en ook diverse
Texelse stockcarrijders kenden
hem. De man kwam om het le
ven, nadat hij een lekke band had
gekregen en buiten de baan te
recht was gekomen. Toen hij het
parcours weer wilde oprijden,
werd hij vol in de zijkant geraakt
door een Britse coureur die op
volle snelheid reed. De Helm
onder was al aan zijn dertigste
seizoen als stockcarnjder bezig.
De minuut stilte in Eierland werd
pal voor de start van de laatste
voorronde van de Texelse
stockcarrijders in acht genomen.
'Het geeft aan dat het een sport
is die niet vrij van gevaar is', al
dus wedstrijdcoördinator Klaas-
Pieter Zuidewind. 'En je hoopt
ook dat het hier nooit gebeurt.'
Brandweerman Martin
bij Roel Bakker. De
Het embleem van de Mercedes van Hans
Strick houdt stand ondanks het cross-
geweld.
keerd en de tweede vindt plaats na
dat Hans Zijm en Joost Broekman
elkaar hebben geraakt en met ro
kende motoren tegen de zijmuur zijn
stilgevallen. Voor beide is het een
jammerlijke aftocht, omdat ze voor
aan lagen. Er moet op dat moment
nog anderhalf rondje worden gere
den. Om een duidelijke winnaar te
kunnen aanwijzen, besluit de jury dat
ook voor dat anderhalf rondje nog
een herstart wordt gehouden. Chris
de Vries start vanaf de eerste plaats
en die positie geeft hij niet meer uit
handen. Bert Uitgeest en Wilfried
Vendel worden tweede en derde.
Leon Westerlaken en Marco Witte
presteren het om ook in die ander
halve ronde elkaar nog in de sloot te
rijden.
Piet Scholtanus mag zich heer en
meester noerpen bij de Formule 1.
Voor de tweede keer op rij wint hij de
finale door meteen vanaf de start
sterk te rijden. Er is één herstart no
dig als Mare Prins stilvalt op de baan
en er een gevaarlijke situatie ontstaat.
Tegelijk met Prins verdwijnt ook
Stefan de Jong van de baan. Hij valt
op doordat hij met een oude gele
Amerikaan (uit '68) tussen de
stockcars meerijdt. Volgens Zuide
wind is dat mogelijk op basis van
oude rechten die De Jong nog heeft.
Voorwaarde is wel dat hij de andere
coureurs niet al te veel in de weg rijdt.
De strijd om de tweede plaats gaat
tussen Sandor Mantje en Pieter
Dogger. Mantje trekt uiteindelijk aan
het langste eind.
Na de huldiging nemen de tien
crossers met caravans bezit van de
baan. Een kort maar heftig eind van
de dag volgt. Een geslaagde dag,
aldus Zuidewind. Alleen het aantal
toeschouwers valt wat tegen. 'Maar
we zijn natuurlijk een week later.
Scholen zijn al begonnen en veel
mensen zijn ook al naar huis. Maar
het is verder allemaal goed verlopen.'
Uitslagen
Junioren: 1. Peter Koorn, 2 Rick van der Vis.
3, Ruud van Boven. Viercilinder 1Jan van dér
Vis, 2 Rob Slik, 3. Rick Grisnigt. Rodeo: 1
Chris de Vries. 2 Bert Uitgeest, 3. Wilfried Ven
del Formule 11 Piet Scholtanus. 2. Sandor
Mantje, 3. Pieter Dogger.
Tekst en foto's Jeroen van Hattum
oning™
'94,
iieaLi
t,aw
spS
de
Crossloop sluit
af met record
'®atste crossloop van ZDH le-
vrijdag een parcoursrecord
zan*, ^°Hse scherpte zijn eigen
_m M? -ver de acht kilometer aan met
ee'7 l,'ninuut en één seconde. In
ken Minuut was de veteraan zijn
hu"® ^nten met afstand de baas.
xist»3
rec'f Hoom verschenen 62 deelne-
ronfu [l!ün de start' waarmee het to
nnes edities op 472 kwam. De
•°°Dvan één kilometer werd dit
jswonnen door Erik Korten-
uit Den Hoorn. Zijn tijd van
^opmerkelijk, omdat hij nog
j*u6rhad meegedaan. De vier
er bij de jeugd was een prooi
Groningse Louise Taatgen,
1 "37 minuut finishte. Gerben
van Vilsteren uit Zwolle was met
14.53 minuut de snelste bij de vier
kilometer mannen, bij de vrouwen
over die afstand ging de hoogste eer
naar Christa Lap uit Den Hoorn, die
er 19.12 minuut over deed. Erik van
Velden uit Den Burg zegevierde op de
acht kilometer, een afstand die hij
aflegde in 30.47 minuut. Annie Hin uit
Den Burg won voor de derde keer de
acht kilometer bij de vrouwen, dit
maal in 44.14 minuut.
Winnaars eindklassement: 1 kilometer jeugd:
Kolly Duller uit Schiedam (totaalti)d 9 17 mi
nuut), 4 kilometer jeugd: Job Witte uit Den Burg
(40.9 minuut); 4 kilometer vrouwen: Christa Lap
uil Den Hoorn (53.43 minuut); 4 kilometer
mannen: Jouri Messman uit Almere (47.36 mi
nuut); 8 kilometer vrouwen. Annle Hin uit Den
Burg (2 12.48 uur); 8 kilometer mannen; Tho
mas Richter uit Den Burg (1.43.35 uur). 8 kilo
meter veteranen: Jan Zijm uit Den Burg (1.30 59
uur)-
Hoog water bij
strandduincross
Louise en Raymond Taatgen uit Gro
ningen wonnen zondag de 1200 me
ter bij de laatste strandduincross bij
paal 21Omdat het hoog water was.
werd het een zware wedstrijd, waar
aan door slechts 29 hardlopers werd
deelgenomen. Louise Taatgen was
haar opponenten ver vooruit en
finishte in 4.52 minuten, waar Selina
Kuip in 6.28 als tweede over de finish
kwam, Raymond Taatgen had meer
moeite met de overwinning. Hij bleef
Ruwen Gouwenberg uit Den Helder
slechts 17 seconden voor. Na een
late zaterdagavond was Gerben van
Vilsteren uit Zwolle toch vroeg opge
staan om deel te nemen aan de wed
strijd over 5,3 kilometer. Ondanks een
gebrek aan nachtrust wist hij toch als
eerste aan te komen. Bij de dames
kwamen Irene Zeedijk uit Hengelo als
eerste over de streep.
De 15- jarige Hugo Wijnhoven uit
Hengelo, die deelnam aan de 9,3 ki
lometer, bleek een waar crosstalent.
Hij wist de twee ronden te volbrengen
in 40.29 minuten. Marijke Stark uit
Oosterend was eerste (en enige)
vrouw (55.56).
Uitslagen:
1200 meter meisjes -1 Louise Taatgen (Gronin
gen), 4 52:2 Selina Kuip, 6.28; 3.Melanie Kuip,
7 .36.1200 meter jongens -1 Raymond Taatgen
(Groningen), 5.10; 2. Ruwen Gouwenberg (Den
Helder), 5.27; 3 Axel Garritsen, 6.45; 4,Glawen
Compler, 8.08.5,3 km -1 .Gerben van Vilsteren
(Zwolle). 21.23, 2.Emiel de Groot (Zwolle),
Van der Wind wint
maandwedstrijd
Peter van der Wind heeft zondag de
maandwedstrijd van de Texelse golf
club gewonnen. De baan ligt er
prachtig bij en er werden liefst vijf
birdies geslagen. Van der Wind werd
met 70 slagen eerste in de categorie
spelers met handicap van 1 tot 18.
Hier werd strokeplay gespeeld.
Tweede werd Jaap Waverijn (71),
derde Petra Keyser (71).
In catagorie 2 (hep 18,1 tot 26) wer
den stablefordpunten geteld.. Hier
was Tom Dijkstra de sterkste (34),
gevolgd door Margreet de Graaff (33)
en Marijke de Beer (30). Ab Bruin
werd met 33 stablefordpunten eerste
in categorie 3 (hep 26,1 tot 36).
Tweede werd hier Ingrid Schippers
(32), derde Nel Ott (30).
Bootviswedstrijd
Door de weersomstandigheden een
week later dan gepland, werd zater
dag de derde bootviswedstnjd van
de watersportvereniging gehouden.
Zes bootjes met in totaal twaalf vis
sers aan boord verlieten om vijf uur
de haven, om drie uur lang 'in de
steentjes' te vissen. Zij vingen 54 vis
sen met een gezamenlijke lengte van
1.042 centimeter. Er werden voorna
melijk steenbalkjes gevangen, met
een enkel torretje en botje. Nico
Tessel haalde met 24 stuks (316 cm)
de meeste vis boven water. Dirk
Maas (15 vissen, 272 cm) werd
tweede. Piet Saalmink (4,108) derde.
De volgende en laatste bootvis
wedstnjd van het seizoen vindt plaats
op zaterdag 10 september. Er wordt
om 14.00 uur uitgevaren en tot 17.00
uur gevist. Aansluitend volgt in club
huis De Kajuit de uitreiking van de Jan
Snelbokaal.