g>x_ mmmm Renovatie oude boet tegen wil en dank Minder personen en fietsers in eerste acht maanden van 2005 Cjrocn c/tmrtrjexels in het harL. Drie Texelse kotters in saneringsregeling .-ajZa*. Lap mag toch appartementen in stolp bouwen ^^oordeelland Geen einde visserijbedrijven Stop direct waar je mee bezig bent... OPEL DEALER RENTENAAR OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12017 VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005 Verschijnt dinsdag en vrijdag TESO heeft in de eerste acht naanden van dit jaar 3,7 procent H2.952) minder personen ver werd dan in 2004. Het vervoerde ental tweewielers daalde met i,07 procent en het aantal over gezette personenauto's steeg iet 1,49 procent, waarbij moet «orden aangetekend dat vervoer ran Texelse auto's sneller steeg [3,09 procent) dan het aantal niet- 'exelse auto's (1,12 procent). aantallen daalde het personenver- lervan 1.159.918 naar 1.116.966. tote verschillen in maart (+6,82 rocent) en april (-15,45 procent) jn volgens TESO deels te verkla- doordat Pasen dit jaar in maart tóen vorig jaar in april. In de regel er bij een vroege paas minder Ine Lap mag in de stolpschuur ip Klif toch appartementen bou- Eerder dit jaar vroeg hij M sloopvergunning aan, omdat hiervoor geen toestemming eg, de stolp bouwvallig werd ihij niet de middelen had om de dabele schuur op te knap- De dorpscommissie van Hoorn tekende bezwaar aan ilant' is een karaktenstieke stolp zeker nu Den Hoorn in het kader het Loodsenproject op het punt een dorpsomgevingsplan te en, past het niet om zo'n voor beeldbepalend bouwwerk te n, pleitte Herman Ridderinkhof sdag namens de dorpscom- tijdens de zitting van de v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg vervoersaanbod. De afname in de overige maanden, met uitzondering van juni (personen +3,16 procent en tweewielers +14,80 procent) duiden op een afname van het dagtoeris- me. De weersomstandigheden die in deze periode aanzienlijk minder fraai waren dan in 2004, bepalen in deze categorieën in grote mate het volume. Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het per sonenvervoer terugloopt. In 2004 was er een afname van 1,9 procent ten opzichte van 2003. Met het oog op de de teruglopende economie en de prachtige zomer van 2003, het jaar waarin het personenvervoer met 3,3 procent steeg, omschreef TESO de cijfers in het jaarverslag als 'met teleurstellend' en sprak van het 'maximaal haalbare resultaat'. Lees verder op pagina 5 bezwaarschriftencommissie. Daann was sprake van enige venwarring, omdat er nog maar kort geleden een gesprek had plaatsgevonden tussen Lap, het college van b en w en de dorpscommissie. Dit nadat Lap eerder geen toestemming kreeg om, zoals dat in het buitengebied wél is toegestaan, appartementen in de stolp te bouwen, zodat de verouderde schuur weer een econo mische functie krijgt. In dit speciale geval toonden b en w zich alsnog genegen van het beleid af te wij ken en willen meewerken aan een bestemmingswijziging van de in het dorp gelegen stolp. 'Ik dacht dat het was geregeld, maar de bouwver gunning is kennelijk nog niet inge trokken', verklaarde Ridderinkhof zijn gang naar de bezwaarschrif tencommissie. 'Zolang de sloop vergunning geldig blijft, houden wij ons bezwaarschrift overeind.' Lees verder op pagina 5 De boet in verschillende stadia van de 'renovatie' Een oude boet aan de Watermolen weg nabij Den Hoorn is onderwerp van een bijzondere twist. Aan de ene kant staat de eigenaar, Frans Bakker, die het vervallen gebouw tje graag zou vervangen door een nieuw, wat groter exemplaar. Een verzoek daartoe werd door de gemeente afgewezen. Sommige dorpsgenoten, die in de kwestie aan de andere kant staan, beschuldigen Bakker ervan dat hij alvast, illegaal, met de sloop begonnen is door er af en toe een regeltje pannen vanaf te halen. Zij zijn van mening dat Bakker het besluit van de gemeente maar heeft te accepteren en vin den het bovendien zonde dat het gebouwtje steeds verder achteruit gaat. 'Het is geen geweldige boet, maar hij is nog best te gebruiken. En het klopt gewoon niet dat Frans moedwillig de boel in elkaar laat storten', vindt een Hoornder, die zich bij de redactie meldde met de wens anoniem te blijven. Om de eigenaar 'een beetje te pla gen' wachtten hij en dne geestver wanten het moment af dat Bakker en zijn vrouw een weekend aan de overkant vertoefden, waarna ze het kale gedeelte van het dak van hieuwe panlatten voorzagen en de op het erf van Bakker opgeslagen pannen één voor één teruglegden. 'Dat was nog een heel werk, want Frans had er toch al gauw een paar honderd afgehaald.' Eén van de samenzweerders maakte foto's van de 'renovatie'. Volgens de ano nieme Hoornders is hun actie zowel ludiek als serieus bedoeld. 'Zie het maar als start van het Loodsenpro ject, om het dorp op te knappen. En zo hebben we in ieder geval wat te speulen met Ouwe Sunderklaas.' Bakker reageert nijdig, maar wil niet op de kwestie ingaan zolang de anonieme bouwvakkers zich niet bekend willen maken. 'Ik vind dit heel vreemd. Zo gaan Hoornders niet met elkaar om.' Zorgen over OSG Op de OSG is onrust ontstaan na geluiden dat politieke partijen vol gende week toch voor het opknap pen van beide locaties in plaats van de realisatie van één gebouw zou den willen kiezen. De ouderraad en de medezeggenschapsraad vrezen dat de financiële problemen van de gemeente de aanleiding zijn. Pagina 5 Pontweg verbreed De Pontweg tegenover het toekom stige hulpverleningsgebouw moet breder worden gemaakt, zodat er ruimte is om tussen de rijbanen twee afslagen naar links te maken. Op die manier moet worden voorko men dat verkeer dat van de rotonde Akenbuurt naar de rotonde Emma- laan rijdt wordt gehinderd. Pagina 5 m Erfkamperen Het plan van b en w om de boeren die wachten op vergunning voor het toelaten van erfkampeerders te helpen door het tijdelijk uitgeven van 250 extra slaapplaatsen, stuit op verzet van de Vereniging van Texelse Kampeer Boeren (VTKB) en de Texelse Vereniging van Logies- verstrekkers (TVL). Pagina 6 (Advertentie) TEXELSE ^COURANT (jrtu ^mlrtrjinii ia hé hort. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6. Texelse kotters maken waar- pijnlijk nog dit jaar hun laat- tocht naar de visgronden. TX2 ('Willem') van de familie «ik, de TX 21 ('Pieter van Aris') de familie Van der Vis en de *33 ('Maarten Cornelis') van de rrnlie Drijver zijn samen met 32 dere Nederlandse visschepen "gemeld voor de saneringsre- tog van het rijk. De eigenaars weten niet met hun bedrijf ■stoppen. 8 besluit om zich in te schrijven de saneringsregeling wordt to betrokkenen 'ingrijpend' en to emotioneel' genoemd. Veel tee hebben ze echter niet. Onze- ïeid over de hoeveelheid vis ze jaarlijks mogen vangen en toge brandstofprijzen van de fete maanden zijn er de oorzaak de toekomst in de visse- totor verre van rooskleurig is. 1 de eigenaren te stimuleren hun ?er(s) op te ruimen en daarmee 'e dragen aan een betere vis- "d, heeft minister Veerman van f38 miljoen uitgetrokken als compensatie voor de vissers. Wie een beroep doet op de regeling, verplicht zich zijn schip aan de kant te houden. Het mag wél worden verkocht, maar niet meer in de vis serij worden gebruikt. In tegenstel ling tot bij garnalenkotters behou den eigenaren van Noordzeekotters hun vangstrechten en kunnen ze die desgewenst verhuren of verkopen. Voor de saneringsregeling zijn 31 Noordzeekotters en 4 garnalenkot ters, ongeveer twintig procent van de totale hoeveelheid Nederlandse visschepen, aangemeld. Dat aantal is minder groot dan op grond van de voorinschrijving werd verwacht. Een paar maanden geleden leken nog zo'n tachtig kotters te verdwijnen. 'Maar kennelijk grijpen de vissers iedere strohalm aan om toch door te gaan', vertelt visserijvoorman Ben Daalder. Het ministerie verwachtte tussen de vijftien en twintig procent te kunnen saneren. De beperking dat het schip met meer voor de visserij mag wor den gebruikt, is van grote negatieve invloed op de waarde. Logischerwijs hebben daarom vooral eigenaren van oudere schepen zich aange meld voor de regeling. De TX33 is in 1987 gebouwd, de TX2 in 1984 en de TX21 zelfs nog een jaar eerder. 'De mogelijkheden om te verkopen zijn zeer beperkt. Het draait waar schijnlijk wel op sloop uit. Maar zo vang je tenminste nog iets', vertelt Pieter van der Vis van de TX21 Doorstart Het opruimen van de kotters bete kent niet dat er ook een eind aan de betreffende visserijbedrijven komt. Volgens Van der Vis is het momen teel 'roeien tegen de stroom in' voor kottervissers, maar wil hij begin vol gend jaar kijken of er een 'doorstart' mogelijk is. Over de toekomst voor zijn medewerkers is hij niet som ber. 'Doordat we op Texel geen eigen aanwas hebben, is er wel vraag naar opvarenden Nu is het zo dat er maandagochtend nogal wat opvarenden van de overkant komen. Ik denk daarom dat onze mensen vrij snel weer aan het werk komen', aldus Van der Vis, die zelf niet meer vaart. De TX21 heeft drie vaste opvarenden, onder wie zoon Richard. In afwachting van verde re ontwikkelingen werden de twee andere plaatsen aan boord ingeno men door (tijdelijke) opstappers. Maarten Drijver bezit naast de voor sanering aangemelde TX33 een tweede kotter, de TX32 Lees verder op pagina 5 ttnttijm Kosten raadhuis moeten lager Zoals het er nu naar uitziet valt de bouw van het nieuwe raadhuis €245.250, - (5 procent) duurder uit dan het beschikbare krediet. B en w willen dat deze overschrijding in het verdere verloop van het pro ject geheel teniet wordt gedaan. De architect krijgt opdracht om bezuinigende veranderingen aan te brengen in het ontwerp zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit of het bijzondere karakter van de bouw. Daarnaast is besloten een warmte/ koude-opslag in het gebouw aan te brengen. De gemeenteraad wordt gevraagd daarvoor een extra kre diet van €350.000, - beschikbaar te stellen. Gerekend wordt op een subsidie van €80.000,-, zodat per saldo €270.000, - extra wordt uit gegeven. De exploitatielasten zul len door de extra investering niet toenemen, maar juist minder wor den, omdat de energiebesparing die de WKO-installatie veroorzaakt aanzienlijk is: gemiddeld €33.000,- per jaar, ©kening houdend met een jaarlijkse energiekostenverhoging van 3 procent. De terugverdientijd van de installatie is de helft korter dan de levensduur van 20 jaar, maar voor alle zekerheid wordt in de berekeningen rekening gehouden met een terugverdientijd van 12 jaar. ...en ga snel naar de Opel dealer voor het unieke 3x3-aanbod. o,*i.Fr«i, ben» Corsa vanaf 11.395.- Astra GTC vanaf 20.495,- Tigra TwinTop vanaf 21.595,- 3 JAAR LANG 0% RENTE 3 JAAR GRATIS ONDERHOUD 3 JAAR GRATIS GARANTIE Meriva vanaf 17.150 Astra Stationwagon vanaf 19.395,- Maximale financiële zekerheid? Dat kan! De Opel dealer biedt u nu 3 jaar lang een gratis financiering, 3 jaar volledige garantie én 3 jaar gratis onderhoud bij aanschaf van een nieuwe Opel. Een uniek aanbod dat u bijvoorbeeld bij aankoop van een nieuwe Astra al snel zo'n 2600,- scheelt. De Opel dealer rekent het u graag voor of kijk voor meer info op opel.nl model verkoopprijs krediet- bedrog oonbetollng/lnruil looptijd in moonden vergoeding effectieve rente opjoorbosls at betaling Ag.lo Flexx Cool 1.0-12V 11.770.- 8.827,50 2.942.50 36 0.- 0\ 245.21 11 770- Mertvo Enjcry 1 4-16V 18 650.- 13987.50 4662.50 36 0.- OX 388.54 Astro GTC Enjoy 1.4-16V 20.495.- 15.371.25 5.123.75 36 0.- 0X 426.98 20 495.- Het 3«3 oonbod s van toepassing op mort orders met een i en toetsing b» hei 8KB *1 Tiet De dealer kgt u groog een oflematiel voer Gem brandstofverbruik en CO.Wcc. volgens füchtjn IWWKXVK. 30 ~<nt—bc 2005 en geidt ~-e* voor Zc*ro Ma» 9een gebru» «ene te moker «n Oe 9roM'nancónnj. vrooj de Ooel dealer er von 94 tot 20,Uten/WO tart var, to.? IW t l CO grAm ran 257 tot 115. nu aangemeld voor sanering, werd in augustus 1937 in gebruik genomen. Oosterend, e 318000, www.opelrentenaar.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 1