g>x_
mmmm
Renovatie oude boet tegen wil en dank
Minder personen en
fietsers in eerste acht
maanden van 2005
Cjrocn c/tmrtrjexels in het harL.
Drie Texelse kotters
in saneringsregeling
.-ajZa*.
Lap mag toch
appartementen
in stolp bouwen
^^oordeelland
Geen einde visserijbedrijven
Stop direct waar
je mee bezig bent...
OPEL DEALER RENTENAAR
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12017
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005
Verschijnt dinsdag en vrijdag
TESO heeft in de eerste acht
naanden van dit jaar 3,7 procent
H2.952) minder personen ver
werd dan in 2004. Het vervoerde
ental tweewielers daalde met
i,07 procent en het aantal over
gezette personenauto's steeg
iet 1,49 procent, waarbij moet
«orden aangetekend dat vervoer
ran Texelse auto's sneller steeg
[3,09 procent) dan het aantal niet-
'exelse auto's (1,12 procent).
aantallen daalde het personenver-
lervan 1.159.918 naar 1.116.966.
tote verschillen in maart (+6,82
rocent) en april (-15,45 procent)
jn volgens TESO deels te verkla-
doordat Pasen dit jaar in maart
tóen vorig jaar in april. In de regel
er bij een vroege paas minder
Ine Lap mag in de stolpschuur
ip Klif toch appartementen bou-
Eerder dit jaar vroeg hij
M sloopvergunning aan, omdat
hiervoor geen toestemming
eg, de stolp bouwvallig werd
ihij niet de middelen had om de
dabele schuur op te knap-
De dorpscommissie van
Hoorn tekende bezwaar aan
ilant' is een karaktenstieke stolp
zeker nu Den Hoorn in het kader
het Loodsenproject op het punt
een dorpsomgevingsplan te
en, past het niet om zo'n voor
beeldbepalend bouwwerk te
n, pleitte Herman Ridderinkhof
sdag namens de dorpscom-
tijdens de zitting van de
v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
vervoersaanbod. De afname in de
overige maanden, met uitzondering
van juni (personen +3,16 procent en
tweewielers +14,80 procent) duiden
op een afname van het dagtoeris-
me. De weersomstandigheden die
in deze periode aanzienlijk minder
fraai waren dan in 2004, bepalen
in deze categorieën in grote mate
het volume. Het is voor het tweede
achtereenvolgende jaar dat het per
sonenvervoer terugloopt. In 2004
was er een afname van 1,9 procent
ten opzichte van 2003. Met het oog
op de de teruglopende economie
en de prachtige zomer van 2003,
het jaar waarin het personenvervoer
met 3,3 procent steeg, omschreef
TESO de cijfers in het jaarverslag
als 'met teleurstellend' en sprak van
het 'maximaal haalbare resultaat'.
Lees verder op pagina 5
bezwaarschriftencommissie. Daann
was sprake van enige venwarring,
omdat er nog maar kort geleden
een gesprek had plaatsgevonden
tussen Lap, het college van b en w
en de dorpscommissie. Dit nadat
Lap eerder geen toestemming kreeg
om, zoals dat in het buitengebied
wél is toegestaan, appartementen
in de stolp te bouwen, zodat de
verouderde schuur weer een econo
mische functie krijgt. In dit speciale
geval toonden b en w zich alsnog
genegen van het beleid af te wij
ken en willen meewerken aan een
bestemmingswijziging van de in het
dorp gelegen stolp. 'Ik dacht dat het
was geregeld, maar de bouwver
gunning is kennelijk nog niet inge
trokken', verklaarde Ridderinkhof
zijn gang naar de bezwaarschrif
tencommissie. 'Zolang de sloop
vergunning geldig blijft, houden wij
ons bezwaarschrift overeind.'
Lees verder op pagina 5
De boet in verschillende stadia van de 'renovatie'
Een oude boet aan de Watermolen
weg nabij Den Hoorn is onderwerp
van een bijzondere twist. Aan de
ene kant staat de eigenaar, Frans
Bakker, die het vervallen gebouw
tje graag zou vervangen door een
nieuw, wat groter exemplaar. Een
verzoek daartoe werd door de
gemeente afgewezen. Sommige
dorpsgenoten, die in de kwestie aan
de andere kant staan, beschuldigen
Bakker ervan dat hij alvast, illegaal,
met de sloop begonnen is door er
af en toe een regeltje pannen vanaf
te halen. Zij zijn van mening dat
Bakker het besluit van de gemeente
maar heeft te accepteren en vin
den het bovendien zonde dat het
gebouwtje steeds verder achteruit
gaat. 'Het is geen geweldige boet,
maar hij is nog best te gebruiken.
En het klopt gewoon niet dat Frans
moedwillig de boel in elkaar laat
storten', vindt een Hoornder, die
zich bij de redactie meldde met de
wens anoniem te blijven.
Om de eigenaar 'een beetje te pla
gen' wachtten hij en dne geestver
wanten het moment af dat Bakker
en zijn vrouw een weekend aan
de overkant vertoefden, waarna ze
het kale gedeelte van het dak van
hieuwe panlatten voorzagen en de
op het erf van Bakker opgeslagen
pannen één voor één teruglegden.
'Dat was nog een heel werk, want
Frans had er toch al gauw een
paar honderd afgehaald.' Eén van
de samenzweerders maakte foto's
van de 'renovatie'. Volgens de ano
nieme Hoornders is hun actie zowel
ludiek als serieus bedoeld. 'Zie het
maar als start van het Loodsenpro
ject, om het dorp op te knappen.
En zo hebben we in ieder geval wat
te speulen met Ouwe Sunderklaas.'
Bakker reageert nijdig, maar wil niet
op de kwestie ingaan zolang de
anonieme bouwvakkers zich niet
bekend willen maken. 'Ik vind dit
heel vreemd. Zo gaan Hoornders
niet met elkaar om.'
Zorgen over OSG
Op de OSG is onrust ontstaan na
geluiden dat politieke partijen vol
gende week toch voor het opknap
pen van beide locaties in plaats van
de realisatie van één gebouw zou
den willen kiezen. De ouderraad en
de medezeggenschapsraad vrezen
dat de financiële problemen van de
gemeente de aanleiding zijn.
Pagina 5
Pontweg verbreed
De Pontweg tegenover het toekom
stige hulpverleningsgebouw moet
breder worden gemaakt, zodat er
ruimte is om tussen de rijbanen
twee afslagen naar links te maken.
Op die manier moet worden voorko
men dat verkeer dat van de rotonde
Akenbuurt naar de rotonde Emma-
laan rijdt wordt gehinderd. Pagina 5
m Erfkamperen
Het plan van b en w om de boeren
die wachten op vergunning voor
het toelaten van erfkampeerders te
helpen door het tijdelijk uitgeven
van 250 extra slaapplaatsen, stuit
op verzet van de Vereniging van
Texelse Kampeer Boeren (VTKB) en
de Texelse Vereniging van Logies-
verstrekkers (TVL). Pagina 6
(Advertentie)
TEXELSE ^COURANT
(jrtu ^mlrtrjinii ia hé hort.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Texelse kotters maken waar-
pijnlijk nog dit jaar hun laat-
tocht naar de visgronden.
TX2 ('Willem') van de familie
«ik, de TX 21 ('Pieter van Aris')
de familie Van der Vis en de
*33 ('Maarten Cornelis') van de
rrnlie Drijver zijn samen met 32
dere Nederlandse visschepen
"gemeld voor de saneringsre-
tog van het rijk. De eigenaars
weten niet met hun bedrijf
■stoppen.
8 besluit om zich in te schrijven
de saneringsregeling wordt
to betrokkenen 'ingrijpend' en
to emotioneel' genoemd. Veel
tee hebben ze echter niet. Onze-
ïeid over de hoeveelheid vis
ze jaarlijks mogen vangen en
toge brandstofprijzen van de
fete maanden zijn er de oorzaak
de toekomst in de visse-
totor verre van rooskleurig is.
1 de eigenaren te stimuleren hun
?er(s) op te ruimen en daarmee
'e dragen aan een betere vis-
"d, heeft minister Veerman van
f38 miljoen uitgetrokken als
compensatie voor de vissers.
Wie een beroep doet op de regeling,
verplicht zich zijn schip aan de kant
te houden. Het mag wél worden
verkocht, maar niet meer in de vis
serij worden gebruikt. In tegenstel
ling tot bij garnalenkotters behou
den eigenaren van Noordzeekotters
hun vangstrechten en kunnen ze die
desgewenst verhuren of verkopen.
Voor de saneringsregeling zijn 31
Noordzeekotters en 4 garnalenkot
ters, ongeveer twintig procent van
de totale hoeveelheid Nederlandse
visschepen, aangemeld. Dat aantal
is minder groot dan op grond van de
voorinschrijving werd verwacht. Een
paar maanden geleden leken nog
zo'n tachtig kotters te verdwijnen.
'Maar kennelijk grijpen de vissers
iedere strohalm aan om toch door te
gaan', vertelt visserijvoorman Ben
Daalder. Het ministerie verwachtte
tussen de vijftien en twintig procent
te kunnen saneren.
De beperking dat het schip met
meer voor de visserij mag wor
den gebruikt, is van grote negatieve
invloed op de waarde. Logischerwijs
hebben daarom vooral eigenaren
van oudere schepen zich aange
meld voor de regeling. De TX33 is in
1987 gebouwd, de TX2 in 1984 en
de TX21 zelfs nog een jaar eerder.
'De mogelijkheden om te verkopen
zijn zeer beperkt. Het draait waar
schijnlijk wel op sloop uit. Maar zo
vang je tenminste nog iets', vertelt
Pieter van der Vis van de TX21
Doorstart
Het opruimen van de kotters bete
kent niet dat er ook een eind aan de
betreffende visserijbedrijven komt.
Volgens Van der Vis is het momen
teel 'roeien tegen de stroom in' voor
kottervissers, maar wil hij begin vol
gend jaar kijken of er een 'doorstart'
mogelijk is. Over de toekomst voor
zijn medewerkers is hij niet som
ber. 'Doordat we op Texel geen
eigen aanwas hebben, is er wel
vraag naar opvarenden Nu is het
zo dat er maandagochtend nogal
wat opvarenden van de overkant
komen. Ik denk daarom dat onze
mensen vrij snel weer aan het werk
komen', aldus Van der Vis, die zelf
niet meer vaart. De TX21 heeft drie
vaste opvarenden, onder wie zoon
Richard. In afwachting van verde
re ontwikkelingen werden de twee
andere plaatsen aan boord ingeno
men door (tijdelijke) opstappers.
Maarten Drijver bezit naast de voor
sanering aangemelde TX33 een
tweede kotter, de TX32
Lees verder op pagina 5
ttnttijm
Kosten raadhuis
moeten lager
Zoals het er nu naar uitziet valt
de bouw van het nieuwe raadhuis
€245.250, - (5 procent) duurder uit
dan het beschikbare krediet. B en
w willen dat deze overschrijding
in het verdere verloop van het pro
ject geheel teniet wordt gedaan.
De architect krijgt opdracht om
bezuinigende veranderingen aan
te brengen in het ontwerp zonder
afbreuk te doen aan de kwaliteit
of het bijzondere karakter van de
bouw.
Daarnaast is besloten een warmte/
koude-opslag in het gebouw aan te
brengen. De gemeenteraad wordt
gevraagd daarvoor een extra kre
diet van €350.000, - beschikbaar
te stellen. Gerekend wordt op een
subsidie van €80.000,-, zodat per
saldo €270.000, - extra wordt uit
gegeven. De exploitatielasten zul
len door de extra investering niet
toenemen, maar juist minder wor
den, omdat de energiebesparing
die de WKO-installatie veroorzaakt
aanzienlijk is: gemiddeld €33.000,-
per jaar, ©kening houdend met een
jaarlijkse energiekostenverhoging
van 3 procent.
De terugverdientijd van de installatie
is de helft korter dan de levensduur
van 20 jaar, maar voor alle zekerheid
wordt in de berekeningen rekening
gehouden met een terugverdientijd
van 12 jaar.
...en ga snel naar de Opel dealer voor het unieke 3x3-aanbod. o,*i.Fr«i, ben»
Corsa vanaf 11.395.-
Astra GTC vanaf 20.495,-
Tigra TwinTop vanaf 21.595,-
3 JAAR LANG 0% RENTE
3 JAAR GRATIS ONDERHOUD
3 JAAR GRATIS GARANTIE
Meriva vanaf 17.150
Astra Stationwagon vanaf 19.395,-
Maximale financiële zekerheid? Dat kan! De Opel dealer biedt u nu 3 jaar lang een gratis financiering, 3 jaar volledige garantie én
3 jaar gratis onderhoud bij aanschaf van een nieuwe Opel. Een uniek aanbod dat u bijvoorbeeld bij aankoop van een nieuwe Astra al
snel zo'n 2600,- scheelt. De Opel dealer rekent het u graag voor of kijk voor meer info op opel.nl
model
verkoopprijs
krediet-
bedrog
oonbetollng/lnruil
looptijd in
moonden
vergoeding
effectieve rente
opjoorbosls
at betaling
Ag.lo Flexx Cool 1.0-12V
11.770.-
8.827,50
2.942.50
36
0.-
0\
245.21
11 770-
Mertvo Enjcry 1 4-16V
18 650.-
13987.50
4662.50
36
0.-
OX
388.54
Astro GTC Enjoy 1.4-16V
20.495.-
15.371.25
5.123.75
36
0.-
0X
426.98
20 495.-
Het 3«3 oonbod s van toepassing op mort orders met een i
en toetsing b» hei 8KB *1 Tiet De dealer kgt u groog een oflematiel voer
Gem brandstofverbruik en CO.Wcc. volgens füchtjn IWWKXVK.
30 ~<nt—bc 2005 en geidt ~-e* voor Zc*ro Ma»
9een gebru» «ene te moker «n Oe 9roM'nancónnj. vrooj de Ooel dealer
er von 94 tot 20,Uten/WO tart var, to.? IW t l CO grAm ran 257 tot 115.
nu aangemeld voor sanering, werd in augustus 1937 in gebruik genomen.
Oosterend, e 318000, www.opelrentenaar.nl