A - TC/O - TA-TVo!
J OlTfclT
Bredere Pontweg nodig
voor hulpverleningspost
i n
4 BRRHDW6BR
Geluiden dat raad anders beslist'
OSG vreest struikelen
één school op valreep
£en hoe fmuFsm^ó)
\\H DEN BORG VV's
En hoe nu verder?
Geld Bouwfonds kan in school
Voorstellen D66 voor
OSG deels gesneuveld
Akkoord met
verkoop snacks
Tesocijfers
Stolp Lap
Sanering vloot
Twee afslagen en kruising gepland
bAfcLsc j COURANT
i de OSG is onrust ontstaan
geluiden dat politieke partij-
volgende week toch voor het
opknappen van beide locaties in
plaats van de realisatie van één
""gebouw zouden willen kiezen. De
ouderraad en de medezeggen-
lapsraad vrezen dat de finan
ciële problemen van de gemeente
Duürde aanleiding zijn. Ook bij de
schooldirectie bestaat zorg.
gjj[™ ^definitieve keuze om één school-
"csbouw aan de Haffelderweg te
ealiseren, leek na de laatste raads-
pmmissië Welzijn die begin deze
laand werd gehouden slechts een
xmaliteit. Een meerderheid van
partijen gaf tijdens die verga-
4,95 fcemg wederom de voorkeur aan
gebouw en financieel leek het
temaal mogelijk. De ouderraad en
ledezeggenschap zijn er echter
terminst gerust op. 'Het ziet er
uit dat de raadsleden die zich
srder zo positief over het plan
xx één gebouw uitlieten dins-
sg toch anders zullen stemmen',
ihrijven zij in een open brief die
endaag in deze krant staat. 'Zij
nelen zich gedwongen de finan-
iêle problemen van de gemeente
an te pakken door voor de OSG
an goedkopere oplossing te kie-
en.' De gemeente kampt met een
is tekort en ook voor de komende
:en ziet de begroting er voorals-
og weinig florissant uit.
arealisatie van één schoolgebouw
beraamd op ongeveer tien miljoen
ro en dat is drie miljoen meer dan
maximaal €7,2 miljoen die de
ad aanvankelijk voor de school
id willen uitgeven. De medezeg-
:hapsraad en de ouderraad
zen erop dat het echter toch
agelijk is tien miljoen te investeren
men de financiële grenzen die de
ad heeft gesteld. Die financiële
kis is kortgezegd een maximaal
egestane jaarlast van €505.000,-
een investering van €7,2 miljoen
jen een rente van zes procent,
or de lage rèntestand is het vol-
ns de ouderraad en de medezeg-
nschapsraad echter mogelijk om
or minder dan €505.000,- per jaar
rentelasten een bedrag van tien
oen te investeren. 'En dat zon-
risico van een stijgende rente in
toekomst, omdat de lage rente
nog geen vier procent voor een
iode van veertig jaar kan worden
stgezet.'
directie van de OSG is voorals-
evenmin gerust op een goede
oop.( 'Ik heb ook de geluiden
hoord dat er een besluit kan val-
haaks op de uitkomst van
commissie Welzijn staat', aldus
"or Henk de Vries.' Hij uitte deze
week zijn zorgen tegen wethouder
Nel Eelman (onderwijs). De Vries
hoopt dat de gemeenteraad in het
belang van de school naar de lange
termijn kijkt en voor één gebouw
kiest. 'Als directie zijn we daar hon
derd procent voorstander van. En ik
heb van het schoolbestuur (college)
begrepen dat zij ook één gebouw
wil.' Wethouder Nel Eelman beves
tigt dat het schoolbestuur even
eens de voorkeur aan één gebouw
geeft. Het college heeft voorstellen
opgesteld die dinsdag in de raads
vergadering aan de orde komen.
De Vries gaat er vanuit dat de raad
ervoor kiest nagenoeg het gehele
al bestaande gebouw aan de Haf
felderweg aan te passen. Daar is
op de achtergrond ook nog een
discussie over gevoerd. De partijen
kunnen kiezen het al bestaande
gebouw voor 65 of voor 95 pro
cent aan te passen. De Vries 'Als
je voor 65 procent kiest, kun je
geen gebouw realiseren dat op de
toekomst is voorbereid en kun je
ook geen uitdagende leeromgeving
creëren.
Rondje
Een rondje langs de politieke par
tijen leerde gistermiddag dat het
merendeel nog steeds voor één
gebouw is, maar dat verrassingen
niet helemaal op voorhand moeten
worden uitgesloten. Oppositiepar
tijen GroenLinks, PvdA en D66 zijn
nog steeds uitgesproken voorstan
der van één schoolgebouw. Coali
tiepartij CDA geeft de voorkeur aan
één gebouw, maar tilt er niet zwaar
aan als toch voor het opknappen
van beide gebouwen wordt geko
zen. De partij wil in ieder geval
niet meer investeren dan de eer
der afgesproken €7,2 miljoen. 'We
hebben altijd gezegd dat we bij de
kanjerprojecten geen kosten mogen
overschrijden en dan zouden we
dat nu wel doen', aldus raadslid
Marian Merkelbach. Het CDA voelt
er ook niet veel voor om in te stem
men met een collegevoorstel om
een deel van de opbrengst van de
aandelen Bouwfonds in de school
te investeren. 'Want dan ga je toch
boven die 7,2 miljoen euro uit.'
Texels Belang, voorstander van één
gebouw, blijft vasthouden aan een
koppeling van de OSG met het
gezamenlijke hulpverleningsgebouw
aan de Fontweg. TB wil nog steeds
dat het PHH-gebouw niet aan de
Pontweg komt, maar dat op de plek
van het huidige OSG-gebouw aan
de Emmalaan een sobere variant
wordt gerealiseerd. Geld dat daar
mee wordt bespaard kan volgens
TB vervolgens in de OSG worden
gestoken. 'Het moet een win-win-
situatie zijn', aldus fractievoorzitter
Piet Standaart.
Een meerderheid van de politie
ke partijen zei eerder deze maand
achter de locatie Pontweg te blij
ven staan. Als dat dinsdag ook het
geval is tijdens de raadsvergadering
(daarin wordt de locatie van het
PHH-gebouw voor de tweede keer
definitief bepaald), moet volgens
Standaart maar eens verder beke
ken worden wat er met de OSG
gebeurt. TB wil een verhuizing van
het PHH-gebouw naar de Emma
laan echter in geen geval loslaten.
Standaart vraagt zich af of het col
lege ook werkelijk voldoende seri
eus met de politie en de Stichting
Wonen Texel over het alternatief
Emmalaan heeft gesproken. De
school heeft bij hem nog wel steeds
de hoogste prioriteit. 'Die heeft een
economisch belang voor het eiland,
het PHH-gebouw en het nieuwe
raadhuis hebben dat niet.' Hoe de
vlag er bij de WD gisteren bijhing
wat de OSG betreft, is niet bekend.
Fractievoorzitter Maria van der Spek
was afwezig. De liberalen hebben
tot nu toe ook de voorkeur voor één
locatie uitgesproken, maar hebben
net als Texels Belang veel moeite
met alle geplande uitgaven voor de
kanjerprojecten en zijn eveneens
fel tegen de komst van het PHH-
gebouw aan de Pontweg. Meerdere
partijen hadden gisteravond nog
fractie-overleg waarbij ook de OSG
op de agenda stond.
Wat ik zeggen wou...
«ntdoh&oês Q 30-03-zoor
'alternatieve financieringsplan
van D66 voor één school-
touw voor de OSG zijn gro-
gesneuveld. Het college
er geen voorstander van een
"wachtte opbrengst van grond-
toitatie voor de OSG aan te
enden en de locatie Emma-
voorlopig niet te slopen,
hengsten van de aandelen
ewfonds in de OSG investeren,
dt wel weerklank bij het col-
Wractievoorzitter Frans Visman
begin deze maand voorgesteld
verwachtte opbrengst van €1,2
l°en uit de grondexploitatie van
toekomstige hulpverlenings-
aan de Pontweg in één
touw voor de OSG te steken. Ook
'de hij voor het schoolgebouw
de Emmalaan voorlopig niet
topen waardoor een nog reste-
de boekwaarde van €530.000,-
st blijft en er geen sloopkosten
wen te worden gemaakt. Burge
er Joke Geldorp toonde zich
9efste instantie enthousiast over
voorstellen, maar een nadere
dering leverde haken en ogen
S«ns het college zou de gemeen
st dat laatste voorstel tegen
«ettelijke voorschriften indrui-
Als de locatie Emmalaan niet
door de OSG zou worden
tolkt, mag er volgens het zoge-
*n Besluit Verantwoording en
fating geen boekwaarde meer
ds balans staan. De resteren-
doekwaarde kan daardoor niet
,db investeringskosten voor de
G worden gehaald. Daarnaast
'.Cert het college 'ten stellig-
ou al verwachtte winsten van
ü^ndexploitatie te investeren,
feester en wethouders wij-
^op dat de €1,2 miljoen een
•achtte winst is, maar nog niet
^werkelijk in de portemonnee
wk houdt het college een slag
de arm of de grondexploitatie
de locatie Eijercoogh echt €1,2
ople ert. 'De verwachting
op dit moment is dat deze grondex
ploitatie een klein positief resultaat
zal geven. Dit resultaat wordt ten
gunste gebracht van de grondex
ploitatie in Den Burg west.'
Het college ziet wel mogelijkheden
om een deel van de opbrengsten
in de aandelen Bouwfonds voor de
OSG in te zetten, zij het niet zoveel
als Visman in gedachte had. De
D66-voorman had berekend dat er
negen ton van de in totaal 2,4 mil
joen euro uit de Bouwfondsaandelen
kan worden geïnvesteerd. Volgens
het college is er zes ton beschik
baar. Eenderde van die negen ton
heeft de gemeente nog nodig om
incidentele investeringen voor 2006
te kunnen betalen. Volgens het col
lege is het echter mogelijk om die
zes ton in mindering te brengen op
een investering van €10,3 miljoen
voor één gebouw. Dan blijft er een
bedrag van €9.716.000,- over. Als
dat over een periode van veertig
jaar tegen een percentage van 4
procent wordt geleend, ontstaat er
een jaarlast van €490.000,-. Dat
blijft binnen de maximale jaarlast
van €505.000,- die de raad eerder
als financiële grens had gesteld.
Daar kleeft echter een probleem
aan. Er wordt afgeweken van het
gemeentelijk gebruik om investe
ringen lineair af te schrijven. Lineair
betekent dat er eerst hoge jaar-
lasten zijn, maar dat die met het
verloop der jaren steeds lager wor
den. Voordeel daarvan is dat er dan
meer geld voor onderhoudskosten
kan worden gereserveerd. Bij de
nu voorgestelde vier procent is de
afschrijving gebaseerd op annuï
teit, waardoor de exploitatie jaarlijks
met een vast bedrag is belast. Dat
betekent dat er op lange termijn
minder financiële ruimte is om voor
onderhoud af te schrijven. Of, om
kort door de bocht te gaan, de kans
is dan aanwezig dat over pakweg
dertig jaar naar extra geld voor
onderhoud moet worden gezocht
als bijvoorbeeld de eerste spijkers
uit de muur komen of het plafond
omlaag stort.
Open brief aan de gemeenteraads
leden, burgemeester en wethouders
en andere belangstellenden:
De ouderraad en de medezeggen
schapsraad van OSG de Hogeberg
(en nog wel meer Texelaars) zul
len dinsdag 4 oktober aanwezig
zijn bij de raadsvergadering, om
mee te beleven dat de gemeente
raad een krediet beschikbaar stelt
voor de realisering van de nieuw
bouw van de school in één gebouw.
De gemeenteraad en de commis
sie Welzijn hebben keer op keer
bevestigd dat de nieuwbouw van de
OSG kanjerproject nr. 1 is en blijft.
De gemeente vindt het voortgezet
onderwijs op Texel echt belangrijk.
Het was de afgelopen maanden
best spannend, want we begrepen
maar al te goed dat de extra inves
tering voor een kleine gemeente als
Texel niet zomaar op te brengen is.
Tijdens de laatste commissieverga
dering spraken de raadsleden zich
namens hun fracties op één na
positief uit over het plan. Wij zijn
blij dat de wens van directie, per
soneel, leerlingen en ouders door
de politiek goed werd opgepikt. Wij
hebben erg veel zin om de onder
wijskundige vernieuwingen vorm
te geven in één gebouw, waarin
alle teams een eigen plek krijgen
en tegelijk optimaal gebruik wordt
gemaakt van de gemeenschappe
lijke voorzieningen.
Wij weten zeker dat de school er
onderwijsinhoudelijk beter van zal
worden. Texel bouwt een modern
schoolgebouw met alle mogelijkhe
den voor goed onderwijs voor alle
huidige en toekomstige leerlingen,
en dat zijn er heel wat. Helaas
bereiken ons geluiden die dit alles
op lossen schroeven zetten. Het
ziet er naar uit dat de raadsleden die
zich eerder zo positief over het plan
uitlieten, dinsdag toch anders zullen
stemmen. Zij voelen zich gedwon
gen de financiële problemen van de
gemeente aan te pakken door voor
de OSG een goedkopere oplossing
te kiezen.
Wij begrijpen dit niet goed. In de
reserveringen voor de kanjerpro
jecten is indertijd uitgegaan van
een maximale investering van €7,2
miljoen. De plannen voor huisves
ting van de school op één locatie
komen uit op €10,3 miljoen. Dat is
€3,1 miljoen meer, maar door de
lagere rentestand zijn de jaarlasten
daarvan zelfs lager dan die waar
mee al rekening was gehouden. En
dat zonder risico van een stijgende
rente in de toekomst, omdat de lage
rente van nog geen vier procent
voor een periode van 40 jaar kan
worden vastgezet.
Waarom dus snijden in een plan
dat de kwaliteit van het voortgezet
onderwijs op Texel voor de komen
de tientallen jaren zal verbeteren?
U kunt immers zonder extra lasten
het Texelse onderwijs een stevige
impuls geven. U kunt zich voorstel
len dat wij dinsdag 4 oktober op het
puntje van onze stoel zullen zitten.
Wij verwachten voor de volgende
40 jaar een logisch besluit: een
OSG de Hogeberg op één locatie,
in het belang van een veilige klim
naar de toekomst voor de komende
generaties.
Namens de ouderraad: Adrie de Visser,
Namens de medezeggenschapsraad:
Wiepke Noordhoff
Henry van der El en William Pijnac-
ker van café De Zwaan mogen op
het adres Kantoorstraat 7 een
ontnuchteringsbedrijf (verkoop
punt van snacks) vestigen. B en w
gaan ermee akkoord dat dit direct
gebeurt, hoewel de bestemming
van de voormalige schuur nog
moet worden aangepast.
Het gebouwtje heeft nu een hore-
cabestemming, wat betekent dat er
wel een café in gevestigd mag wor
den, maar geen ontnuchteringbe-
drijf. Wijziging van de bestemming is
geen probleem, maar het kan wel tot
februari duren voordat de daarvoor
benodigde procedure is afgerond.
B en w vinden dat de ondernemers
daarop niet hoeven wachten, omdat
ze de inkomsten van het nieuwe
bedrijf nodig hebben. Bovendien vin
den ze het ontnuchtenngbedrijf van
belang voor de openbare orde en
het uitgaansleven in Den Burg. De
bedoeling is dat het bedrijf open is
in de weekends en bij speciale gele
genheden.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Opvallend in 2005 is de toename
van het vervoer van auto's in januari
(+11,45 procent). Dit is te verkla
ren doordat de jaarwisseling (oude
jaarsavond op vrijdagavond) op een
gunstig tijdstip viel voor weekend
en weekarrangementen. De afwij
kingen in maart (+7,86 procent) en
april (-9,37 procent) zijn ook hier te
wijten aan de vroege paasdagen.
De stijging in juni (+6,44 procent)
is volgens TESO grotendeels het
gevolg van de Ronde om Texel. De
stijging in augustus (+2,68 procent)
is het gevolg van een iets andere
vakantiespreiding en de verbeterde
weersomstandigheden. Dezelfde
trends deden zich voor in de cate
gorie niet-Texelse vracht en auto's
met aanhangers/caravans, waar
van het vervoer in acht maanden
toenam met 3 procent. De toe
name van 2.38 procent bij Texelse
vracht en auto's met aanhangers
en caravans is volgens TESO voor
een belangrijk ingegeven door het
lokale vervoersaanbod, dat voor
een belangrijk deel uit agrarische
producten bestaat.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Lap, die zelf niet op de zitting aan
wezig kon zijn, liet desgevraagd
weten zodra de bloembollen in de
grond zitten, te gaan onderzoeken
of het mogelijk is de stolp te behou
den. 'Het moet zichzelf bedruipen.
Het college wil dat de buitenkant
met teveel verandert en dat de stolp
op de monumentenlijst wordt gezet.
Dat geeft beperkingen, terwijl de
gemeente geen geld beschikbaar
stelt. Misschien dat het Loodsen-
project wel mogelijkheden geeft.'
Wat ook een rol speelt is de wens
van Lap om zijn bedrijf, dat nu nog
via Klif toegankelijk is, via de Rom
melpot te ontsluiten. 'Ik heb vergun
ning om de inrit achter de huizen om
te gebruiken, alleen is de dam langs
de Rommelpot, die er met vergun
ning lag, op last van de gemeente
weer verwijderd. Maar gelukkig ligt
er verderop ook nog een dam.' Half
oktober buigt de Raad van State
zich over de nieuwste milieuver
gunning van Lap, waarin ook deze
ontsluiting is geregeld. 'Dat geeft
minder verkeersdrukte op Klif en
daardoor kan de stolp beter tot z'n
recht komen.'
VERVOLG VAN PAGINA 1
Op beide kotters samen zijn twaalf
opvarenden werkzaam. Ze blijven
voorlopig gewoon in dienst. 'Er komt
in ieder geval ander werk, maar over
de manier waarop we dat gaan
regelen wil ik liever nog niks zeg
gen', aldus Drijver. Een tipje van de
sluier wil hij wel oplichten; 'Omdat
ik mijn vangstrechten behoud, zou
ik mijn quota met één kotter kunnen
opvissen.'
Problemen om hun twee kotters te
bemannen, spelen volgens Ineke
Vonk van de TX2 en TX1 mee in het
besluit er één af te stoten. De fami
lie Vonk nam onlangs afscheid van
twee bemanningsleden die geen
brood meer in de visserij zagen en
voor de offshore kozen. 'Op perso
neelsadvertenties kregen we geen
respons. We konden wel mensen uit
Letland en Polen krijgen, maar dat
zagen we niet zitten.' Een andere
overweging was de beperkte moge
lijkheid om te investeren in nieuwe
technieken, zoals de pu/se-vissenj.
'Ik denk dat we nu wat meer ruim
te knjgen.' De familie Vonk heeft
drie opvarenden laten weten na de
sanering geen werk meer voor ze
hebben.
De Pontweg tegenover het toe
komstige hulpverleningsgebouw
moet breder worden gemaakt,
zodat er ruimte is om tussen de
rijbanen twee afslagen naar links
te maken. Op die manier moet
worden voorkomen dat verkeer
dat van de rotonde Akenbuurt
naar de rotonde Emmalaan rijdt
wordt gehinderd door verkeer dat
linksaf naar het hulpverlenings
gebouw wil gaan.
Dat bleek uit een verkeerskundi
ge presentatie die de gemeente
woensdagavond aan omwonenden
van het toekomstige PHH-gebouw
gaf. De ene afslag is voor verkeer
dat afslaat naar de beoogde weg
ten noorden van het gebouw. Die
weg voert naar het politiegedeelte
of de 56 parkeerplaatsen bij het
medische gedeelte aan de oost
zijde. De andere afslag is voor vrij
willigers van de brandweer die een
eigen parkeerplaats aan de zuid
kant van het hulpverleningsgebouw
krijgen. Soortgelijke afslagen zijn
op de Pontweg ook te zien bij de
kruisingen met de Californiëweg en
Peilikaanweg. De provinciale weg
tegenover de huidige locatie Eijer
coogh moet diverse veranderingen
ondergaan. De rijbanen moeten
met behulp van belijning en twee
middenbermen van elkaar worden
gescheiden en er moet een T-split-
sing komen op de plek waar verkeer
naar het politiegedeelte of het ach
terliggende medische gedeelte rijdt.
Eerder was het de bedoeling van
die plek een in- en uitrit op de Pont
weg te maken. De scheiding van
de rijbanen moet over de volledige
lengte van het toekomstige gebouw
plaatsvinden. Ter hoogte van die
T-splitsing komt ook een oversteek
voor fietsers. Die oversteekplaats
kruist een middengeleider, zodat
fietsers de Pontweg er straks in
twee etappes kunnen oversteken.
Hoeveel de aanpassingen gaan
kosten, is nog niet bekendgemaakt.
Bedoeling is dat zowel gemeente
als provincie elk een deel voor hun
rekening nemen, maar wie welk deel
betaalt, is nog niet bekend. In het
krediet dat de gemeenteraad voor
haar deel in het PHH-gebouw heeft
beschikbaar gesteld, is vooralsnog
alleen rekening gehouden met het
veranderen van het fietspad tussen
de Gasthuisstraat en het gebouw
in een ventweg. Bedoeling is dat
het pad daarvoor 4,5 meter breed
wordt gemaakt, zodat brandweer-
vrijwilligers in noodgevallen over de
ventweg naar de kazerne kunnen
rijden. Het is dus mogelijk dat de
gemeente extra geld moet uittrek
ken voor de overige verkeerskun
dige aanpassingen. Woordvoerder
Bert Dennenberg gaf tijdens zijn
presentatie aan dat de gemeente in
ieder geval voldoende eigen grond
aan de westzijde van de Pontweg
heeft om het weggedeelte voor de
verbreding in westelijke richting op
te kunnen schuiven. 'Er hoeft dus
geen grond voor te worden aange
kocht.'
Uit hel concept-verkeersplan dat hij
presenteerde, bleek ook dat door
gaand verkeer met borden op de
aanwezigheid van het hulpverle
ningscentrum worden geattendeerd.
Er gaan knipperlichten branden als
er een hulpverleningsvoertuig uit
rukt. De gemeente heeft er bewust
voor gekozen geen verkeerslichten
neer te zetten, omdat anders in
de praktijk de situatie zou kun
nen ontstaan dat vnjwilligers van de
brandweer moeten wachten voor
een uitrukkende wagen. De vrijwil
ligers mogen niet door het rode licht
rijden. De uitrijstrook van de brand
weer en de ambulance en het inrij-
gedeelte voor de parkeerplaatsen
van de brandweer worden van rol-
hekken voorzien die opengaan als
er een calamiteit is. De aanwezigen
toonden zich opnieuw verbaasd dat
de gemeente de brandweervrijwil-
ligers bij drukte over het fietspad
(dan ventweg) willen laten rijden.
'Hoe moet dat als er straks een
grote groep fietsers rijdt van bijvoor
beeld een school', aldus één van de
omwonenden. De gemeente gaat
ervan uit dat het in de praktijk nau
welijks nodig zal zijn het fietspad te
gebruiken Huug Snoek jr, vrijwilliger
bij de brandweer, vroeg zich af hoe
snel een volle Pontweg leeg kan zijn
als brandweerwagens erlangs moe
ten. Brandweercommandant Dick
Jongeneel sloot niet uit dat een
brandweerwagen in noodgevallen
via het fietspad naar de rotonde
Akenbuurt rijdt. 'Ze kunnen een keer
een graspolletje meenemen.'
De Pontweg moet voor liet toekomstige hulpverleningsgebouw (aan de overkant van de weg op de locatie Eijercoogh) een stukje In
westelijke richting worden verbreed, zodat de rijbanen van elkaar worden gescheiden en er twee afslagen naar links in het midden
kunnen worden aangelegd. ,fofc Jeroell van
TP Y rr VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005