A - TC/O - TA-TVo! J OlTfclT Bredere Pontweg nodig voor hulpverleningspost i n 4 BRRHDW6BR Geluiden dat raad anders beslist' OSG vreest struikelen één school op valreep £en hoe fmuFsm^ó) \\H DEN BORG VV's En hoe nu verder? Geld Bouwfonds kan in school Voorstellen D66 voor OSG deels gesneuveld Akkoord met verkoop snacks Tesocijfers Stolp Lap Sanering vloot Twee afslagen en kruising gepland bAfcLsc j COURANT i de OSG is onrust ontstaan geluiden dat politieke partij- volgende week toch voor het opknappen van beide locaties in plaats van de realisatie van één ""gebouw zouden willen kiezen. De ouderraad en de medezeggen- lapsraad vrezen dat de finan ciële problemen van de gemeente Duürde aanleiding zijn. Ook bij de schooldirectie bestaat zorg. gjj[™ ^definitieve keuze om één school- "csbouw aan de Haffelderweg te ealiseren, leek na de laatste raads- pmmissië Welzijn die begin deze laand werd gehouden slechts een xmaliteit. Een meerderheid van partijen gaf tijdens die verga- 4,95 fcemg wederom de voorkeur aan gebouw en financieel leek het temaal mogelijk. De ouderraad en ledezeggenschap zijn er echter terminst gerust op. 'Het ziet er uit dat de raadsleden die zich srder zo positief over het plan xx één gebouw uitlieten dins- sg toch anders zullen stemmen', ihrijven zij in een open brief die endaag in deze krant staat. 'Zij nelen zich gedwongen de finan- iêle problemen van de gemeente an te pakken door voor de OSG an goedkopere oplossing te kie- en.' De gemeente kampt met een is tekort en ook voor de komende :en ziet de begroting er voorals- og weinig florissant uit. arealisatie van één schoolgebouw beraamd op ongeveer tien miljoen ro en dat is drie miljoen meer dan maximaal €7,2 miljoen die de ad aanvankelijk voor de school id willen uitgeven. De medezeg- :hapsraad en de ouderraad zen erop dat het echter toch agelijk is tien miljoen te investeren men de financiële grenzen die de ad heeft gesteld. Die financiële kis is kortgezegd een maximaal egestane jaarlast van €505.000,- een investering van €7,2 miljoen jen een rente van zes procent, or de lage rèntestand is het vol- ns de ouderraad en de medezeg- nschapsraad echter mogelijk om or minder dan €505.000,- per jaar rentelasten een bedrag van tien oen te investeren. 'En dat zon- risico van een stijgende rente in toekomst, omdat de lage rente nog geen vier procent voor een iode van veertig jaar kan worden stgezet.' directie van de OSG is voorals- evenmin gerust op een goede oop.( 'Ik heb ook de geluiden hoord dat er een besluit kan val- haaks op de uitkomst van commissie Welzijn staat', aldus "or Henk de Vries.' Hij uitte deze week zijn zorgen tegen wethouder Nel Eelman (onderwijs). De Vries hoopt dat de gemeenteraad in het belang van de school naar de lange termijn kijkt en voor één gebouw kiest. 'Als directie zijn we daar hon derd procent voorstander van. En ik heb van het schoolbestuur (college) begrepen dat zij ook één gebouw wil.' Wethouder Nel Eelman beves tigt dat het schoolbestuur even eens de voorkeur aan één gebouw geeft. Het college heeft voorstellen opgesteld die dinsdag in de raads vergadering aan de orde komen. De Vries gaat er vanuit dat de raad ervoor kiest nagenoeg het gehele al bestaande gebouw aan de Haf felderweg aan te passen. Daar is op de achtergrond ook nog een discussie over gevoerd. De partijen kunnen kiezen het al bestaande gebouw voor 65 of voor 95 pro cent aan te passen. De Vries 'Als je voor 65 procent kiest, kun je geen gebouw realiseren dat op de toekomst is voorbereid en kun je ook geen uitdagende leeromgeving creëren. Rondje Een rondje langs de politieke par tijen leerde gistermiddag dat het merendeel nog steeds voor één gebouw is, maar dat verrassingen niet helemaal op voorhand moeten worden uitgesloten. Oppositiepar tijen GroenLinks, PvdA en D66 zijn nog steeds uitgesproken voorstan der van één schoolgebouw. Coali tiepartij CDA geeft de voorkeur aan één gebouw, maar tilt er niet zwaar aan als toch voor het opknappen van beide gebouwen wordt geko zen. De partij wil in ieder geval niet meer investeren dan de eer der afgesproken €7,2 miljoen. 'We hebben altijd gezegd dat we bij de kanjerprojecten geen kosten mogen overschrijden en dan zouden we dat nu wel doen', aldus raadslid Marian Merkelbach. Het CDA voelt er ook niet veel voor om in te stem men met een collegevoorstel om een deel van de opbrengst van de aandelen Bouwfonds in de school te investeren. 'Want dan ga je toch boven die 7,2 miljoen euro uit.' Texels Belang, voorstander van één gebouw, blijft vasthouden aan een koppeling van de OSG met het gezamenlijke hulpverleningsgebouw aan de Fontweg. TB wil nog steeds dat het PHH-gebouw niet aan de Pontweg komt, maar dat op de plek van het huidige OSG-gebouw aan de Emmalaan een sobere variant wordt gerealiseerd. Geld dat daar mee wordt bespaard kan volgens TB vervolgens in de OSG worden gestoken. 'Het moet een win-win- situatie zijn', aldus fractievoorzitter Piet Standaart. Een meerderheid van de politie ke partijen zei eerder deze maand achter de locatie Pontweg te blij ven staan. Als dat dinsdag ook het geval is tijdens de raadsvergadering (daarin wordt de locatie van het PHH-gebouw voor de tweede keer definitief bepaald), moet volgens Standaart maar eens verder beke ken worden wat er met de OSG gebeurt. TB wil een verhuizing van het PHH-gebouw naar de Emma laan echter in geen geval loslaten. Standaart vraagt zich af of het col lege ook werkelijk voldoende seri eus met de politie en de Stichting Wonen Texel over het alternatief Emmalaan heeft gesproken. De school heeft bij hem nog wel steeds de hoogste prioriteit. 'Die heeft een economisch belang voor het eiland, het PHH-gebouw en het nieuwe raadhuis hebben dat niet.' Hoe de vlag er bij de WD gisteren bijhing wat de OSG betreft, is niet bekend. Fractievoorzitter Maria van der Spek was afwezig. De liberalen hebben tot nu toe ook de voorkeur voor één locatie uitgesproken, maar hebben net als Texels Belang veel moeite met alle geplande uitgaven voor de kanjerprojecten en zijn eveneens fel tegen de komst van het PHH- gebouw aan de Pontweg. Meerdere partijen hadden gisteravond nog fractie-overleg waarbij ook de OSG op de agenda stond. Wat ik zeggen wou... «ntdoh&oês Q 30-03-zoor 'alternatieve financieringsplan van D66 voor één school- touw voor de OSG zijn gro- gesneuveld. Het college er geen voorstander van een "wachtte opbrengst van grond- toitatie voor de OSG aan te enden en de locatie Emma- voorlopig niet te slopen, hengsten van de aandelen ewfonds in de OSG investeren, dt wel weerklank bij het col- Wractievoorzitter Frans Visman begin deze maand voorgesteld verwachtte opbrengst van €1,2 l°en uit de grondexploitatie van toekomstige hulpverlenings- aan de Pontweg in één touw voor de OSG te steken. Ook 'de hij voor het schoolgebouw de Emmalaan voorlopig niet topen waardoor een nog reste- de boekwaarde van €530.000,- st blijft en er geen sloopkosten wen te worden gemaakt. Burge er Joke Geldorp toonde zich 9efste instantie enthousiast over voorstellen, maar een nadere dering leverde haken en ogen S«ns het college zou de gemeen st dat laatste voorstel tegen «ettelijke voorschriften indrui- Als de locatie Emmalaan niet door de OSG zou worden tolkt, mag er volgens het zoge- *n Besluit Verantwoording en fating geen boekwaarde meer ds balans staan. De resteren- doekwaarde kan daardoor niet ,db investeringskosten voor de G worden gehaald. Daarnaast '.Cert het college 'ten stellig- ou al verwachtte winsten van ü^ndexploitatie te investeren, feester en wethouders wij- ^op dat de €1,2 miljoen een •achtte winst is, maar nog niet ^werkelijk in de portemonnee wk houdt het college een slag de arm of de grondexploitatie de locatie Eijercoogh echt €1,2 ople ert. 'De verwachting op dit moment is dat deze grondex ploitatie een klein positief resultaat zal geven. Dit resultaat wordt ten gunste gebracht van de grondex ploitatie in Den Burg west.' Het college ziet wel mogelijkheden om een deel van de opbrengsten in de aandelen Bouwfonds voor de OSG in te zetten, zij het niet zoveel als Visman in gedachte had. De D66-voorman had berekend dat er negen ton van de in totaal 2,4 mil joen euro uit de Bouwfondsaandelen kan worden geïnvesteerd. Volgens het college is er zes ton beschik baar. Eenderde van die negen ton heeft de gemeente nog nodig om incidentele investeringen voor 2006 te kunnen betalen. Volgens het col lege is het echter mogelijk om die zes ton in mindering te brengen op een investering van €10,3 miljoen voor één gebouw. Dan blijft er een bedrag van €9.716.000,- over. Als dat over een periode van veertig jaar tegen een percentage van 4 procent wordt geleend, ontstaat er een jaarlast van €490.000,-. Dat blijft binnen de maximale jaarlast van €505.000,- die de raad eerder als financiële grens had gesteld. Daar kleeft echter een probleem aan. Er wordt afgeweken van het gemeentelijk gebruik om investe ringen lineair af te schrijven. Lineair betekent dat er eerst hoge jaar- lasten zijn, maar dat die met het verloop der jaren steeds lager wor den. Voordeel daarvan is dat er dan meer geld voor onderhoudskosten kan worden gereserveerd. Bij de nu voorgestelde vier procent is de afschrijving gebaseerd op annuï teit, waardoor de exploitatie jaarlijks met een vast bedrag is belast. Dat betekent dat er op lange termijn minder financiële ruimte is om voor onderhoud af te schrijven. Of, om kort door de bocht te gaan, de kans is dan aanwezig dat over pakweg dertig jaar naar extra geld voor onderhoud moet worden gezocht als bijvoorbeeld de eerste spijkers uit de muur komen of het plafond omlaag stort. Open brief aan de gemeenteraads leden, burgemeester en wethouders en andere belangstellenden: De ouderraad en de medezeggen schapsraad van OSG de Hogeberg (en nog wel meer Texelaars) zul len dinsdag 4 oktober aanwezig zijn bij de raadsvergadering, om mee te beleven dat de gemeente raad een krediet beschikbaar stelt voor de realisering van de nieuw bouw van de school in één gebouw. De gemeenteraad en de commis sie Welzijn hebben keer op keer bevestigd dat de nieuwbouw van de OSG kanjerproject nr. 1 is en blijft. De gemeente vindt het voortgezet onderwijs op Texel echt belangrijk. Het was de afgelopen maanden best spannend, want we begrepen maar al te goed dat de extra inves tering voor een kleine gemeente als Texel niet zomaar op te brengen is. Tijdens de laatste commissieverga dering spraken de raadsleden zich namens hun fracties op één na positief uit over het plan. Wij zijn blij dat de wens van directie, per soneel, leerlingen en ouders door de politiek goed werd opgepikt. Wij hebben erg veel zin om de onder wijskundige vernieuwingen vorm te geven in één gebouw, waarin alle teams een eigen plek krijgen en tegelijk optimaal gebruik wordt gemaakt van de gemeenschappe lijke voorzieningen. Wij weten zeker dat de school er onderwijsinhoudelijk beter van zal worden. Texel bouwt een modern schoolgebouw met alle mogelijkhe den voor goed onderwijs voor alle huidige en toekomstige leerlingen, en dat zijn er heel wat. Helaas bereiken ons geluiden die dit alles op lossen schroeven zetten. Het ziet er naar uit dat de raadsleden die zich eerder zo positief over het plan uitlieten, dinsdag toch anders zullen stemmen. Zij voelen zich gedwon gen de financiële problemen van de gemeente aan te pakken door voor de OSG een goedkopere oplossing te kiezen. Wij begrijpen dit niet goed. In de reserveringen voor de kanjerpro jecten is indertijd uitgegaan van een maximale investering van €7,2 miljoen. De plannen voor huisves ting van de school op één locatie komen uit op €10,3 miljoen. Dat is €3,1 miljoen meer, maar door de lagere rentestand zijn de jaarlasten daarvan zelfs lager dan die waar mee al rekening was gehouden. En dat zonder risico van een stijgende rente in de toekomst, omdat de lage rente van nog geen vier procent voor een periode van 40 jaar kan worden vastgezet. Waarom dus snijden in een plan dat de kwaliteit van het voortgezet onderwijs op Texel voor de komen de tientallen jaren zal verbeteren? U kunt immers zonder extra lasten het Texelse onderwijs een stevige impuls geven. U kunt zich voorstel len dat wij dinsdag 4 oktober op het puntje van onze stoel zullen zitten. Wij verwachten voor de volgende 40 jaar een logisch besluit: een OSG de Hogeberg op één locatie, in het belang van een veilige klim naar de toekomst voor de komende generaties. Namens de ouderraad: Adrie de Visser, Namens de medezeggenschapsraad: Wiepke Noordhoff Henry van der El en William Pijnac- ker van café De Zwaan mogen op het adres Kantoorstraat 7 een ontnuchteringsbedrijf (verkoop punt van snacks) vestigen. B en w gaan ermee akkoord dat dit direct gebeurt, hoewel de bestemming van de voormalige schuur nog moet worden aangepast. Het gebouwtje heeft nu een hore- cabestemming, wat betekent dat er wel een café in gevestigd mag wor den, maar geen ontnuchteringbe- drijf. Wijziging van de bestemming is geen probleem, maar het kan wel tot februari duren voordat de daarvoor benodigde procedure is afgerond. B en w vinden dat de ondernemers daarop niet hoeven wachten, omdat ze de inkomsten van het nieuwe bedrijf nodig hebben. Bovendien vin den ze het ontnuchtenngbedrijf van belang voor de openbare orde en het uitgaansleven in Den Burg. De bedoeling is dat het bedrijf open is in de weekends en bij speciale gele genheden. VERVOLG VAN PAGINA 1 Opvallend in 2005 is de toename van het vervoer van auto's in januari (+11,45 procent). Dit is te verkla ren doordat de jaarwisseling (oude jaarsavond op vrijdagavond) op een gunstig tijdstip viel voor weekend en weekarrangementen. De afwij kingen in maart (+7,86 procent) en april (-9,37 procent) zijn ook hier te wijten aan de vroege paasdagen. De stijging in juni (+6,44 procent) is volgens TESO grotendeels het gevolg van de Ronde om Texel. De stijging in augustus (+2,68 procent) is het gevolg van een iets andere vakantiespreiding en de verbeterde weersomstandigheden. Dezelfde trends deden zich voor in de cate gorie niet-Texelse vracht en auto's met aanhangers/caravans, waar van het vervoer in acht maanden toenam met 3 procent. De toe name van 2.38 procent bij Texelse vracht en auto's met aanhangers en caravans is volgens TESO voor een belangrijk ingegeven door het lokale vervoersaanbod, dat voor een belangrijk deel uit agrarische producten bestaat. VERVOLG VAN PAGINA 1 Lap, die zelf niet op de zitting aan wezig kon zijn, liet desgevraagd weten zodra de bloembollen in de grond zitten, te gaan onderzoeken of het mogelijk is de stolp te behou den. 'Het moet zichzelf bedruipen. Het college wil dat de buitenkant met teveel verandert en dat de stolp op de monumentenlijst wordt gezet. Dat geeft beperkingen, terwijl de gemeente geen geld beschikbaar stelt. Misschien dat het Loodsen- project wel mogelijkheden geeft.' Wat ook een rol speelt is de wens van Lap om zijn bedrijf, dat nu nog via Klif toegankelijk is, via de Rom melpot te ontsluiten. 'Ik heb vergun ning om de inrit achter de huizen om te gebruiken, alleen is de dam langs de Rommelpot, die er met vergun ning lag, op last van de gemeente weer verwijderd. Maar gelukkig ligt er verderop ook nog een dam.' Half oktober buigt de Raad van State zich over de nieuwste milieuver gunning van Lap, waarin ook deze ontsluiting is geregeld. 'Dat geeft minder verkeersdrukte op Klif en daardoor kan de stolp beter tot z'n recht komen.' VERVOLG VAN PAGINA 1 Op beide kotters samen zijn twaalf opvarenden werkzaam. Ze blijven voorlopig gewoon in dienst. 'Er komt in ieder geval ander werk, maar over de manier waarop we dat gaan regelen wil ik liever nog niks zeg gen', aldus Drijver. Een tipje van de sluier wil hij wel oplichten; 'Omdat ik mijn vangstrechten behoud, zou ik mijn quota met één kotter kunnen opvissen.' Problemen om hun twee kotters te bemannen, spelen volgens Ineke Vonk van de TX2 en TX1 mee in het besluit er één af te stoten. De fami lie Vonk nam onlangs afscheid van twee bemanningsleden die geen brood meer in de visserij zagen en voor de offshore kozen. 'Op perso neelsadvertenties kregen we geen respons. We konden wel mensen uit Letland en Polen krijgen, maar dat zagen we niet zitten.' Een andere overweging was de beperkte moge lijkheid om te investeren in nieuwe technieken, zoals de pu/se-vissenj. 'Ik denk dat we nu wat meer ruim te knjgen.' De familie Vonk heeft drie opvarenden laten weten na de sanering geen werk meer voor ze hebben. De Pontweg tegenover het toe komstige hulpverleningsgebouw moet breder worden gemaakt, zodat er ruimte is om tussen de rijbanen twee afslagen naar links te maken. Op die manier moet worden voorkomen dat verkeer dat van de rotonde Akenbuurt naar de rotonde Emmalaan rijdt wordt gehinderd door verkeer dat linksaf naar het hulpverlenings gebouw wil gaan. Dat bleek uit een verkeerskundi ge presentatie die de gemeente woensdagavond aan omwonenden van het toekomstige PHH-gebouw gaf. De ene afslag is voor verkeer dat afslaat naar de beoogde weg ten noorden van het gebouw. Die weg voert naar het politiegedeelte of de 56 parkeerplaatsen bij het medische gedeelte aan de oost zijde. De andere afslag is voor vrij willigers van de brandweer die een eigen parkeerplaats aan de zuid kant van het hulpverleningsgebouw krijgen. Soortgelijke afslagen zijn op de Pontweg ook te zien bij de kruisingen met de Californiëweg en Peilikaanweg. De provinciale weg tegenover de huidige locatie Eijer coogh moet diverse veranderingen ondergaan. De rijbanen moeten met behulp van belijning en twee middenbermen van elkaar worden gescheiden en er moet een T-split- sing komen op de plek waar verkeer naar het politiegedeelte of het ach terliggende medische gedeelte rijdt. Eerder was het de bedoeling van die plek een in- en uitrit op de Pont weg te maken. De scheiding van de rijbanen moet over de volledige lengte van het toekomstige gebouw plaatsvinden. Ter hoogte van die T-splitsing komt ook een oversteek voor fietsers. Die oversteekplaats kruist een middengeleider, zodat fietsers de Pontweg er straks in twee etappes kunnen oversteken. Hoeveel de aanpassingen gaan kosten, is nog niet bekendgemaakt. Bedoeling is dat zowel gemeente als provincie elk een deel voor hun rekening nemen, maar wie welk deel betaalt, is nog niet bekend. In het krediet dat de gemeenteraad voor haar deel in het PHH-gebouw heeft beschikbaar gesteld, is vooralsnog alleen rekening gehouden met het veranderen van het fietspad tussen de Gasthuisstraat en het gebouw in een ventweg. Bedoeling is dat het pad daarvoor 4,5 meter breed wordt gemaakt, zodat brandweer- vrijwilligers in noodgevallen over de ventweg naar de kazerne kunnen rijden. Het is dus mogelijk dat de gemeente extra geld moet uittrek ken voor de overige verkeerskun dige aanpassingen. Woordvoerder Bert Dennenberg gaf tijdens zijn presentatie aan dat de gemeente in ieder geval voldoende eigen grond aan de westzijde van de Pontweg heeft om het weggedeelte voor de verbreding in westelijke richting op te kunnen schuiven. 'Er hoeft dus geen grond voor te worden aange kocht.' Uit hel concept-verkeersplan dat hij presenteerde, bleek ook dat door gaand verkeer met borden op de aanwezigheid van het hulpverle ningscentrum worden geattendeerd. Er gaan knipperlichten branden als er een hulpverleningsvoertuig uit rukt. De gemeente heeft er bewust voor gekozen geen verkeerslichten neer te zetten, omdat anders in de praktijk de situatie zou kun nen ontstaan dat vnjwilligers van de brandweer moeten wachten voor een uitrukkende wagen. De vrijwil ligers mogen niet door het rode licht rijden. De uitrijstrook van de brand weer en de ambulance en het inrij- gedeelte voor de parkeerplaatsen van de brandweer worden van rol- hekken voorzien die opengaan als er een calamiteit is. De aanwezigen toonden zich opnieuw verbaasd dat de gemeente de brandweervrijwil- ligers bij drukte over het fietspad (dan ventweg) willen laten rijden. 'Hoe moet dat als er straks een grote groep fietsers rijdt van bijvoor beeld een school', aldus één van de omwonenden. De gemeente gaat ervan uit dat het in de praktijk nau welijks nodig zal zijn het fietspad te gebruiken Huug Snoek jr, vrijwilliger bij de brandweer, vroeg zich af hoe snel een volle Pontweg leeg kan zijn als brandweerwagens erlangs moe ten. Brandweercommandant Dick Jongeneel sloot niet uit dat een brandweerwagen in noodgevallen via het fietspad naar de rotonde Akenbuurt rijdt. 'Ze kunnen een keer een graspolletje meenemen.' De Pontweg moet voor liet toekomstige hulpverleningsgebouw (aan de overkant van de weg op de locatie Eijercoogh) een stukje In westelijke richting worden verbreed, zodat de rijbanen van elkaar worden gescheiden en er twee afslagen naar links in het midden kunnen worden aangelegd. ,fofc Jeroell van TP Y rr VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2005 | | pagina 5