'Prikkelende stukjes om reacties los te maken' Gemeentesecretaris start column in Texelse Courant Gemeentesecretaris texeLnl 'We zien je nooit' In rij voor parkeerkaart TEXELSE J COURANT DINSDAG 3 JANUARI 2006 PA WTICULIEREN VERVOLG VAN PAGINA 1 Overname haven Oudeschild 'Het is niet te zeggen wanneer er een eind aan de onderhandelingen zal zijn, maar dit moet wel snel gebeuren, liefst in de eerste helft van dit jaar.' De dienstkring Texel van Rijkswaterstaat, waarvan begin vong jaar bekend werd dat die per 2006 zou worden opgeheven, is for meel opgegaan in het waterdistrict Noord-Holland van Rijkswaterstaat directie Noord-Holland. Het water district wordt aangestuurd vanuit IJmuiden. Het kantoor van RWS aan de Keesomlaan is echter nog wel in gebruik. Zolang er geen overdracht heeft plaatsgevonden, blijft RWS volgens de woordvoerster ook haar taken in de haven uitvoeren. Amateurtje naar Kenia Toneelvereniging 't Amateurtje uit De Waal brengt zaterdag 4 maart het blijspel Een retourtje Kenia van Elly van Lieshout. De regie is in han den van Ria Kleinveld. Waar Piet Zoon vooral als lid van Provinciale Staten bekendheid ver wierf, manifesteert Jongkind zich zelf voor de buitenwacht vooral als stille kracht. Een man over wie de gemiddelde Texelaar weinig meer weet te vertellen dan dat hij onberis pelijk gekapt en gekleed gaat en een vriendelijke, wat bescheiden uitstra ling heeft. Maar binnen de muren van het gemeentehuis kennen ze hem ook op een andere manier. Een gedreven reorganisator die het zogeheten directiemodel vorm gaf, voor wie verbetering van efficiency, kostenbesparing en klantvriendelijk heid trefwoorden zijn en die de lat voor de ambtelijke medewerkers een flink stuk hoger heeft gelegd. Ook een man die wekelijks aan schuift bij het college, de agenda van het overleg tussen b en w vast stelt, de besluitvorming voorbereidt en vertaalt naar de uitvoering. Ervaring met lokaal bestuur deed hij op tijdens zijn voorlaatste baan in Amsterdam, als bestuursadviseur van het college van b en w. 'Ik advi seerde overallerlei beleidszaken, bij voorbeeld over Schiphol, de haven en werkgelegenheid. Daarna ben ik bij de Sociale Dienst in Amsterdam gaan werken, wat vooral een reor- ganisatieklus was. Ik was vaak heel technisch bezig met zaken, terwijl ik op veel grotere afstand stond van het politieke spel dat ik bij het colle ge in Amsterdam had meegemaakt. Het leuke van mijn huidige baan als gemeentesecretaris is dat die twee elementen - adviseur van het col lege en de eindverantwoording voor de ambtelijke organisatie - bij elkaar komen. Er wordt wel gezegd dat ik in een spagaat zit, omdat ik met één been in het college sta en met het andere in de ambtelijke organisatie, maar ik denk dat de combinatie mij vrij goed af gaat.' 'Mijn allerhoogste prioriteit is om de zaken hier in het gemeentehuis goed op orde te hebben. Dat bete kent dat regels worden nageleefd, afspraken worden nagekomen, dat mensen hun werk doen, dat ter mijnen worden gehaald en dat ze binnen het budget blijven. Aan de andere kant wil ik dat deze organi satie zoveel mogelijk is gericht op de burgers en de Texelse samen leving. In dat eerste anderhalf jaar ben ik vooral bezig geweest met het op orde brengen van het gemeente huis. Daardoor bleef er nauwelijks tijd over om naar buiten te tre den, om haarfijn te weten wat de Texelaars precies van de gemeente verwachten. In de column wil ik de lezers wat meer over mijn ervarin gen als gemeentesecretaris vertel len. Ik doe dat ook in de hoop dat het reacties los maakt, zodat ik een nog betere indruk krijg van wat men nu eigenlijk van onze organisatie verwacht. Daarom zet ik mijn e- mail adres eronder. Reden voor de redactie om de columns te plaatsen is de verwachting dat Jongkind in staat zal zijn dé lezer een kijkje ach ter de schermen van het raadhuis zal geven, ook op plekken waar de pers geen toegang heeft. Column In zijn columns zal Jongkind een veelheid aan onderwerpen aan roeren. 'Bij de gemeente verlopen veel zaken goed, zoals het opha len van het huisvuil, de centrale publieksbalie en de afhandeling van VERVOLG VAN PAGINA 1 Texels Museum ditmaal van Lenie van 't Noordende, Harry Tielemans en wellicht andere Texelse kunstenaars. Verder zal de permanente tentoonstelling over de Bleekerij worden uitgebouwd. De wisselende tentoonstelling zal over de akkerbouw gaan. Luchtvaartmuseum Theo Witte van Luchtvaartmuseum Texel/Texel 1940-1945, spreekt vane en bijzonder goed jaar. 'Er kwa men hier 15.500 bezoekers, meer dan duizend bezoekers meer dan in 2004. Het weer heeft er wel invloed op gehad, maar ook het bezoek van de Georgische president heeft de aandacht getrokken. De tentoonstel ling over de Georgische opstand heeft dit jaar meer bezoekers getrok ken.' Het museum haalde in 2004 drie motoren uit het nationaal luchtvaart park Aviodome naar het eiland en ook voor dit jaar staat een aantal projecten op stapel. 'Vrijwilligers van de Recovery groep zijn bezig met het opbouwen van een stand met spullen uit de oorlog die door de kotters zijn binnengebracht, zoals de schuivenmotor die laatst aan land is gebracht. Een andere groep restau reert het eerste zweefvliegtuig, waar mee de Texelse club is begonnen, zodat het straks in de oude glorie kan worden getoond.' Ook Witte zelf zit niet stil. 'Thuis knutsel ik wat, kleinschalig weliswaar, maar toch. Want we willen met een fris gezicht het nieuwe jaar ingaan.' Goed geboerd heeft ook Jan Uit geest van het Schipbreuk- en Jut- tersmuseum aan de Pontweg. 'We VERVOLG VAN PAGINA 1 Hij is de man die het college ondersteunt en adviseert en tevens leiding geeft aan de ambtelijke organisa tie, waarvoor hij ook eindverantwoordelijk is. Een invloedrijke Texelaar dus, maar na de aankondiging in de krant zo'n anderhalfjaar geleden dat gemeente secretaris Gert-Jan Jongkind bij de gemeente aan de slag ging, hebben we sindsdien weinig meer van hem gehoord. Hij doet zijn werk achter de schermen, maar nu de door hem geleide reorganisatie in een eindfase is beland, treedt hij naar buiten. Hij doet dat met een onorthodox middel: een column in de Texelse Courant. In een begeleidend interview licht hij een tipje van de sluier op. Gemeentesecretaris Gert-Jan Jongkind: 'Mijn allerhoogste prioriteit is om de zaken hier in het gemeentehuis goed op orde te hebben. werd ik aangenaam verrast door de professionele wijze waarop er hier wordt gewerkt. Als je dat vergelijkt met Amsterdam, waar er allerlei eilandjes zijn. Dat geldt ook voor de raad en het college. Er heerst over het algemeen een goede ver gadertechniek en -discipline. Texel is bepaald geen bananenrepubliek. Ik ken voorbeelden van gemeentes waar wethouders het presteren om met een stuk onder de arm de colle gevergadering binnen te lopen, zon der dat er aan het onderwerp enige voorbereiding vooraf is gegaan.' Organisatie Natuurlijk zitten er in het raadhuis wel een paar mensen die zo lang zamerhand eens in de VUT moeten gaan, maar er zijn vooral veel heel professionele mensen die weten waar ze het over hebben. Daardoor lag er een heel goede basis voor de reorganisatie die we hebben door gemaakt. En we zijn in de achter liggende periode echt gigantisch aan het reorganiseren geweest. Het heeft bijna alle medewerkers wel geraakt. Als mensen het niet zelf in hun werkzaamheden hebben gemerkt, dan is er in hun directe omgeving wel het nodige veran derd. Natuurlijk gaat dat gepaard met het gebruikelijke gemopper, maar het heeft wel tot constructieve veranderingen geleid. Denk maar aan de centrale publieksbalie en we hebben een bouwberaad naar Amsterdams model ingericht. Daar bij er is ook veel energie gestopt in zaken die niet zichtbaar zijn voor de burger. Een paar voorbeelden, wat voor eisen accountants tegenwoor dig niet stellen aan onze financiële huishouding, controle van de recht matigheid, de archiefwetgeving of de basisadministratie (de wijze waarop burgers staan ingeschre ven, red.) Een ambtenaar heeft er soms maandenlang werk aan. Voor de burger is dat totaal niet interes sant. Die merkt er alleen iets van als het fout gaat en dat willen we natuurlijk te allen tijde voorkomen. Net als andere bedrijven worden wij regelmatig over tal van onderwer pen tegen het licht gehouden. En o wee als ergens iets wordt gevon den. Dan zijn de rapen gaar. Maar dat komt eigenlijk niet voor.' Het vervullen van een taak als advi seur van het college en eindver antwoordelijke voor de ambtelijke organisatie is voor Jongkind geen baan van acht tot vijf. Om zicht te houden op de in- en uitgaande post passeert vnjwel alles zijn bureau. 'Brieven of vragen van burgers aan de gemeente zijn voor mij een bron van informatie over wat er leeft in de Texelse samenleving en om te weten wat er- binnen onze eigen organisatie gaande is. Maar van het lezen van al die post komt tijdens kantooruren niets terecht. Daarom gaan ze in de tas mee. Leeswerk doe ik thuis. Ook dat maakt dit tot een zeer tijdrovende baan, waar door ik tot nu toe veel te weinig van dit mooie eiland heb kunnen genieten. Mijn golfvaardigheidsbe- wijs heb ik met hangen en wurgen nog gehaald, maar daar is het bij gebleven. Ook wandelen door de Slufter komt er veel te weinig van.' Gerard Timmerman 'We zien je nooit.' Een zin die ik al heel lang hoor en die me nooit lek ker zit. Schoolvrienden zeiden het al toen ik in militaire dienst ging en ik nood gedwongen minder met hen af kon spreken. Toen ik was afgezwaaid hoorde ik het van mijn slapies, terwijl we elkaar nog wel hadden bezworen contact te houden. Mijn ouders verzuchtten het, toen ik ging studeren en op kamers ging wonen. Als ik verkering kreeg (wat vroeger nooit lang duurde) waren het mijn vrienden die zich beklaagden. Toen ik op Texel ging werken, waren het mijn ouders, mijn zusjes, mijn vrien den en mijn ex-collega's die het mij in koor verweten. Scheiden doet lijden, je leert er mee leven, maar het schuldgevoel knaagt. Van een andere orde is het wanneer ik diezelfde zin nu van Texelaars hoor. De opmerking heeft dan geen betrekking op een privé-contact dat door een wending in het leven op een lager pitje komt te staan, maar op de verwachting die men van mij heeft als gemeentesecretaris en de mate waarin en de manier waarop ik naar buiten treed. Een gemeentesecretaris heeft twee hoofdtaken: Hij is lid van het college van burgemeester en wethouders, dat hij ondersteunt en adviseert. En hij staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie, waarvoor hij eindverantwoordelijk is. Naar bui ten treden is dus geen hoofdtaak, maar kan essentieel zijn om de twee hoofdtaken goed uit te voe ren. Immers, hoe kun je het college adviseren, als je de (tegenstrijdige) belangen van de burgers niet haar scherp aanvoelt, of, hoe kun je de organisatie klantgericht inrichten, als je de bewoners van de gemeen te niet kent? In tegenstelling tot de twee genoem de hoofdtaken, is er voor het naar buiten treden niets geregeld. Ster ker nog: elke gemeentesecretans geeft daar op geheel eigen wijze invulling aan. Verreweg de meeste collega-secre tarissen die ik ken, kiezen voor een bescheiden en dienende rol op de achtergrond. Van mijn col lega uit Amsterdam kent zelfs na vijf jaar geen Amsterdammer zijn naam. Maar toen aan journalisten werd gevraagd wie in Amsterdam de meeste politieke invloed heeft, zetten ze hem met stip op 1 Er zijn ook uitzonderingen: gemeen tesecretarissen die in de loop van vele jaren vergroeid zijn met hun dorp en geen braderie of tombola aan hun scherpe neus voor media- aandacht voorbij laten gaan. Wat mag u van mij verwachten? Van mij mag u verwachten dat ik mijn taak als gemeentesecretans serieus neem. Dat ik open sta voor alle suggesties en signalen uit de Texelse samenleving, die moeten doorklinken in het college of die bijdragen aan het beter functione ren van de ambtelijke organisatie. U zult mij vaker zien (al was het maar op de foto bij het interview) dan in de afgelopen periode, toen ik mijn handen vol had aan het herinrichten van de organisatie. En mocht u me niet zien op het moment dat u mij nodig hebt- ik ben er wel en ik lees mijn mail. Of ik bang ben dat het veel tijd gaat kosten? Nee, it comes with the job. Of ik bang ben voor wat het thuis front daarvan zal zeggen? Ach, ook al hoop ik dat mijn huidige verkering heel lang gaat duren, met die zin leer je leven. Gert-Jan Jongkind, gemeentesecretaris@texel.nl zijn van 19.000 naar 24.000 gegaan. In 2004 hadden we nog 165 groe pen, dit jaar 201waarvan 77 basis scholen. Een geweldige vooruit gang.' Het museum timmerde onder meer aan de weg met bootjes, roe ren en vooral het door broer Klaas gevonden 'liefdeskistje', dat met toestemming van de burgemees ter mocht worden tentoongesteld en veel publiciteit genereerde. 'Dat werpt z'n vruchten af, daar kun je niet tegen adverteren.' Ondanks de groei beschikt het museum over een kleine bezetting, die bestaat uit Uitgeest zelf, echtgenote Ellie en een enkele oproepkracht. 'Je moet in zo'n museum niet op eikaars lip staan.' Schipbreuk en Jutters In 2005 was het Schipbreuk- en Jut- tersmuseum al gratis toegankelijk was voor leden van de Rabobank, in 2006 mogen ook houders van een Combikaart er op vertoon van deze pas gratis naar binnen. 'We doen dit jaar voor het eerst mee en daar zijn we héél blij mee. Want dit jaar kwamen er al veel mensen met die Combikaart aanzetten en dat was best wel een teleurstelling,' Het lijkt er op dat het oude zeer tussen het museum aan de Pontweg en dat in Oudeschild tot het verleden behoort. Esther Banki noemt het een hele stap in de goede richting: 'Zo'n Combikaar werkt het beste als mensen daarmee in alle zes muse um naar binnen kunnen.' Voorals nog is het een proefjaar, want de prijs van de kaart is van €12,50 verhoogd naar €15,-. Uitgeest. 'Het is even afwachten of mensen dat niet te duur vinden.' Het was maandagochtend drin gen bij de balie Grondgebied van het gemeentehuis. Vele tientallen Texelaars kwamen een aanvraag indienen voor een parkeervergun- ning voor 2006. De rij was vaak lang, maar toch gingen de meeste bezoekers met een nieuwe Texel se parkeerkaart naar huis. Wie geen nieuwe parkeerkaart ach ter de voorruit heeft, loopt bij het parkeren het risico een bon krij gen. Het tonen van een kaart uit 2005 geldt niet als excuus. Bij de gemeente kan men terecht voor particuliere kaarten, bedrijvenkaar- ten en bewonerskaarten. Met deze kaart kan men parkeren op plaatsen waar betaald parkeren geldt, zon der dat men muntjes in de automaat hoeft te doen. Gebruikers dienen zich wel te houden aan de maxi mum parkeerduur die ter plaatse geldt. Vorig jaar hebben houders van een parkeerkaart bericht ontvangen dat zij ruim voor 2006 een nieuwe kaart moesten aanvragen. Toch bleek menigeen te hebben gewacht tot het jaar was verstreken. Nieuwe kaarten zijn te verkrijgen bij de balie Grondgebied van het gemeen tehuis, Voor de algemene parkeer kaart van particulieren (€54.50) en bedrijven (€160,52) geldt 'klaar ter wijl u wacht'. Parkeervergunningen voor bewoners van bepaalde straten (€15,44) en ontheffingen inrijverbod (€33,56) zijn niet direct beschikbaar. De balie is maandag en woensdag geopend van 9.00 tot 16.00 uur, dinsdag, donderdag en vrijdag 9.00 tot 13.00 uur. de grote afstand tussen bestuur en burgers, maar als het er op aan komt, dan weten ze elkaar goed te vinden. Kijk maar naar de recente handtekeningenactie, met als resul taat dat de provincie het streekplan heeft aangepast. Wat die afstand betreft, moet je wel bedenken dat de gemeenteraad na elke verkiezin gen vier jaar lang het mandaat heeft om de bevolking te vertegenwoordi gen. Dan kun je er als bevolking niet steeds bovenop zitten om te kijken of de bestuurders het wel goed doen. Maar de politiek beïnvloeden kan natuurlijk nooit kwaad.' Kwaliteit Jongkind schuift elke week aan tafel met het college van b en w, waar besluiten met verstrekkende gevolgen worden genomen. 'Ik zit daar niet om het politieke proces een bepaalde richting op te stu ren. Wat ik wel doe, is zaken op kwaliteit proberen te sturen. Voor een bestuurder is het heel lastig om bij een bepaald vraagstuk te kunnen overzien welke juridische, financiële en andere consequenties een besluit heeft. Daarom is het zo belangrijk dat de materie waarover het college zich buigt van alle kan ten goed is belicht. Wij noemen dat integrale voorbereiding, waarbij de ambtelijke organisatie vanuit meer dere disciplines heeft meegedacht, zodat niet achteraf blijkt dat een besluit in strijd is met bepaalde zaken. Het te nemen besluit moet juridisch, financieel en in andere opzichte in orde zijn. Het ambtelijk advies moet zodanig zijn opgesteld, dat het college onder de gegeven omstandigheden het best moge lijke besluit kan nemen en dat b en w ook voorbereid zijn op de (politieke) consequenties. Bij veel besluiten kun je jezelf afvragen in hoeverre er een politieke afweging aan ten grondslag ligt. Hoe liberaal cf hoe sociaal democratisch is een beslissing? Vaak zijn het zogeheten gezond-verstand-besluiten.' Bananenrepubliek 'Als gemeentesecretaris ben ik eindverantwoordelijk voor een door timmerd ambtelijk advies. Dat bete kent ook dat als ik van mening ben dat een bepaald aspect niet goed is uitgelicht, het advies terug naar de organisatie gaat. Om goed te kunnen adviseren moet een amb telijke organisatie zó zijn georgani seerd dat op het juiste moment alle relevante aspecten voldoende zijn belicht. Met die informatie is het aan de politiek om de afweging maken. Bijvoorbeeld of het in een bepaald geval wat meer mag kosten, omdat dat voor Texel een betere oplossing betekent. Dan moet je verder kijken dan alleen de financiële kant. Het is ook mijn taak om bestuurlijke besluiten te vertalen naar de uitvoe rende organisatie. Dat ze bijvoor beeld zo efficiënt, zo goedkoop en zo klantvriendelijk mogelijk worden uitgevoerd.' 'Toen ik op Texel aan de slag ging. Alterra en RIVO Als dat wel mogelijk is. zou het Alterra-gedeelte van Wageningen Marien mogelijk toch op Texel kun nen blijven als er voor vestiging aan de overkant wordt gekozen. Lindeboom: 'Dat is een optie die ik niet uitsluit.' De ymedewerkers van Alterra hebben laten weten ook het liefst op Texel te willen blijven. Wageningen Marien wordt overi gens al over twee locaties verdeeld. Een afdeling van het RIVO die in Verseke is gevestigd (het Centrum voor Schelpdieronderzoek) blijft in Zeeland gehuisvest. Marien Door de fusie moeten Alterra en het RIVO beter toegerust zijn op het uitvoeren van toegepast marien zeeonderzoek. Bedoeling is dat een probleem zowel vanuit een natuur- beschermende hoek als vanuit de invalshoek van de visserij wordt bekeken. 'Er is vanuit de maat schappij een grote druk om op duurzame visserij over te stappen en daar kunnen we gezamenlijk beter op inspelen. Hier is bijvoor beeld weinig kennis over vis, terwijl bij het RIVO relatief weinig kennis over natuurbescherming is.' De komende maand verandert er volgens Lindeboom echter voor alsnog weinig. Werknemers krijgen eerst de tijd aan de fusie te wennen. Ook zijn er nog de traditionele cul tuurverschillen tussen 'de biologen' en 'de vissers' te overwinnen. Vol gens Lindeboom moet het mogelijk zijn dat onderzoeken straks door beide bloedgroepen voor adviezen worden gebruikt. 'En dan is het aan de overheid om keuzes te maken, net zoals het altijd al is geweest.' Beide organisaties hebben overi gens al geregeld met elkaar samen gewerkt aan dezelfde onderzoeken. Dat gebeurde onder meer bij onder zoeken naar de mogelijkheden voor een windmolenpark en een vlieg veld op de Noordzee. Fusie Halverwege deze maand moet dui delijk worden of TNO in Den Hel der zich eveneens bij Wageningen Marien aansluit. Daar is in de voor bereiding ook sprake van geweest, maar daar moet de ondernemings raad zich nog over de fusie uitlaten. Wageningen Marien wordt op het moment geleid door een drieschap. Martin Scholten, voormalig directeur van het RIVO, is algemeen direc teur geworden, RIVO-medewerker Eric Jagtman is hoofd organisatie geworden en Han Lindeboom hoofd wetenschap. de brieven, die steeds beter gaat. Toch heeft een aantal Texelaars een negatief beeld van de gemeente. Ik wil weten waar dat hem in zit. En uit de reacties kan ik wellicht afleiden of prioriteiten al dan niet moeten worden verlegd. Ik besef natuurlijk best dat afgeven op de overheid een heel Nederlands verschijnsel is. Dat merk ik ook in contacten met collega's. Maar vaak is het zo dat als je mensen heel gericht vraagt of ze tevreden zijn over de manier waarop ze worden behandeld, de reacties over het algemeen hele maal met zo negatief zijn. Het nega tieve zit hem vooral in de dossiers over de vergunningen.' 'Belangrijk verschil tussen het gemeentebestuur van Amsterdam en dat van Texel is de anonimiteit van de burger. In Amsterdam komen echt geen burgers op het spreekuur van de wethouders, hooguit zware lobbyisten uit het bedrijfsleven die zaken voor elkaar willen krijgen. Maar een autoriteit als Joop van de Ende kreeg er voor zijn theater plan bijvoorbeeld geen poot aan de grond. De afstand ten opzichte van de burgers is daar enorm, terwijl dat hier helemaal met zo is. Mijn ervaring is ook dat de Texelaar goed weet bij wie hij of zij aan de bel moet trekken om iets voor elkaar te krijgen. Er wordt wel gesproken over

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 5