'Maak heldere afspraken
tussen raad en college'
TEXELSE J COURANT
Hilariteit om motie CDA over brandkranen
Joke d'Arc
Appartementen in stolpen
nog niet vanzelfsprekend
Rikus Kieft kandidaat voor GroenLinks
WZ?Nieuw bloed
VRIJDAG 13 JANUARI 2006
Bulderend gelach, een lesje loka
le staatsinrichting door de bur
gemeester, twee schorsingen en
een verdeeld stemmende fractie
van GroenLinks waren dinsdag in
de raadsvergadering het gevolg
van een motie van het CDA over
de aanleg van brandkranen. Tot
hilariteit van zijn collega's kwam
het initiatief van fractievoorzit-
_J ter en nestor Jan Koolhof, die
verklaarde aan het einde van zijn
raadsperiode, na bijna twaalf jaar,
'toch ook eens een motie' te wil
len indienen.
Koolhof had zich gestoord aan een
bepaling in de in 1992 vastgestel-
de Bouwverordening dat wie iets
bouwt of verbouwt moet zorgen
voor 'doeltreffende niet-openbare
bluswatervoorziening'. Is er geen
brandkraan, dan moet die alsnog
op kosten van de opdrachtgever
worden aangelegd. 'Een zeer rare
manier van zaken doen. Dat doen
we toch ook niet met openbare ver
lichting of riolering', schreef Koolhof
aan zijn collega-raadsleden, in een
poging hen voor zijn standpunt te
i winnen. Navraag had hem geleerd
dat het plaatsen van een brand
kraan ongeveer €2500,- kost. Texels
Belang en de WD beloofden hun
steun, waarna het CDA de motie
indiende. Daarin werd het college
verzocht bij het verstrekken van een
bouwvergunning niet meer het aan
leggen van een brandkraan te eisen.
'De gemeente is verantwoordelijk
voor de aanleg van brandkranen en
de kosten moeten ten laste worden
gebracht van de algemene midde
len', aldus het CDA.
Ondanks de ernst van het onder
werp, veroorzaakte de motie veel
consternatie. Dat had alles te
maken met de persoon Koolhof, die
niet bepaald bekend staat om een
scherpe manier van debatteren en
meer ziet in een rustige manier van
politiek bedrijven, waarin hij veel
respect toont voor burgemeester
j en wethouders en een belangrijke
rol toedicht aan overleg. Koolhof
begon de verdediging van 'zijn'
motie met de opmerking dat hij
de opschudding bij zijn collega's
I wel kon begrijpen, maar dat hij niet
anders kon, omdat hij tot zijn eigen
verbazing had vernomen dat de
raad zelf verantwoordelijk was voor
de bedoelde Bouwverordening. Zijn
humoristische betoog werd herhaal
delijk onderbroken door bulderend
gelach van leden van de raad, het
college en de toeschouwers.
De WD en Texels Belang beves-
tigden hun steun aan de motie van
het CDA. Piet Standaart (TB) sprak
over 'voorschrijdend inzicht', terwijl
1 Maria van der Spek (WD) opmerkte
dat ze over de bepaling had heen
gelezen en dat deze zaak opnieuw
bewezen 'dat je alles tot in detail
Voor het eerst in zijn politieke loopbaan diende Jan Koolhof
moet lezen'. De oppositie toonde
sympathie, maar stelde zich voor
zichtiger op. 'Steun aan de motie
betekent dat je je verordening moet
aanpassen. Dat moeten we eerst
goed regelen', verwoordde Frans
Visman (D66) de mening van de
anderen. Eric Hercules (PvdA) kreeg
de zaal opnieuw aan het lachen,
toen hij een schorsing aanvroeg 'om
dit unieke moment voor Jan Koolhof
te vervolmaken'. Ook Henny Festen
(GroenLinks) wilde de vergadering
voor overleg onderbreken. Burge
meester Joke Geldorp bleef echter
serieus en gaf de raad een lesje
lokale staatsinrichting. Ze wees
erop dat het aanpassen van een
door de raad zelf vastgestelde ver
ordening niet met een motie maar
met een zogenoemd initiatiefvoor
stel moet gebeuren. Geldorp zei
coulant het voorstel van Koolhof
wel als zodanig te willen opvat
ten, maar weigerde zomaar akkoord
te gaan. Volgens haar zijn er in
het verleden te weinig brandkranen
aangelegd en is de gemeente bezig
met een 'inhaalslag'. Ze stelde voor
eerst informatie in te winnen bij
de brandweercommandant en er
in een commissievergadering nader
op terug te komen.
Vervolgens werd de vergadering
geschorst, hervat en opnieuw
geschorst. Koolhof hield vast aan
zijn motie en werd daarbij gesteund
door de andere CDA'ers, Texels
Belang en WD, maar Geldorp hield
voet bij stuk. Ze toonde begrip
voor de opvatting dat de gemeente
en niet de individuele burger voor
de kosten moet opdraaien, maar
weigerde de eis van de aanleg van
brandkranen te laten vallen. 'Anders
brengt u mij in verlegenheid, want
ik ben nu eenmaal verantwoordelijk
voor de veiligheid.' Koolhof kwam
haar tegemoet door alleen nog maar
te willen vastleggen dat de kosten
motie in.
(Foto Gerard Timmerman)
voor rekening van de gemeente
moeten komen. Toen het ten slotte
tot een stemming kwam, bleek de
fractie van GroenLinks verdeeld.
Arthur Oosterbaan zag nog te veel
haken en ogen en drong samen met
zijn collega's van PvdA en D66 aan
op nader overleg in commissiever
band, maar Henny Festen stemde
met CDA, WD en Texels_ Belang
mee, zodat de motie mét ruime
meerderheid was aangenomen. Wat
dat voor de Bouwverordening bete
kent, bleef onduidelijk. Zeker is wel
dat de individuele burger niet meer
voor de aanleg van een brandkraan
hoeft te betalen.
PWTOON göBS Q 13-ÖI-o6
Herbouw bungalow niet op andere plek
De gemeente staat niet toe dat een van
de bungalows van het park Eldorado
aan de Bosrandweg wordt gesloopt
om een eind verderop te worden her
bouwd. Reden is dat de nieuwbouw
zou plaatsvinden op terrein dat een
agrarische bestemming heeft. Tegen
nieuwbouw binnen het bestemmings-
vlak bestaat geen bezwaar. Eldorado
wil ook twee bestaande bungalows
uitbreiden tot 70 vierkante meter. Dat
kan volgens het bestemmingsplan
wel en wordt daarom toegestaan.
Exploitant Marcel Schuyl betreurt het
dat hij de eerstgenoemde bungalow
niet op een andere plek mag her
bouwen en ziet niet in welk belang
daarmee is gediend. 'Er komt geen
verandering in het aantal bedden. Het
is alleen maar kwaliteitsverbetering.'
Het gebeurt vaker dat plannen voor
vergroting van bestaande zomerhui
zen afstuiten op erf- of bestemmings-
grenzen. Er gaan dan ook stemmen
op voor andere regelgeving in het
nieuwe bestemmingsplan voor het
buitengebied.
Nu handhaving aan Zanddijk
Na het grootschalige optreden tegen
illegale bouw in vakantiecentrum De
Krim heeft de gemeente de handha
ving nu verlegd naar andere recreatie
terreinen. De eigenaar van een bun
galow aan de Zanddijk heeft bericht
gehad dat hij een inpandige berging
binnen drie maanden gesloopt moet
hebben, anders is hij een dwang
som van €500,- per dag verschul
digd, wat kan oplopene tot €15.000,-
De betreffende bungalow is met
gemeentelijke vergunning verbouwd.
Daarbij zou de inpandige berging
worden verwijderd, zodat er meer
woonoppervlakte zou ontstaan. Bij
controle bleek echter dat de berging
niet is afgebroken. Dat moet dus als
nog gebeuren. De eigenaar heeft niet
van de gelegenheid gebruik gemaakt
om een zienswijze in te dienen of
alsnog vergunning voor de gewijzigde
verbouw aan te vragen.
Dirk Roeper heeft bij de gemeen
te een principeverzoek ingediend
om de stolpboerderij aan de Akeh-
buurt te slopen en bij voorkeur
50 meter verderop een nieuwe
stolp te bouwen met daarin drie
recreatieappartementen. Omdat
de huidige regelgeving niet voor
ziet in deze aanvraag, legt het
college van b en w deze voor aan
de raad.
Het bouwen van recreatieapparte
menten in stolpen mag, maar niet
als het een nieuwe stolp betreft.
Maar gezien de bouwkundige staat
waarin de karakteristieke stolp ver
keert, zit er voor Roeper weinig
anders op dan te slopen en nieuw
te bouwen. Hij doet dat liefst niet
op de huidige plek, omdat de weg
naar de kartingbaan er pal tegen
aan ligt. En dat staat op gespannen
voet met de voorwaarde dat een
woning op zekere afstand van de
weg moet liggen. In dit geval betreft
het officieel geen openbare weg. al
wordt het gezien de ontsluiting van
de kartingbaan wel als een verleng
stuk daarvan gezien. Dat in de wens
van Roeper om de stolp op enige
afstand van de weg te herbouwen
logica schuilt, bleek vorig jaar, toen
een automobilist de controle over
zijn voertuig kwijtraakte en de boer
derij ramde. Het bleef bij schade,
maar toonde wel aan dat er sprake
is van een onveilige situatie.
Vandaar het verzoek van Roeper
om een stukje verderop een soort
gelijke stolp te bouwen. Maar met
zo'n verzoek had de gemeente bij
vaststelling van de regelgeving voor
recreatieappartementen in stolpen
geen rekening gehouden. Volgens
de huidige regelgeving mag slopen
en herbouwen op dezelfde plek,
waarbij zelfs twintig procent groter
mag worden gebouwd. Probleem
vormen de appartementen, die
nodig zijn voor de financiering. Op
grond van het huidige beleid mag
dat volgens de gemeente alleen
als de stolp op de monumenten
lijst staat, wat niet het geval is. De
stolp kan wel op de monumenten
lijst worden geplaatst, maar niet als
deze wordt gesloopt en herbouwd.
In het advies aan de gemeente
raad geven b en w aan te willen
meewerken aan sloop en herbouw,
maar dat de stolp daardoor niet
op de monumentenlijst kan worden
geplaatst en er dus geen apparte
menten in mogen. Met dergelijke
regelgeving is Roeper niet gehol
pen. Van de stolp die hij wil bouwen
zal de authentieke uitstraling niet
onderdoen voor recent gebouwde
stolpen, die door de verplaatsing
beter tot z'n recht zal komen. Daar
bij geeft hij aan dat hij duurzaam en
milieuvriendelijk wil bouwen, voor
de verwarming gebruik wil maken
van aardwarmte en - hoewel dat
met verplicht is - in een aansluiting
op het riool wil investeren.
De aanvraag wordt maandag 16
januari behandeld door de raads
commissie Grondgebied.
In het dagelijks leven adviseert hij
particulieren en overheden over
vraagstukken op het gebied van
water, ruimte en milieu. Moge
lijk buigt hij zich binnenkort als
raadslid over vraagstukken die
de Texelse overheid bezighou
den. Met een derde plaats op de
lijst van GroenLinks staat Rikus
Kieft op een verkiesbare plek bij
de gemeenteraadsverkiezingen
die op dinsdag 7 maart worden
gehouden.
i Hij dacht begin jaren negentig op
i een onverkiesbare plaats te staan
j bij de gemeenteraadsverkiezingen
in Amersfoort. Een lokale kwestie
domineerde de verkiezingen, Groen
Links schoot omhoog van 2 naar 6
zetels en Rikus Kieft deed tot zijn
eigen verrassing meteen zijn intrede
in de Amersfoortse gemeenteraad.
Te snel bleek achteraf. 'Langer dan
een jaar heb ik dat toen niet gedaan.
Op een gegeven moment begon ik
thuis ontwikkelingen van mijn doch
ter te missen en dat wilde ik niet.
Dat maak je maar één keer mee,
dus ik heb een keuze gemaakt. Ik
houd er ook niet van half werk te
leveren. Als je in een gemeenteraad
1 zit, moet je het goed doen.'
De politiek bleef zijn belangstelling
houden en na zijn vestiging op Texel
in september 2003 besloot Kieft
aansluiting te zoeken bij de plaatse
lijke afdeling van GroenLinks. Sinds
I driekwart jaar draait hij mee in de
I steunfractie. Van de kandidaat-
I raadsleden die op een verkiesbare
plaats staan, is Kieft waarschijnlijk
eén van de minst bekende op het
I eiland. Hij stond even in de schijn
werpers toen hij in 2003 tijdelijk als
directeur van de nieuwe Texel Aca
demie werd aangesteld. Daarnaast
is hij echter ook al jaren secretaris
van de Stichting Texels Museum.
'We kwamen al regelmatig op het
eiland. In 2003 zag mijn vrouw dat
er een huis aan de Noorderhaaks
te koop stond en toen zijn we hier
komen wonen.' In 2004 kwam aan
zijn baan bij de Texel Academie een
einde en sindsdien richt Kieft zich
volledig op zijn adviesbureau Kieft
Noord. Als afgestudeerd specialist
waterzuivering aan de toenmalige
Landbouwuniversiteit Wageningen
adviseert hij overheden, samenwer
kingsverbanden en particulieren bij
vraagstukken op het gebied van
water, ruimte en milieu. 'Op het
eiland adviseer ik momenteel Mare
van Rijsselberghe bij een project
met zilte landbouw. We zijn aan
het bekijken welke gewassen er
het beste in de zoute kwel nabij de
Petten kunnen worden gekweekt.
Dan kun je bijvoorbeeld denken
aan zeekool. Met de wortelstokken
daarvan kun je heerlijke gerechten
maken.' Daarnaast werkt hij onder
meer ook aan adviezen voor Land
schap Noord-Holland en een advies
voor vijf overheidsinstanties hoe zij
het best hun handhavingsacties op
de Waddenzee gezamenlijk kun
nen aanpakken. Eerder werkte hij
als adviseur en leidinggevende bij
adviesbureau NovioConsult in Nij
megen en was communicatieadvi
seur en woordvoerder van Gede
puteerde Staten in Utrecht. Eind
jaren negentig begeleidde hij een
reorganisatie van de VROM-Raad,
het belangrijkste adviesorgaan van
het ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu. In
zijn jongere jaren was Kieft alge
meen secretaris van de Vereniging
Kerk en Vrede en hoofd voorlich
ting van de Stichting Oecumeni
sche Hulp. Hij was toen onder meer
betrokken bij de landelijke campag
nes Afrika Nu en Een voor Afrika. De
betrokkenheid met de Derde Wereld
is er overigens nog steeds. Kieft is
sinds enige tijd voorzitter van de
Wereldwinkel op Texel.
Als raadslid wil hij zich onder meer
inzetten om het vertrouwen tussen
bestuur en bevolking goed te hou-
den. De wijze waarop Texelaars in
een vroeg stadium inspraak kregen
bij het nieuwe beleid voor vrijkomen
de agrarische bebouwing verdient
volgens hem navolging. 'Dat werkt
beter dan eerst een plan bedenken
en vervolgens draagvlak onder de
bevolking te gaan zoeken. Je moet
bij het maken van nieuwe plannen
eerst inventariseren wat mensen
willen, daarna ga je dat toetsen
aan bestaande regel- en wetgeving
en vervolgens kom je met plannen.
Als je mensen hebt gehoord en hun
opvattingen hebt gewogen, valt het
later ook beter uit te leggen als een
idee niet wordt meegenomen in
de uiteindelijke plannen. Andersom
vind ik dat bewoners ook moeten
weten hoe bestuurlijke processen
verlopen. Projecten bij de overheid
duren nu eenmaal lang omdat ze
zorgvuldig moeten worden voor
bereid. Je kunt niet zomaar even
veranderingen doorvoeren. En je
moet er ook rekening mee hou
den dat achter bestaande situaties
altijd een logica zit waarom de situ
atie is zoals die is. Je kunt dus niet
altijd suggereren dat er eenvoudige
oplossingen zijn. Maar als je een
maal een besluit hebt genomen,
moet je daar pal voor staan. Bijvoor
beeld zoals de huidige raadsleden
van GroenLinks hebben gedaan bij
het nieuwe raadhuis.'
Biomassa
De verdere ontwikkeling van het
Energieplan 2020 dat onder aan
voering van oud-wethouder Peter
Bakker werd opgesteld, is een ander
punt waar Kieft zich op wil richten.
'Dat plan heeft nu vier jaar in de kast
gelegen. We willen daar net zo mee
aan de slag gaan als op Samso
Rikus Kieft: 'Je kunt niet altijd suggereren dat er eenvoudige oplossingen zijn.
Op dat Deense eiland zijn de
afgelopen jaren in samenspraak en
overleg met de bevolking diverse
duurzame maatregelen (onder meer
biomassacentrales en windmolens)
van de grond gekomen. Vorig jaar
was de coördinator van die projec
ten op Sams nog te gast op Texel.
Volgens Kieft zou voor uitvoering
van duurzame energieprojecten op
het eiland gedacht kunnen worden
aan een soort Texels Eigen Energie
Onderneming.
Sober
Het nieuwe raadhuis zou wat hem
betreft sober uitgevoerd moeten
worden. Overschrijding van het bud
get wordt niet getolereerd. 'Wat niet
kan, kan niet.' De realisatie van het
PHH-gebouw en de nieuwe OSG,
twee andere kanjerprojecten waar
over de huidige raad de afgelopen
raadsperiode besluiten nam, kun
nen wat hem betreft worden afge
rond. 'Het PHH is belangrijk voor de
vitale functies en de nieuwe OSG is
van belang voor de Texelse jeugd
en daarmee ook voor Texel in het
algemeen.' Overname van de haven
is volgens hem een onderwerp om
voorzichtig mee om te gaan. 'Dat
kan de gemeente in de toekomst
veel kosten opleveren
Het dualisme, dat in 2002 in de
lokale politiek werd ingevoerd, kan
zich volgens Kieft ontwikkelen tot
een goed systeem. 'Ik hoop wel dat
de huidige raad nog laat weten wat
de bevindingen tot nu toe zijn, zodat
de nieuwe raad daar verder gebruik
van kan maken. En we moeten ook
elke verdere fase in het dualisme
goed evalueren.' Naar verwachting
moet het nieuwe systeem in 2008
goed in de praktijk zijn ingevoerd.
De huidige mate van kaderstelling,
de grenzen die de raad aan het col
lege stelt, kan volgens Kieft verder
worden verbeterd. 'De situatie rond
Pharos is daar een mooi voorbeeld
van. Daar moeten heldere werkaf
spraken over worden gemaakt waar
later op afgerekend kan worden.
Maar als je de stukken nu ziet, zijn
er nog veel open einden. Zulke
afspraken moet je veel helderder
formuleren.' De lokale rekenkamer
commissie is in zijn ogen een goed
instrument voor de gemeenteraad
om te controleren of het college
zich aan de met de raad gemaakte
(Foto Jeroen ven Hertum)
afspraken heeft gehouden.
De kerntakendiscussie is zijn ogen
de geëigende weg om het tekort
van eén miljoen euro per jaar weg
te werken. Hij verwacht niet dat
dat de huidige raad nog lukt. 'Zulke
beslissingen kun je niet nog even
snel nemen. Als je dat doet, biedt je
schijnhelderheid waar je later mis
schien helemaal niets aan hebt. Dat
kun je beter aan de volgende raad
overlaten.' De huidige raad zei eind
vorig jaar nog deze raadsperiode
plannen voor de bezuinigingen te
willen presenteren om de nieuwe
raad met een schone lei te laten
beginnen. Zorg, de toekomstige
Wet Maatschappelijke Ondersteu
ning en cultuur zijn onderwerpen
waarop volgens Kieft niet moet wor
den bezuinigd. 'Dan raak je mensen
in hun dagelijkse welzijn.'
Hij schat het opkomstpercentage
met de verkiezingen desgevraagd
op 75 procent. 'Al vind ik dat het
100 procent zou moeten zijn. Je
hebt hier het recht om te kunnen
kiezen.' Hij schat dat de PvdA en
GroenLinks er elk een zetel bij krij
gen. 'Dat gaat dan waarschijnlijk
ten koste van Texels Belang en de
Caravans te
laat weg
De veertien caravans die Ivonne
Boom op haar terrein aan de Krim-
weg in gebruik heeft als verblijf
voor seizoenmedewerkers moeten
volgens de vrijstelling die zij'daar
voor van de gemeente voor de jaren
2004 tot en met 2007 heeft gehad,
tussen 31 oktober en 15 maart
ergens anders worden opgeslagen.
Maar vorige week stonden ze er
nog. Voor de gemeente was dat
aanleiding om met een dwangsom
te dreigen. Boom kreeg te horen
dat ze €250,- per dag moet beta
len als de caravans er over drie
weken nog staan, wat kan oplopen
tot €15.000,-. Boom heeft dit niet
afgewacht en de caravans direct
afgevoerd.
Brandstichting
niet bewezen
Een 27-jarige seizoenswerker die
in de nacht van 6 op 7 maart
in De Cocksdorp een personen
auto stal en ervan verdacht werd
een schuurtje in brand te heb
ben gestoken, is veroordeeld tot
67 dagen celstraf met aftrek van
voorarrest.
De man had in beschonken toe
stand een café in De Cocksdorp
verlaten, waarna hij uren later een
stuk verderop in een schuur werd
aangetroffen, waar hij door de eige
naar was weggestuurd. Later in de
nacht keerde hij terug en stal uit een
schuur een auto. De diefstal werd
ontdekt door de eigenaar, die een
auto hoorde wegrijden en merkte
dat er brand in het schuurtje woed
de. 's Morgens rond 9.00 uur werd
de dief aangehouden bij paal 33,
nadat hij de gestolen auto op het
strand had achtergelaten. Hij bleek
zich niets meer van de afgelopen
nacht te kunnen herinneren. Naast
de diefstal en de brandstichting,
werd hij er ook van beschuldigd zijn
(ex-)vriendin telefonisch te hebben
bedreigd. De officier van justitie
eiste negen maanden cel, waarvan
zeven maanden voorwaardelijk en
een werkstraf van 180 uur. De poli
tierechter sprak hem wegens onvol
doende bewijs vrij van brandstich
ting, maar achtte hem wel schuldig
aan de overige feiten.