'Eerst bezuinigen, dan investeren' 4 ^jjlOPDAAAM/ TB: geen aparte wethouder Toerisme Discussie over Pharos abrupt afgebroken TEXELSE J COURANT Texels Belang kritisch over financiën Cijfers Pharos in vogelvlucht Zwemmend de haven in Jgdzrg. VRIJDAG 20 JANUARI 2006 De gemeente Texel moet de komende vier jaar hard aan de slag om de financiële zaken op orde te brengen. Het overschrij den van budgetten is meer regel dan uitzondering, deadlines wor den overschreden waardoor de kosten omhoog gaan, ondanks een personeelsstop worden toch nieuwe mensen aangenomen en de bestuurskosten zijn in vier jaar tijd bijna verdubbeld tot €3,5 mil joen, bijna de helft van de tota le loonkosten van de gemeente. Aldus een belangrijk speerpunt uit het deze week gepresenteerde verkiezingsprogramma van Texels Belang (TB). 'De huidige situatie dwingt ons ertoe de tering naar de nering te zetten!', schrijft TB, dat niet te spreken is over het financiële beleid van de gemeen te. De partij wil geen begroting die op terugkerende basis een gapend gat vertoond, maar die structureel sluitend is en waarbij rijksuitkeringen en de gemeentelijke heffingen en belastingen de grenzen aangeven. De gemeentelijke reserves en voor^ zieningen moeten op het afgespro ken niveau worden gehandhaafd. TB laat over de kanjerprojecten geen onduidelijkheid bestaan. Die moeten even in de wacht worden gezet, tot dat er meer duidelijkheid is over de financiële positie van de gemeente. 'Eerst bezuinigen en dan investeren, mits financieel verantwoord.' Dat betekent dat er bij TB voorlopig niet wordt gesproken over de bouw van het nieuwe gemeentehuis en - als de financiële middelen dat straks toch toelaten - er eerst goed moet worden nagedacht of een raadhuis van de voorgenomen omvang wel nodig is. Dit met het oog op de kern- takendiscussie, waarbij wellicht zal worden besloten om bepaalde taken - en dus personeel - af te stoten. Daarnaast pleit TB ervoor dat de gemeente de personele bezetting tegen het licht moet houden. 'De doorgevoerde reorganisaties, eerst naar sectoren en toen naar direc tiemodel, zijn met nogal wat kosten gepaard gegaan en resulteerden in een verdere uitbreiding van het per soneelsbestand. Bij deze uitbreiding bleek telkens dat de invulling binnen de financiële kaders bleef. TB is van mening dat we ons maar eens moeten bezinnen op deze formatie en financiële kaders.' Gesignaleerd wordt dat met name de kosten van de afdeling bestuursondersteuning (€1,4 miljoen) hoog is opgelopen en dat desondanks nog externe bureaus worden ingehuurd, bijvoor beeld om bestuursbijeenkomsten in waddenverband voor te bereiden. Waterhoofd Volgens TB begint de gemeentelijke organisatie trekjes van een water hoofd te knjgen en nemen de per sonele kosten dusdanige vormen aan, dat er voor gangbaar beleid te weinig geld overblijft. Als voorbeeld worden de monumenten genoemd, waarvoor de raad wel nieuw beleid heeft vastgesteld, maar waarvoor geen middelen zijn vrijgemaakt om dit beleid structureel te bekostigen. En met de op handen zijnde kern- takendiscussie zit dat er voorlopig ook niet in. Volgens TB is er bij de gemeente op het gebied van effi ciency nog het nodige te winnen. Deadlines, zoals voor de haven van Oudeschild, de aanbesteding van het PHH-gebouw, het plan van aan pak voor de kerntakendiscussie en bestemmingsplannen, worden vaak niet gehaald. Hierdoor gaan de kos ten omhoog. Daarnaast vindt TB dat de gemeente meer aan budgetbe waking moet doen, met als recent voorbeeld het tekort bij Pharos, ter wijl die organisatie onder meer is ingesteld als budgetbewaker van de welzijnsorganisaties. Maar ook op andere terreinen wil de gemeente volgens TB nog wel eens over de begroting schieten. Bezuinigen bete kent volgens TB ook dat Texel niet altijd haantje de voorste moet willen zijn, zoals bij de Wet Maatschap pelijke Ondersteuning is' gebeurd. 'Gemeentes die stil zijn blijven zitten, hebben niets gemist.' Het inhuren van externe bureaus moet worden beperkt. Belangrijk punt voor Texelse groot ste fractie is ook dat de gemeente lijke huishouding transparanter moet worden. De huidige wijze van begro ten en de vele potjes die er bestaan, maken de financiële huishouding zelfs voor insiders volkomen ondoor- zichtelijk. Een kostenbesparing die TB wil doorvoeren is het komen tot twee bestemmingsplannen, eentje voor het buitengebied en eentje voor de bebouwde kom, waarmee vol gens de partij aanzienlijk minder tijd is gemoeid en toch maatwerk kan worden geleverd. TB wil af van parkeerheffing Texels Belang wil af van het betaald parkeren. 'Gasten ergeren zich eraan. Het is een slecht visi tekaartje voor Texel. Bovendien werkt het als instrument voor het reguleren van het parkeren inef- /ectief en houdt de gemeente van elke euro parkeergeld netto maar 30 cent over.' Volgens TB is betaald parkeren op veel plekken niet nodig. Op die plek ken waar het wel een probleem is, bijvoorbeeld op drukke dagen in het centrum van Den Burg, kan volgens de partij worden volstaan met het instellen van zogeheten blauwe zones, waarop een beperkte tijd mag wor den geparkeerd. Doordat veel minder toezicht nodig is, spaart de gemeente veel menskracht uit, wat scheelt in de personeelskosten. Doordat volgens TB zo'n 70 procent van de parkeer- opbrengst in de kosten van con trole en het legen van de automaten gaat zitten, blijft het bedrag dat de gemeente misloopt beperkt. Dat kan bijvoorbeeld worden gecompenseerd door de toeristenbelasting iets te ver hogen. 'Voor de gasten ligt dat een stuk minder gevoelig.' Praktijkresultaten van biovergisting 'De praktijkresultaten van biovergis ting op landbouwbedrijven zijn onder werp van een lezing die G. Biewenga maandag houdt voor de leden van de agrarische Vereniging voor Bedrijfs voorlichting. Biewenga is werkzaam bij de organisatie Praktijkonderzoek Veeteelt in Lelystad, onderdeel van de universiteit in Wageningen. Hij gaat in op de benodigde vergunningen om een biovergistingsinstallatie te mogen plaatsen en de vraag welke produc- Bij de perikelen rondom Pharos zijn diverse cijfers in omloop. Een kort overzicht met een onderscheid tussen de bedra gen voor 2005 en 2006. De brede welzijnsstichting, die sinds 1 april bestaat, heeft in 2005 op een budget van bijna €250.000,- een tekort van €135.000,- opge bouwd. Een groot deel van de overschrijdingen zit hem in de aanloopkosten van de nieuwe stichting, onderzoek naar de inpassing van mantelzorg binnen de toekomstige Wet Maatschap pelijke Ondersteuning, het peuter- speelzaalwerk, ontwikkeling van dorpssteunpunten en overhead kosten. Met dat laatste worden onder meer de extra uren bedoeld die directeur Mart Spreeuw aan de ontwikkeling van de nieuwe brede welzijnstichting heeft besteed. Burgemeester en wethouders wil len Pharos uit de brand helpen met een lening en twee extra dek kingen. Voor de gemeentelijke lening wil het college €50.600,- uittrekken, voor de extra dekkin gen €39.900,- en €21.000,-. Beide dekkingen moeten uit het fonds voor de Wet Voorziening Gehan dicapten komen. Pharos heeft, vooruitlopend op de gemeentelijke lening, inmiddels zelf €20.000,- geleend bij de bank. Dat geld was nodig om in december de salaris sen van de medewerkers te kun nen betalen. De gemeente staat met garant voor dat bedrag. Voor het jaar 2006 zijn weer andere bedragen in omloop. Het college wil dit jaar €288.000,- uittrekken voor de uitvoering van het peuterspeel- zaalwerk (€96.000,-), het jeugd- en jongerenwerk (€117.000,-), huis vesting in d'Ouwe Ulo (€65.000,-) en schoonmaakkosten (€10.000,-). Die uitgave zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting. Daar naast wil het college Pharos dit jaar een extra bedrag van bijna €43.000,- geven voor de uitvoe ring van extra taken. Tot die extra taken worden de verdere ontwik keling van dorpssteunpunten op het en de ondersteuning van vrij willigers gerekend. Dat gebeurt vooruitlopend op de invoering van de Wet Maatschappelijke Onder steuning. Het extra bedrag van €43.000,- wil het college even eens ten laste brengen van het fonds Wet Voorziening Gehandi capten. In dat fonds zit momenteel zo'n €430.000,-. Dat fonds wordt gevuld met geld dat de gemeente van het rijk heeft gehad voor de uitvoering van gehandicaptenbe leid, maar nog niet is besteed. ten - zoals bermgras, maïs, granen, riet, aardappelen, suikerbieten en andere restproducten - naast allerlei soorten mest de meeste energie leve ren. Ook geeft hij een beeld van de investeringen, subsidiemogelijkheden en het te verwachten rendement. De bijeenkomst wordt gehouden in hotel De Pelikaan nabij De Koog en begint om 20.00 uur. 'Eitje' zei er één stoer nadat hij uit het water was geklommen. Een stuk of twaalf marechaussees in opleiding voltooiden gisteren in Oudeschild een opmerkelijke oefening. In de buurt van de haven werden ze zon der pardon over boord gezet met een duidelijk opdracht: zwem maar terug. En zo zag havenmeester Foppe Vis ser tot zijn verrassing even later de een na de andere marechaussee de havenmond binnen zwemmen. De marechaussees, die een maritieme trainingsweek op het eiland heb ben, waren gekleed in wetsuits. Hoe ver ze hebben gezwommen, is niet bekend. (Foto Bert Koning) Lijstverbinding PvdA en GL Partij van de Arbeid en Groen- Links slaan de komende raads periode de handen ineen. Belang rijke reden voor de lijstverbinding is dat veel van de punten die voor beiden belangrijk zijn, op dit moment nauwelijks uit de verf komen. De samenwerking wordt bezegeld op de nieuwjaarsrecep tie vanavond in de raadskelder. PvdA en GL hebben hun verkie zingsprogramma's en accenten naast elkaar gelegd en daaruit een zogeheten Tien Punten Plan opge steld, waarop beide de komende vier jaar in dezelfde mate aanspreek baar zullen zijn. Daarmee zeggen beide partijen geen afbreuk te doen aan hun eigen bestaansrecht. 'Inte gendeel, we hopen dat ook de kie zer de ernst van dit puntenplan ziet en dan op één van deze twee partijen gaat stemmen, zodat een zo groot mogelijk kans te maken dat veel van deze punten kan worden uitgevoerd.' De lijstverbinding heeft als bijkomend effect dat eventu ele reststemmen van de ene partij naar de andere toegaan, zodat er geen stemmen verloren gaan. De combinatie streeft naar een plek in het college, zodat de tien punten in beleid kunnen worden omgezet. Welke punten dat zijn, wordt vrijdag bekendgemaakt. Vanaf 21.00 uur is iedereen wel kom. ...r-HOETE hf/VflRR^ Wwj'Jm P) ft TOON SOK (T) 2.0-OI-looi Sommigen voelen zich geroepen, maar niet iedereen wordt gehoord De politieke partijen hebben een discussie over de financiële pro blemen van Pharos woensdag avond vrij abrupt afgebroken. De gemoederen begonnen na twee uur aardig verhit te raken en dui delijkheid kwam er evenmin. 'We raken verstrikt in eikaars menin gen en komen er vanavond niet uit', aldus Marian Merkelbach (CDA). Directe aanleiding was een vraag van Piet Standaart (Texels Belang) over €48.000,- die Pharos in 2005 aan directie-uren heeft besteed. Van collegezijde konden er geen ant woorden worden gegeven op de vraag hoe die overschrijding kon plaatsvinden. Een van de ambte naren kon bladerend in zijn eigen stukken evenmin tot een antwoord komen. Henny Festen (GroenLinks) stelde daarop voor de hele discussie maar te staken en door te schuiven naar een ander tijdstip. Zij kreeg meteen bijval van Merkelbach. De andere partijen zagen er ook weinig brood meer in. Ze besloten volgen de week dinsdagavond verder over Pharos te vergaderen. De sfeer in de commissie was op dat moment geïrriteerd. Met name wet houder Annie Hin (Welzijn) lag onder vuur. De commissieleden drongen meermalen aan op antwoorden. Zelfs voorzitter Willem Vlas spoorde Hin aan vragen te beantwoorden. Raadsgriffier Marit de Porto was twee keer gedwongen de wethouder te corrigeren. Een keer zei Hin abu sievelijk dat de begroting van Pharos voor 2006 ter inzage had gelegen en even later ontstonden door een antwoord van haar misverstanden over een nota voor de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning die nog niet klaar was. Tekorten De partijen kwamen niet verder dan hun onvrede en zorgen te uiten over de tekorten die Pharos in het eerste bestaansjaar heeft opgelopen. De geplande uitgaven voor 2006 bleven onbesproken. Van alle kanten (de WD ontbrak) klonk kritiek op de financiële huishouding. De stichting kampt over 2005 met een tekort van €135.000,-. Merkelbach en Festen stoorden zich eraan dat de stichting veel overheadkosten (verzamelnaam voor de kosten die een organisa tie maakt voor leidinggeven) heeft gemaakt. Merkelbach: 'Bij de Wel zijnsstichting waren de overhead kosten ook een probleem. De reken kamercommissie heeft na onderzoek gezegd dat dat zo niet meer moest en nu gebeurt het toch.' Ze wees directeur Mart Spreeuw van Pharos er op dat die kosten inbegrepen horen te zijn bij het geld waarvoor de gemeente het peuterspeelzaalwerk en het jeugd- en jongerenwerk bij de brede welzijnsstichting afneemt. Standaart vroeg zich waarom de stichting niet eerder aan bel trok over de tekorten. Frans Visman (D66) vond dat er sprake was van grote getallen voor een korte periode. 'Een bedrag van €48.000,- aan direc teurs-uren is gigantisch.' Hij was als enige bereid een lening aan Pharos te verstrekken. De andere commis sieleden wilden nog geen extra geld beschikbaar stellen. Presentatie Een algemene presentatie van Spreeuw over de activiteiten van Pharos kreeg de handen niet op elkaar. Festen zei een financieel verhaal te missen en Eric Hercu les (PvdA) miste bevlogenheid. Her cules zei Spreeuw dat Pharos op het eiland het imago van een 'rotte appel' heeft gekregen. De Pharos- directeur erkende het negatieve ima go ook te ervaren, maar voegde daar meteen aan toe dat dat niet aan de prestaties van de medewerkers van Pharos kan liggen. Hij zei zich wel te hebben gestoord aan allerlei uitlatin gen in de media. Hij zei het jammer te vinden dat niemand persoonlijk bij hem kwam informeren hoe het ermee ging. Festen liet hem weten dat Pharos juist slecht met de raad communiceert. Ze verweet hem dat de stichting eigenmachtig verande ringen in het jeugd- en jongerenbe leid heeft doorgevoerd (op gebied van verslavingszorg), terwijl dat een taak van de gemeenteraad is. Wet houder Hin zei de kritiek op Pharos niet terecht te vinden. 'Ze hebben tot nu toe de zaken uitgevoerd zoals afgesproken. Maar er is beeldvor ming ontstaan en die is moeilijk om te buigen.' Hin had wel de hoop dat dat alsnog lukt. Op het gebied van financiën bleef de beeldvorming echter onduidelijk. Zo moest voorzitter Vlas Spreeuw er na een betoog aan herinneren dat hij de gestelde financiële vragen nog niet had beantwoord. Merkel bach verweet hem later dat hij geen antwoord gaf, maar het proces waarop de gemeente subsidie (con- tractgestuurde beleidsfinanciering) verleent aan het beschrijven was. Wethouder Hin maakte wel duidelijk dat extra bijdragen die het college wil verstrekken uit een fonds voor de Wet Voorziening Gehandicap ten komt niet rechtstreeks gevoigen heeft voor het gehandicaptenbe leid. In het fonds zit geld dat de gemeente van het rijk heeft gehad voor gehandicaptenbeleid, maar nog niet heeft besteed. In dat fonds zit op het moment €430.000,-. Vis man merkte op dat het handig was geweest als dat meteen in de stuk ken had gestaan. Vragen De Stichting Integratie Gehandicap ten sprak zijn verontwaardiging uit over de wijze waarop het college geld voor gehandicaptenbeleid voor Pharos wil gebruiken. Nadat de dis cussie was beëindigd, werd beslo ten hem op 24 februari voort te zetten. Een opmerking dat de com missieleden hun gestelde vragen alsnog schriftelijk zouden kunnen indienen, leidde tot verontwaardi ging bij Visman. 'Het is quötsch om dat te vragen. We hebben hier een goede notuliste zitten die alles heeft opgeschreven.' Het Texelse landschap moet z'n huidige kenmerkende uitstra ling behouden, maar economi sche ontwikkelingen moeten wel gewoon kunnen doorgaan. Aldus in notendop de visie van Texels Belang over de onderwerpen economie en landschap. De par tij beschouwt het landschap als een kernwaarde voor de Texelse economie, waarbij er nadrukkelijk plaats moet zijn voor de mens in de natuur. Dat economie een belangrijk item is voor TB blijkt uit de drie pagina's die er in het verkiezingsprogram ma aan zijn gewijd. Toerisme wordt daarin regelmatig genoemd, maar een aparte wethouder van Toerisme hoeft er niet te komen, mag er zelfs niet komen. Want dan zouden ande re sectoren, zoals de landbouw, wel eens kunnen ondersneeuwen. Maar binnen het dagelijks bestuur moet er aan de portefeuille Economie wel meer gewicht worden toegekend dan nu het geval is. Bedrijfstakken moeten de ruimte houden om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen, zoals een biovergistingsinstallatie, al hoort die niet thuis in landschap pelijk kwetsbare gebieden. Maar in bijvoorbeeld Eierland wil TB wel zover gaan om rond zo'n installatie een kassencomplex toe te staan, zodat de vrijgekomen warmte beter kan worden benut, met als bijko mend voordeel dat dit ook in de relatief rustige winterperiode werk genereert, wat ten goede komt aan de werkgelegenheid. 'Want de eco nomie draait weliswaar voor zeker driekwart op het toerisme, in de werkgelegenheid is deze verhouding door het seizoenseffect niet terug te zien. Daarom moeten we erg zui nig zijn op instituten als het NIOZ en Alterra.' Het aantal toeristische bedden blijft in principe op 47.000, waarbij wel wordt gesteld dat als de middenstand in de omgeving door verdunning of kwaliteitsverbetering in de parken onder druk komt te staan, de maxima moeten worden heroverwogen. Het eigen gebruik van vakantiewoningen in parken, waardoor ze niet meer in de verhuur komen, baart de partij zorgen. Deze ontwikkeling kan met name negatief uitpakken voor de middenstand in de omgeving, waardoor dé leef baarheid in de dorpen kan worden ondermijnd. 'We zullen de vinger aan de pols moeten houden en moeten tijdig adequate maatregelen moeten nemen.' Welke dat zijn, laat TB in het midden. Over vrijkomende agrarische bedrij ven wordt met nadruk het begrip zorgboerderijen genoemd, omdat dergelijke groepsaccommaties voor zorgbehoevende ouderen volgens TB in een toenemende behoefte en in werkgelegenheid voorzien. Maar ook toeristische voorzieningen in vrijkomende agrarische bedrijven (niet alleen stolpen) worden niet uitgesloten. Standaart: 'Je moet niet bij voorbaat de deur op slot gooien, maar het per geval bekijken. Elke activiteit die werkgelegenheid kan bieden, moet in principe de kans krijgen. Texelaars zijn onder nemende mensen en de gemeente dient zodanige randvoorwaarden te scheppen, dat ondernemers zich optimaal kunnen ontplooien. Er moet daarom actief medewerking worden verleend aan het verkrijgen van de vereiste vergunningen.' Inspelend op de jongste ontwik keling in de landbouw moet het volgens TB ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld in Eierland schuren hoger te bouwen dan nu is toege staan. Omdat ook de verbreding van de landbouw een kans moet hebben, is het uitbreiden naar 15 kampeerplaatsen op boerenerven voor TB bespreekbaar, waarbij de slaapplaatsen in eerste instantie overigens uit de vrijkomende ver gunningen moeten komen. Met betrekking tot de tuinwallen moet de jaarlijkse vergoeding wor den geïndexeerd en mag het aantal tuinwallen op het oude land worden uitgebreid, mits er ook in een onder- houdsvergoeding wordt voorzien. TB vindt dat het op verschillen de beleidsterreinen ontbreekt aan totaalvisies. Die moet er onder meer komen voor De Koog, zodat de opwaardering van deze toeristische badplaats beter vorm kan krijgen en optimaal kan worden geprofiteerd van provinciale subsidies..In zo'n visie moet onder meer aandacht zijn voor de aanleg van een boulevard over de duinen en een betere par keersituatie bij het Kogerstrand. Huisvesting Er moet ook een totaalvisie over de Texelse woningbouw komen, aldus TB, dat aangeeft dat bij de verschillende nieuwbouwprojecten nu sprake is van een hap-snapbe- leid en dat het ontbreken van zo'n samenhangende visie de huisves ting niet ten goede komt. Speciale aandacht heeft de partij voor huis vesting van ouderen en starters, is een ander hoofdpunt. Gedacht wordt aan sociale woningbouw (ser viceflats voor senioren). Voldoende betaalbare woningen voor minder draagkrachtige doelgroepen, is een ander uitgangspunt. Niet fuseren Texel moet een zelfstandige gemeen te blijven. Dat vindt Texels Belang, dat vindt dat de bewoners zoveel mogelijk zelf zeggenschap moeten houden op de ontwikkelingen op het eiland. Dit vereist lokale bestuurs kracht en een sterke organisatie. Samenwerking met de andere eilan den kan daaraan een goede bijdrage leveren, evenals samenwerking in NoordWest 8 en het Ontwikkelings bedrijf Noord-Holland Noord. Jaarvergadering agrariërs verzet Omdat ook de Nederlandse Alge mene Keuringsdienst al op maan dag 30 januari vergadert, wordt de jaarvergadering van de agrarische Vereniging voor Bedrijfsvoorlich ting verzet naar dinsdag 31 janu ari. Locatie (hotel De Pelikaan) en tijdstip (aanvang 20.00 uur) blijven dezelfde. Op de agenda staat onder meer een lezing van Ruud de Vries, financieel deskundige van ABN- AMRO. Hij gaat in op de te verwach ten ontwikkelingen in de landbouw en de vraag hoe de bedrijfsvoe ring onder de steeds veranderende omstandigheden gezond kan wor den gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 5