Duurzaam Texel toetst duurzaamheid politiek Lager tarief TESO Maartenhuis zoekt zwemvrijwilligers Verhoogde controles bij havens eilanden Brandweer niet blij met nieuwe pagers TEXELSE j COURANT Stichting 'Texel Helpt' VRIJDAG 10 FEBRUARI 2006 De politieke partijen noemen het bijna allemaal in hun plannen, maar echt opgetogen kunnen ze er bij de Stichting Duurzaam Texel niet van geraken. Duurzaamheid heeft volgens de stichting in de verkiezingsprogramma's nog niet echt de plaats gekregen die het verdient. 'De meeste partijen heb ben zich meer passief dan actief opgesteld', aldus coördinator Nienke Bloksma. De stichting houdt maandagavond m de bioscoop aan de Gravenstraat in Den Burg in aanloop naar de i gemeenteraadsverkiezingen een bij eenkomst met de politieke partijen. Vertegenwoordigers van de zeven deelnemende partijen kunnen tij- j dens een forumdiscussie aangeven welke keuzes zij de komende vier jaar op het gebied van duurzaam- heid willen maken. Volgens Duur zaam Texel hebben 'verschillende partijen de afgelopen vier jaar geen I duidelijke keuzes gemaakt.' GroenLinks is in de verkiezingspro gramma's het meest uitgesproken j op het gebied van duurzaamheid. De partij wil de komende raadspe riode het Energieplan 2030 uit het slop halen, zodat Texel over 24 jaar zijn eigen energie kan opwekken door 'zon, wind, getijden en biover- gisting van organisch afval.' Het landelijk stroomnet zou in principe alleen nog moeten worden aange sproken om piekbelastingen op te vangen. De partij laat zich inspire ren door het Deense eiland Samso, waar sinds 1998 onder aanvoering van het Samso Energy and Enviro- ment Office diverse duurzame ener gieprojecten zijn opgestart. Volgens GroenLinks kan Samso als voor beeld dienen voor de realisatie van windmolens. Het Energy and Envi- roment Office wist met behulp van investeringen en instemming van de eilandbewoners tien windmolens voor de kust te bouwen. GroenLinks pleit ervoor dat zon necollectoren standaard een onder deel worden van de daken van huurwoningen. Kopers van wonin gen zouden subsidie moeten krijgen als ze collectoren laten aanbrengen. Op het gebied van collectoren vindt GroenLinks de WD aan haar zijde. De libéralen pleiten voor het stimu leren van zonne-energie in onder meer de sociale woningbouw. Met behulp van startsubsidies wil Groen Links de teelt van biobrandstoffen (bijvoorbeeld koolzaad), biovergis- ting en experimenten met nieuwe zilte gewassen mogelijk maken. Het Masterplan Water wordt in herinne ring geroepen als mogelijkheid om Texel voor te bereiden op de stren gere eisen die de nieuwe Europese Kaderrichtlijn Water over een paar jaar aan het oppervlaktewater stelt. De partij pleit ervoor dat raadsbe sluiten voortaan worden onderwor pen aan een duurzaamheidstoets. Een biomassavergistingscentrale kan onder voorwaarden eveneens rekenen op de steun van CDA, WD en D66. Volgens de liberaal democraten moet zo'n centrale wel inpasbaar zijn in het landschap en moeten de wegen erop berekend zijn. Het CDA vindt dat er zorgvul dig naar de locatie moet worden gekeken vanwege de aan- en afvoer van oogst- en meststoffen. De WD beschrijft biomassavergisting als een geschikte manier om schone energie op te wekken. Martijn en Jan Pieter Smit hebben concrete plannen om bij hun bedrijf aan de Oostkaap bij Oosterend een biover- gistingscentrale te bouwen. Het col lege is bereid procedures te voe ren om de bouw van zo'n centrale mogelijk te maken. Diverse Texe laars hebben daar bezwaar tegen ingediend. Windenergie Windenergie wordt eveneens door meerdere partijen benoemd. Texels Belang vindt windmolens in lande lijk gebied niet aanvaardbaar. Het CDA staat niet negatief tegenover windmolens, maar vindt wel dat er zorgvuldig naar locaties moet worden gekeken. D66 vindt dat er alleen windmolens in Oudeschild moeten zijn, zoals nu al het geval is. 'Elders op Texel zal het land schap teveel worden verstoord.' Windmolens staan momenteel niet hoog op de politieke agenda. In de structuurvisie 2020 is opgenomen dat er op het eiland geen groot draagvlak voor de plaatsing van tur bines is. Het nieuwe concept van de PKB Waddenzee staat windturbines nabij de Waddenzee toe, mits ze ter plekke geen schadelijke effecten opleveren. Volgens de planologi sche kernbeslissing mag er langs de Waddenkust echter geen 'aan eengesloten front' van windmolens ontstaan. De partijen spreken zich verder vooral in algemene zin uit voor de bevordering van schone energie. 'Waar mogelijk en gewenst dienen passende vormen van alternatieve energie kansen te krijgen', aldus Texels Belang. De kiesvereniging zet zijn twijfels bij de haalbaar heid van het Energieplan 2030. De PvdA streeft naar schoon open baar vervoer en het stimuleren van duurzame energie bij huishoudens en bedrijven om de doelstellingen van het plan te realiseren. De WD vindt dat met het gemeentelijke milieubeleid 'milieuvervuilende acti viteiten moeten worden voorkomen, beperkt en teruggedrongen.' Naast biomassa en de zon werpen de liberalen in hun programma ook getijdenenergie in de strijd om scho ne energie op te wekken. Groen Links en Texels Belang zien beiden heil in het terugdringen van het aan tal autobewegingen op het eiland. Dat moet mogelijk worden gemaakt door met openbaar vervoer, fiets paden en parkeerplaatsen goede alternatieven voor de auto te bie den. BEZEM heeft in haar partijpro gramma geen concrete duurzame doelstellingen benoemd. Bezoekers kunnen tijdens de bijeenkomst in de bioscoop vragen stellen aan de ver tegenwoordigers van de partijen. De discussie wordt geleid door And rew Albers. De avond begint met een lezing van Kees van der Klein, directeur van het Energieonderzoek Centrum Nederland in Petten, over de wijze waarop Texel het Energie plan 2030 zou kunnen invullen. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. 'Texel-cursus' voor Verdonk Rita Verdonk krijgt vandaag uit handen van PvdA-fractievoorzit- ter Alfred Schaatsenberg het pak ket Texel voor beginners aange boden. De Texelse PvdA heeft de minister ingeschreven voor de gelijknamige cursus, die wordt georganiseerd door Ecomare. De minister voor Vreemdelingenza ken is op het eiland op uitnodi ging van de plaatselijke afdeling van haar partij, de WD. Het aanbieden van de cursus is een knipoog naar de door de Nederland se overheid voorgeschreven inbur- geringscursussen. Wie in Nederland wil worden toegelaten, moet eerst in een examen bewijzen voldoende kennis te hebben van de Neder landse taal en cultuur. Het pakket dat Verdonk krijgt, bestaat onder meer uit de boekjes Omgaan met Texelaars en Tessels voor beginners. 'Voordat zij het volgende bezoek aan Texel aflegt, kan minister Verdonk dan het inburgeringsexamen voor Texel worden afgenomen', aldus de PvdA. De cursus gaat dinsdag van start met veertig deelnemers. JWRT HOU OflLnOGS.fiRLMCfó'. JÓuiUE. HEBfitrt MET eert MIEÜW jGEr/eeniE huis ,£Ert HW-PP04T. pp 2ELF& Ee« rtieowe bodt.noo' HET KRH WEL EEN KEERTJE OP H6 (ftfiltlOEO RBLMOiV flfltn Cés flnrooci 6^ (c) lo- ol -too6 Kanjerprobleem? De een plonst er spontaan in, de ander heeft wat meer bege leiding nodig. Wekelijks zwem men vrijwilligers met verstande lijk gehandicapte mensen van het Maartenhuis in zwembad Calluna. De spoeling onder de vrijwilligers begint echter dun te worden. 'We redden het, maar het wordt al snel moeilijk als iemand een keer een ochtend niet kan', vertelt coördinator Janny van der Graaff. Het Maarten huis is een zoektocht gestart naar extra vrijwilligers om op de dinsdag ochtenden te helpen bij de begelei ding van de ongeveer 35 bewoners en gebruikers van de dagbesteding van de leefgemeenschap. 'Het werkt door in de groep als we met voldoende vrijwilligers zijn', vertelt Van der Graaff. 'We kunnen de mensen die extra begeleiding nodig hebben beter helpen en het is ook motiverend voor de mensen in het diepe gedeelte als er vrijwil ligers met ze mee zwemmen.' Op het moment zijn er elke dinsdagoch tend vier vaste medewerkers van het Maartenhuis, twee van Calluna en gemiddeld vijf vrijwilligers die de groep begeleiden. Het Maartenhuis beschikt in totaal over zeven tot acht vrijwilligers. 'Sommigen van hen zijn echter op zoek naar werk en als ze dat gevonden hebben, moeten ze afhaken.' Het Maartenhuis is op zoek naar ongeveer vier tot vijf nieu we vrijwilligers. Van der Graaff wijst erop dat het voor de groep verstandelijk gehandi capten belangrijk is om wekelijks een uurtje te zwemmen. 'Voor sommigen is het de enige beweging die ze door de week hebben. De meesten gaan niet naar een sportvereniging om te bewegen.' Volgens Van der Graaff levert het zwemmen ook voldoening op. 'Sommigen hebben elke week veel begeleiding nodig om het water in te gaan. Dan is het mooi als je ziet dat ze uiteindelijk toch een stuk het water ingaan.' De groep zwemt elke week van 11.00 tot 12.00 uur in Calluna. 'We beginnen altijd met een gezamenlijk kwartier beweging en daarna zwemt iedereen een half uur in dat gedeelte van het bad waar hij of zij thuishoort.' Een deel van de groep kijkt altijd reikhalzend uit naar het laatste kwartier van het zwemuur. 'Dan mogen ze vrij zwemmen of in het bubbelbad zitten.' Texelaars die interesse hebben, kunnen zich aanmelden bij het Maartenhuis, tel. 317682. VERVOLG VAN PAGINA 1 Van der Slikke rekent voor dat TESO door die hoge winsten de laat ste acht jaar bijna €12,5 miljoen aan vennootschapsbelasting heeft betaald. Hij neemt de lijfspreuk van TESO 'wij varen niet voor de winst' niet serieus. 'Hiermee wordt waar schijnlijk bedoeld dat er geen divi dend aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd. Maar een winst van €37 miljoen in acht jaar betekent dat er wél is gevaren voor de winst. Alleen is die winst niet direct ten goede gekomen aan de Texelaars.' Over de mededeling van Wortel dat TESO al aan het sparen is voor het zusje van de Dokter Wagemaker, die in 2015 in de vaart moet komen en dat de tarieven trendmatig zullen worden verhoogd: 'Weer een nieuw schip met zo'n grotè capaciteit is er enkel voor de toeristen. Laat deze dan ook daarvoor betalen. Wij zet ten grote vraagtekens bij de nood zaak van dit nieuwe schip.' Van der Slikke pleit ook voor verho ging van het aantal gratis overtoch ten voor aandeelhouders, temeer daar de tariefsverlaging niet in is doorberekend. Eerder liet Wortel weten dat er niet aan dit aantal kan worden getornd, omdat er met de fiscus tot 2008 afspraken over zijn gemaakt. Ook daar heeft Van der Slikke navraag naar gedaan bij de belastingdienst. "Wij maken geen afspraken", werd mij verteld.' Ook het verschil in gratis overtochten tussen Texelse en niet-Texelse aan deelhouders roept volgens Van der Slikke terecht weerstand op. Sponsoring De mate waarin TESO aan spon soring doet, met name voor gro te projecten zoals de golfbaan (€600.000,-), de garantieverlening voor het hulpverleningsgebouw van €215.643,- en de steun voor het vliegveld, roept bij velen weerstand op. Wortel zei hierover dat 'het pro jecten zijn waarvan TESO meent dat die in het belang van de veerdienst of het eiland zijn' Van der Slikke: 'Dat is maar de vraag. Voor veel Texelaars is het onaanvaardbaar dat zij door het hoge boottarief indirect meebetalen aan deze projecten. In de laatste aandeelhoudersvergade ring zei Wortel dat de garanstelling in mei 2005 was afgelopen, maar vier dagen later bleek dat de burge meester in de raadsvergadering een fax voorlas dat de garantstelling er nog wel degelijk was.' Ook de verla ging van het fietstanef vindt hij veel te bescheiden. 'Alles dat rijdend de boot op gaat, betaalt één tarief: auto inclusief bestuurder en passagiers en fietsen. Ook de motor is inclusief de berijder en duopassagier. Maar voor een fiets betaal je €2,50 en een personenkaartje €3,-, samen €5,50. Waarom niet één tarief. Door een verlaagd fietstarief worden Texe laar en toerist gestimuleerd om de fiets te pakken.' Hij verwijst naar de daling van het fietsvervoer in 2004/2005 met negen procent en in de eerste acht maanden van 2005 met nog eens vijf procent. Ook de €5,- die knipkaarthouders voor een chipkaart moeten beta len, is onderwerp van kntiek. 'Dat je moet betalen voor de diensten van de boot is normaal, maar dat je ook voor het kaartje moet betalen, is volgens mij uniek in ons land, in negatief opzicht dan. En een onder neming met zulke hoge winsten onwaardig.' Verontwaardigd zijn de dne over de in de laatste aandeelhoudersverga dering aangekondigde prijsverho ging van de voorrangskaart. Protes ten daartegen wimpelde Wortel in het verleden af met de opmerking dat verlaging van dit tarief ertoe leidt dat er méér voorrangskaarten wor den verkocht. 'Als iedereen voorrang heeft, is er geen voorrang.' Van der Slikke: 'Deze stelling is geheel ten onrechte, omdat er maximaal twin tig auto's per overtocht meegaan. Texelaars moeten voorrang krijgen zonder hiervoor nog eens apart te hoeven betalen. Zij kunnen bij grote drukte voor bezoek aan onder meer ziekenhuis, specialist en crematie niet zonder voorrangskaart. Niet- Texelaars moeten niet voor zo'n kaart in aanmerking komen. Ze pleiten als alternatief voor kaar ten van 50, 100 of 200 overtochten. Het argument dat de voorrangs- strook niet meer plaats biedt dan aan 20 auto's, gaat volgens Van der Slikke niet op. omdat er voldoende ruimte is. Omdat hij verwacht dat er minder met een tussenboot wordt gevaren nu de Dokter Wagemaker de uurdiensten onderhoudt, willen zij dat TESO het aantal voorrangs plaatsen per overtocht uitbreidt naar 40. De volledige brief van Van der Slikke is te lezen op de website van de Texelse Courant (www.texelsecou- rant.nl). l l^£- Hulp aan platteland in voormalige Oostbloklanden Tel 32 90 20 ABN Anvo 55 31 16 088 Koninklijke marechaussee, water- politie en douane gaan de con troles in de havens op de Wad deneilanden intensiveren. Vanaf maart gaan de instanties 'perma nent mobiel toezicht' houden. Dat heeft het kabinet besloten. Aanleiding is een rapport dat de Algemene Rekenkamer in september uitbracht. Daaruit bleek dat onder meer de havens op de Waddenei landen als zwakke plek in de bestrij ding van terrorisme moeten worden beschouwd. Volgens de rekenkamer is er door onvoldoende grenscon troles niet duidelijk wie of wat er allemaal binnenkomt of uitgaat. Het zelfde geldt voor kleinere havens elders langs de kust. Een woordvoerder van het ministerie van Vreemdelingenzaken en Integra tie bevestigt dat de havens op de eilanden ook met het nieuwe 'per manent mobiel toezicht' te maken krijgen. In een plan van aanpak wordt momenteel verder uitgewerkt hoe die controles er concreet uit moe ten komen te zien. 'Maar je kunt je voorstellen dat ze bij de eilanden ook met een bootje langskomen.' Er hebben geen grenscontroles in de havens op de eilanden plaats, omdat ze niet als zogeheten doorlaatpos ten zijn aangewezen. Wel wordt er in de zeegaten tussen de eilanden gecontroleerd. Bij de jachthaven in Oudeschild is het voorgekomen dat mensen die rustig op hun bootje vertoefden opeens door de mare chaussee om hun identiteitspapieren werden gevraagd, maar daar is op verzoek van de jachthaven een einde aan gekomen. Het kabinet heeft ook besloten dat havenmeesters vanaf 1 juli 2007 van elk binnenvarend schip moeten regi streren wie er aan boord zijn. Nu doen havenmeesters dat alleen bij cruise schepen en vrachtvaart Bedoeling is dat registratie straks ook verplicht wordt bij pleziervaart en kottervis- serij. Volgens de woordvoerder van het ministerie kunnen mensen een boete krijgen als ze niet geregistreerd zijn. 'Die bedraagt in eerste aanleg 75 euro en kan eventueel worden ver hoogd.' Het registratiebesluit moet eveneens nog verder worden uitge werkt. Of het straks een verantwoor delijkheid van de schipper wordt zijn opvarenden aan te melden, is nog niet duidelijk. Het kabinetsbesluit wordt mogelijk nader in de Tweede Kamer besproken. 'De verwachting is dat het wordt geagendeerd', aldus de woordvoerder. Voorzitter Jook Nauta van de Stich ting Waddenhaven Texel en de Stich ting Jachthavens Waddeneilanden kan desgevraagd nog niet goed zeggen wat de registratieplicht in de praktijk gaat betekenen. 'Als het verplicht is, moet je wel, maar in principe wordt je er niet vrolijk van.' Rijkswaterstaat, die ook havenmees ters in de haven heeft, kon nog met op de plannen reageren. Nauta wijst erop dat het overgrote deel van de schepen dat de haven in vaart uit Nederland afkomstig is. 'Het is mis schien maar een paar procent dat uit het buitenland komt. En de Duitse plezierjachten komen van het IJssel- meer, dus die zijn elders Nederland al binnengekomen.' Voor patrouilleschepen van diverse instanties op de Waddenzee zijn ook veranderingen op komst. Het Ser vicepunt Handhaving Waddenzee wil tien tot vijftien schepen van douane, waterpolitie, marechaussee, Rijkswa terstaat en Landbouw. Natuur en Voedselkwaliteit uitrusten met digi tale zeekaarten. Op die manier moet het voor de handhavers makkelijker worden wetsovertreders te betrap pen. Met behulp van de digitale zee kaarten kunnen de instanties ook onderling gegevens uitwisselen. Vrijwilligers begeleiden elke dinsdag bewoners van hel Maarlenhuis tijdens het wekelijks zwemuur in zwembad Calluna. De brandweer kan niet voor hon derd procent vertrouwen op de nieuwe pagers waarmee brand weermensen sinds een half jaar worden gealarmeerd. De pagers zijn in de plaats gekomen van de oude brandweerpiepers na de ingebruikname van het nieuwe C2000-alarmeringssysteem. De brandweer heeft het volgens woordvoerder Martijn van Hengel al meerdere keren meegemaakt dat de nieuwe P2000-pagers alarmeringen van de centrale meldkamer in Alk maar met ontvangen. Ook komen berichten verminkt of te laat binnen. 'Bij twee mensen kwam een alarme ring een keer pas 24 uur later binnen. Die kwamen een dag te laat met spoed naar de kazerne.' Ook gaan de pagers sneller stuk dan de oude piepers. De problemen leiden tot imi tatie, wrevel en een verminderende motivatie bij de vrijwilligers. Het is volgens Van Hengel nog niet voorgekomen dat de brandweer com plete hulpverleningen heeft gemist. 'Op de tien pagers is het er misschien gemiddeld één waar zich problemen voordoen, maar lastig is het wel. Als het gaat om de bedrijfszekerheid kun nen we er met voor 100 procent op vertrouwen, maar is het percentage 95 procent.' De regionale brandweer is inmiddels in overleg met het Haag se bedrijf Koning&Hartman in Den Haag, landelijk de leverancier van de pagers, om oplossingen te vinden. Volgens Van Hengel is het echter nog niet te zeggen wanneer het zover is. Problemen met de pagers doen zich elders in het land eveneens voor. Een deel van de problemen op Texel is volgens Van Hengel terug te voeren op de antennemast van KPN in Den Burg. De frequentie van het eigen pager-net van KPN ligt dicht in de buurt van de frequentie waarop de pagers van de brandweer werken. Brandweer en meldkamer hebben inmiddels extra zekerheden inge bouwd in de alarmeringen om te voorkomen dat een complete ploeg een oproep kan missen. 'De meld kamer laat elke melding twee keer uitgaan', aldus Van Hengel. 'En als iemand op de kazerne merkt dat het toch te lang zou duren voordat er voldoende mensen zijn, neemt hij contact op met de meldkamer om meteen een tweede ploeg te laten alarmeren.' Voor het geval er niemand zou opko men, is eveneens een zekerheid inge bouwd. 'Als ze bij de meldkamer merken dat het te lang duurt voordat iemand zich op de kazerne inmeldt, kunnen ze via de mobiele telefoon alle vrijwilligers tegelijk alarmeren. Dan knjg je een bandje te horen dat je met spoed naar de kazerne moet gaan.' De nieuwe pagers zijn ook minder robuust dan de oude piepers. In een half jaar tijd zijn er inmiddels zo'n der tig gesneuveld. Bij de piepers lag het gemiddelde volgens Van Hengel op drie a vier per jaar. De pagers hebben de grootste kans stuk te gaan tijdens hulpverlening. 'Als je er de hele dag mee op kantoor zit, heb je geen enkel probleem. Maar als hij tijdens een hulpverlening in je broekzak blijft zit ten en je stoot ergens tegen aan of je gaat even zitten, dan ligt hij al snel in tweeën.' 1 Links de nieuwe pager van de brandweer. Rechts de pieper die de brandweer tot ongeveer een halfjaar geleden gebruikte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 5