mm 'Duurzaamheid is onderdeel van onze bedrijfsfilosofie' ïmm Waddenhaven wil voorbeeld zijn voor toeristen en andere havens Kamerleden willen toezicht veertarief 1 Kritiek van eilanden op uitwerking PKB TEXELSE 7 COURANT VRIJDAG 24 FEBRUARI 2006 Op initiatief van Stichting Duurzaam Texel wordt op 8 maart de Texelse Ondernemersprijs uitgereikt. Deze prijs is in het leven geroepen om goed, duurzaam ondernemer schap te stimuleren. Bedrijven konden zichzelf of andere ondernemers aanmelden. Een deskundige jury nomi neerde drie bedrijven. In willekeurige volgorde zijn dat Waddenhaven Texel, de Texelse Bierbrouwerij en de Witte Engel. De Texelse Courant verzorgt een nadere kennis making met de drie genomineerden. Deze keer aandacht voor Waddenhaven Texel. Havenmeester Nik Smit (r.) en assistent Marcel Schuurman hebben in het hoogseizoen I hun handen vol om de haven op een efficiënte en snelle manier vol te krijgen. j 'We zijn heel blij met deze nomi natie, maar helemaal als een ver rassing kwam die niet. Wij zijn vijf jaar geleden gestart met de bouw van de haven volgens de criteria die de jury van de onder nemersprijs nu hanteert. Duur zaamheid en service maken deel uit van onze bedrijfsfilosofie', ver telt Jook Nauta, voorzitter van het bestuur van de Stichting Wadden haven Texel. In haar toelichting op de nomina tie van de Waddenhaven schreef de jury: Waddenhaven Texel heeft een jachthaven neergezet, waarbij I comfort, kwaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan. Er wordt veel aandacht besteed aan servicever lening aan gasten, het geven van I goede informatie, opleiding van het personeel en een duurzaam gebruik van energie en andere grondstoffen, alsmede een verantwoorde verwer king van afval. Verder is gekeken of het bedrijf evenwichtig aandacht besteedt aan de drie P's: People, Planet en Profit; is er aandacht voor de mens, wordt waar mogelijk rekening gehouden met het milieu en is het bedrijf finan cieel gezond. Dat laatste is volgens Nauta zeker het geval. 'De eerste drie jaar hebben we te kampen gehad met aanloopverliezen. Die waren ook geprognosticeerd. Vorig jaar zijn we daar uit gekomen en met dit jaar erbij komt het gemid delde bednjfsresultaat over de laat ste twee jaar op zo'n kleine veertig duizend euro. We zitten op koers. Zelfs nog iets daarboven, omdat we de tarieven hebben verhoogd.' De waddenhaven streeft naar zo'n twintigduizend' overnachtingen per jaar. Afgelopen jaar leek het daar al op uit te komen, toen het prachtige voorjaar alle voorspelde cijfers uit de boeken wegvaagde. De domper kwam echter in het hoogseizoen. Het slechte weer hield de bezoekers toen weg. 'Het is tekenend dat we vorig jaar in het hoogseizoen niet één keer hebben vol gelegen. Onze bezetting valt of staat bij het weer', aldus havenmeester Nik Smit. Sei zoensverbreding is voor de pas santenhaven dan ook geen optie. 'Onze inzet is vooral gericht op een langer verblijf. Uit een onderzoek van 2002 blijkt dat de gemiddelde verblijfsduur hier tweeënhalve dag is. We richten ons erop dat verblijf te verlengen.' Dat gebeurt ener zijds door het aanbieden van twin tig procent korting op de derde en volgende dag en anderzijds door toeristen te wijzen op de mogelijk heden die Texel biedt. Smit: 'We hebben hier banners hangen met informatie van uiteenlopende toeris tische bedrijven. Geen folders, want die vind je vervolgens over de hele haven terug, maar duurzame doe ken met informatie erop. Daarnaast is hier vorig jaar een Texel Informa tie Punt ingericht, waarop mensen bijvoorbeeld wandelroutes kunnen uitprinten.' Ook de meest recente investering van de Waddenhaven, het speel- wrak naast de jachthaven, blijkt goed te werken. 'Als de kinderen het naar hun zin hebben, zijn de ouders eerder geneigd langer te blij ven.' Daarnaast vormt service aan de klant een belangrijke schakel. De Waddenhaven is dermate goed geoutilleerd dat het watersporters aan niets ontbreekt. 'Je ziet duide lijk dat de vraag naar luxe toeneemt en daaraan willen wij voldoen. Het aantal mensen dat genoegen neemt met een afmeerpaal is inmiddels flink in de minderheid.' Booteigena ren kunnen tegen dezelfde tarieven als op het land tanken in de jachtha ven, gratis internetten op hun boot en op de steiger beschikken over water. Ook is de haven ingericht met privé- ligboxen, zodat bezoekende boten niet zes lagen dik hoeven te liggen, wat ten koste gaat van de privacy en het comfort, zoals dat in andere toeristische havens wel gebeurt. Daarnaast kan er 24 uur per dag gebruik worden gemaakt van de faciliteiten in het havenge bouw, zoals (warme) douches, een computer, wasmachines, drogers en actuele weersinformatie. Ook ■het afrekenen is geautomatiseerd en kan op elk gewenst moment. 'Aanvankelijk moesten mensen op kantoor bij de havenmeester afre kenen, maar dat gaf wel eens fric tie. Als bezoekers dan in verband met het tij om zes uur 's morgens weg wilden, moest er eerst wor den gewacht op de havenmeester.' Nu kan er worden betaald bij een betaalautomaat. Daarnaast krijgen bezoekers een zogeheten SEP-key waarmee ze kunnen betalen voor het gebruik van stroom, water, dou che en wasserette. De statiegeld- kaart heeft een betaaltegoed van vijf euro en wordt afgewaardeerd bij gebruik. De bezitter kan de sleutel Een overzichtsfoto v, n Waddenhaven Texel UGGELD BETAAL AUTOMAAT automaat Het geautomatiseerde betaalsysteem en het opwaardeerapparaat van de SEP-key. met muntgeld of pinpas opwaarde ren. 'Je merkt dat mensen daardoor niet heel lang onder de douche staan of nodeloos water verspillen.' Zonne-energie Duurzaamheid en het milieu spe len volgens Nauta een grote rol in de Waddenhaven. 'Dat is al bij de bouw begonnen, want de fundering van het oude pompstation is in feite gerecycled en gebruikt in de nieuw bouw. Daarnaast worden zonnecol lectoren gebruikt voor verwarming en heet water en wordt elektriciteit opgewekt met zonne-energie.' Het licht in het gebouw werkt op bewe gingssensoren en de buitenzijde is bekleed met duurzaam trespa. Veel geld is geïnvesteerd in het tankpon ton, waar benzine en diesel getankt kunnen worden en waar tevens olie houdend bilgewater (mengsel van olie en water dat op de bodem van schepen komt te liggen) en afval water geloosd kan worden. 'Die combinatie op één ponton bestond eigenlijk nog niet. Die hebben wij min of meer zelf ontwikkeld. Dat was lastig en duur en is beslist niet rendabel, maar wij vinden het wel noodzakelijk voor een haven als de onze. Je kunt de afzonder lijke onderdelen van de haven met op rentabiliteit beoordelen, maar je moet het echt als totaaiplaatje zien.' Sinds 2003 wappert de Blauwe Vlag in de Oudeschilder haven. Dat is een internationaal milieukeurmerk, dat wordt toegekend aan havens die aan een aantal, kwaliteitseisen voldoen en veilig en schoon zijn. Door de komst van de nieuwe haven is ook de werkgelegenheid uitge breid. Het aantal arbeidsplaatsen is van één gestegen naar 2,3 FTE en in het seizoen komen daar nog enkele parttime krachten bij. 'Je hebt hier veel vrijheid. Natuurlijk word je soms geleefd door de gasten, maar er is ruimte voor eigen inbreng', aldus Smit. Het stichtingsbestuur houdt zich op de achtergrond en bestuurt op afstand. 'Wij zijn een maatschap pelijke onderneming. De bestuurs leden worden met betaald. Alles wat binnenkomt, komt ten goede aan de Texelse gemeenschap.' De inrichting en werkwijze van Wad denhaven Texel is ook in de rest van Nederland niet onopgemerkt geble ven. Inmiddels heeft Texel al een voorbeeldfunctie voor de andere waddenhavens en komen bestuur ders van havens elders in het land eerst op Texel kijken als zij een her inrichting voor de boeg hebben. De Texelse haven zelf heeft vooralsnog geen plannen voor grootschalige uitbreidingen of aanpassingen. 'We denken wel aan een strandje aan de noordpunt van de haven, maar of dat er komt is nog met duidelijk.' Louise van der Sluis De overheid moet via de nieuwe concessies aan de Waddenve ren toezicht kunnen houden op de tarieven die voor een over tocht worden betaald. Dat stelden Tweede-Kamerleden van het CDA en de WD tijdens een bezoek dat rij vrijdag aan het eiland brach- overigens dat PvdA-partijvoorzit- ter Michiel van Huiten, die vrijdag eveneens op Texel was, zich elders lovend over de tarieven van TESO uitsprak. Hij vond het prijzenswaar dig dat de veerdienst als monopolist zijn prijzen een paar jaar geleden met tien procent had verlaagd. Hij houden. TESO heeft een publiek belang. De Kamerleden zullen de verdere ontwikkelingen nauwlettend volgen en met ons hierover contact houden.' De onderhandelingen over de nieuwe concessieverleningen voor de Waddenveren zijn nog steeds gaande. Knelpunt is onder meer de vraag of de nieuwe rijkstoestem mingen voor de overtochten aan de Brusselse spelregels voldoen. Bin nen dat onderwerp speelt de vraag of het Rijk een marktconforme prijs voor het gebruik van de walvoor- had het er niet over dat TESO sinds zieningen (de bruggen) moet vra- De Kamerleden Jan de Vries en Maarten Haverkamp van het CDA en Janneke Snijder-Hazelhoff van de WD waren een dagje op Texel om zich in de problematieken rond de nieuwe vergunningen voor de veerdiensten te verdiepen. Ze spra ken met TESO-directeur Rob Wor tel en president-commissaris Kees Dros, het college van burgemeester en wethouders en met Jan Aris van der Slikke, Jaap Breunese en Jan Zuidewind. De laatsten zetten tegenover de Kamerleden hun pleidooi uiteen om de tarieven voor Texelaars omlaag te krijgen. Volgens de drie zou TESO met 50 procent, maar 25 procent van het overkantse (dal)tarief aan Texelaars moeten vragen. Volgens Wortel is dat om diverse redenen met mogelijk. De Kamerleden onthielden zich van uitspraken over wat een redelijk tarief voor Texelaars zou zijn. Vol gens hen zou het wel goed als de overheid in zijn algemeenheid via de nieuwe concessies op de tarieven toeziet. Daarbij moet reke- ning worden gehouden met de prijs/ kwaliteitsverhoudingen. Een goede dienstregeling en een goede veer- verbinding werden als belangrijke voorwaarden genoemd. Het publie ke belang moet volgens de parle mentariërs in de nieuwe concessies 9ewaarborgd zijn. Volgens De Vries zijn de tarieven van TESO een onderwerp waarover tijdens een aandeelhoudersverga- denng kan worden gesproken. 'Daar kunnen de aandeelhouders hun invloed uitoefenen. Via wetgeving hebben we er een paar jaar geleden voor gezorgd dat aandeelhouders °°k bij structuurvennootschappen meer inspraakmogelijkheden heb ben gekregen.' Opmerkelijk was januari de wintertarieven deels heeft laten vervallen waardoor in de wintermaanden van vrijdag tot en maandagen een hoger bedrag moet worden betaald. Tevreden Van der Slikke, Zuidewind en Breu nese toonden zich tevreden over de opstelling van de Kamerleden. 'Ze waren zeer goed op de hoogte van alle aspecten van de veerdienst', aldus Van der Slikke. 'Zij vinden ook dat de gemeente toezicht moet gen of het tot nu toe gebruikelijke symbolische bedrag van een paar euro per jaar kan blijven vragen. De burgemeesters van de vijf Wad deneilanden. die met het Rijk de onderhandelingen over de nieuwe concessies voeren, zijn pertinent tegen een marktconforme huurprijs. Wortel waarschuwde eerder dat dat tot een prijsstijging van vijftig pro cent kan leiden. De Tweede Kamer heeft geen directe betrokkenheid bij de onderhandelingen, maar kan zich er wel mee bemoeien. Jachthavens in verweer voor ligplaatsen De Stichting Jachthavens Wad deneilanden vindt dat de moge lijkheden voor uitbreiding van de passantenhavens op de Wadden eilanden in de nieuwe PKB moe ten worden verruimd. De stich ting, waarin de passantenhavens van de vijf eilanden zijn verenigd, vindt het jammer dat uitbreidings mogelijkheden nu bij voorbaat al op slot worden gegooid. Zeewaartse uitbreidingen zijn niet mogelijk, landinwaarts evenmin (behalve op Texel) en er mogen maximaal 4400 slaapplaatsen rond de Waddenzee zijn. Volgens voorzit ter Jook Nauta van de stichting kan een vergroting van de havens in de toekomst nodig zijn om de veiligheid en de verblijfskwaliteit in de havens te verbeteren. 'Dat leidt tot een ver lenging van de verblijfsduur en een duurzame toeristische ontwikkeling De Kamerleden Maarten Haverkamp en Jan de Vries (beiden links) werden tijdens hun bezoek a. Daalder meteen bijgepraat over de problemen in de visserij. i Texel door visserijvoorman Ben die noodzakelijk is voor de eilan deconomieën. Verlenging van de verblijfsduur vermindert bovendien het aantal vaarbewegingen op de Waddenzee.' De stichting stelt dat zo'n negen tig procent van de plezierjachten op de Waddenzee zeilt en 'uitslui tend via brede en betonde vaarwa ters hoofdzakelijk van en naar de jachthavens van de eilanden vaart.' Verstoringen door de recreatievaart zijn er volgens de stichting zelden. 'Toch lijkt het erop dat een zeer geringe groep overtreders maatge vend wordt gemaakt voor de totale recreatievaart.' Het samenwerkings verband De Waddeneilanden stelt in haar inspraakreactie eveneens dat het maximum van 4400 ligplaat sen niet in de PKB thuishoort. Het plafond werkt overnachtingen bui ten de jachthavens in de hand en dat kan tot 'gevaarlijke situaties en ongewenste effecten op de natuur' leiden. Het samenwerkingsverband verzoekt het Rijk met klem om de mogelijkheid het maximum los te laten verder uit te werken. Het Rijk heeft met gemeenten en provin cies afgesproken dat zij bereid is het maximum 4400 los te laten, maar dan moeten de gemeenten en provincies met beheersmaatregelen voor de recreatievaart op de Wad denzee komen. Watersportvereniging Texel komt in een inspraakreactie op voor het behoud van het snelvaargebied bij Oudeschild. Volgens de vereniging is het niet redelijk van het Rijk om dat gebied over drie jaar op te heffen. 'Er is nauwelijks sprake van schade.' Volgens de vereni ging ondermijnt de opheffing het draagvlak voor de PKB onder de bevolking. Reis ANBO De Texelse afdeling van de ANBO heeft nog plaatsen vrij voor de reis naar De Lutte in de buurt van Olden- zaal nabij de Duitse grens. De reis duurt van zaterdag 13 tot en met vrijdag 20 mei. De reis kost €490,- per persoon voor een tweeper soonskamer en €575,- per persoon voor een éénpersoonskamer. Dat is op basis van volpension waarbij ook enkele dagtochten zijn inbegrepen. Voor inlichten en aanmelden: Wil de Vries-Pantus. tel. 312173. De nieuwe PKB Waddenzee vindt niet veel genade in de ogen van de gemeentebesturen van de vijf Waddeneilanden. In een geza menlijke reactie op de nieuwe conceptplannen stellen ze dat de nieuwe Planologische Kernbe slissing van het rijk niet het juiste instrument is om tot in detail het beleid en beheer voor de Wad denzee te regelen. Het dagelijks bestuur van het samen werkingsverband De Waddeneilan den (ook wel het Eilander College waarin de burgemeesters van de eilanden zitten) vindt dat beleid en beheer voor de Waddenzee beter in een nieuw Beheer- en Ontwikke lingsplan Waddenzee kunnen wor den uitgewerkt. Bedoeling is dat dat plan onder het toeziend oog van het Regionaal Coördinatiecol lege Waddengebied (RCW) handen en voeten gaat knjgen. Het RCW is een samenwerkingsorgaan van rijk, Waddenprovincies en Waddenzee gemeenten dat sinds 1991 bestaat. De eilanden zijn er eveneens in ver tegenwoordigd. Door beleid en beheer in het nieu we Beheer- en Ontwikkelingsplan in plaats van de PKB verder uit te werken, wordt er volgens het Eilander College meer recht gedaan aan plaatselijke kennis over het Waddengebied. 'Een evenwichtig beleid en beheer ten aanzien van de Waddenzee is gebaat bij een goede inbreng, met name vanuit de (eiland)gemeenten. Deze inbreng is een noodzakelijke voorwaarde om lokaal draagvlak te verkrijgen.' Vol gens het Eilander College kan de PKB ook een obstakel gaan vor men bij internationaal overleg. 'Dat is steeds meer een bron van nieuw beleid.' De eilanden reageren ontstemd op de zogeheten concrete beleidsbe slissingen die het kabinet in de nieu we PKB heeft opgenomen. Dat zijn besluiten waar zowel gemeenten als provincies niet meer aan kunnen tor nen als de nieuwe PKB is vastgesteld. 'Die laten geen enkele ruimte voor uitwerkingen in beheer- en uitvoe- nngsmaatregelen. Ze hebben soms ook een plangrensoverschrijdende ruimte waardoor de invloed van de PKB op de eilanden toeneemt, zon der dat de consequenties daarvan duidelijk zijn.' Een voorbeeld van een concrete beleidsbeslissing is dat havens niet zeewaarts mogen wor den uitgebreid. Het Eilander College vindt het jammer dat de toetsing van de PKB aan enkele Europese richtlij nen heeft geleid tot 'extra beperkin gen en belemmeringen voor onder meer havens en industrieterreinen.' Het samenwerkingsverband heeft de indruk dat het beschermingsniveau van de PKB de Europese Vogel en Habitatrichtlijnen inmiddels 'verre overschrijdt'. 'Op de Waddeneilan den roept dit het gevoel op dat de leef- en werksituatie op een onac ceptabele wijze wordt aangetast.' De inspraakreactie is ondertekend door burgemeester Joke Geldorp. vice- voorzitter van het Eilander College, en Jim Ie Roux, secretaris van het samenwerkingsverband De Wad deneilanden. De inspraaktermijn voor de concept plannen is afgelopen week gesloten. Het is nu aan het kabinet om de reacties eventueel de nota te ver werken. Daarna is de Tweede Kamer aan de beurt om er haar zegje over te doen. Forumdiscussie Bij de forumdiscussie Bi/geloof moet je koesteren die maandag in de openbare bibliotheek in Den Burg wordt gehouden, is een wij ziging in de sprekers aangebracht. Arien van Erkelens is vanwege fami lieomstandigheden afgehaakt. Hij wordt vervangen door mevrouw A. Alderlieste uit De Koog. Zij werkt bij de Stichting Infolijn Alternatieve Geneeswijzen. Tijdens de forum discussie wordt aan de hand van stellingen over wetenschap, alter natieve geneeswijzen en gods dienst gesproken. Kees Veth, Piet van de Werken. Joyce Pool, Manto Coutar. Krista Mirjam Dijkerman en mevrouw Alderlieste gaan met elkaar in gesprek. De avond begint om 20.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 7