mm
'Duurzaamheid is onderdeel
van onze bedrijfsfilosofie'
ïmm
Waddenhaven wil voorbeeld zijn voor toeristen en andere havens
Kamerleden willen
toezicht veertarief
1
Kritiek van eilanden
op uitwerking PKB
TEXELSE 7 COURANT
VRIJDAG 24 FEBRUARI 2006
Op initiatief van Stichting Duurzaam Texel wordt op 8
maart de Texelse Ondernemersprijs uitgereikt. Deze prijs
is in het leven geroepen om goed, duurzaam ondernemer
schap te stimuleren. Bedrijven konden zichzelf of andere
ondernemers aanmelden. Een deskundige jury nomi
neerde drie bedrijven. In willekeurige volgorde zijn dat
Waddenhaven Texel, de Texelse Bierbrouwerij en de Witte
Engel. De Texelse Courant verzorgt een nadere kennis
making met de drie genomineerden. Deze keer aandacht
voor Waddenhaven Texel.
Havenmeester Nik Smit (r.) en assistent Marcel Schuurman hebben in het hoogseizoen
I hun handen vol om de haven op een efficiënte en snelle manier vol te krijgen.
j 'We zijn heel blij met deze nomi
natie, maar helemaal als een ver
rassing kwam die niet. Wij zijn
vijf jaar geleden gestart met de
bouw van de haven volgens de
criteria die de jury van de onder
nemersprijs nu hanteert. Duur
zaamheid en service maken deel
uit van onze bedrijfsfilosofie', ver
telt Jook Nauta, voorzitter van het
bestuur van de Stichting Wadden
haven Texel.
In haar toelichting op de nomina
tie van de Waddenhaven schreef
de jury: Waddenhaven Texel heeft
een jachthaven neergezet, waarbij
I comfort, kwaliteit en duurzaamheid
hand in hand gaan. Er wordt veel
aandacht besteed aan servicever
lening aan gasten, het geven van
I goede informatie, opleiding van het
personeel en een duurzaam gebruik
van energie en andere grondstoffen,
alsmede een verantwoorde verwer
king van afval.
Verder is gekeken of het bedrijf
evenwichtig aandacht besteedt aan
de drie P's: People, Planet en Profit;
is er aandacht voor de mens, wordt
waar mogelijk rekening gehouden
met het milieu en is het bedrijf finan
cieel gezond. Dat laatste is volgens
Nauta zeker het geval. 'De eerste
drie jaar hebben we te kampen
gehad met aanloopverliezen. Die
waren ook geprognosticeerd. Vorig
jaar zijn we daar uit gekomen en
met dit jaar erbij komt het gemid
delde bednjfsresultaat over de laat
ste twee jaar op zo'n kleine veertig
duizend euro. We zitten op koers.
Zelfs nog iets daarboven, omdat
we de tarieven hebben verhoogd.'
De waddenhaven streeft naar zo'n
twintigduizend' overnachtingen per
jaar. Afgelopen jaar leek het daar al
op uit te komen, toen het prachtige
voorjaar alle voorspelde cijfers uit
de boeken wegvaagde. De domper
kwam echter in het hoogseizoen.
Het slechte weer hield de bezoekers
toen weg. 'Het is tekenend dat we
vorig jaar in het hoogseizoen niet
één keer hebben vol gelegen. Onze
bezetting valt of staat bij het weer',
aldus havenmeester Nik Smit. Sei
zoensverbreding is voor de pas
santenhaven dan ook geen optie.
'Onze inzet is vooral gericht op een
langer verblijf. Uit een onderzoek
van 2002 blijkt dat de gemiddelde
verblijfsduur hier tweeënhalve dag
is. We richten ons erop dat verblijf
te verlengen.' Dat gebeurt ener
zijds door het aanbieden van twin
tig procent korting op de derde en
volgende dag en anderzijds door
toeristen te wijzen op de mogelijk
heden die Texel biedt. Smit: 'We
hebben hier banners hangen met
informatie van uiteenlopende toeris
tische bedrijven. Geen folders, want
die vind je vervolgens over de hele
haven terug, maar duurzame doe
ken met informatie erop. Daarnaast
is hier vorig jaar een Texel Informa
tie Punt ingericht, waarop mensen
bijvoorbeeld wandelroutes kunnen
uitprinten.'
Ook de meest recente investering
van de Waddenhaven, het speel-
wrak naast de jachthaven, blijkt
goed te werken. 'Als de kinderen
het naar hun zin hebben, zijn de
ouders eerder geneigd langer te blij
ven.' Daarnaast vormt service aan
de klant een belangrijke schakel.
De Waddenhaven is dermate goed
geoutilleerd dat het watersporters
aan niets ontbreekt. 'Je ziet duide
lijk dat de vraag naar luxe toeneemt
en daaraan willen wij voldoen. Het
aantal mensen dat genoegen neemt
met een afmeerpaal is inmiddels
flink in de minderheid.' Booteigena
ren kunnen tegen dezelfde tarieven
als op het land tanken in de jachtha
ven, gratis internetten op hun boot
en op de steiger beschikken over
water. Ook is de haven ingericht met
privé- ligboxen, zodat bezoekende
boten niet zes lagen dik hoeven te
liggen, wat ten koste gaat van de
privacy en het comfort, zoals dat
in andere toeristische havens wel
gebeurt. Daarnaast kan er 24 uur
per dag gebruik worden gemaakt
van de faciliteiten in het havenge
bouw, zoals (warme) douches, een
computer, wasmachines, drogers
en actuele weersinformatie. Ook
■het afrekenen is geautomatiseerd
en kan op elk gewenst moment.
'Aanvankelijk moesten mensen op
kantoor bij de havenmeester afre
kenen, maar dat gaf wel eens fric
tie. Als bezoekers dan in verband
met het tij om zes uur 's morgens
weg wilden, moest er eerst wor
den gewacht op de havenmeester.'
Nu kan er worden betaald bij een
betaalautomaat. Daarnaast krijgen
bezoekers een zogeheten SEP-key
waarmee ze kunnen betalen voor
het gebruik van stroom, water, dou
che en wasserette. De statiegeld-
kaart heeft een betaaltegoed van
vijf euro en wordt afgewaardeerd bij
gebruik. De bezitter kan de sleutel
Een overzichtsfoto v,
n Waddenhaven Texel
UGGELD BETAAL AUTOMAAT
automaat
Het geautomatiseerde betaalsysteem en het opwaardeerapparaat van de SEP-key.
met muntgeld of pinpas opwaarde
ren. 'Je merkt dat mensen daardoor
niet heel lang onder de douche
staan of nodeloos water verspillen.'
Zonne-energie
Duurzaamheid en het milieu spe
len volgens Nauta een grote rol in
de Waddenhaven. 'Dat is al bij de
bouw begonnen, want de fundering
van het oude pompstation is in feite
gerecycled en gebruikt in de nieuw
bouw. Daarnaast worden zonnecol
lectoren gebruikt voor verwarming
en heet water en wordt elektriciteit
opgewekt met zonne-energie.' Het
licht in het gebouw werkt op bewe
gingssensoren en de buitenzijde is
bekleed met duurzaam trespa. Veel
geld is geïnvesteerd in het tankpon
ton, waar benzine en diesel getankt
kunnen worden en waar tevens olie
houdend bilgewater (mengsel van
olie en water dat op de bodem van
schepen komt te liggen) en afval
water geloosd kan worden. 'Die
combinatie op één ponton bestond
eigenlijk nog niet. Die hebben wij
min of meer zelf ontwikkeld. Dat
was lastig en duur en is beslist
niet rendabel, maar wij vinden het
wel noodzakelijk voor een haven
als de onze. Je kunt de afzonder
lijke onderdelen van de haven met
op rentabiliteit beoordelen, maar je
moet het echt als totaaiplaatje zien.'
Sinds 2003 wappert de Blauwe Vlag
in de Oudeschilder haven. Dat is
een internationaal milieukeurmerk,
dat wordt toegekend aan havens
die aan een aantal, kwaliteitseisen
voldoen en veilig en schoon zijn.
Door de komst van de nieuwe haven
is ook de werkgelegenheid uitge
breid. Het aantal arbeidsplaatsen is
van één gestegen naar 2,3 FTE en in
het seizoen komen daar nog enkele
parttime krachten bij. 'Je hebt hier
veel vrijheid. Natuurlijk word je soms
geleefd door de gasten, maar er is
ruimte voor eigen inbreng', aldus
Smit. Het stichtingsbestuur houdt
zich op de achtergrond en bestuurt
op afstand. 'Wij zijn een maatschap
pelijke onderneming. De bestuurs
leden worden met betaald. Alles wat
binnenkomt, komt ten goede aan de
Texelse gemeenschap.'
De inrichting en werkwijze van Wad
denhaven Texel is ook in de rest van
Nederland niet onopgemerkt geble
ven. Inmiddels heeft Texel al een
voorbeeldfunctie voor de andere
waddenhavens en komen bestuur
ders van havens elders in het land
eerst op Texel kijken als zij een her
inrichting voor de boeg hebben. De
Texelse haven zelf heeft vooralsnog
geen plannen voor grootschalige
uitbreidingen of aanpassingen. 'We
denken wel aan een strandje aan de
noordpunt van de haven, maar of
dat er komt is nog met duidelijk.'
Louise van der Sluis
De overheid moet via de nieuwe
concessies aan de Waddenve
ren toezicht kunnen houden op
de tarieven die voor een over
tocht worden betaald. Dat stelden
Tweede-Kamerleden van het CDA
en de WD tijdens een bezoek dat
rij vrijdag aan het eiland brach-
overigens dat PvdA-partijvoorzit-
ter Michiel van Huiten, die vrijdag
eveneens op Texel was, zich elders
lovend over de tarieven van TESO
uitsprak. Hij vond het prijzenswaar
dig dat de veerdienst als monopolist
zijn prijzen een paar jaar geleden
met tien procent had verlaagd. Hij
houden. TESO heeft een publiek
belang. De Kamerleden zullen de
verdere ontwikkelingen nauwlettend
volgen en met ons hierover contact
houden.'
De onderhandelingen over de
nieuwe concessieverleningen voor
de Waddenveren zijn nog steeds
gaande. Knelpunt is onder meer de
vraag of de nieuwe rijkstoestem
mingen voor de overtochten aan de
Brusselse spelregels voldoen. Bin
nen dat onderwerp speelt de vraag
of het Rijk een marktconforme prijs
voor het gebruik van de walvoor-
had het er niet over dat TESO sinds zieningen (de bruggen) moet vra-
De Kamerleden Jan de Vries en
Maarten Haverkamp van het CDA
en Janneke Snijder-Hazelhoff van
de WD waren een dagje op Texel
om zich in de problematieken rond
de nieuwe vergunningen voor de
veerdiensten te verdiepen. Ze spra
ken met TESO-directeur Rob Wor
tel en president-commissaris Kees
Dros, het college van burgemeester
en wethouders en met Jan Aris van
der Slikke, Jaap Breunese en Jan
Zuidewind.
De laatsten zetten tegenover de
Kamerleden hun pleidooi uiteen om
de tarieven voor Texelaars omlaag
te krijgen. Volgens de drie zou TESO
met 50 procent, maar 25 procent
van het overkantse (dal)tarief aan
Texelaars moeten vragen. Volgens
Wortel is dat om diverse redenen
met mogelijk.
De Kamerleden onthielden zich van
uitspraken over wat een redelijk
tarief voor Texelaars zou zijn. Vol
gens hen zou het wel goed als
de overheid in zijn algemeenheid
via de nieuwe concessies op de
tarieven toeziet. Daarbij moet reke-
ning worden gehouden met de prijs/
kwaliteitsverhoudingen. Een goede
dienstregeling en een goede veer-
verbinding werden als belangrijke
voorwaarden genoemd. Het publie
ke belang moet volgens de parle
mentariërs in de nieuwe concessies
9ewaarborgd zijn.
Volgens De Vries zijn de tarieven
van TESO een onderwerp waarover
tijdens een aandeelhoudersverga-
denng kan worden gesproken. 'Daar
kunnen de aandeelhouders hun
invloed uitoefenen. Via wetgeving
hebben we er een paar jaar geleden
voor gezorgd dat aandeelhouders
°°k bij structuurvennootschappen
meer inspraakmogelijkheden heb
ben gekregen.' Opmerkelijk was
januari de wintertarieven deels
heeft laten vervallen waardoor in de
wintermaanden van vrijdag tot en
maandagen een hoger bedrag moet
worden betaald.
Tevreden
Van der Slikke, Zuidewind en Breu
nese toonden zich tevreden over de
opstelling van de Kamerleden. 'Ze
waren zeer goed op de hoogte van
alle aspecten van de veerdienst',
aldus Van der Slikke. 'Zij vinden
ook dat de gemeente toezicht moet
gen of het tot nu toe gebruikelijke
symbolische bedrag van een paar
euro per jaar kan blijven vragen.
De burgemeesters van de vijf Wad
deneilanden. die met het Rijk de
onderhandelingen over de nieuwe
concessies voeren, zijn pertinent
tegen een marktconforme huurprijs.
Wortel waarschuwde eerder dat dat
tot een prijsstijging van vijftig pro
cent kan leiden. De Tweede Kamer
heeft geen directe betrokkenheid
bij de onderhandelingen, maar kan
zich er wel mee bemoeien.
Jachthavens in
verweer voor
ligplaatsen
De Stichting Jachthavens Wad
deneilanden vindt dat de moge
lijkheden voor uitbreiding van de
passantenhavens op de Wadden
eilanden in de nieuwe PKB moe
ten worden verruimd. De stich
ting, waarin de passantenhavens
van de vijf eilanden zijn verenigd,
vindt het jammer dat uitbreidings
mogelijkheden nu bij voorbaat al
op slot worden gegooid.
Zeewaartse uitbreidingen zijn niet
mogelijk, landinwaarts evenmin
(behalve op Texel) en er mogen
maximaal 4400 slaapplaatsen rond
de Waddenzee zijn. Volgens voorzit
ter Jook Nauta van de stichting kan
een vergroting van de havens in de
toekomst nodig zijn om de veiligheid
en de verblijfskwaliteit in de havens
te verbeteren. 'Dat leidt tot een ver
lenging van de verblijfsduur en een
duurzame toeristische ontwikkeling
De Kamerleden Maarten Haverkamp en Jan de Vries (beiden links) werden tijdens hun bezoek a.
Daalder meteen bijgepraat over de problemen in de visserij.
i Texel door visserijvoorman Ben
die noodzakelijk is voor de eilan
deconomieën. Verlenging van de
verblijfsduur vermindert bovendien
het aantal vaarbewegingen op de
Waddenzee.'
De stichting stelt dat zo'n negen
tig procent van de plezierjachten
op de Waddenzee zeilt en 'uitslui
tend via brede en betonde vaarwa
ters hoofdzakelijk van en naar de
jachthavens van de eilanden vaart.'
Verstoringen door de recreatievaart
zijn er volgens de stichting zelden.
'Toch lijkt het erop dat een zeer
geringe groep overtreders maatge
vend wordt gemaakt voor de totale
recreatievaart.' Het samenwerkings
verband De Waddeneilanden stelt in
haar inspraakreactie eveneens dat
het maximum van 4400 ligplaat
sen niet in de PKB thuishoort. Het
plafond werkt overnachtingen bui
ten de jachthavens in de hand en
dat kan tot 'gevaarlijke situaties en
ongewenste effecten op de natuur'
leiden. Het samenwerkingsverband
verzoekt het Rijk met klem om de
mogelijkheid het maximum los te
laten verder uit te werken. Het Rijk
heeft met gemeenten en provin
cies afgesproken dat zij bereid is
het maximum 4400 los te laten,
maar dan moeten de gemeenten en
provincies met beheersmaatregelen
voor de recreatievaart op de Wad
denzee komen.
Watersportvereniging Texel komt in
een inspraakreactie op voor het
behoud van het snelvaargebied bij
Oudeschild. Volgens de vereniging
is het niet redelijk van het Rijk
om dat gebied over drie jaar op
te heffen. 'Er is nauwelijks sprake
van schade.' Volgens de vereni
ging ondermijnt de opheffing het
draagvlak voor de PKB onder de
bevolking.
Reis ANBO
De Texelse afdeling van de ANBO
heeft nog plaatsen vrij voor de reis
naar De Lutte in de buurt van Olden-
zaal nabij de Duitse grens. De reis
duurt van zaterdag 13 tot en met
vrijdag 20 mei. De reis kost €490,-
per persoon voor een tweeper
soonskamer en €575,- per persoon
voor een éénpersoonskamer. Dat is
op basis van volpension waarbij ook
enkele dagtochten zijn inbegrepen.
Voor inlichten en aanmelden: Wil de
Vries-Pantus. tel. 312173.
De nieuwe PKB Waddenzee vindt
niet veel genade in de ogen van
de gemeentebesturen van de vijf
Waddeneilanden. In een geza
menlijke reactie op de nieuwe
conceptplannen stellen ze dat de
nieuwe Planologische Kernbe
slissing van het rijk niet het juiste
instrument is om tot in detail het
beleid en beheer voor de Wad
denzee te regelen.
Het dagelijks bestuur van het samen
werkingsverband De Waddeneilan
den (ook wel het Eilander College
waarin de burgemeesters van de
eilanden zitten) vindt dat beleid en
beheer voor de Waddenzee beter
in een nieuw Beheer- en Ontwikke
lingsplan Waddenzee kunnen wor
den uitgewerkt. Bedoeling is dat
dat plan onder het toeziend oog
van het Regionaal Coördinatiecol
lege Waddengebied (RCW) handen
en voeten gaat knjgen. Het RCW is
een samenwerkingsorgaan van rijk,
Waddenprovincies en Waddenzee
gemeenten dat sinds 1991 bestaat.
De eilanden zijn er eveneens in ver
tegenwoordigd.
Door beleid en beheer in het nieu
we Beheer- en Ontwikkelingsplan
in plaats van de PKB verder uit
te werken, wordt er volgens het
Eilander College meer recht gedaan
aan plaatselijke kennis over het
Waddengebied. 'Een evenwichtig
beleid en beheer ten aanzien van
de Waddenzee is gebaat bij een
goede inbreng, met name vanuit de
(eiland)gemeenten. Deze inbreng is
een noodzakelijke voorwaarde om
lokaal draagvlak te verkrijgen.' Vol
gens het Eilander College kan de
PKB ook een obstakel gaan vor
men bij internationaal overleg. 'Dat
is steeds meer een bron van nieuw
beleid.'
De eilanden reageren ontstemd op
de zogeheten concrete beleidsbe
slissingen die het kabinet in de nieu
we PKB heeft opgenomen. Dat zijn
besluiten waar zowel gemeenten als
provincies niet meer aan kunnen tor
nen als de nieuwe PKB is vastgesteld.
'Die laten geen enkele ruimte voor
uitwerkingen in beheer- en uitvoe-
nngsmaatregelen. Ze hebben soms
ook een plangrensoverschrijdende
ruimte waardoor de invloed van de
PKB op de eilanden toeneemt, zon
der dat de consequenties daarvan
duidelijk zijn.' Een voorbeeld van
een concrete beleidsbeslissing is dat
havens niet zeewaarts mogen wor
den uitgebreid. Het Eilander College
vindt het jammer dat de toetsing van
de PKB aan enkele Europese richtlij
nen heeft geleid tot 'extra beperkin
gen en belemmeringen voor onder
meer havens en industrieterreinen.'
Het samenwerkingsverband heeft de
indruk dat het beschermingsniveau
van de PKB de Europese Vogel
en Habitatrichtlijnen inmiddels 'verre
overschrijdt'. 'Op de Waddeneilan
den roept dit het gevoel op dat de
leef- en werksituatie op een onac
ceptabele wijze wordt aangetast.' De
inspraakreactie is ondertekend door
burgemeester Joke Geldorp. vice-
voorzitter van het Eilander College,
en Jim Ie Roux, secretaris van het
samenwerkingsverband De Wad
deneilanden.
De inspraaktermijn voor de concept
plannen is afgelopen week gesloten.
Het is nu aan het kabinet om de
reacties eventueel de nota te ver
werken. Daarna is de Tweede Kamer
aan de beurt om er haar zegje over
te doen.
Forumdiscussie
Bij de forumdiscussie Bi/geloof
moet je koesteren die maandag
in de openbare bibliotheek in Den
Burg wordt gehouden, is een wij
ziging in de sprekers aangebracht.
Arien van Erkelens is vanwege fami
lieomstandigheden afgehaakt. Hij
wordt vervangen door mevrouw A.
Alderlieste uit De Koog. Zij werkt
bij de Stichting Infolijn Alternatieve
Geneeswijzen. Tijdens de forum
discussie wordt aan de hand van
stellingen over wetenschap, alter
natieve geneeswijzen en gods
dienst gesproken. Kees Veth, Piet
van de Werken. Joyce Pool, Manto
Coutar. Krista Mirjam Dijkerman
en mevrouw Alderlieste gaan met
elkaar in gesprek. De avond begint
om 20.00 uur.