VVV: plan maken voor hogere promotiebijdrage 'Website voor gasten, niet voor logiesverstrekkers' Criteria zijn niet buitensporig hoog' VVV over kritiek op uitstraling TOR: Eindexamens op OSG begonnen TEXELSE j COURANT Bedrijvig/?e/öf Nieuw restaurant Den Burg Gemeente oneens met kritiek TVO WOENSDAG 24 MEI 2006 Eén van de uitkomsten van de mediation is dat bestuur en direc tie van de VW hebben afgespro ken om de komende vier maanden een plan te maken om de pro motiebijdrage structureel te ver hogen. Bedoeling is dat hierover eilandbrede discussie wordt gevoerd. Vborzitter Hans van Heerwaarden: ■Vorig jaar heeft het VW-bestuur ai geconstateerd dat de basis van €450.000,- die de vier participanten elke jaar bijeen brengen te smal is. Dat bedrag is in twintig jaar wel geïn dexeerd, maar met meer van deze tp Er is zóveel veranderd, er zijn rKia veranderd, reclame heeft een wandere inhoud gekregen en de corcurrentie is veel groter geworden, toom moet dat bedrag hoger. TVL leeft dat toen vertaald in de visie E er via de reservenngscentrale reer geld binnen moet komen. Maar Èt is een levensgevaarlijke situatie. Want niet uitgesloten is dat TOR een ikomstenbron is voor de korte ter- n|n. Er heerst een felle concurrentie lissen de boekingssites, die soms tifs nul procent provisie rekenen, in zit de WV op acht procent, maar tiet is niet uitgesloten dat we door de concurrentie op termijn ook naar nul moeten. Daarom mag je voor de promotie niet afhankelijk worden van TOR Alles wat je via de boekingen I n Heerwaarden, i. binnenhaalt is meegenomen, maar voor de continuïteit moeten we toe naar een heel andere structuur van financiering. Er zijn meerdere moge lijkheden. Wellicht een stukje toe ristenbelasting of een extra heffing op het bootkaartje, waarmee je ook de dagjesmensen laat meebetalen. Op Vlieland betalen ze bijvoorbeeld €1,10 per overtocht. We zouden met de gemeente de discussie willen aangaan over waar het geld van de- toeristenbelasting heen gaat. En als ik zie wat ondernemers, los van de bijdrage aan de VW, aan promotie- kosten maken, dan is daar nog veel winst te behalen. Als je dat optelt, is het een gigantisch bedrag. Als je dat weet te bundelen, kun je veel kracht ontwikkelen. Wat je ook kunt zeggen is: stelregel bij veel bedrijven is dat er één procent van de omzet voor promotie gaat. Texel heeft een toeristische omzet van €250 miljoen. Met die bijdrage van 4,5 ton zitten we nog lang niet aan dat procent (€2,5 miljoen, red.) Er zijn dus meer mogelijkheden, waarover we met elkaar in discussie moeten.' Om de verschillende varianten in kaart te brengen, neemt de VW een extern bureau in de arm. Kleine Logiesverstrekkers Veronica Bos zegt niet blij te zijn met de versnippering van promo- tiegelden die momenteel gaande is. 'Voorbeeld is de website die de Kleine Logiesverstrekkers sinds kort hebben.' Van Heerwaarden: 'Dat is hun goed recht en als VW willen we zeker geen nieuwe ontwikkelin gen tegenhouden. Maar bundeling is beter dan dat iedereen op z'n eigen manier aan de slag gaat.' Bos: 'Vervelend is dat het bestuur van KLV enkele weken geleden een brief naar de leden heeft gestuurd, waarin wordt gevraagd om €20,- te betalen voor promotiebijdrage. Veel mensen denken dat het voor de VW is, maar dat is dus niet zo. Daar heb ik al heel wat klachten over gehoord. Ik vind dit misleiden.' Hans van Heerwaarden: 'We heb ben ons het afgelopen jaar heel wat aangepraat Zo werd het gegeven dat de reserveringscentrale minder opbrengst genereerde, vertaald alsof de VW verlies zou maken. Maar dat is helemaal niet aan de orde. De VW is een gezonde onderneming. Het is ook een misverstand om te denken dat het aantal boekingen via de VW iets zegt over hoe het met Texel gaat Als het heel goed gaat, dan komen wij er namelijk niet tussen.' Bos: 'We hebben altijd vijf tot tien procent van de boekingen gehad, dus een heel klein deel. Hoeveel, hangt ervan af hoeveel nieuwe gasten er komen. Als het economisch wat slechter gaat, blijven nieuwe gasten weg.' Subsidies binnen voor projectleider gebiedscommisie De Gebiedscommissie Texel krijgt binnenkort de beschikking over een externe projectleider die sub sidies voor Texel in de wacht gaat slepen. Na de gemeente en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is ook de pro vincie bereid geld in die functie te investeren. Gedeputeerde Staten van Noord- Holland hebben besloten €31.000,- voor de projectleider uit te trekken. De raad stelde eind vorig jaar een soortgelijk bedrag al ter beschikking. De politieke partijen, die aanvankelijk zeer verdeeld op het aanstellen van een projectleider reageerden, stel den toen als voorwaarde dat iemand uit de ambtelijke organisatie op die functie zou worden gezet. Volgens een woordvoerder van de gemeente moet de functie nog worden ingevuld, maar gebeurt dat naar verwachting binnenkort. Bedoeling is dat de pro jectleider onder meer plannen opstelt op basis waarvan de gemeente, de provincie en het hoogheemraad schap (die gezamenlijk de gebieds commissie vormen) geld voor het .Texels landschap verwerven. Volgens een woordvoerder gaat het om inves teringssubsidies voor landelijk gebied van het njk en de provincie en inves- teringsgelden uit het Waddenfonds. De projectleider houdt zich ook bezig met de verdere reorganisatie en bedrijfsvoering van de commissie die in 2002 werd ingesteld. De gemeente, de provincie en het hoogheemraad schap deden dat om zich meer geza menlijk over het Texels gebied te ontfermen. Aanvankelijk bestond de commissie uit enkele vaste werkgroe pen, maar dat is inmiddels losgelaten. 'Er kan nu per thema een werkgroep worden ingesteld.' De Gebiedscom missie houdt zich onder meer bezig met het Masterplan Water, duurzame ontwikkeling, natuur, milieu, recreatie en toerisme. VERVOLG VAN PAGINA 1 Marechaussee Staatsbosbeheer ging er in eerdere reacties van uit dat de douane en de marechaussee de vernielingen per ongeluk hadden aangericht, maar de gevolgen waren er niet minder om. Er werden diepe rijsporen getrok ken en zeldzame planten als de groene knolorchis vernield. SBB en Wageningen Marien (voorheen Alter- ra) op het eiland brengen momen teel in kaart hoe groot de schade is. Commandant Bas van Rijswijk van de Mok zegt het desgevraagd een goed initiatief te vinden als er lessen komen. Hij beschouwt de vernielingen als een éénmalig inci dent. 'We waren er absoluut niet blij mee. We hopen dat de goede band die we met natuurbeschermingsor ganisaties hebben opgebouwd niet geschaad is.' De Joost Dourlein- kazerne is de enige kazerne in het land die onderdeel uitmaakt van een nationaal park. De Mok is partner in diverse overlegorganen die zich over de natuur in het gebied ontfermen. Een stevige maaltijd voorschotelen en meteen inspelen op wensen van ée gasten. Dat staat Gorden Filius en Linda Vossen voor ogen in het ™euwe restaurant Texels Kwartier *aarmee zij vrijdag in Den Burg van start gaan. Texels Kwartier is gevestigd in het Patf op de hoek van de Zwaan- Sraat en de Warmoesstraat waar *^9 jaar nog een paar maanden teGnekse restaurant Pallas Athene *as gevestigd. Het vrijkomen van tet pand betekende voor Filius en dat zij alsnog een wens in vervulling zagen gaan. 'We hadden ti&rder al interesse in dit pand, maar tiet Griekse restaurant was ons vorig Par net voor', vertelt Filius. Texels Kwartier is de eerste eigen &ak van Vossen en Filius die jaren- Ptig als chefkok bij Loodsmanwel varen in Den Hoorn en de Slufterval- P' in De Cocksdorp werkte. Vossen v^rkte eerder bij bakker Ofrein in Ttin Burg. De twee willen op basis de Franse keuken aan de slag 9^ Een vaste kaart komt er niet. «sten kunnen op een bord in het ptaurant lezen welke gerechten er worden bereid. 'En ik wil graag improviseren in de keuken', aldus Filius. 'Als mensen bijvoorbeeld een pepersausje bij hun vlees wil len hebben, dan maken we er een pepersausje bij. Het geldt ook voor gerechten. Als het mogelijk is, maak ik het en als het onmogelijk is, duurt het wat langer.' De afgelopen weken hebben de twee de zaak op een nieuwe manier ingericht. Er is een nieuwe, kleine zelfgemaakte bar in de plaats gekomen van de Griekse bar, er zijn wandkleden langs de muur gehangen, allerlei ornamenten van het Griekse restaurant zijn met enige pijn en moeite verwijderd en de keuken is vernieuwd. De doorgang tussen de keuken en het restaurant is vergroot, zodat gasten kunnen zien wat daar gebeurt.' Texels Kwar tier is zes dagen per week geopend, 's Woensdags is het gesloten. Het restaurant telt 34 zitplaatsen. Filius en Vossen draaien de zaak met z'n tweeën. Ze kijken er naar uit aan de slag te gaan. 'We hebben allebei last van een panisch optimisme.' '*90ty)én"ÜS e" 'Jn£'a "ossen zijn aan de Zwaanstraat het restaurant Texels Kwartier De aanbestedingscriteria voor het nieuwe hulpverleningsgebouw zijn in verhouding tot landelijke en Europese normen redelijk en niet buitensporig hoog. Dat stelt de gemeente in een reactie op de kritiek van het Texels Verbond van Ondernemers dat de crite ria te hoog gegrepen waren voor Texelse bedrijven. Volgens de gemeente hebben de partners in het PHH-gebouw (poli tie, ambulancedienst, brandweer, SIGMA en Stichting Wonen Texel) overleg gevoerd naar aanleiding van de kritiek. Gezamenlijk hebben ze besloten met af te wijken van de procedure. 'Het PHH-gebouw wordt gebouwd met publieke middelen, een reden voor de partners om extra zorg vuldig om te gaan met aanbe stedingstrajecten.' De raad heeft €3.474.000.- beschikbaar gesteld voor de brandweer- en ambulan cegedeelten. Het politiegedeelte is geraamd op €2.215.000,- (waarvan een deel door de provincie wordt gesubsidieerd) en het medisch gedeelte van de Stichting Wonen Texel op €1.300.000,-. Volgens de gemeente is het publieke geld even eens een reden 'voldoende waar borgen in te bouwen om tijdig een goed en degelijk eindresultaat te behalen'. Het PHH-gebouw is volgens een woordvoerder in drie verschillende percelen aanbesteed. Het grootste perceel was de bouw en de pro jectcoördinatie, gevolgd door een perceel elektrotechnische installa ties en een perceel werktuigbouw- 'Steeds meer logiesverstrekkers zijn enthousiast over het Texel Online Reserveringssysteem (TOR).' Veronica Bos geeft aan dat kritiek op de website van de WV geen hout snijdt. 'Enkele maanden na de introductie zijn al 531 accommodaties boekbaar via TOR. Ook de gasten blijken pri ma hun weg te kunnen vinden in TOR. 'Nu al vindt 90 procent van de VW-boekingen online plaats. Daarmee zijn we koploper van alle WV's in Nederland.' De uitstraling van de website van de VW. waarbij de te boeken accom modatie prominent op de homepa ge staat en promotie van het eiland naar de achtergrond is verschoven, is volgens menig logiesverstrekker te commercieel van aard. Veronica Bos: 'Men moet zich realiseren dat de website is gemaakt voor onze gasten en bezoekers en niet voor de logiesverstrekkers. Dus het gaat er niet om wat de logiesverstrek ker leuk vindt, maar wat de gast leuk vindt. Dat onderzoeken we. De bezoekers van onze website zijn over het algemeen zeer tevreden en weten heel goed waar ze naar op zoek zijn. Dat blijkt ook uit de aan tallen. 85 procent van de bezoekers van de site wil een accommodatie boeken. Dat moet dan ook mak kelijk kunnen, daarom hebben we dat boeken heel bewust naar voren 'Internet is geen medium voor alge mene Texelpromotie. Ik denk dat daar het grote misverstand met TVL zit. Niemand gaat achter z'n pc zit ten van: Goh, waar zal ik eens heen? Daarvóór hebben mensen zich via andere vormen van promotie al een idee gevormd waar ze heen willen. Als ze dankzij onze promotie heb ben besloten naar Texel te gaan, dan moeten wij als VW wel zorgen dat als ze het woord Texel in de zoekmachine intikken, wij boven aan staan. Daar investeren we in. Het heeft te maken hoe je website is opgebouwd. Daarom is promotie medewerkster Jeannette Vriezema vandaag nog naar een cursus E- marketing. WV-medewerkers heb ben veel ervaren en kennis op het gebied van internet en houden dat steeds up tot date.' E-mail nieuwsbrief 'Levend bewijs van de stelling dat een website geen aantrekkelijke uit straling hoeft te hebben om toch druk bezocht te worden, is de zoek machine Google. Die ziet er wer kelijk niet uit. Maar waarom gaat iedereen erheen? Omdat je heel snel kunt vinden wat je zoekt. Zo is dat met TOR ook. Die 85 pro cent die willen boeken, kunnen dat via www.texel.net snel doen, die andere 15 procent kunnen meteen doorlinken naar de reisinformatie, het weer of wat er te doen is op Texel. Die uitstraling die bepaalde logiesverstrekkers graag zien, zit in onze e-mail nieuwsbrief. Daar van versturen we er tienduizenden. Deze digitale boodschap over Texel heeft een,leuke en gezellige uitstra ling en staat vol met aardige dingen over Texel. Daarmee breken we in iemands wereld en het is daarom heel effectief om Texel onder de aandacht te brengen.' 'Als VW doen we er ook via andere media alles aan om de mensen te verleiden om naar Texel te komen. Via radio- en tv-spotjes, adverten ties, billboards of free publicity. Redactionele aandacht in kranten en tijdschriften is het allerbelang rijkste. Artikelen in Kampioen, Gras duinen en andere bladen. Op dat gebied stellen we ons ook elk jaar een doelstelling. En natuurlijk de Texeltruck, waarin we participeren.' 'Bij de VW gaat momenteel negen tig procent van de boekingen online. Daarmee lopen we voorop. Het gaat hard, want een paar jaar geleden was dat nog dertig procent. Men wil gewoon met meer bellen. Logies verstrekkers kunnen dan wel zeg gen dat ze tevoren met de gasten willen praten, om een idee van deze mensen te krijgen, maar de gast wil dat niet meer en wil ook de logies verstrekker niet uit z'n bed bellen. Want uit de statistieken blijkt dat ze vrij laat op de avond boeken, vaak rond 23.00 uur. Eerder op de dag is er kennelijk een impuls geweest om naar Texel te gaan, waarna er 's avonds nog even snel een vakantie wordt geboekt. Men wil ook meteen de bevestiging.' Slim omgaan met TOR 'Veel logiesverstrekkers moesten wel even wennen aan TOR, maar het is inmiddels een groot succes. Het is heel flexibel en we zien nu al dat degenen die de mogelijkhe den goed benutten, veel boekingen maken. Bijvoorbeeld door een leuke aanbieding. Je moet ook slim en cre atief met het prijssysteem omgaan. Bezoekers van TOR kunnen name lijk een prijsvoorkeur aangeven. Als je dus behalve arrangementen van drie weken, er ook een goedkoop weekend op zet, dan komen ze bij je terecht en gaan ze wellicht ook dat weekarrangement bekijken. Je kunt wel zeggen, ik doe niet mee aan koopjes, maar de hele westerse wereld is daar op uit. Dus als je daar niet aan mee doet, mis je de boot. En als ze één keer bij je heb ben geboekt, heb je kans dat ze de volgende keer direct bij je boeken. Waar ik eerst nog even bang voor was, dat gasten er een probleem van maken dat het geld direct van de rekening wordt afgeboekt, blijkt dus niet het geval. Wat ook helpt is een leuke tekst, mooie foto's of een filmpje. Helaas ontbreekt het daar wel eens aan. Maar het loont echt om daarin te investeren. Want logiesverstrekkers moeten beseffen dat het aanbod door internet veel doorzichtiger is geworden.' 'Waar ik veel moeite mee heb is dat mensen met de grootste kritiek op ons systeem zelf geen verstand van internet blijken te hebben. Dat zie je aan de erbarmelijke website die ze vaak zelf hebben en ze praten elkaar na. Kritiek, als die opbou wend is, daar ben ik blij mee, maar het moet wel ergens over gaan.' kundige installaties. De gemeente stelde als criterium dat bedrijven moeten voldoen aan een bepaal de omzetgarantie om aan te tonen dat ze voldoende economische en financiële draagkracht hebben. Voor het bouwen en projectcoördi natie gold een omzetgarantie van negen miljoen euro per jaar, voor de werktuigbouwkundige installatie een omzet van twee miljoen euro en voor de elektrotechnische instal laties een omzet van anderhalf mil joen. 'Achteraf moeten de bedrijven een bankgarantie kunnen overleg gen die vijf procent van de aan te nemen som is.' De criteria zijn volgens de gemeente gebaseerd op het Texelse aanbe- stedmgs- en inkoopbeleid dat de gemeenteraad in 2003 heeft vast gesteld. 'Ze zijn in nauw overleg met de partners tot stand gekomen. De partners zijn van mening dat de aanbesteding de Texelse onderne mers voldoende kansen biedt en de lokale werkgelegenheid een impuls geeft.' Volgens de gemeente zou TVO met Texelse ondernemers een 'certifice ringstraject' moeten starten. 'Dan kunnen Texelse ondernemers niet alleen bij ontwikkelingen op Texel een robuuste partner zijn, maar ook bij projecten in de Kop van Noord- Holland gaan meespelen.' De aanbestedingsprocedure van het PHH-gebouw is afgelopen maan dag gesloten. Een woordvoerder zei gisteren dat de gemeente volgende week met een reactie komt op de vraag of ook Texelse bedrijven zich hebben ingeschreven. Spannende tijden zijn aangebroken voor leerlingen van de OSG. De centraal schriftelijke eindexamens zijn begonnen. Donderdag beten de eerste leerlingen het spits af met biologie, vrijdag 2 juni staan de laatste examens op het programma. Woensdag 14 juni wordt de uitslag voor de VMBO-leerlingen bekendgemaakt. Leerlingen van de HAVO en het VWO horen donderdag 15 juni wie geslaagd is, gezakt of herexamen moet doen. In totaal doen zo'n 180 leerlingen mee. (foto Jemen,n Hattum) VVV wil meer uit Wadden halen De VW wil meer uit de samen werking met de andere Wadden eilanden halen. Voorzitter Hans van Heerwaarden: 'Meer doen met de samenwerking in de Wadden federatie, het thema Waddenzee Werelderfgoed, Waddenproducten en de gemeentelijke samenwerking tussen de waddeneilanden.' Direc teur Veronica Bos: 'We hebben een bureau in de arm genomen dat gaat inventariseren hoe de vijf wadden eilanden beter in de markt kunnen worden gezet. Ook willen we onderzoeken of en op welke manier we als Wadden-VW's meer samen kunnen doen.' Gecon stateerd wordt dat menigeen eerst interesse toont in de waddenregio en zich daarna op een specifiek eiland gaat oriënteren Van Heerwaarden: 'En we hebben hoge verwachtingen van het Toens- tisch Kennisinstituut, dat gevraagd en ongevraagd advies over toeris tische aangelegenheden zal geven aan onze eilandbestuurders. In dat opzicht is het goed dat het Neder lands Bureau voor Toerisme en Congressen op Texel is geweest. Dit NBTC, dat in veel toeristische gebieden komt, is zeer geïnteres seerd om deel te nemen in het kennisinstituut, waarmee we de zo belangrijke kennis van buitenaf bin nenhalen.' Website gemeente De gemeente heeft een grote groep personen benaderd om mee te den ken over mogelijke veranderingen en verbeteringen van de gemeentelijke website (www.texel.nl). De bedoe ling is dat de site in de tweede helft van dit jaar wordt vervangen. De aangezochte personen is verzocht vooral te letten op gebruiksvrien delijkheid en uitstraling en aan te geven welke onderdelen ook op de site zouden moeten komen. Voor het vormgeven van de website heeft de gemeente contact gezocht met Segment, dat inmiddels zo'n honderd gemeentelijke sites heeft gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 5