Autocrossers meteen voluit bij eerste cross
'Opwinding die rijden
geeft is ongelofelijk'
Finale rodeoklasse
telt vier herstarts
Kerstman met rendier op zee
TEXELSE COURANT
DINSDAG 25 JULI 2006
Fanclub
De wagens in de viercllinderklasse veroorzaakten stofwolken bij het passeren van de tweede bocht vanaf de start.
Autocrossers gaan zuinig om met hun wagens tijdens de
eerste cross. Zo wil althans het verhaal. De praktijk wees
zondag anders uit. De meeste van 150 autocrossers gin
gen er onder het toeziend oog van 2600 toeschouwers
meteen vol tegenaan op de 'heilige klei' van Eierland. 'Ik
heb het nog nooit zo druk gehad', zei monteur Piet 'de
Woeste' Witte na afloop.
Vrijwel de hele middag waren hij en
assistent Fons van Schoonhoven
mers. Enkele oud-crossers als John
van der Zwaag maakten hun rentree.
met las- en snijapparaat in de weer 'Ik heb in 2001 voor het laatst mee-
om kapotte delen van carrosseriën
weg te snijden of onderdelen aan
elkaar te lassen. Witte hield er een
container vol weggesneden blik aan
over. 'Van de cross heb ik niets
gezien dit jaar.' De crossers gingen
vooral in de eerste manche soms
bloedfanatiek van start. 'Ze hebben
er naar toe geleefd en nu konden
ze eindelijk', aldus wedstrijdleider
Klaas-Pieter Zuidewind. 'De adre
naline moest er even uit, want je zag
ze in de tweede manche meestal al
wat rustiger rijden.'
De wedstrijden, waarbij snelheden
van de rond de zeventig kilome
ter per uur werden bereikt, hadden
plaats onder goede omstandighe
den. Het was wat minder warm dan
de voorgaande dagen, regen was in
de verste verte niet te bekennen en
door de zorg van Jan Plaatsman,
Ruurd Abma en Wilco Zijm beschik
ten de crossers vrijwel de hele mid
dag over een prima baan. 'We kre
gen er diverse complimenten over',
aldus Zuidewind. Met de stoffig
heid viel het ook mee. In de eerste
voorronden stegen soms stevige
stofwolken op uit de arena, maar
daarna had het publiek er weinig
last meer van. Met rondvliegende
stukken klei viel het eveneens mee.
'Dat bleef nu meer op de baan lig
gen', aldus secretaris Mark-Peter
Graaf van de organiserende Motor-,
Auto- en Brommerclub Texel.
De Texelaars namen het tegen
elkaar op in de junioren-, rodeo-,
viercilinder- en stockcarklasse. Het
merendeel van de 150 opgeko
men deelnemers bestond uit oude
getrouwen. Daarnaast kende de
cross zo'n twintig nieuwe deelne-
van Leon Westerlaken (rodeo) vlam
had gevat. De vlammen sloegen
onder de motorkap vandaan. Erik
Jaspers leek in de derde manche
van de rodeo eveneens naar de
brandblussers te solliciteren door
de arena met vervaarlijk uitziende
rookwolken te vullen. Het bleek
achteraf mee te vallen. Er was een
gaatje in zijn oliefilter ontstaan en de
olie spoot precies op de uitlaat. Het
Opvallend tussen het publiek op
de dijk was een heuse fanclub van
stockcarrijders Pieter Dogger en
Joop Veltkamp. Een groep vrienden
had zich uitgedost met zwarte T-
shirts waarop de namen van beide
rijders stonden. 'We hebben er 35
laten maken', aldus Stefan de Wit,
Jacco Gieles en Robert (Bill) Gris-
nigt. 'Pieter en Joop zijn vrienden
van elkaar en hebben vier jaar gele
den ook samen een bus gekocht
waarin hun stockcars worden ver
voerd.' De T-shirts kunnen begin
september dienst doen als de cou
reurs en aanhang met de bus naar
het Engelse Coventry gaan voor
het wereldkampioenschap stockcar.
'We kunnen er met tien man in zitten
en slapen.'
Veel bezoekers hadden parasols
meegenomen om op de dijk rond
de arena beschut te zijn tegen de
zon. Een aantal toeschouwers sloeg
twee vliegen in één klap met ski
brillen. De ogen waren beschermd
tegen de zon en van stof hadden
ze evenmin last. Ook diverse vrijwil
ligers van de MAB waren uitgerust
gedaan, daarna andere prioriteiten
gehad, maar nu doe ik weer mee',
aldus Van der Zwaag. 'De wagen
stond toch nog in de schuur.' De
rentree verliep niet helemaal zonder
slag of stoot. De organisatie keurde
's ochtends de motorkap af, waar
door Van der Zwaag rap een andere
moest zoeken. 'Ik kende iemand die
er één had, dus we zijn nog even op
en neer naar Den Hoorn geweest
om het in orde brengen.'
Kop
De strijd op de baan leverde het
nodige spektakel op. Meermalen
ging de gele of rode vlag de lucht in
voor op hun kop of zijkant belandde
coureurs. In de meeste gevallen
liep dat goed af. Speaker Marco
van Sambeek vroeg meteen na elke
crash of koprol of de onfortuinlijke
rijder even de duim wilde opste
ken om het publiek te laten weten
dat het goed ging. Drie keer ging
de duim omlaag. Paul ter Steege
(junioren) raakte tijdens de finales
gewond aan zijn sleutelbeen nadat
een ander hard tegen zijn stilstaan
de wagen was gereden en Den-
nis Raateland (viercilinder) moest
snel uit zijn gecrashte auto worden
bevrijd omdat de accu begon te
lekken.
Hetzelfde gold voor Ewout Bakker
(rodeo) die heet water uit de radi-
ateur tegen zijn schouder kreeg.
Zijn benzinetank was door de radi-
ateur geslagen na een botsing met
Fedor van Elk. Bakker moest zich
laten behandelen bij het Rode Kruis.
De vrijwilligers van de MAB op het
middenveld moesten met de brand
blussers uitrukken, nadat de wagen
Roel Blonk werd afgevoerd nadat hij over de kop was geslagen. Dat gebeurde vlak nadat
hem via een weddenschap een beurt door twee dames was toegezegd.
euvel werd op advies van Hans Strik
met ducktape verholpen.
Geklop
In de pitsstraat was de hele mid
dag volop bedrijvigheid. Ronald
Witte (rodeo) trok de aandacht met
een wagen die er aan voorkant wel
erg toegetakeld uitzag. 'Zowel mijn
stuurstangen als draagarmen zijn
kromgebogen', vertelde hij. Oorzaak
was een botsing tegen de wand van
de arena in de eerste manche. Later
op de middag bleek de botsing meer
schade te hebben veroorzaakt. Ook
de eerste en tweede versnelling
moesten gemaakt worden.
Van Elk had na zijn botsing met
Bakker meer geluk. Nadat Witte,
Schoonhoven en lasser Jaap Zijm
een deel van de voorkant hadden
weggesneden, kon hij weer rijden.
'Maar de wagen is wel een stukje
korter geworden', meldde Van Elk
terwijl hij met een grote hamer de de finale van de viercilinders werd
n poging één van zijn collega's letterlijk de
ver uitstekende motorkap met een
paar stevige meppen aanpaste aan
de nieuwe lengte van zijn wagen.
Peter-Jan Kossen zat met een soort
gelijk euvel. 'Mijn wagen is zo'n der
tig centimeter korter geworden. Nog
vier of crosses en dan heeft hij het
wel gehad.' Voor Bert Stark was het
zondagmiddag meteen duidelijk dat
hij voor het laatst met zijn wagen
had geraced. 'We halen eruit wat we
nog gebruiken en dan gaat de rest
naar China', aldus zijn mee onder de
motorkap kijkende broer Ben Stark.
'Daar staan ze te springen om oud
ijzer. Maar deze wagen heeft het
toch vier jaar volgehouden en dat
is lang voor de cross.' Stark nam
afscheid van zijn auto door twee
keer een band tinaal aan flenters
te rijden. Het rubber scheurde aan
stukken in de kapotte wielkast
Een van de meest opvallende
wagens in de rodeoklasse was de
door OSG-leerlingen 'gepimpte'
wagen van Leander Blom. De kleur-
Erik Jaspers zette de baan vol rook. Dat werd veroorzaakt door e<
waardoor er olie op de uitlaat spoot.
waren echter geen garantie om het
blik heel te houden. 'Daar houden
de anderen geen rekening mee en
n het oliefilter ik zelf ook niet', aldus een lachende
Blom. 'Maar hij valt wel op. Er heb-
Ronald Witte kampte door een botsing met de zijwand r
waardoor er veel gerepareerd moest worden.
>t kromgebogen stuurstangen en draagarmen en een kapotte versne
met skibrillen. Niettemin hielden
diverse mensen het in de loop van
de middag voor gezien. Gaandeweg
de middag werden de rijen langs de
dijk minder dik.
De junioren- en de rodeoklasse ken
den dit jaar voor het eerst een her
kansing voor de rijders die zich niet
rechtstreeks voor de finale hadden
geplaatst. Bij de herkansing voor de
jeugd was duidelijk dat er veel uit
vallers waren. Van de twintig rijders
die voor herkansing in aanmerking
kwamen, verschenen er slechts
negen aan de start.
Finale
Ondanks de extra wedstrijden lukte
het de organisatie iets na vijf uur met
de finales te beginnen. Vanwege de
herkansingsrondes waren eerst de
viercilinderklasse en de Formule 1
aan de beurt en daarna de juni
oren en de rodeorijders. Tijdens
te papieren, hield Betsema goed
achter zich in de bochten, maar
werd op het laatst toch nog voorbij
gestreefd. 'Er was één bocht waar ik
het wat rustiger aandeed, omdat ik
er in de eerste manche over de kop
was gegaan. In een andere bocht
durfde ik weer sneller dan Jan te rij
den waardoor ik hem kon pakken',
aldus Betsema. In de derde manche
waren de twee ook al aan elkaar
gewaagd geweest. Rentenaar won
de strijd om de derde plaats.
Arjan Koorn domineerde in de For
mule 1. Hij ging met een nieuwe
wagen van pole position van start en
wist de gehele wedstrijd op kop te
blijven, gevolgd door Sandor Mantje
en Martijn de Veij die tweede en
derde werden. Egbert van der Werf,
die in een wagen van de befaamde
Engelse stockcarrijder Kev Smith
reed, moest het doen met een lagere
klassering. Hij had tijdens de voor
rondes ook al een keer voortijdig
het parcours moeten verlaten. Voor
Koorn was het de eerste keer dat
hij won. Piet Scholtanus, vorig jaar
twee keer de winnaar in de Formule
1, liep een geluidsdemper mis. Zijn
buurman had hem die aangeboden
als hij eerste zou worden.
Ben Boersen was de gevierde man
bij de junioren. Hij startte in het
middenveld, maar reed al snel op
een derde plaats achter de op kop
gestartte Jimmy de Smidt en Pieter
Langeveld. De juniorenfinale kende
twee herstarts. De rode vlag ging
omhoog voor de in de problemen
geraakte Paul ter Steege en later
nogmaals toen Barry Boersen over
de kop was gegaan. Bij de eer
ste herstart stond Boersen op de
derde plaats, daarna ging hij van de
tweede positie weg. Het leek lange
tijd toch Jimmy de Smidt te worden,
maar zijn kansen waren verkeken
toen hij tegen de achterop geraakte
Nick Brouwer reed. Boersen nam
ogenblikkelijk de koppositie over
en stond die niet meer af. De Smidt
eindigde als tweede, Langeveld
werd derde.
Rodeo
De rodeofinale was een komen en
gaan van rode vlaggen en herstarts.
Thomas Buis parkeerde zijn auto
in de wand, Hans Zijm en Michel
Kuip sloegen over de kop en Martijn
Beers kwam op een ongelukkige
plek in de derde bocht vanaf de
start op zijn kant te liggen. De her
starts bleken achteraf funest voor
Hans Arnout die telkens een opge
bouwde voorsprong zag verdwij
nen. Bij de vierde rode vlag was hij
net ingehaald door de goed rijdende
Peter Koorn (overgekomen van de
juniorenklasse), maar volgens de
transponders moest Koorn bij de
herstart toch op de tweede plaats
staan.
Kort voor het einde lukte het Koorn
opnieuw Arnout in te halen. Een
poging om hem aan de kant te zet
ten, mislukte echter waardoor beide
coureurs in de sloot belandden. Roy
Boeijen, die langere tijd op de twee
de en derde plaats reed, greep zijn
kans en kwam als eerste over de
streep. 'Dit was een superoverwin
ning', zei de coureur na afloop. 'Ik
had gerekend op een derde plaats,
omdat Hans en Peter beter waren.
Dit is de eerste keer in vijf jaar dat
ik heb gewonnen. Tot nu toe had ik
alleen een troostprijs omdat ik een
keer vijfde was geworden.'Arnout
maalde niet echt om zijn verlies.
'De herstarts hebben me genekt. In
principe is het jammer, maar ik heb
een leuke middag gehad en
nog twee kaartjes voor het
gewonnen. Daar ga ik samen
mijn dochter naar toe.'
Zuidewind en Graaf hielden
goed gevoel aan de wedstrijd ova
De proef om de rodeorijders metea
al in de eerste bocht vol gas te laten
gaan, was eveneens een succei
'Dat ging goed', aldus de wedstrijd-
leider die er vooraf zijn twijfels ova
had. 'Dat was voor herhaling vat
baar.' De volgende cross is zones s
13 augustus.
Tekst en foto's Jeroen van Hattum
Uitslagen
Junioren: 1Ben Boersen, 2. Jim- f'
my de Smidt, 3. Pieter Langeveld
Rodeo: 1Roy Boeijen, 2. Maart?
Broekman, 3. Otto Goënga; 4-cilm- 3
der: 1Peter Betsema, 2. Jan var*-'
der Vis, 3. Ben Rentenaar;
1: Arjan Koorn, 2. Sandor
Martijn de Veij.
De cross werd door 2600 mensen bezocht. Velen hadden parasols mee
beschut tegen de zon te zijn. Sommigen hadden ook skibrillen bij zich.
volop strijd geleverd om de eerste
vier plekken. Jan van der Vis en
Peter Betsema streden om de eer
ste en tweede plek, Ben Rentenaar
en Jasper Braam deden hetzelfde
om de derde en vierde plaats.
Van der Vis had lange tijd de bes-
Texelse equipe
naar WK stockcar
Het zijn geen vaak geziene gasten
op een catamaran en zeker niet in
de zomer. Niettemin waren zondag
voor de kust bij paal 17 een zei
lende kerstman plus rendier te zien.
Achter de pakken gingen Duco van
der Kuijl en Bart Loos schuil. De
twee deden mee aan de gekostu
meerde wedstrijd die kustzeilverem-
ging Westerslag jaarlijks houdt. De
wedstrijd leidde tot meer bijzondere
types op het water. Hans en zijn
zoon Evert Malschaert gingen ver
kleed als een soort Hans en Grietje
en Martin en Moniek Lubach kozen
als boef en heks het ruime sop.
In totaal deden acht leden ?an
wedstrijd mee. Kees Bakker
zoon Bas werd eerste, het echtpaar
Lubach tweede en vader en :o"'
Malschaert derde. Van der
Loos wonnen de verkleedwedstr£
Een groep van acht Texelaars doet in
het eerste weekend van september
in het Engelse Coventry mee aan
de voorrondes van het wereldkampi
oenschap stockcarrijden. De rijders
zijn Pablo Brandenburg, Joop Velt
kamp, Pieter Dogger. Egbert van der
Werf. Siem-Pieter de Porto, Martijn
de Veij, Arjan Koorn en Cor Snoeij. Via
de voorrondes ondernemen zij een
poging zich te kwalificeren voor het
hoofdtoernooi. De Texelaars vormen
de helft van de twintig Nederlanders
rijke schilderingen op de carrosserie die in totaal aan het WK mogen deel
nemen. Voorgaande jaren deden ook
al Texelaars mee aan het wereldkam
pioenschap, maar toen in kleinere
getalen. De Formule 1-rijders crossen
in Coventry op een gravelbaan.
ben al een paar mensen een foto
van gemaakt.' Dries Veltkamp, die
vorig jaar verstek moest laten gaan,
was ook weer van de partij. Zijn
ogen twinkelde toen hij terug kwam
van de baan. 'Ik heb een topdag.
De opwinding die het rijden geeft,
is ongelofelijk. Het is net als je eer
ste vrijpartij.' Net als voorgaande
jaren had Veltkamp diverse crossers
onderdak geboden in zijn schuur
aan de Maricoweg en voorafgaand
aan de race een barbecue gehou
den. Tegelijk met het bakken van
het vlees hadden de crossers de
auto van Marco Witte nog klaarge
maakt voor de start, nadat hij om
hulp had gevraagd.