Autocrossers meteen voluit bij eerste cross 'Opwinding die rijden geeft is ongelofelijk' Finale rodeoklasse telt vier herstarts Kerstman met rendier op zee TEXELSE COURANT DINSDAG 25 JULI 2006 Fanclub De wagens in de viercllinderklasse veroorzaakten stofwolken bij het passeren van de tweede bocht vanaf de start. Autocrossers gaan zuinig om met hun wagens tijdens de eerste cross. Zo wil althans het verhaal. De praktijk wees zondag anders uit. De meeste van 150 autocrossers gin gen er onder het toeziend oog van 2600 toeschouwers meteen vol tegenaan op de 'heilige klei' van Eierland. 'Ik heb het nog nooit zo druk gehad', zei monteur Piet 'de Woeste' Witte na afloop. Vrijwel de hele middag waren hij en assistent Fons van Schoonhoven mers. Enkele oud-crossers als John van der Zwaag maakten hun rentree. met las- en snijapparaat in de weer 'Ik heb in 2001 voor het laatst mee- om kapotte delen van carrosseriën weg te snijden of onderdelen aan elkaar te lassen. Witte hield er een container vol weggesneden blik aan over. 'Van de cross heb ik niets gezien dit jaar.' De crossers gingen vooral in de eerste manche soms bloedfanatiek van start. 'Ze hebben er naar toe geleefd en nu konden ze eindelijk', aldus wedstrijdleider Klaas-Pieter Zuidewind. 'De adre naline moest er even uit, want je zag ze in de tweede manche meestal al wat rustiger rijden.' De wedstrijden, waarbij snelheden van de rond de zeventig kilome ter per uur werden bereikt, hadden plaats onder goede omstandighe den. Het was wat minder warm dan de voorgaande dagen, regen was in de verste verte niet te bekennen en door de zorg van Jan Plaatsman, Ruurd Abma en Wilco Zijm beschik ten de crossers vrijwel de hele mid dag over een prima baan. 'We kre gen er diverse complimenten over', aldus Zuidewind. Met de stoffig heid viel het ook mee. In de eerste voorronden stegen soms stevige stofwolken op uit de arena, maar daarna had het publiek er weinig last meer van. Met rondvliegende stukken klei viel het eveneens mee. 'Dat bleef nu meer op de baan lig gen', aldus secretaris Mark-Peter Graaf van de organiserende Motor-, Auto- en Brommerclub Texel. De Texelaars namen het tegen elkaar op in de junioren-, rodeo-, viercilinder- en stockcarklasse. Het merendeel van de 150 opgeko men deelnemers bestond uit oude getrouwen. Daarnaast kende de cross zo'n twintig nieuwe deelne- van Leon Westerlaken (rodeo) vlam had gevat. De vlammen sloegen onder de motorkap vandaan. Erik Jaspers leek in de derde manche van de rodeo eveneens naar de brandblussers te solliciteren door de arena met vervaarlijk uitziende rookwolken te vullen. Het bleek achteraf mee te vallen. Er was een gaatje in zijn oliefilter ontstaan en de olie spoot precies op de uitlaat. Het Opvallend tussen het publiek op de dijk was een heuse fanclub van stockcarrijders Pieter Dogger en Joop Veltkamp. Een groep vrienden had zich uitgedost met zwarte T- shirts waarop de namen van beide rijders stonden. 'We hebben er 35 laten maken', aldus Stefan de Wit, Jacco Gieles en Robert (Bill) Gris- nigt. 'Pieter en Joop zijn vrienden van elkaar en hebben vier jaar gele den ook samen een bus gekocht waarin hun stockcars worden ver voerd.' De T-shirts kunnen begin september dienst doen als de cou reurs en aanhang met de bus naar het Engelse Coventry gaan voor het wereldkampioenschap stockcar. 'We kunnen er met tien man in zitten en slapen.' Veel bezoekers hadden parasols meegenomen om op de dijk rond de arena beschut te zijn tegen de zon. Een aantal toeschouwers sloeg twee vliegen in één klap met ski brillen. De ogen waren beschermd tegen de zon en van stof hadden ze evenmin last. Ook diverse vrijwil ligers van de MAB waren uitgerust gedaan, daarna andere prioriteiten gehad, maar nu doe ik weer mee', aldus Van der Zwaag. 'De wagen stond toch nog in de schuur.' De rentree verliep niet helemaal zonder slag of stoot. De organisatie keurde 's ochtends de motorkap af, waar door Van der Zwaag rap een andere moest zoeken. 'Ik kende iemand die er één had, dus we zijn nog even op en neer naar Den Hoorn geweest om het in orde brengen.' Kop De strijd op de baan leverde het nodige spektakel op. Meermalen ging de gele of rode vlag de lucht in voor op hun kop of zijkant belandde coureurs. In de meeste gevallen liep dat goed af. Speaker Marco van Sambeek vroeg meteen na elke crash of koprol of de onfortuinlijke rijder even de duim wilde opste ken om het publiek te laten weten dat het goed ging. Drie keer ging de duim omlaag. Paul ter Steege (junioren) raakte tijdens de finales gewond aan zijn sleutelbeen nadat een ander hard tegen zijn stilstaan de wagen was gereden en Den- nis Raateland (viercilinder) moest snel uit zijn gecrashte auto worden bevrijd omdat de accu begon te lekken. Hetzelfde gold voor Ewout Bakker (rodeo) die heet water uit de radi- ateur tegen zijn schouder kreeg. Zijn benzinetank was door de radi- ateur geslagen na een botsing met Fedor van Elk. Bakker moest zich laten behandelen bij het Rode Kruis. De vrijwilligers van de MAB op het middenveld moesten met de brand blussers uitrukken, nadat de wagen Roel Blonk werd afgevoerd nadat hij over de kop was geslagen. Dat gebeurde vlak nadat hem via een weddenschap een beurt door twee dames was toegezegd. euvel werd op advies van Hans Strik met ducktape verholpen. Geklop In de pitsstraat was de hele mid dag volop bedrijvigheid. Ronald Witte (rodeo) trok de aandacht met een wagen die er aan voorkant wel erg toegetakeld uitzag. 'Zowel mijn stuurstangen als draagarmen zijn kromgebogen', vertelde hij. Oorzaak was een botsing tegen de wand van de arena in de eerste manche. Later op de middag bleek de botsing meer schade te hebben veroorzaakt. Ook de eerste en tweede versnelling moesten gemaakt worden. Van Elk had na zijn botsing met Bakker meer geluk. Nadat Witte, Schoonhoven en lasser Jaap Zijm een deel van de voorkant hadden weggesneden, kon hij weer rijden. 'Maar de wagen is wel een stukje korter geworden', meldde Van Elk terwijl hij met een grote hamer de de finale van de viercilinders werd n poging één van zijn collega's letterlijk de ver uitstekende motorkap met een paar stevige meppen aanpaste aan de nieuwe lengte van zijn wagen. Peter-Jan Kossen zat met een soort gelijk euvel. 'Mijn wagen is zo'n der tig centimeter korter geworden. Nog vier of crosses en dan heeft hij het wel gehad.' Voor Bert Stark was het zondagmiddag meteen duidelijk dat hij voor het laatst met zijn wagen had geraced. 'We halen eruit wat we nog gebruiken en dan gaat de rest naar China', aldus zijn mee onder de motorkap kijkende broer Ben Stark. 'Daar staan ze te springen om oud ijzer. Maar deze wagen heeft het toch vier jaar volgehouden en dat is lang voor de cross.' Stark nam afscheid van zijn auto door twee keer een band tinaal aan flenters te rijden. Het rubber scheurde aan stukken in de kapotte wielkast Een van de meest opvallende wagens in de rodeoklasse was de door OSG-leerlingen 'gepimpte' wagen van Leander Blom. De kleur- Erik Jaspers zette de baan vol rook. Dat werd veroorzaakt door e< waardoor er olie op de uitlaat spoot. waren echter geen garantie om het blik heel te houden. 'Daar houden de anderen geen rekening mee en n het oliefilter ik zelf ook niet', aldus een lachende Blom. 'Maar hij valt wel op. Er heb- Ronald Witte kampte door een botsing met de zijwand r waardoor er veel gerepareerd moest worden. >t kromgebogen stuurstangen en draagarmen en een kapotte versne met skibrillen. Niettemin hielden diverse mensen het in de loop van de middag voor gezien. Gaandeweg de middag werden de rijen langs de dijk minder dik. De junioren- en de rodeoklasse ken den dit jaar voor het eerst een her kansing voor de rijders die zich niet rechtstreeks voor de finale hadden geplaatst. Bij de herkansing voor de jeugd was duidelijk dat er veel uit vallers waren. Van de twintig rijders die voor herkansing in aanmerking kwamen, verschenen er slechts negen aan de start. Finale Ondanks de extra wedstrijden lukte het de organisatie iets na vijf uur met de finales te beginnen. Vanwege de herkansingsrondes waren eerst de viercilinderklasse en de Formule 1 aan de beurt en daarna de juni oren en de rodeorijders. Tijdens te papieren, hield Betsema goed achter zich in de bochten, maar werd op het laatst toch nog voorbij gestreefd. 'Er was één bocht waar ik het wat rustiger aandeed, omdat ik er in de eerste manche over de kop was gegaan. In een andere bocht durfde ik weer sneller dan Jan te rij den waardoor ik hem kon pakken', aldus Betsema. In de derde manche waren de twee ook al aan elkaar gewaagd geweest. Rentenaar won de strijd om de derde plaats. Arjan Koorn domineerde in de For mule 1. Hij ging met een nieuwe wagen van pole position van start en wist de gehele wedstrijd op kop te blijven, gevolgd door Sandor Mantje en Martijn de Veij die tweede en derde werden. Egbert van der Werf, die in een wagen van de befaamde Engelse stockcarrijder Kev Smith reed, moest het doen met een lagere klassering. Hij had tijdens de voor rondes ook al een keer voortijdig het parcours moeten verlaten. Voor Koorn was het de eerste keer dat hij won. Piet Scholtanus, vorig jaar twee keer de winnaar in de Formule 1, liep een geluidsdemper mis. Zijn buurman had hem die aangeboden als hij eerste zou worden. Ben Boersen was de gevierde man bij de junioren. Hij startte in het middenveld, maar reed al snel op een derde plaats achter de op kop gestartte Jimmy de Smidt en Pieter Langeveld. De juniorenfinale kende twee herstarts. De rode vlag ging omhoog voor de in de problemen geraakte Paul ter Steege en later nogmaals toen Barry Boersen over de kop was gegaan. Bij de eer ste herstart stond Boersen op de derde plaats, daarna ging hij van de tweede positie weg. Het leek lange tijd toch Jimmy de Smidt te worden, maar zijn kansen waren verkeken toen hij tegen de achterop geraakte Nick Brouwer reed. Boersen nam ogenblikkelijk de koppositie over en stond die niet meer af. De Smidt eindigde als tweede, Langeveld werd derde. Rodeo De rodeofinale was een komen en gaan van rode vlaggen en herstarts. Thomas Buis parkeerde zijn auto in de wand, Hans Zijm en Michel Kuip sloegen over de kop en Martijn Beers kwam op een ongelukkige plek in de derde bocht vanaf de start op zijn kant te liggen. De her starts bleken achteraf funest voor Hans Arnout die telkens een opge bouwde voorsprong zag verdwij nen. Bij de vierde rode vlag was hij net ingehaald door de goed rijdende Peter Koorn (overgekomen van de juniorenklasse), maar volgens de transponders moest Koorn bij de herstart toch op de tweede plaats staan. Kort voor het einde lukte het Koorn opnieuw Arnout in te halen. Een poging om hem aan de kant te zet ten, mislukte echter waardoor beide coureurs in de sloot belandden. Roy Boeijen, die langere tijd op de twee de en derde plaats reed, greep zijn kans en kwam als eerste over de streep. 'Dit was een superoverwin ning', zei de coureur na afloop. 'Ik had gerekend op een derde plaats, omdat Hans en Peter beter waren. Dit is de eerste keer in vijf jaar dat ik heb gewonnen. Tot nu toe had ik alleen een troostprijs omdat ik een keer vijfde was geworden.'Arnout maalde niet echt om zijn verlies. 'De herstarts hebben me genekt. In principe is het jammer, maar ik heb een leuke middag gehad en nog twee kaartjes voor het gewonnen. Daar ga ik samen mijn dochter naar toe.' Zuidewind en Graaf hielden goed gevoel aan de wedstrijd ova De proef om de rodeorijders metea al in de eerste bocht vol gas te laten gaan, was eveneens een succei 'Dat ging goed', aldus de wedstrijd- leider die er vooraf zijn twijfels ova had. 'Dat was voor herhaling vat baar.' De volgende cross is zones s 13 augustus. Tekst en foto's Jeroen van Hattum Uitslagen Junioren: 1Ben Boersen, 2. Jim- f' my de Smidt, 3. Pieter Langeveld Rodeo: 1Roy Boeijen, 2. Maart? Broekman, 3. Otto Goënga; 4-cilm- 3 der: 1Peter Betsema, 2. Jan var*-' der Vis, 3. Ben Rentenaar; 1: Arjan Koorn, 2. Sandor Martijn de Veij. De cross werd door 2600 mensen bezocht. Velen hadden parasols mee beschut tegen de zon te zijn. Sommigen hadden ook skibrillen bij zich. volop strijd geleverd om de eerste vier plekken. Jan van der Vis en Peter Betsema streden om de eer ste en tweede plek, Ben Rentenaar en Jasper Braam deden hetzelfde om de derde en vierde plaats. Van der Vis had lange tijd de bes- Texelse equipe naar WK stockcar Het zijn geen vaak geziene gasten op een catamaran en zeker niet in de zomer. Niettemin waren zondag voor de kust bij paal 17 een zei lende kerstman plus rendier te zien. Achter de pakken gingen Duco van der Kuijl en Bart Loos schuil. De twee deden mee aan de gekostu meerde wedstrijd die kustzeilverem- ging Westerslag jaarlijks houdt. De wedstrijd leidde tot meer bijzondere types op het water. Hans en zijn zoon Evert Malschaert gingen ver kleed als een soort Hans en Grietje en Martin en Moniek Lubach kozen als boef en heks het ruime sop. In totaal deden acht leden ?an wedstrijd mee. Kees Bakker zoon Bas werd eerste, het echtpaar Lubach tweede en vader en :o"' Malschaert derde. Van der Loos wonnen de verkleedwedstr£ Een groep van acht Texelaars doet in het eerste weekend van september in het Engelse Coventry mee aan de voorrondes van het wereldkampi oenschap stockcarrijden. De rijders zijn Pablo Brandenburg, Joop Velt kamp, Pieter Dogger. Egbert van der Werf. Siem-Pieter de Porto, Martijn de Veij, Arjan Koorn en Cor Snoeij. Via de voorrondes ondernemen zij een poging zich te kwalificeren voor het hoofdtoernooi. De Texelaars vormen de helft van de twintig Nederlanders rijke schilderingen op de carrosserie die in totaal aan het WK mogen deel nemen. Voorgaande jaren deden ook al Texelaars mee aan het wereldkam pioenschap, maar toen in kleinere getalen. De Formule 1-rijders crossen in Coventry op een gravelbaan. ben al een paar mensen een foto van gemaakt.' Dries Veltkamp, die vorig jaar verstek moest laten gaan, was ook weer van de partij. Zijn ogen twinkelde toen hij terug kwam van de baan. 'Ik heb een topdag. De opwinding die het rijden geeft, is ongelofelijk. Het is net als je eer ste vrijpartij.' Net als voorgaande jaren had Veltkamp diverse crossers onderdak geboden in zijn schuur aan de Maricoweg en voorafgaand aan de race een barbecue gehou den. Tegelijk met het bakken van het vlees hadden de crossers de auto van Marco Witte nog klaarge maakt voor de start, nadat hij om hulp had gevraagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 6