Cursistbegeleiding LOOP BAAN- CENTRUM KUNST EN CULTUUR MODULE II LEREN MET EEN BEPERKING - AVONDSCHOOL Moeite met Lezen, Schrijven, Rekenen... DOE ER WAT AAN! U leert wat u belangrijk vindt. De krant lezen. Een briefje schrijven. Rekenen met geld. De kinderen voorlezen. Ondertitels op TV lezen. Formulieren invullen. Internet gebruiken. En nog veel meer.... Hoe leert u? U krijgt les in een kleine groep. U werkt in uw eigen tempo. U krijgt les op uw eigen niveau. In een gesprek met u wordt een programma afgesproken. Waar en wanneer zijn de lessen? De lessen zijn overdag en 's avonds. U volgt de lessen in Den Helder, Schagen of op Texel. U kunt elk moment beginnen. Wat kost het? De cursus kost 36 per periode van 9 weken, inclusief lesmateriaal. Ondanks goede begeleiding op de sector, kan het gebeuren dat de leerresultaten tegenvallen of dat een cursist vragen op het gebied van beroepskeuze heeft. Er is dan behoefte aan nader onderzoek. De trajectbegeleider kan een cursist op elk moment in het cursusjaar doorverwij zen naar het Loopbaancentrum voor een gesprek of een aantal tests, bijvoorbeeld voor een persoonlijkheids-, capaciteiten-, loopbaan- of dyslexie-onderzoek. Voor NT2-cursisten is een aan gepast onderzoek naar taalleer problemen mogelijk. Als u op een bepaald moment ergens vastloopt of even een steuntje In de rug nodig hebt, kunt u altijd een beroep doen op uw mentor of trajectbegelei der. U staat er niet alleen voor! U ziet het: wij bieden uitge breide cursistbegeleiding zodat ook u naar volle tevredenheid een cursus of traject bij het ROC Kop van Noord-Holland kunt volgen en... met goed resul taat kunt afronden! Als cursist van het ROC Kop van Noord-Holland maakt u kennis met de diverse cursistbegeleiders. Het doel van cursistbe geleiding is: elke cursist op maat gesneden begeleiding bieden zodat de cursus of het traject met zo min mogelijk ver traging en met goede resultaten afgesloten kan worden. Waarom? Omdat het voor u en voor ons belangrijk is dat u de cursus of opleiding kiest die het beste aansluit bij uw interesse, uw niveau en uw toekomstplannen. De cursistbegeleiding biedt begeleiding op drie terreinen 1. Begeleiding bij het vaststellen van het onderwijs dat gevolgd gaat worden In de praktijk ziet dit er als volgt uit: bij de inschrijving voor een cursus of traject krijgt u een uitnodiging voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek bepaalt de intaker samen met u welke cursus of welk traject er gevolgd gaat worden, op welk niveau en in welk tempo dit gedaan wordt en of er eventuele problemen of hiaten opgelost kunnen worden. Er wordt een intaketoets afgenomen. 2. Begeleiding tijdens deelname aan de onderwijstrajecten Elke cursist heeft een aantal keer per jaar een gesprek met de mentor en/of trajectbegeleider. De trajectbegeleider informeert de cursist over praktische zaken als boeken, lesroosters en absentie en houdt de resultaten en het functioneren van de cursist bij. De trajectbegeleider geeft hulp bij de aanpak van de studie en helpt bij het oplossen van problemen. Bij eventuele leerproblemen verwijst hij de cursist naar de remedial teacher. Deze stelt eerst vast wat het probleem is, maakt een individueel oefenschema en begeleidt de cursist bij de uitvoering daarvan. 3. Begeleiding bij het vinden van werk of andere bezigheden, scholing elders Als laatste bestaat voor elke cursist de mogelijkheid om na het beëindigen van een cursus of traject bij de sector Educatie, via de trajectbege leider, een keuze voor een cursus, traject of werk elders te maken. Wonen en werken in Nederland I Het doel van deze cursus is dat mensen met weinig voor opleiding zich beter kunnen redden in de Nederlandse samen leving. Hierdoor kunnen zij actiever deelnemen aan het leven van alledag en zich desgewenst voorbereiden op het doen van vrijwilligerswerk. Tijdens de cursus oefenen de cursisten allerlei situaties en ge sprekken (bijvoorbeeld in een winkel, in de bibliotheek, op de markt, bij de dokter) en leren zo goed met zulke situaties om te gaan. Voor beide cursussen geldt dat er aan de hand van een aantal thema's op verschillende niveaus gewerkt wordt aan doe- opdrachten. Ze werken soms zelfstandig, soms samen in groepjes en leren dan ook van elkaar. Er wordt deels in de klas, deels in het studiecentrum geleerd en geoefend. Sommige opdrachten worden buiten de school gedaan, in de praktijk. De thema's zijn Onderwijs/Opvoeding Wonen Gezondheid Consument zijn Wonen en werken in Nederland il Deze cursus is een vervolg op het traject Wonen en Werken in Nederland I, maar kan ook los gevolgd worden. De cursus is bestemd voor volwassenen die zich willen voorbereiden op de arbeidsmarkt volwassenen die zich willen voorbereiden op een beroeps opleiding In deze cursussen wordt uitgegaan van wat de cursist al kan, of nog niet kan, maar wel zou willen en wat hij of zij nodig heeft. Hierop wordt het leren gebaseerd. Samen met de begeleiders en ook met de andere deelnemers in de groep, werkt de cursist aan verbetering en uitbreiding van zijn of haar kennis en vaardigheden. Kosten Wonen en werken in Nederland I: 45 per periode van 9 weken Wonen en werken in Nederland II: 54 per periode van 9 weken Werkervaringsstage: 120 Een gesprekje voeren in de de taal van het land Naar het buitenland gaan wordt pas echt leuk als u de taal beheerst. U kunt dan immers contact maken met de mensen daar. Genieten van hun gastvrij heid. U kunt moeiteloos de weg vragen naar uw hotel en zonder blikken of blozen uw bestelling opgeven in een restaurant. U gaat een (vakantie-)iand heel anders bekijken als u de taal spreekt. Bij het ROC Kop van Noord-Holland leert u meer dan alleen een mondvol Frans, Engels, Duits of andere moderne vreemde taal. U leert tegelijkertijd de taal een beetje lezen en schrijven, zodat u ook gemakkelijker aankondigingen in bijvoorbeeld hotel, camping of winkel kunt begrijpen. Er zijn cursussen voor beginners die nog helemaal geen kennis hebben van een vreemde taal, maar er zijn ook cursussen voor mensen die al over (een beetje) basiskennis beschik ken. Tenslotte zijn er ook cursussen voor gevorderden. Maar welke cursus u ook kiest, bij alle conversatiecursussen staat het aanleren van spreek lees- en luistervaardigheden centraal. Als u niet weet welk niveau u kunt gaan volgen, da zal via een intakegesprek met de docent het niveau bepaald worden. Bijzonderheden conversatiecursussen Cursusduur: 16 lessen van 1,5 uur per week. Kosten: Alle* conversatiecursussen kosten 125, exclusief boeken/lesmateriaal. Deze lage prijs is mogelijk gemaakt door subsidie van de gemeente Schagen. Locatie: Hofstraat 13, Schagen met uitzondering van Grieks beginners I en Turks beginners I; deze cursussen kosten 250 exclusief boeken/lesmateriaal. ENGELS GEVORDERDEN Wanneerwoensdag van 20.15 - 21.45 uur Start 20 september 2006 TURKS BEGINNERS I Wanneerdonderdag van 19.00 - 20.30 Start 21 september 2006 FRANS BEGINNERS II Wanneerdinsdag van 18.30 - 20.00 uur Start 19 september 2006 DUITS BEGINNERS I Wanneerdinsdag van 20.15 - 21.45 uur Start 19 september 2006 DUITS BEGINNERS II Wanneerdinsdag van 18.30 - 20.00 uur Start 19 september 2006 GRIEKS BEGINNERS I Wanneerdinsdag van 19.00 - 20.30 Start 19 september 2006 ENGELS BEGINNERS I Wanneerwoensdag van 18.30 - 20.00 uur Start 20 september 2006 ENGELS BEGINNERS II Wanneerwoensdag van 20.15 - 21.45 uur Start 20 september 2006 ENGELS BEGINNERS III Wanneerwoensdag van 18.30 - 20.00 uur Start 20 september 2006 FRANS GEVORDERDEN Wanneerdinsdag van 20.15 - Start 17 oktober 2006 SPAANS Wanneer Start BEGINNERS I woensdag van 20.15 - 21.45 20 september 2006 SPAANS Wanneer Start BEGINNERS II woensdag van 18.30 - 20.00 20 september 2006 SPAANS Wanneer Start BEGINNERS III maandag van 19.00 - 20.30 18 september 2006 Hel doel van deze cursus is kennismaken met en inzicht verkrijgen in kunst en cultuur. De cursus is bestemd voor volwassenen die geïnteres seerd zijn in kunst en tevens hun algemene ontwikkeling willen vergro ten. Voor het volgen van deze cursus is geen speciale voorkennis vereist. Locatie Schagen, Hofstraat 13 Dagdeel woensdagochtend Tijd :van 09.00-11.30 uur Startdatum :4 oktober 2006 Duur 20 lessen van 2,5 uur incl. pauze Kosten 300 (excl. lesmateriaal) Inhoud Module II: de periode van de oudheid naar het christendom De eerste kerken Wast-Europa het Byzantijnse rijk vastlegging van de eerste kerkmuziek de ontwikkeling van het muziek schrift de bijbel in beeld Romaanse tijd en Gotiek Romaanse kerkbouw de strijdende kerk in de literatuur het ontstaan van toneel in de kerk het bijbelverhaal in de volkstaal gotische kerkbouw muziek in de Romaanse en gotische kerken Romaanse en gotische beeldhouw en schilderkunst een middeleeuws volksverhaal: De sperwer Renaissance en Barok het ontluiken van dë renaissance in de poëzie de bouwkunst van de renaissance de beeldhouw- en schilderkunst van de renaissance de boekdrukkunst de ontdekking van de regels van het perspectief de geboorte van de opera de bouwkunst van de barok barokmuziek de beeldhouw- en schilderkunst van de barok de barok in de Nederlandse poëzie Eén avond in de week lekker naar school om te leren. Dat kan op de avondschool voor volwassenen met een verstandelijke beperking, je leert er dingen die je nodig hebt om te werken en/of zelfstandig te wonen. Voor wie is de Avondschool? De Avondschool is bedoeld voor volwasse nen met een verstandelijke beperking die: nu of in de toekomst (begeleid) zelfstan dig gaan wonen nog thuis wonen en graag verder willen leren betaald of vrijwillig werk gaan doen op (voortgezet) speciaal onderwijs heb ben gezeten Waar en wanneer is de Avondschool? )e gaat eens per week één avond naar school. In Schagen starten we op maan dag 3 oktober, in Den Helder op dinsdag 4 oktober. Wij starten 3 keer per jaar voor een periode van 10 weken. In overleg met jou bepalen we hoeveel en welke perioden voor jou van belang zijn. We gaan 5 thema's aanbieden Sociale vaardigheden Basistraining wonen Digitale vaardigheden Taalvaardigheid Rekenen Met Pasen, Sinterklaas en Kerst zijn er gezellige doe-avonden. Hoe meld je je aan? Bel onze vestiging in Schagen 0223 - 611 230 of Den Helder 0223-611260. Wij nodigen je dan uit voor een gesprek en kijken samen wat je wilt volgen en of het wel bij je past. Wil je nog meer weten? Vraag dan de speciale folder aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 6