Toneelklassieker uit 1920 vraagt veel van Waalder acteurs 'Graag iets bijzonders doen met ons jubileum' Musicerende huisvrouwen en jeugdclub basis toneelvereniging We vormden met z'n allen één grote familie' n TEXELSE 7 COURANT Gepaneerde TX21 bijna verkocht VRIJDAG 10 NOVEMBER 2006 lAmateurtje viert het 50-jarig jubi leum met een klassieker. Na lang wikken en wegen, waarbij ook het script van Op hoop van legen werd bestudeerd, kozen de Naalder toneelspelers uiteindelijk Mor het in 1920 voor het eerst gespeelde De Jantjes. Een ambi- üeuze keuze, maar wel één die bij het publiek lijkt aan te slaan. Nog zonder dat er reclame voor was gemaakt, waren beide voorstellin gen uitverkocht, zodat is besloten snog twee aan toe te voegen. De Jantjes werd driekwart eeuw geleden als een opmerkelijk stuk gezien, geschreven in een tijd dat toneel nog vooral werd bekeken door de gegoede burgerij. Herman Bouber, zelf een gevierd acteur, wil de wel eens iets anders en besloot zich aan een volksstuk te wagen. Hij werd daarbij geholpen door zijn vrouw Aaf, die ook geregeld op de planken stond. Om de mores van de 'gewone' man en vrouw te leren, ging ze naar de markt, waar ze de gesprekken tussen de kooplui en hun klanten afluisterde. De pre mière van De Jantjes vond in 1920 plaats in Schouwburg Plantage in Amsterdam. Het was een toneel stuk met liedjes, dat nu wel wordt gezien als de eerste Nederlandse musical. De hoofdrollen waren voor toneellegende Louis Davids en zijn vrouw Margie Morris, terwijl ook de schrijver en zijn vrouw meespeelden. Het project werd een enorm suc ces. Ook na de eerste voorstelling bleef het publiek toestromen, zodat al snel werd besloten ook elders in het land te gaan spelen. Sindsdien is De Jantjes één van de klassiekers in de Nederlandse amusementswereld geworden, duizenden keren opge voerd en meermalen verfilmd. Ter wille van het publiek werd het taal gebruik in de loop der tijd geregeld gemoderniseerd, terwijl ook nieuwe liedjes werden toegevoegd en ande re verdwenen. Afwisselend 't Amateurtje heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt met De Jan tjes, erkent regisseur Ria Kleinveld. 'Maar we wilden graag iets bijzonder doen met ons jubileum. We hebben zo'n tien stukken aangevraagd en gelezen, waaronder ook Op hoop van zegen van Herman Heijermans. Een mooi stuk, maar wel erg triest, dat we niet zo geschikt vonden voor een feestelijke uitvoering. De Jantjes sprong er al snel uit. Ik had het zelf een paar jaar geleden in Amsterdam gezien en toen erg genoten. Het is vrolijk, afwisselend en er komen er veel personages in voor, zodat we voor alle leden die wilden meedoen een rol hadden.' Tijdens de voorstelling in De Waal betreden maar liefst achttien perso nen het toneel. Onder hen oudge dienden Kees en Jo Zoetelief, die in lange tijd geen rol hebben gespeeld. Waarschijnlijk nieuw voor Texel is het gebruik van understudies, figuranten die tegelijkertijd een rol van één of meer van de hoofdrolspelers instu deren. 'Dat hebben we afgekeken van de professionals. Op die manier voorkom je dat het hele stuk moet worden afgelast als één speler ziek wordt.' Debutant Een opvallende rol heeft debutant Edgar Klippel, die als figurant onder meer als slagersjongen en markt koopman te zien is. Daarnaast fun geert hij als stand-in voor de drie Jantjes. 'Ik was een paar jaar gele den al eens voor een rol gevraagd door Gooitzen Kedde, mijn buur man. Maar ik voetbalde toen nog in het eerste van Texel'94. Toen ik in het voorjaar stopte met voetballen, stond Gooitzen weer op de stoep en heb ik ja gezegd. Ik heb er nog geen spijt van gehad. Het is erg leuk.' Ook zijn regisseur is tevreden. 'Hij beweegt zich erg gemakkelijk over het podium en kan ook leuk zingen. tussen de coulissen. Maar hij moet de spelers wel kunnen zien, zodat hij weet wanneer hij moet inzetten.' Een opdracht van formaat was ook de constructie van het toneel. 'Het stuk speelt zich achtereenvolgens af in het café, op een marktplein, op de haven, in de Oost en weer in het café. We hebben er lang over nage dacht hoe we dat moesten oplossen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor panelen die om hun eigen as draai en. Door ze schuin open te zetten, kun je ook andere suggesties wek ken. Jan en Richard Eelman hebben Maar ook de derde voorstelling is al uitverkocht en alleen voor die op vrijdag 24 november zijn nog kaarten over.' (Reserveren kan bij Thea Hin, tel. 312130). De toegangsprijs bedraagt €6,-. Eén euro meer dan gebruikelijk, maar dat kon niet anders, volgens Kleinveld. 'Dit is een duur stuk. We betalen alleen al vijf keer zoveel opvoer- rechten, €350,- per keer. We hebben nog overwogen om €10,- entree te vragen, maar dat vonden we toch teveel. Dan leggen we er maar iets op toe, dat kan best voor een keer.' De Ik heb er wel vertrouwen in dat hij het zou redden, mocht Jan Eelman, Richard Eelman of Gooitzen Kedde ziek worden.' Uitdagingen Ook in andere opzichten zag 't Amateurtje zich voor niet geringe uitdagingen gesteld. Nog voordat begonnen werd met acteren, werd afgelopen zomer onder leiding van Belinda Laan al hard gestudeerd op de liedjes. Kleinveld: 'In het begin leek het nergens op en vroegen we ons af wat het moest worden. Maar het werd steeds beter en ik denk dat we ons nu niet hoeven schamen.' Op het toneel worden de acteurs muzi kaal begeleid door accordeonist Jan Bakker. 'Probleem was een plek voor hem te vinden. Hij moet onzichtbaar zijn voor het publiek en zit daarom er weken aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. Chris de Goede uit De Cocksdorp heeft twee acht meter grote doeken voor ons geschilderd. Eén met een Amsterdams gezicht, van de haven en het IJ. Het andere is een Indisch tafereel. Het ziet er prachtig uit.' Première De Jantjes wordt vier keer uitge voerd. Op vrijdag 18 november is de première, waarvoor onder meer ook oud-leden zijn uitgenodigd. Daarnaast zijn er voorstellingen op zaterdag 19, vrijdag 25 én zaterdag 26 november. 'Nog zonder dat het in de krant had gestaan, liep het al storm en waren beide voorstellingen uitverkocht. Dat kon toch ook met, vonden we, zodat we hebben beslo ten er nog twee aan vast te knopen. vereniging krijgt mogelijk wel finan ciële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de gemeente. 'En we hopen natuurlijk dat het publiek flink lootjes koopt.' Medewerkers Aan De Jantjes wordt meegewerkt door: Jan Eelman, Richard Eelman, Gooitzen Kedde, Marleen Kooger, Yolanda Legierse, Henk Slikker, Petra Brans, Ben Roest, Lotte van der Belt, Janka Daalder, Jo Zoetelief, Karin Gaasbeek, Wendy Witte, Hetty Beijert, Esther Duinker, Edgar Klip- pel, Kees Zoetelief, Chiel Sanders, Jan Bakker, Belinda Laan, Chris de Goede, Aad Zegers, Jeanette Groenhof, Juul Swarthof, Lotte van der Belt, Ria Kleinveld, Hennie Ploe ger, Thea Hm, Ronald Kleinveld en Ada Nooy. en samenwerkingsverband tus- de jeugdclub en een gezel- chap musicerende huisvrouwen Blekende vijftig jaar geleden het egin van de toneelvereniging on De Waal. Ter gelegenheid van Ie opening van de tot dorps- uis verbouwde school voerde de nog naamloze groep Geef mij uw land op, 'een tragedie van een lerknoeid leven in drie bedrij- ten'. Het was de eerste van een bnge reeks stukken, aanvanke- ijk gespeeld door louter 'echte' Naalders. letting is het dorpshuis van De Het tweede, want het oude Kfd in 1975, na negentien jaar Senst te hebben gedaan, veria- en. Aan tafel zitten Janny Reij- ihoenmaker, Tine Saalmink-Eel- Co van Splunter en Ineke limmer-Betsema. De eerste drie raren er al bij toen de toneelver eniging het levenslicht zag. Dat er sndsdien alweer een halve eeuw is srstreken, vinden ze maar moeilijk beseffen. 'Het lijkt allemaal nog 'aar zo kort geleden. Maar van Edereen die toen meedeed, zijn we 'ogmaar met z'n drieën over', zegt fy. Van Splunter grijnst: 'Het is net in het verhaal van de tien kleine «gertjes. Janny. Er vallen er steeds "eer af...' Krantenknipsels kt de door Reij verzamelde kran- Eflknipsels, programmaboekjes en oto's op tafel ontspint zich al snel sn geanimeerd gesprek, vol herin neringen en anekdotes. Het begin staat hen allemaal nog helder voor ogen. De vereniging werd gevormd door spelers van uiteenlopende leeftijden. De oudste waren lid geweest van een gezelschap Waal- der huisvrouwen, die af en toe bij elkaar kwamen en op eenvoudige instrumenten muziek maakten. Reij: 'We hadden een wasbord, kamme tjes met een vloeitje, toetertjes, een rammelaar. En hoe heet zo'n ding van het Leger des Heils?' Inbreng van een jongere groep kwam van de voormalige Jeugdclub. Van Splun ter: 'Wij waren allemaal een jaar of achttien. We speelden spelletjes, maar zongen ook wel liedjes en maakten soms sketches. Gurie van der Vis speelde accordeon, ikzelf zong vaak. Toen steeds meer leden voor studie of werk naar de over kant verdwenen, hebben we de club uit elkaar gevierd.' Nadat leden van beide gezelschap pen elkaar hadden gevonden, wer den enkele sketches ingestudeerd. Toen de opening van het dorpshuis aanstaande was, werd dat allemaal wat serieuzer en viel het besluit een 'echt' toneelstuk in te studeren. 'Het was allemaal wat improviseren. We konden met in het dorpshuis terecht, want het toneel was nog niet klaar. We kwamen daarom bij elkaar bij Jaap Keijser, in wat later café De Fuik werd.' De eerste voorstelling leverde een positieve recensie in de Texelse Courant op. 'Vooral gedurende het tweede deel van het laatste bedrijf was de spanning voelbaar, toen de moordenaar, de ware schuldige, ontmaskerd werd', aldus de recen sent. 'Je kon nog niet achter het toneel om naar de andere kant van het podium. Moest je daar aan het eind van een bedrijf opkomen, dan moest je er al vóór het begin tussen de coulissen gaan staan', herin nert Saalmink zich. Op de eerste avond ontstond de naam van de vereniging. 'Je kon briefjes met sug gesties inleveren, 't Amateurtje was bedacht door Bertus Heerschap. Hij won er een appeltaart mee.' Bezetting Na de eerste voorstelling volgden er al snel meer. 'We speelden bijna altijd twee keer per jaar. In de herfst een ernstig stuk, in het voorjaar een klucht of een blijspel. We hadden flink wat leden, toch wel zo'n vijf tien. Het was daardoor niet moeilijk de bezetting van de rollen rond te krijgen.' Ineke Timmer (toen nog Betsema) maakte haar debuut in 1960 in het stuk Maaike. Ze was nog geen vijftien en had maar een klein rolletje.'Als ik om half acht begon, werd eerst het stuk gere peteerd waarin ik voorkwam. Dan kon ik daarna naar huis, want de volgende morgen moest ik weer vroeg op om naar school te gaan. Punt was alleen dat ik de rest van het stuk helemaal met kende. Dat zag ik pas tijdens de uitvoering.' Vers in de herinnering bij allemaal ligt nog het experiment om de regie in handen te geven van een profes sional van de Nederlandse Toneelu nie. Het was Teuntje Houwer, moe der van de later beroemd geworden filmproducent Rob Houwer, die een paar weken achter elkaar naar Texel kwam om te repeteren. Het werd geen succes. Gewend aan de aan wijzingen van 'eigen' mensen als Gommert Witvliet en 'meester' Wim Albers viel de strenge toon van de ambitieuze Houwer in De Waal niet in goede aarde. Van Splunter: 'Wij waren amateurs, het kwam uit ons hart. Van haar moesten we plotse ling heel anders gaan spelen. Maar je moet er wel een eigen invulling aan geven en dat begreep zij niet.' Reij: 'We zagen haar ook als iemand uit de stad. Je moet niet vergeten dat het verschil tussen de stad en het platteland in die tijd nog veel groter was. Van Splunter: 'Het was alsof iemand van de Hogeschool de kleuterschool binnenkwam. Het werkte niet.' Saalmink: 'Mijn zus Riet was gewoon bang voor haar.' Van Splunter besluit: 'Ten slotte was het: zij eruit of wij eruit. Toen is ze ermee gestopt.' Anekdotes Legio zijn de anekdotes, die vooral de goedlachse Van Splunter met groot gemak uit zijn mouw schudt. In het stuk De dolle Mina's speelden hij en Kees Zoetelief twee traves tieten, die bovenop de op de bank zittende Tjits Luiken sprongen. 'De poten braken eronder vandaan en we vielen alledrie op de grond. Ik hoor het gelach nog.' Subtieler is de herinnering aan Arie Kager, die eens een klein rolletje speelde. Hij stond geschminkt klaar om op te ie kans is groot dat de in novem ber vorig jaar gesaneerde TX21 rek- Pieter van Aris' toch n°9 een •euwe eigenaar krijgt. Een inwo- 'er van Mallorca heeft serieuze |j;. langstelling getoond en zelfs al ben aanbetaling gedaan. k TX21 was vorig jaar één van s drie Texelse kotters die werden Kaneerd. Net als de eigenaren *n de TX2 en TX33 kreeg Pieter W der Vis een financiële vergoe- tog van de overheid om zijn eigen- bm te ontmantelen. Voorwaarde dat het schip niet meer in de irij of een andere commerciële *ator zou worden gebruikt. Omdat dus geen geld meer mee mocht wden verdiend, was de verwach- r9 dat alledrie de schepen uitein- fc'ijk bij de sloper zouden eindigen, kt bleek mee te vallen. Al in janu- werd de TX2 verkocht aan een I® inwoner van Riga in Letland, er een jacht van wilde maken. ®n maand later veranderde ook de ^3 van eigenaar. Een vrouw uit Ifeda had plannen op de kotter te l&n wonen. Ook de TX21 wordt waarschijn lijk verbouwd tot jacht, heeft Van der Vis van de Duits sprekende kandidaat-koper begrepen. Welke thuishaven het schip krijgt, weet hij niet. 'Er moeten nog wat din gen worden geregeld. Maar ik denk dat de verkoop wel doorgaat. Het schip is vorige week op zijn kos ten bij Texdok drooggezet voor een inspectie. Dat laat je niet doen als je geen serieuze belangstelling hebt. En trouwens, er is al een aanbeta ling gedaan ook.' Hoe zijn eigen toekomst er uit ziet, weet Van der Vis nog niet. Vorig jaar kondigde hij aan wellicht een 'doorstart' te zullen maken, een mogelijkheid die nog steeds open ligt, aangezien hij de vangstrechten nog heeft. Maar zover is het nog niet. Liever wacht hij de ontwikkelin gen in de visserij af. 'Dneentwintig jaar geleden experimenteerden wij al met elektrisch vissen, de pulskor, zeggen ze nu. Daar zijn we mee gestopt omdat ik de kotter in die tijd overnam van de oudere gene ratie. Ik had geen geld voor verdere experimenten en mijn aanvraag In 1958 voerde t Amateurtje onder regie van Wim Albers (midden) 'De dominee van Urk' op. De rollen werden gespeeld door (vlnr.) Martinus Reij, Janny Reij-Schoenmaker, Jan Verijzer, Nel Plaatsman-van der Shkke, Arie Kager en Piet Bakelaar. i roio ar&mt Janny ReiSchoanmatmn al lang gestopt. Een druk gezins leven, werkzaamheden of andere verplichtingen lagen aan hun beslis singen ten grondslag. Toch speelde ook een andere overweging. Reij: 'In het begin kwamen alle leden uit het dorp. We vormden met z'n allen één grote familie. We deden alles samen, tot aan het opruimen op zondagochtend aan toe. Want de volgende dag was er weer school en moesten de kinderen erin. Er was echt saamhongheid. In de loop der jaren raakte het Waalder karak ter er langzaam af. En we begon nen het generatieverschil ook te merken. Je hebt toch een ander contact met mensen die tientallen jaren jonger zijn.' Ineke Timmer heeft problemen met haar gehoor en moest nood gedwongen stoppen. 'Maar als ik toneel zie, dan begint het te kriebe len. Ik ga nooit meer kijken, want ik denk alleen maar: daar zou ik wil len staan. Gelukkig kan ik nog een beetje toneelspelen bij de Lotus- groep van het Rode Kruis.' Voor de première van De Jantjes maakt ze graag een uitzondering. 'Alle oud leden zijn uitgenodigd om te komen kijken. Dat waarderen we erg, de leden van nu doen erg hun best er een echt jubileumfeest van te maken.' De anderen knikken: 'Het wordt een prachtige avond, daar zijn we van overtuigd.' gaan, toen één van de spelers zich vergiste en twee bladzijden tekst oversloeg, precies het stuk waarin Kager voorkwam. 'Ik zie Arie nog reageren. Ziezo, zei hij, ik heb een makkie vanavond.' Zijn herkansing kwam snel, want in de beginjaren speelde 't Amateurtje met alleen voor eigen publiek, maar werd aan de voorstelling in De Waal geregeld een kleine tournee vastgeplakt. 'In Oosterend speelden we op de zol der van de openbare school. Met wat drank erbij, want het moest vlot, maar het ging niet zo vlot. Nou, toen ging het wél vlot...' Zenuwachtig Janny Reij stond in menig stuk samen met haar echtgenoot, Mar tinus Reij, op de planken. 'Dat was handig, want we konden elkaar overhoren bij het instuderen van onze rollen.' Ondanks een gedegen voorbereiding kon ze behoorlijk ner veus zijn. 'Als ik bij het opgaan met de knop van de deur in mijn handen stond, was ik enorm zenuwachtig. Maar zo gauw ik op het toneel stond, was ik het kwijt en kon ik vrijuit spelen.' Bij een jubileumvoor stelling maakte de toen al een tijdje gestopte Van Splunter indruk door in een halve dag één van de hoofd rollen in te studeren. 'Die rol was eigenlijk voor Jo Zoetelief. Maar Zijn vader lag slecht in het ziekenhuis, zodat hij niet kon spelen. Zaterdag ochtend, op de dag van de voor stelling, kwamen ze vragen of ik Jo alsjeblieft wilde vervangen. Bedoe ling was om het twee weken uit te stellen. Dat zag ik niet zo erg zitten. Ik heb er even over nageacht en voorgesteld het toch maar dezelfde vanavond te doen. Ik heb de tekst een paar keer doorgelezen en 's avonds stond ik op het toneel. Het ging niet geweldig, maar we heb ben toch leuk gespeeld. Eén van de spelers, die tijdens de voorstelling meelas, zei plotseling: hé, dat staat er niet. Waarop de regisseur zei: vind je het gek, vanochtend kende hij het hele stuk nog niet.' Gestopt De vier oudgedienden speelden flink wat jaren mee, maar zijn inmiddels Sint op Texel Geslaagd De TX21 werd vrijdag voor inspectie drooggezet bij Texdok. voor subsid-e werd afgewezen. In onderzoek naar alternatieve vangst- 1987 verbood minister Braks het methoden wordt gedaan. Ik loop elektrisch vissen en verdwenen de er met mee voorop, laat nu eerst spullen naar een uithoek van de anderen de kastanjes maar uit het schuur. Maar het heeft altijd mijn vuur halen, maar als het toekomst belangstelling gehouden en nu is blijkt te hebben, wil ik er zeker mee het dan zover dat er weer volop gaan vissen.' Als de berichten ons niet bedriegen, zet Sinterklaas zaterdag 18 novem ber voet op Texelse bodem. Hij dóet dat volgens traditie in Oudeschild, waar hij rond 12.30 uur met zijn stoomboot en Zwarte Pieten wordt verwacht. Het Koninklijk Texels Fan farecorps heeft laten weten hen te zullen verwelkomen met het spe len van passende liederen. Daarna begint de Sint zijn tocht langs de dorpen. De Texelse Courant wil een over zicht van alle activiteiten plaatsen in de krant van dinsdag 14 novem ber. Organisatiecomités kunnen hun programma's tot maandag 10.00 uur aanleveren bij de redactie in de Warmoesstraat 45 in Den Burg. Per e-mail (redactie@texelsecourant.nl) of telefonisch (362620) is natuurlijk ook mogelijk. Joop Rommets Oud-Texelaar Stefan Huisman (28) heeft aan de Rijksuniversiteit Gro ningen met goed gevolg het docto raal examen Bedrijfseconomie, rich ting management en organisatie, afgerond. Voor zijn afstuderen deed hij onderzoek naar het uitbeste den van werkzaamheden human resource management) in het mid den- en kleinbedrijf. Huisman werkt bij de SNS-groep in Assen. Sintemaarten op Radio Texel De makers van Pietelepote, het kinderprogramma van Radio Texel, staan zaterdag van 19.00 tot 20.00 uur op de Groeneplaats. Daarvan daan wordt rechtstreeks een repor tage over Sintemaarten uitgezon den. Passerende mensen kunnen voor de microfoon een liedje zingen, waarvoor ze met snoep beloond worden. Het programma is te beluis teren via Radio Texel, 106.1 FM.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 7