Centrum moet weer levendig worden
Statenvragen over
overtocht met taxi
Cjrocn 2warL-Jexels in het harL,
Ministerie houdt TESO
aan vergoeding havens
Samenwerking Wadden
met Antillen besproken
Fundament huizen Den Burg West gelegd
rf
HpV I M
j OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887-NR. 12151
VRIJDAG 16 FEBRUARI 2007
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Tariefstijging 'te kort door de bocht'
Ongeacht of voor een concessie
of ander contract wordt gekozen,
gaan reders en vervoerders een
marktconforme prijs betalen voor
de infrastructuur. Dat zegt het
ministerie van Verkeer in Water
staat in een reactie op de weige
ring van TESO om het convenant
met het Rijk te tekenen, dat moet
leiden tot de concessie. Op het
ministerie zijn ze er vooralsnog
niet van overtuigd dat door zo'n
vergoeding de prijs van een boot
kaartje flink zal stijgen.
Op de afdeling Marktordening en
Decentraal Vervoer van het minis-
I terie van Verkeer en Waterstaat
heeft men het voornemen om voor
alle waddenveren een concessie
te verlenen beslist nog niet over
boord gezet, zo blijkt uit een reactie
op de verwachting van TESO dat
het wel los zal lopen. 'Het is de
Europese regelgeving die markt-
werking voorschrijft, dus daar kan
niet zomaar vanaf worden gewe-
I ken. Het kan natuurlijk wel zo zijn
dat als zich geen andere veerdienst
meldt, dat zo'n concessie geen zin
heeft Maar dat moet nog blijken',
vertelt beleidsmedewerker Bertrand
Leushuis. Volgens hem vreest TESO
ten onrechte dat door concurrentie
de kwaliteit verloren gaat. 'Ervaring
I met marktwerking in het stads- en
1 streekvervoer leren dat de kwali
teit per saldo toeneemt. Daarvan
willen we TESO in de toekomst
zeker nog gaan overtuigen. Ze zijn
uitgenodigd voor het gesprek van
maandag, maar hebben aangege
ven dat ze niet aanwezig zullen zijn.
Maar we blijven met ze in contact.'
Het is volgens Leushuis niet zo dat
juist concessievorm er toe leidt dat
TESO een hoge vergoeding voor het
I gebruik van de havens, installaties
en het parkeerdek moet gaan beta-
len. 'Ongeacht of voor een conces
sie of ander contact wordt gekozen,
gaan reders en vervoerders een
marktconforme prijs betalen voor
de infrastructuur. In zo'n conces
sie leg je afspraken vast tussen de
concessiehouder en de -verlener.
analoog aan die in het openbaar
vervoer. De inhoud moet nog wor
den uitgewerkt.'
TESO-directeur Rob Wortel heeft in
het verleden gezegd dat de door het
Rijk beoogde vergoeding dermate
hoog is dat TESO er niet aan ont
komt de prijs van een kaartje met
de helft te verhogen. 'Theoretisch
zou het kunnen dat als de boot-
dienst opdraait voor de kosten voor
haveninstallatie, dit ervoor zorgt dat
de reder dat doorberekent in de
kosten van het kaartje van de klant.
Dit is ter overweging van de reder.
Maar het is te kort door de bocht
om te zeggen dat het berekenen
van de kosten zal leiden tot hogere
kosten voor de gebruikers', vult
Kwakernaak van het ministerie van
V&W aan. De minister zei in het
recente verleden dat de veerdienst
voor eilandbewoners een redelijk
tarief in rekening moet brengen.
In hoeverre het nieuwe regeerak
koord zal leiden tot verandering van
het standpunt van het Rijk, kon gis
teren nog niet worden aangegeven.
Behalve Texel, is er ook voor de
veerdienst naar Terschelling geen
convenant getekend. Dit tot onvre
de van onder andere Berend Haan
tjes, die voor Terschelling een eigen
veerdienst wil opzetten, conform de
structuur van TESO. Leushuis: 'Als
er andere geïnteresseerden zijn, dan
gaan we ook daar de gesprekken
mee aan. We hebben daar contac
ten mee, maar hebben er ook voor
gekozen om met de zittende partij
te gaan praten.'
Mocht het niet van een concessie
komen, dan zal ook de Commis
sie Bootdiensten die de gemeente
Texel ooit in het leven heeft geroe
pen en waarvan het de bedoeling
was dat die periodiek zou aan
schuiven bij TESO, volgens Wortel
niet in actie hoeven te komen. 'We
hebben een uitstekende verhouding
met de gemeente en een gesprek
over de kwaliteit en continuïteit van
de bootdienst gaan we zeker niet uit
de weg.' Meer over de concessie
verlening verder in dit nummer.
Burgemeester Joke Geldorp en
haar collega Baukje Galama van
Vlieland gaan eind deze maand
op Bonaire praten over bestuur
lijke vraagstukken waar zowel de
Waddeneilanden als de Caribi
sche eilanden Bonaire, Saba en
Sint-Eustatius te maken hebben.
Die drie worden volgend jaar net
als de Waddeneilanden Neder
landse gemeenten.
De burgemeesters zijn uitgenodigd
door een Bonairiaanse stichting die
zich bezighoudt met de bestuurlijke
toekomst van Bonaire, Sint Eus-
tatius en Saba. De eilanden horen
nu nog bij de Nederlandse Antillen,
maar worden in december 2008
eilandgemeenten die rechtstreeks
onder Nederland vallen.
Volgens Geldorp wordt onder
meer bekeken welke wijzen van
samenwerking tussen de Wadden
eilanden en de Caribische equiva
lenten mogelijk is. 'Dat kan goed
met moderne middelen als email
en internet, maar we moeten eerst
maar eens met elkaar in gesprek
komen." De eilanden hebben al eni
ge tijd contact met elkaar. Bestuur
ders van Sint-Eustatius zijn inmid
dels twee keer op Texel geweest.
Sinds het laatste bezoek van gezag
hebber Hyden Gittens in december
is er regelmatig emailverkeer tus
sen Texel en Sint-Eustatius. Volgens
Geldorp is er nu sprake van een
tegenbezoek om kennis en ervaring
uit te wisselen.
Bonaire. Sint-Eustatius en Saba
zijn zich volgens de burgemees
ter en gemeentesecretaris Gert-Jan
Jongkind sinds vorig jaar druk aan
het oriënteren op hun toekomst als
eilandgemeente. Geldorp: 'Die eilan
den zijn gewend dat bestuurlijk veel
wordt geregeld op Curasao (waar
het landsbestuur van de Nederland-
KTF en Excelsior gaven tijdens de ideeënmarkt
concert. De korpsen vinden dat
de toekomst in het centrum van Den Burg ruimte
blijven
Het centrum van Den Burg moet
weer een levendig gebied worden
waar het goed en prettig toeven
is. Dat was de hoofdboodschap
die negen sprekers woensdag
avond afgaven tijdens de ideeën-
markt over de herinrichting van de
Groeneplaats. Zo'n 180 Texelaars
bezochten de bijeenkomst in de
Burgemeester De Koninghal.
De ideeën, visies en al uitgewerkte
plannen van hoe het zou moeten
worden, kwamen aan de lopende
band voorbij Directeur Cees Grit
van stedebouwkundig adviesbureau
Witpaard-partners uit Zwolle, dat de
komende maanden de herinrichting
begeleidt, zei onder de indruk te zijn
van de betrokkenheid. 'Bij soortge
lijke bijeenkomsten elders in den
lande zien we mensen vaak voor
hun eigen belangen opkomen, maar
hier wordt over de randen daarvan
gekeken. Dat is echt bijzonder.'
In de loop van de avond tekenden
zich de eerste gezamenlijke con
touren af. Diverse sprekers en orga
nisaties pleitten voor een terugkeer
van woningen langs de Burgwal.
Die zouden met de voorkant op het
park gericht moeten zijn. zodat daar
meer toezicht ontstaat. Herstel van
het Raaksje. dat begin jaren zestig
werd gesloopt voor de bouw van
het huidige raadhuis, kwam meer
malen aan de orde en er waren
pleidooien voor terugkeer van het
oude in 1969 gesloopte raadhuis
op de plek waar nu de raadzaal is.
Alleen de vroegere gevelwand ervan
zou ook op prijs worden gesteld.
De Groeneplaats en de Vismarkt
zouden weer kleine, besloten en
gezellige pleinen moeten worden.
In meerdere plannen dook ook de
aanleg van een ijsbaan op.
De toekomst van het raadhuis
gebouw lijkt voer voor discussie
te worden. Volledige sloop werd
genoemd, alleen het gedeelte met
de raadzaal laten staan was een
optie, sloop in het midden voor
een doorbraak tussen Groeneplaats
en park kwam aan de orde en het
gebouw zou ook nog vrijwel geheel
kunnen blijven staan. In het laatste
geval zouden er nieuwe gevels voor
moeten worden geplaatst Ideeen
voor een ondergrondse parkeerga
rage nepen uiteenlopende menin
gen op, evenals als nieuwe huizen
aan de Burgwal. De een ziet ze
graag in het park verschijnen, terwijl
de ander absoluut tegen bouwen in
het park is. Directeur Grit liet weten
dat alle plannen worden opgenomen
in een ideeënboek dat Witpaard aan
de hand van de ideeënmarkt en een
paar nog komende schetsavonden
opstelt Dat boek vormt later de
basis voor stedebouwkundige ont
werpen. Meer over de ideeënmarkt
elders in deze krant.
Veldleeuwerik
De achteruitgang van het aantal
veldleeuweriken lijkt aan Texel voor
bij te zijn gegaan. Vogelwerkgroep
Texel heeft vorig jaar bij een inten
sieve telling bijna 400 broedparen
geteld. 'Terwijl we er eigenlijk maar
honderd hadden verwacht" aldus
Giel Witte van de werkgroep
Pagina 5
Aanleg riool
niet in seizoen
De protesten van de Hoornder
dorpscommissie en onderne
mersvereniging tegen het plan
om de nieuwe riolering van het
Klif en de Herenstraat gedurende
een deel van het seizoen aan te
leggen, hebben effect gehad. Het
college heeft in overleg met de
aannemer besloten in voorjaar en
zomer geen werkzaamheden uit
te voeren.
Met de aanleg op het Klif wordt een
dezer dagen begonnen. De aan
nemer gaat door tot uiterlijk 1 april.
Het werk wordt dan gestaakt, de
straat wordt begaanbaar gemaakt
en pas na de herfstvakantie gaat de
schop opnieuw in de grond
Uitstel van het hele werk tot na
de seizoendrukte was geen optie,
omdat het slecht uitkwam met de
planning van de aannemer en aan
zienlijk kostenverhogend zou zijn.
Het in twee fasen uitvoeren van het
werk, waartoe nu dus is besloten,
pakt €5.000,- duurder uit. Een groot
probleem is dat niet, omdat men
ook dan nog binnen het bedrag blijft
dat oorspronkelijk was geraamd.
Aannemer Dura Vermeer schreef
aanmerkelijk lager in. Het werk zou
rond 1 januari van start zijn gegaan
(en dan vóór het seizoen zijn vol
tooid), maar er ontstond vertra
ging naar aanleiding van de uitslag
van de aanbesteding. Westerlaken
kwam als laagste uit de bus. maar
bleek niet te voldoen aan de critena
om het werk gegund te krijgen. De
beraadslagingen hierover vergden
de nodige tijd. De gunning ging toen
naar Dura Vermeer, maar afgespro
ken werd dat Westerlaken ook bij de
aanleg wordt betrokken: hij zal het
straatwerk doen
se Antillen is gevestigd, red), maar
dat valt straks weg. Ze kunnen hun
voordeel opdoen met de ervarin
gen die we op de Waddeneilanden
al hebben.' De vijf Waddeneilan
den moeten in de praktijk gere
geld om uitzonderingen vragen op
landelijk beleid in verband met de
eilandpositie. Er wordt onder meer
gesproken over vraagstukken op
het gebied van veiligheid, toerisme,
zorg en onderwijs.
De burgemeesters praten onder
meer met lokale bestuurders van
Bonaire. Mogelijk schuiven ook
bestuurders van Saba en Sint-Eus
tatius aan. De eilanden zijn qua
inwoneraantallen redelijk aan elkaar
gelijk. Bonaire heeft er met 10.000
iets minder dan Texel (13.800). Saba
(1400) en Sint Eustatius (2300) zijn
van eenzelfde schaal als Vlieland
(1260). Volgens Geldorp is er een
stevig programma opgesteld voor
het bezoek dat naar verwachting
ongeveer een week duurt. Het heeft
een informeel karakter. Ze bena
drukt dat zij en Galama niet als 'zen
delingen' of 'missionarissen' naar
de Antillen afreizen. 'We gaan als
burgemeesters met ervanng in het
besturen van een eilandgemeente.'
Beiden zitten ook in het Eilander
College, het samenwerkingsorgaan
van de colleges van de Waddenei
landen.
De status aparte, bestuurlijk een
zeer zwaar woord, komt wat Gel
dorp betreft niet aan de orde. Wel is
ze benieuwd naar de onderhandelin
gen die de drie Caribische eilanden
de afgelopen jaren met de minis
ters van Bestuurlijke Vernieuwing en
Koninkrijksrelaties hebben gevoerd.
'Ik ben benieuwd of ze daar nog
steeds tevreden mee zijn.'
Lees verder op pagina 5
'Geen horeca
in strandkiosk'
Strandkiosken moeten verhuur- en
verkooppunten zijn, maar zonder
de verkoop van drank, snacks en
ander etenswaar. Die boodschap
hebben de Verenigde Strandexploi-
tanten Texel (VST) dinsdagavond
uitgedragen tijdens een extra bij
eenkomst met vertegenwoordigers
van de politieke partijen.
Volgens het concept van de nieuwe
strandnota mogen kiosken 'strandge-
relateerde gebruiksvoorwerpen' ver
kopen en verhuren. Daarnaast wordt
ook de verkoop van 'uitsluitend mee
te nemen' drank en etenswaar toege
staan. Dat laatste is volgens voorzit
ter Jur Schuiringa van de VST in strijd
met een ongeschreven wet die er al
tientallen jaren is.
'Er is altijd afgesproken dat strand
paviljoens niet aan de verkoop en
verhuur van spullen voor het strand
doen en dat de verhuur- en verkoop
punten zich niet met horeca bezig
houden. Dat geldt al veertig jaar zo en
dat gaat goed. dus we snappen niet
waarom horeca in de strandnota bij
de omschrijving van een strandkiosk
is opgenomen.'
Volgens Schuiringa leidt dat tot
begripsverwarring. Met de extra bij
eenkomst wilde de VST meer duide
lijkheid creeren. De strandexploitan-
ten lieten de politieke partijen weten
dat in de nieuwe nota beter over
'verhuur- en verkooppunten' gespro
ken kan blijven worden, zoals nu ook
al het geval is.
In Den Burg West wordt steeds beter
zichtbaar dat er wordt gebouwd aan
een nieuwe woonwijk. Kraanma
chinist Hans Westerlaken verrichtte
gisteren graafwerkzaamheden op
het terrein waar de komende tijd
zestien woningen zullen verrijzen.
Het betreft twaalf koopgarantwonin-
gen en vier gewone koopwoningen.
Opdrachtgever in dit project is USP
dat in zee is gegaan met aannemer
Duin Bouwbedrijf. Het installatie-
werk wordt uitgevoerd door Installa-
tiegroep Texel (VEM, CVI en De Wit
Installatiebedrijf) en het tegelwerk
wordt vermoedelijk uitgevoerd door
de gebroeders Huijsman. Bedoeling
is dat de vloerdelen van de serie
van acht woningen volgende week
worden aangebracht, waarna de
metselaars aan de muren kunnen
beginnen. De koopgarantwoningen
zijn volgens het puntensysteem uit
gegeven door de Stichting Wonen
Texel. De bouw loopt gelijk op met
de vier woningen aan de Korfbaeck,
die ook voortkomen uit de transac
tie met USP dat aan beide kanten
van Den Burg in totaal 27 huizen
laat bouwen.
De PvdA in Noord-Holland heeft
Statenvragen gesteld over het
gehandicaptenvervoer met de
veerboot van en naar Texel. De
sociaaldemocraten willen weten
of de provincie kan voorkomen
dat gehandicapten vanaf april zelf
de kosten van een overtocht per
taxi moeten betalen.
Gehandicapten krijgen een over
tocht per taxi nu nog vergoed,
maar vanaf apnl gaat het zogeheten
bovenregionaal gehandicaptenver
voer van huidige vervoerder Trans-
vision over naar Connexxion. Het is
onzeker of gehandicapten daarna
nog steeds een vergoeding krijgen.
Het ministerie van Volksgezondheid,
dat de aanbestedingseisen voor het
bovenregionaal gehandicaptenver
voer opstelde, beschouwt over
tochten naar de Waddeneilanden
als 'openbaar vervoer', wat bete
kent dat gehandicapten de kosten
meer niet kunnen declareren. Die
kunnen per boottocht van en naar
Texel minstens 75 euro bedragen,
met name omdat de taxi aan boord
twintig minuten stil staat.
PvdA-Statenlid Gaatse de Vries wil
van Gedeputeerde Staten weten of
zij het niet meer vergoeden van de
overtocht een 'slechte ontwikkeling
vinden die een negatief effect heeft
op het maatschappelijke leven van
gehandicapten'. Volgens hem wordt
Texel slechter toegankelijker voor
gehandicapte toeristen. Het Sta
tenlid oppert de mogelijkheid dat
de provincie vanuit de nieuwe Wet
Maatschappelijke Ondersteuning
aan oplossingen meewerkt. Con
crete voorstellen draagt de PvdA'er
niet aan. Hij wil van GS weten welke
oplossingen zij zien om 'Texel voor
gehandicapten bereikbaar te hou
den Lees verder op pagina 5
Openingstijden publieksbalie gemeentehuis:
maandag t/m donderdag 8.30-12.30 uur
vrijdag 17.00-19.00 uur
(Tijden graag wijzigen in uw Wie-Wat-Waar gids en Texelse telefoongids)
Telefoon:
36 21 21 algemene nummer
(8.30-16.30 uur), voor algemene informatie en doorverbinden.
36 21 11 servicebalie
(8.30-16.30 uur): voor al uw meldingen en klachten.
36 21 11 storingsdienst
(buiten werktijd na 16.30 uur); voor verstoppingen en andere calamiteiten.
Tijdens de avondopenstelling van de publieksbalie (vrijdag 17.00-19.00
uur) is het gemeentehuis telefonisch met bereikbaar.