Centrum moet weer levendig worden Statenvragen over overtocht met taxi Cjrocn 2warL-Jexels in het harL, Ministerie houdt TESO aan vergoeding havens Samenwerking Wadden met Antillen besproken Fundament huizen Den Burg West gelegd rf HpV I M j OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887-NR. 12151 VRIJDAG 16 FEBRUARI 2007 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Tariefstijging 'te kort door de bocht' Ongeacht of voor een concessie of ander contract wordt gekozen, gaan reders en vervoerders een marktconforme prijs betalen voor de infrastructuur. Dat zegt het ministerie van Verkeer in Water staat in een reactie op de weige ring van TESO om het convenant met het Rijk te tekenen, dat moet leiden tot de concessie. Op het ministerie zijn ze er vooralsnog niet van overtuigd dat door zo'n vergoeding de prijs van een boot kaartje flink zal stijgen. Op de afdeling Marktordening en Decentraal Vervoer van het minis- I terie van Verkeer en Waterstaat heeft men het voornemen om voor alle waddenveren een concessie te verlenen beslist nog niet over boord gezet, zo blijkt uit een reactie op de verwachting van TESO dat het wel los zal lopen. 'Het is de Europese regelgeving die markt- werking voorschrijft, dus daar kan niet zomaar vanaf worden gewe- I ken. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat als zich geen andere veerdienst meldt, dat zo'n concessie geen zin heeft Maar dat moet nog blijken', vertelt beleidsmedewerker Bertrand Leushuis. Volgens hem vreest TESO ten onrechte dat door concurrentie de kwaliteit verloren gaat. 'Ervaring I met marktwerking in het stads- en 1 streekvervoer leren dat de kwali teit per saldo toeneemt. Daarvan willen we TESO in de toekomst zeker nog gaan overtuigen. Ze zijn uitgenodigd voor het gesprek van maandag, maar hebben aangege ven dat ze niet aanwezig zullen zijn. Maar we blijven met ze in contact.' Het is volgens Leushuis niet zo dat juist concessievorm er toe leidt dat TESO een hoge vergoeding voor het I gebruik van de havens, installaties en het parkeerdek moet gaan beta- len. 'Ongeacht of voor een conces sie of ander contact wordt gekozen, gaan reders en vervoerders een marktconforme prijs betalen voor de infrastructuur. In zo'n conces sie leg je afspraken vast tussen de concessiehouder en de -verlener. analoog aan die in het openbaar vervoer. De inhoud moet nog wor den uitgewerkt.' TESO-directeur Rob Wortel heeft in het verleden gezegd dat de door het Rijk beoogde vergoeding dermate hoog is dat TESO er niet aan ont komt de prijs van een kaartje met de helft te verhogen. 'Theoretisch zou het kunnen dat als de boot- dienst opdraait voor de kosten voor haveninstallatie, dit ervoor zorgt dat de reder dat doorberekent in de kosten van het kaartje van de klant. Dit is ter overweging van de reder. Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat het berekenen van de kosten zal leiden tot hogere kosten voor de gebruikers', vult Kwakernaak van het ministerie van V&W aan. De minister zei in het recente verleden dat de veerdienst voor eilandbewoners een redelijk tarief in rekening moet brengen. In hoeverre het nieuwe regeerak koord zal leiden tot verandering van het standpunt van het Rijk, kon gis teren nog niet worden aangegeven. Behalve Texel, is er ook voor de veerdienst naar Terschelling geen convenant getekend. Dit tot onvre de van onder andere Berend Haan tjes, die voor Terschelling een eigen veerdienst wil opzetten, conform de structuur van TESO. Leushuis: 'Als er andere geïnteresseerden zijn, dan gaan we ook daar de gesprekken mee aan. We hebben daar contac ten mee, maar hebben er ook voor gekozen om met de zittende partij te gaan praten.' Mocht het niet van een concessie komen, dan zal ook de Commis sie Bootdiensten die de gemeente Texel ooit in het leven heeft geroe pen en waarvan het de bedoeling was dat die periodiek zou aan schuiven bij TESO, volgens Wortel niet in actie hoeven te komen. 'We hebben een uitstekende verhouding met de gemeente en een gesprek over de kwaliteit en continuïteit van de bootdienst gaan we zeker niet uit de weg.' Meer over de concessie verlening verder in dit nummer. Burgemeester Joke Geldorp en haar collega Baukje Galama van Vlieland gaan eind deze maand op Bonaire praten over bestuur lijke vraagstukken waar zowel de Waddeneilanden als de Caribi sche eilanden Bonaire, Saba en Sint-Eustatius te maken hebben. Die drie worden volgend jaar net als de Waddeneilanden Neder landse gemeenten. De burgemeesters zijn uitgenodigd door een Bonairiaanse stichting die zich bezighoudt met de bestuurlijke toekomst van Bonaire, Sint Eus- tatius en Saba. De eilanden horen nu nog bij de Nederlandse Antillen, maar worden in december 2008 eilandgemeenten die rechtstreeks onder Nederland vallen. Volgens Geldorp wordt onder meer bekeken welke wijzen van samenwerking tussen de Wadden eilanden en de Caribische equiva lenten mogelijk is. 'Dat kan goed met moderne middelen als email en internet, maar we moeten eerst maar eens met elkaar in gesprek komen." De eilanden hebben al eni ge tijd contact met elkaar. Bestuur ders van Sint-Eustatius zijn inmid dels twee keer op Texel geweest. Sinds het laatste bezoek van gezag hebber Hyden Gittens in december is er regelmatig emailverkeer tus sen Texel en Sint-Eustatius. Volgens Geldorp is er nu sprake van een tegenbezoek om kennis en ervaring uit te wisselen. Bonaire. Sint-Eustatius en Saba zijn zich volgens de burgemees ter en gemeentesecretaris Gert-Jan Jongkind sinds vorig jaar druk aan het oriënteren op hun toekomst als eilandgemeente. Geldorp: 'Die eilan den zijn gewend dat bestuurlijk veel wordt geregeld op Curasao (waar het landsbestuur van de Nederland- KTF en Excelsior gaven tijdens de ideeënmarkt concert. De korpsen vinden dat de toekomst in het centrum van Den Burg ruimte blijven Het centrum van Den Burg moet weer een levendig gebied worden waar het goed en prettig toeven is. Dat was de hoofdboodschap die negen sprekers woensdag avond afgaven tijdens de ideeën- markt over de herinrichting van de Groeneplaats. Zo'n 180 Texelaars bezochten de bijeenkomst in de Burgemeester De Koninghal. De ideeën, visies en al uitgewerkte plannen van hoe het zou moeten worden, kwamen aan de lopende band voorbij Directeur Cees Grit van stedebouwkundig adviesbureau Witpaard-partners uit Zwolle, dat de komende maanden de herinrichting begeleidt, zei onder de indruk te zijn van de betrokkenheid. 'Bij soortge lijke bijeenkomsten elders in den lande zien we mensen vaak voor hun eigen belangen opkomen, maar hier wordt over de randen daarvan gekeken. Dat is echt bijzonder.' In de loop van de avond tekenden zich de eerste gezamenlijke con touren af. Diverse sprekers en orga nisaties pleitten voor een terugkeer van woningen langs de Burgwal. Die zouden met de voorkant op het park gericht moeten zijn. zodat daar meer toezicht ontstaat. Herstel van het Raaksje. dat begin jaren zestig werd gesloopt voor de bouw van het huidige raadhuis, kwam meer malen aan de orde en er waren pleidooien voor terugkeer van het oude in 1969 gesloopte raadhuis op de plek waar nu de raadzaal is. Alleen de vroegere gevelwand ervan zou ook op prijs worden gesteld. De Groeneplaats en de Vismarkt zouden weer kleine, besloten en gezellige pleinen moeten worden. In meerdere plannen dook ook de aanleg van een ijsbaan op. De toekomst van het raadhuis gebouw lijkt voer voor discussie te worden. Volledige sloop werd genoemd, alleen het gedeelte met de raadzaal laten staan was een optie, sloop in het midden voor een doorbraak tussen Groeneplaats en park kwam aan de orde en het gebouw zou ook nog vrijwel geheel kunnen blijven staan. In het laatste geval zouden er nieuwe gevels voor moeten worden geplaatst Ideeen voor een ondergrondse parkeerga rage nepen uiteenlopende menin gen op, evenals als nieuwe huizen aan de Burgwal. De een ziet ze graag in het park verschijnen, terwijl de ander absoluut tegen bouwen in het park is. Directeur Grit liet weten dat alle plannen worden opgenomen in een ideeënboek dat Witpaard aan de hand van de ideeënmarkt en een paar nog komende schetsavonden opstelt Dat boek vormt later de basis voor stedebouwkundige ont werpen. Meer over de ideeënmarkt elders in deze krant. Veldleeuwerik De achteruitgang van het aantal veldleeuweriken lijkt aan Texel voor bij te zijn gegaan. Vogelwerkgroep Texel heeft vorig jaar bij een inten sieve telling bijna 400 broedparen geteld. 'Terwijl we er eigenlijk maar honderd hadden verwacht" aldus Giel Witte van de werkgroep Pagina 5 Aanleg riool niet in seizoen De protesten van de Hoornder dorpscommissie en onderne mersvereniging tegen het plan om de nieuwe riolering van het Klif en de Herenstraat gedurende een deel van het seizoen aan te leggen, hebben effect gehad. Het college heeft in overleg met de aannemer besloten in voorjaar en zomer geen werkzaamheden uit te voeren. Met de aanleg op het Klif wordt een dezer dagen begonnen. De aan nemer gaat door tot uiterlijk 1 april. Het werk wordt dan gestaakt, de straat wordt begaanbaar gemaakt en pas na de herfstvakantie gaat de schop opnieuw in de grond Uitstel van het hele werk tot na de seizoendrukte was geen optie, omdat het slecht uitkwam met de planning van de aannemer en aan zienlijk kostenverhogend zou zijn. Het in twee fasen uitvoeren van het werk, waartoe nu dus is besloten, pakt €5.000,- duurder uit. Een groot probleem is dat niet, omdat men ook dan nog binnen het bedrag blijft dat oorspronkelijk was geraamd. Aannemer Dura Vermeer schreef aanmerkelijk lager in. Het werk zou rond 1 januari van start zijn gegaan (en dan vóór het seizoen zijn vol tooid), maar er ontstond vertra ging naar aanleiding van de uitslag van de aanbesteding. Westerlaken kwam als laagste uit de bus. maar bleek niet te voldoen aan de critena om het werk gegund te krijgen. De beraadslagingen hierover vergden de nodige tijd. De gunning ging toen naar Dura Vermeer, maar afgespro ken werd dat Westerlaken ook bij de aanleg wordt betrokken: hij zal het straatwerk doen se Antillen is gevestigd, red), maar dat valt straks weg. Ze kunnen hun voordeel opdoen met de ervarin gen die we op de Waddeneilanden al hebben.' De vijf Waddeneilan den moeten in de praktijk gere geld om uitzonderingen vragen op landelijk beleid in verband met de eilandpositie. Er wordt onder meer gesproken over vraagstukken op het gebied van veiligheid, toerisme, zorg en onderwijs. De burgemeesters praten onder meer met lokale bestuurders van Bonaire. Mogelijk schuiven ook bestuurders van Saba en Sint-Eus tatius aan. De eilanden zijn qua inwoneraantallen redelijk aan elkaar gelijk. Bonaire heeft er met 10.000 iets minder dan Texel (13.800). Saba (1400) en Sint Eustatius (2300) zijn van eenzelfde schaal als Vlieland (1260). Volgens Geldorp is er een stevig programma opgesteld voor het bezoek dat naar verwachting ongeveer een week duurt. Het heeft een informeel karakter. Ze bena drukt dat zij en Galama niet als 'zen delingen' of 'missionarissen' naar de Antillen afreizen. 'We gaan als burgemeesters met ervanng in het besturen van een eilandgemeente.' Beiden zitten ook in het Eilander College, het samenwerkingsorgaan van de colleges van de Waddenei landen. De status aparte, bestuurlijk een zeer zwaar woord, komt wat Gel dorp betreft niet aan de orde. Wel is ze benieuwd naar de onderhandelin gen die de drie Caribische eilanden de afgelopen jaren met de minis ters van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties hebben gevoerd. 'Ik ben benieuwd of ze daar nog steeds tevreden mee zijn.' Lees verder op pagina 5 'Geen horeca in strandkiosk' Strandkiosken moeten verhuur- en verkooppunten zijn, maar zonder de verkoop van drank, snacks en ander etenswaar. Die boodschap hebben de Verenigde Strandexploi- tanten Texel (VST) dinsdagavond uitgedragen tijdens een extra bij eenkomst met vertegenwoordigers van de politieke partijen. Volgens het concept van de nieuwe strandnota mogen kiosken 'strandge- relateerde gebruiksvoorwerpen' ver kopen en verhuren. Daarnaast wordt ook de verkoop van 'uitsluitend mee te nemen' drank en etenswaar toege staan. Dat laatste is volgens voorzit ter Jur Schuiringa van de VST in strijd met een ongeschreven wet die er al tientallen jaren is. 'Er is altijd afgesproken dat strand paviljoens niet aan de verkoop en verhuur van spullen voor het strand doen en dat de verhuur- en verkoop punten zich niet met horeca bezig houden. Dat geldt al veertig jaar zo en dat gaat goed. dus we snappen niet waarom horeca in de strandnota bij de omschrijving van een strandkiosk is opgenomen.' Volgens Schuiringa leidt dat tot begripsverwarring. Met de extra bij eenkomst wilde de VST meer duide lijkheid creeren. De strandexploitan- ten lieten de politieke partijen weten dat in de nieuwe nota beter over 'verhuur- en verkooppunten' gespro ken kan blijven worden, zoals nu ook al het geval is. In Den Burg West wordt steeds beter zichtbaar dat er wordt gebouwd aan een nieuwe woonwijk. Kraanma chinist Hans Westerlaken verrichtte gisteren graafwerkzaamheden op het terrein waar de komende tijd zestien woningen zullen verrijzen. Het betreft twaalf koopgarantwonin- gen en vier gewone koopwoningen. Opdrachtgever in dit project is USP dat in zee is gegaan met aannemer Duin Bouwbedrijf. Het installatie- werk wordt uitgevoerd door Installa- tiegroep Texel (VEM, CVI en De Wit Installatiebedrijf) en het tegelwerk wordt vermoedelijk uitgevoerd door de gebroeders Huijsman. Bedoeling is dat de vloerdelen van de serie van acht woningen volgende week worden aangebracht, waarna de metselaars aan de muren kunnen beginnen. De koopgarantwoningen zijn volgens het puntensysteem uit gegeven door de Stichting Wonen Texel. De bouw loopt gelijk op met de vier woningen aan de Korfbaeck, die ook voortkomen uit de transac tie met USP dat aan beide kanten van Den Burg in totaal 27 huizen laat bouwen. De PvdA in Noord-Holland heeft Statenvragen gesteld over het gehandicaptenvervoer met de veerboot van en naar Texel. De sociaaldemocraten willen weten of de provincie kan voorkomen dat gehandicapten vanaf april zelf de kosten van een overtocht per taxi moeten betalen. Gehandicapten krijgen een over tocht per taxi nu nog vergoed, maar vanaf apnl gaat het zogeheten bovenregionaal gehandicaptenver voer van huidige vervoerder Trans- vision over naar Connexxion. Het is onzeker of gehandicapten daarna nog steeds een vergoeding krijgen. Het ministerie van Volksgezondheid, dat de aanbestedingseisen voor het bovenregionaal gehandicaptenver voer opstelde, beschouwt over tochten naar de Waddeneilanden als 'openbaar vervoer', wat bete kent dat gehandicapten de kosten meer niet kunnen declareren. Die kunnen per boottocht van en naar Texel minstens 75 euro bedragen, met name omdat de taxi aan boord twintig minuten stil staat. PvdA-Statenlid Gaatse de Vries wil van Gedeputeerde Staten weten of zij het niet meer vergoeden van de overtocht een 'slechte ontwikkeling vinden die een negatief effect heeft op het maatschappelijke leven van gehandicapten'. Volgens hem wordt Texel slechter toegankelijker voor gehandicapte toeristen. Het Sta tenlid oppert de mogelijkheid dat de provincie vanuit de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning aan oplossingen meewerkt. Con crete voorstellen draagt de PvdA'er niet aan. Hij wil van GS weten welke oplossingen zij zien om 'Texel voor gehandicapten bereikbaar te hou den Lees verder op pagina 5 Openingstijden publieksbalie gemeentehuis: maandag t/m donderdag 8.30-12.30 uur vrijdag 17.00-19.00 uur (Tijden graag wijzigen in uw Wie-Wat-Waar gids en Texelse telefoongids) Telefoon: 36 21 21 algemene nummer (8.30-16.30 uur), voor algemene informatie en doorverbinden. 36 21 11 servicebalie (8.30-16.30 uur): voor al uw meldingen en klachten. 36 21 11 storingsdienst (buiten werktijd na 16.30 uur); voor verstoppingen en andere calamiteiten. Tijdens de avondopenstelling van de publieksbalie (vrijdag 17.00-19.00 uur) is het gemeentehuis telefonisch met bereikbaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 1